Rybnickie podstawówki po uczniowskich metamorfozach przestrzennych – tak w skrócie można podsumować efekt projektu Stowarzyszenia Oświatowego „Rodzice-Dzieciom” prowadzącego Szkołę Społeczną realizowanego w ramach Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich 2020r. pn. „PROjektujeMy, czyli szkolna przestrzeń okiem uczniów”. Do projektu przystąpiło 8 rybnickich podstawówek, w których zrealizowane zostały przestrzenne pomysły uczniów.
„PROjektujeMy, czyli szkolna przestrzeń okiem uczniów” to projekt realizowany w ramach Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich 2020r. pn. „PROjektujeMy, czyli szkolna przestrzeń okiem uczniów”. Jego nadrzędnym celem było zaktywizowanie szkolnych samorządów poprzez oddanie głosu uczniom i wyjście poza schemat postrzegania przestrzeni szkolnej tylko w kategorii sali lekcyjnej. Do projektu przystąpiło 8 rybnickich podstawówek, które w ramach przyznanego mini-budżetu obywatelskiego zrealizowały swoje pomysły.
Projekt w swoim założeniu zakłada oddanie większej decyzyjności samym uczniom, wsłuchanie się w ich głos, a jednocześnie – ważną lekcję samoorganizacji.
Jak podkreśla Michał Naczyński, psycholog w Społecznej Szkole Podstawowej koordynujący projekt, przedsięwzięcie wyraźnie uwydatniło uczniowską potrzebę zaaranżowania przestrzeni pozadydaktycznych jako stref relaksu: „Projekt dotyczył przestrzeni innych niż sale dydaktyczne, jest więc całkiem naturalne, że uczniowie realizowali pomysły skupione wokół wykorzystania przestrzeni szkolnych korytarzy, czy terenów przyszkolnych. Zauważalny jest uczniowski apel o zagospodarowanie przestrzeni pozadydaktycznej na wyłączny użytek rekreacji czy relaksu. Czasami są to po prostu wygodne siedziska, czy pufy, w jednym przypadku – boisko do piłki w siatkówkę, czasami zaś po prostu zwykły kącik z wygodnymi kanapami, który podnosi standard przestrzeni użytkowej. W wymarzonej strefie szkolnych korytarzy uczniowie stawiają na komfort i odreagowanie. Nie ma w niej miejsca na twarde drewniane ławki i krzesła”.
Zaangażowani w projekt zgodnie potwierdzają, że te małe wycinki przestrzeni, które uczniowie zagospodarowali według własnych pomysłów są efektem drugorzędnym. Zdecydowanie większe znaczenie miały umiejętności kształtowane przy okazji realizowania zadań oraz odmienne od szkolnego trybu okazje do współpracy pomiędzy samorządami szkolnymi i ich opiekunami. Nie było to łatwe zważywszy na obostrzenia związane z pierwszą falą pandemii, podczas której startował projekt.
Efekt często zadziwiał samych opiekunów. Jak wspomina Małgorzata Szymczak z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 12 w dzielnicy Zebrzydowice:”Poznałam uczniów z nowej strony: jako wspaniałych, kreatywnych i odpowiedzialnych młodych ludzi. Dowiedziałam się, że jeden z nich potrafi montować filmy. Poznałam ich pasje i zainteresowania. To moi uczniowie sami od razu do pracy nad projektem wykorzystali platformę Teams. Już pierwszego dnia założyli odpowiedni zespół, a ja nauczyłam się od nich, jak korzysta się z czatu :)”.
Efekt samoorganizacji uczniowskiej i poczucia sprawczości został w pełni osiągnięty. Do swoich działań uczniowie niejednokrotnie potrafili zachęcić także rodziców, czy innych nauczycieli, którzy złapali za pędzle, łopaty i inne konieczne sprzęty.
I choć nasza rozmówczyni z uśmiechem dodaje, że przez cały czas realizacji projektu musiała pilnować tylko jednego: terminów, to wyraźnie podkreśla, że korzyści dla obu stron są bezcenne: „Uczniowie nauczyli się współpracy, jak szukać kompromisów, jak je osiągać. Nauczyli się odpowiedzialności. Zobaczyli, że aby coś osiągnąć, trzeba się sporo napracować i na wielu bardzo różnych płaszczyznach. Przede wszystkim nabrali wiary w siebie, przekonali się, że nie trzeba być piątkowym uczniem, aby zrobić coś fajnego. Tak powinno pracować się w szkole na co dzień, a nie tylko od czasu do czasu”.
Można wnioskować o 45 tys. zł na wymianę pieca. Kolejki nie ma
41073Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
28589Świerklańska: autobus zjechał do rowu. W pojeździe były dzieci (zdjęcia)
25724Powiedział, że ma w bagażu dynamit. Mieszkaniec Czerwionki-Leszczyn nie poleciał do Egiptu
23022Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
20780Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
+316 / -18Doszło do przestępstwa w UM Rybnik? Sprawa trafiła do prokuratury
+216 / -19Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+145 / -4Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+117 / -1Interna w Rybniku działa, po prawie 3 latach przerwy. Są już pierwsi pacjenci
+127 / -18Komisarz wyborczy: T. Pruszczyński zrzekł się mandatu radnego Rybnika. „Decyzję podejmę po II turze”
37Roman Fritz ogłosił start w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Łukasz Kohut rekomendowaną "jedynką" na liście Lewicy
26"Babciowe" przyjęte. Rodzice otrzymają 1,5 tys. złotych na dziecko
23Szczepan Twardoch kontra Maciej Kopiec. Poszło o Łukasza Kohuta. Pisarz doczekał się odpowiedzi europosła
20Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
20Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert