zamknij

Biznes

Ul. Kotucza z dofinansowaniem na przebudowę. Szykują się ciężkie czasy dla kierowców

2017-01-13, Autor: 

Prawie 14,5 mln zł unijnej dotacji otrzyma Rybnik na przebudowę ul. Kotucza na odcinku od ronda Wileńskiego do ronda Gliwickiego. Remont drogi ma ruszyć w tym roku, a kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu. W planach są też bowiem roboty na ul. Podmiejskiej, a nie zapominajmy też o drodze Pszczyna-Racibórz.

Reklama

Projekt miasta znalazł się na wysokim miejscu listy rankingowej opublikowanej przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Środki pozyskane zostały z konkursu w zakresie przebudowy dróg krajowych w miastach na prawach powiatu (działanie 4.2 POIiŚ 2014-2020), do którego wnioski składano w kwietniu ubiegłego roku.

- Projekt naszego miasta obejmujący przebudowę odcinka drogi krajowej nr 78 od ronda Wileńskiego do ronda Gliwickiego (ul. Kotucza) znalazł się na wysokim 5 miejscu, co gwarantuje otrzymanie wnioskowanego dofinansowania w wysokości 14 405 442,16 zł. Konkurs był jedyną szansą dla Rybnika na uzyskanie znaczącego dofinansowania na inwestycje na drogach krajowych w całej unijnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020 – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu.

Dofinansowany projekt o wartości całkowitej 17 140 493,83 zł obejmuje 2 zadania:
- Przebudowę mostu nad rzeką Nacyną – zadanie to zostało w całości zrealizowane w 2014 r., miasto otrzyma refundację poniesionych już kosztów;
- Przebudowę ul. Kotucza od mostu nad rzeką Nacyną do ronda Gliwickiego – zadanie to jest planowane do realizacji w 2017 r.

Realizacja drugiego zadania stanowić będzie duże wyzwanie jeżeli chodzi o poruszanie się samochodami w centrum miasta. - Planowany do przebudowy odcinek jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem na terenie całej Aglomeracji Rybnickiej i jego zamknięcie z pewnością spowoduje duże utrudnienia w ruchu. Dodatkowo inwestycja będzie prowadzona w tym samym czasie co inne planowane na 2017 r. zadania, takie jak budowa rybnickiego odcinka drogi Racibórz – Pszczyna czy też przebudowa ul. Podmiejskiej w pobliżu elektrowni – dodaje Agnieszka Skupień.

Jak wyjasnia dalej rzecznik, spiętrzenie ww. inwestycji jest związane z pozyskiwanymi z różnych źródeł dofinansowaniami, które determinują sztywne terminy realizacji poszczególnych projektów.

- Warto zauważyć, iż projekt przebudowy ul. Kotucza stanowi ostatni etap prowadzonych od 2006 r. działań mających na celu przebudowę całej drogi krajowej nr 78 na terenie Rybnika. W ramach kilku projektów realizowanych z dofinansowaniem środków unijnych i budżetu państwa oraz ze środków własnych miasta za ponad 100 mln zł kompleksowo przebudowano trasy wylotowe – ul. Wodzisławską, Gliwicką, Rybnicką oraz część odcinka centralnego (fragmenty ul. Reymonta i Kotucza). Przebudowano także 1 most i 2 wiadukty, w tym 200-metrowy wiadukt w sąsiedztwie stacji kolejowej Rybnik – Towarowy – mówi nasza rozmówczyni.

Po realizacji projektu cały rybnicki odcinek drogi krajowej nr 78 będzie posiadał jednolitą nośność wynoszącą 115 kN/oś – jest to nośność wymagana dla wszystkich dróg krajowych pozwalająca m.in. bez przeszkód poruszać się najcięższym 40-tonowym ciężarówkom.

Oceń publikację: + 1 + 62 - 1 - 15

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (49):
  • ~ 2017-01-13
    18:01:22

    mało że smog to jeszcze wymyślają nie szlo by tego odłożyc na za 5 lat.W tym miescie nie da się żyć

  • ~karolVTEC 2017-01-13
    20:10:24

    61 43

    Urzędnicy nie wypłacili jeszcze pełnych odszkodowań za nieruchomości pod budowę drogi Pszczyna-Racibórz, a już wymagają od mieszkańców wyprowadzki, kiedy ludzie nie mają za co wyremontować czy wykończyć nowych budynków. Skandal i bezprawie!

  • ~mazi_rk 2017-01-13
    20:52:04

    65 14

    Biorąc pod uwagę dotychczasowe remonty dróg, oraz kompetencje osób zasiadających w wydziale dróg i komunikacji to pewnie jak zwykle droga zostanie zwężona (kto wie czy nawet nie do 1 pasa) żeby tylko kasę zaoszczędzić - oczywiście oficjalnie "ze względów bezpieczeństwa żeby ograniczyć prędkość".

  • ~totrzebaskomentowac 2017-01-13
    22:07:21

    47 23

    Znów kolejne drogi spiepszą. Tak jak Raciborska. Po obu stronach szerokie pobocze plus puste chodniki po obu stronach. Na pewno udroznicie ruch i zwiększycie przepustowość.!!! Może ktoś w końcu pomyśli nad przebudową Raciborsiej. Wystarczy gdzie nie gdzie zlikwidować pobocze i dodać po jednym pasie do wyprzedzania i korki same znikną. Macie przykład na Zorskiej. Parę odcinków dwupasmowych i po korkach.

