zamknij

Wiadomości

Zamiast worka kubeł? „Jest za późno”

2019-09-12, Autor: 

Radni PiS proponowali wczoraj wprowadzenie kubłów na odpady zielone zamiast worków. Odpowiedź rybnickiego magistratu na tę propozycję przyszła ekspresowo. Nie ma szans na zmianę w 2020 roku. Dlaczego?

Reklama

To kubeł zimnej wody dla radnych Prawa i Sprawiedliwości. Wczoraj Mirela Szutka i Karol Szymura zaproponowali, by zastąpić brązowe worki na odpady zielone – pojemnikami. Jak tłumaczyli, w ten sposób ograniczono by fetor unoszący się nad południową częścią Rybnika. Korzyści byłoby więcej, czytajcie >>Kubeł na odpady zielone zlikwiduje fetor w Rybniku?<<

Zapytaliśmy się w rybnickim magistracie, czy pomysł radnych mógłby być wprowadzony w naszym mieście.

Agnieszka Skupień, rzecznik UM w Rybniku na początku potwierdza, że doszło do spotkania radnych w ramach komisji, na której pojawiła się dyskusja dotycząca zbierania odpadów zielonych i kuchennych, i wydawania mieszkańcom kubłów.

- Niestety po posiedzeniu nie zostało wypracowane żadne stanowisko ze strony radnych. Aktualnie jest już ogłoszony przetarg na odbiór i transport odpadów komunalnych więc jest już za późno by wprowadzać takie zmiany. Warunki tego przetargu będą obowiązywały przez 1 rok (2020), jeżeli rada miasta poprze w przyszłości ten pomysł, to wpiszemy takie warunki do przetargu

- tłumaczy Agnieszka Skupień.

Miasto nie mówi więc nowym kubłom „tak” ani „nie”. Dyskusja zapewne powróci jeszcze w 2020 roku.

Oceń publikację: + 1 + 19 - 1 - 70

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (24):
  • ~Janusz_Cebularz 2019-09-12
    09:45:30

    82 1

    Kubły zostaną uwzględnione w przetargu na rok 2021 jako ukłon rządzących w stronę mieszkańców. Jednocześnie wywóz śmieci delikatnie podrożeje o 100%.

  • ~orka7 2019-09-12
    09:46:04

    70 76

    Jeżeli ktoś mieszka w domu,kosi trawę to jest to najlepszy z pomysłów.Te worki czy z liśćmi,czy trawą się dziurawią.Jak znam życie,że Pis to zaproponował to się nie da.Prezydent nie raz będzie musiał poprzeć marsze;parasolek,kolorowe .To trzeba sfinansować.

  • ~mezi1235 2019-09-12
    10:00:10

    46 9

    Skoro przetarg dopiero ogłoszony to skad wiadomo że podwyżki wyniosą ponad dwukrotnie.? A jeżeli jakas firma przedstawi oferte na 10 zł? To czy czasem miasto nie prubuje zatoboć dobrych pieniędzy na gospodarce odpadami? Cena oczywiście szacunkowa ale dlaczego przedstawia się cene wywozu przed rozstrzygnięciem przetargu? Trzeba patrzeć władzy na rece. P. S. Wie ktoś może gdzie sa wyniki przetargów na wywóz odpadów?

  • ~Karolina# 2019-09-12
    10:26:11

    20 7

    Należy unikać worków dziwną decyzją UM

  • ~ 2019-09-12
    10:38:00

    36 9

    Mniam mniam. Wczoraj pachnąca świeża kiełbasa wyborcza, dzisiaj sprostowanie z UM. Ważne, że chcieli coś zmienić i tak ich obywatel ma zapamiętać idąc do urny.

    Pragnę zaznaczyć, że nie kibicuje żadnemu klubowi politycznemu, unikam polityki i dzielenia na frakcje polityczne. Czy partia X czy partia Y to jedno wielkie grono znajomych, którzy pod publikę wciskają sobie szpilki, a za kulisami się z nas wyborców śmieją

  • ~Lateks 2019-09-12
    10:43:37

    29 11

    Jakie to urzeędnicze, nie bo nie, nie bo się nie da, nie bo gdzieś ktoś dał taki przepis że się nie da. Tak jakby po wygraniu przetargu nie można zapytać firmy o taką możliwość...

  • ~ 2019-09-12
    10:46:27

    28 14

    Czy p. rzecznik swoją wypowiedź skonsultowała z działem przetargów? Treść SIWZ można zmienić przed terminem składania ofert w przypadkach i terminach określonych w PZP. Wystarczy chcieć. Podejrzewam, że gdyby ten pomysł zaproponowała opcja polityczna p. prezydenta, SIWZ zostałaby błyskawicznie zmieniona.

