zamknij

Wiadomości

W Rybniku powstanie nowoczesna strzelnica. Miastu się to nie podoba?

2021-01-20, Autor: 

W Rybniku-Ochojcu powstanie nowa strzelnica z podziemnymi stanowiskami strzeleckimi. Inwestor i prezes Stowarzyszenia Miłośników Broni „Giwera” chce, by budowa rozpoczęła się jeszcze w tym roku. Obawia się jednak oporu ze strony urzędników. Dlaczego?

Reklama

W Rybniku powstanie nowoczesna strzelnica

Na początku tego roku Stowarzyszenie Miłośników Broni „Giwera” podzieliła się z internautami ciekawą wiadomością. Otrzymało bowiem pozwolenie na budowę nowej strzelnicy krytej w Rybniku – Ochojcu.

- Do dyspozycji naszych klientów będzie oś 25-metrowa z 8 stanowiskami strzeleckimi, z ruchomymi tarczami oraz specjalnie dla myśliwych dzik w przebiegu. Dodatkowo na terenie będą znajdowały się sale szkoleniowe, magazyn broni oraz pełne zaplecze sanitarne. Planowane uruchomienie obiektu to 2022 rok – czytamy.

Idąc tym tropem skontaktowaliśmy się z Damianem Dmuchowskim, prezesem tego stowarzyszenia, by zdradził nam kilka szczegółów inwestycji. Dowiedzieliśmy się, że strzelnica ma powstać przy ul. Rybnickiej w Ochojcu. Wartość inwestycji wynosi około 2,5 mln złotych, a finansowana będzie ze środków prywatnych prezesa oraz kredytu.

- Chciałbym, żeby budowa rozpoczęła się końcem bieżącego roku (najpierw rozbiórka istniejącego w tym miejscu małego budynku, a następnie budowa budynku usługowego, gdzie w piwnicy i części parteru będzie znajdowała się strzelnica, w pozostałej części parteru duży lokal usługowo-handlowy, a na I piętrze biura) – dowiadujemy się.

Opory urzędu miasta

Inwestycja na wizualizacjach prezentuje się zacnie. Niestety, nasz rozmówca wskazuje, że nastawienie urzędników z rybnickiego magistratu w stosunku do powstawania strzelnic w Rybniku jest „zastanawiające”.

- Już na etapie projektu starali się nam utrudniać. Potwierdza to też fakt, iż w ramach innej istniejącej strzelnicy krytej przy ul. Jankowickiej 2 w Rybniku, a należącej do Stowarzyszenia Miłośników Broni GIWERA (gdzie jestem Prezesem Zarządu), od samego początku istnienia (rok 2017) urząd robił wszystko co mógł, żeby uniemożliwić jej powstanie poprzez niezatwierdzanie regulaminu bezpiecznego funkcjonowania strzelnicy i interweniowanie na policji oraz w PINB. Oczywiście został zmuszony do zatwierdzenia regulaminu decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego, po naszym odwołaniu – zauważa Damian Dmuchowski.

Jak dodaje, stowarzyszenie zmieniło lokal na większy (pod tym samym adresem) oraz dokonało zmiany funkcji użytkowej na strzelnicę, ale znów napotkało na opór urzędników.

- Urząd ponownie nie chce zatwierdzić regulaminu, składając nieprawomocny sprzeciw (złożony po terminie - został on uchylony przez Wojewodę Śląskiego), występując ponownie do Wojewody z wnioskiem o wszczęcie z urzędu procedury zmierzającej do uchylenia dokonanej zmiany funkcji użytkowej, w rezultacie niepotrzebnie przedłużając proste postępowanie polegające jedynie na merytorycznym zatwierdzeniu regulaminu (zgodności jego z rozporządzeniem). Żadna inna kompetencja w tym zakresie, w myśl obowiązujących przepisów, nie leży w gestii urzędu – wyjaśnia nasz rozmówca.

Na zatwierdzenie regulaminu przeniesionej strzelnicy stowarzyszenie już od marca 2020 roku.

- Takiego postępowania obawiam się najbardziej w związku z budowaniem od podstaw strzelnicy w Ochojcu. Nie oczekuję żadnej pomocy ze strony urzędu, a jedynie, żeby nie utrudniali. Tym bardziej takie zachowanie dziwi w kontekście faktu, iż nasze działania w zakresie propagowania strzelectwa sportowego kierujemy przede wszystkim do mieszkańców powiatu rybnickiego – podkreśla Damian Dmuchowski.

Wszystko przez niejednoznaczne przepisy?

Co na to rybnicki magistrat?

- Jeżeli chodzi o stosunek miasta do mającej powstać strzelnicy, to nie ma tu nic do rzeczy, to czy w urzędzie ten pomysł komuś się podoba, czy nie. W wydawaniu tego typu decyzji urząd musi się kierować przepisami prawa. Niestety czasem niejasności w przepisach powodują przedłużające się procedury i odwołania do innych organów. Tak zdarzyło się w tym przypadku. Procedury administracyjne znacznie się rozciągnęły w czasie przez niejednoznaczne przepisy – tłumaczy Agnieszka Skupień, rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku.

