zamknij

Wiadomości

Smog wraca do Rybnika. Unikajmy przebywania na wolnym powietrzu

2017-01-16, Autor: 

Po kilku dniach wolnych od smogu, problem znów powraca. Tego wieczoru i nocy jakość powietrza będzie zła. Już teraz PM10 przekracza 100 procent normy.

Reklama

System Prognoz Jakości Powietrza ostrzega, dzisiaj (16 stycznia) w aglomeracji rybnicko-jastrzębskiej i górnośląskiej oraz w środkowej części województwa śląskiego jakość powietrza ze względu na poziom pyłu zawieszonego będzie zła.

- Osoby chore, starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci powinny unikać przebywania na wolnym powietrzu. Pozostała populacja powinna ograniczyć do minimum wszelką aktywność fizyczną na wolnym powietrzu - szczególnie wymagającą długotrwałego lub wzmożonego wysiłku fizycznego – czytamy w komunikacie.

W tej chwili pył zawieszony przekracza normę o ponad 100% (72 µg/m3 – stan na godzinę 16.00). Miejmy nadzieję, że nie dojdzie już do takich sytuacji jakie miały miejsce tydzień temu. Przypomnijmy, że w miniony poniedziałek nocy stacja pomiarowa w dzielnicy Orzepowice wskazała wynik 1563 µg/m3. A to oznacza, że norma (50 µg/m3) została przekroczona o 3126%. 

Oceń publikację: + 1 + 17 - 1 - 31

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (38):
  • ~niwa 2017-01-16
    17:11:11

    70 62

    Bez przesady nie macie innego tematu, może o ptasiej grypie.

  • ~niwa 2017-01-16
    17:26:31

    75 26

    Nauczyć ludzi palenia od góry anie od razu kazać wymieniać piece na EKO groszek. Paląc mokrym flotem jest mniej dymu niż paląc węglem od dołu.

  • ~zaniepokojony 2017-01-16
    17:30:47

    31 36

    w rozwiniętym Oslo kiedy jest złej jakości powietrze samochody z silnikiem diesla maja zakaz wjazdu do miasta wiadomo jaki jest wpływ montowanie diesla w samochodzie osobowym dlatego dominują elektryki i benzyna, u nas bieda, więc gdyby takie coś wprowadzili pewnie połowa aut by znikła .Pzrecież istnieje przekonanie, że jak jest TDI to Tera Dopiero Idzie . Nikt nie potrafi podjąć jakiejś decyzji nawet domki w centrum ostro kopcą jak czytamy w poprzednim artykule , ale cóż takie mamy władze miasta.

  • ~minowa 2017-01-16
    17:34:16

    46 5

    I tak będzie przez cały tydzień - wysokie ciśnienie i bezwietrznie.

  • ~minowa 2017-01-16
    17:36:09

    55 35

    do niwa - mam rozpalać 2 razy codziennie w piecu od góry, czekać 2 godziny aż żar dotrze do rusztu wodnego, potem 2 godziny aż zgaśnie żar i tak przy -20 stopniach ? Od góry to sobie możesz JEDNORAZOWO rozpalić na pokaz !

  • ~elmo 2017-01-16
    17:51:01

    45 13

    To może dla odmiany wyślijmy w ferie dzieci do szkół i przedszkoli... W ciągu tych 2 dni gdy zajęcia były odwołane górki osiedlowe aż pękały w szwach a po mieście spacerowały wycieczki ...

  • ~ 2017-01-16
    18:00:18

    44 37

    zaniepokojony - widzę, żeś jest super znawcą tematu smogu. Te znikome kopcenie TDI akurat jest śliną w morzu przy tysiącach pieców, w których spala się muł, flot - kiedy to wreszcie dotrze do co niektórych ??? !!! TDI nawet w starym Passacie z 1997 roku z przebiegiem prawie miliona km ( a są takie i nadal dobrze sobie radzą ) to ten ich dymek jest pyłkiem na wietrze w starciu z tysiącami kopciuchów.

  • ~niwa 2017-01-16
    18:00:40

    21 19

    Do MINOWA jak się dobrze nauczysz palić od góry to wcale ni musisz czekać aż ci wygaśnie kilka filmików na YU TUBIE i wszystko wiesz. Aha wcale nie trzeba 2 razy robić ognia co 12 godzin.