  • ~ 2019-09-12
    10:46:47

    40 6

    Sensownym rozwiązaniem było by obniżenie opłaty za wywóz śmieci "zielonych" osobom, które mają kompostowniki na posesji (jednocześnie podejmując uchwałę co do ich lokalizacji na posesji, choć dobrze prowadzony kompostownik nie śmierdzi). Gospodarstwo domowe deklarowało by w wniosku, że posiada kompostownik i na tej podstawie zmniejszała by się opłata np o 5zł/msc od osoby. (Weryfikacja czy ktoś ma kompostownik bardzo prosta, panowie odbierający odpady to potwierdzają - nie trzeba do tego urzędnika). Identyczną metodę można zastosować do popiołu w sezonie zimowym - nie produkujesz - masz rabat. Tymi sposobem osoby gospodarujące odpady zielone mają rabat i rabatki ponawożone.

    Ale jest jedno ale - to jest Rybnik tu się ciężko oddycha.

  • ~ 2019-09-12
    11:24:42

    26 12

    Przykład, ceny są wymyślone :-)
    Opłata śmieciowa - podstawa bazowa
    30zł przy segregacji od osoby.
    50zł przy niesegregowane od osoby.

    Rabaty:
    5zł osoba/msc za brak popiołów
    5zł osoba/msc za brak odpadów zielonych.

    Wiem, że większość osiedli nie produkuje popiołów czy odpadów zielonych, więc i dla was rachunki były by niższe.

    Co to powoduje? Ludzie zaczynają kalkulować co się opłaca a co nie. Kompostownik to także brak wydawania pieniędzy na brązowe worki i w domyśle "innowacyjne" kubły.

  • ~jacek_ligota 2019-09-12
    11:25:23

    25 4

    mezi1235: Nie pojawi sie jakas firma z kosmosu, bo to przetarg tylko z nazwy i wiadomo juz kto wezmie udzial i kto wygra. Na tym rynku nie ma jakiejs konkurencji tylko prowadzi do monopolu. Gdy podpisywalem umowe bezposrednio z firma moglem wybrac najlepsza oferte i firmy mogly konkurowac. Teraz miasto wybiera jedna, znana nam firme i nikt inny sie nie wybije na tym rynku.

  • ~pprywatne 2019-09-12
    11:39:28

    36 3

    Teraz przy projekcie domu, oprócz ekologicznego ogrzewania pod uwagę powinno się wziąć miejsce do stawiania kubłów, powiedzmy tak, ze czterdziestu i z pięciu zapasowych.

  • ~zabolkaksg 2019-09-12
    11:51:28

    23 1

    A może by tak najpierw wywozić odpady zielone zgodnie z harmonogramem. Od jakiegoś czasu w Chwałowicach za każdym razem mają opóźnienia.

  • ~mezi1235 2019-09-12
    11:58:48

    27 2

    jacek_ligota: Bardzo słuszna uwaga. Popieram w 100%. Gdyby w tej kwestii był wolny rynek to każdy wybrałby soboe i firmę i pakiet odpowiedni do potrzeb, czestotliwości wywozu i rodzaju odpadow. Każda firma powalczyłaby o klienta. A tak mamy jedną firmę i monopol, ktorym steruje państwo. Jak widzę po sobie i sąsiadach to każdy ma inne potrzeby. Ja mam 4 worki trawy a sąsiad 16. Dlaczego płacimy tyle samo? Tak samo jest z plastikami, szkłem i popiołem. Monopol państwa jest obecny jak i tu tak i w produkcji i sprzedaży energii z OZE na własne potrzeby.

  • ~ 2019-09-12
    12:42:30

    12 9

    @jacek-ligota, mezi1235.
    Jesteście w błędzie. Żadna firma nie zaoferuje usługi pod klienta indywidualnego, z prostej przyczyny nie ma to podstaw ani ekonomicznych ani logistycznych. Nikt nie wyśle śmieciarki do 4-5 domów w jednej dzielnicy, żeby potem jechać do innej dzielnicy do 10 domów, a potem do kolejnej po odbiór 2. (Amortyzacja, paliwo).
    Wasza uwaga by miała tylko sens gdyby to każda DZIELNICA osobno wybierała odbiorcę odpadów, wtedy można by coś takie wprowadzić. Tylko kto by miał to wybierać rada dzielnicy czy głosowanie ogólne mieszkańców?

  • ~mezi1235 2019-09-12
    13:00:20

    15 2

    Do ryhor. Masz rację ale pamietam jak x lat temu, gdy każdy muał wybierać sobie firmę to do mnie przyjezdzala firma z rydułtow a do sasiada z gliwic. Widocznie im się oplacalo tylko wtedy była stawka za kosz a nie za osobę. Gdyby firma dobrze powalczyła to potrm i sasiedzi by sie przeniesłi do najkorzystniejszej. W każdym bądź razie. Pamietam jak mówiono ze ustawa smieciowa oczysci lasu ze smieci. Tak mowil uprzedni rzad. A tymczadem smieci lądyja i w lasach i w kotłach

  • ~jacek_ligota 2019-09-12
    13:03:43

    11 2

    ryhor: Skoro to takie nieoplacalne, to jakim cudem mialem opcje wyboru 2 firm wywozacych smieci z mojej okolicy 8 lat temu?