Jak dodaje, ten sam podmiot (czyli stowarzyszenie) ubiega się o umiejscowienie strzelnicy w dwóch lokalizacjach.

- Aktualnie trwa postępowanie w sprawie powstania strzelnicy przy ulicy Janowickiej, w grudniu została wydana decyzja dla strzelnicy w Ochojcu. Dopiero teraz Wydział Zarządzania Kryzysowego może uzgadniać regulamin dla tego punktu – zaznacza nasza rozmówczyni.

Prezydent interweniuje

Okazuje się, że tuż po tym, jak zainteresowaliśmy się tematem, z prezesem „Giwery” spotkał się prezydent Piotr Kuczera. Doszło do niego w miniony piątek.

- Nadal nie dostaliśmy zatwierdzonego regulaminu, ale w ciągu kilkunastu minut przytoczyliśmy wszystkie argumenty formalne. Prezydent był dość zaskoczony sytuacją, wystąpił z inicjatywą, by doszło do kolejnego spotkania na strzelnicy. Weźmie kogoś ze sobą z urzędu, byśmy mu pokazali co się u nas dzieje – mówi nam Damian Dmuchowski.

Wspomniane spotkanie odbędzie się dzisiaj po południu.

- Problem dotyczy tylko zatwierdzenia regulaminu, zgodnego z rozporządzeniem. Jesteśmy dobrej myśli, aczkolwiek cała sprawa się toczy od wiosny zeszłego roku. Mówiąc wprost, podejrzewam antypatię do stowarzyszenia jednego z urzędników. Niczego nie oczekiwaliśmy od urzędu poza dobrą wolą w zatwierdzaniu rzeczy formalnych. Nie chcemy ani złotówki, grantów, jedynie dobrej woli i zaniechania utrudnień. Nie robimy sobie prywatny, pracujemy dla ogółu społeczeństwa. Pomagamy szkołom, udzielamy się charytatywnie – zaznacza nasz rozmówca.

A Wy co sądzicie na ten temat?

Oceń publikację: + 1 + 114 - 1 - 26

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (15):
  • ~norton 2021-01-20
    11:40:08

    Pomimo antypatii do Pana Damiana bardzo skandaliczne jest zachowanie urzędników. Jak widać hasło "strzelnica" powoduje spięcie pośladków.

  • ~ 2021-01-20
    11:58:40

    to już wiadomo dlaczego nikt w tym mieście nie chce inwestować państwo w państwie,za robotą trzeba jeździć do sąsiednich miast i wiosek

  • ~Longina b 2021-01-20
    12:14:40

    Bardzo dobrze byłoby żeby taka strzelnica powstała.

  • ~KSnake 2021-01-20
    12:25:51

    77 19

    Do Giwery sympatią nie pałam, ale życzę im żeby urzędnicy zrobili to co do nich należy, i w sumie tylko tyle ile leży w ich kompetencjach: zatwierdzili regulamin strzelnicy. Tylko na tyle im ustawa pozwala.
    Strzelam w Żorach, jestem z Rybnika. Żorski magistrat nie utrudnia życia inincjatywom strzeleckim. Mało tego, chętnie patronuje Braciom Kurkowym w wydarzeniach organizowanych dla mieszkańców (i nie tylko) miasta.

  • ~ 2021-01-20
    12:41:02

    92 14

    Niestety ale w wydziale architektury cała śmietanka tam pracująca ma antypatie dla tych którzy chcą budować domy, może to zazdrość za tym stoi, albo i pokazanie co wolno wojewodzie......
    Ja na miejscu Prezesa tego stowarzyszenia, już po rozpoczęciu budowy wytoczył bym proces o celowe spowalnianie inwestycji.
    Człowiek jak chce coś zrobić dla innych jest jakimś dziwnym trafem ubijany zaraz na starcie.
    Miałem podobna sytuacje z naszym panującym , chciałem zrobić coś społecznie dla wszystkich mieszkańców, miałem to już w 90% gotowe, ale nasz niepanujacy nad miastem miał w nosie aby dać z siebie te 10% i wspomóc . Wszystko upadło, cała robota poszła w pi........
    Niestety płaszczyć się, zebrać o małą pomoc, lizać d.... nie będę.
    Dziękujemy panie PK

  • ~Kurt_Wallander 2021-01-20
    13:01:14

    57 2

    Kiedyś usłyszałem, że jak się w Rybniku komuś "nagada", to można tu już nic więcej nie wybudować ani tym bardziej czegoś zmodernizować... druga zasłyszana rzecz jest taka, że urząd ma być dokładniejszy w kontroli papierków i jak kiedyś coś przeszło, to teraz nie i już a pan se pisz o odstąpienia do ministerstwa.

    Fun fact: KZ z Wydziału Architektury nie wie, co się dzieje na jego terenie - w śródmieściu rozebrali jedną chałupę na Maroku a oni na to, że nie wydawali decyzji na rozbiórkę w historycznej zabudowie i mam lecieć z tym do PINB bo urząd nic nie może. Ta, już - na pewno. Wy nie ułatwiacie - ani myślę ja to robić, zresztą - to nie moja działka.

  • ~Zbyszek Gadomski 2021-01-20
    13:44:24

    87 17

    Obsesja Pana Prezydenta Kuczery to ścieżki rowerowe i nic ponadto to co się dziwić że inne pomysły są złe

  • ~terrorist 2021-01-20
    17:36:52

    35 9

    Jesteśmy najbardziej rozbrojonym pańsrwem w Europie. "władza" boi się strzelnic i ludzi posiadających broń, wiadomo dlaczego. Komuś mogą kiedyś puścić nerwy i odpali takiego, lub innego polytikiera.

  • ~ 2021-01-20
    21:49:16

    23 3

    Jestem jak najbardziej za! To byłby pierwszy biznes sportowy, którego prezes nie wyciąga lepkiej łapy po miejskie pieniądze, samofinansujący. Chętnych na pewno nie zabraknie.

  • ~KSnake 2021-01-20
    23:06:21

    15 4

    ~terrorist i trochę tak, i trochę nie masz racji. Jesteśmy rozbrojeni bo broń to takie narodowe tabu. Masz rację, że jest to tabu stworzone przez władze, poprzedniego ustroju, i ma się dobrze. Z drugiej strony weź pod uwagę, to że zdobycie pozwolenia na broń, dzięki zmianom wprowadzonym w styczniu 2011 roku przez PO, do ustawy o broni i amunicji, pozwolenie robisz jak prawo jazdy. Ten sam poziom trudności i kosztów. Dokładnie jak prawo jazdy! Ja wiem, że wielu marzy się dostęp do broni jak w USA. Pytanie tylko czy jest to najlepsza droga? Brakłoby miejsca na dyskusję tutaj. Także PiS ma, tak wydaje się na pierwszy rzut oka, raczej pro strzeleckie podejście do ludu. Weź chociażby to, że ociągają się z wprowadzeniem dyrektywy UE (też autorstwa europosłów PO) i program "Strzelnica w Powiecie". Chociaż z PiSem nigdy nie wiadomo - co trzymają w ręku za plecami (może kaganiec na strzelców, a może uwolnienie środowiska? Nie chcą zdradzić, w trybie dostępu do informacji publicznej, projektu ustawy. Najważniejszym jest mieć zdrowe podejście do tematu. Tylko nadmienię, dla tych co się boją, że w rękach Polaków jest między 250 tysięcy do nawet 2 milionów broni czarno-prochowej. Rozbieżności w liczbie wynikają z tego, że NIKT NIE KONTROLUJE tej broni. A strzelanin nie ma...

  • ~artefaks 2021-01-21
    06:48:29

    9 18

    @~KSnake. Ja bym jednak Polakom nie dał broni do ręki ( 30% populacji jest w stanie maniakalnym). Wsparłbym psychiatrię .
    Chciałbyś żeby broń dać szeryfom nazywającymi się obrońcami kościoła ? Kibolom ? narodowcom ? itp. itd.

  • ~terrorist 2021-01-21
    10:21:11

    10 2

    ~KSnake Ja posiadanie broni uważam za moje podstawowe prawo obywatelskie. Owszem pozwolenie można załatwić w cenie 'prawka', ale to tylko w charakterze broni sportowej. Bardziej martwi mnie stosunek prawa odnośnie użycia broni w charakterze obrony własnej bądź mienia.. tutaj posiadacz jest skazany na porażkę.

  • ~munitalp 2021-01-21
    10:39:24

    13 1

    Przecież broń czarnoprochowa jest aktualnie możliwa do zdobycia bez pozwolenia. Nie widzę pojedynków w stylu westernów, napadów na banki, dyliżansy....
    Broń pneumatyczna do 17J też jest dostępna - bez pozwolenia. Broń ta podciągnięta pod 17J też może zrobić poważną krzywdę....

    Siekiery, noże są ogólnie dostępne.
    Samochodami ludzie jeżdżą i też zabijają.... Pomimo posiadanych uprawnień.

  • ~Matt.65 2021-01-22
    16:38:33

    2 0

    Naprawdę mamy tak nieodpowiedzialnych urzędników w Rybniku?

  • ~predkront 2021-01-24
    10:21:57

    2 1

    Jesli caly nasz UM dziala w ten sposob to juz wiemy czemu w Rybniku przez 6 lat jasnienampanowania Pana Historyka 0,49 liczba inwestorow wynosi ZERO.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4943