zamknij

Wiadomości

Rybnik nie doczeka się sali koncertowej?

2019-09-04, Autor: 

Budowa nowoczesnej sali koncertowej w Rybniku nie dojdzie do skutku. Powód? Oferenci biorący udział w przetargu zaproponowali o wiele wyższe kwoty w stosunku do zgromadzonych środków. Ministerstwo kultury postanowiło więc rozwiązać umowę z Państwową Szkołą Muzyczną I i II stopnia w Rybniku.

Reklama

O sali koncertowej przy Państwowej Szkole Muzycznej w Rybniku mówiono już od kilku dobrych lat.

W 2015 roku informowaliśmy Was, że wyłoniono zwycięzcę konkursu na projekt sali koncertowej. Później pisaliśmy, że ten projekt został rekomendowany do otrzymania dotacji ze środków unijnych.

W 2018 roku trzeba było jednak zmienić projekt. Okazało się, że na terenie inwestycji nikt dokładnie nie badał gruntu. - Szczegółowe badania wykazały, że na dużych głębokościach są oczka wodne. Dlatego zmieniamy projekt, który będzie uwzględniał palowanie, a nie wchodzenie budynku w grunt – wyjaśniała wtedy Romana Kuczera – dyrektora PSM w Rybniku >>Sala koncertowa, której nadal nie ma. Co dalej z inwestycją?<<

Projekt zmieniono, ruszył przetarg – najpierw pierwszy, potem drugi. Żaden z nich nie doszedł do skutku. Oferenci proponowali zbyt duże kwoty w stosunku do środków finansowych, jakie zebrano. W takiej sytuacji ministerstwo rozwiązało umowę.

- Ani ministerstwo kultury, ani fundusze unijne nie mają możliwości, by w tak dużym stopniu dofinansować inwestycję. Liczę na to, że coś się jeszcze otworzy w zadaniach ministerialnych. Projekt jest bardzo dobry i mam nadzieję, że w bliższym, a nie dalszym czasie wrócimy do tego tematu

- wyjaśnia Romana Kuczera.

Szkoła muzyczna miała bowiem do dyspozycji niecałe 20 mln złotych. W pierwszym przetargu najtańsza oferta opiewała na 34 mln zł.

- Zmniejszyliśmy więc w projekcie powierzchnię sali o 1/3. Jej drogą część zlikwidowaliśmy. W drugim przetargu najtańsza oferta wynosiła już 39 mln złotych. Najdroższa – 50 mln

- dodaje nasza rozmówczyni.

Skąd takie sumy? Już rok temu Romana Kuczera tłumaczyła, że od czasu ogłoszenia powstania sali koncertowej podrożały wszystkie materiały i usługi w tej branży, nawet od 40 do 60 procent.

Szkoła musiała wycofać się z przetargu, ale ma nadzieję, że temat jeszcze kiedyś powróci.

- Rybnik musi mieć salę koncertową – to jest jak woda i powietrze do życia. Nie wszystkie koncerty można grać w kościołach. Prezydent Adam Fudali włożył swego czasu w remont szkoły 12 mln zł. Ministerstwo kultury nie miało wtedy pieniędzy, by pokryć koszty, ale obiecało, że zwróci je w formie inwestycji

- dowiadujemy się od dyrektorki.

Rybnicka szkoła muzyczna oraz miasto mają nadzieję, że dług kiedyś zostanie spłacony.

Oceń publikację: + 1 + 28 - 1 - 51

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (43):
  • ~Arteks 2019-09-04
    10:28:16

    Premier zapewnia, że wpływy budżetowe państwa rosną. Imperium Rydzyka dostaje pieniądze na każdą zachciankę prezesa w sutannie. Dlaczego więc posłowie nie poproszą o przyznanie większej sumy na realizację tej inwestycji - jednej z nielicznych państwowych w naszym mieście. Nawet obwodnica Rybnika (P-R) nie jest budowana z państwowych pieniędzy tylko miejskich, unijnych i z kredytu. Posłowie - pokażcie, że coś chcecie zrobić dla Rybnika, na razie jesteście tylko maszynkami do głosowania.

  • ~ka22 2019-09-04
    10:48:41

    Muszą się znaleźć pieniądze. Nie wolno na takich projektach oszczędzać. Chyba że odbiorca kultury wysokiej nie jest targetem dla pisu i lepiej wydawać na pikniki disco polo i 200 tysięcy za kilkuminutowy występ Zenka Martyniuka.

  • ~kazo64 2019-09-04
    12:07:30

    Panie Arteks-Od o.Tadeusza to proszę się ODSTOSUNKOWAĆ.
    A za POmawianie,oczernianie i szkalowanie czyjegoś dobrego imienia jest odpowiedni .art.w KK.

  • ~Fischer 2019-09-04
    12:19:15

    57 23

    Z artykułu wynika, że to wina złych oferentów. Badania wykazują, że przeciętny internauta czyta kilka pierwszych linijek tekstu. ~kazo64 jaka według Ciebie jest definicja pomawiania, oczerniania i szkalowania?

  • ~pprywatne 2019-09-04
    12:50:57

    58 19

    ~Arteks - To jest wręcz niesamowite, że ja zgadzam się z Tobą w 100 %!!!

  • ~pprywatne 2019-09-04
    12:53:26

    22 17

    ~Fischer - Daj spokój, te komentarze dodają także osoby niepełnosprawne. (bez obrazy)

  • ~qwer 2019-09-04
    13:19:48

    30 18

    Wybudujmy tą sale w czynie społecznym ja się zgłaszam. Jestem w stanie się poświęcić byle nie słuchać wywodów Arteksa i kazo64.

  • ~kazo64 2019-09-04
    13:53:01

    23 31

    Qwer-Czytaj ze zrozumieniem.Czy ja napisałem że jestem PRZECIW tej inwestycjiPozdrawiam.

  • ~auralfloat 2019-09-04
    15:01:48

    29 31

    ~kazo, ile ci szatan z Torunia płaci za wpisy? Taki mądry jesteś, ale juz który artykuł i paragraf to już wiedza tajemna dla ciebie.

  • ~auralfloat 2019-09-04
    15:04:27

    24 34

    Prorosyjski, antyunijny, totalitarny i co gorsza teokratyczny kurs obecnej władzy skutkuje niższymi nakładami na kulturę i sztukę (wysoką, a nie disco polo). Etatyzm, komunizm i narodowy socjalizm w jednym. Byle do 13 pazdziernika.

  • ~Arteks 2019-09-04
    15:34:12

    24 31

    @qwer - nie musisz ich czytać ale aby pozytywnego społecznika równać z fanatycznym agitatorem? Trochę nie fair. @kazo64 - rozumiem, że wyrywanie przez operatywnego księdza publicznych pieniędzy jest czymś nieprzyzwoitym i gdyby to było nieprawdą - byłoby to oczernianiem? Słusznie. Bo gdzie jeszcze na świecie jakiś przeciętny duchowny dostałby od państwowych instytucji taką kasę?! Media dokładnie to policzyły - nikt ze strony ministerstw które przekazywały pieniądze nie zaprzeczył. 214 milionów zł poszło na jedno miejsce - do Torunia, do imperium Rydzyka. Nie dziwi potem to, że brakuje kilkunastu milionów kasy na salę koncertową - która służyłaby uczniom, melomanom, konkursom, przesłuchaniom itd... Posłowie PiS z Rybnika mogą mieć powody do zażenowania przed opinią publiczną. Nawet o tyle nie potrafiliście zadbać!

  • ~Don C. 2019-09-04
    15:54:12

    30 32

    Według mnie trzeba stawiać na rozwój infrastruktury drogowej a nie fanaberie typu sala koncertowa. Takie fanaberie to w większych i bogatszych miastach jak choćby Bielsko czy Gliwice.

  • ~Kwinto 2019-09-04
    16:05:30

    18 26

    Co najmniej 214 milionów 238 tysięcy 441 złotych z publicznych pieniędzy - tyle, jak wynika z wyliczeń OKO.Press, otrzymały od początku rządów Prawa i Sprawiedliwości wszystkie podmioty związane z Tadeuszem Rydzykiem. Pod uwagę wzięto m.in. dotacje na fundacje, spółki i szkołę wyższą redemptorysty.

    Tak więc nie dziwcie się że nie ma kasy na inne rzeczy. Gdyby to miało być jakieś muzeum z jedynymi słusznymi informacjami, np. jak to Kaczyńscy obalali komunizm, to może by Gliński coś tam sypnął z naszych podatków.
    Kazo zaloguj się teraz jako Rybnikus, będzie was więcej!

  • ~kazo64 2019-09-04
    16:09:14

    31 29

    Aurafloat-ŁŻESZ !!!
    "Wydatki w części 24 budżetów 2010-2019 (w tys. zł)kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”:
    "rządy"Tuska;
    2010-Wydatki wykonane=294 893 878zł
    2011-Wydatki wykonane=302 681 609
    2012-Wydatki wykonane=318 001 861
    2013-Wydatki wykonane=321 345 286
    2014-Wydatki wykonane=312 519 527

    Teraz rządy PiSu;
    2015-Wydatki wykonane=331 743 437
    2016-Wydatki wykonane=360 843 115
    2017-Wydatki wykonane=375 768 453
    2018-Wydatki wykonane=390 454 347
    2019-Wydatki zaplanowane=416 234 520
    Z niecierpliwością czekam na czasy gdy za ŁGARSTWO będzie publiczne biczowanie na Rynku!!!

  • ~ 2019-09-04
    16:46:50

    31 27

    do kwinto - wszystkie pieniądze, które dostaje Rydzyk są pod ścisłą kontrolą opozycji czyli PO. Rydzyk dostaje dotacje na uczelnie jak i dotacje dostają inne uczelnie. Startuje w normalnych konkursach tego typu. Nie porównuj jakiejkolwiek uczelni do sali koncertowej. Sprawa sali koncertowej w Rybniku ciągnie się od wielu lat. Czemu PO w ciągu 8 lat nic nie zrobiło w tej sprawie? Może zacznijmy najpierw od liczenia wydatków na Diagnozę.

  • ~Arteks 2019-09-04
    17:07:56

    14 38

    @Don C. - nie zrozumiałeś. To nie jest inwestycja miejska tylko krajowa, a skoro starcza pieniędzy na "rydzykowe" fanaberie to dlaczego nie ma ich na coś potrzebnego? Muzyka, sztuka, edukacja, sport to te obszary w które warto inwestować bo tak czy inaczej zawsze rozwijają i wpływają pozytywnie na społeczeństwo. A co do dróg to Rybnik władował w ostatnich kilkunastu latach ogromne pieniądze w drogi i parkingi i jaki z tego efekt? Jeszcze więcej aut, więcej korków, więcej spalin i więcej wypadków...

  • ~olo-s 2019-09-04
    17:18:39

    30 22

    Nie nazywajmy niejakiego Tadeusza ojcem, bo on nie ma nic wspolnego z naszą religią...

  • ~ 2019-09-04
    17:58:04

    35 2

    zwolennicy sali, a macie pomysł na późniejsze funkcjonowanie tego obiektu ? wybudować to jedno, a przeznaczyć stałe, niemale środki to drugie, ponieważ budżet miejski nie jest z gumy, najwięksi zwolennicy obiektu, napiszcie kosztem czego miałby on funkcjonować ?, zabrać z remontów i modernizacji dróg, obniżyć wynagrodzenia radnym, a może podwyższyć opłaty za parkowanie i podatki mieszkańcom ?rozumiem że najwięksi zwolennicy, obowiązkowo zaliczaliby wszystkie koncerty, przynajmniej dwa razy w miesiącu, kupując za każdym razem pierwsze miejsca,
    niestety mamy w mieście obecnie pomieszanie z poplątaniem, po otwarciu multipleksów, kino w Teatrze straciło rację bytu, starano się tą pustkę zapełnić trochę na siłę idąc w stronę domu kultury (którego w centrum brakuje), co nie do końca, z racji budowy obiektu się sprawdza, a teraz pomysł kolejnej, wąsko specjalizowanej sali, dla specyficznego zastosowania, niestety dalej w mieście brakuje uniwersalnej sali do różnorakich, szerokich zastosowań kulturalnych , coś takiego jak np CKK Jordanki w Toruniu (oczywiście w mniejszym rozmiarze, bo na coś takiego ja tam nas nie stać), które dzięki swojej uniwersalności umożliwia zorganizowanie różnorakich, pod względem organizacyjnym, imprez, jednocześnie potrafiąc (w części) zarobić na siebie
    pomimo nieco sarkastycznego tonu, proszę o rzeczową dyskusję

  • ~kazo64 2019-09-04
    18:38:30

    19 10

    Brawo "ursus"-wreszcie jakiś głos rozsądku!

  • ~Arteks 2019-09-04
    18:40:06

    10 28

    @ursus - kino w TZR nie straciło racji bytu, a nawet bym powiedział, że świetnie odnalazło się w rzeczywistości multipleksów. W ramach DKF co tydzień można obejrzeć ambitne filmy, od pewnego czasu seniorzy mają swoje seanse. Byłem już na takich projekcjach gdzie sala TZR była pełna). Natomiast dlaczego ministerstwo i miasto popiera pomysł budowy sali koncertowej? Bo w okolicy nie ma innych obiektów które miałyby dobrą akustykę, a z drugiej strony nie były tak duże jak TZR. Kto to będzie utrzymywał? Ten sam podatnik który utrzymywać będzie nową drogę P-R i każdą inną inwestycję oddaną do użytku w tym państwie. Warto zwrócić uwagę, że państwo buduje wiele obiektów muzealnych np. Muzeum Żołnierzy Wyklętych, Muzeum Historii Polski, Muzeum Solidarności, Muzeum Westerplatte, Muzeum II Wojny Światowej... Wiele miast na tym bardzo korzysta turystycznie, a posłowie lobbują w sprawie takich inwestycji. U nas posłowie nie potrafią w ciągu 4 letniej kadencji zapewnić finansowania do jednej... sali koncertowej.

  • ~Arteks 2019-09-04
    18:48:59

    10 26

    @ursus CD - dodam jeszcze, że wszystkie te instytucje będą dofinansowywane przez państwo. Rozumiem, że skoro Szkoła Muzyczna jest pod kuratelą Ministerstwa Kultury - to jest przez nich finansowana (czyli też z pieniędzy podatników ale wspólnego wora, a nie miejskiego jak w przypadku dróg). Już pomijam, że Rybnik zyskałby kolejny piękny obiekt.

  • ~Kwinto 2019-09-04
    18:59:45

    14 22

    kazo Trop leminga czy tam rybnikus nie interesuje mnie ani historia ani brednie z twoich portali prawicowych. Pis rządzi od czterech lat i ważne jest co się teraz dzieje.
    Rydzykowi sypią kasą na każdy telefon nie pisz bzdur że startuje w legalnych przetargach i nie wie czy dostanie czy nie, bo w to nawet dzieci nie uwierzą. Nie ma dla niepełnosprawnych, nie ma dla nauczycieli ale zawsze jest na mafioza z Torunia i kurwizję.

  • ~kazo64 2019-09-04
    19:03:33

    26 17

    Arteks a może by tak napisać prośbę o POmoc do Waszego europosła Kohuta?Może POmógł by Wam wybudować tą salę,bo to byłoby chyba premierowe działanie kogokolwiek z Koalicji Europejskiej dla dobra Polski i Rybnika.PO coś go chyba wybraliście?

  • ~ 2019-09-04
    19:29:40

    21 11

    do kwinto - prymitywna prowokacja typowego popaprańca

  • ~Arteks 2019-09-04
    19:46:18

    12 22

    @kazo64 - stać cię tylko na głupawki zamiast obiektywnie przyznać jakich słabych posłów PiS ma nasze miasto? Ja nie mam pretensji do ministerstwa. Chcieli wyłożyć kasę, okazało się że znacząco zwiększyły się koszty. Być może wybrali Muzeum Żołnierzy Wyklętych jako coś ważniejszego dla ministerstwa. ;) Ale co na to nasi posłowie PiS? Czy ktoś z nich interweniował aby załatwić brakujące środki? Gdzie jakiekolwiek zaangażowanie osób które mają reprezentować nasz region?

  • ~Don C. 2019-09-04
    20:18:45

    21 9

    Arteks- z tego co widzę to Rybnik zawsze był i nadal jest miastem robotniczym. Kilka kopalni, elektrownia, firmy budowlane. Melomani pewnie też się znajdą ale ile ich jest z 20 czy 30 ? Jak doliczysz wszystkich melomanów z okolicznych pierdziszew z dużym naciskiem na wodzislawskich mongolow ze skrzypcami to może ze 100 czy 200 ci wyjdzie. Chyba że melomani pomylili ci się z megalomania. ;-)

  • ~Jan R. 2019-09-04
    20:19:07

    17 25

    Na idiotów popierających jedynie słuszną partię nie ma co liczyć. Zbliżają się wybory więc apeluję do wszystkich niezdecydowanych, młodych i starych, i ludzi w średnim wieku, idźcie 13 października na wybory i zagłosujcie na każdego byle nie na obecnie rzadzacych i brunatnych (brown).

  • ~ 2019-09-04
    20:45:34

    20 7

    ~Arteks
    prosiłem o rzeczową dyskusję, tymczasem
    "@ursus - kino w TZR nie straciło racji bytu, a nawet bym powiedział, że świetnie odnalazło się w rzeczywistości multipleksów."
    W ramach DKF co tydzień można obejrzeć ambitne filmy, od pewnego czasu seniorzy mają swoje seanse. Byłem już na takich projekcjach gdzie sala TZR była pełna)."
    zgoda, ale są to raptem dwa seanse w tygodniu, , kiedy przed multipleksami kino działało we wszystkie dni, kiedy nie było imprez, zapewniając przynajmniej część środków na finansowanie ambitniejszych, ale niedochodowych produkcji, mała różnica
    "Natomiast dlaczego ministerstwo i miasto popiera pomysł budowy sali koncertowej? Bo w okolicy nie ma innych obiektów które miałyby dobrą akustykę, a z drugiej strony nie były tak duże jak TZR."
    akurat sala TZR nie jest aż taka duża, byłem ka koncertach muzyki poważnej, gdzie sala byla prawie pełna, raczej chodzi o spełnienie pewnych chorobliwych ambicji, dlaczego więc nie wybudować bardziej funkcjonalnego obiektu z którego w większym stopniu nie skorzystaliby mieszkańcy i przyjezdni ?
    "Kto to będzie utrzymywał? Ten sam podatnik który utrzymywać będzie nową drogę P-R i każdą inną inwestycję oddaną do użytku w tym państwie."
    porównanie trafne, jak zwykle u Ciebie, bo droga poprzez poprawę możliwości transportu, pośrednio nakręca gospodarkę, przez to pośrednio się finansuje
    "Warto zwrócić uwagę, że państwo buduje wiele obiektów muzealnych np. Muzeum Żołnierzy Wyklętych, Muzeum Historii Polski, Muzeum Solidarności, Muzeum Westerplatte, Muzeum II Wojny Światowej.."
    kolejne super porównanie, akurat te obiekty to pewnego typu symbole narodowe o zasięgu ogólnopolskim i budowane z myślą o zwiedzających z nie tylko z całego kraju, ale i ze świata, co się z resztą dzieje, a taka salka w prowincjonalnym miasteczku ? jakoś nie wierzę (obym się mylił), w najazd melomanów przynajmniej z całego województwa
    "Wiele miast na tym bardzo korzysta turystycznie"
    ale nam do "miast turystycznych" daleko, musimy się z tym pogodzić, a nie na siłę pompować pieniądze w promocję, bo tak naprawdę nic z tego nie wynika, skupiając się na realnych do osiągnięciach kierunkach rozwoju
    "a posłowie lobbują w sprawie takich inwestycji."
    bo to ładnie brzmi i nie jest kontrowersyjne
    "U nas posłowie nie potrafią w ciągu 4 letniej kadencji zapewnić finansowania do jednej... sali koncertowej."
    u nas decydenci wogóle niewiele mogą, także w istotnych problemach
    "@ursus CD - dodam jeszcze, że wszystkie te instytucje będą dofinansowywane przez państwo. Rozumiem, że skoro Szkoła Muzyczna jest pod kuratelą Ministerstwa Kultury - to jest przez nich finansowana (czyli też z pieniędzy podatników ale wspólnego wora, a nie miejskiego jak w przypadku dróg)."
    tylko dofinansowywane, ale nie utrzymywane (znowu "drobna "różnica)
    "Już pomijam, że Rybnik zyskałby kolejny piękny obiekt"
    niestety, estetyka nie zapewni realnego rozwoju miasta i rozwiązania istotnych jego problemów

  • ~Arteks 2019-09-04
    21:11:06

    5 24

    @ursus - opamiętaj się z tymi elaboratami! Kto to chce czytać? Nawet mi się nie chce... Ministerstwo jest świadome roli i środowiska muzycznego w Rybniku i chciało wybudować salę koncertową. Gdyby nie wzrost kosztów - już byłaby w budowie. A ty chcesz znowu prowokować do dyskusji na jakieś zupełnie podrzędne podwątki. @Don C. - robotniczy to był z 30 lat temu, ale nawet wtedy sprawnie działały domy kultury, kina czy TZR, a szkoła muzyczna w Rybniku była jedyną w ROW. Rybnik jest znany ze środowiska muzycznego i zasług różnych osób dla muzyki i dlatego nie trzeba było walczyć w ministerstwie o tą salę. Żal tylko, że tak jak w twoim b. Wodzisławiu posłowie nie potrafią załatwić nawet kasy biletowej na dworcu, tak nasi nie potrafią interweniować kiedy jest problem z finansowaniem projektu.

  • ~Kwinto 2019-09-04
    21:16:07

    9 19

    ~Trop leminga typowa odpowiedź pisowskiego trola - chamstwo i obrażanie ludzi. Ale nie zamierzam zniżać się do twojego poziomu
    Pozdrawiam

  • ~ 2019-09-04
    21:42:56

    15 2

    Arteks
    "@ursus - opamiętaj się z tymi elaboratami!"
    po prostu odpowiadam na to, co piszesz
    " Kto to chce czytać? Nawet mi się nie chce... "
    nie pierszy raz pokazujesz, że skupiasz się głównie na pisaniu swoich jedynie słusznych racji
    "Ministerstwo jest świadome roli i środowiska muzycznego w Rybniku i chciało wybudować salę koncertową. Gdyby nie wzrost kosztów - już byłaby w budowie.", lobby robi swoje, znaczna część "ministerstwa" (bez względu na opcje polityczne), nawet zabrdzo nie wie, gdzie leży Rybnik, ale "jest świadome roli i środowiska muzycznego w Rybniku "
    " A ty chcesz znowu prowokować do dyskusji na jakieś zupełnie podrzędne podwątki. "
    wykorzystanie i finasowanie takiego obiektu, to dla Ciebie "podrzędne podwątki. ", jak w czasach szkachecko zaściankowej Polski, "zastaw się, a pokaż się"

  • ~Arteks 2019-09-04
    21:53:57

    4 16

    @ursus - w innych regionach czy nawet małych miasteczkach - walczy się o wszystko co jest do dostania i nikt się nie zastanawia czy kogoś będzie na to stać. Zresztą potrafią sobie czasami załatwić nie tylko budowę jak i inwestowanie danej instytucji - przykładowo Muzeum Żołnierzy Wyklętych w... Ostrołęce.

  • ~Don C. 2019-09-04
    22:01:12

    13 4

    Arteks- do tego czasu jak nie pozamykaja kopalni, elektrowni itd. to Rybnik będzie miastem wybitnie przemysłowym. Tak samo jak Jastrzębie. Nie wiem po co zaklinasz rzeczywistość skoro to nic złego że są miejsca pracy. Szkoły muzyczne to teraz mają już wszędzie. Wszędzie też domagają się kultury wysokiej. Wodzislawskie mongoly już też zagaduja że chcą albo filharmonii albo w piwnicach remontowanego pałacu sali gdzie im będą na skrzypcach grali przy winie i melodii, "Skrzypek na dachu" To są wszystko fanaberie grupki ludzi którym się w głowach poprzestawialo. Melomani z prowincjonalnych powiatowych mieścin...

  • ~Arteks 2019-09-04
    22:11:15

    4 17

    @Don C. - z rybnicką szkołą byli związani wybitni muzycy, mieszka tu kilku wykładowców katowickiej Akademii Muzycznej. Gdyby było ich 2-20-30 to nikt by nie proponował budowy takiej sali koncertowej bo... na takie mniejsze ilości (bodajże 50 miejsc) jest już obecnie sala koncertowa przy Szkole Muzycznej. Dzięki za komplement odnośnie tego, że Rybnik jest miastem przemysłowym. :) Nasi lokalni dyletanci nie zawsze doceniają naszego potencjału. Ty jako sąsiad lepiej to oceniasz. :) Ale muzycznie Rybnik ma się czym pochwalić. Niedawno pisało, że najwięcej odsłon z polskich muzyków na youtubie ma Grubson. :) On pewnie też kiedyś chodził do szkoły muzycznej tak jak prawie każdy artysta...

  • ~artefaks 2019-09-04
    22:19:57

    8 10

    ~kazo64 2019-09-04 16:09:14

    Aurafloat-ŁŻESZ !!!
    "Wydatki w części 24 budżetów 2010-2019 (w tys. zł)kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”

    Kazo , co ty bierzesz ?
    Z tym ministrem bez kultury jest dokładnie tak jak głosi radio Erewań. Jak głoszą że dają , to pewnie zabierają ( przykładem centrum solidarności , teatr we Wrocławiu i wiele innych)
    Twój ulubiony ,, duchowny " będzie zapewne potępiony. Bo w piśmie jest wyraźnie napisane ,,bogatemu tak trudno wejść do królestwa niebieskiego jak wielbłądowi przejść przez ucho igielne". Tobie też radzę przestrzegać dekalogu. Bo tam pisze na samym początku ,, nie będziesz miał rydzyków cudzych przede mną "

  • ~kazo64 2019-09-04
    22:35:40

    14 12

    Arteks-Czy Ty masz obsesję czy inny ucisk że w każdym poscie piszesz o Muzeum Żołnierzy Wyklętych?
    Przeszkadza Ci to muzeum to może wyjedz do ziemi swoich przodków.
    POlecam Ermitaż w Sankt Petersburgu ze "swoimi"70% eksponatow pochądzymi z kradzieży i innej grabieży.Oko nacieszysz i nie bedziesz narzekac.

