Wiadomości
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – co musisz wiedzieć?
Nawet 1000 zł mogą zapłacić byli właściciele pojazdów, którzy nie powiadomili o sprzedaży auta właściwego wydziału komunikacji. Właśnie sprzedałeś samochód? Zapoznaj się z naszym poradnikiem – przypominamy obowiązki po sprzedaży samochodu.
Jakie formalności czekają po sprzedaży pojazdu?
Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży samochodu, były już właściciel wydaje nabywcy kluczyki, ubezpieczenie OC i pozostałe dokumenty związane z pojazdem, odbierając jednocześnie umówioną kwotę. To jednak nie wszystkie formalności, jakie wiążą się ze sprzedażą samochodu. Równie ważne jest zawiadomienie o zbyciu pojazdu:
- firmy ubezpieczeniowej – należy to zrobić w ciągu 14 dni,
- wydziału komunikacji, który zarejestrował pojazdu – należy to zrobić w ciągu 30 dni.
Obowiązku poinformowania ubezpieczyciela i firmy ubezpieczeniowej o transakcji nie należy lekceważyć. Od 1 stycznia 2020 r. zmieniły się przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Do przywołanego aktu prawnego wprowadzony został art. 140 mb, zgodnie z którym na sprzedawcę nakładana jest kara w wysokości od 200 do 1000 zł, gdy nie powiadomi on starosty o zbyciu pojazdu w terminie 30 dni.
Uwaga! W związku z epidemią koronawirusa zbywcy pojazdów mając więcej czasu na zgłoszenie zbycia pojazdu w wydziale komunikacji – do 180 dni.
W przypadku ubezpieczenia OC działa zasada, zgodnie z którą ubezpieczyciel automatycznie przedłuża polisę na kolejny okres, jeżeli wcześniejsze ubezpieczenie zostało zakupione na rok. Jeżeli firma ubezpieczeniowa nie zostanie poinformowana o sprzedaży auta, to zadziała wyżej opisany mechanizm, a były już właściciel otrzyma wezwanie do zapłaty. Co więcej, odwołując się od wezwania do zapłaty, trzeba liczyć się z faktem, że ubezpieczyciel zażąda opłaty za okres, przez który udzielał ochrony.
Czy zawiadomienie o zbyciu pojazdu to wyrejestrowanie pojazdu?
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu i wyrejestrowanie pojazdu to dwie różne czynności i tym samym dwa różne wnioski, które składa się w różnych sytuacjach. Wyrejestrowanie pojazdu po sprzedaży nie jest możliwe, gdyż co do zasady wyrejestrowanie auta jest dopuszczalne tylko w sytuacjach określonych w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Są to:
- kradzież pojazdu,
- przekazanie auta do stacji demontażu (w tym przekazanie niekompletnego pojazdu),
- wywóz pojazdu z kraju (gdy został on zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę)
- zniszczenie (kasacja) samochodu za granicą,
- wycofanie auta z obrotu.
Z kolei zawiadomienie o zbyciu pojazdu to tylko poinformowanie urzędu o tym, że pojazd zmienił właściciela. Po złożeniu dokumentów w wydziale komunikacji, były właściciel nie otrzyma np. decyzji administracyjnej, a potwierdzenie może zostać zamieszczone na kopii składanego wniosku. Zgłoszenie sprzedaży samochodu wydziale komunikacji jest jednak istotne nie tylko z uwagi na możliwą karę, jaka może zostać nałożona na sprzedawcę za niedopełnienie tego obowiązku. Brak przerejestrowania pojazdu oznacza, że wszystkie mandaty (np. za przekroczenie prędkości) będą kierowane na adres dotychczasowego właściciela.
Jak poinformować urzędników o zbyciu pojazdu?
Zbycie pojazdu oznacza konieczność poinformowania o tym fakcie właściwego ze względu na miejsce zamieszkania wydziału komunikacji (będzie to starostwo powiatowe, urząd miasta lub urząd dzielnicy). Dobrą wiadomością jest, że można to zrobić na dwa sposoby:
- osobiście w urzędzie – sprawę można załatwić również przez pełnomocnika,
- przez internet – potrzebny będzie profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany (za ich pomocą można potwierdzić tożsamość).
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu wydziału komunikacji to usługa nieodpłatna, a zgłoszenie przyjmowane jest od razu – nie trzeba czekać na wydanie decyzji administracyjnej.
Wniosek zawiadomienia o zbyciu pojazdu – jak przygotować pismo do urzędu?
Potocznie “wyrejestrowanie samochodu po sprzedaży” – a prawidłowo zawiadomienie o zbyciu pojazdu – oznacza dostarczenie do urzędu:
- zawiadomienia o zbyciu pojazdu – pisma nie trzeba przygotowywać samodzielnie, jego wzór można pobrać ze strony internetowej mfind,
- kopii umowy kupna-sprzedaży – jeżeli sprawa jest załatwiana przez internet, wystarczy tylko podać dane kupującego,
- karty pobytu – w przypadku cudzoziemców.
Załatwiając sprawę osobiście w urzędzie, sprzedawca pojazdu będzie musiał przedstawić do wglądu dowód osobisty lub paszport.
Może się zdarzyć, że pojazd ma więcej niż jednego właściciela. Wówczas co do zasady w urzędzie powinni stawić się wszyscy współwłaściciele. Alternatywą jest upoważnienie jednego ze współwłaścicieli przez pozostałych do załatwienia sprawy w ich imieniu lub skorzystanie z pomocy profesjonalnego pełnomocnika.
Najczęściej czytane
-
Kawiarnia w Rybniku myślała o otwarciu. Dzisiaj miała „nalot”
37007 -
Kto otwiera lokal w Rybniku? Jest mapa „zbuntowanych”
29655 -
Oficjalnie: Elektrownia Rybnik przechodzi na gaz. Wiemy kiedy
27508 -
Oto „miszczowie” parkowania w Rybniku. Straż publikuje zdjęcia
24931 -
W Rybniku też pośmigasz na nartach! Powstała trasa
24716
Najwyżej oceniane
-
Kto otwiera lokal w Rybniku? Jest mapa „zbuntowanych”
+229 / -64 -
Ślązacy łączą siły. Mają jeden cel
+236 / -93 -
Koniec objazdów. Wiadukt na Żorskiej otwarty (foto, wideo)
+132 / -1 -
Oficjalnie: Elektrownia Rybnik przechodzi na gaz. Wiemy kiedy
+128 / -31 -
Kawiarnia na deptaku ma dość obostrzeń. Będzie otwierać lokal?
+170 / -73
Najczęściej komentowane
-
Przez to tak szybko ubywa rybniczan? Zabraliście głos
74 -
Piecha był na gorącej Kubie, by ratować branżę. O obostrzeniach: dura lex, sed lex
57 -
Jest nas coraz mniej. Rybnik nie jest już nawet 130-tysięcznym miastem
52 -
Odbiorą nam prawo odmowy przyjęcia mandatu? Jest kontrowersyjny projekt ustawy
46 -
Szpital w Rybniku wznowił działalność
45
Alert Rybnik.com.pl
Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert