zamknij

Wiadomości

W ministerstwie podpisano umowę na remont linii kolejowych biegnących przez Rybnik

2017-05-31, Autor: 

Modernizacja 60 km linii kolejowych, większe bezpieczeństwo w podróży i na stacjach, udogodnienia dla niepełnosprawnych, podróż krótsza o pół godziny. Do tego aż 262,5 mln zł dofinansowania z UE i inwestycja o łącznej wartości 467 mln zł. Podpisana 18 maja 2017 r. umowa otwiera kolejną inwestycję PKP Polskich Linii Kolejowych na Śląsku. Jej ukończenie planowane jest na 2019 r.

Reklama

Dofinasowanie dla projektu „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza / Turze” to już 744 umowa w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a 18 w sektorze kolejowym. Realizacja projektu zwiększy przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego.  

Zmodernizowanych zostanie aż 60 km linii kolejowej. Planuje się również remont lub przebudowę 16 wiaduktów, 14 mostów i jednej kładki dla pieszych. Dodatkowo, projekt obejmuje przystosowanie peronów do potrzeb obsługi osób niepełnosprawnych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji odnowione perony z wiatami i lepszym oświetleniem oraz systemem oznakowania. Rozwiązania przyjęte w projekcie umożliwią wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

– W efekcie podróż na trasie Chybie – Żory – Rybnik – Nędza skróci się łącznie o pół godziny. Obecnie jeden kilometr linii z Chybia do Nędzy pokonuje się pociągiem średnio w trzy i pół minuty. Dla porównania, kilometr z Warszawy do Gąsocina albo z Rybnika do Mikołowa, ponad 2 minuty krócej – podkreśla wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. – W aktualnym stanie tylko jedno połączenie w ciągu doby na odcinku z Chybia do Nędzy trwa mniej niż 3 godziny. Najdłuższa podróż sięga nawet 10 godzin, czyli niewiele mniej, ile daje się pokonać tę odległość pieszo. Trzeba się też liczyć z przesiadką, a wieczorem, gdy ruch pociągów jest mniejszy, nawet z trzema. Dzięki tej inwestycji wspomniane problemy przestaną nękać podróżnych. Zyskają również przewozy towarowe – dodaje.

– Remont każdego kilometra linii kolejowej jest niezwykle cenny. Dzięki temu bowiem wrasta atrakcyjność gospodarcza naszego regionu. Im więcej tras do przewozu ładunków i towarów, tym większe są szanse na pojawienie się kolejnych inwestorów, których bez wątpienia przyciąga doskonała infrastruktura drogowo-kolejowa – zaznacza wojewoda śląski Jarosław Wieczorek.

Podróż koleją będzie bardziej konkurencyjna, skróci się bowiem czas przejazdu, dzięki zwiększeniu prędkości pociągów pasażerskich i towarowych do 100 km/h, np. na odcinku Rybnik–Sumina i Nędza Wieś–Sumina. Projekt na trasie Chybie – Nędza to istotna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy. Szerzej pisaliśmy o nim >tutaj.

Całkowity koszt projektu to prawie 467 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie niemal 262,5 mln zł.

Oceń publikację: + 1 + 34 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (8):
  • ~Andrzej Jankowski 2017-05-31
    08:20:54

    12 6

    Proszę Was przestańcie. Czy to tak trudno napisać że pociąg pojedzie z " Chybia" zamiast tego co napisaliście że z "Chybi".

  • ~Stanisław Nowak 2017-05-31
    09:08:56

    15 1

    o modernizację linii kolejowych na naszym terenie przez lata walczyło Stowarzyszenie Nasz Wspólny Śląski Dom wspierane przez Stowarzyszenie Sprawiedliwość i Prawda. Bogata dokumentacja w tej sprawie na www.nwsd.pl. obejmuje różne opracowania , analizy , wnioski, postulaty - w tym do Komisji Transportu Unii Europejskiej , władz centralnych w Warszawie, Sejmiku Województwa i Wojewody Śląskiego , PKP i Kolei Śląskich . Media znały te działania, ale wolały milczeć.

  • ~THE Bill 2017-05-31
    09:31:18

    7 2

    O co chodzi z tym Gąsocinem? To jakieś centrum przesiadkowe? Ktoś ważny się tam urodził? Jakaś bitwa czy jak? Co ma wspólnego czas przejazdu tam do Rybnika? W sensie, że ze Stolycy do jakiejś zapadłej wsi jeździ się szybciej niż z Rybnika do Chybia ? Czy ten remont przyczyni się do powstania jakiś atrakcyjnych połączeń w góry?

  • ~Arteks 2017-05-31
    09:37:01

    9 4

    @The Bill - Gąsocin to miejscowość na ważnej magistrali z Warszawy do Gdańska. Jeśli po remoncie czas jazdy na naszej linii będzie podobna do tamtej to nie mam nic przeciwko takim porównaniom. Pytasz o połączenia w góry. Też mi ich brakuje, szczególnie do Wisły czy Zakopanego. To wszystko będzie zależeć od przewoźników, MiB które finansuje pociągi dalekobieżne i UMWŚ który dotuje pociągi lokalne. Ale można mieć nadzieję że tak bo wtedy czas jazdy dla pasażerów będzie bardzo atrakcyjny. Remont linii 158 do Chałupek spowodował, że obecnie mamy nie tylko przywrócony ruch pasażerski do samych Chałupek (który w okresie 12.2012-01.2016 był zawieszony) ale mamy też pociągi do Bohumina i międzynarodowe Warszawa-Praga.

  • ~Lateks 2017-05-31
    10:45:45

    4 2

    Gdzie jest stacja Baronowice?
    Baranowice wiem ale o tej ze zdjęcia nie mam pojęcia...

  • ~Stanisław Nowak 2017-05-31
    13:13:13

    13 1

    THE Bill i do wiadomości zainteresowanym
    Według posiadanej wiedzy Koleje Śląskie podejmą niezwłoczne działania na rzecz wykorzystania zmodernizowanej linii kolejowej do poprawy połączeń w góry , a ściślej na trasie Rybnik - Wisła.

  • ~mewa74 2017-05-31
    21:20:41

    3 0

    Stanisław Nowak, Jeśli faktycznie wrócą połączenia do Wisły, to jest to bardzo dobra wiadomość.

  • ~THE Bill 2017-06-01
    07:10:12

    1 0

    No i super :)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5068