zamknij

Wiadomości

Rybnik dał przykład. Śląskie alarmy smogowe też chcą zaostrzenia ustawy

2019-03-15, Autor: 

Wygląda na to, że rybniczanie przetarli szlaki dla innych. Alarmy smogowe w województwie śląskim również będą żądały od marszałka Jakuba Chełstowskiego zaostrzenia zapisów uchwały antysmogowej. W najbliższy poniedziałek spotykają się w tym celu w Katowicach.

Reklama

Działania Rybnickiego Alarmu Smogowego i Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS, a także decyzja rady miasta wywołała w naszym województwie nie lada poruszenie. Przypomnijmy, że większość radnych opowiedziała się za zaostrzeniem uchwały antysmowgowej. Jakie propozycje niesie ze sobą ta zmiana? Więcej dowiecie się z artykułu >>Rada za zaostrzeniem uchwały antysmogowej w Rybniku!<<

O tym kroku wykonanym w Rybniku zrobiło się głośno w całym regionie. Okazuje się, że inne alarmy smogowe działające w województwie śląskim również chcą zaostrzenia uchwały anstysmogowej na tych samych zasadach. W tym celu 18 marca o godzinie 14.00 przedstawiciele grup postanowili się spotkać przed Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego.

Oprócz przedstawienia swoich żądań, zamierzają również skomentować działania antysmogowe Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, a także powiedzieć, co myślą o programie Czyste Powietrze. Co ciekawe, ma pojawić się też petycja ws. zalegalizowania palenia oponami i uznania ich za paliwo dobrej jakości. To pokłosie petycji Zdzisława Kuczmy z Rybnickiego Alarmu Smogowego do Zarządu Województwa Śląskiego w Katowicach. Ma to związek z pożarem składowiska opon i odpadów w Żorach >>Rybniczanin: dopuśćmy opony do powszechnego spalania!<<

W Katowicach mają pojawić się przedstawiciele alarmów smogowych z m.in. Gierałtowic, Gliwic, Katowic, Mysłowic, Raciborza czy Pszczyny.

Oceń publikację: + 1 + 28 - 1 - 50

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (26):
  • ~rosthost1 2019-03-15
    09:19:50

    46 6

    gadanie i gadanie a "Silesia pod błękitnym niebem". Podpisana 22 stycznia 2018 roku umowa zakłada wsparcie jednostek naukowych oraz firm z sektora MŚP w realizacji projektów, które mają na celu redukcję poziomu zanieczyszczenia powietrza w regionie. Małe gminy zachęcają do zmiany kopcących pieców a w Rybniku tylko straszą smogiem. Rybnik i jego smog pokazuje że jesteśmy jako miasto na czarnym końcu!!

  • ~palaczzasypowy 2019-03-15
    09:22:46

    77 56

    jak rybnicki alarm smogowy zapłaci ludziom za piece które mają mniej niż 10 lat to ok.

  • ~Arteks 2019-03-15
    09:39:23

    49 85

    Pierwszą osobą która na Śląsku rzuciła hasło aby wyeliminować muły i floty z palenisk domowych był prezydent Fudali. Bardzo aktywny jest Rybnicki Alert Smogowy. Kiedyś wszyscy będą rybniczanom wdzięczni za tak śmiałe działania uświadamiające skalę problemu. @palaczzasypowy - sam sobie zapłać. Twoja nieruchomość, twój piec, twój komin. Inwestycja w swój dom nie tylko poprawi powietrze, nie tylko poprawi estetykę ulicy ale da ci też satysfakcję z przemiany kopcącej chałupy w dom. O wygodzie i braku brudzenia rąk nie wspominając.

  • ~palaczzasypowy 2019-03-15
    09:48:01

    65 31

    ~Arteks zapłaciłem,zaplanowałem sobie zresztą inni także piec na 10 lat,skąd ty wiesz czy mój komin kopci? jasnowidz jest z ciebie czy co?,popatrz sobie na stary lok na prostej jak to wygląda (coś o tym wiesz)

  • ~jaro_t 2019-03-15
    10:07:09

    47 31

    Brawo! Ale prawdziwa armata dopiero wystrzeli w przyszłym sezonie grzewczym, ponieważ od września w Krakowie będzie obowiązywał CAŁKOWITY zakaz palenia węglem i drewnem. Jeżeli pomiary zanieczyszczenia powietrza ukażą wszystkim sceptykom i palaczom zasypowym to co dla innych jest oczywiste, czyli obniżenie poziomu pyłów zawieszonych - to zaostrzenie ustawy na Śląsku jest tylko kwestią czasu. Tak trzymać!

  • ~Arteks 2019-03-15
    10:10:43

    34 56

    @palaczzasypowy - planować??? Ty potrafisz planować skoro w XXI wieku, czasach nowoczesnych technologii i pełnej wiedzy, wpakowałeś do swojego domu piec zasypowy? I pewnie zrobiłeś to świadomie, tak jak świadomie ośmieszasz węgiel jako źródło opału awatarem z brudnymi łapami od węgla. Tak, węgiel to brudne i anachroniczne źródło ciepła. Sam to przyznajesz swoim avatarem.

  • ~rzyt 2019-03-15
    10:15:09

    31 8

    A te alarmy smogowe mają jakąś formę prawną czy to tylko takie gadanie, by się niektórzy wypromowali i zaistnieli. Jeżeli nie ma formy prawnej to nic nie mogą. Kto w ew. konflikcie będzie reprezentował stronę "alarmów..." w sądzie jak nie ma tego, by kogoś upoważnić? Pozostaje im tylko pozew cywilny, a jak nie jesteś celebrytą to nie masz szans w "polskich" sądach.
    Gdy nie będzie się opłacało palić węglem wtedy skończy się ten problem. Nie liczny, że ktoś wymyśli złoty środek, by zadowolić wszystkich "wyborców". Palę gazem ale też mam w rezerwie stary piec, który przydał się gdy po wiatrach nie było prądu i musiałem w nim zapalić drzewem, bo węgla nie mam już bardzo dawno. Walka o czyste powietrze musi rozpocząć się od każdego z nas w naszych głowach. Nie oczekujemy, że UM zrobi nam eko kotłownię ale może np. wyegzekwować sprzątanie zapylonej drogi ograniczając reemisję pyłów. A teraz jest tak, że z hałda brudne samochody wykażą na kołach

  • ~ 2019-03-15
    10:16:28

    39 15

    A jak pan Putin zakręci gaz ! To czym będziemy palić, oponami jak stwierdził pan Kuczma.?? jaro_t masz może rację ale to się dopiero okaże. (Byle by nie było gorzej)

  • ~minowa 2019-03-15
    10:24:17

    55 13

    @Arteks i aktywiści alarmu smogowego !
    Prawo nie może działać wstecz ! Skoro wiele osób wymieniło kotły na takie, które mogą być użytkowane do obecnie obowiązujących terminów, to zmiany w tych terminach mogą dotyczyć jedynie nowych instalacji i to łącznie z odpowiednim vacatio legis a jeśli nie, to pokrzywdzeniu nowymi regulacjami mają prawo do odszkodowań. Zwrot "sam sobie zapłać" jest po prostu chamski i niedopuszczalny.

  • ~palaczzasypowy 2019-03-15
    10:29:52

    40 12

    a skąd ty wiesz jaki mam piec,idąc twoim tokiem rozumowania to jesteś kierowcą autobusu?

  • ~Arteks 2019-03-15
    10:32:27

    19 56

    @minowa - jak możesz tak pisać? Wymiana źródła ciepła, termomodernizacja to przecież inwestycja w coś twojego czyż nie? Na moim osiedlu trwa termomodernizacja budynków na którą wszyscy lokatorzy się składają - efekt to nie tylko cieplejsze mieszkania, mniejsze zużycie ciepła ale też poprawa estetyki. Jedyne co to żałuję, że tak późno jest to robione... Dlaczego tobie nie zależy na tym aby twoja ulica wyglądała ładniej? Dlaczego jest ci obojętny psuty przez kopciuchy wizerunek miasta i Śląska? Dlaczego wreszcie nie przeszkadza ci smród i smog? Czy nie masz nosa? Przecież zawsze ty i wielu innych podkreślaliście ważność prawa własności, prywatność posesji itd? To dlaczego nie chcesz zadbać o to co twoje i jeszcze niegrzecznie traktujesz kogoś kto zwraca uwagę na WAŻNOŚĆ poczucia własności i odpowiedzialności?

  • ~rekin59 2019-03-15
    10:34:27

    24 21

    A Fundusz Ochrony Środowiska zarządzany przez współpracownika SB finansował spółki związane z PIS. Tak się chroni środowisko ale tylko srebrne.

  • ~rekin59 2019-03-15
    10:34:55

    21 21

    Reformy analogiczne do tych socjalnych PIS doprowadziły do ruiny dużo bogatszy kraj *Wenezuela) Wojciech Cejrowski

  • ~Bartek Malina 2019-03-15
    10:42:06

    7 17

    arteks popieram elektromobilność!

  • ~Bartek Malina 2019-03-15
    10:45:02

    8 6

    arteks dlaczego pan kuczma nic nie mówi o elektromobilości ?

  • ~2018 2019-03-15
    11:31:13

    24 36

    Czy się to komuś podoba ,czy nie era węgla w gospodarstwach
    domowych się kończy.
    Kopciuchy na Olmet.

  • ~MaciejK 2019-03-15
    11:36:26

    25 25

    Super!! Razem przeciwko zacofaniu, prymitywizmowi, smrodowi i truciu!

  • ~Wertykalny Magik 2019-03-15
    12:10:03

    24 11

    Popieram wszelkie inicjatywy Alarmu Smogowego, o ile pójdzie za nimi jakiekolwiek zaangażowanie rybnickiego samorządu. Wymiana tych wszystkich kotłów do 2022 r. jest praktycznie niewykonalna, a do 2021 całkowicie niemożliwa bez ogromnej pracy samorządu, tymczasem nasz UM nie robi obecnie nic. Kraków jest u końca tej drogi, przy czym oni się wzięli do solidnej roboty od 2013 r. z gigantycznym zaangażowaniem tamtejszego urzędu miasta. Np. wtedy zaczęła się inwentaryzacja kotłów w gminie, tam się dało, u nas "nie ma możliwości prawnej, bla, bla, bla". A nasz kochany Prezydent na choćby wspomnienie jakiegokolwiek pomysłu mówi "nie da się". Nie oczekujcie więc, że nastąpią jakiekolwiek zmiany.
    Pozdrawiam
    TM

  • ~Wertykalny Magik 2019-03-15
    12:13:50

    14 10

    Aha, i jeszcze jedno mi się przypomniało. Fajnie gdyby Rybnicki Alarm Smogowy z równym zaangażowaniem zaczął punktować rybnicki samorząd za kompletne olewanie tematu. Wspieram RAS w tym działaniu.

    Jeśli idzie o działalność antysmogową i uchwały antysmogowe to zgodnie z ustawą z 11 lipca 2014 o petycjach każdy może wnieść petycję czy to do rady miasta, czy do prezydenta, czy do sejmiku. Wystarczy jeden podpis, petycja musi zostać rozpatrzona. Żądajcie efektywnych działań od UM i Sejmiku Województwa, a nie propagandy.

  • ~ 2019-03-15
    12:31:13

    15 26

    Popieram! W paru miastach młodzież zorganizowała marsze przeciw smogowi. A czy u nas młodzież nie mogłaby dać jakiegoś impulsu rodzicom i babciom nie tylko przez rozmowy ale właśnie przez jakiś marsz lub happening? Weźcie przykład z Grety Thunberg która w tak czystym kraju jakim jest Szwecja postanowiła coś zrobić aby uświadamiać dorosłych. Jak można truć aby robić sobie ciepło? Kopciuchy do lamusa - młodzież może realnie zawstydzić i przekonać swoich starszych do rezygnacji z pieców na węgiel.

  • ~ 2019-03-15
    15:35:35

    13 7

    "Alarmy smogowe w województwie śląskim "
    a co to za samozwańcze twory utworzone w dużej mierze dla samospełnienia się mieszkańców "apartamentowców", którzy szczególnie zimą, z nadmiaru wolnego czasu szukają sobie zajęcia

  • ~ 2019-03-15
    15:57:56

    19 7

    przy okazji, bo mamy nacisk na ogrzewanie gazem, jest to niby fajny i ekologiczny sposób ( pod warunkiem, że nie analizujemy emisji CO2) zobaczmy też minusy takiego rozwiązania:
    - jak wyglądają skutki rozszczelnienia się instalacji gazowej, mogliśmy zobaczyć ostatnio w Bełku
    - wystarczy wichura która spowoduje przerwę w dostawie energii ( a te w niektórych miejscach trwały dłużej niż dobę ) i cała ta nowoczesna technologia staje się bezużyteczna, wtedy przydaje się możliwość klasycznego "zapalenia", ale zgodnie z trendami, taka opcja ma zostać wyeliminowana, oczywiście ostatnio panujące temperatury sprawiły, że nie było to zagrożenie, ale co byłoby, gdyby temperatura wynosiłaby - 15 stopni ? wtedy, ze względu na warunki, czas usuwania usterek, uległby znacznemu wydłużeniu
    - o skutkach ewentualnego zakręcenia kurka z gazem przez jego głównego dostawcę nawet nie wspomnę, by nie być posądzony o rozgłaszanie teorii spiskowych

  • ~Arteks 2019-03-15
    17:22:31

    8 16

    @ursus - w USA ludzie chcący mieszkać w domach na odludziach mają własne agregaty na wypadek awarii energetycznych. I nikt tam nie trzyma w zapasie węgla czy pieca "na wypadek", a kataklizmy są tam zdecydowanie częstsze i większe niż u nas. A ty byś chciał usprawiedliwiać piecowe dziadowanie - jakimś jednym wiatrem.
    Ty czy @palaczzasypowy - możecie sobie żyć i postępować jak zaściankowcy ale na naszych oczach mija epoka węgla. Inne kraje się nie boją zakręcenia kurka z gazem. A wszystkie tak zmieniają swoje ciepłownictwo aby jednocześnie pogodzić to z ekologią i dywersyfikować źródła ciepła. Wiedeń ogrzewany jest przez spalarnie odpadów! Nawet nowy prezydent z Raciborza z PiS namawia mieszkańców na rezygnację z węglowych pieców. A sami wiecie o czym delikatnie wspomniał senator Piecha. Świetnie, że nie lubicie alertów i różnych społeczników. To oznaka, że są skuteczni! :P

  • ~ 2019-03-15
    19:19:19

    14 2

    Arteks
    "@ursus - w USA ludzie chcący mieszkać w domach na odludziach mają własne agregaty na wypadek awarii energetycznych. "
    plus zapas opału (jeżeli jest taka potrzeba)
    a kto mówi u nas o mieszkaniu na odludziu ? gdzie takie mamy w Rybniku ? a większe przerwy były także w Rybniku
    co daje agregat, kiedy przy zaniku napięcia mamy tez brak gazu, bo nie działają przepompownie
    w cywilizowanych i ekologicznej Skandynawii w każdym domu można spotkać kocioł na paliwo stałe, na najpopularniejszy tam opal, w tym przypadku drewno

  • ~ 2019-03-15
    19:45:26

    16 1

    ~Arteks 2019-03-15 17:22:31
    ". Inne kraje się nie boją zakręcenia kurka z gazem. A wszystkie tak zmieniają swoje ciepłownictwo aby jednocześnie pogodzić to z ekologią i dywersyfikować źródła ciepła."
    a jakie perspektywy mamy u nas ? uzależnienie od rosyjskiego gazu
    "Wiedeń ogrzewany jest przez spalarnie odpadów!"
    ale nowoczesną, a Rybniku ci którzy maja szczęście być podłączeni do sieci ciepłowniczej (także Ty), maja ciepło z nieekologicznej retro ciepłowni w Chwałowicach, bez realnych perspektyw na poprawę
    " Nawet nowy prezydent z Raciborza z PiS namawia mieszkańców na rezygnację z węglowych pieców."
    napisz całą prawdę, że za tymi namowami idą miejskie dotacje, co u nas prezydent z kręgów PO zlikwidował
    "Świetnie, że nie lubicie alertów i różnych społeczników. To oznaka, że są skuteczni! :P"
    skuteczne są działania zachęcające (jak chociażby w Krakowie - dopłaty 100% kwoty modernizacji, bez trudnej do przeskoczenia bariery biurokratycznej), a nie tylko administracyjne wprowadzanie zakazów, bez realnych działań władz, jak mamy u nas
    sam jesteś tego przykładem, piętnując mieszkańców domów, a sam grzejąc mieszkanie z chwałowickiego kopciucha, nie widząc w tym problemu

  • ~ 2019-03-17
    10:21:34

    3 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4961