  • ~Arteks 2017-01-13
    22:22:53

    48 64

    Czy w projekcie uwzględniono asfaltową drogę rowerową oraz przystanek autobusowy obsługujący cmentarz? Bo jak znam nasz kiepski Wydział Dróg to o takich "szczegółach" nikt tam nie pamięta... W ogóle czy powstanie z prawej strony chodnik? Bo to chyba ostatnia prawie w śródmieściu, która nie ma z jednej strony profesjonalnego chodnika. Naprzeciw cmentarza powinny powstać światła wzbudzane przez pieszych. Tam bardzo trudno przejść na drugą stronę i włączyć się do ruchu z Cmentarnej. @totrzebaskomentować - dałoby się zbudować nowe pasy na wylotówkach. Ale widocznie albo naszemu Wydziałowi Dróg na tym nie zależy albo UM woli wyremontować więcej kilometrów dróg zamiast jedną porządnie. W przypadku Kotucza możnaby wyburzyć jeden lub dwa budynki i byłyby 4 pasy ruchu od Ronda przy Domusie do Ronda Gliwickiego. Oczywiście te zewnętrzne przeznaczyłbym jako bus-pasy bo tam jeździ bardzo dużo autobusów, które powinne mieć w mieście priorytet. :)

  • ~cabrio 2017-01-13
    22:24:58

    29 40

    obłęd totalny paraliż miasta niech jeszcze w tym samym czasie zaczną remont mostu koło media markt w tym kraju nie da się żyć oc drożyzna akcyza na samochody totalny idiotyzm zachowują się tak jakby każdy 10tys zarabiał miesięcznie kupie sobie konia i 1tonę owsa i bd jeżdził jak w średniowieczu już niedługo i wynoszę się na ukraine kraj wielkich możliwości ;-)

  • ~cabrio 2017-01-13
    22:43:10

    26 21

    zestaw w ukraińskim mc donald tam ozzy fast food duża cola kanapka i duże frytki 38.90 UHA to 5.72 zł zestawy obiadowe w restauracjach do 12zł 0.5 l wódki namiroff 8zł litr benzyny 3.40zł a mieszkania domy 45% tańsze niż u nas tam można żyć!

  • ~Dador 2017-01-13
    22:50:21

    28 7

    W układzie komunikacyjnym raczej nic się nie zmieni. Bo cóż też można tam wymyślić innego? Wymienią podbudowę, asfalt, media. Dobrze by było, gdyby zrobili ścieżkę rowerową. Paraliż? Będzie, a jakże. Nie takie remonty w mieście się "przeżywało". Czekam na projekt i wiadomość, czy będzie ruch wahadłowy, czy całkowite zamknięcie drogi. Zatoka przy cmentarzu byłaby jak najbardziej wskazana. Kto w ogóle korzysta z tej przy ALDIku?

  • ~Arteks 2017-01-13
    23:01:00

    24 39

    @dador - oczywiście że korzystają, chociażby personel szpitala. Ale moim zdaniem przystanek powinien być przeniesiony trochę bardziej do góry tym bardziej, że wszystkie linie autobusowe skręcają w prawo. I ważne bo wspomniałeś o zatoce. Dzisiaj zatok w zachodnich miastach już się nie buduje uznając (chyba słusznie), że autobusy marnują czas wjeżdżając i wyjeżdżając z zatok, a w interesie miast, są na wyższej pozycji od indywidualnych pojazdów samochodowych. Tak więc koło cmentarza można najzwyczajniej wyznaczyć przystanek i już. Nie trzeba budować drogiej zatoki by potem autobus miał trudno z niej wyjechać. @cabrio - na Ukrainie są też 2-3 metrowe dziury w drogach, a zamiast normalnych autobusów wszędzie jeżdżą marszrutki, poziom podróżowania dużo gorszy niż w obśmiewanej żorskiej BKM. Istotnie ceny żywności są niskie ale dla większości Ukraińców - Polska to Zachód. Jeśli uciekać z Polski to do Niemiec albo do Skandynawii. To są inne światy pod każdym względem, a już na pewno jeśli chodzi o powietrze. :)

  • ~MTWWD 2017-01-14
    01:25:15

    58 42

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~nico9876 2017-01-14
    04:35:49

    35 35

    do-MTWWD -Widzę że z niedotlenienia mózgu masz pierwsze zaburzenia ,i nie obrażaj innych bo w przeciwieństwie do ciebie Arteks napisał coś z sensem.

  • ~jajko 2017-01-14
    08:45:27

    50 12

    Arteks a przystanek obok Aldi to kogo obsługuje, albo przystanek przy wejściu na cmentarz od ulicy Rudzkiej? Kolejne dwa przystanki są na ul. Gliwickiej. Od tych przystanków do bram cmentarza idziesz pieszo 2 minuty. Trudno przejść kilka metrów? Zapomniałem... Lepiej jest nabudować przystanków co 100 metrów i wydłużyć czas jazdy wszystkich linii. Yeah. Tak zróbmy! Najlepiej jak przystanki będą wybudowane w ogrodach osób mających tam domy... Wtedy ludzie tam mieszkający nie wytrzymają i przeniosą się do bloków. Osiągniemy wtedy cel - usunięcie osób których nie stać na mieszkanie w swoim domu. Super Arteks co?

  • ~Makar 2017-01-14
    11:21:12

    16 11

    cabrio - a kto każe ci tu mieszkać ? Korzystaj z wolności i fruń na Ukrainę ...

  • ~THE Bill 2017-01-14
    12:15:57

    12 2

    A na czym ma polegać ta przebudowa? Czy zlikwidowane zostaną światła z Rudzką? Czy tylko chodzi o wymianę nawierzchni?

  • ~MTWWD 2017-01-14
    15:30:12

    11 21

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2017-01-14
    15:46:03

    19 6

    @MTTWD - Załóż swój kaftan i weź leki, bo sobie krzywdę zrobisz. Trudno się czyta wypociny takiego tępego chama.

  • ~ 2017-01-14
    16:16:47

    11 7

    warto wspomnieć że nie tak dawno był remontowany most co trwało dosyć długo i na pewno jakieś miliony poszły do kieszeni więc może syzyfowe prace to są kosztem nas.

  • ~Pan Matata 2017-01-14
    16:41:29

    16 2

    Arteks a gdzie wyczytales ze na zachodzie nie buduje sie juz przystankow?Bo napewno na zachodzie nie byles.W Anglii wyjezdzajacy autobus z przystanku ma priorytet.Jesli nie wpuscisz to mandacik 100 funtow.Oczywiscie zdarzaja sie trutnie co nie wpuszczaja ale bardzo malo.

  • ~jajko 2017-01-14
    17:02:31

    14 8

    JARO0221 czytaj ze zrozumieniem tekst, to nie jest trudne. Remont mostu byl pierwszym etapem przebudowy, a remont drogi to drugi etap. Zawsze lepiej hejtować niż się cieszyć z poprawy jakości dróg....

  • ~Arteks 2017-01-14
    18:24:20

    17 27

    Szkoda, że mało ludzi zauważa, że za tak duże pieniądze jakie ładujemy w drogi - robi się tak mało inwestycji pośrednich. Przykładowo wyremontowano most na Nacynie z ul. Kotucza. Nikt wtedy nie wpadł z urzędników na to aby zrobić w tym miejscu przepust dla pieszych i rowerzystów. Byłoby dla nich wygodniej, a dla kierowców bezpieczniej. Możnaby wtedy zlikwidować jedne z pasów, a przyznacie, że ruch samochodowy w tym miejscu jest ogromny. Dlatego zwracam uwagę przed remontem - w ramach tego remontu jeszcze nie jest za późno aby uruchomić nowe przystanki i bezpieczne przejście dla pieszych ze światłami przy cmentarzu. @Pan Matata - w Polsce do niedawna myślano kategoriami, że jak coś się sprawdzało 30 lat temu, to zawsze się będzie sprawdzać, a inżynieria ruchu nie różni się od innych dziedzin życia i cały czas wprowadzane są nowe rozwiązania. Kiedyś uważano, że zatoki to dobre rozwiązanie, dzisiaj uważa się, że lepsze są antyzatoki lub tradycyjne przystanki do których pojazd nie musi zajeżdżać. @MTWWD - lepiej ci po tym hejcie? Bo mi nie jest gorzej. ;) Po jednym wpisie widać, że z polskim musiałeś mieć ogromne problemy w szkole. @jajko - twój wpis z kolei jest świetny. Nie w sensie, że napisałeś coś mądrego bo ty raczej nic mądrego nie potrafisz napisać. Ale bawi mnie taki typowy moto-kult w myśleniu": "Przystanek nie bo ludzie mogą sobie podejść, 100 parkingów w centrum tak bo trzeba mieć auto najlepiej przy drzwiach biura, sklepu czy restauracji". A powinno być na odwrót, przy okazji gdyby ludzie mogli się kawałek przejść z parkingu, byłoby to dla ich zdrowia i z korzyścią dla miasta. Tworzenie nowych przystanków przybliża komunikację i nie trzeba zabierać ludziom ogródków (ale wy się boicie o tę swoją miedzę dosłownie jak Kargule z kresów! ;) Przykład to przystanki na Raciborskiej i Żorskiej - powstały zupełnie bezinwazyjnie i służą wielu pasażerom którzy tam wsiadają do autobusów.

  • ~MTWWD 2017-01-14
    18:33:55

    17 22

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2017-01-14
    18:59:21

    11 2

    @ Arteks - kiedy Ty ostatnio wyhylałeś się gdzieś poza Polskę? Byłem nie raz służbowo w Anglii. Wiesz ile tu jest aut? Ogrom. Komunikacja miejska nie zawsze działa albo dane miasta nie są ze sobą skomunikowane w jakiś rozsądny sposób. Taka Finlandia - duży kraj, mało ludzi, odleglości między miastami są niemałe. Takie Helsinki to sobie mogą zamykać ruch dla aut w ścisłym centrum ale poza nimi - zapomnij :)

  • ~MTWWD 2017-01-14
    19:04:46

    13 18

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~jajko 2017-01-15
    10:08:36

    16 6

    Drogi Arteksie skąd czerpiesz swoją wiedzę? Z Wikipedii? Jeszcze nigdzie nie widziałem aby przystanki były budowane 100 metrów. Jechałeś kiedyś rowerem w pobliżu mostu? Ja prawie dziennie i nigdy nie miałem problemu przedostać się na drugą stronę po pasach. Więc po co wydawać kilka tysiaków na coś co nie potrzebne. Widać Twój motokult przepuszcza pieszych i rowerzystów. Jak tak nie podoba się Tobie w Rybniku to przeprowadź się do Żor. Tak jak wyganiasz mieszkańców domu do bloku.

