zamknij

Wiadomości

Za darmo z Gorzyczek do Pyrzowic i z Katowic do Krakowa?

2019-02-06, Autor: 

Czy autostrady w województwie śląskim powinny być darmowe. Takie postulaty pojawiają się w gronie śląskich polityków i samorządowców w odpowiedzi na zapowiedź ministerstwa infrastruktury o rezygnacji z wprowadzenia opłat na A2 Łódź – Warszawa.

Reklama

Śląska Partia Regionalna zwróciła się do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury z postulatem pozostawienia autostrady A1 na odcinku od Gorzyczek do Pyrzowic bez opłat. Dlaczego?

- W związku z zapowiedzią Ministerstwa Infrastruktury, iż na odcinku autostrady A2 między Łodzią a Warszawą (139 km) nie będą pobierane opłaty, Śląska Partia Regionalna zwróciła się do resortu z pytaniem o plany dotyczące opłat na autostradzie A1 między Pyrzowicami a Gorzyczkami (92 km). W piśmie do ministra Andrzeja Adamczyka przewodniczący ŚPR Marek Nowara podkreślił, że wskazany odcinek pełni podobne funkcje do zwolnionego z opłat odcinka autostrady A2, łącząc dwie aglomeracje - rybnicką i katowicką - oraz zapewniając dojazd do portu lotniczego. ŚPR postuluje, by w przyszłości przejazd na całej jego długości pozostał bezpłatny – informuje ŚPR.

Zapowiedź bezpłatnego przejazdu autostradą A2 na odcinku Łódź – Warszawa padła z sejmowej mównicy z ust wiceministra Mikołaja Wilda:

Na tę zapowiedź zareagował też Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Metropolii GZM, który uważa, że w takim wypadku należy przestać pobierać opłaty za przejazd A4 z Katowic do Krakowa:

Zgadzacie się z postulatem, by A1 i A4 w woj. śląskim były darmowe?

Artykuł pochodzi z portalu Śląski Biznes.

Oceń publikację: + 1 + 504 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (37):
  • ~Lateks 2019-02-06
    17:27:29

    150 5

    Największr korki na A4 są spowodowane poborem opłaty więc nie widzę sensu poboru opłat, czy nie może być jak w Czechach lub Szwajcarii?

  • ~ 2019-02-06
    17:43:03

    106 9

    Oczywiście, że bezpłatne dla samochodów osobowych.

  • ~Piotr Czaja 2019-02-06
    17:50:52

    65 46

    kazo zapomniales dodac Rydzyka

  • ~Dawid Dziwoki 2019-02-06
    17:57:14

    6 5

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rekin59 2019-02-06
    18:26:15

    8 15

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rekin59 2019-02-06
    18:30:41

    8 13

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~rekin59 2019-02-06
    18:58:33

    18 25

    Judasz sprzedał Jezusa za 30 srebrników

  • ~ka22 2019-02-06
    19:13:06

    58 29

    A to co, odcinek Gorzyczki Pyrzowice był do tej pory płatny i pis zniósł opłaty ? z reakcji kazo64 można by wnosić, że tak.

  • ~ 2019-02-06
    19:22:55

    16 9

    Ka22, nie, ale odcinek o którym jest artykuł nadal jest płatny.

  • ~ 2019-02-06
    19:29:11

    69 9

    Witam,

    zastanawianie się nad tym czy coś ma być platne czy nie podczas gdy powstalo z naszych podatków jest chore (Katowice-Kraków ma prywatnego inwestora, więc wylączmy ten odcinek z rozważań). Bramki, które powstaly na autostradach to przyklad patologii tego państwa. Jedyne do czego się przyczyniają to do sztucznego spadku bezrobocia w miejscach których funkcjonują. Jezdząc często do Opola, Wroclawia i dalej zawsze się zastanawiam, po co ci ludzie tam siedzą, po pierwsze dlaczego nikt ich czasu nie szanuje, dlaczego w każde święto musi ktoś tam caly czas siedzieć, a po drugie to ten sam argument co z węglem, mamy XXI wiek, automaty potrafiące skasować oplate za przejazd powstaly kilkadziesiąt lat temu. A po trzecie skoro i tak muszę placić za coś za co już w podatkach zaplacilem, to dlaczego nei da się tego zrobić taniej np. winietą, kupilbym sobie caloroczną i kilkadziesiąt godzin rocznie zaoszczędzil na bramkach w Gliwicach.

