zamknij

Wiadomości

To nie mgła. Niedobczyce toną w kłębach duszącego dymu

2016-11-14, Autor: 

Po kilku dniach oddychania w miarę czystego powietrza (jak na standardy Rybnika) słupek stężenie pyłu zawieszonego znów powoli pnie się w górę. Nie może być inaczej, skoro takich obrazków w Rybniku jak ten poniżej jest znacznie więcej. Tak dzisiaj wyglądały okolice ul. Górnośląskiej. Nie, to nie jest mgła.

Reklama

Takie obrazki opublikował dzisiaj T:RAF do Niedobczyc i Niewiadomia. Ludzie udając się do sklepu, muszą przejść najpierw przez dymną kurtynę dusząc się, kaszląc i nie rzadko przeklinając przymusową „inhalację”. - Byłem 20 minut temu w biedronce… Jadąc od szkoły w stronę torów wygląda to jak dym z pożaru... widać poziom świadomości ludzi jest taki, że apele nie pomagają zostaje tylko karać – pisze na stronie T:RAF-u jeden z internautów.

Po rekordowej pod względem zanieczyszczenia powietrza środzie (9 listopada), słupki stężenia PM10 i benzenu zaczęły spadać. Od 11 listopada wartości te trzymały się w normie. Sytuacja ulega jednak ponownie pogorszeniu Dzisiaj przed południem stężenie pyłu zawieszonego wynosiło 117 µg/m3, norma została zatem przekroczona o 67%.

Wracając jeszcze do poprzedniego tygodnia, jak informuje nas Dawid Błatoń, rzecznik prasowy od 7 do 13 listopada Straż Miejska w Rybniku przyjeła 33 dotyczące spalania odpadów. - Od 1 stycznia do dziś wystawiliśmy 96 mandatów za termiczne przekształcanie odpadów – dodaje.

Tymczasem System Prognoz Jakości Powietrza ostrzega, że od dzisiaj do jutra wskaźnik jakości powietrza będzie bardzo zły. - Osoby chore, starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci powinny bezwzględnie unikać przebywania na wolnym powietrzu. Pozostała populacja powinna ograniczyć przebywanie na wolnym powietrzu do niezbędnego minimum. Wszelkie aktywności fizyczne na zewnątrz są odradzane. Długotrwała ekspozycja na działanie substancji znajdujących się w powietrzu zwiększa ryzyko wystąpienia zmian m.in. w układzie oddechowym, naczyniowo-sercowym oraz odpornościowym – czytamy.

Takich obrazków (jak te powyżej) w naszym mieście jest więcej. Przyślijcie na nasz adres mailowy ([email protected]) zdjęcia Waszych zadymionych okolic. Nie zapomnijcie podać czasu i miejsca wykonania zdjęcia. Opublikujemy je następnie w naszej galerii.

Oceń publikację: + 1 + 48 - 1 - 37

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (44):
  • ~minowa 2016-11-14
    14:06:53

    66 55

    Normalne przy rozpalaniu pieca drewnem i dobrym węglem przy zimnym kominie.

  • ~ 2016-11-14
    14:22:16

    66 52

    O właśnie, taki wpis pokazuje, że dla wielu ludzi syf jest normalny.

  • ~rys51 2016-11-14
    15:17:30

    30 38

    Straż Miejska jest zajęta zbieraniem odzieży do bezdomnych i nie ma czasu na kontrole !!!???

  • ~ 2016-11-14
    15:30:32

    43 6

    "termiczne przekształcanie odpadów" - jak to mądrze brzmi, nie jak zwykłe spalanie śmieci

  • ~Optyk Raciborska 2016-11-14
    15:44:08

    41 26

    wpis ~minowa -ręce opadają!!!!

  • ~hub381 2016-11-14
    16:47:53

    36 29

    Tak,tak to efekt spalania mułów i flotów...!
    To nie rozpalanie pieca drewnem i dobrym węglem,{miowa]proszę tu nie mącić czystej wody. Za stary jestem aby w to uwierzyć.
    A czy krasnoludki są na świecie ? Tak w Niedobczycach i Niewia.......

  • ~hub381 2016-11-14
    16:49:32

    24 27

    Tak,tak to efekt spalania mułów i flotów...!
    To nie rozpalanie pieca drewnem i dobrym węglem,{miowa]proszę tu nie mącić czystej wody. Za stary jestem aby w to uwierzyć.
    A czy krasnoludki są na świecie ? Tak w Niedobczycach i Niewia.......