  • ~przykopa 2017-01-15
    12:35:21

    6 3

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~MTWWD 2017-01-15
    14:11:32

    3 3

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Arteks 2017-01-15
    20:40:53

    6 10

    @MTTWD - jeśli ktoś chce się czymś publicznie dzielić, musi znać podstawy pisowni. No i musi pisać na temat, a nie hejtować innych bo to jest na tym portalu zabronione. @pääkäyttäjä - będziesz zaskoczony. Byłem w tym roku W Turku i Helsinkach. :) W Helsinkach najbardziej podobało mi się to, że generalnie miasto ludzi bardzo bogatych, a prawie wszyscy mieszkają w blokach i kamienicach. Bardzo dużo nowoczesnej architektury, prawie w ogóle nie było domków prywatnych, nawet dość daleko od centrum, dużo zieleni. Typowa tendencja jaka panuje na zachodzie Europy, tam ludzie bogaci i nowocześni chcą mieszkać w centrach miast, a nie na jakichś zadupiach. Nie zachwyciły mnie drogi rowerowe - dużo słabsze niż w innych miastach skandynawskich czy niemieckich. Nie chcę zamykać żadnego ruchu ale popchać Rybnik w kierunku miasta zrównoważonego transportu. Na szczęście prezydent Kuczera i jego ekipa mówi, że rozumie problem i myśli podobnie. Zobaczymy co z tego wyniknie w jakieś dłuższej perspektywie. @jajko - a ja się angażowałem w plan mobilności Rybnika i na spotkaniu dzielnicowym, wszyscy rowerzyści wskazywali na problem przy włączaniu się do ruchu na Rondzie Wileńskim. Jakoś oficerowi rowerowemu nie trzeba było tłumaczyć jak tobie takich oczywistości. Zresztą zapewniał nas, że taki przepust tam powstanie. :) Ale to za mało dla mnie - liczę również że na Kotucza o której mowa w artykule powstanie droga rowerowa. @przykopa - wiem że Żory to paskudne miejsce dlatego nigdy bym tam nie chciał mieszkać. Rybnik to miasto i jeśli tobie nie pasuje, wyprowadź się na wieś. Tu trzeba spełniać standardy życia miasta i się dopasowywać do polityki jego władz, a także do uchwał władz województwa.

  • ~peha 2017-01-15
    22:18:31

    11 1

    A może by tak poprowadzić gaz do dzielnic gdzie go w tej chwili nie ma np. do Kamienia. Od samego gadania smog nie zniknie a akurat te drogi mogą poczekać.

  • ~jajko 2017-01-15
    22:21:56

    11 2

    Tak czytam i dochodzę do wniosku, że są jednostki dla których ogromnym dramatem jest remont drogi.

    Arteks skoro rozmawiałeś z rowerzystami o kłopocie włączenia się do ruchu na tym rondzie to fajnie. Ale chyba nie z wszystkimi lub wybierasz sobie te wypowiedzi które pasują najlepiej Tobie. Nawiasem mówiąc, włączenie do ruchu to nie jest to samo co przejście na drugą stronę drogi... A z drugiej strony w naszym mieście są rowerzyści? Przecież według Ciebie rybniczanie to osoby, które wyznają jedynie motokult... Cóż specjalista od transportu zbiorowego, gospodarki transportowej, ruchu ulicznego, topografi miasta, przedsiębiorstw górniczych, wydobycia podziemnego, szkód górniczych, zachowań ludzkich, ochrony środowiska, organizacji imprez sportowych, doradztwa budowy hal sportowych, zamożności mieszkańców rybnickich dzielnic nie może się mylić

  • ~Arteks 2017-01-15
    22:50:53

    3 13

    @jajko - zamiast angażować się w inicjatywy, które mogą zmieniać na lata miasto - hejtujesz innych i piszesz dyrdymały. Nie szkoda ci czasu? Wnioskuję, że nawet nie wiesz co to plan mobilności i jak wielkie będzie miał znaczenie dla Rybnika w najbliższych latach. I nawet dobrze bo ignoranci nie powinni się mieszać do poważnych spraw. Za to ci rowerzyści którzy w to się zaangażowali będą mieli wiele powodów do satysfakcji. A moto-kult? Teraz jeszcze jest problemem ale za 10 lat może być w Rybniku wspomnieniem. To wszystko zależy od postawy władz miasta. ;)

  • ~MTWWD 2017-01-15
    23:56:08

    3 6

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~THE Bill 2017-01-16
    07:24:46

