zamknij

Wiadomości

Rybnik czwarty raz w „Diagnozie”. Czy taka promocja się opłaca?

2019-01-15, Autor: 

Do 12 stycznia w Rybniku realizowane były zdjęcia do czwartego sezonu serialu „Diagnoza”. Tymczasem miasto dzieli się wynikami badań rozpoznawalności Rybnika poprzez produkcję TVN.

Reklama

Badanie „Polacy o serialu Diagnoza” zrealizowała Grupa BST z Katowic. W sondażu sprawdzano nie tylko rozpoznawalność miasta, ale też pytano co Polacy sądzą o ulokowaniu akcji serialu w Rybniku i czy to dobra promocja dla naszego miasta.

- Nasza praca to pasja, nie zawsze musi być związana z konkretnym klientem i jego potrzebami. Często po prostu sami stawiamy sobie pytania i szukamy na nie odpowiedzi. Jedno z naszych biur mieści się w Rybniku, tu też dzieje się akcja serialu „Diagnoza”. Kilka tygodni temu dobiegła końca emisja trzeciego sezonu serialu. Temat serialu i rozpoznawalności miasta, w którym toczy się akcja filmu wydał nam się bardzo ciekawy – mówi Andrzej Kempa wiceprezes firmy Grupa BST.

- W grudniu zrealizowaliśmy niezależne, ogólnokrajowe badanie opinii dotyczące tej serii. Badanie dotyczyło m.in. rozpoznawalności i oglądalności samego serialu, ale także identyfikacji miejsca akcji oraz oceny korzyści wizerunkowych dla Rybnika. Badanie zrealizowaliśmy w formie sondażu telefonicznego na reprezentatywnej próbie tysiąca dorosłych Polaków – opisuje Andrzej Kempa.

W badaniu uwagę zwraca wynik rozpoznawalności „Diagnozy” - aż 43 proc. mieszkańców kraju słyszało o serialu „Diagnoza”, a dalsze 46 proc. go ogląda. 86 proc. widzów uważa, że lokalizacja serialu w Rybniku to dobra promocja dla miasta. Najczęściej o tej produkcji słyszano w województwie łódzkim, najwięcej widzów serial ma w kujawsko-pomorskim i opolskim, a najtrafniej miejsce akcji identyfikują mieszkańcy dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, śląskiego i podlaskiego.

Za lokowanie Rybnika w czwartym sezonie popularnej produkcji miasto zapłaci TVN 300 tys. zł. Taką samą kwotę Rybnik wydał na promocję w trzecim sezonie serialu. Za lokowanie Rybnika w dwóch pierwszych seriach „Diagnozy” urząd miasta wydał po 369 tys. zł. Władze miasta są przekonane, że to dobrze wydane pieniądze.

- Badania zrealizowane przez firmę BST pokazują, że promocja miasta poprzez lokowanie produktu turystycznego była bardzo dobrą decyzją. Na pytanie o to, czy to dobra promocja dla miasta odpowiedziało na tak 86,3 proc. ankietowanych. To bardzo wysoki wynik. Dzięki badaniom widzimy, gdzie serial jest oglądany, a co ważniejsze, w których województwach widzowie wiążą „Diagnozę” z Rybnikiem. Znamy dzięki temu nowe obszary, w których możemy podjąć działania promocyjne, choćby poprzez udział w targach turystycznych - mówi Robert Cebula, naczelnik Wydziału Promocji Urzędu Miasta Rybnika.

Pozytywnie o promocji poprzez serial wypowiada się Grzegorz Koczor, prezes agencji NoMonday, która stworzyła wiele kampanii wizerunkowych. Choć w komentarzu dla portalu ŚląskiBiznes.pl dostrzega też pewną wadę tego typu lokowania:

- Sam pomysł promocji miasta Rybnik w serialu Diagnoza oceniam pozytywnie. Z opinii wielu osób wynika, że serial jest ciekawy a miasto przedstawione zostało w sposób atrakcyjny i nienachalny (co równie ważne). Telewizja, pomimo lekkiej zadyszki w dobie nowych mediów, nadal gwarantuje dotarcie z przekazem reklamowym do milionów osób (gwarantuje więc tzw. zasięg). W wątpliwość podaję jedynie aktywność w czwartym sezonie. Tak, jak rozumiem kontynuację współpracy po pierwszej serii w celu budowania częstotliwości przekazu, tak nie jestem pewien, czy udział w czwartym sezonie broni się, biorąc pod uwagę tak wysokie koszty tej inwestycji (300 tys.). Należy pamiętać, że kilkaset tysięcy złotych można zainwestować bardzo efektywnie w promocję, korzystając z narzędzi digitalowych - mówi ekspert.

Dodajmy, że rybnickie zdjęcia do czwartego sezonu serialu „Diagnoza” trwały od 9 do 12 stycznia. Na ulicach Rybnika było można spotkać aktorów, których widzowie poznali już w trzech poprzednich seriach, czyli Maję OstaszewskąMacieja ZakościelnegoMagdalenę PopławskąAdama WoronowiczaBeatę Ścibakównę czy wywodzącą się ze Śląska Sonię Bohosiewicz. Do serialu wraca Jan Englert, a nową postać rybnickiego lekarza zagra Maciej Stuhr. W Rybniku pojawiła się także Agnieszka Warchulska, która wcieli się w postać Aliny Brylskiej.

Artykuł pochodzi z portalu Śląski Biznes.

Oceń publikację: + 1 + 25 - 1 - 59

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (30):
  • ~Blazej Balcerzak 2019-01-15
    12:10:49

    Niech jest i 100% rozpoznawalne. Pytanie powinno brzmiec, czy rybnicki podatnik, trujacy sie smogiem i majacy inne wazniejsze problemy, na ktore mozna przeznaczyc pieniadze powinien placic za rozrywke mieszkancow innych miast polskich i zagranicznych?

  • ~Ktoś_z_Rybnika 2019-01-15
    12:41:24

    53 63

    Już mi się ż..ć chce czytajac "dlaczego to idzie z naszych podatków, są ważniejsze sprawy w mieście do zrobienia itp". Ja uważam, że lepszej promocji z rozglosem ogólnopolskim, za te pieniądze raczej nie znajdziesz. ~Blazej Balcerzak nie patrz na TV, bo wtedy oglądasz filmy i seriale na koszt Warszawy, Krakowa, Wrocławia cz innych miast w Polsce.
    A moje pytanie brzmi, dlaczego my podatnicy mamy dokładać do wymiany pieców lub termomodernizacji, ludziom z podatków miejskich, gdzie na posesji stoją wypasione auta a pala byle gó... m?

  • ~spirit-of-the-town 2019-01-15
    12:41:38

    32 45

    Pytanie powinno brzmieć, czy chcemy aby Rybnik był znany tylko ze smogu, czy też z innych bardziej pozytywnych stron.

  • ~rodzyn 2019-01-15
    12:42:05

    39 72

    Jestem stale w delegacji i w różnych częściach kraju Rybnik kojarzony jest tylko z Diagnozą. Myślę, ze to dobrze wydane pieniądze.

  • ~Mariusz Grodecki 2019-01-15
    12:51:06

    27 47

    Dokładne jak wcześniej ktoś zauważył , nie musisz być fanem "Diagnozy" , możesz być nawet jej przeciwnikiem , ale nie bądź obłudy i nie oglądaj seriali kręconych w innych miastach. Ja nie będąc telewizyjnym widzem , jestem za taką promocją np. z tego względu aby moje wnuki mogły zobaczyć gdzie i jak ich dziadek mieszkał. Mógłbym podać multum argumentów ale zwolennikom promowania miasta nie trzeba przedstawiać , przeciwnicy zadufani w sobie i tak nie zrozumieją.

  • ~spirit-of-the-town 2019-01-15
    13:11:48

    20 34

    ~Mariusz - dokładnie tak. Ponadto, która z większych firm, starających się o pozyskanie klienta nie dałaby marnych 300 tysięcy za ogólnopolską reklamę?

