zamknij

Wiadomości

W 15 minut do Żor... drezyną! Jechaliśmy zmodernizowaną linią kolejową (wideo)

2019-11-08, Autor: Bartłomiej Furmanowicz

Ta inwestycja kosztowała bagatela 375 mln złotych. Efekt? Zauważalny i korzystny dla mieszkańców nie tylko Rybnika, ale i całego regionu. Dzisiaj mieliśmy okazję jechać drezyną na zmodernizowanym odcinku Rybnik-Żory, ale cała inwestycja obejmuje linię Chybie-Żory-Rybnik-Nędza. Zobaczcie zdjęcia z naszego przejazdu!

Reklama

Jest szybciej i bardziej komfortowo. Mowa tu o linii Chybie-Żory-Rybnik-Nędza. Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. dobiegły końca. Przypomnijmy, że umowa na inwestycję została podpisana w styczniu 2017 roku. 

Od teraz podróżni korzystają nowych peronów na 10 stacjach i przystankach w: Żorach, Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Rybniku, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wieś i Nędzy. W sumie 18 peronów zostało podwyższonych, żeby ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Jest nowe oświetlenie i nagłośnienie. Wymieniono nawierzchnię peronów na antypoślizgową, ze specjalną wypukłą fakturą wyznaczającą strefę bezpieczeństwa. Wszystkie obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na perony łatwiej można się dostać m.in. dzięki pochylniom i windom.

Z Rybnika do Żor w 10 minut!

Efektem prac są także atrakcyjniejsze podróże. Pociągiem z Żor do Rybnika można pojechać w ok. 10 minut, wcześniej ponad 20 min. My drezyną dotarliśmy do Żor w 15 minut, bo jechaliśmy z prędkością 70 km/h. Ciekawostka: w drodze powrotnej wsiedliśmy do autobusu. Podróż trwała zdecydowanie dłużej!

Docelowo, Po inwestycji PLK pociągi przyspieszyły do 120 km/h, m.in. dzięki wymianie 60 km torów i sieci trakcyjnej. Ważnym zakresem była przebudowa 81 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Pociągi jeżdżą m.in. po odnowionych mostach - historycznym Zamysłowskim nad rzeką Nacyną w Rybniku i moście w gminie Strumień nad Wisłą oraz wyremontowanym wiadukcie nad ul. Chwałowicką w Rybniku.

Z kolei Weekendowe przejazdy z Wisły Głębce do Gliwic skróciły się o 10 min. Krócej o kilka minut jadą też pociągi z Rybnika do Nędzy.

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego zapewniają dyżurni w 9 odnowionych i wyposażonych w nowe urządzenia nastawniach. Wzrósł poziom bezpieczeństwa dzięki umieszczeniu w torach 129 nowych rozjazdów – ważnych elementów linii, zapewniających sprawny przejazd składów z toru na tor. Urządzenia są wyposażone w elektryczne ogrzewanie do usuwania śniegu i lodu. Korzystne, dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym, było wyremontowanie 20 przejazdów. Na czterech zamontowano dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Monitoring, umieszczony na kluczowych skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami, zapewnia lepszy nadzór i możliwość szybszych reakcji.

Jak przyznaje Arnold Bresch, dyrektor ds. realizacji inwestycji, Polskie Linie Kolejowe w ostatnich latach realizowały wiele programów, które narzuciły na spółkę spore wyzwania.

- Jednakże umowy są finalizowane i dzisiaj możemy oglądać efekty prac. Jeżeli chodzi o Chybie-Żory-Rybnik-Nędza - to przykładowa inwestycja, jak powinna wygląda praca na budowie. Cieszymy się z efektów zwłaszcza, że projekt miał wzmocnić przewozy towarowe, ale i osobowe. Stoimy na eleganckim peronie z odpowiednią wysokością, który jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Mamy pochylnie, windy, co jest standardem na nowych liniach kolejowych

- mówi Arnold Bresch.

Z kolei wicewojewoda Jan Chrząszcz nie krył zachwytu na widok stacji w Rybniku. 

- Dworzec jest piękny. Co najważniejsze dla podróżnych - znacznej poprawie uległa jakość poruszania się po dworcu. Nie ma już problemów z wejściem do pociagów. Ważne, że są windy, podróżni słyszą w końcu komunikaty. Nie możemy zapomnieć też o nowoczesnym oświetleniu. To komfort XXI wieku, Śląsk zmienia się na lepsze

- zaznacza nasz rozmówca.

Inwestycja za 375 mln złotych

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” to inwestycja PLK bardzo ważna dla komunikacji na Śląsku.