  • ~kazo64 2019-09-04
    22:46:21

    8 10

    Artefaks-Sorry POwinien tam chyba byc przecinek.
    Chodzi o to że;część 24ta budżetów za lata 2010-2019 dotyczy Min kultury.Paniał?

  • ~artefaks 2019-09-04
    22:59:18

    9 5

    ~kazo64 2019-09-04 22:46:21

    Artefaks-Sorry POwinien tam chyba byc przecinek.
    Chodzi o to że;część 24ta budżetów za lata 2010-2019 dotyczy Min kultury.Paniał?

    Niczego nie ćpałem . A w domu mam piorunochron .Dlatego niet paniał.
    W domu mam po dorosłych dzieciach kilka książeczek z serii poczytaj mi mamo. Szkoda wyrzucić. Może reflektujesz ?

  • ~kazo64 2019-09-04
    23:20:01

    9 7

    Artefaksie no to ja już nic nie POradze,może C2H5OH POmoże?

  • ~arkussinus 2019-09-05
    07:44:08

    3 8

    Tak dla "obrońców" ŻW: "Bury" zwołuje wszystkich mieszkańców na zebranie do chałupy, jego żołnierze wyprowadzają na zewnątrz jednego komunistę i syna drugiego komunisty. Rozstrzeliwują ich, a potem podpalają chałupę. Wygląda to - wbrew temu, co opowiadała potem komunistyczna propaganda - na próbę sterroryzowania, przestraszenia tych ludzi. Nie chodziło o to, by ich zabić. W momencie, gdy strop zaczął się walić, żołnierze otworzyli drzwi i pozwolili białoruskim cywilom uciec. Jednocześnie "Bury" każe puścić z dymem wieś. Ale nie wszyscy mieszkańcy przyszli na zebranie. Pewna część poukrywała się w domach. Bali się. Były też przypadki, że matka zostawiła niemowlę w domu. Tutaj obowiązywać musiały już inne rozkazy. Polscy żołnierze nie pozwalali tym ludziom wychodzić z płonących chałup. Podpalali domy i strzelali do tych, którzy próbowali ujść z życiem, z ognia. Te dzieci, ci ludzie spalili się żywcem. Zginęło kilkanaście osób. W ten sposób rozpoczął się krwawy rajd - puszczono z dymem kolejne trzy wsie - Zanie, Szpaki i Końcowiznę. W Puchałach Starych z rozkazu "Burego" rozstrzelano 27 furmanów białoruskich."...to cytat z wywiadu z historykiem....

  • ~rzyt 2019-09-05
    08:51:44

    13 3

    ~Arteks, nie myślałem, że doczekam chwili kiedy Ty będziesz chwalił "miasto" za budowę dróg/odp. dla Don C/. Po wypowiedziach o Rydzyku widzę, że włączyłeś się w wybory, a po plusach w pierwszej wypowiedzi widać, że ktoś pomaga Ci w twierdzeniu, że "masz rację". Czyli wszystko jasne.

  • ~Arteks 2019-09-05
    10:11:12

    5 14

    @kazo64 - ale przecież wszyscy czytelnicy wiedzą, że ty masz obsesje... Każdą dyskusję kierujesz na "POlityczne" tory. Poruszyłem pierwszy raz kwestie MŻW i to w temacie. Imperium Rydzyka to też dobry przykład na to, że na co chce zawsze dostanie środki. Dla naszej sali koncertowej może braknąć kasy - dla niego nigdy. @rzyt - nie włączam się w wybory ale wkurza mnie to, że nasi parlamentarzyści nie potrafią się angażować w sprawy regionu i za nimi lobbować tak jak w innych regionach.

  • ~hub381 2019-09-05
    22:58:33

    0 7

    Że nie będzie sali koncertowej przy szkole muzycznej,to wina Tuska !
    Dalej"No coment". Pamietaj kto jest ministrem kultury i jakiej opcji.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4888