  • ~exx 2016-11-14
    16:49:37

    60 11

    Przy wjezdzie na śląsk powinien być komunikat "Osoby chore, starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci powinny bezwzględnie unikać przebywania na terenie śląska" . Wszystkich którzy się nie zgadzają proszę o sensowny komentarz.

  • ~Hosetarki 2016-11-14
    16:50:15

    34 15

    Z tego co widzę na zdjęciach i dla wielu osób znających się "inaczej" na rzeczy ujmę to raczej krótko... Komuś po prostu zapaliła się sadza w kominie.... Czasami takie rzeczy się zdarzają przy rozpalaniu kotła... Dym z sadzy można poznać iż jest go bardzo dużo i jest biały.... Ztąd też taki efekt zadymienia... Ciekawe co by na to straż miejska powiedziała... "termiczne przetwarzanie sadzy w kominie??" Co innego skąd tak dużo sadzy w tym kominie że doszło do jej zapłonu... A to już ma związek z niewłaściwym spalaniem/opałem i zaniedbaniem właściciela... Ciekawe kiedy był u niego kominiarz....?? Ale nie tylko po kasę a po to aby faktycznie wyczyścić komin... Przypominam że obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości jest zgodnie z ustawą budowlaną zlecenie kontroli i ewentualnie czyszczenie przewodów kominowych dwa razy do roku.

  • ~Henryk Adamczyk 2016-11-14
    17:19:05

    11 4

    Skoro tak bardzo źle gdzie gaz ? w butelkach :)

  • ~Mael 2016-11-14
    17:24:07

    27 22

    Biały dym wskazuje na parę wodną.
    Dwie chłodnie kominowe Elektrowni Rybnik dają pary x 1 000 000 000.

  • ~imrahil 2016-11-14
    17:59:17

    35 8

    to nie jest normalne przy rozpalaniu. znam dwa domy z takim samym kotłem, opalane węglem. jeden z wentylatorem i nieprawidłową instalacją, drugi bez wentylatora i prawidłową instalacją, a dodatkowo pomniejszonym paleniskiem. ten pierwszy puszcza taki dym kilka razy na dobę. drugi nie dymi nawet przy rozpalaniu i zimnym kominie. jeśli to jest pożar sadzy, to oznacza, że niektórzy mają taki pożar codzienni lub kilka razy dziennie. dodatkowo pożar sadzy w kominie świadczy o nieprawidłowym, brudnym spalaniu paliwa, czyli truciu okolicy. za to powinien być mandat. najczęściej wynika to z przewymiarowania kotła, jego złej eksploatacji (duszenie opału, niskie temperatury), nieprawidłowej instalacji, słuchania porad tzw. fachowców, sprzedawców i instalatorów.

  • ~master4k 2016-11-14
    18:32:17

    37 8

    Wygląda na to, że puki ludzie nie będą padać trupem na ulicach, to w kwestii smogu nie zmieni się nic. Władze są bezsilne, a zdeterminowanych i świadomych obywateli jest zdecydowanie za mało żeby cokolwiek na kimkolwiek wymusić. Nie mam już siły przekonywać, że czyste powietrze jest w interesie nas wszystkich również tych, którym ta "odrobina dymu" wcale nie przeszkadza. Wielu ludzi tego po prostu nie potrafi zrozumieć, a być może nie chce, chociaż jest to obiektywnie w ich najlepszym interesie. Widać trzeba samemu zadbać o własne 4 litery, więc albo działania doraźne (oczyszczacze powietrza, maski itp.) albo wyprowadzka. Gdy czytam, że to głównie wina np. samochodów, to ręce mi opadają. To jest taki poziom dyskusji jakby ktoś mnie próbował przekonywać o płaskości ziemi...

  • ~Foxy_02 2016-11-14
    20:01:58

    23 5

    Powiedzmy to sobie szczerze, Bangladesz ....

  • ~Arteks 2016-11-14
    20:08:29

    18 22

    Warto odwiedzić takiego sąsiada, poprosić go aby wyszedł przed dom i zobaczył co robi z okolicą jego komin... A z dobrych wieści. Dzisiaj w Rybniku AQI tylko 53... Jeden z najlepszych wyników na Śląsku. Za to w Legionowie koło W-wy ponad 300, w Siedlcach 297... Gliwice 177...