- Efekty pozwoliły usprawnić ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie. Prace zwiększyły przepustowość na liniach kolejowych Rybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicy Katowickiego Węzła Kolejowego. Składy mogą przejeżdżać szybciej i bezpieczniej m.in. po mostach, a to w konsekwencji powoduje wzrost efektywności i konkurencyjności ekologicznego transportu kolejowego, względem innych środków komunikacji

- mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” o wartości 375 mln złotych netto był realizowany w latach 2017 – 2019 z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 i współfinansowany w 80% z funduszy unijnych. Wykonawcą było konsorcjum firm: Trakcja PRKiI, Strabag, ZUE.

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 54 - 1 - 13

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~Abisall 2019-11-08 12:13:32

    I teraz aż się prosi o szynobus w whadłowym takcie Żory-Rybnik

    54 5
  • ~Krisss 2019-11-08 12:14:00

    Z Rybnika do Nędzy krócej o kilka minut? A komu się śpieszy do nędzy? Ludzie wolą dobrobyt.

    68 11
  • ~jaro_t 2019-11-08 12:45:22

    Czegoś nie rozumiem - dlaczego na trasie Rybnik-Żory mamy 50% skrócenia czasu jazdy, a z Gliwic do Wisły tylko o 5% krócej trwa podróż?

    9 13
  • ~frbro 2019-11-08 12:51:25

    No i fajnie, ale potem dojeżdżasz z Żor na rybnickie PKP i najbliższy autobus jest za godzinę, a dojedziesz nim co najwyżej na przystanek, na którym poczekasz kolejną godzinę na autobus do miejsca do którego chcesz dotrzeć.
    Co z tego, że jest szybki pociąg jak komunikacja miejska nie działa.

    52 9
  • ~ryhor 2019-11-08 12:57:56

    Pytanie za 100ptk.

    Jak dostać się na peron w Rybniku-Gotartowicach?

    55 0
  • ~bartezz 2019-11-08 13:23:54

    ~ryhor - jo tam jeżdża na kole przez las aż ku autobahnie A1 i wracom nazot do Rybnika przez Szczejkowice i Rowień świetna wycieczka rowerowa : )

    36 2
  • ~Arteks 2019-11-08 13:24:32

    Inwestycja bardzo potrzebna i co cieszy PKP wreszcie uczy się nieco większej estetyki (estetyczne bramki trakcyjne, rezygnacja z różowych peronów - ufff, trwalsze płytki od betonitu itd). Wybudowali też w wielu miejscach ekrany, poprawili nagłośnienie. Natomiast niestety wstydem napawa to, że remontowali perony, a jednocześnie nie wyremontowali wiat na peronie 2 i 3. Na peronie 3 wiata przecieka! Nie wiem dlaczego w remoncie tym nie uwzględniono remontu przejścia podziemnego - obiecanego także na tych łamach kilka lat temu przez przedstawicieli PKP PLK. Z negatywnych rzeczy, zniknęła unikalna drewniana wiata celno-peronowa na stacji Sumina - jedyna taka na terenie Śląska. Efekty przejazdu są widoczne. Od grudnia pociągi pospieszne z Żor do Rybnika dojadą w 9 minut. Przed remontom było to 20 minut. Z Kędzierzyna do Rybnika pociąg TLK pokonywał przed remontem trasę w 55 minut. Od grudnia będzie to 39 minut(!). @frbro - o jakim kierunku myślisz odnośnie autobusów? Do większych dzielnic i osiedli odjeżdżają regularnie. Nie mam żadnego problemu dostać się z dworca na Nowiny i z powrotem, Ligota, Boguszowice, Chwałowice też mają świetną ofertę. Paruszowiec, Niewiadom czy Niedobczyce mają przystanki kolejowe więc ich mieszkańcy nie muszą się przesiadać na autobusy bo dojadą tam nawet pociągami. Gorzej w Żorach bo tam nie da się skomunikować zaledwie kilku odjeżdżających stamtąd pociągów nawet z największymi żorskimi blokowiskami... https://www.tuzory.pl/wiadomosci,czytelnicy-mowia-autobusy-miejskie-sa-slabo-skomunikowane-z-pociagami,wia5-3266-16701.html

    13 41
  • ~Abisall 2019-11-08 13:27:09

    @
    ~jaro_t 2019-11-08 12:45:22

    Czegoś nie rozumiem - dlaczego na trasie Rybnik-Żory mamy 50% skrócenia czasu jazdy, a z Gliwic do Wisły tylko o 5% krócej trwa podróż?
    Serio? Może zerknięcie na mapę pozwoli Ci na ogarnięcie tego problemu logistycznego? Podpowiem - patrz na długość trasy... Gliwice -Wisła Głębce to 113km a Rybnik- Żory to 14km.
    I te 14km w całości po zmodernizowanych torach. Zaś do Wisły pociąg po nowych jedzie raptem na odcinku Rybnik -Chybie czyli circa 35km

    19 4
  • ~jaro_t 2019-11-08 14:03:16

    ~Abisall. No więc właśnie. Podajesz dane ilościowe z których sam nie wyciągasz wniosków. Skoro na trasie 14km mamy 10 min zysku, to chociażby na trasie 35km (której długość sam przytoczyłeś) powinno być co najmniej 20-25 min. Więc zastanów się wcześniej zanim coś ponownie "strzelisz" na forum.

