zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Za nami projekt „Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole” - jakie efekty?

2012-02-21, Autor: Dominika Kuśka
Jak mówią koordynatorzy i uczestnicy, projekt pt. „Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole” był odważnym i dość niestereotypowym przedsięwzięciem, trwał dwa lata, a ilość działań wskazuje na dużą ekspansywność przedsięwzięcia. Postanowiliśmy więc sprawdzić, czym tak naprawdę był ten projekt i jakie przyniósł korzyści licealistom z Rybnika.

Reklama

Projekt pt. „Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole” to autorski program aktywizacji edukacyjno-obywatelskiej uczniów rybnickich liceów ogólnokształcących i profilowanych. Główne cele projektu to zwiększenie szans edukacyjnych i dostępu do zajęć pozalekcyjnych – tego też dotyczyły najważniejsze działania na rzecz młodzieży.

Przez dwa lata wdrażano Programy Rozwojowe Szkół, w ramach których uczniowie uczestniczyli m.in. w zajęciach z astronomii (II LO), przedsiębiorczości (VII LO) czy robotyki (I LO). Dwukrotnie udało się również zorganizować Gry Samorządowe, dzięki którym młodzi rybniczanie mogli komentować bieżące wydarzenia samorządowe w naszym mieście oraz tworzyć własne Programy Działań Obywatelskich. Młodzież miała też okazję poznać pracę dziennikarzy – swoje artykuły publikowali na łamach zarówno gazet szkolnych, jak i regionalnych. Ciekawość licealistów wzbudziły też kursy akademickie, organizowane na Politechnice Śląskiej, Uniwersytecie Ekonomicznym i na Uniwersytecie Śląskim. Nie należy też zapomnieć o programie „LUZ – Lubię Unikać Zagrożeń” (czytaj więcej) czy o różnego rodzaju konkursach międzyszkolnych.

 

Łącznie w projekcie pt. „Nowoczesny uczeń w nowoczesnej szkole” wzięło udział prawie 3 tysiące uczniów rybnickich szkół ponadgimnazjalnych, a 500 z nich uczestniczyło w kursach akademickich.

 

- Udało nam się połączyć wiele, pozornie niezależnych od siebie, a jednak wzajemnie się uzupełniających działań. Wszystkie zaś przekładają się na wzrost kompetencji językowych, matematycznych i psychospołecznych rybnickiej młodzieży, a sam projekt przyciągnął więcej zainteresowanych niż zakładaliśmy na początku – komentuje Katarzyna Korba, kierownik projektu.

 

W czasie konferencji podsumowującej wiele osób pomagających w realizacji projektu również wyraziło swoje zadowolenie. - Projekt cechował się nie tylko innowacyjną i awangardową odwagą, ale także podjął się roli platformy konwergencji edukacyjnej, pracując m.in. w obszarze licealno-akademickich spotkań. Projekt był zatem niezwykle śmiałym i cennym eksperymentem – mówił dr hab. Zbigniew Kadłubek z Uniwersytetu Śląskiego.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.