  • ~jaro_t 2016-11-14
    20:26:52

    29 8

    Zobaczcie gdzie my jesteśmy? W Londynie ten temat przerabiali podczas zimy w 1952r. Proponuję zobaczyć sobie jak wyglądał Londyn podczas Wielkiego Smogu. Dopóki nie będzie całkowitego zakazu spalania węglem, takie obrazki nie znikną z naszych krajobrazów. Niestety wszyscy za to płacimy zdrowiem.

  • ~ 2016-11-14
    20:34:17

    14 13

    Sprawdzam. Dzisiaj rzeczywiscie u nas nie jest tragicznie, ale oto prawdziwe dane z godz 20tej (czyli z godziny, z ktorej pochodzi wpis Arteksa): Legionowo 59,9; Siedlce 58,4; Gliwice 117; Rybnik 89. Jasne, ze to jak na sezon grzewczy w naszym miescie calkiem calkiem (choc we Francji 80 to juz alarm smogowy), ale po co sie tak mijac z prawda? Klamstwa niczego nie poprawia, nawet jesli w nie uwierzysz...

  • ~minowa 2016-11-14
    20:35:26

    11 4

    Arteks, to w Legionowie mułem i flotem palą .

  • ~Arteks 2016-11-14
    20:51:05

    10 22

    @Kasia_T - ja podałem jednostki AQI - czyli to co zostało uznane przez ekspertów z całego świata jako kompleksowy wskaźnik jakości powietrza. Nie wiem co ty podajesz. O jakich kłamstwach piszesz? Dane nie kłamią. W zeszły wtorek Rybnik miał najgorsze powietrze w Polsce, dzisiaj rekordy należą do miast na Mazowszu.

  • ~ 2016-11-14
    21:48:10

    13 18

    Jak to skad mam dane? Juz odpowiadalam trzykrotnie (czytasz w ogole??): ze strony rządowej wojewodzkich inspektoratow ochrony srodowiska, dane bezposrednio ze stacji pomiarowych (a nie jakies "przeliczniki", nie mam pojecia jakie). Stan z godz 21.00. Poziom pylu PM10, w mikrogramach na metr szescienny (norma europejska: ponizej 40, norma polska: ponizej 50): Legionowo: 49,9. Siedlce: 73.8. Gliwice 53,3. Rybnik 225. To sa przykre i prawdziwe dane. Moze tobie poprawia humor oszukiwanie samego siebie (choc jedno jest pewne: na blokach na pewno masz lepsze powietrze niz ja w rejonie domkow - co pozwala ci mniej sie przejmowac i bardziej lekcewazyc problem). Moze choc raz przejrzysz bezposrednie dane ze stacji pomiarowych? Nie, prawda? Sa niewygodne i nie pasuja do twoich wywodow

  • ~imrahil 2016-11-14
    22:16:15

    13 4

    warto sobie ściągnąć ze strony GIOS Kompendium wiedzy o pyłach w atmosferze. na stronie 28 piszą, że w Polsce 50% pyłów jest generowane przez ogrzewnictwo indywidualne, 10% przez energetykę. rakotwórcze węglowodory aromatyczne w Polsce - 87% z domowych kotłowni, 10% przemysł (głównie produkcja koksu) i 2% transport...

  • ~imrahil 2016-11-14
    22:21:26

    12 1

    do arteksa - ciekawostką z artykułu jest stężenie NOx, za które odpowiedzialny jest głównie transport drogowy. z mapek wynika, że w Niemczech (gdzie wg ciebie wszyscy jeżdżą komunikacją publiczną) i UK ten parametr wygląda znacznie gorzej niż w Polsce. z tego jasno wynika, że Niemcy o wiele intensywniej korzystają ze swoich samochodów niż Polacy i tylko potwierdza moje obserwacje w trakcie pobytu w tym kraju i nie zmieni tego twoje widzimisię...

  • ~imrahil 2016-11-14
    22:22:40

    22 8

    podsumowując - w Polsce i miasteczku Rybnik zanieczyszczenie powietrza i smog mają niewiele wspólnego z transportem drogowym czy przemysłem.