    13 4
  • ~ryhor 2019-11-08 14:25:31

    @bartezz - a Borowik jeszcze istnieje? Znam trasę rowerem ;-) Pozdrawiam

    15 2
  • ~bartezz 2019-11-08 14:38:55

    ~ryhor - istnieje i w sezonie gdy tylko jest ładna pogoda cieszy się sporym zainteresowaniem :-) bywają dni latem, szczególnie w weekendy, że ciężko znaleźć w nim wolne miejsce na dworze :-) pozdrawiam.

    17 2
  • ~~ursus 2019-11-08 15:13:40

    nie specjalnie rozumiem podniecenie, jeżeli przed remontem na szlaku obowiązywało ograniczenie do 30 km/h, bo szyny się rozłaziły, a wkręty z podkładów można było wyciągać gołymi rękami, to zniesienie ograniczeń po remoncie musi przynieśc znaczącą poprawę, przydałoby się jeszcze zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów i dłuższe składy zwłaszcza w weekendy i w sezonie urlopowym
    przy takiej inwestycji i już zwiększonym ruchu towarowym, w porównaniu z okresem przed remontem, już widać skutki braku skrzyżowania dwupoziomowego na Piaskach, bo droga Prrzemysłowa - Wolna pełni rolę północno - wschodniej obwodnicy miasta, skutecznie blokowanej przez wiecznie zamknięty przejazd,
    co do czasu przejazdu na trasie Rybnik - Gliwice, bo poprawa jest pozorna, owszem pociag pokonuje trasę minimalnie szybciej niz w czasie przed zawieszeniem kursowania, ale odbywa się to kosztem likwidacji 7 (!) przystanków

    9 4
  • ~cyd 2019-11-08 15:20:57

    Prezydent miasta rybnika jest ostatnią osobą, która ma prawo umoralniania w tym temacie. Wolę po stokroć żula na ławce niż pijaka za kółkiem. Taki mamy w tym mieście klimat.

    19 11
  • ~~ursus 2019-11-08 15:28:08

    jazda z prędkością 70km/h KOLZAMowską drezyna, nawet po wyremontowanym torze to niezły hardcor, ze względu na niewielką długość i kiepska amortyzację w porównaniu do taboru pazsażerskiego, kto jeździł wie o czym piszę

    12 0
  • ~Lateks 2019-11-08 15:44:06

    Pięknie, tylko czy by pas szerokości 30 metrów wyciętych drzew nie jest przesadą? A już najbardziej tragiczne jest wycinanie krzewów i stawianie w tym miejscu ekranów... to tak jakby smog w rybniku zwalczać odświeżaczem powietrza.

    8 9
  • ~Kwinto 2019-11-08 17:29:00

    Żory -Chybie to jeszcze przed remontem jest? Za stacją w Żorach na rozjeździe Pszczyna-Wisła zaczyna się ciężka komuna, póki nie wyremontują tych odcinków podróż będzie się ciągła. Na razie podróż do Bielska czy Wisły trwa trochę za długo, ale fakt nasz odcinek Rybnik-Żory to już bajka.

    10 1
  • ~adiky 2019-11-08 19:12:48

    ..a dworce na trasie do Katowic to kiedyś będą remontowane? Bo te w Leszczynach, Czerwionce i Orzeszu to wyglądają gorzej niż po II wojnie.

    14 1
  • ~maziizam 2019-11-08 20:45:14

    Teraz należałoby wydłużyć kursy niektóre kursy SKM Wodzisław-Radlin-Rybnik do Żor i niezłe by to było.

    7 0
  • ~Rycerz 2019-11-10 11:00:20

    A po co jezdzic do Zor ?

    2 2
  • ~sympatykrybnika 2019-11-10 11:56:41

    ~Rycerzu, a po co niektórzy jeżdżą linią ZTZ – 52: Rybnik-Nowiny-PKP-Gotartowice-Rowień-Żory Bajerówka?

    4 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy w Rybniku powinien obowiązywać zakaz spalania węgla?




Oddanych głosów: 3855