zamknij

Wiadomości

Rybnik nagrodzony za kampanię „Gańba! Kopciuchy trują nas wszystkich”

2021-05-14, Autor: 

Rybnicka kampania „Gańba! Kopciuchy trują nas wszystkich” zwyciężyła w konkursie Samorządowy Lider Komunikacji i Promocji, organizowanym przez redakcję Dziennika Gazety Prawnej.

Reklama

Konkurs skupiał się na kampaniach promocyjnych i komunikacyjnych, czyli działaniach, za pomocą których samorząd stara się dotrzeć do odbiorców (mieszkańców lub ich wybranej grupy, przedsiębiorców, interesantów, inwestorów, innych samorządów, władzy centralnej itp.) konkretnym komunikatem. Wyniki ogłoszone zostały w czwartek, 13 maja w trakcie odbywającego się w Gdyni kongresu Perły Samorządu 2021. Rybnik okazał się bezkonkurencyjny w konkursowej kategorii „ekologia”.

Zwycięska, rybnicka kampania informacyjna to 40 tysięcy antysmogowych ulotek, kolportowanych do domów rybniczan, a informujących o terminach wymiany pieców, możliwościach uzyskania dotacji, itd. Akcję uzupełniał przekaz informacyjny na 7 dwustronnych miejskich billboardach, plakaty na 72 dwustronnych tablicach rozsianych po całym mieście, informacje na ekranach w miejskich autobusach, SMS-y wysłane do mieszkańców, spoty w Radiu90, po 15 tysięcy trzech wydań Gazety Rybnickiej, w której była publikowana informacja o kampanii oraz posty i filmy w mediach społecznościowych z udziałem mieszkańców, którzy wymienili piece. Informacje na temat kampanii publikowane były również na Rybnik.com.pl i w mediach społecznościowych akcji Karny Kopciuch.

- Zależało nam na tym, by mocnym, emocjonalnym przekazem dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców domów jednorodzinnych. Mamy ich w Rybniku 18,5 tysiąca, z czego wymiany pieców węglowych wymaga jakieś 14 tysięcy – mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

I dodaje:

- Sukces kampanii możemy realnie zmierzyć w 2022 roku po zrobieniu kolejnej inwentaryzacji i sprawdzeniu czym ogrzewają swoje domy mieszkańcy Rybnika. Aktualnie słowo "gańba" w Rybniku jest odmieniane przez wszystkie przypadki, a to oznacza, że akcja budzi ogromne emocje. Niektórzy poczuli się urażeni, inni mówią: nareszcie sprawy są nazwane po imieniu – przekonuje prezydent.

Rybnicka ulotka „Gańba” informuje o tym, ile miasto wydało na walkę ze smogiem i na jakim jest etapie: co zostało zrobione, co jest w planach. Przedstawia też harmonogram wymiany pieców, podpowiada gdzie zgłosić trującego sąsiada. Informuje o karach za nie wymieniony po 2021 roku piec. Pokazuje też możliwości otrzymania dotacji do wymiany pieca czy termomodernizacji. I wreszcie przypomina jakie skutki dla zdrowia niesie smog. W towarzyszącym akcji filmie, który był publikowany w mediach społecznościowych wystąpili: znany rybnicki żużlowiec Kacper Woryna, duszpasterz akademicki ksiądz Wojciech Iwanecki, przewodnicząca Rady Seniorów Stefania Forreiter, przedsiębiorca Magdalena Moczała i prezydent miasta Piotr Kuczera.

- Skalą kampanii są przede wszystkim emocje – samo mówienie o tym, że smog szkodzi jest już puszczane mimo uszu, ale odwołanie się do poczucia wstydu, to już inny, mocniejszy przekaz. Akcję Rybnika pochwalił Polski Alarm Smogowy i lokalne alarmy. W ramach dobrych praktyk, z wzoru naszych ulotek chcą skorzystać Gliwice, Mysłowice i Gorzyce. Teraz doceniona została przez kapitułę konkursową ogólnopolskiego dziennika – mówi Robert Cebula, naczelnik wydziału promocji UM, odpowiedzialny za realizację kampanii.

Mówiąc najkrócej: celem kampanii było wywołanie wstydu (bo po śląsku "gańba" to wstyd) z powodu starych kopcących pieców, z których dym powoduje smog, będący przyczyną wielu przewlekłych chorób obniżających jakość życia, a w rezultacie prowadzących do śmierci.

- Dla Ślązaków słowo w języku śląskim "gańba" jest bardzo czytelne, niesie ze sobą duży ładunek emocjonalny. Dla Ślązaka "mieć gańba" z jakiegoś powodu, to równoznaczne właściwie z okryciem się z hańbą. A Ślązacy to ludzie honoru, dlatego w tej kampanii chcieliśmy się odwołać do tych znaczeń. Do Śląskiej dumy i honoru. Chcemy by mieszkańcy czuli, ze dziś ten stary piec to "gańba" i trzeba coś z nią zrobić, czyli zmienić ogrzewanie. Przez lata prowadziliśmy szerokie kampanie edukacyjne, informacyjne były dotacje, były możliwości zmiany, jeżeli ktoś przez lata nie zadbał o swój dom w tym obszarze, to dziś stary piec naszym zdaniem jest powodem do "gańby" – podsumowuje prezydent Kuczera.

Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 22

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (4):
  • ~MatiW 2021-05-14
    13:54:42

    11 20

    Gratulacje dla twórców. Może to niepopularna opinia, ale tych, którzy są za dalszym kopceniem kominów i truciem, trzeba napiętnować i tylko ostre i jasne pokazywanie tego ma sens.

  • ~Lokalny 2021-05-14
    14:51:28

    8 16

    MatiW, masz rację, trzeba piętnować kopciuchów. Można też ich zgłaszać na www.karnykopciuch.pl Niech wiedzą, że są egoistami, trują sąsiadów, dzieci i najbliższych.

  • ~ 2021-05-14
    18:56:09

    13 1

    @Lokalny,
    A tych co spalają śmieci bez kopcenia to już nie piętnujemy rozumiem?

    "Aktualnie słowo "gańba" w Rybniku jest odmieniane przez wszystkie przypadki"
    To akurat prawda. Gorzej że dotyczy to nie tylko kopciuchów ale także wielu innych spraw w tym mieście...

  • ~Arteks 2021-05-14
    20:04:13

    3 11

    Wcale mnie nie dziwi ta nagroda bo to była bardzo przemyślana kampania z udziałem wielu znanych w mieście osób. Wcale by mnie to nie zdziwiło gdyby wiele osób właśnie po tej kampanii ostatecznie podjęło decyzję o wyrzucenie pieca węglowego na złom. Ludzie są bardzo czuli na obśmiewanie, a kopcenie z chałupy czy mieszkanie pod jednym dachem z piecem to w XXI wieku - GAŃBA!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4918