  • ~joziak 2016-11-14
    23:14:47

    13 4

    Ja mieszkam we chwałowicach na ulicy na której mieszczą się same domki jednorodzinne (nazwy ulicy nie podam). Nie wiem czym palą sąsiedzi, ja w każdym razie drewnem i węglem. Bardzo rzadko zauważam biały intensywny dym z kominów sąsiadów ale jest to kwestia kilku minut (rozpalanie) i potem nic nie widać. Co prawda nie mam na podwórku miernika PM10 ani innych parametrów zanieczyszczenia powietrza ale tak "na nosa" nic nie czuć, nic mnie ani nikogo z mojej rodziny nie dusi. Nie wiem co jest w innych dzielnicach ale ja nie odczuwam w żadnym stopniu dyskomfortu.

  • ~miki_ 2016-11-14
    23:24:14

    19 8

    Czy naprawdę myślicie, że każdy w swoim piecu spala butelki, opony, liście i pampersy? Problem polega na tym, że każdy nowo wybudowany obiekt o znacznych rozmiarach wpływa na klimat, w każdej uchwale urzędu miasta o zmianie miejscowego planu zagospodarowania jest podpunkt dotyczący ZMIANY KLIMATU, polegający na zmniejszeniu warunków przewietrzania! Większość chciała Biedronkę w Niedobczycach, budynek powstał w ekspresowym tempie, ale chcąc żyć nowocześnie i zdrowo należy uwzględniać każdy aspekt podczas dokonywania decyzji. W 2000 roku jakoś problemu smogu nie było, a dziś jest! Dlaczego? Bo zablokowano naturalne ruchy powietrza, OBI, TESCO, CASTORAMA, MILION BIEDRONEK, każdy nowo powstały obiekt zmniejsza możliwość cyrkulacji powietrza. Gdzie tkwi błąd? W oddziale planowania urbanistyczego, które zapomniało o blokowaniu KORYTARZY POWIETRZA.

  • ~miki_ 2016-11-14
    23:25:33

    10 2

    *korytarze przewietrzania.

  • ~ 2016-11-14
    23:26:32

    6 0

    W swoim artykule Pan Redaktor znowu zapomniał podać źródło, z którego dokonał odczytu poziomu zanieczyszczeń.

  • ~Arteks 2016-11-14
    23:37:54

    10 21

    @imrahil - w piątek byłem w Niemczech. Tym razem w Zwickau - mieście dawnego NRD a więc w nieco mniej "świadomym" rejonie Niemiec ale podobnym pod kątem rozwiązań transportowo-urbanistycznie miast. Ma niewiele mniej mieszkańców od Rybnika bo 100 tys. mieszkańców. W centrum jak przystało na Niemcy - deptaki i "keine auto", a na wylotówkach i skrzyżowaniach zero korków. Ruch samochodowy w dzień roboczy porównywalny z rybnickim w niedzielę ok. 10.00. Co ciekawe miasto nie jest wymarłe bo ruch pieszy w centrum wysoki. Tramwaje i autobusy kursują co 15 min i spotykają się w dwóch centralnych punktach miasta aby wszyscy mogli się przesiąść. Wszystkie centra handlowe i markety znajdują się blisko przystanków. Jeśli NRDowców można przekonać do zrównoważonego rozwoju to czemu nie Polaków? Jeśli nawet zanieczyszczenie powietrza nie jest dla ciebie najważniejszym argumentem to korki powinne... W czwartek jak wyjeżdżałem - Rybnik był totalnie nieprzejezdny, a korek do centrum ciągnął się od stadionu w Chwałowicach. Akurat znajomi jechali wtedy do Wodzisławia i pisali mi, że jechali 2x dłużej niż zwykle... Zostawiamy to tak i męczymy się dalej - czy coś z tym robimy? Popieram twoje społeczne działania dotyczące działań na rzecz poprawy powietrza w mieście. Ty popieraj moje bo niedługo ten mały, a przydatny biznes w Rybniku będzie się z niego wynosił - właśnie z powodu problemów z poruszaniem.

  • ~Arteks 2016-11-14
    23:46:12

    9 18

    @imrahil - pyły owszem - pochodzą głównie z palenisk, ale spaliny samochodowe zawierają np. tlenek węgla który wydziela się szczególnie w czasie korków, tlenki azotu do powietrza dostają się głównie z silników samochodowych, dwutlenek węgla nawet w ponad 30% pochodzi z transportu drogowego. Tak samo wiele innych związków chemicznych. Jeśli walczyć o czyste powietrze - to w każdym wymiarze, a nie tylko w wybranych.

  • ~Arteks 2016-11-15
    00:03:45

    12 22

    @miki - ogromnym błędem urbanistycznym naszego miasta nie są markety dające ludziom miejsca pracy, a mieszkańcom ułatwiające życie ale zbyt dużo pozwoleń na budowę domków jednorodzinnych które w wielu przypadkach straszą wyglądem, powstały byle gdzie, bez składu i ładu które zimą kompromitują nasze miasto. Nie wiem jak to jest możliwe, że z jednej strony stawia się dzisiaj galerie, sądy, przedszkola czy budynki wielorodzinne i bezproblemowo da się je ogrzewać gazem lub przez ciepłociąg, a z drugiej strony pozwala się stawiać domy ogrzewane węglem... To już nawet kolej dawno pozbyła się parowozów przechodząc na droższą ale nieuciążliwą trakcję elektryczną. Jeszcze z 1000 domów na węgiel postawmy, a potem zamiast budować lodowisko, stadion czy nowe drogi rowerowe - dajmy tym samym ludziom dotację na łaskawą wymianę z większego na mniejszego "śmieciucha".

  • ~lukasz76 2016-11-15
    00:36:36

    5 6

    Tak dla chęci doinformowania wspomniane przez Imrahila opracowanie , strona 28 , cyt:" Dominującym sektorem w krajowej emisji PM10 jest spalanie poza przemysłem, głównie
    w sektorze komunalnym i mieszkaniowym (udział w emisji całkowitej w Polsce wyniósł w 2013 r. 50%....Na
    kolejnych miejscach – ze znacznie mniejszym udziałem w całkowitej emisji pyłu PM10 – znalazły się: procesy spalania w sektorze produkcji i transformacji energii (10% emisji krajowej), transport drogowy (9%), procesy spalania w przemyśle (8%) oraz procesy produkcyjne (7%),.. " nie będę całości kompendium tu wklejał , chodzi o to ,że pozostałe 50% należy do reszty - czyli przemysłu ,transportu drogowego ,rolnictwa itd . Dla dociekliwych jest jeszcze mowa o PM2,5 (w podobnych proporcjach) i pyłach wtórnych(tlenki siarki i azotu - głównie przemysł ze względu na wysokie temperatury powstawania) ...taki urok procentów ,że zawsze suma musi być 100...Możemy sobie bez końca wklejać takie opracowania , ale ja się pytam ,kiedy władza ROZSĄDNIE rozwiąże ten ŚMIERDZĄCY problem ?

  • ~pprywatne 2016-11-15
    01:34:17

    19 12

    Co to za nawiedzony koleś ten ~Arteks, samochody mu przeszkadzają, a teraz nawet domy jednorodzinne. Skąd ten koleś się urwał... Swoją drogą chciałbym go zobaczyć jak ciągnie z buta ze supermarketu obładowany zakupami, najlepiej tak ze 20 litrów napojów, ze 2 kartony mleka po 12 litrów każdy, 10 kg cukru, 10 mąki itd. A, może to wielbłąd albo inne zwierzę juczne, coś mi podpowiada, że to chyba osioł.

  • ~imrahil 2016-11-15
    06:39:49

    7 5

    Arteks, moje obserwacje są inne. Nie rozumiesz, że w Niemczech jest problem z NOx charakterystycznym dla transportu znaczenie większy niż u nas? Mój znajomy w Ratingen pracuje po 11-12 h żeby nie stać w korku. Mój wujek kupił sobie smarta bo w Stuttgarcie ciężko znaleźć miejsce parkingowe. A ja sam stałem wielokrotnie w korkach niemieckich.

  • ~adiqq 2016-11-15
    06:54:55

    12 8

    @Arteks - to nie pozwalanie na budowę jest błędem - błędem jest pozwalanie na ogrzewanie tych nowych domów paliwami stałymi.
    Pewnie niektórzy specjalnie do nowego domu "śmieciucha" dają, żeby po kilku latach skorzystać z dotacji i wymienić go na coś lepszego

