zamknij

Biznes

Samorządowcy o CPK i kolei dużej prędkości: bez stacji w subregionie to nie ma sensu

2020-03-11, Autor: AB

Wczoraj zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zgodnie z zapowiedziami swoje stanowisko przedstawiły miasta i gminy skupione w Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Ślaskiego.

Reklama

Przypomnijmy, budowa kolei dużej prędkości budzi wiele kontrowersji i obaw mieszkańców naszego regionu. 10 marca minął termin konsultacji społecznych w tej sprawie. 

Zgodnie z zapowiedziami głos w sprawie zabrały też miasta i gminy skupione w Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Ślaskiego. Co wynika z wydanego 9 marca przez Mieczysława Kiecę – przewodniczącego Związku oświadczenia? Oto najważniejsze wnioski:

1. Zarząd Związku popiera plany budowy Kolei Dużych Prędkości przebiegającej przez Subregion Zachodni Województwa Śląskiego.

2. Koniecznością jest lokalizacja co najmniej jednego przystanku kolejowego KDP na terenie Subregionu Zachodniego.

3. Zaprezentowane propozycje wariantów przebiegu KDP są do zaakceptowania jedynie na pewnych odcinkach i wymagają zmiany. Należy uwzględnić zaplanowanie połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami i subregionem.

4. Proponowane warianty mogą doprowadzić do rozcięcia wielu miejscowości, co będzie miało kolosalny wpływ na infrastrukturę mieszkaniową, przemysłową, ekonomiczną i rekreacyjną. 

5.  Zarząd Związku podtrzymuje konieczność realizacji w regionie komplementarnych projektów kolejowych, które zostały przedstawione ministrowi infrastruktury w 2018 roku:

- budowę łuku pozwalającego na bezpośrednie połączenie linii kolejowej 22 od dzielnicy Chwałowice do stacji Rybnik, z pominięciem konieczności zmiany czoła w Rybniku Towarowym, co pozwoli na uruchamianie pociągów między Rybnikiem a Jastrzębiem-Zdrojem przez mocno zaludnione i uprzemysłowione dzielnice Chwałowice i Boguszowice;

- budowę peronów przystankowych na linii 173, tak aby zapewnić dogodny dostęp do kolei mieszkańcom dużych osiedli rybnickich (Maroko-Nowiny, Smolna), dzielnicy Zebrzydowice oraz gminy Jejkowice;

- przebudowę linii 140 między stacją Leszczyny a stacją Katowice Ligota do linii w pełni dwutorowej;

- przebudowę w rejonie stacji Orzesze, tak aby odbudowywana linia 159 (na odcinku Orzesze – Żory) nie krzyżowała się z linią 169 pod kątem prostym, lecz w sposób umożliwiający jazdę we wszystkich kierunkach (od strony Rybnika na Katowice i Tychy oraz od strony Żor na Katowice i Tychy). Pozwoli to na uruchamianie pociągów, które będą skomunikowane na stacji Orzesze;

- rewitalizację odcinka linii 140 między Rybnikiem Towarowym a stacją Sumina.

6. Zarząd Związku wyraża jednocześnie opinię, iż zasadne jest rozszerzenie obszaru analiz projektowanych rozwiązań poprzez rozszerzenie korytarza kolejowego nr 7 uwzględniając w analizach miasto Rybnik, a także uwzględniając istniejące korytarze infrastruktury liniowej.

Czytajcie także wcześniejsze nasze artykuły na ten budowy kolei dużych prędkości w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego:

Wartościowy artykuł? Cieszymy się! Jesteśmy niezależnym medium, a nasi dziennikarze codziennie starają się przedstawiać Ci rzetelne informacje. Jeśli doceniasz naszą pracę, możesz nas wesprzeć. WSPIERAJ NAS! »

Oceń publikację: + 1 + 36 - 1 - 8

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (11):
  • ~Arteks 2020-03-11 10:42:42

    Aż jestem zdumiony, że samorządy naszego regionu podjęły jakieś wspólne stanowisko w dodatku całkiem sensowne i merytoryczne. Jeszcze kilkanaście lat temu kolej dla większości samorządów w regionie była czymś obojętnym - teraz jest kwestią prestiżową tym bardziej, że drogi mają co raz mniejszą przepustowość, a pociągi na wielu relacjach są już szybsze od dojazdu autem. Co przekłada się na wzrosty przewozów. PKP IC przewiozła w Polsce w zeszłym roku najwięcej pasażerów od 16 lat, od kilku lat co roku mają wzrost przewozów. Byłoby jeszcze lepiej gdyby nie braki taborowe. Koleje Śląskie też mają tendencję wzrostową. W interesie Rybnika jest to aby magistrala przebiegła jak najbliżej naszego miasta i o to powinni zabiegać wszyscy parlamentarzyści i europosłowie.

    38 22
  • ~barpac 2020-03-11 12:05:24

    Myślę, że Redakcja powinna też zainteresować się czymś takim jak Kanał Śląski. Absurd do potęgi, a konsultacje już się kończą.

    14 12
  • ~Kurt_Wallander 2020-03-11 13:22:39

    O tak Arteks, z Rybnika to na pewno wszędzie szybko dojedziesz. Proszę:
    - Rybnik-Poznań: autem 3h 44m, pociągiem - 5h 7m
    - Rybnik-Wrocław: autem: 2h 14m, pociągiem - od 2h 27m do 3h 45m

    Pociągiem i autem z tego miasta się trudno wydostać (pod kątem czasu); śmiałem się kiedyś, że Żory czy Jastrzębie to zadupie komunikacyjne ale to właśnie Rybnik pomimo bycia największym miastem subregionu, jest najbardziej na uboczu. Dlaczego do biura jeżdżę autem? Bo wolę jechać 40 minut "door-to-door" jak 2h (bo tyle zajmuje dojście lub dojechanie na dworzec plus czas spędzony w pociągu). Mnie interesuje czas przejazdu a nie prestiż czy inne szumne hasła.

