Dniem i nocą, 24 godziny na dobę, w kopalniach Polskiej Grupy Górniczej S.A. trwa załadunek węgla na wagony kolejowe. Tylko w listopadzie kopalnie odprawiły tysiąc pociągów załadowanych węglem. Niestety często brakuje potrzebnej ilości węglarek, aby sprawnie sformować pociągi z węglem i wyekspediować paliwo do elektrowni i elektrociepłowni.
Na nadchodzący sezon zimowy do końca roku energetyce dostarczyć trzeba jeszcze około 1,6 mln t węgla. Surowca wystarczy z okładem, bo kopalnie planują wydobyć w tym czasie 2,7 mln ton, a na zwałach leży w zapasie 1,3 mln ton. Na przeszkodzie stoją jednak realne możliwości wywozu węgla koleją, która zdoła przetransportować tylko 1,4 mln ton, czyli o 200 tys. mniej niż potrzeba energetyce.
Aby maksymalnie zwiększyć wolumen odprawianego węgla kopalnie gotowe są prowadzić załadunek w soboty i niedziele. Ale otwarcie przykopalnianych bocznic nie pomoże, jeśli przez weekend zabraknie drużyn kolejarskich do obsługi składów, a także pustych węglarek w potrzebnej ilości.
W transporcie węgla przeszkadzają m.in. remonty na torach. Na przykład z powodu cyklicznego zamknięcia linii 179 od stacji Kosztowy do Lędzin z kopalń Piast-Ziemowit i Mysłowice-Wesoła nie uda się wywieźć zgodnie z planem 120 tys. ton węgla.
Wąskim gardłem są też możliwości wywozowe z samych kopalń. O ile z największych zespolonych zakładów (jak kopalnia ROW) każdej doby można wyekspediować koleją ok. 50 tys. ton surowca, to z Wesołej już tylko 15 tys. ton, z Sośnicy 12,5 tys. ton, a z Bolesława Śmiałego zaledwie 6,5 tys. ton. Możliwości wywozowe zależą m.in. od stopnia rozwinięcia infrastruktury kolejowej, ilości dostępnych torów, przepustowości szlaków towarowych w okolicy, wielkości bocznic.
Dla producenta takiego jak Polska Grupa Górnicza, załadunek węgla stanowi potężną operację logistyczną. Aby pojąć jej skalę, wystarczy przytoczyć liczby: tylko w listopadzie kopalnie PGG S.A. odprawiły 998 pociągów załadowanych węglem (statystycznie 49 pociągów na dobę). Składy te sformowano z 38 tys. wagonów, w ciągu jednej doby ładowano więc przeciętnie 1,9 tys. węglarek. Dodajmy, że oprócz kolei węgiel z kopalń wywozi się też na ciężarówkach: w miesiącu ładowanych jest w PGG S.A. 16 tys. samochodów, czyli ok. 800 każdego dnia.
Załadunkowi węgla na wagony przyjrzeliśmy się w ruchu wydobywczym Chwałowice kopalni ROW w Rybniku, gdzie jak na dłoni widać złożoność całego procesu. Kopalnia fedruje 8 tys. ton węgla na dobę, większość ładowana jest bezpośrednio po wywiezieniu na powierzchnię i przejściu przez własny zakład przeróbki mechanicznej. Miały energetyczne trafiają też taśmociągami na plac zwałowy, skąd na wagony ładuje się dodatkowo 2 tys. ton węgla na dobę. Średnia wydajność załadunku w Chwałowicach wynosi więc 10 tys. ton dziennie (a maksymalnie 12,5 tys. ton na dobę). W ten sposób codziennie w Chwałowicach zapełnić można około 150 czteroosiowych wagonów-węglarek o ładowności do 60 ton. Z zapasów na zwałach węgiel wsypują do wagonów samojezdne ładowarki, których szufla ładunkowa przemieszcza za każdym nawrotem do 5 ton miału (operację trzeba powtórzyć 10-12 razy aby wypełnić wagon).
Do kopalnianej stacji załadowczej Chwałowice wagony przetaczane są ze stacji kolejowej Rybnik-Towarowy, która jest węzłem obsługującym transporty w 6 kierunkach.
– Jest to bardzo przeciążona stacja i każde nieterminowe przybycie składów pod załadunek powoduje bardzo duże komplikacje i stwarza problemy ruchowe dla operatora stacji, jak i dla samej kopalni w bezpośrednim i rytmicznym załadunku wagonów – mówi Grzegorz Kufieta, nadsztygar ds. kolejowych w kopalni Chwałowice-ROW.
Z ruchu wydobywczego Chwałowice w listopadzie odprawiono 119 pociągów towarowych z węglem (średnio po 6 każdej doby). Jednocześnie węglem załadowano 4 tys. samochodów (około dwustu na dobę).
Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,waskie-gardla-w-pgg-dlatego-nie-mozna-dostarczyc-wiecej-wegla,wia5-4-5673.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Chodził po gzymsie, spadł z wysokości. Czytelnik: był pod wpływem narkotyków (aktualizacja)
91601Nie żyje biznesmen z powiatu rybnickiego. Zginął w tragicznym wypadku samochodowym w Ustroniu
82289Tragedia na hałdzie w Radlinie. Przewróciła się ciężarówka, nie żyje kierowca (zdjęcia)
30725Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
25059„Kuchenne Rewolucje” będą dzisiaj „nadawać” z Rybnika
23742Damski bokser w rybnickim urzędzie miasta? Miał bić i poniżać pracownicę
+322 / -29Bezpośrednie połączenia kolejowe z Polski do Chorwacji? Konsulat zwrócił się z prośbą do Rybnika
+262 / -5Doszło do przestępstwa w UM Rybnik? Sprawa trafiła do prokuratury
+212 / -18Były urzędnik wydziału architektury: wygrałem w sądzie z UM. Złożył skargę na prezydenta
+188 / -44Jest plan i może wejść w życie całkiem szybko. Połączenia kolejowe Rybnik – Gliwice ruszą już od czerwca?
+147 / -4Michał Woś po akcji ABW w jego domu: „Nie dam się zastraszyć. Nie pozwolę na zastraszanie mojej rodziny”
39„Pan mieszka na Teneryfie”, „a pan nie ma rodziny”. Pytania, odpowiedzi i riposty kandydatów były ostre
39Nowy stadion w Rybniku? Zapytaliśmy miasto o konkrety
31Za nami debata kandydatów na prezydenta Rybnika. Jaką mają wizję na miasto? (zdjęcia)
30Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
29Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Noname1212 2021-11-28
16:49:26
Brednie!!!
Cały węgiel z Polski wywożony jest do np. Chin.
Michał Kołodziejczak z Agrounia poruszył ten temat ostatnio dostając wiadomości m.in. Od kierowców tirów!
Wąskie gardło.... Haha... Szerokie gardło ujścia Polskiego węgla jest np. W Gdyńskim Porcie!
https://www.facebook.com/projektAGROunia/videos/2375113982625527/
A kto na tym zyskuje! Nasz Nierząd!
Nie djorz że sprzedają wszystko np. Chinom doprowadzili do tego, iż zabrakło go na polskim rynku, co spowodowało wzrost cen, a jak ceny wyższe to i zysk dla rządu wyższy.... Będzie można sfinansować kolejne500+ dla nierobów!
A Ty polaczku już jak za komuny... Nieważne ile zapłacisz.... Będziesz się cieszył, że wogóle udało Ci się załatwić tonę aby ogrzać się w zimę.
i Inflacja się nakreca!
~Noname1212 2021-11-28
17:09:08
Od 12:30:
https://youtu.be/U_h_pGnSyN8
.. Kolejne dowody, iż węgiel wywożony jest z PL.
Lockdownu energetyczny w PL:
https://youtu.be/3qVpIIFoj-c
~drewnopol2 2021-11-28
17:18:38
Przecież węgiel jest niepotrzebny
~Lateks 2021-11-28
19:00:58
Tylko co ma brak węglarek do limitu sprzedaży na kopalniach.
Tyle pociągów odprawiają a dla klientów wprowadzili limit 3 tony na osobę, i w dodatku 40 ton na dzień. Piękny artykuł tylko zupełnie o niczym. Niech powiedzą że mają zbyt dużo pieniędzy więc wprowadzają limity.
~Arteks 2021-11-28
19:06:30
Rybnicki zakład DB Cargo chwalił się na targach komunikacyjnych Trako wagonem testowym wyprodukowanym w Rybniku. Ciekawa konstrukcja którą można w zależności od potrzeb wykorzystywać jak platformy do przewożenia kontenerów jak i platformy do przewożenia pojemników na węgiel, koks, kruszywa itd. W dodatku można je wydłużać lub skracać w zależnie od potrzeb. Mają być produkowane w naszym zakładzie seryjnie.
~imrahil 2021-11-28
20:32:32
dlatego lepiej nie instalować kotłów na paliwo stałe. tyle się trąbi o podwyżkach cen prądu czy gazu, a wychodzi na to, że najbardziej dotkliwe są podwyżki cen węgla. do tego zakaz węgla od 2030 :)
~Kimi73 2021-11-28
21:01:53
Na Chwałowicach to mają ale głębokie gardła…:)))))
~corona 2021-11-28
21:59:04
Kimi, Twoja też.
~hardmark 2021-11-29
12:21:20
No to od początku. Przewoźnicy kolejowi cierpią na brak maszynistów. Część wagonów , została unieruchomiona z powodu zwiększenia dowozu węgla samochodami ciężarowymi. Łatwiej wyszkolić kierowcę z kat.C+E niż maszynistę. Trzeba jeszcze pamiętać o innych pracownikach kolei np. dyżurnych ruchu (szkolenie ok.6 miesięcy). To wszystko narastało od momentu zlikwidowania szkół zawodowych kolejowych. Teraz powoli gdzieś są otwierane klasy o profilu kolejowym np. w rybnickim "mechaniku". Pomimo tego ,że firmy kolejowe proponują nawet kursy to i tak nie ma chętnych z powodu zbyt niskich zarobków.
~Arteks 2021-11-29
18:45:16
@hardmark - ani braki w wagonach, ani braki maszynistów. Tych pierwszych nie brakuje bo do niedawna woziły węgiel z Rosji. Ci drudzy wbrew temu co piszesz zarabiają dużo. Nie tylko z powodu pewnego rodzaju elitarności ich zawodu (Ukraińcy ich nie zasępują!) ale także przez bardzo dużą konkurencję przewoźników na rynku szynowym. Jeśli jeden by nie zaproponował odpowiedniej kwoty - to pójdą do innego. A boom na przewozy kolejowe jest ogromny. Nie tylko jeśli chodzi o towary, także w ruchu pasażerskim, ilość pociągów wzrasta. Niedawno poinformowano, że na polski rynek dość śmiało wchodzi Regiojet. Oni też będą potrzebowali maszynistów. Zwyczajnie jest większe zapotrzebowanie na węgiel, a nasze górnictwo trochę przysnęło przez ostatnie lata kiedy takiej koniunktury nie było i są nieprzygotowani nawet pod względem ładowania... Kopalni jest też mniej niż kiedyś, a zapotrzebowanie na węgiel równie wysokie w przemyśle.