  • ~Arteks 2016-11-15
    08:26:05

    7 14

    @imrahil - wspomniałeś o Ratingen, a pytałeś znajomych czy rzeczywiście w każde miejsce trzeba tam dojeżdżać autem? Odpowiedzą ci, że nie bo do Essen, Koeln, Duesseldorfu czy Leverkusen pociągi S-bahny kursują co 20 minut. Częściej niż większość linii ZTZ w Rybniku... Twoje obserwacje są bardzo niepełne i dziwię się, że chcesz działać w kierunku poprawy powietrza, a dziwi cię, że ja chcę normalności na naszych drogach. A musimy coś z tym zrobić bo sytuacja w Rybniku jest patologiczna. Co do miejsc parkingowych to przynajmniej w Niemczech miasta na parkujących naprawdę zarabiają co sam kiedyś przyznałeś. @pprywatne - trollujesz bo merytorycznie jesteś cienki bolek. ;)

  • ~Mariano_Italiano 2016-11-15
    08:59:52

    23 1

    Biały dym z komina oznacza że...Mamy Nowego Papieża!

  • ~ 2016-11-15
    09:31:10

    33 6

    Ludzie opamiętajcie się! Byłem w tym czasie pod tym sklepem faktycznie dymu było dużo ale to był typowy dym z drzewa. Nie żadne zapalenie się sadzy czy palenie śmieci. Nie jestem zwolennikiem trucia ludzi przez złe lub zakazane spalanie śmieci w piecu ale fakt jest taki ze jak się rozpala drzewem i węglem jednocześnie do tego jeszcze dym leci w dół to mamy taki efekt jak na zdjeciach powyżej.

  • ~ 2016-11-15
    11:48:05

    8 15

    dym z drzewa może komuś " ładnie pachnie" ale jego spalanie w piecach C.O. jest tak samo szkodliwe jak spalanie dobrego gatunku orzecha. Jedyna różnica to to, że by ogrzać swoje 4 litery na d. to trzeba wyciąć hektary zalesionego lasu. Ncc, tylko prawdziwa "rybnicka" ekologia.

  • ~Juls Cziwello 2016-11-16
    12:58:08

    5 4

    Jak zwykle spóźniony. Ale proszę się zapytać czy straż miejska wręczyła chociaż jedną ulotkę informacyjną o spalaniu współprądowym ?? Ileż można tłuc że smog to brak podstawowej wiedzy o spalaniu węgla. Brak działań edukacyjnych prowadzi do takiego stanu. Amen

  • ~Juls Cziwello 2016-11-16
    13:04:46

    5 5

    ~minowa Jeżeli uważasz że takie dymienie przy rozpalaniu kotła jest normalne to ja nie mogę się doczekać kiedy w końcu wejdą przepisy regulujące smrodzenie z komina. Pierwszy podjadę pod twój dom i będę czekał do oporu na straż miejską żeby dowalili ci mandat. Potrafię rozpalić każdy kocioł w taki sposób żeby dym wylatujący z komina nikomu nie przeszkadzał. Ty nawet nie wyjdziesz po rozpaleniu na dwór sprawdzić co się dzieje z twoim kominem. To nie normalka jak piszesz tylko totalna ignorancja i brak szacunku dla innych ludzi.

  • ~ 2016-11-17
    13:57:22

    1 5

    To sie qrwa w pale nie miesci!!!!!!!!!!!

  • ~ 2016-11-22
    20:24:47

    2 0

    Rozpali trochę w piecu i zamiast powoli podsypać węgla to zasypał palenisko mułem albo flotem i to efekt. Codziennie mój sąsiad robi to samo i jeszcze gorzej dymi.

  • ~ 2016-11-23
    05:50:05

    2 3

    Nadchodzi czas, kiedy bedzie dokładnie widać "biedę" Rybniczan: między Barbórką a Bożym Narodzeniem spójrzmy na wozki w marketach - wypchane towarami (bynajmniej nie pierwszej potrzeby) po brzegi, kolejki do kas, zapchane parkingi. * BTW ciekawa jestem jak wyglądały sprawdziany z historii u Pana Nauczyciela. Czy ocenę pozytywną uzyskiwalo się za znajomosc faktow, dat, powiązań i procesow historycznych, czy może na ocenę celującą wystarczylo napisac jak strasznie długo się siedziało nad książką, o wiele dłużej niż inni uczniowie

  • ~Wojtek Konieczny 2016-11-25
    14:07:48

    4 1

    mam pomysł jak rozwiązać problem smogu w mieście w tydzień - z każdego wystawionego mandatu na ustaloną kwotę 500zł, 100zł przeznaczone jest dla zgłaszającego. Tylko czy SM wydoli ? ;]

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5294