    7 1

    @jajko - tylko po co mam ryzykować przejeżdżanie przez pasy skoro bliziutko mógłbym skorzystać z bezinwazyjnego przepustu? Musisz spojrzeć na problem przez pryzmat innych - ja np. podróżuję z małym dzieckiem. Nie przejadę z nim przez Kotucza bo się boję o bezpieczeństwo maluszka. Gdyby był przepust pod drogą nasze wycieczki rozszerzają się znacznie. Wg przepisów o ruchu drogowym przez pasy rower powinienem prowadzić. Żadna dla mnie atrakcja schodzić co chwilę z roweru żeby przejść na drugą stronę. Po to jestem na rowerze, żeby na nim jeździć, a nie prowadzić. A takie przełażenie akurat w tym miejscu powoduje znaczne korki, które sięgają Paruszowca. Więc zdecydowanie popieram bezkolizyjne przecinanie ciągów komunikacyjnych. Powie mi ktoś szczegóły tego remontu? A nie można by tak go etapami robić? Pół drogi na raz? Żeby nie zamykać tej ważnej arterii w całości. A praca to na 2 zmiany prawda? A nie zamknięcie na 5 m-cy :/ W okolicy Kotucza jest bardzo mało zabudowań, nikomu nie będzie przeszkadzało praca w godzinach 6-22.

  • ~jaro_t 2017-01-16
    07:32:25

    3 2

    Niestety brak obwodnic w naszym mieście powoduje że jakikolwiek remont drogi w centrum miast odbija się na spotęgowaniu już i tak wielkich korków. Mam nadzieję że magistrat oprócz drogi Racibórz-Pszczyna ma w planach dalsze"oplatanie" naszego miasta obwodnicami, co pozwoli na wyprowadzenie ruchu ze ścisłego centrum.

  • ~ 2017-01-16
    07:41:36

    8 1

    szkoda, że to tylko będzie remont drogi, a nie jej modernizacja. Obydwa przystanki są potrzebne, przy cmentarzu koniecznie, nie musiałoby być zatoczki, każdy kierowca powinien wpuścić do ruchu autobus. Na cmentarzu obecnie więcej ludzi niż na rynku, taki przystanek byłby bardzo potrzebny. Przy "Aldiku" przystanek też jest potrzebny, nie tylko dla personelu czy "klientów" lub petentów szpitala, ale to również miejsce przesiadkowe, JEST POTRZEBNY TEN PRZYSTANEK. A gdyby wyciąć trochę krzaków, uporządkować pobocze, to byłoby spokojnie miejsce i na chodnik z prawdziwego zdarzenia, z pięknymi np. lampami (to też wizytówka miasta) i z piękną ścieżką rowerową. Nie każdy tylko jeździ autem i tyłka z niego nie potrafi wyciągnąć, chyba że go do tego życie lub zdrowie zmusi. To droga mogłaby być piękna i atrakcyjna nie tylko dla samochodów. A tak nawiasem, rozumiem, że remonty są potrzebne, ale czy najpierw nie powinno miasto pomysleć o utwardzeniu jakiegoś łącznika, np. drogi przez las w Kamieniu, Golejów, Wielopole na Nowiny? to chyba nie byłoby takim aż wydatkiem, bo nie sztuka zamknąć drogę nic za to nie dając w zamian. Remonty na pewno potrzebne, ale NOWE DROGI w Rybniku też są potrzebne. Od lat nie powstała żadna, która by ułatwiła życie mieszkańcom. Z Książenic i z A1 (w przypadku zatoru na 78 Gliwice - Ochojec) można wjechać do Ochojca lasem, ale oczywiście tam też droga w fatalnym stanie, choć ruch czasami jak na autostradzie. Przy jakimkolwiek zatorze na Paruszowcu, droga przez las z Kamienia do Golejowa też jest praktycznie "zatkana" korek większy niż na Mikołowskiej, ale oczywiście, szkoda pieniędzy na łączniki, lepiej nowe doniczki zakupić i postawić w nich atrapy drzew. Szkoda. Najbardziej mi szkoda mieszkańców, bo dopóki tacy "mądrzy" pracownicy będą w Wydziale Komunikacji , to Rybnik nadal będzie słynął tylko z nieprzejezdności i korków.

  • ~ 2017-01-16
    09:59:03

    7 0

    @ Arteks - skoro już byłeś w Finlandii, to na pewno zauważyłeś - odnośnie motokultu - co mają Helsinki a czego nie ma Rybnik? Pomijam, że porównanie stolicy Finlandii a Rybnika to trochę średni pomysł, ale... Helsinki mają zbiorkom oparty na tramwajach obsługujących śródmieście i okolicę, metro i kolejkę podmiejską. Oprócz tego, rozbudowaną sieć autobusów z logicznymi połączeniami i rozkładami. Tramwaje i metro stanowią trzon, reszta pomaga dotrzeć w inne miejsca.

    W Rybniku tak nigdy nie będzie ponieważ tramwaj to mrzonka a metro - utopia (w sensie czasu budowy, kosztów i tego, gdzie to miałoby być wybudowane). Ktoś kiedyś wspominał coś o trolejbusach (choć to chyba było w Wodzisławiu...) ale to też kosztuje.

