zamknij

Biznes

Rząd chcę połączyć Odrę z Wisłą. Co to oznacza dla naszego regionu?

2016-03-25, Autor: 
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej tworzy strategię użeglownienia polskich rzek. Kluczowymi punktami tego programu ma być budowa kanału Odra-Dunaj oraz Kanału Śląskiego łączącego Odrę z Wisłą. Gdyby te gigantyczne inwestycje doszły do skutku, mogłyby zmienić oblicze gospodarcze naszego regionu.

Reklama

Połączenie Odry z Wisłą „Kanałem Śląskim” jest jedną z inwestycji związanych z planowanym przez polski rząd rozwojem śródlądowych dróg wodnych. To także część wielkiego międzynarodowego projektu połączenia Odry-Łaby-Dunaju.

Potwierdza to Piotr Jasina – rzecznik prasowy Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. - Budowa tego połączenia nie tylko pozwoli w ujęciu makro na włączenie drogi wodnej górnej Wisły do krajowego i europejskiego systemu śródlądowych dróg wodnych, ale w skali mikro może stać się jednym z podstawowych elementów przestrzennie spinających i integrujących Polskę Południową tj. region małopolski i śląski, z Polską Zachodnią – z województwem opolskim, a w dalszej kolejności dolnośląskim – tłumaczy rzecznik ministerstwa.

Rządowy program, w którym najprawdopodobniej uwzględniona zostanie budowa kanału między Wisłą a Odrą oraz „polskiego” fragmentu kanału Odra – Dunaj (od Kędzierzyna do granicy południowej) zostanie ogłoszony już 11 kwietnia we Wrocławiu.

Jednym z poważnie rozważanych wariantów przebiegu „Kanału Śląskiego” jest ponad 90-kilometrowy odcinek od Kuźni Raciborskiej przez Rybnik, Kobiór po Oświęcim:



Współpracą z polskim rządem przy budowie połączenia szlaków wodnych bardzo zainteresowana jest strona czeska. - Była o tym mowa podczas niedawnego spotkania polskich i czeskich parlamentarzystów w Pradze. Czesi są naprawdę zdeterminowani, by kanał Odra–Dunaj powstał – relacjonuje poseł Grzegorz Janik.

I podkreśla, że ewentualna budowa kanałów w naszym regionie może spowodować nie tylko ożywienie w branży budowlanej. - Sądzę, że to również ogromna szansa dla naszego górnictwa. Użeglownienie naszych rzek może otworzyć zupełnie nowe rynki zbytu węgla – uważa poseł Janik.

Pomysły budowy kanału Odra-Dunaj oraz Kanału Śląskiego mogą liczyć na wsparcie finansowe Unii Europejskiej. A to dlatego, że polityka transportowa Unii zmierza ku zwiększeniu udziału żeglugi śródlądowej w transporcie towarowym. Szacuje się, że do 2030 roku drogi wodne przejmą 30% transportu lądowego na terenie wspólnoty. Tymczasem ze statystyk wynika, że w 2014 roku polskimi rzekami przewożonych było ledwie 0,4% towarów.

Koszty użeglownienia polskich rzek będą znane, gdy powstaną studia wykonalności inwestycji. Jak na razie mówi się o kwocie 60 miliardów złotych, w tym o 10 miliardach na budowę samego Kanału Śląskiego.

Póki co zobaczcie wydanie Eko Serwisu Rybnik.com.pl poświęcone zmodernizowanemu Kanałowi Gliwickiemu:

 

Rząd chce zbudować Kanał Śląski łączący Odrę z Wisłą. Czy ten pomysł ma szansę na powodzenie?





Oddanych głosów: 973

Oceń publikację: + 1 + 27 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (24):
  • ~rob78 2016-03-25
    08:15:04

    28 0

    To bede se mógł popłynąć łodzią z Rybnika nad morze? :) Fajnie.....

  • ~weinachten 2016-03-25
    08:24:01

    53 0

    Z mapy widać że będzie przekopana zapora zalewu w Stodołach .Proponuje projektantom by podobne rozwiązanie zastosować na zaporze w Goczałkowicach , gdzie jest zdecydowanie bliżej niż do Oświęcimia. Do 1 kwietnia jeszcze trochę pozostało , przyhamujcie bo zabraknie wam pomysłów na newsy.

  • ~weinachten 2016-03-25
    08:33:17

    31 1

    Po zbudowaniu kanału ,Pan pomysłodawca mógłby przy swojej posiadłości nad zalewem zbudować pomost.Co zapewniło by mu połączenie droga wodna z Warszawą. W Brzeszczach mogłaby się dosiąść pani Sz. Wspólne podróżowanie i to droga wodna jest przeciez najtansze

  • ~czorcik 2016-03-25
    08:34:16

    16 0

    nie było powodzi, to urzędowo należy nam je zagwarantować???

  • ~Dador 2016-03-25
    08:40:10

    44 1

    Ktoś się pośpieszył o tydzień z tą informacją. Do RZGW prośba, skończcie jedno do porządku (zbiornik Racibórz) i dopiero róbcie co innego. W przyszłym roku minie 20 lat od wielkiej wody, a zbiornik dalej nie gotowy. Kreskę na mapie bardzo łatwo nakreślić. W terenie to już coś zupełnie innego.

  • ~piotr_o5 2016-03-25
    08:47:29

    24 0

    A dokąd to po użeglownieniu rzek będzie wysyłał pan poseł Janik nasz niechciany węgiel ?Może to kanał dla nowo budowanej kopalni w Orzeszu przez Niemców ~weinachten masz rację do 1 kwietnia jeszcze jedyna słuszna coś wymyśli

  • ~Foxy_02 2016-03-25
    09:10:51

    38 3

    Każdy znający się na temacie wie, że to jedna wielka bajka, która nigdy się nie ziści.
    1. Po pierwsze po co? Nikt nie będzie używał tj drogi w czasach stosunkowo taniego transportu drogowego.
    2, Koszty. Potężne. Okres zwrotu jakiś 100 lat.
    3. Zakres uzgodnień. Tysiące uzgodnień i zgód różnych instytucji, organów itp. Przy polskiej biurokracji to piekło.
    4. Zakres prac, wszytskie obiekty hydrotechniczne podneisione do IV klasy, budowa setki obiektów infrastrukt. Kolejne piekło.

    Ale dla polityków ładnie to brzmi.

  • ~ 2016-03-25
    09:55:19

    41 0

    Autostrady nad morze nie potrafią skończyć a 10mld wyrzucić na kanał ? Bardzo zabawne.

  • ~jedrek_1_1 2016-03-25
    09:59:25

    2 0

    ~rob78 - o ile łódkę przeniesiesz przez ta niewielką barierę http://zagle.internetdsl.pl/strona/zagle/zapora.html

  • ~stanislaw_paluch 2016-03-25
    10:03:16

    28 2

    Następnym pomysłem będzie zmiana biegu wszystkich rzek. Damy radę!

  • ~chammomila 2016-03-25
    10:39:19

    15 1

    Projekt fajny tylko realnie to on ma jeden jedyny cel- to aby każdy, pardon le mot, polityk mógł w swoim biogramie napisać " zaangażowany w projekt budowy/strategii" A w przypadku świadomego wyborcy ktory zapyta odpowiedzą "myśmy chcieli ale ONI nie dali"

  • ~Arteks 2016-03-25
    12:04:14

    2 10

    Projekt ciekawy ale mało realny. Szczególnie biorąc pod uwagę to, że obecnie Kanałem Gliwickim w ogóle nie wozi się ładunków, a żeglowność Odry jest kłopotliwa np. w czasie suchych lat (takich jak dwa poprzednie) lub w czasie zim kiedy woda zamarza. Słyszałem niedawno jakichś ekspertów którzy wypowiadali się bardzo negatywnie o projekcie Odra-Dunaj jako o czymś co pochłonęłoby miliardy, a nie pomogło w niczym. Transport wodny jest tani ale musi mieć bardzo drogą infrastrukturę przeładunkową. @foxy02 - w jednym nie masz racji bo transport drogowy wydaje się być najtańszy ale tylko jeśli wozi się zaopatrzenie do sklepów lub towary na bliskie odległości. Natomiast przemysł motoryzacyjny, hutniczy, węglowy, chemiczny, cementowy czy związany z wydobywaniem kamienia jest uzależniony prawie całkowicie od kolei.