  • ~ka22 2019-02-06
    19:31:29

    25 7

    tf2 - nie, artykuł nie mówi o tym odcinku, jedynie tytuł ( obliczony na klikbajty ) i wpis Karolczaka. Katowice - Kraków zostanie płatny do 2027 roku, bo do tego roku ten odcinek należy do Staleksportu.

  • ~Arteks 2019-02-06
    19:54:07

    Jeśli autostrady - których koszty utrzymania jest ogromny - miałyby być za darmo, to ja postuluję bardziej przydatne społecznie darmówki: darmowe pociągi w całym kraju, darmowe ciepło dla mieszkańców, darmowy wstęp do wszystkich muzeów państwowych, zniesienie VAT na wszystkie produkty spożywcze, zniesienie abonamentu telewizyjnego. A może inni dodadzą inne postulaty "darmowości". ;) PS. Politycy przeginają w populizmie i nie chodzi tylko o Biedronia.

  • ~Dintojra 2019-02-06
    20:48:48

    27 38

    @kazo64 napisał: "Brawo PiS! Brawo Mateusz!BrawoJarosław!.Rządźcie i rozwijajcie Polskę Nam jeszcze ze 100 lat na POchybel totalnej dywersji."
    PiS rozwija Polskę, bo rezygnuje z opłat za autostrady, które wybudowała PO ? inteligencją to ty nie grzeszysz !
    Ciekawe skąd pisowska władza weźmie kasę (przy tym rozdawnictwie może być trudno) na remonty tych bezpłatnych odcinków ? pewnie będą tak długo eksploatowane jak A18 w kierunku Olszyny... aż się zupełnie rozleci.

  • ~ka22 2019-02-06
    20:59:48

    41 18

    I jeszcze taka ciekawostka. Niby obok tematu, ale nie do końca. W 2016 roku zniknęły z listy leków refundowanych leki immunosupresyjne a w 2017 ich cena wzrosła z 3.20 na 2 tysiące. Zdaniem transplantologów, leki dla dzieci po przeszczepach powinny być darmowe, Ministerstwo Zdrowia jest innego zdania. Ale w końcu te około 1500 dzieci rocznie to nie jest target, rząd potrzebuje setek tysięcy głosów, a tymi są kierowcy, którym można obiecać, że darmowe do tej pory autostrady, zostaną .... darmowe

  • ~ 2019-02-06
    21:27:20

    70 5

    z bogatej Warszawy darmowe: na północ w stronę Gdańska S7, na wschód do Białegostoku S8 , na południowy zachód do Wrocławia i dalej S8, na południe do Krakowa i dalej S7, wszystko bez opłat drogami niewiele ustępującymi autostradom, dodatkowo można korzystać z docelowo płatnych autostrad
    a u nas na Śląsku: na wschód i zachód płatna, na północ tez docelowo płatna A1, darmową "eską" możemy dojechać co najwyżej do Bielska i Żywca
    czy ktoś ma jeszcze wątpliwości, że władze centralne od lat, niezależnie od opcji politycznej, traktują nas co najwyżej jak kolonię służącą do odprowadzania środków do budżetu centralnego ?

  • ~wojto 2019-02-06
    21:53:12

    25 15

    Ale przecież posłanka pani Izabela Kloc z Pis już nam to dawno obiecała. No dobra, ściemniała jak wszyscy tam. W tej chwili, jeśli naprawdę chcemy mieć za darmo A1 do Warszawy to musielibyśmy wybudować za nasze pieniądze dwie wieże w Rybniku i składać codzienną ofiarę na ich utrzymanie - każdy Ślązak 1000zł miesięcznie nowej daniny, podatku jak zwał tak zwał. W końcu za coś trzeba remontować te rozbijane limuzyny...

  • ~Fiodore 2019-02-06
    22:20:14

    21 29

    ka22 - konkretny, które leki wypadły z listy? W to miejsce zawsze pojawiają się ich odpowiedniki o tym samym skłądzie, często popularniejsze i tańsze w refundacji, czyli ministerstwo musi mniej dopłacać producentowi czy tam importerowi tych leków. Rozumiem, że masz ból pupy, bo akurat lek z Twojej firmy stracił dofinansowanie i stał się pełnopłatny, przez co nikt go już nie przepisuje i nie kupuje? Ojej, jaka szkoda...

  • ~ka22 2019-02-06
    23:02:12

    30 10

    fiodore - lek Valcyte w zawiesinie dla dzieci po przeszczepach, NIE posiada zamiennika, kosztuje ok. 2 500 zł. Masz jeszcze jakieś pytania ? Nie uważasz, że to jest zbyt poważna sprawa, żeby prowadzić prywatne wojenki i obrażać kogoś, kogo nie znasz. Nie projektuj i nie pogłębiaj stereotypów o blondynkach.

  • ~ 2019-02-07
    01:21:12

    31 1

    Co by było gdyby autostradą zarządzał UM Rybnika? Jeden pas pomalowany zostałby na czerwono i nazwany "ścieżka rowerowa" .

    Arteks, a z jakiej racji? O ile się nie mylę, to drogi finansowane są z akcyzy za paliwo. Ponad 50 mld rocznie z tego zostaje w budżecie a tylko z części tych środków finansuje się budowę autostrad i ich utrzymanie. Pieniądze polskich kierowców przeznaczane są na kolejnictwo (bezpośrednio z akcyzy za paliwo są kierowane na Fundusz Kolejowy) czy np.: edukację.

  • ~jajko 2019-02-07
    07:49:31

    5 18

    Autostrada a4 Katowice - Kraków została wybudowana za prywatne finanse

  • ~jajko 2019-02-07
    07:50:25

    3 16

    Autostrada a4 Katowice - Kraków została wybudowana za prywatne finanse

  • ~ 2019-02-07
    08:07:19

    13 13

    Prąd za darmo autostrady za darmo, wszystko za damo ! Tyle że zapłacicie za to wszystko w podatkach. Ktoś kto nie jeździ w ogóle autem zapłaci to w vat-cie przy zakupach. TO NAZYWA SIĘ SOCJALIZM i POPULIZM i to już chyba było.

  • ~ 2019-02-07
    08:49:17

    8 4

    ale bredzisz to jest właśnie kapitalizm jak cię nie stać to nie korzystaj

  • ~wojto 2019-02-07
    08:51:50

    17 1

    Marża na paliwach wzrosła od ostatniego nałożenia podatku "opłaty emisyjnej" powyżej 100%. Tak że wszyscy składamy się na darmową jazdę warszawiaków...

  • ~rys51 2019-02-07
    09:58:17

    14 1

    Autostradę Katowice Kraków wybudował poprzedni system polityczny. Na wskutek jakiś działań została przejęta przez obecnego zarządcę i od tego czasu jest cały czas modernizowana za kasę pochodzącą chyba z opłat ponoszonych przez nas na tej autostradzie.

  • ~Arteks 2019-02-07
    10:10:21

    4 22

    @tf2 - co z jakiej racji? Jeśli autostrady miałyby być za darmo to czemu nie to co zaproponowałem? Absurdalne byłoby właśnie to, że luksus który kosztuje krocie jeśli chodzi o budowę i utrzymanie - miałby być za darmo. Tym bardziej, że z autostrad korzysta tranzyt z Europy płd w kierunku Skandynawii i z Rosji/Ukrainy/Białorusi na zachód Europy. Kto normalny pozbywałby się takich wpływów? Nie widzę, żadnego powodu aby autostrady były bezpłatne. Za to widziałbym ogromną niesprawiedliwość społeczną bo dlaczego jakaś wdowa z Bieszczadów czy rolnik spod Ełku ma płacić podatkami z czegoś z czego nie korzysta bo tego nie ma w okolicy? @ursus - dlatego wszystkie autostrady powinny być płatne, nawet te obwodnicowe. Przecież można wprowadzić np. abonamenty miesięczne dla tych którzy korzystają często.

  • ~Kurt_Wallander 2019-02-07
    10:56:33

    6 1

    W Czechach, w granicach miast Ostrawa, Ołomuniec Brno czy Praga, niektóre odcinki są za darmochę bo pełnią rolę obwodnic. Ba - daleko nie szukać, Gliwice rozdały swoim mieszkańcom (ci, którzy się w ramach akcji zgłosili) ViaAuto, aby nie musieli płacić/stać na bramkach - ewentualnie, bilet zerowy ale obawiam się, że aż do Pyrzowic to nie będzie miało miejsca...

    @ Arteks: Ty chyba zapomniałeś, jak i dokąd są rozdzielane podatki - więc ktoś z Ełku nie korzystający z komunikacji miejskiej w GOP/ROW, nie dokłada do tego ani grosza bo robi to każdy pracujący, kto jest zameldowany tutaj.

  • ~Arteks 2019-02-07
    11:31:45

    3 17

    @Kurt Wallander - istotnie w Czechach niektóre KAWAŁKI autostrad są bezpłatne ale tylko obwodnicowe. U nas jak to w "dzikim" kraju można za darmo jeździć na całych szlakach autostradowych, przez co państwo traci ogromne wpływy, dużo większe niż jakiekolwiek uszczelnienia VAT. A1 nie pełni funkcji obwodnicy i nie powinna być bezpłatna. Istotnie - mieszkaniec Ełku nie dopłaca do komunikacji miejskiej w GOP czy ROW bo to robią samorządy z naszych podatków i... korzystający z niej pasażerowie przez zakup biletów. Ale ci podatnicy którzy mieszkają daleko od autostrad nie powinni płacić za ich utrzymanie bo to rola kierowców którzy z nich korzystają. 0,10 zł za 1 km korzystania z autostrady to rzeczywiście jakiś problem dla kierowcy? No proszę... Trochę więcej godności.

  • ~rzyt 2019-02-07
    13:19:25

    9 1

    ~Arteks, wg Twojej filozofii doprowadzimy do tego, że ludzie będą głosować na tych co obiecają przed wyborami "nicnierobienie". Bo każda inwestycja z naszych podatków podwyższa koszt funkcjonowania miasta i daje upoważnienie do kolejnych podwyżek. Ludziom trzeba co jakiś czas rzucić jakiś ochłap, by czuli się ważnymi choć jeden dzień na 5 lat. Sam jesteś politykiem i dobrze o tym wiesz.

  • ~ 2019-02-07
    17:38:37

    13 0

    Arteksie, były wypowiedzi, że PiS "to ciemnota", "mohery" itd. Tymczasem okazuje się, że "nowoczesność" w twoim wykonaniu to nie moher, ale betonowe wiadro na głowie. Nienawiść środowiska, które reprezentujesz można śmiało porównać bowiem do czasów gdy dźwięk silnika samochodu wywoływał wtedy agresję, malować propagandowe plakaty a przesuwający się pojazd budził strach i nocne lęki. Tacy ludzie chętnie widzieli by w Rybniku obraz, gdy bicykle wspomagane furmankami z końmi parkują 5 EUR za/h. Tak aby zarabiały na 15 pensję dla urzędników.

    Nigdzie nie napisałem, że autostrada ma być darmowa. Będzie płatna dla samochodów ciężarowych a to one są tranzytem przez Polskę. Samochody osobowe mają jeździć po autostradzie a nie oszczędzać wybierając zakorkowane objazdy i drogi niższej kategorii trując środowisko, zużywać więcej paliwa (z którego finansuje się polską kolej). Dla facta udającego zainteresowanie ekologią (chociaż to wątpliwe gdy broni się masowej wycinki w mieście) powinno się to liczyć.
    W Niemczech nie ma opłat za autostrady i ograniczenia prędkości, dzięki temu ludzie nie giną na drogach. Stać ich na lepsze samochody. Pod względem komunikacyjnym, to przy nich Polska jest dzikim krajem. Nic dziwnego, z takimi niezrównoważonymi "ekspertami" jak nasi urzędnicy samorządowi. Po co mi bogacące się miasto czy państwo gdy obywatel jest coraz biedniejszy? Oszczędności należy zacząć od odchudzenia samorządów, likwidacji przerośniętej, zbędnej nam administracji a nie podwyżek opłat i kosztów, które wymyślasz.

  • ~ 2019-02-07
    17:39:38

    9 0

    ~Arteks
    "@ursus - dlatego wszystkie autostrady powinny być płatne, nawet te obwodnicowe."
    nie zrozumiałeś prostego przekazu, nie chodzi o odpłatność za korzystanie z autostrad, tylko o możliwość wyboru, w odróżnieniu od przykładu "stolycy" u nas wygląda tak, że aby wydostać się z aglomeracji śląskiej, mamy do wyboru tylko jazdę odpłatnymi autostradami, albo wleczenie się krajówkami zaliczając po trasie wszystkie możliwe "pipidówy" , bo bezpłatne "eski" omijają nas szerokim łukiem
    "Przecież można wprowadzić np. abonamenty miesięczne dla tych którzy korzystają często."
    czasowe winiety w cywilizowanych krajach stosowane są od wielu lat, jeżeli jednak porównamy ich ceny z opłatami za pojedyncze przejazdy w Polsce, okaże się że cena za kilka przejazdów u nas jest porównywalna z całoroczną winietą w Europie, na co nikt z decydentów u nas nie pójdzie

  • ~Fiodore 2019-02-07
    18:36:52

    3 6

    ka22 - Może i blondi w miniaturce, ale bynajmniej nie w życiu. Valcyte na ryczałcie kosztuje 1016zł/opak, ale klient płaci 924zł. Poza tym to nei miejsce na tego ten temat, ma się on nijak do przedmiotu dyskusji.

