zamknij

Wiadomości

Tańsze czy droższe? Opłaty parkingowe kością niezgody wśród radnych

2017-04-05, Autor: 

Szczyt hipokryzji, populizm, głosowanie nad bublami prawnymi – takie komentarze pojawiły się po ostatniej, nadzwyczajnej sesji rady miasta. Obrady zostały zwołane na wniosek opozycji, która chciała zmienić ceny abonamentów parkingowych. Czy to im się udało?

Reklama

Zmiana zasad po 20 latach

O tym, że opozycyjni radni zamierzają zmienić opłaty za parkowanie, a także uchylić upoważnienie prezydenta Rybnika do ustalania wysokości opłat na terenach miejskich, pisaliśmy TUTAJ. Sesja nadzwyczajna została zwołana na wniosek Samorządowego Ruchu Demokratycznego, Bloku Samorządowego Rybnik oraz Prawa i Sprawiedliwości.
Radny SRD – Henryk Cebula powtórzył treść oświadczenia, o której piszemy również w powyższym artykule.

Przypomnijmy więc, że część radnych wzburzył fakt podniesienia cen abonamentów parkingowych z 30 złotych do 70 zł miesięcznie. Opozycyjni uznali przekazanie upoważnienia prezydentowi do do ustalania wysokości opłat na terenach miejskich za błąd. Chcieli uchylić ten przywilej.

Radny Mariusz Węglorz z ugrupowania Wspólnie dla Rybnika oznajmił, że komisja komunikacji i transportu zbiorowego negatywnie zaopiniowała trzy projekty uchwał należące do opozycji.

Głos zabrał następnie zastępca prezydenta Janusz Koper, który odniósł się do słów Henryka Cebuli. - Nieprawdą jest, że prezydent miasta drastycznie podniósł opłaty za parkingi, z tego względu, że pan prezydent drastycznie obniżył opłaty. Abonament od wielu lat wynosił 100 złotych, a został obniżony do 70 złotych. To prawda, prezydent zlikwidował ulgi różnych grupom społecznym, co może budzić emocje. Niemniej jest to efekt prowadzonej polityki zrównoważonej mobilności – wyjaśnił.

Zdaniem Janusza Kopra opozycja nie działa dla dobra miasta, ale tylko po to, by uniemożliwić sprawne zarządzanie miastem. - Radni piszą w oświadczeniu, że utracili zaufanie do prezydenta. Pytanie, czy kiedykolwiek je mieli? Radni są też oburzeni, że nie zostali wcześniej poinformowani o zmianie stawek. Pytam się, czy kiedykolwiek byli informowani? Wiem, że nie, ale wnioskują o zmianę standardu, który funkcjonuje od około 20 lat – dodaje zastępca prezydenta podkreślając przy tym, że prezydent nie przekroczył uprawnień.

Radny Cebula ripostował. - Ubolewam, że jako opozycja nie byliśmy poinformowani o pewnych działaniach prezydenta, który nie raczył się nawet z nami spotkać. Myśmy udzielali panu prezydentowi zaufania, było to w styczniu 2015 roku – powiedział. Chodzi o tzw. sesję budżetową.

„Tak kończą ci, którzy dokonują zdrady”

Radna Krystyna Stokłosa zwróciła uwagę, że jeżeli rada miasta odrzuci pierwszy projekt uchwały (uchylenie upoważnienia prezydenta Rybnika do ustalania wysokości opłat na terenach miejskich), dwa kolejne pisma staną się bezprzedmiotowe. Zgodził się obecny na sali radca prawny.

Do tego momentu dyskusja na nadzwyczajnej sesji rady miasta merytorycznie odnosiła się do tematu parkingów czy polityki zrównoważonej mobilności w Rybniku. Radny Adam Fudali postanowił wyłamać się z tej niepisanej zasady. - Chciałem wyrazić tylko współczuje dla radnych, którzy weszli do rady miasta z BSR. Jesteście potrzebni tylko do podpisów. Tak kończą ci, którzy dokonują zdrady. Taka jest prawda. Twierdziliście, ze nie jesteście politykami ale samorządowcami. Czy tak postępuje samorządowiec? Przykro mi jest, ale zapracowaliście sobie na to. Zbieracie tę śmietankę – zwrócił się w kierunku byłych kolegów i koleżanek.

Na te słowa zareagował przewodniczący rady Jan Mura. - Jestem dumny, że nie siedzę po prawej stronie, że interesuje nas – radnych Wspólnie dla Rybnika, by te miasto funkcjonowało. To jest nasza rola. Absolutnie nie zgadzam się z panem Fudalim – odparł.

Komunikacja miejska ma bronić się sama

Zdaniem Henryka Cebuli to nie radni powinni decydować o tym, czy rybniczanie przesiądą się z samochodów do autobusów. - To powinno być zadaniem samej sprawnej komunikacji miejskiej. To ona powinna nas zachęcać do zmiany – podkreślił. W podobnym tonie wypowiedziała się radna Anna Gruszka (Samorządowy Ruch Demokratyczny). - Trzeba przeanalizować siatkę komunikacji ZTZ. To najprostsze rozwiązanie ograniczenia ruchu samochodowego. Tylko nijak to się ma z wybudowaniem w centrum miasta olbrzymiego parkingu. Jak na razie prezydent zamiast reformowania poszedł na łatwiznę – powiedziała.

Janusz Koper przypomniał radnej, że parking wielopoziomy ma powstać w miejscu już istniejącego przy ul. Hallera. - To zamiana wielkiej powierzchni na obiekt z miejscami parkingowymi. Muszą jakieś istnieć w centrum miasta. Być może dzięki temu budynkowi uda się zlikwidować kilka mniejszych w mieście – dodał zastępca prezydenta.P

Pierwszy projekt uchwały (podobnie jak reszta) nie zyskał akceptacji większości radnych, którzy zagłosowali "przeciw". - To tani populizm, który jest poparty bylejakością w wykonaniu byłego prezydenta Adama Fudalego i radnego Henryka Cebuli. Zaprojektowaliście uchwały, które mają rażące błędy prawne. W przypadku trzeciego projektu – narusza on prawo. Przynieśliście projekty uchwał, które zawierają błędy formalno-prawne i które mogą być uchylone przez wojewodę. To kuriozalna sytuacja – stwierdził Wojciech Kiljańczyk z klubu radnych Platformy Obywatelskiej.

„Szczyt hipokryzji”

Radny Arkadiusz Szweda z klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości twierdzi, że ani prezydent, ani rządząca koalicja nie zamierza prowadzić dialogu z radnymi próbującymi podjąć dyskusję w bulwersującej mieszkańców sprawie opłat za parkowanie. - Zachowanie Radnych Platformy Obywatelskiej i Pana Prezydenta Miasta można określić jednym sformułowaniem- szczyt hipokryzji. - Dyskusja ta z naszej perspektywy wyglądała tak, że radni byłej i obecnej koalicji przekrzykiwali się wzajemnie, kto jest bardziej winny. Nawet cienia próby poszukiwania konstruktywnych rozwiązań, co więcej teatru pozorów ciąg dalszy – napisał w imieniu radnych z PiS Arkadiusz Szweda.

- Wypada też odpowiedzieć na pytanie jakie padło w dyskusji ze strony reprezentującego na tej sesji urząd Prezydenta Miasta Rybnika Janusza Koper. Czy kiedykolwiek opozycja miała zaufanie do Pana Prezydenta? Odpowiedź jest krótka. Oczywiście, że tak. Przejawem tego z naszej strony jest wielokrotne głosowanie za projektami uchwał zgłaszanych przez Prezydenta Miasta Rybnika, ale tylko takimi które posiadały logiczne i przede wszystkim merytoryczne uzasadnienie. Co więcej z chęcią podejmujemy z Prezydentem Miasta Rybnika, każdą konstruktywna rozmowę. To też przejaw zaufania z naszej strony – dodał radny.

Czy zgadzacie się ze zdaniem opozycyjnych radnych, że to właśnie sprawna komunikacja miejska powinna sama zachęcać do siebie rybniczan?

Oceń publikację: + 1 + 70 - 1 - 17

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (25):
  • ~ 2017-04-05
    17:23:54

    13 13

    dla konającego to bez różnicy : tańsze czy droższe

  • ~BartekH 2017-04-05
    17:45:48

    88 2

    Rządząca koalicja, opozycja... Kto to to licha wymyślił w samorządach. Partyjniactwo zasmolone trafiło do samorządów. Zamiast dbać wspólnie o dobro to nakręca się to samo co w Warszawie. Czy to naprawdę tak trudno współpracować dla wspólnego dobra po mimo różnicy zdań?

  • ~Marago 2017-04-05
    17:51:51

    2 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2017-04-05
    18:00:11

    23 18

    Marago
    żadna ankieta badanie nie pomoże
    ku radości George Soros
    Rybnik umiera .

  • ~exx 2017-04-05
    18:10:28

    65 7

    Ale, że woda i śmieci zdrożały to radnych nie wzburza .

  • ~Dariusz Wojaczek 2017-04-05
    18:47:33

    48 7

    reasumując, jak w starym dowcipie, czas , żeby przyszedł leśniczy i wyp... całe to towarzystwo wzajemnej adoracji, albo wzajemnego obrażania

  • ~Genowefa50 2017-04-05
    18:48:06

    31 3

    Jedni maja pretensje,inni maja uwagi i sie kreci jak goowno w przereblu

  • ~ 2017-04-05
    19:27:35

    37 67

    Proszę nie uogólniać, że podwyższenie opłat parkingowych oburza mieszkańców. Jestem mieszkańcem Rybnika i nie oburza mnie. Uważam, że opłaty powinny być wyższe. Za dużo samochodów w centrum

  • ~Arteks 2017-04-05
    19:58:22

    19 51

    @adamczykhenryk - jeśli masz jakieś problemy depresyjne, udaj się do lekarza. Z twoich komentarzy od pewnego czasu wionie całkowitą apatią. :( @exx - to samo pomyślałem, przez lata podnoszono ceny wody i radni to akceptowali. Opłaty parkingowe zmieniły się po raz pierwszy od kilkunastu lat(!) i niektórzy radni uważają to za coś nieprzyzwoitego. Kilka dni temu przeczytałem na onet.pl, że po uwolnieniu przez ministerstwo cen za parkowanie, niektóre samorządy chcą podnieść cenę za godzinę parkowania do 6-8 zł za godzinę. U nas podniesiono opłatę o 0,50 zł...

  • ~ 2017-04-05
    20:09:31

    33 21

    KasiaT
    Ja cię kocham za taki komentarz , sto złoty za przejazd przez Rybnik .

    Arteks
    miasta nie uratujesz podjedź do Rydułtów, Pszowa z depresji dawno się wyleczyłem jestem za wyjściem z Unii Europejskiej .
    Arteks a znajdź lekarza który nie ma w Rybniku etatu na Gliwickiej imię i nazwisko :)

  • ~Marek.Piegus 2017-04-05
    20:11:51

    35 1

    Fajny artykuł, tylko szkoda, że o niczym. Można się nie zgadzać z decyzją o podwyższeniu (a może jednak obniżeniu - sam już nie wiem) abonamentu, ale jak nie ma w zamian żadnej konkretnej innej propozycji to może szkoda naszych pieniędzy na finansowanie takiej dyskusji. Bla, bla, bla, bla, bla, bla. I z tym parkingiem to chyba też jakiś protest dla samego protestu

  • ~Lateks 2017-04-05
    20:44:22

    38 10

    1) w Rybniku władzę mają urzędnicy a nie p.Kuczera widać to po ich głupich pomysłach.
    2) Niech dla mobilności UM sprzeda samochody i kupi rowery ew. zawsze mogą podjechać ztz.

  • ~pako 2017-04-05
    21:19:05

    17 7

    Cena nowego abonamentu to jest nikły ułamek opłat naliczanych przez parkomaty. Dlatego popieram tą publikację w sensie prawidłowości głosowanie a nie zdania opozycji. Niejaki Szweda, jak zwykle pociska kit, uważa, że dialog z opozycją polega na popieraniu nie swoich poglądów tylko opozycji. Co za debilny brak logiki.

  • ~qwer 2017-04-05
    22:55:08

    22 9

    PIS PO jedno zło :)

  • ~ 2017-04-06
    00:15:31

    43 14

    KasiaT - bzdury piszesz i tyle! praktycznie każdy ma dziś samochód, a nawet dwa i trzy samochody w rodzinie. Więc gdzieś te samochody trzeba zaparkować. Mieszkając w centrum nie będę parkował samochodu gdzieś na zadupiach, peryferiach tylko logiczne, że w strefie zamieszkania. Niestety ale jestem bardzo zawiedziony zarządzaniem naszego obecnego włodarza w mieście, bo widzę, że nie działa na korzyść mieszkańców tylko odwrotnie w wielu kwestiach, które można śmiało wymienic. W następnych wyborach nie oddam już głosu na obecnego prezydenta miasta to mogę powiedzieć bez problemu.

  • ~ 2017-04-06
    00:42:32

    34 7

    KasiaT - to, że mamy jak to piszesz " za dużo " samochodów w centrum to jest to również spowodowane tym, że do Rybnika przyjeżdża bardzo dużo ludzi do pracy z poza centrum a nawet z innych miast ościennych.
    Wystarczy zobaczyć na parkingach miejskich jak i z zakładów pracy, że przeważają tablice z miast sąsiednich obok Rybnika. Poza tym sklepy, oraz galerie handlowe i instytucje znajdujące się w śródmieściu również siłą rzeczy muszą gdzieś te auta pomieścic więc te samochody muszą przedostać się przez centrum.

  • ~THE Bill 2017-04-06
    07:20:12

    16 8

    Niech mi ktoś wyjaśni o co ta kłótnia? Płatne parkowanie dotyczy osób, które pracują w centrum i dojeżdżają autem? Jeśli tak to zgadzam się, że powinny płacić za parkowanie w centrum. Jeśli nie chcą płacić niech korzystają z innych środków komunikacji. Jeśli opłata dotyczy osób mieszkających w centrum, to tu już sprawa jest trudniejsza. Każdy chciałby swoje auto mieć jak najbliżej domu. Mając garaż muszę płacić 60 zł miesięcznie, a to pewnie i tak niska kwota. Nie jest to jakaś mega duża stawka. Problem jeśli auto stoi pod domem, a ja jeżdżę autobusem i płacę podwójnie - za parking i przejazd. W takiej sytuacji proponowałbym zniżkę do 30 zł w przypadku wykupienia miesięcznego biletu na ekartę. I niech mi radny nie opowiada, że nie stać go na 70 zł miesięcznie za dojazdy do UM. Szanuję Pana Cebulę, że potrafi zabrać głos w prawie każdej sprawie dotyczącej naszego miasta (szkoda, że zawsze negatywnie), ale tym razem nie masz Pan racji. Z korkami w Rybniku trzeba walczyć!

  • ~ 2017-04-06
    07:54:52

    18 6

    nie jeżdżę do centrum samochodem dlatego, że nudzi mi się w domu, i nie mam co robić. Jadę, bo muszę coś załatwić, i nie mogę jechać autobusem, bo mnie nie dowiezie na czas. Dlatego też mam prawo na czas załatwiania sprawy zatrzymać się pod daną instytucją, i ona ma obowiązek zapewnić mi miejsce. Czy autem, czy autobusem (co 1,5 godziny) taki sam jest czas przejazdu, bo jedzie się tą samą drogą, autobus nie ma pasa "bus". Szkoda tylko, że tam, gdzie lewo czy prawoskręt jest niepotrzebny (mało samochodów z niego korzysta) to jest, tam gdzie powinien być, to go nie ma i cała droga "stoi" w korku. Szkoda, że w Rybniku nadal nie ma nikogo odpowiedniego od logistyki i transportu zbiorowego.

  • ~Ja_2 2017-04-06
    10:19:58

    22 8

    Pan Prezydent zaczyna działać trochę nieskładnie. Jeżeli chcemy zachęcić do zmiany mentalnej, musimy dać istotne możliwości do jej zaistnienia tzn. częstsze połączenia w newralgicznych godzinach, rower miejski, likwidacja a nie budowa parkingów miejskich. W obecny sposób działania podnosząc opłaty parkingowe do najdroższych i to wielokrotnie w okolicy tworzymy opcję dla najbogatszych, których będzie stać na wjazd i parkowanie a przy okazji dociskamy uboższych mieszkańców centrum miasta. Poza tym jaki sens w Rybniku mieście marketów, gdzie my mieszkańcy wołamy o lepsze oferty pracy a nie tylko kasjer, magazynier i ochroniarz ma mieć budowa kolejnego w centrum dużego budynku handlowo - usługowo - mieszkalnego ? Centrum straszy setkami pustych lokali i mieszkalnych i usługowych i handlowych a my mamy budować coś w rodzaju Centrum Artystycznego ?
    Jest to skandal za pieniądze podatników Panie Prezydencie !
    Chyba pomyślę o kandydowaniu do RM Rybnika - Czas na zmiany !

    Egon z Rybnika

  • ~Astyg 2017-04-06
    12:28:45

    16 8

    "Wszystkie zwierzęta są sobie równe, ale niektóre są równiejsze od innych." -Wiadomo kto miał dostęp do tanich abonamentów ;) urwało się z koryta to świnki niezadowolone....

  • ~Ja_2 2017-04-06
    13:28:25

    10 8

    Qrt - piszesz nie prawdę - te "tańsze" abonamenty były droższe od tych które do dziś dnia płacą mieszkańcy sąsiednich miast i tak np. w Gliwicach 10 zł na miesiąc dla mieszkańców Śródmieścia tak więc nie wysuwaj nieprawdziwych wniosków. Zwiększenie ich do kwoty 70 zł/mc. jest rozbojem w biały dzień i tyle. Znam wiele osób, które płacą za wynajem garażu ( ! ) od 50 do 100 zł/mc ! Dla Twojej informacji ja sam nie korzystam z abonamentu bo mam swoje prywatne dwa miejsca parkingowe w Śródmieściu :)

    Pzdr - Egon z Rybnika

  • ~Astyg 2017-04-06
    14:47:45

    7 9

    ...Zwierzęta w ogrodzie patrzyły to na świnię, to na człowieka, potem znów na świnię i na człowieka, ale nikt już nie mógł się połapać, kto jest kim...

  • ~Iwona Krystyna Pawlovicz 2017-04-06
    17:25:21

    21 2

    Który prezydent Rybnika wydał zgodę na budowę galerii handlowych Fokus i Plaza i jakie są tego skutki jeśli chodzi o ruch pojazdów w ścisłym centrum.A teraz ta sama osoba jest krytykantem i nieustannie ukazuje wszystkim swoją małość na każdej sesji Rady Miasta.Wstyd panie Fudali.Najwyraźniej nie potrafi pan z godnością zejść ze sceny.

  • ~1floyd 2017-04-06
    18:47:33

    11 0

    Bawi mnie podejście do tematu. Jeżdżę sporo rowerem ale w weekendy, czy w wolnym czasie po pracy. Do pracy jeżdżę samochodem. Raz że by dojechać komunikacją musiałbym dwa razy się przesiadać i tracić ok 30min bo brak korelacji połączeń. A dwa by w pracy tracić siły a nie na dojazd do niej. Po za tym jak dojechać np. 10km do pracy i się nie spocić?
    Czy widok spoconego urzędnika, z plamami potu na koszuli pod pachami, jest ok? Fajnie jest stanąć obok spoconej pracownicy w sklepie z ciuchami? I proszę mi nie mówić że, antyperspirant rozwiąże problem. Jest rozwiązaniem, przebranie się w pracy. Ale spocone ciało zostaje. Tak więc rower dla rekreacji jak najbardziej. Do pracy jak komu pasuje.

  • ~master4k 2017-04-07
    14:21:13

    5 1

    @ Bartek

    Kulminacja tych chorych gierek o których piszesz nastąpi, kiedy zacznie się remont wiaduktu na Żorskiej. A mianowicie PKP odmawia uruchomienia przejazdu kolejowego, który ma być częścią objazdu na czas remontu wiaduktu. A odmawia bo ... (werble) ... prezydent jest z PO, a obecny zarząd PKP jest w całości z PiS. I tak oto na złość babci odmrożą się uszy mieszkańcom i to niezależnie od sympatii i upodobań politycznych.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4890