  • ~Dador 2019-09-12
    13:31:16

    15 6

    Otóż pomysł samego kubła zamiast worków uważam za niezbyt trafiony. Pisze to jednak z mojej perspektywy. Trawnik ok. 700m2, na posesji kompostownik, a mimo to zużywam co jakiś czas pewną ilość worków. Na samym kompostowniku bym nie dał rady objechać. Przy tej powierzchni produkuję ok. 200 litrów ściętej trawy, co zapełnia kompostownik w połowie (kompostownik plastikowy dostępny w markecie). Muszę korzystać w worków i tyle. Sam kubeł też by momentami nie wystarczył (w Czerwcu 2019 pokos co tydzień, trawa rosła jak szalona). Póki co nie widzę alternatywy dla worków na odpady zielone.

  • ~ 2019-09-12
    14:30:32

    3 4

    Słusznie zauważyliście, 8 lat temu.
    Koszty prowadzenia działalności od tamtej pory wzrosły.
    Do obsługi śmieciarki potrzeba 3 pracowników (kierowca + 2 "ładowaczy"). Nikt za miskę ryżu nie będzie się szarpać z kubłami, musisz zapłacić pracownikowi powiedzmy 18-20zł za godzinę. Pracownicy "podróżując" po lokalizacjach tylko spalają paliwo. Tutaj już rośnie koszt nie wspominając o wydajności pracy. Opłać składki ZUS itp. naprawdę nie ma w tym uzasadnienia ekonomicznego.

  • ~orka7 2019-09-12
    15:15:31

    9 1

    Znowu UM zaczął hejtować .Jak kiedyś napisałam,że pan Kuczera powinien wprowadzić taką inwestycję jak spalarnia śmieci to blokowiska i UM zhejtował mnie na całego.Prawdziwi gospodarze miast mają już spalarnie i u nich śmieci nie zdrożeją.My mamy skróconą trasę Pszczyna -Racibórz gdzie w tym miejscu deweloper buduje się na potęgę .Ta droga to pomysł śp.Fudalego.Natomiast pKuczera siągnął od razu po pieniądze od wyrobisk kopalnianych gdzie teraz w ratach dopiero spłaca.Ilu nieboszczyków co rocznie się kremuje.Owszem muszą być dobre filtry na takiej spalarni.

  • ~hub381 2019-09-12
    15:37:38

    9 13

    Proponuję wprowadzić"Kubeł na PiSowkie śmieci i brudy",kolru czerwonego !

  • ~donia96 2019-09-12
    16:02:04

    13 1

    Jak dopiero jest ogłoszony przetarg to mam pytanie do pani Agnieszki . Skąd już miasto z góry wie ile będą w przyszłym roku płacili Rybniczanie za wywóz śmieci . Mi się wydaje że przetargi wygrywa ten kto złożył najtańszą ofertę , a miasto już wie z góry że za osobę będziemy płacić 20 zł .

  • ~Lateks 2019-09-12
    16:21:25

    9 1

    ~Dador przypuszczam że jesteś z bloków skoro masz takie problemy.
    Mała podpowiedź kup (wypożycz na próbę) kosiarkę z funkcją mulczowania . Nie potrzebujesz wtedy ani kompostownika, ani worków, a też trawnik dłużej będzie w formie i to z ograniczonym nawożeniem. Swoją drogą podziwiam kosić co tydzień. To już wolę króliki mieć...

  • ~andytryb 2019-09-12
    17:06:50

    14 2

    Az się boję - że władze miasta jednak "podchwycą" ten pomysł - bo mogą zobaczyć w tym jakieś oszczędności - oczywiście kosztem nas - mieszkańców - obecnie mam komfort - ile worków wystawię - tyle zabierają - a kubły.......ile ich mam zakupić - i gdzie trzymać........raz worków mam 10 a raz .....zero........ a kubły.......kto kupi 10 po to żeby raz czy dwa razy w roku załadować.........obawiam się , że będzie jeden , a reszta......? Znając inwencję twórczą coponiektórych......sami sobie dopowiedzcie resztę........i smordu z kubłów nie będzie????? Hmmmmmm. I smrodku z odpadów wywalanych gdziekolwiek nie będzie.......?????? Bo kubeł jeden a liści dużo........Jakoś ten pomysł do mnie nie trafia , choć przyznaję , że ilość foli z tych worków.....

  • ~mezi1235 2019-09-13
    09:22:41

    2 0

    rythor: masz racje zus i koszty pracy wzrosły ale koszt wywozu śmieci drastycznie wzrósł nie w ciagu 8 lat tylko z roku na rok to się zmienia. A ma to związek z opłatami za składowanie odpadów, ktorymi reguluje ministrrstwo środowiska. Inne kraje do nas przywoża smiecci, ktore jakimś trafem poźniej płoną w pożarze.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4846