    26 12
  • ~Pedzel 2020-03-11 14:14:48

    Dobre rozwiązania ale czy ludzie od CPK posłuchają? Bardzo podoba mi się połączenie Rybnika z Jastrzębiem Zdrój przez Chwałowice i Boguszowice co łączy się z rozwojem transportowym regionu i jednoczesne załatwienie sprawy połączenia Jastrzębia Zdrój z Katowicami

    21 9
  • ~Franz Kawka 2020-03-11 16:37:49

    Wydaje się że pislamizacja traci kontakt z rzeczywistością. Dzisiaj zarządzany przez geniuszy socjalizmu Tauron pierwszy raz w historii dołączył do grona akcji groszowych. Reszta państwowych firm szoruje po dnie od tygodni.

    15 16
  • ~Arteks 2020-03-11 20:08:15

    @Kurt - chyba żeś miasta pomylił jeśli twierdzisz, że z Rybnika się trudno wydostać... Obecnie można zaryzykować twierdzenie, że poza Katowicami i Częstochową - Rybnik należy do najlepiej skomunikowanych miast z województwa. Zaliczyliśmy w ostatnich latach spory postęp. :) Z Rybnika do Warszawy jest więcej pociągów niż z Gliwic, do Katowic pociągi jadą w szczycie co pół godziny, a poza tym co godzinę. Dojedziesz pociągiem do Przemyśla czy Szczecina... Człowieku czego ty jeszcze chcesz w sytuacji kiedy są miasta wojewódzkie które nie mają ani jednego pociągu międzynarodowego i są takie do których nie dotarła nawet trakcja elektryczna jak np. Gorzów Wlkp.? Kierunek Wrocław i według ciebie wygrywa auto? Porównuj bezpośrednie połączenia i to, że pociąg zawiezie cię do centrum bez zbędnego szukania miejsca parkingowego, a nie z przesiadkami. Chcesz innych przykładów. Proszę bardzo: Rybnik-Warszawa wyjazd jutro o 6.50 auto 5 godz. 20 min., pociąg 3 godz. 30 min... Miazga. W kierunku Pragi, Wiednia będzie to samo. A jeśli fascynuje cię bliskość autostrady to proszę zauważyć, że A4 nie prowadzi ani do centrum Wrocławia, ani do centrum Opola. Przed Wrocławiem kończy się w Bielanach. A Opole ma do autostrady kilka razy dalej niż Rybnik. U nas autostrada dosłownie ociera się o Rybnik, i teraz jest szansa na CPK w pobliżu ale... i tak malkontenci powiedzą, że jak poleci 5-10 km od Rybnika to... będzie "daleko"... W przypadku Żor czy Jastrzębia to te przypadki są bardzo wymowne bo ich mieszkańcy jako jedyni w województwie są pozbawieni transportu publicznego do stolicy województwa, a to nie tylko dyskomfortowe ale też trochę kompromitujące biorąc pod uwagę europejski kraj w EU i wielkość tych miast.

    16 14
  • ~Kurt_Wallander 2020-03-12 08:19:29

    Arteks, to jeszcze raz Ci napiszę bo widzę, że apopleksja odebrała czytanie ze zrozumieniem: pod kątem czasu, z Rybnika wyjeżdża się najgorzej.

    Co do autostrad wpadajacych do miasta - niedawno śmiałeś się chyba, że Katowice mają średnicówkę w centrum (a to prawie jak puścić autostradę), która niedaleko śródmieścia krzyżuje się z autostradą i kolejną krajówką. Tu chodzi o szybki dojazd do autostrady a nie o to, żeby mieć ją za płotem - jadąc przez pipidówy w stylu Stanowice czy Ochojec, jedziesz i jedziesz...

    Warszawa mnie nie intetesuje ale faktycznie, akurat tutaj autem bym nie jechał, podobnież do Pragi czy Budapesztu.

    11 7
  • ~Arteks 2020-03-12 10:59:51

    @Kurt - trochę pomyliłeś bo chodziło o średnicówkę w Gliwicach (a nie w Katowicach) i negatywny jej wpływ na centrum miasta. Jazda przez pipidówki... Taki jest nasz Śląsk - gęsto zaludniony z wioskami na wioskach i z miastami na miastach. Mi jest obojętne czy autem jadę gdzieś 5 minut dalej czy 5 minut bliżej - nie ma to dla mnie znaczenia. Staram się nim jeździć tylko wtedy kiedy muszę przewieźć coś ciężkiego czy udać się w miejsca trudniej dostępne. Ogólnie jeżdżenie po polskich drogach nie sprawia mi już żadnej przyjemności obecnie (kiedyś sprawiało). Dostrzegam też inny problem - mimo budowy nowych dróg i autostrad ich przepustowość wcale nie rośnie - kongestia pochłania wszystko. Nowe linie kolejowe mogłyby znacząco przyczynić się do rewolucji komunikacyjnej w regionie.

    6 11
  • ~nikt333 2020-03-15 02:34:24

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    0 1
  • ~nikt333 2020-03-15 02:38:42

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    0 1
  • ~nikt333 2020-03-15 02:41:24

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

    1 1

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Liderzy biznesu w regionie

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jak oceniasz jedzenie w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym nr 3 w Rybniku?





Oddanych głosów: 1236