  • ~Arteks 2019-02-07
    21:51:08

    0 14

    @tf2 - ani nie reprezentuje żadnego środowiska, ani nie mam w zwyczaju nikogo nienawidzić. Megaabsurdem ekonomicznym jest oczekiwania aby luksus jakim jest korzystanie z autostrad miałby być darmowy. W kontekście tego dlaczego cię oburzają moje propozycje aby państwo zlikwidowało bilety do muzeów czy na pociągi skoro przejazd luksusowymi autostradami uważasz za coś "socjalnego" co się należy? Tym bardziej jadąc pociągiem na wycieczkę do Wisły albo Warszawy nie powinieneś płacić czyż nie? ;) A dlaczego tylko samochody ciężarowe miałyby płacić, a osobówki nie? A małymi samochodami nie wykonuje się biznesu? Większość przedstawicieli handlowych używa małych aut. A ruch tranzytowy małych aut to nic? Przecież z tego mogą być ogromne wpływy dla budżetu państwa - nieważne czy jedzie Litwin do Austrii czy Duńczyk na Słowację. Każde przejeżdżające drogą auto - w jakiś sposób je niszczy. Niemcy chcą wprowadzić opłaty na autostradach, a poza tym zarabiają na parkowaniu bo tam nie ma socjalu tak jak u nas ale płaci się przeważnie 2 EUR za godzinę parkowania! Większość krajów stosuje opłaty za przejazd autostradami, a nawet mostami czy tunelami.
    Jeśli obywatela stać na auto i stać go na wczasy na które chce jechać autem - powinien też opłacić przejazd autostradą. Ale nie musi tego robić jadąc krajówkami. W ogóle nie ma o czym dyskutować. Tak samo jak jest VAT, opłaty lotniskowe, opłaty urzędowe, sądowe itd - nie ma absolutnie żadnego argumentu za tym aby autostrady były za darmo. Wręcz stałoby to w sprzeczności z polityką społeczną i fiskalną państwa i w sprzeczności ze zdrowym rozsądkiem. Czym w naszym kraju jest więcej autostrad - tym rosną koszty ich utrzymania.
    @ursus - ale niczemu nie przeczy. Popieram budowę obwodnic i autostrad tak samo jak popieram każde inne rozsądne inwestycje państwa i biznesu. Ale absolutnie nie powinno to być za darmo. To już i tak wielki bonus, że inne drogi są publiczne i nie musimy za korzystanie z nich płacić.

  • ~ 2019-02-07
    22:42:23

    11 1

    ~Arteks
    "To już i tak wielki bonus, że inne drogi są publiczne i nie musimy za korzystanie z nich płacić."
    tak cieszmy się, że decydenci nie maja mocy prawnej opodatkowania oddychania, a w okresie zimowym z dodatkiem za jedzenie, za zawarte części stałe w powietrzu
    a słyszałeś o podatku drogowym (od lat 90 w cenie paliwa dla użytkowników osobówek)?

  • ~Jasiu Izusio 2019-02-08
    16:41:57

    1 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~truman20 2019-02-09
    07:38:00

    10 2

    ~Arteks - teraz to już mieszasz się w zeznaniach - to niby jesteś taki nowoczesny i miastowy a autostrady w 21 wieku uważasz za luksus??? Mamy coraz lepsze samochody, więc dlaczego nie coraz lepsze drogi dostępne dla wszystkich? Z drugiej strony dlaczego wszystko traktujesz tak wybiórczo tylko pod siebie? Ścieżek rowerowych też jest coraz więcej i ich koszty utrzymania też rosną, dlaczego nie zrobić ścieżek rowerowych płatnych? Przecież to jest luksus w dzisiejszych czasach - jestem za wprowadzeniem opłat za ścieżki rowerowe! Właśnie przez takich jak ty jest od lat źle w Polsce, bo najlepiej według ciebie obywatele niech oddają całe zarobki do budżetu państwa, bo nie są im potrzebne, państwo już je odpowiednio rozdysponuje. My musimy dążyć do taniego i wydajnego państwa a nie pompować ogrom pieniędzy w daninach i podatkach a grubasy na stołkach już się tym podzielą a ochłapy zostawią na bezsensowne inwestycje, chociaż inwestycjami ciężko to nazwać, bo inwestycja daje owoce a zardzewiałe donice tylko szpecą i nic z tego nie ma - to jeden z tryliona takich przykładów. Urzędasy wybudują (a raczej zlecą budowę, bo żaden z nich pracą się nie zbrudził) trochę krzywej autostrady jeszcze w połowie za pożyczone pieniądze od okupanta i myślą, że mogą jeszcze za to zdzierać pieniądze.

  • ~Artur Rumpel 2019-03-05
    19:34:44

    1 0

    @ka22 Valcyte posiada liczne zamienniki:
    Ceglar (tabletki powlekane)
    Sperart (tabletki powlekane)
    Valcyclox (tabletki powlekane)
    Valcyte (tabletki powlekane)
    Valcyte (proszek do sporządzania roztworu doustnego)
    Valganciclovir Teva (tabletki powlekane)
    Valhit (tabletki powlekane)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5314