zamknij

Biznes

Terminal multimodalny rozwiąże problem TIR-ów w Rybniku? Pierwszy krok wykonany

2018-02-02, Autor: 

Dzisiaj w budynku rybnickiego magistratu podpisano list intencyjny pomiędzy Miastem Rybnik, a PKP S.A. To ważny krok ku powstaniu terminalu multimodalnego w pobliżu stacji Rybnik Towarowy. Czym jest ów terminal? Jaką funkcję będzie pełnił?

Reklama

O planach powstania portu czy też terminalu multimodalnego pisaliśmy już pod koniec 2015 roku. Wtedy to prezydent Piotr Kuczera podsumował pierwszy rok swojej kadencji. W planach na 2016 rok znalazł się punkt dotyczący stworzenia właśnie takiego miejsca. Czas mijał a temat ucichł, by wybrzmieć ponownie na początku lutego 2018. >>Prezydent podsumował rok swojej kadencji. Co udało się zrobić? Jakie ma plany?<<

Dzisiaj w rybnickim magistracie spotkali się przedstawiciele Urzędu Miasta Rybnika i Polskich Kolei Państwowych S.A. To pierwszy niezbędny krok do powstania w Rybniku terminala multimodalnego lub punktu koncentracji prac przeładunkowych i usług logistycznych.

Wg tej koncepcji w pobliżu stacji kolejowej Rybnik Towarowy ma powstać terminal wraz z obiektami infrastruktury magazynowo-logistycznej. Grunt przeznaczony pod tę inwestycję obejmuje około 20 ha na terenie międzytorza. Co ważne – omawiany obszar znajduje się w pobliżu dwóch ważnych węzłów powstających na drodze Racibórz-Pszczyna - węzła Chwałowickiego i węzła Wodzisławskiego.

- To szansa dla miasta, by powstały nowe miejsca pracy, by nastąpiło przebranżowienie Rybnika. To również powrót do wielkiej stacji Rybnik Towarowy, która funkcjonowała w latach 70. i 80. Poprzez zgranie ruchu drogowego i kolejowego możemy stworzyć coś, co ma znaczący wpływ na gospodarkę – przekonuje prezydent Piotr Kuczera. Jak dodaje, punkt przeładunkowy pomógłby też w innej ważnej kwestii - zostałby ograniczony najbardziej uciążliwy dla mieszkańców centrum Rybnika transport kołowy realizowany przez duże i ciężkie samochody. - Kolej to transport ekologiczny i nie koliduje z ruchem drogowym. Patrząc na inne terminale w Polsce, ręce do pracy będą niezbędne. Korzyścią będzie też szybszy transport do lokalnych firm – mówi prezydent.

Zgodnie z podpisanym listem intencyjnym, Miasto Rybnik deklaruje wsparcie przy tworzeniu optymalnego połączenia terminala z jego otoczeniem komunikacyjnym - między innymi przez realizację drogi dojazdowej do terenów przyszłej inwestycji - oraz współpracę na etapie uzyskania niezbędnych pozwoleń i decyzji. PKP S.A. będzie natomiast udzielać przyszłemu inwestorowi pełnego wsparcia posiadanym know-how.

- Rozpoczęcie budowy terminalu rozpocznie się wraz z zakończeniem inwestycji PKP PLK, czyli modernizacji linii Żory-Rybnik-Chybie. Dzięki temu poprawi ona dostępność i prędkość handlową pociągów towarowych. Będziemy pracować już teraz, zanim powstanie terminal trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów jak np. ekspertyzy geologiczne czy dendrologiczne. Myślę, że w 2019 roku można zacząć inwestycję. Potrwa około 2 lata. Przewidywany koszt: do 80 mln złotych – wyjaśnia Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Podpisany dzisiaj list intencyjny to kolejny krok w kierunku zagospodarowania nieruchomości PKP S.A. dla potrzeb rynku TSL. W styczniu br. spółka podpisała podobne listy z Pocztą Polską, a także z Urzędem Miasta Konina i Wielkopolskim Centrum Logistycznym.

Oceń publikację: + 1 + 95 - 1 - 17

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (18):
  • ~Arteks 2018-02-02
    20:39:05

    Świetnie, że miasto zaczęło współpracować z PKP na wielu różnych płaszczyznach. To bardzo ważny dla miasta podatnik i pracodawca. Bez kolei nie byłaby możliwa egzystencja naszych największych zakładów pracy w mieście. Pomysł z centrum logistycznym i wykorzystaniem tego kolejowego tereny bardzo ciekawy. Przykładowo obecnie jeśli ktoś ma do odebrania jakiś duży gabarytowy ładunek koleją - musi korzystać z bocznicy (tak robi np. Rettig), torów przy dawnej ekspedycji gdzie warunki do przeładunków są kiepskie (Tesko Steel) lub innych centrów logistycznych. Najbliższe jest w Gliwicach. Natomiast panie prezydencie, nasza stacja nie musi wracać do czasów dawnej świetności bo ona jej nigdy nie straciła! Nawet obecnie jest NAJWIĘKSZĄ jeśli chodzi o ilość ekspediowanych pociągów towarowych w Polsce.

  • ~przykopa 2018-02-02
    20:58:13

    25 75

    W przeszłości przy liniach kolejowych rozwijały się miasta. Teraz linie kolejowe dzielą i duszą miasto . W Rybniku na głównych ciągach komunikacyjnych są bardzo wąskie i ciasne przeprawy. Które są zresztą w złym stanie technicznym. Dzięki kolei Rybnik się zatrzymuje w rozwoju....

  • ~Arteks 2018-02-02
    21:16:08

    52 60

    @alexy - nic się nie zmieniło i nadal te ośrodki które mają kolej - są pod każdym względem atrakcyjniejsze od innych. Zresztą to widać nawet w naszym małym okręgu gdzie pozbawione kolei Pszów i Jastrzębie uchodzą za ośrodki upadłe. W Polsce najbardziej rozwinięte i "posiekane" przez kolej miasta świetnie z nią współżyją np. Wrocław, Warszawa, Gliwice, Katowice. :) A najlepszym dowodem na rozwój Rybnika może być nowa obwodnica i plany PKP odnośnie centrum logistycznego. Naprawdę kapitalnie może zostać wykorzystany potencjał jaki da nowe szerokie połączenie drogowe z dużą stacją przeładunkową. :))) A ta nowa estakada nad grupą KO i linią 140 będzie najbardziej spektakularnym obiektem inżynieryjnym na całej trasie. Ps. czemu w opiniach figurujesz jako inny nick?

  • ~Lateks 2018-02-03
    08:49:39

    28 32

    20ha lasu znów do wycięcia....
    Swoją drogą owszem bez kolei nie da się wywieź węgla. Jednak o innych kierunkach transportu ciężko mówić ponieważ w dzisiejszych czasach liczy się łatwość załadunku i czas transportu. Co najwyżej takie miejsce przeładunkowe zwiększy ilość samochodów ciężarowych na naszych zatłoczonych drogach. Niestety z różnych względów kosztowo transport koleją jest bardzo kłopotliwy, nawet jeśli ktoś ma w spadku po Silesi bocznicę kolejową.

  • ~Janusz_Cebularz 2018-02-03
    10:51:34

    37 3

    @Lateks: skoro będa budowac taki terminal to znaczy, że będzie się to opłacało. Kolej to nie tylko węgiel.
    Ruch ciężarówek w miescie się nie zwiększy, bo terminal będzie budowany bezpośrednio przy węźle drogi Racibórz - Pszczyna
    Jedyne z czym się z Tobą zgodzę, to że 20ha lasu szkoda.

  • ~minowa 2018-02-03
    13:23:08

    13 3

    Terminal będzie w pobliżu Węzła Śródmiejskiego i Chwałowickiego a nie Wodzisławskiego i Chwałowickiego.

  • ~akronaut 2018-02-03
    13:54:57

    12 2

    Terminal geograficznie jest bliżej węzła Śródmiejskiego ale skomunikowany będzie tylko z Wodzisławskim i Chwałowickim.
    Lasu szkoda.

  • ~niuti 2018-02-03
    15:12:50

    37 16

    jakoś słabo widzę, ten wielki terminal. Natomiast ostatnio widzę "ekspansję" w kierunku wycinki drzew....budowa drogi, remont Kotucza, to na Wyzwolenia topole, teraz 20ha ....a potem płacz że smog. Potem coby tu zrobić, zeby go nie było, sympozja, seminaria, spotkania, zebrania, uja wianki.....ehhh pomyślunku brak

  • ~WENUS 2018-02-03
    16:33:07

    21 8

    Oby to nie było o kant d... rozbić. Ps. Czy w wyniku remontu mostu na Chwałowickiej przybędzie nam jakiś dodatkowy pas ruchu?

  • ~Lateks 2018-02-04
    23:57:04

    8 1

    Najciekawsze jest że na innym portalu pokazane jest iż MPZP jest zmieniony od grudnia zeszłego roku. Czyli urzędnicy robią co chcą, nawet z lasem...

  • ~Paweł Boczkowski 2018-02-05
    10:19:55

    9 1

    Terminal kolejowy - świetna sprawa - niestety "problem TIR-ow" w Rybniku w wyniku tej inwestycji wzrośnie, takie inwestycje generują (jeśli są trafione) zwiększenie ruchy samochodowego w pobliży węzła a nie odwrotnie. Na szczęście dzięki nowej drodze wspomnianej w artykule - większość tego ruchu trafi właśnie na nią.

  • ~Arteks 2018-02-05
    11:22:52

    27 14

    @Paweł - ale niech sobie wzrasta ruch Tirów - tam gdzie one nikomu nie będą przeszkadzać czyli na trasie drogi P-R. Nie tak dawno niektórzy się oburzali, że wiadukt nad Chwałowicką nie zostanie pogłębiony, a przecież jest on naturalną zaporą eliminującą z całej okolicy Tiry. :) @lateks - to nie jest żaden las tylko brzozy - samosiejki. W latach 80. w tym miejscu PKP rozpoczęła przygotowanie terenu pod rozbudowę stacji towarowej przywożąc tam spore ilości kamienia i równając teren. Inwestycji nie skończono bo przyszły biedne lata 90. i brak środków inwestycyjnych. A co do drzew to nie będzie problemu jeśli będzie się je sadzić w innych miejscach. Mieszkamy w mieście, a nie parku narodowym i jego rozwój jest podstawą. Takich inwestycji i inwestorów przez lata domagali się komentatorzy i wtedy nie wspominali nic o tym, że jak się pojawią inwestorzy będzie trzeba w niektórych miejscach wycinać drzewa...

  • ~peterson 2018-02-06
    13:42:14

    10 7

    A co takiego można z Rybnika oprócz węgla wywozić koleją? Żaden logistyk w firmie nie zdecyduje się wysłać towaru koleją jeżeli może to zrobić transportem samochodowym i w góra 8-9 godzin bez przeładowywania dostarczyć towar w najodleglejszą część Polski do drzwi klienta.

  • ~Arteks 2018-02-06
    19:30:57

    18 10

    @peterson - jeśli chodzi o wywóz to nie wiem ale jeśli chodzi o przywóz to takie dwa przykłady. Tesko Steel i Rettig odbierają po kilka składów całopociągowych w tygodniu z potrzebnymi do produkcji jakimiś blachami. Choćby dla nich warto to zrobić! Poza tym niektórzy inwestorzy nie wybierają na inwestycje ROW - tylko np. Gliwice właśnie z powodu istniejącego kolejowe centrum przeładunkowego jakie tam istnieje. A to może się zmienić jeśli w łatwym dostępie taka możliwość będzie u nas. Zarówno PKP jak i władze Rybnika myślą perspektywicznie. Teraz jest jeszcze tak jak piszesz ale za kilka lat już tak nie będzie bo UE chce zdecydowanie zwiększać udział transportu towarów pociągami i barkami, a zmniejszać transportem drogowym z kilku względów (sam sobie poczytaj dlaczego). Są odpowiednie dyrektywy. Do tego są potrzebne właśnie takie centra przeładunkowe, szczególnie tam gdzie jest potencjał przemysłowy i odpowiednie możliwości odnośnie kolei i dróg.

  • ~Konrad Klink 2018-02-08
    10:44:15

    24 0

    Pracowałem kiedyś w spedycji kolejowej JAS FBG. Nawet niezdajecie sobie sprawy co wozi się koleją. Głównym towarem były całe składy pieluszek Pampers oraz proszków do prania z Czech. Lodówki, wełna mineralna, kiedyś nawet organizowaliśmy transport pustych puszek żywnościowych do Kirgistanu. Wozy strażackie do Rumunii, silnik okrętowy do Murmańska. Wielu zlecień nie udawało się wykonać właśnie ze względu na brak bocznicy lub miejsca załadunku z odpowiednim sprzętem. Dobre centrum logistyczne zapewnia taką infrastrukturę, więc tylko się cieszyć jeżeli uda doprowadzić się tę inwestycję do końca. Nie wspomnę już o miejscach pracy.

  • ~Konrad Klink 2018-02-08
    10:48:16

    20 2

    Jeszcze jedno. Warto zauważyć też że gdy kolej buduje terminal zazwyczaj wokół niego powstaje wiele zakładów produkcyjno - transportowych, więc może okazać się, że sam terminal to tylko zalążek czegoś co może powstać w tamtych okolicach. Jako przykład:
    http://www.cargo-center-graz.at/

  • ~jarek13 2018-02-16
    12:57:08

    1 6

    Niech sobie budują co chcą ale Ludzie ! Dalej od miasta ten smok nas zeżre Droga ekspresowa kilometr od centrum a teraz jeszcze węzeł dla tirowców i koleji Zaorać ten towarowy i zbudować 10km od miasta

  • ~HAN 2018-02-21
    22:57:55

    1 0

    Problem TIRow? taki terminal przeciez zwiekszy ich ilosc, kontenery same sie nie przywioza i same sie nie odwioza. Troche tu p. Kuczera popłynął.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5296