  • ~antyfudali 2016-03-25
    13:48:48

    19 1

    Jakiś czas temu Ruda wygrała konkurs, a teraz jakiś imbecyl,chce ją w kanał przerobić? Kto wymyślił taką głupotę? A rząd ... nie mam więcej pytań

  • ~fanprawdy 2016-03-25
    15:35:40

    16 1

    Powrót propagandowy do dawnych pomysłów . Odra - Dunaj rzędu 100 lat temu dyskutowano już dość poważnie , Kanał Śląski co najmniej 70 lat. Chciejstwo jest bogactwem naszego narodu.

  • ~meksykanin 2016-03-25
    16:04:07

    19 1

    Hahaha. jeden wiekowy sąsiad mojej siostry mieszkajacy od pokoleń nad Odrą, kiedyś sa w przypływie szczerości powiedział że pogłebiarke na Odrze w okolicach Opola widział po raz ostatni przed wojną czyli w czasach kiedy gospodarzami tamtej ziemi byli Niemcy. Trzeba by spytac p.Posła czy juz skonstruowano barki o max zanuszeniu 50cm. hahaha

  • ~tuptyś 2016-03-25
    19:04:21

    19 0

    Pan janik i reszta pislamistów muszą zmniejszyć dawkę o połowę. RZGW nie potrafi skończyć remontu jednej komory śluzy Dzierżno przez od 4 lat. Tymczasem Niemcy wybudowali cały kanał w 4 lata. Śluzy na Odrze nie mieszczą w sobie całego zestawu pchanego. Do Szczecina nie da się dopłynąć, najdalej do Wrocławia bo brakuje wody w Odrze. Autostrady nieskończone linie kolejowe niewyremontowane. O czym my tu mówimy?

  • ~lukasz76 2016-03-25
    23:34:50

    8 0

    Dokładnie , nie mówiąc już o niekonserwowanej od lat 70 infrastrukturze melioracyjnej , czy wydawanych pozwoleniach na budowę na terenach zalewowych (np . okolice Kędzierzyna-Koźle) .Istna "Hydrozagadka" ,raz niema wody raz idzie fala powodziowa.

  • ~1floyd 2016-03-26
    10:00:24

    5 1

    Takie same mrzonki jak przykopanie mierzei wiślanej. Od kilkunastu lat marzą. Pierwsze zamysły na przekop miał R. Niemyjski. Czytałem kiedyś wywiad z nim, w czasach importował węgiel z Rosji i rozbudował port w Elblągu.

  • ~ 2016-03-26
    11:54:59

    2 1

    @tutpuś: " RZGW nie potrafi skończyć remontu jednej komory śluzy Dzierżno przez od 4 lat" To nie za dobrze świadczy o Partii Oszustów, która była przy korycie ostatnie lata...

  • ~czorcik 2016-03-30
    17:24:23

    2 0

    redakcjo...jedrek może umieszczać linka, a inni nie??? super...

  • ~lordofthedrinks 2016-03-30
    19:28:09

    12 0

    UWAGA ! Rozpoczynam akcje zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o budowie Śląskiego Centrum Lotów Kosmicznych. Pieniądze mniejsze od kanału, a jaki prestiż :) Można by wysyłać w kosmos pomysłodawców równie poronionych pomysłów .

  • ~czorcik 2016-03-31
    06:42:17

    2 0

    Czyli po raz pierwszy w historii pseudoekolodzy będą mogli się w końcu czyś wykazać, a nie tylko bronić żabek czy komarów...

  • ~Teddy 2016-04-06
    10:11:26

    2 0

    Kolejny Prima Aprilis?? A może skoro PiS jest takim cudotwórcą to spowoduje, że lawiny będą zapier***** pod górę????

  • ~ 2016-04-06
    17:45:00

    2 0

    Jak to Janik firmuje to musi być prawda:)

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5319