  • ~Arteks 2017-01-16
    10:21:33

    5 7

    @pääkäyttäjä - no masz rację, że w Helsinkach jest bardzo sprawny system transportu ale Rybnik i Śląsk miałby jeden plus nad Helsinkami - świetną sieć zelektryfikowanej kolei. W Helsinkach masz dworzec czołowy i praktycznie dwa dworce. W samym Rybniku już obecnie jest 7 przystanków. Wiele okolicznych miejscowości też ma całkiem dobrze położone dworce. Z pewnością to powinien być kręgosłup ruchu, a komunikacja miejska powiązana mocniej z koleją. @jaro_t - no to właśnie będzie budowana potrzebna południowa obwodnica miasta. A w przypadku Kotucza, można ją objechać Góreckiego-Obwiednia Płn. więc trochę zaprzeczasz stanowi rzeczywistemu. Rybnik ma bardzo gęstą sieć dróg - niestety ale po naszym mieście jeździ za dużo aut. I raczej trzeba się skupić nie na ciągłym drogim budowaniu dróg ale na zmniejszeniu ruchu samochodów. Można to robić właśnie inwestując w transport zbiorowy czy rowery.

  • ~ 2017-01-16
    10:47:36

    4 0

    @ Arteks - Helsinki mają zintegrowany transport (HSL), w któym jeden bilet umożliwia przesiadkę z jednego środka transportu do drugiego. Pomijam oczywistość o nazwie Helsinki Card - właściciele tejże, mogą korzystać ze zbiorkomu za darmo. Helsinki mają też kolejkę podmiejską więc to nie do końca tak jest - stacji jest nieco ponad 50 tzw. Regionu Helsinki (czyli także m.in. Espoo, Lahti, Tikkurila) a ruch pasażerski obsługują... Flirty. W zależności od linii, pociągi kursją w przedziałach od 10 do 30 minut.

    A u nas? Był kiedyś bilet ATP ale poszło o kasę i jak krew piach. U nas kolej podmiejska to mrzonka, uzależniona od KŚ i PR. Jak się nie zmieni nasze "niedasie" to mooooże kiedyś... ;)

  • ~ 2017-01-16
    10:57:16

    6 0

    @ Arteks - co z tego, że Kotucza można "objechać" skoro i tak wszystkie trasy stoją...? Kiedy ostatnio jeździłeś po mieście w godzianch popołudniowego szczytu...? Polecam, ubaw po pachy i strata czasu - w godzinach powrotów, nie da się tego miasta normalnie objechać. Próbowałem :) Od mniej więcej 14.30 do 17 się nie da, ruch wlecze się jak krew z nosa. Zmniejszyć ruch w centrum? Niby jak? Czy ktoś przeprowadzał jakiekolwiek analizy, dlaczego jest tu tyle aut? Bo główne rasy wiodą przez miasto i nie ma jak na razie żadnych poważniejszych objazdów (raczej trudno mi będzie za takowe uznać obie Obwiednie ale to już i tak jest coś).

    Co do rowerów (zapewne chodzi Ci o miejskie rowery) - nie wszyscy się na nie przesiądą, nie każdy chce albo może :)

  • ~Arteks 2017-01-16
    11:13:02

    3 6

    @pääkäyttäjä - no i sam sobie dałeś odpowiedź. U nas miasta stoją bo do niedawna zaniedbywano powiązanie zjawiska korków ze słabo funkcjonującą komunikacją. Natomiast Rybnik jest całkiem dobrze położony w kontekście kolei - niestety na razie wykorzystuje się ją w sposób niewystarczający chociaż... i tak jest progres bo jednak w ostatnich 2-3 latach pociągów i podróżnych przybywa, szczególnie jest to widoczne na trasie Bohumin-Wodzisław-Rybnik która została rewitalizowana i na nowo otwarta w styczniu 2016. :) Mylisz się co do objazdów. Jest autostrada A1, powstało wiele nowych dróg w Rybniku, a korki jak były tak są. Po prostu mamy za dużo aut i ewidentną kongestię. Kuczera obiecuje pewne działania związane z transportem publicznym - zobaczymy co tam wymyślą. :)

  • ~jaro_t 2017-01-16
    11:28:22

    5 2

    A ~Arteks znowu promuję tylko jemu zrozumiałą antylogikę - im mniej dróg tym mniejsze korki... Może faktycznie zaorajmy nasze miasto - na polach pszenicznych jeszcze nigdy nie widziałem popołudniowego korka.

  • ~Arteks 2017-01-16
    11:50:56

    4 5

    @jaro_t - kiedyś prosiłem abyś pogrzebał w necie i poczytał na temat kongestii, zrównoważonego transportu. Abyś zapoznał się z Miastem w ruchu. Poczytał co to jest Paradoks Braessa, abyś poczytał o badaniach nad inżynierią ruchu Lewisa i Mogridge'a. No więc jesteś chętny do zapoznania się z innymi, nowoczesnymi koncepcjami na "miasto" czy też wolisz osobom bardziej świadomym problemu wmawiać antylogikę i pisać jakieś pierdy o pszenicy?! Ja jestem otwarty na kontrargumenty. Masz jakieś?

  • ~ 2017-01-16
    13:03:42

    6 1

    @ Arteks - nie opowiadaj głupot. Wiesz ile zajmuje dojazd do/z A1 - obojętnie, czy to ze Stanowic czy Żor? Jakie nowe drogi ostatnio powstały? Spójrz na mapę i zobacz, jak przebiegają główne trasy, jak wygląda coś, co udaje obwodnicę.