  • ~zaniepokojony 2017-01-16
    18:29:08

    15 19

    panie ~bartezz proszę sobie poczytać o ustaleniach z konferencji C40 „Partnerstwo dużych miast w sprawie zmiany klimatu” ogłoszono, że w ciągu następnych 10 lat, w Paryżu, Madrycie, Atenach i w Meksyku chcą zakazać całkowicie poruszania się autami z silnikami wysokoprężnymi . Z tym, że silniki Diesla emitują znacznie więcej szkodliwych substancji, niż benzynowe, trudno dyskutować. Oczywiście, że to nic w porównaniu z dymem z kominów domów, ale wszystko się kumuluje i wisi w powietrzu, a potem w naszych płucach. Jakieś dane porównujące ilość diesli, benzyniaków w Rybniku musiałby podać wydział komunikacji albo policja , ale jestem pewien,że jest ich dużoooo. Może era diesla się skończy (oby!) rewolucja dzieje się na naszych oczach. Ale przecież Pan wie lepiej ...

  • ~zaniepokojony 2017-01-16
    18:33:02

    8 12

    oczywiście to drastyczne zmiany, ale czy lepiej w korku albo na niskich biegach toczyć się z wyciętym DPFem

  • ~ 2017-01-16
    19:11:39

    12 8

    powiedz, że wiesz co to jest DPF ;-) wow, bo TDI - nie oznacza jak napisałeś " tera dopiero idzie" tylko TurboDiesel Direct Incjection.

  • ~zaniepokojony 2017-01-16
    19:16:43

    7 11

    jest też TDCi czli Tera Dopiero Ciugnie , jeśli to jakoś pomoże ;)

  • ~zaniepokojony 2017-01-16
    19:23:52

    27 13

    Samochód z silnikiem Diesla bez filtra cząstek stałych (DPF) zatruwa powietrze 10 razy bardziej niż zwykłe auto. Filtry w Polsce wycina się masowo. Taka ciekawostka.

  • ~zaniepokojony 2017-01-16
    19:29:07

    21 12

    dość tych żartów bo wybieram się na antysmogowe saunowanie to podobno pomaga oczyścić organizm wg ekspertów z edf ( czyli jak zarobić kasę na głupocie ludzi) haha xD

  • ~ 2017-01-16
    19:31:05

    14 2

    jeszcze zapomniałeś o HDI koncernu PSA oraz, CRDI - KIA, Hyundai ;-)
    nie tylko wycina się DPF-y ale katy również... chcesz mieć DPF-a dobrego od czasu do czasu przegoń klamora i odkurz pajęczyny...

  • ~LEMUR 2017-01-16
    20:33:13

    13 2

    @Redakcja, może warto gdzieś dopisać, że projekt Uchwały Antysmogowej poszedł do konsultacji społecznych i do 6 lutego mogą być wnoszone wnioski. Forma konsultacji jest tzw otwarta! Czyli każdy może wnosić wnioski do niej. Wszystko opisane na stronie http://www.slaskie.pl/strona_n.php?jezyk=pl&grupa=10&art=8706

  • ~mieszkanka R 2017-01-16
    21:02:00

    35 15

    zapomina się jednak o tym że niska temperatura zabija od razu, jak człowiek nie będzie mógł ogrzać swojego domu to umrze zwłaszcza dziecko, człowiek chory stary niedołężny, ogrzewanie gazem jest bardzo drogie, prądem też, jak ktoś nie ma pieniędzy to po prostu zamarznie

  • ~Arteks 2017-01-16
    21:05:01

    18 35

    @niwa - dzięki takiemu nakręcaniu się w końcu uda się zmusić polityków do działania. Są pogłoski, że rząd przygotowuje bardziej restrykcyjną ustawę odnośnie palenia ale bardziej rozłożoną w czasie. Mi z kolei najbardziej zależy na pozbyciu się obciachowego mułu i flotokoncentratów ze Śląska. PM10 na pewno spadnie i będzie można normalnie oddychać w czasie kiedy nie ma wiatru. To połowa sukcesu ale mam nadzieję, że ludzie działający w różnych eko-stowarzyszeniach będą lobbować za kolejnymi rozwiązaniami. Moim zdaniem kolejna rzecz jaką należy się zająć to zakaz palenia węglem jako ogrzewanie wody latem. Smogu wtedy nie ma ale smród w niektórych miejscach nie do wytrzymania. Tak jakby nie było bojlerów i ogrzewaczy za 200-400 zł!!!

  • ~Arteks 2017-01-16
    21:10:00

    25 48

    @mieszkanka R - nie strasz takimi bajkami. Jeśli kogoś stać na muł, stać go będzie też na węgiel, gaz czy prąd. W innej dyskusji ktoś napisał, że w Gdyni 80% ludzi ogrzewa gazem i jakoś dają radę i nie słychać o masowych zgonach z zimna. Na Śląsku społeczeństwo jest bogatsze więc też da radę. Jeśli ktoś jest naprawdę biedny, niedołężny, stary - może złożyć podanie o lokal komunalny w Urzędzie Miasta lub starać się o pomoc z MOPS. Większość którzy palą mułem, robi to wyłącznie ze skąpstwa lub przyzwyczajenia, a nie z biedy. Nawet celowo kupowali piece "śmieciuchy" do nowych domów wyłącznie z pazerności i nieodpowiedzialności.

  • ~minowa 2017-01-16
    22:05:50

    11 12

    Arteks, w Gdyni rzadko jest temperatura powietrza poniżej 0 stopni - tam jest ocieplający wpływ morza.

  • ~MTWWD 2017-01-16
    23:07:30

    25 10

    Toż z tej pazerności ida se muła naciepać do pieca i beda mioł hyc do rana.

  • ~Arteks 2017-01-16
    23:40:14

    7 21

    @minowa - masz rację, jest zimą kilka stopni cieplej niż u nas. Ale zauważ, że u nas ludzie mocno palą nawet we wrześniu jak temperatura wynosi 16-18 stopni... Z biedy? Nie - z powodu tego, że muł jest relatywnie tani więc każdy pali tak aby mieć w domu 30 st. od września do maja...

  • ~Juls Cziwello 2017-01-17
    00:16:05

    7 7

    ~minowa cały czas piszesz ze się nie uda ja jednak cały czas czekam aż przyjmiesz zakład. Co ci szkodzi ? Zobaczysz ze dużo oszczędzisz i nie zmarzniesz wręcz przeciwnie. A wygaszać wcale nie trzeba jak nie mampotrzeby. No daj się namówić ;)

  • ~MTWWD 2017-01-17
    09:42:46

    1 5

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2017-01-17
    09:51:12

    4 9

    Obrót wszystkimi odpadami węgla powinien być zabroniony, tak samo jak obrót drewnem (i tymi kupkami drewna opałowego w lesie), który nie jest przez Nadleśnictwo magazynowany minimum 2-3, i dopóty nie będą mieli certyfikatu, że drewno jest odpowiednio suche i może być sprzedawane w celach opałowych. A latem ciepłą wodę "grzeją" mułem i innymi odpadami nie ci biedni, ale ci bogaci z pazerności i na złość sąsiadom, bo akurat pranie wywiesili.

  • ~Beata86 2017-01-17
    10:33:14

    26 7

    Smog,,smog,smog!!!!! A przykładowo 10 lat temu go nie było? Też paliło się mułem,flotem itp. Nie było selektywnej zbiórki to pewnie wszystko w piecu się znalazło u co poniektórych i nikt nie trąbił że nie ma czym oddychać

  • ~ 2017-01-17
    11:14:09

    6 19

    @ beata1986 - klupnij się w dekiel... kiedyś ludzie mieli wyjechane na to wszystko. Teraz są bardziej świadomi. Jaką ja mam radochę poodychać świeżym powietrzem np. w Finlandii, Anglii czy Słowenii. Wracam ze służbowego wyjazdu do Rybnika i co? I mam wrażenie, ze się duszę.

  • ~BartGT 2017-01-17
    11:15:25

    24 6

    beata1986 - dokładnie tak jak piszesz, z 10 lat temu był jeszcze większy smog i nikt o tym nie wspomniał nawet, ludzie palili oponami, butami i czym się tylko dało. Teraz powstają organizacje przeciw smogowi i wszyscy mają naraz wymieniac piece...

  • ~Adam Franica 2017-01-17
    11:35:49

    8 1

    Ja wszystko rozumie, ale..... 5 lat temu wymieniłem piec na piec najwyższej wtedy klasy "A" i palę eko-groszkiem. Piec wymieniłem na własny koszt (na przełomie października i listopada nie było pieniędzy w Rybniku na dofinansowania*). Okazuje się teraz że to nie wystarczy i nieuchronnie za kilka lat muszę wymienić piec na piec w 5 klasie emisji spalin. Przed wprowadzoną uchwałą nie widziałem żeby renomowany producent kotłów od którego kupiłem swój obecny kocioł miał w swojej ofercie kotły w 5 klasie emisji spalin, po publikacji pojawił się taki kocioł jako "Nowość" (to tak na marginesie). I tu nurtuje mnie pytanie: czy naprawdę trzeba wymieniać wszystkie wysokiej klasy energooszczędne i proekologiczne kotły na takowe nowości*? Pozdrawiam

  • ~Arteks 2017-01-17
    11:38:08

    4 19

    @beata1986 @BartGT - macie rację, że kilkanaście lat temu większość mieszkańców domów jednorodzinnych masowo paliła plastiki i odzież, sporo z nich wywalało duże gabaryty do lasów, podrzucało śmieci psujące się do śmietników osiedlowych, niektórzy nawet opróżniali szamba wieczorami. No ale zgodzicie się, że świat idzie z postępem, młodsze pokolenia są już nauczone jakichś podstaw ekologicznych zachowań. Zarobki co raz większe, większa świadomość szkodliwości opisanych wyżej zachowań, przynależność do krajów Unii Europejskiej, lepszy standard życia - poprzeczka została podniesiona. Dzisiaj osoby które myślą takimi kategoriami jak ty robią obciach miastu i regionowi.

  • ~BartGT 2017-01-17
    12:45:56

    17 5

    Największy obciach to ty robisz sobie samemu twoimi wypocinami, które nieraz wypisujesz i ludzie mają z ciebie polew co da się przeczytać w ich komentarzach co myślą o twoich wpisach.

  • ~Arteks 2017-01-17
    12:50:29

    6 15

    Nowoczesność i trzeźwe myślenie nigdy nie jest obciachowe. Powiedz Niemcowi, Czechowi czy nawet Ukraińcowi że palisz mułem, a będziesz uznany za kogoś z epoki jaskiniowej. Strasznie mi wstyd, że na Śląsku pali się mułem i mało tego... Wielu ignorantów nic sobie nie robi z tego, że ośmiesza przez to nasze miasto i region - pokazywany potem w Polsce jako coś najgorszego jeśli chodzi o smog.

  • ~pprywatne 2017-01-17
    12:59:08

    15 2

    ~BartGT. Że mu się tak chce, to pewnie jakaś choroba.

  • ~BartGT 2017-01-17
    13:01:49

    16 1

    Ja absolutnie nie popieram palenia mułem, flotem i tym podobnym ale stwierdzam fakt dlaczego się tym nie zajęto kilka/kilkanaście lat temu tylko naraz teraz ktoś zauważył, że nie ma czym oddychać i akcje smogowe, wymiany pieców, kontrole czym ludzie palą itd...
    Kto o tym myślał 10 i więcej lat temu?....

  • ~minowa 2017-01-17
    15:27:05

    5 2

    Flotokoncentrat - zawartość popiołu 7%, miał - 24%. Dane ze strony PGG - ruch Marcel. To miał najbardziej szkodzi, nie flot.

  • ~Stanisław Nowak 2017-01-20
    17:08:01

    3 0

    "Grypa szaleje w naprawie " Kto to zna ?!

  • ~Stanisław Nowak 2017-01-20
    17:15:14

    2 0

    Minowa i inni ukochani komentatorzy, włączyć myślenie i do roboty .
    To należy robić przy "kopciuchach :
    Gdy budowa pieca pozwala, rozpalanie sposobem górnym to jest opał na dole , a podpałka u góry . Alternatywnym rozwiązaniem jest stałe utrzymywanie ognia w piecu.

    Nakładanie tyle opału, aby natychmiast lub po kilku minutach płomień był dobrze widoczny . Silnie kopcące kominy to wynik zdecydowanie nadmiernej ilości paliwa wrzuconego do pieca , a nie mankament konstrukcyjny pieca .
    Rusztowanie pieca zapewniające dopływ niezbędnej ilości powietrza . Praktyczną oznaką dobrego usunięcia popiołu z rusztu jest blask ognia w popielniku,
    Stosowanie środków chemicznych poprawiających jakość spalin oraz wydajność cieplną pieca – koszt rzędu 100 - 120 zł / rok ,
    Oczywista rezygnacja ze spalania plastyków, odpadów żywnościowych itp.
    Powyższe działania są proste , możliwe do wykonania przez każdego palacza, a efekt to spadek zanieczyszczenia powietrza o około 30 procent .
    Wystarczy , aby chciało się chcieć, 2-4 razy na dobę częściej dokładać do pieca i efekt widoczny gołym okiem

  • ~Stanisław Nowak 2017-01-20
    17:29:16

    4 1

    Gdzieś to przeczytałem , jest to prawda ?

    Smog powstaje tylko w czasie spalania przemysłowego. Tylko bowiem kominy „fabryczne” mają elektrofiltry. Elektrofiltry zatrzymują wszystkie większe cząsteczki, a przepuszczają te właśnie małe.

    Tak więc wszelkie dywagacje o tym, że to niska emisja, czyli piece mieszkaniowe są przyczyną smogu jest konfabulacją eunuchów intelektualnych lub płatnych agentów wpływów.

    Niska emisja z pieców domowych to zanieczyszczenia sięgające do wysokości ok. 40 metrów, czyli wysokości wieżowców.

    Smog to zanieczyszczenia powyżej 100 metrów.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4918