zamknij

Biznes

Szybka kolej między Rybnikiem a Wodzisławiem już od grudnia? Oto jakie składy mogą wozić mieszkańców

2016-03-01, Autor: 
Wracamy do tematu „szybkiej kolei aglomeracyjnej”, która miałaby kursować między Wodzisławiem a Rybnikiem. Włodarze miast otrzymali odpowiedź od Kolei Śląskich z konkretnymi wariantami realizacji tego pomysłu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to nowe połączenia pojawią się już końcem tego roku.

Reklama

Przypomnijmy, że władze Wodzisławia w porozumieniu z miastem Rybnik chcą uruchomić szybkie połączenia kolejowe między tymi dwoma miastami. To rozwiązanie wykorzystałoby potencjał zrewitalizowanej linii kolejowej oraz byłoby konkretną alternatywą dla przewoźników autobusowych oraz dojazdów samochodem.

>>Z Rybnika do Wodzisławia szynobusem? Sąsiedzi kreślą śmiałe plany. My również<<

Włodarze miast zwrócili się do Kolei Śląskich o wskazanie możliwości realizacji tego pomysłu. W odpowiedzi dostali kilka konkretnych wariantów zakupu bądź dzierżawy szynobusów. - Ponieważ oferta wymaga zaangażowania niemałych środków finansowych, prezes Kolei Śląskich zaproponował, aby powołać zespół roboczy który wypracuje najlepsze rozwiązanie – mówi prezydent Wodzisławia, Mieczysław Kieca.

Do pracy zespołu ze strony miast wskazany został zastępca prezydenta Wodzisławia - Dariusz Szymczak oraz zastępca prezydenta Rybnika Janusz Koper. - Mam nadzieję, że w przeciągu najbliższych dwóch, trzech miesięcy zespół wypracuje ostateczną propozycję, która będzie z punktu widzenia budżetu akceptowalna zarówno z naszej strony, jak i Rybnika. Jeżeli z końcem tego roku uda się uruchomić nowe połączenia to będzie to bardzo dobre tempo działania – dodaje prezydent Kieca.

Spraw i zagadnień do uzgodnienia jest bardzo wiele również z uwagi na fakt, że uruchamianie połączeń kolejowych nie znajduje się w katalogu zadań własnych gminy. Miasto nie może więc wykupić usługi od Kolei Śląskich. To natomiast wymaga zgody i porozumienia z Marszałkiem Województwa Śląskiego.

Wróćmy jednak do kwestii jaki tabor, którym dysponują Koleje Śląskie byłby odpowiedni dla potrzeb linii z Wodzisławia do Rybnika. Wśród propozycji przewoźnika są jednostki Newag 14WE. KŚ posiada dwa takie pojazdy. Jak dotąd pełnią rolę uzupełniających obiegi w przypadku konieczności skierowania innych pociągów na przeglądy czy naprawy.

To chyba najmniej wykorzystywany tabor KŚ, być może z uwagi na to, że nie ma w nim toalet. Jak zauważa portal Silesia Info Transport, oddanie 14WE na linię Wodzisław Śląski – Rybnik pozwoliłoby wykorzystać potencjał drzemiący w tych składach, bo przy kursach mających trwać 16 – 18 minut w jedną stronę ten brak w wyposażeniu będzie praktycznie niezauważalny. Za to jest to pociąg wygodny z bardzo dużą przestrzenią dla pasażerów i całkiem wygodnymi siedzeniami.

– Byłby to kolejny po Bohuminie projekt, w którym nasza spółka wykracza poza ramy umowy z Urzędem Marszałkowskim i stara się odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców naszego województwa. Jedną z rozpatrywanych opcji jest wykorzystanie na tym odcinku pojazdów 14WE. Zaznaczam jednak, że nie jedyna. Jak to zostanie rozwiązane – czas pokaże. Przy czym, biorąc pod uwagę harmonogramy budowania rozkładu jazdy 2016/2017 – tego czasu jest bardzo mało – powiedział portalowi Silesia Info Transport, Dariusz Pękosz, wiceprezes zarządu Kolei Śląskich.

Oceń publikację: + 1 + 16 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~THE Bill 2016-03-01
    14:40:58

    33 0

    I w tym momencie wychodzą niedociągnięcia w obecnej rewitalizacji linii w postaci nie wybudowania przystanku Wodzisław Śl. Miasto w pobliżu galerii i dwoca pks

  • ~ 2016-03-01
    14:45:50

    19 0

    dokładnie.Te szynobusy nie będą żadną alternatywą dla autobusów jeśli nie powstanie przystanek w centrum

  • ~p1chrunch 2016-03-01
    14:56:29

    4 0

    Miałoby to sens, ale jest parę "ale":

    1) To byłyby świetne połączenia, gdyby je puścić do Knurowa i Gliwic lub do (niestety odciętego) Jastrzębia, chyba, że Rybnik przejmie niedoinwestowaną przez Infra Silesię linię kolejową nr 883 do Boguszowic, lub przejmie IS z Jaworznem, Piekarami Śląskimi, Katowicami i Sosnowcem, wówczas mielibyśmy coś na kształt Tramwajów Śląskich, zmodernizuje (z łącznicą na Rybnik Towarowy Północ) i zelektryfikuje. Plan ten nabiera w rybnickim magistracie kształtów, niemniej położenie dworca koło Zofiówki byłoby jeszcze bardziej niekorzystne niż obecne, ale jest też plus - obsługa Boryni i Boguszowic.

    2) Rozwiązanie to wymaga jednak dwóch rzeczy: rozbudowy linii kolejowej nr 140 na dwutorową na odcinkach Orzesze Jaśkowice - Leszczyny i Orzesze - Katowice Ligota, oraz odbudowy linii kolejowej nr 159 z Orzesza do Żor z modernizacją na dwutorową (od Żor, i Szczejkowic przez Palowice do końca 169 w Tychach, Orzesze Palowice) z łącznicami, umożliwiającymi podróż na Tychy i Katowice przez Palowice objazdem podczas modernizacji 140. Taka 140 bis, przez Tychy. Z czasem zostanie do zrobienia 159 do Wodzia z Pawłowic. I NIEZALEŻNIE od zamiarów, Orzesze - K - ce Ligota powinna być do zrobienia na już. To wszystko (wraz z tą SKM) obrazuje tylko słabość 140stki.

    3) Pociągi KŚ przegrają niestety z E - 3, 131, Transbusem i 516 Kłosoka z racji większej ilości kursów, ale mogą to sobie trochę zrekompensować na pojemnym taborze (komfort też jest w cenie, jak widać)

  • ~Kwinto 2016-03-01
    17:16:29

    19 0

    Sensowne byłoby aby w szynobusie można było używać np. e-karty, bo dylać do kasy po bilet aby przejechać się 15minut to raczej nie przejdzie.

  • ~___ 2016-03-01
    21:47:24

    0 8

    szału ni ma :( proponowane składy 14WE to nie żadne nowoczesne szynobusy, tylko zwykłe kible (EN57) znane na PKP od połowy wieku po modernizacji , głównie optycznej, zrobionej dla przewozów aglomeracyjnych SKM Warszawa (stąd brak WC) tam się wyjeździły, zostały zstąpione nowszym taborem i sprzedane na Śląsk

  • ~Tom_maroko 2016-03-01
    23:07:59

    13 0

    14WE to nie EN57 po modernizacji, tylko zupełnie nowe konstrukcje. Średnio udane, ale nowe, pionierskie wręcz. I tak - taryfa. Byłoby idealnie, gdyby w tych pociągach można było płacić za przejazd e-kartą - zarówno rybnicką, jak i mzk-owską. Ale zejdźmy na ziemię :)

  • ~Arteks 2016-03-01
    23:21:26

    1 0

    Czas jazdy będzie dobry, perony po modernizacji (poza stacją w Rybniku którą to dopiero czeka). Wszystko zależy od tego ile będzie tych pociągów, jakie będą taryfy, promocje i jak się przemodeluje transport uliczny bo wtedy linia autobusowa wzdłuż linii kolejowej nie ma sensu. @____ - też nie jestem jakimś strasznym fanem jednostek 14WE ale bądźmy uczciwi w ocenach. Tabor szynowy jest o wiele bardziej długowieczny od drogowego. Jeśli nie widzimy niczego złego w tym, że 70% aut które jeździ po polskich drogach to dziesięcioletnie wozy z których spora część to auta powypadkowe - to nie czepiajmy się jednostek które nie mają zbyt długoletniej eksploatacji. Poza tym są to tak naprawdę na razie tylko przypuszczenia. Warto wspomnąć, że przecież po trasie Rybnik-Wodzisław będą też jeździły pociągi z Katowic do Chałupek i Bohumina na innym taborze. @p1chrunch - zejdź na ziemię i lepiej podsuwaj jakieś dobre pomysły związane z trasą Wodzisław-Rybnik bo to jest realne do wprowadzenia już od grudnia, a pociągi przez Infrasilesię to jest perspektywa może 5-6 lat, a nie tego roku. ;)

  • ~mb3366 2016-03-02
    07:16:52

    11 0

    Mam tylko nadzieje, ze pociągi dojadą do stacji Paruszowiec (Purmo, Tenneco). Tm właśnie widziałbym największy potencjał pasażerów.

  • ~superelektro 2016-03-02
    07:51:37

    0 10

    THE bill, dla kogo ten przystanek ? Dla 10 czy 15 osób ? Przyjmuję na wyrost, w rzeczywistości będzie jeszcze mniej. Prawie codziennie widzę w jakim stopniu są zapełnione pociągi na tej trasie. Moim zdaniem z przeprowadzoną rewitalizacją tej linii jest tak jak z rewitalizacją deptaka. Sztuka dla sztuki. Kasa wydana, kto miał zarobić ten zarobił, a co się zmieniło ? Nic. Ale kto bogatemu może zabronić.

  • ~THE Bill 2016-03-02
    12:56:28

    10 0

    TAK, dla tych 15 osób nawet byłoby to warte! Bo to jest 15 samochodów mniej na ulicach, 60 m korka w Rybniku. I właśnie tak trzeba na to patrzeć, a nie tak jak superelektro, że "nie warto". Taki typowy "niedasizm".

  • ~superelektro 2016-03-02
    17:20:01

    0 11

    Człowieku, polikwidowano duże działające dworce z budynkami jak chociażby w Rydułtowach czy w Suminie, a Ty piszesz o wybudowaniu przystanku dla kilkunastu pasażerów. Jakoś wcześniej nikomu nie przeszkadzał wodzisławski dworzec tam gdzie jest od zawsze. Kto chciał przyjechać pociągiem to przyjechał. A teraz jak ktoś ma przejść 500m to za daleko. Idąc Twoim tokiem myslenia to oprócz Wodzisław Śl. miasto, należało by jeszcze wybudować przystanki KAUFLAND i MARUSZE. A najlepiej doprowadzić tory do każdej chałupy z której ktoś jeździ pociągiem i zrobić tam przystanek.

  • ~ 2016-03-02
    18:00:32

    9 0

    THE BILL dobrze mówi. Przystanek Wodzisław Miasto jest potrzebny. Czasy się zmieniły. Kiedyś ludzie nie mieli możliwości wyboru i musieli iść dalej pieszo. Dziś, jeśli nie zapewni się podróży transportem publicznym jak najbliżej miejsca docelowego to jadę samochodem. Wydłużenie trasy w drugą stronę na Paruszowiec i Leszczyny a może i nawet do Czerwionki jest wskazane. I dostateczny potok pasażerów w pociągu zapewniony.

  • ~ 2016-03-02
    18:04:12

    11 0

    Superelektro. Mowa o szybkiej kolejce miejskiej. Dworce na takich trasach nie są potrzebne. Wystarczy wiata, automat biletowy i wyświetlacz czasu przyjazdu, bo nie jedziesz nocnym pospiesznym z trzema przesiadkami nad morze.

  • ~ 2016-03-02
    19:16:57

    0 1

    Szynobus to pojazd silnikiem SPALINOWYM. 14WE to ezt, a nie żaden szynobus. Autor pojechał, nie ma pojęcia o czym pisze.

  • ~Arteks 2016-03-02
    19:55:44

    0 0

    @superelektro - z jednej rzeczy możesz być niepocieszony ale na całe szczęście władze nie słuchają malkonentów... Jak można ciągle uważać, że nie warto było remontować deptaka tylko i wyłącznie przez swoje prywatne obawy, że właściciel podniesie ci czynsz i na tym straci twój dość zaniedbany i pokryty kurzem sklep... Nie masz racji odnośnie budowy nowych przystanków. Jeśli miasta, sklepy i firmy budują co kawałek nowe parkingi aby ludzie mieli "wygodniej" i "bliżej" dlaczego takich samych kryteriów nie stosuje się do przystanków transportu publicznego? Sens transportu zrównoważonego polega właśnie na tym aby przynajmniej próbować równoważyć dyktat samochodu. @vafel - całe szczęście, że nie chodzi o szynobus. Niech sobie szynobusy jeżdżą na liniach lokalnych i tam gdzie nie ma trakcji elektrycznej. A u nas wykorzystujmy ekologiczne pojazdy eletryczne. Kolej aglomeracyjna czy SKM to o wiele lepsze nazwy, ale w tym artykule nikt nie wspomina o szynobusie. ;)

  • ~superelektro 2016-03-03
    08:05:05

    0 8

    Dyskutujemy jeszcze o kolei i pociągach czy o tramwaju? Gdyż coś mi się zdaje że dla niektórych jest to to samo. W aglomeracji Łódzkiej tramwaje miały dłuższe trasy i przystanki w wiekszej odległości niż proponujecie dla kolei. Ludzi trzeba czasem zmusić do ruchu gdyż inaczej za kilkanaście pokoleń zanikną im nogi jako element zbędny. Koń też kiedyś miał pięciopalczaste kończyny.

  • ~ 2016-03-03
    08:24:18

    1 0

    Tak, dyskusja dotyczy tylko i wyłącznie kolejki miejskiej, a to w zasadzie jest prawie jak tramwaj.

  • ~THE Bill 2016-03-03
    09:34:47

    5 0

    @superelektro Tak jak pisali poprzednicy - nie chodzi o wybudowanie dworca a jedynie przystanku z ławeczką. I skoro mówisz, że taki przystanek jest potrzebny również obok Kauflandu i Marusze (jestem z Rybnika, nie wiem gdzie to) i tam również wsiądzie po 15 osób to w pociągu siedzi już 45 osób! Zbudujmy jeszcze 4 przystanki i pociąg pełny. I tak właśnie należy działać. Szklanka jest do połowy pełna! Tak samo jak w Rybniku była mowa o przystanku koło MediaMarkt.

  • ~jadzia1959 2016-03-15
    23:10:03

    1 0

    Jest TRAGICZNIE. Zresztą jak wiele spraw w Rybniku i Wodzislawiu. Nic nie wskazuje, że coś się zmieni.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.