    No bo sprawa ma się tak: zjeżdżam z A1 w Stanowicach, kulam dropsa do siebie. Stoję w dupnym korku na Mikołowskiej już w lesie, bo pierwsze skrzyżowanie ze światłami nie ogarnia, zaraz Spróbuj to objechać. Innym razem - jadę do Żor, tu zjeżdżam do Rybnika. Żorska stoi, dojazd do Mikołowskiej od Żorskiej stoi albo się ślimaczy. Próba objechania? No spoko, ale którędy? Przez Piaski i Przemysłową? Nie ma szans.

  • ~Arteks 2017-01-16
    20:59:54

    4 6

    @pääkäyttäjä @boxer - nowe drogi pomagają przez pierwsze 2-5 lat po otwarciu potem się zatykają bo działa zjawisko kongestii. Kierowcy wiedząc, że jest nowa droga, chętniej nią jeżdżą. Mógłbym przytaczać przykłady z zachodu czy chociażby Katowic i Gliwic ale po co? Przecież u nas w Rybniku wybudowano w ostatnich latach conajmniej kilkanaście km nowych dróg, wiele poszerzono czy zmodernizowano i... jest to o czym piszesz czyli typowa kongestia. Zauważcie, że ja nie mam nic przeciwko inwestowaniu w drogi, pod warunkiem że będą to inwestycje zrównoważone rozwojem transportu zbiorowego, rowerów i ciągów dla pieszych. To ostatnie jest niesamowicie ważne dla życia miasta, dla sklepów, gastronomii itd. Jeśli stoicie w aucie w korku i was to drażni - dlaczego macie pretensje do miasta czy do innych? Zacznijcie od siebie i zapytajcie się czy rzeczywiście musicie jechać autem. Dzisiaj mamy multum ludzi którzy bez żadnych skutków ubocznych mogliby się przesiąść do komunikacji miejskiej - np. ci którzy pracują w centrum między 6.00 a 17.00. Mimo mankamentów naszej komunikacji w tej porze da się z centrum Rybnika dojechać do każdej dzielnicy i naprawdę wielu miejscowości nie tylko w naszym regionie ale całym województwie.

  • ~ 2017-01-17
    00:59:56

    4 0

    @ Arteks - nie, mój drogi. Ulice, które są zakorkowane, nie zostały w ostatnim czasie ani poszerzone ani przebudowane. Przywołana przez CIebie kongestia - to właśnie wąskie gardła (np. brak zielonej fali, brak adaptacyjnej sygnalizacji, brak monitoringu na skrzyżowaniach, etc. W Rybniku ciężko o zieloną falę bo mamy ronda. Przykład? Stojąca Wyzwolenia od Ronda Gliwickiego z Mikołowską do świateł obok Purmo w godzinach szczytu (króki interwał zmiany świateł na Mikołowskiej/Przemysłowej, auta włączające się do ruchu z Sybiraków, Mikołowskiej i oczywiście sznur aut na Wyzwolenia). I o ile sobie przypominam, to tu się za dużo nie zmieniło. Ani np. na Gliwickiej czy Wodzisławskiej.

    Zintegrowany transport w Rybniku nie istnieje - do ZTZ raczej takie twiedzenie nie pasuje. Gdybym miał np. dojechać z NIewiadomia do Centrum - to ja jednak chyba wybrałbym auto... właśnie ze względu na rozkład jazdy. Jestem w o tyle dobrej sytuacji, że jak nie muszę to nie korzystam z auta i z buta do centrum mam 15-20 minut.

    Czy poza Katowicami i Wodzisławiem da się gdzieś normalnie dojechać? Kiedyś próbowałem do Zabrza oraz Bytomia. Ja, yhm - dziękuję. Jeszcze jakieś pomysły? Ile taka podróż może trwać?

    Z drugiej strony - jak najbardziej jestem za tym, aby nie dopuścić do czegoś takiego, jak jest w Katowicach. Szeroka, dwujezdniowa droga przez środek miasta. Wystarczy wypadek za tunelem i całe śródmieście stoi :D U nas ten problem pojawia się w porannym i popołudniowym szczycie (przez który nomen omen niedawno spóźniłbym się na samolot pomimo prawie 90 minutowego zapasu).

  • ~ 2017-01-17
    07:53:33

    2 1

    ~Arteks 2017-01-16 20:59:54 jeżeli nowe drogi korkują się (tak jakby "stare" nie), to znaczy, że były potrzebne. Mikołowska korkuje się, bo sygnalizacja jak i lewoskręt na krzyżowce z Wielkopolską i Stawową jest pomyłką. Drogami przez las ludzie jeżdżą, i to jest fakt, nie rozumiem, dlaczego tego nie unormować i ucywilizować. To nie jest tylko skrót dla tych, co chcą ominąć korki czy patrole. Z autostrad powinien być dojazd bezpośredni na największe osiedle w Rybniku (Nowiny, Dąbrówki, Chabrowa) jak i do sąsiednich dzielnic Rybnika. A tak to wszyscy wleczą się przez trzy dojazdowe drogi z autostrad przez prawie centrum Rybnika, by przejechać ten odcinek. Popieram, ci którzy pracują w Rybniku, nie powinni korzystać z samochodów, a już tym bardziej otrzymywać bonusów w postaci darmowych czy prawie darmowych parkingów, bo z wypowiedzi wynika, że to "urzędnicy samorządowi" najbardziej przyczyniają się do smogu i korków w Rybniku. Jestem tylko ciekawa, kto to może wymusić, bo takie "pisanie" jest bez sensu, a kultura osobista, przy wszechobecnej "patologii wyższych sfer", z samochodem i to nie jednym dla każdego członka rodziny, też ma na to negatywny wpływ. Może Rada Gminy ustali większe stawki przy rejestracji kolejnego samochodu dla pod danym adresem? Na pewno są rozsądne rozwiązania, tylko trzeba usiąść, wziąć ołówek, ew. też kalkulator do ręki i pomyśleć.

