Włodarze miast zwrócili się do Kolei Śląskich o wskazanie możliwości realizacji tego pomysłu. W odpowiedzi dostali kilka konkretnych wariantów zakupu bądź dzierżawy szynobusów. - Ponieważ oferta wymaga zaangażowania niemałych środków finansowych, prezes Kolei Śląskich zaproponował, aby powołać zespół roboczy który wypracuje najlepsze rozwiązanie – mówi prezydent Wodzisławia, Mieczysław Kieca.
Do pracy zespołu ze strony miast wskazany został zastępca prezydenta Wodzisławia - Dariusz Szymczak oraz zastępca prezydenta Rybnika Janusz Koper. - Mam nadzieję, że w przeciągu najbliższych dwóch, trzech miesięcy zespół wypracuje ostateczną propozycję, która będzie z punktu widzenia budżetu akceptowalna zarówno z naszej strony, jak i Rybnika. Jeżeli z końcem tego roku uda się uruchomić nowe połączenia to będzie to bardzo dobre tempo działania – dodaje prezydent Kieca.
Spraw i zagadnień do uzgodnienia jest bardzo wiele również z uwagi na fakt, że uruchamianie połączeń kolejowych nie znajduje się w katalogu zadań własnych gminy. Miasto nie może więc wykupić usługi od Kolei Śląskich. To natomiast wymaga zgody i porozumienia z Marszałkiem Województwa Śląskiego.
Wróćmy jednak do kwestii jaki tabor, którym dysponują Koleje Śląskie byłby odpowiedni dla potrzeb linii z Wodzisławia do Rybnika. Wśród propozycji przewoźnika są jednostki Newag 14WE. KŚ posiada dwa takie pojazdy. Jak dotąd pełnią rolę uzupełniających obiegi w przypadku konieczności skierowania innych pociągów na przeglądy czy naprawy.
To chyba najmniej wykorzystywany tabor KŚ, być może z uwagi na to, że nie ma w nim toalet. Jak zauważa portal Silesia Info Transport, oddanie 14WE na linię Wodzisław Śląski – Rybnik pozwoliłoby wykorzystać potencjał drzemiący w tych składach, bo przy kursach mających trwać 16 – 18 minut w jedną stronę ten brak w wyposażeniu będzie praktycznie niezauważalny. Za to jest to pociąg wygodny z bardzo dużą przestrzenią dla pasażerów i całkiem wygodnymi siedzeniami.
– Byłby to kolejny po Bohuminie projekt, w którym nasza spółka wykracza poza ramy umowy z Urzędem Marszałkowskim i stara się odpowiedzieć na potrzeby mieszkańców naszego województwa. Jedną z rozpatrywanych opcji jest wykorzystanie na tym odcinku pojazdów 14WE. Zaznaczam jednak, że nie jedyna. Jak to zostanie rozwiązane – czas pokaże. Przy czym, biorąc pod uwagę harmonogramy budowania rozkładu jazdy 2016/2017 – tego czasu jest bardzo mało – powiedział portalowi Silesia Info Transport, Dariusz Pękosz, wiceprezes zarządu Kolei Śląskich.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pojawił się nowy inwestor w Rybniku. Gdzie się buduje? Czym się zajmuje?
+80 / -7Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
+55 / -19Miliardowa umowa na nowy tabor Kolei Śląskich. W cenie 26 nowoczesnych pociągów
+14 / -7Co dalej z CPK? "Infrastrukturę buduje się dla ludzi"
+25 / -28W rybnickim ZUS zgłoszonych ponad 20 tys. cudzoziemców. Na Śląsku pracuje ich blisko 100 tys.
+13 / -28Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~THE Bill 2016-03-01
14:40:58
I w tym momencie wychodzą niedociągnięcia w obecnej rewitalizacji linii w postaci nie wybudowania przystanku Wodzisław Śl. Miasto w pobliżu galerii i dwoca pks
~ 2016-03-01
14:45:50
dokładnie.Te szynobusy nie będą żadną alternatywą dla autobusów jeśli nie powstanie przystanek w centrum
~p1chrunch 2016-03-01
14:56:29
Miałoby to sens, ale jest parę "ale":
1) To byłyby świetne połączenia, gdyby je puścić do Knurowa i Gliwic lub do (niestety odciętego) Jastrzębia, chyba, że Rybnik przejmie niedoinwestowaną przez Infra Silesię linię kolejową nr 883 do Boguszowic, lub przejmie IS z Jaworznem, Piekarami Śląskimi, Katowicami i Sosnowcem, wówczas mielibyśmy coś na kształt Tramwajów Śląskich, zmodernizuje (z łącznicą na Rybnik Towarowy Północ) i zelektryfikuje. Plan ten nabiera w rybnickim magistracie kształtów, niemniej położenie dworca koło Zofiówki byłoby jeszcze bardziej niekorzystne niż obecne, ale jest też plus - obsługa Boryni i Boguszowic.
2) Rozwiązanie to wymaga jednak dwóch rzeczy: rozbudowy linii kolejowej nr 140 na dwutorową na odcinkach Orzesze Jaśkowice - Leszczyny i Orzesze - Katowice Ligota, oraz odbudowy linii kolejowej nr 159 z Orzesza do Żor z modernizacją na dwutorową (od Żor, i Szczejkowic przez Palowice do końca 169 w Tychach, Orzesze Palowice) z łącznicami, umożliwiającymi podróż na Tychy i Katowice przez Palowice objazdem podczas modernizacji 140. Taka 140 bis, przez Tychy. Z czasem zostanie do zrobienia 159 do Wodzia z Pawłowic. I NIEZALEŻNIE od zamiarów, Orzesze - K - ce Ligota powinna być do zrobienia na już. To wszystko (wraz z tą SKM) obrazuje tylko słabość 140stki.
3) Pociągi KŚ przegrają niestety z E - 3, 131, Transbusem i 516 Kłosoka z racji większej ilości kursów, ale mogą to sobie trochę zrekompensować na pojemnym taborze (komfort też jest w cenie, jak widać)
~Kwinto 2016-03-01
17:16:29
Sensowne byłoby aby w szynobusie można było używać np. e-karty, bo dylać do kasy po bilet aby przejechać się 15minut to raczej nie przejdzie.
~___ 2016-03-01
21:47:24
szału ni ma :( proponowane składy 14WE to nie żadne nowoczesne szynobusy, tylko zwykłe kible (EN57) znane na PKP od połowy wieku po modernizacji , głównie optycznej, zrobionej dla przewozów aglomeracyjnych SKM Warszawa (stąd brak WC) tam się wyjeździły, zostały zstąpione nowszym taborem i sprzedane na Śląsk
~Tom_maroko 2016-03-01
23:07:59
14WE to nie EN57 po modernizacji, tylko zupełnie nowe konstrukcje. Średnio udane, ale nowe, pionierskie wręcz. I tak - taryfa. Byłoby idealnie, gdyby w tych pociągach można było płacić za przejazd e-kartą - zarówno rybnicką, jak i mzk-owską. Ale zejdźmy na ziemię :)
~Arteks 2016-03-01
23:21:26
Czas jazdy będzie dobry, perony po modernizacji (poza stacją w Rybniku którą to dopiero czeka). Wszystko zależy od tego ile będzie tych pociągów, jakie będą taryfy, promocje i jak się przemodeluje transport uliczny bo wtedy linia autobusowa wzdłuż linii kolejowej nie ma sensu. @____ - też nie jestem jakimś strasznym fanem jednostek 14WE ale bądźmy uczciwi w ocenach. Tabor szynowy jest o wiele bardziej długowieczny od drogowego. Jeśli nie widzimy niczego złego w tym, że 70% aut które jeździ po polskich drogach to dziesięcioletnie wozy z których spora część to auta powypadkowe - to nie czepiajmy się jednostek które nie mają zbyt długoletniej eksploatacji. Poza tym są to tak naprawdę na razie tylko przypuszczenia. Warto wspomnąć, że przecież po trasie Rybnik-Wodzisław będą też jeździły pociągi z Katowic do Chałupek i Bohumina na innym taborze. @p1chrunch - zejdź na ziemię i lepiej podsuwaj jakieś dobre pomysły związane z trasą Wodzisław-Rybnik bo to jest realne do wprowadzenia już od grudnia, a pociągi przez Infrasilesię to jest perspektywa może 5-6 lat, a nie tego roku. ;)
~mb3366 2016-03-02
07:16:52
Mam tylko nadzieje, ze pociągi dojadą do stacji Paruszowiec (Purmo, Tenneco). Tm właśnie widziałbym największy potencjał pasażerów.
~superelektro 2016-03-02
07:51:37
THE bill, dla kogo ten przystanek ? Dla 10 czy 15 osób ? Przyjmuję na wyrost, w rzeczywistości będzie jeszcze mniej. Prawie codziennie widzę w jakim stopniu są zapełnione pociągi na tej trasie. Moim zdaniem z przeprowadzoną rewitalizacją tej linii jest tak jak z rewitalizacją deptaka. Sztuka dla sztuki. Kasa wydana, kto miał zarobić ten zarobił, a co się zmieniło ? Nic. Ale kto bogatemu może zabronić.
~THE Bill 2016-03-02
12:56:28
TAK, dla tych 15 osób nawet byłoby to warte! Bo to jest 15 samochodów mniej na ulicach, 60 m korka w Rybniku. I właśnie tak trzeba na to patrzeć, a nie tak jak superelektro, że "nie warto". Taki typowy "niedasizm".
~superelektro 2016-03-02
17:20:01
Człowieku, polikwidowano duże działające dworce z budynkami jak chociażby w Rydułtowach czy w Suminie, a Ty piszesz o wybudowaniu przystanku dla kilkunastu pasażerów. Jakoś wcześniej nikomu nie przeszkadzał wodzisławski dworzec tam gdzie jest od zawsze. Kto chciał przyjechać pociągiem to przyjechał. A teraz jak ktoś ma przejść 500m to za daleko. Idąc Twoim tokiem myslenia to oprócz Wodzisław Śl. miasto, należało by jeszcze wybudować przystanki KAUFLAND i MARUSZE. A najlepiej doprowadzić tory do każdej chałupy z której ktoś jeździ pociągiem i zrobić tam przystanek.
~ 2016-03-02
18:00:32
THE BILL dobrze mówi. Przystanek Wodzisław Miasto jest potrzebny. Czasy się zmieniły. Kiedyś ludzie nie mieli możliwości wyboru i musieli iść dalej pieszo. Dziś, jeśli nie zapewni się podróży transportem publicznym jak najbliżej miejsca docelowego to jadę samochodem. Wydłużenie trasy w drugą stronę na Paruszowiec i Leszczyny a może i nawet do Czerwionki jest wskazane. I dostateczny potok pasażerów w pociągu zapewniony.
~ 2016-03-02
18:04:12
Superelektro. Mowa o szybkiej kolejce miejskiej. Dworce na takich trasach nie są potrzebne. Wystarczy wiata, automat biletowy i wyświetlacz czasu przyjazdu, bo nie jedziesz nocnym pospiesznym z trzema przesiadkami nad morze.
~ 2016-03-02
19:16:57
Szynobus to pojazd silnikiem SPALINOWYM. 14WE to ezt, a nie żaden szynobus. Autor pojechał, nie ma pojęcia o czym pisze.
~Arteks 2016-03-02
19:55:44
@superelektro - z jednej rzeczy możesz być niepocieszony ale na całe szczęście władze nie słuchają malkonentów... Jak można ciągle uważać, że nie warto było remontować deptaka tylko i wyłącznie przez swoje prywatne obawy, że właściciel podniesie ci czynsz i na tym straci twój dość zaniedbany i pokryty kurzem sklep... Nie masz racji odnośnie budowy nowych przystanków. Jeśli miasta, sklepy i firmy budują co kawałek nowe parkingi aby ludzie mieli "wygodniej" i "bliżej" dlaczego takich samych kryteriów nie stosuje się do przystanków transportu publicznego? Sens transportu zrównoważonego polega właśnie na tym aby przynajmniej próbować równoważyć dyktat samochodu. @vafel - całe szczęście, że nie chodzi o szynobus. Niech sobie szynobusy jeżdżą na liniach lokalnych i tam gdzie nie ma trakcji elektrycznej. A u nas wykorzystujmy ekologiczne pojazdy eletryczne. Kolej aglomeracyjna czy SKM to o wiele lepsze nazwy, ale w tym artykule nikt nie wspomina o szynobusie. ;)
~superelektro 2016-03-03
08:05:05
Dyskutujemy jeszcze o kolei i pociągach czy o tramwaju? Gdyż coś mi się zdaje że dla niektórych jest to to samo. W aglomeracji Łódzkiej tramwaje miały dłuższe trasy i przystanki w wiekszej odległości niż proponujecie dla kolei. Ludzi trzeba czasem zmusić do ruchu gdyż inaczej za kilkanaście pokoleń zanikną im nogi jako element zbędny. Koń też kiedyś miał pięciopalczaste kończyny.
~ 2016-03-03
08:24:18
Tak, dyskusja dotyczy tylko i wyłącznie kolejki miejskiej, a to w zasadzie jest prawie jak tramwaj.
~THE Bill 2016-03-03
09:34:47
@superelektro Tak jak pisali poprzednicy - nie chodzi o wybudowanie dworca a jedynie przystanku z ławeczką. I skoro mówisz, że taki przystanek jest potrzebny również obok Kauflandu i Marusze (jestem z Rybnika, nie wiem gdzie to) i tam również wsiądzie po 15 osób to w pociągu siedzi już 45 osób! Zbudujmy jeszcze 4 przystanki i pociąg pełny. I tak właśnie należy działać. Szklanka jest do połowy pełna! Tak samo jak w Rybniku była mowa o przystanku koło MediaMarkt.
~jadzia1959 2016-03-15
23:10:03
Jest TRAGICZNIE. Zresztą jak wiele spraw w Rybniku i Wodzislawiu. Nic nie wskazuje, że coś się zmieni.