  • ~ 2017-01-17
    08:00:39

    3 0

    ~pääkäyttäjä 2017-01-17 00:59:56
    to prawda, że z ZTZ dojedzie się tylko z centrum Rybika, z dzielnic do centrum to prawie niemożliwe, bo autobusy jeżdżą co 1,5 h, wg widzi misię. Do Katowic pociągiem można dojechać, jak się nie musi być na daną godzinę, nie ma tygodnia, by pociąg, nawet po tym nowym rozkładzie jazdy, nie stał w jakimś polu od 10 do 30 minut i tak znowu powtórka ze spóźnieniami, a co będzie, jak mrozy i śniegi znowu wrócą? znowu ktoś powie "sorry, taki mamy klimat"?

  • ~THE Bill 2017-01-17
    09:48:23

    1 0

    @~pääkäyttäjä - co do nowych dróg. Wodzisławska - wyremontowana, a korki nie zniknęły, jej dobry stan i szeroka jezdnia zachęcają do korzystania = powoduje to większe korki. Gliwicka wyremontowana. Efekt podobny przy czym korki przenoszą się na Wielopolską, czasem korek ma 2 km. Wszyscy to wiemy oprócz tych ^$%$#%# w UM odpowiedzialnych za drogi w Rybniku. Obwiednia Południowa to książkowy przykład prawa o którym pisze Arteks. Nowa droga nie przyczyniła się do spadku zakorkowania centrum, a jedynie zachęciła nowych użytkowników do jazdy nią i w efekcie korków. W Rybniku problemem są również wąskie gardła przy wjeździe/zjeździe z ronda, brak prawoskrętów (Wodzisławska, Chwałowicka, Mikołowska, Budowlanych) i światła (Rudzka, Mikołowska).

  • ~ 2017-01-17
    20:27:24

    1 0

    @ The Bill - problemem ul. Wodzisławskiej jest rondo i wiadukt. To jest jest wąskie gardło, które wpływa na Arteksową kongestię. Obwiednia Południowa sama w sobie jest OK - jeżeli się blokuje to raczej na rondzie Płn. Irlandzkim. Ten sam problem jest na Kamyczku. W tych miejscach nic poza nową nawierzchnią nie zostało zrobione. Na rondach u nas widziałbym angielski pomysł umieszczenia na niektórych z nich sygnalizacji świetlnej...

  • ~Arteks 2017-01-18
    18:57:10

    2 5

    @boxer - różnimy się w drobiazgach ale podoba mi się że myślisz! Co do błędów inżynierii miejskiej to trzeba o tym ciągle przypominać władzom miasta bo tych błędów jest mnóstwo ale nie wydaje mi się aby one przyczyniały się znacząco do korków. Powodem korków jest zbyt duża ilość aut w mieście i w całym subregionie. @pääkäyttäjä - wiadukt na Wodzisławskiej nie jest jakimś wąskim gardłem bo to nie on powoduje mniejszą przepustowość ale bezmyślne połączenie Obwiedniej z Wodzisławską rondem. A prawidłowo Obwiednia miała mieć nitki drogi idące górą i nie kolidujące z Wodzisławską. Podałeś przykład Niewiadomia - istotnie tam autobusów jest za mało jak na taką dzielnicę ale jeśli chcesz dojechać do pracy w centrum na rano masz autobusy o: 6.06, 6.29, 7.01, 7.19, 7.22 więc nawet jeśli nasz ZTZ ma kiepską ofertę - nie można mówić, że autobusów nie ma. Z Boguszowic czy Nowin do centrum autobusy masz co 5-10 minut. Wspomniałeś o pociągach - do Katowic dojedziesz obecnie w 55 minut średnio co godzinę. Do Raciborza, Chałupek też oferta jest dobra, słaba jest do Bielska ale też tam coś jedzie. Natomiast to czego nie ma w Rybniku, nie ma odpowiedniej polityki parkingowej, nie ma na razie odpowiedniej polityki taryfowej i niestety nie ma dalekosiężnej polityki związane z rozwojem transportu zbiorowego. To co cieszy to modernizacja linii kolejowych wokół Rybnika (za kilka lat będzie to odczuwalne w każdym kierunku) oraz duże plany związane z poprawą transportu rowerowego oraz budową różnych punktów i centrów przesiadkowych. Władze Rybnika i Wodzisławia chcą również dopłacać do połączeń kolejowych, tak aby pojawiło się więcej pociągów tej relacji. To może być jakiś impet do zmian zachowań ludzi.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5089