  • ~Blazej Balcerzak 2019-01-15
    13:12:38

    45 13

    @ Ktos@ Mariusz
    Tylko na czym ta promocja polegac?
    Tym ze charchlajacy rybniczanin sie dowartosciuje w Lublinie, bo ktos mu powie, ze tam kreca serial? Czy raczej powinna polegac a promocji turyzmu, etc... - Ale jak skoro aktorzy Diagnozy w ogolnokrajowych mediach mowia, ze tu syf I oddychac sie nie da?
    Nie pisalem nic o doplatach.
    Nie ogladam seriali.
    nie interesuje mnie jakie miasto jest w serialach I kto inny do nich doplaca.

  • ~Ktoś_z_Rybnika 2019-01-15
    13:28:27

    19 38

    @Blazej Balcerzak
    Chętnie posłucham, jak powinna wyglądać promocja miasta według Ciebie! daj przykład jak wykorzystywać pieniądze z budżetu Miasta na promocję i reklamę.
    A to że nie da się tutaj oddychać w zimę to nie wina Miasta, tylko w 90% wina ludzi, którzy palą czym popadnie, węglem niewiadomego pochodzenia.
    Szkoda w ogóle dyskusji na ten temat. 4 sezon "Diagnozy" a problemy te same "bo dlaczego z kasy miasta itp."

    Zostań prezydentem albo radnym i pokaż jak wydawać pieniądze miejskie i zadowolić wszystkich.

  • ~Blazej Balcerzak 2019-01-15
    14:13:45

    22 9

    @Ktos z Rybnika
    Na promocji Rybnika wsrod polskiego i zagranicznego biznesu. Na bywaniu w ministerstwach, siedzibach firm i ambasadach krajow, ktore maja zbytek i chca inwestowac. Na przekonaniu ludzi biznesu, ze tutaj inwestowac warto. Networking nie kosztuje majatku. A wszystko po to, zeby mlodziez nie wyjezdzala do Wroclawia, Warszawy czy Katowic, tylko znajdowala prace na miejscu. Po to aby za 5- 10 lat przecietny gornik mogl powiedziec - pieprze robote na grubie, za te sama kase moge pracowac gdzie indziej. Po to aby jego dzieci, znalazly jescze lepsza prace a jego wnuki mowily z lekkim zazenowaniem, ze kiedys pracowalo sie pod ziemia na kopalniach.

  • ~Extraliga_1 2019-01-15
    14:19:02

    19 5

    z 1000 43% słyszało, z tych 43% ogląda 46% czyli ok. 20% a Rybnik jest kojarzony 36%z tych 43% czyli 15,5%. Żeby było śmieszniej to przy tych obrazkach z rozpoznawalnością jest "*-zsumowana spontaniczna i wspomagana znajomość" - bez wspomagania to chyba nikt by nie skojarzył tego z Rybnikiem.

  • ~pprywatne 2019-01-15
    14:42:14

    38 4

    Przerażające jest to ile ludzi ogląda te tandetne i bezwartościowe seriale. Od rana na większości kanałów tylko szmira, seriale dla matołków. Takie czasy...

  • ~pprywatne 2019-01-15
    14:45:02

    27 4

    A co to daje, że jeden z drugim matołkiem teraz wie o istnieniu Rybnika? Przyjedzie tu zainwestować, nie bo ci co oglądają te seriale to bardziej liczą na 500+. Nikt poważny nie ogląda takich bzdur.

  • ~dr_Moriarty 2019-01-15
    15:25:03

    29 7

    Promocja przecież jest, adekwatna do wyrzuconych pieniędzy. Ukazała się w kilku portalach internetowych.

    Maja Ostaszewska opublikowała na swoim Instagramie zdjęcie z planu. Na fotografii z kolegą z serialu Maćkiem Zakościelnym, obydwoje pozują z zasłoniętymi nosami i ustami.

    Zimowe zdjęcia w Rybniku. Ludzie przemili, atmosfera, tylko ten straszny smog. W Warszawie ciut lepiej, ale zmierzamy w tym samym kierunku. A mogłoby być tak pięknie!

    To wszystko się dzieje za wasze pieniądze! Pamiętajcie, bądźcie dumni z Rybnika jak przykazał agent 0049.

  • ~ 2019-01-15
    17:47:54

    14 1

    Pewnie, że się opłaca, ale nie rybniczanom.

  • ~Jan Marian 2019-01-15
    18:51:24

    10 1

    ~Ktoś_z_Rybnika , a możesz wytłumaczyć nam wszystkim, po co nam ta promocja i rozgłosz? Może być nawet w kilku punktach, bo chyba ci sie pomerdało z reklamą produkty lub działalności gospodarczej....poszukaj wokoło bo chyba coś wypadło ci z głowy.

  • ~Arteks 2019-01-15
    18:56:59

    4 24

    To był świetny pomysł, szczególnie jak się to porówna z różnymi dość infantylnymi spotami dotyczącymi różnych miast czy regionów.
    @pprywatne - ale aktorzy i ekipa filmowa kręcąc i mieszkając tu może przy okazji znaleźć inne plenery, może o nich opowiedzieć. Mogą całkiem dobrze wspominać czas jaki spędzili w Rybniku. To tylko taki dodatek - ale to może procentować bo filmowcy to wpływowa branża. @rodzyn - to wszystko zależy z jakimi ludźmi się spotykasz. Biznes kojarzy Rybnik, tak samo osoby które się przewinęły przez ROW w ostatnich kilkudziesięciu latach - ja przynajmniej gdziekolwiek jestem to prawie zawsze spotykam się z tekstem, że ktoś ma rodzinę koło Rybnika, pracował w Rybniku albo okolicy, przesiadał się w Rybniku itd. Dzisiaj przez Rybnik śmigają międzynarodowe pociągi z Pragi/Wiednia/Budapesztu/Bratysławy do Warszawy, jest autostrada którą multum ludzi przemieszcza się z północy na południe. Kilka milionów osób przez telewizorami ogląda w Polsacie Ryjka. Miłośnicy żużla też kojarzą nasze miasta tak samo jak kolejarze którzy wiedzą, że Rybnik Towarowy to największa stacja jeśli chodzi o nadania w kraju. Ze śląskich miast Rybnik jest chyba najbardziej rozpoznawalny po Katowicach, Bielsku i Zabrzu.

  • ~Arteks 2019-01-15
    19:00:09

    5 21

    @tf2 - czemu ty ciągle wszystko negujesz? Jeśli ci się nie podoba serial to nie oglądaj, jeśli uważasz, że to źle wydane pieniądze - to na co lepszego byś je wydał co mogłoby promować miasto? Na jakiś przygłupi spot o dwóch gościach leżących nad zalewem i ich gadających nogach? Przerabialiśmy już to. Gdańsk wystąpił w jakimś świątecznym filmie i mieszkańcy byli z tego dumni. A u nas narzekacze zawsze będą narzekać nawet jak w ich mieście kręcą serial z doborową obsadą. Ile jest takich miast w Polsce?

  • ~Jan Marian 2019-01-15
    19:10:11

    12 2

    do kolejnego lemminga pytanie, po co ci ta promocja i spot i reklama? tak się tylko pytam bo tego bełkoty nie można już czytać

  • ~Piotr Czaja 2019-01-15
    19:17:43

    2 3

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Blazej Balcerzak 2019-01-15
    19:33:31

    8 5

    @ Piotr Czaja,
    To zeby Ci przykro nie bylo i zebys sie nie czyl zdolowany, to dam ci przyklad, jak fajnie wydane na Diagnoze rybnickie pieniadze uprzyjemnily mi dzien.
    Otoz zamawiam sobie taksowke poznanskiej korporacji, zeby dojechac 20 km do niedalekiej miejscowosci (jedyna metoda). Pan Marian, mily poznaniak po piesdziesiatce pyta skad jestem. Ja odpowiadam, ze z Rybnika. Pan Marian na to Aaaa...tam kreca Diagnoze?. Blazej na to, tak tam. Powiedzialem przy tym, ze telewizji niestety nie ogladam od 2001 roku i Diagnozy nie widzialem. Pan Marian postanowil to dla mnie nadrobic i opowiadal mi fabule ze szczegolami do chyba 5 odcinka... Mialem dosc, nie chcialem mu jednak przykrosci robic, mowiac, ze wole posluchac radia. Od tego dnia postanowilem, ze jezdze Uberem, bo statystyczny poznanski Dima, czy Sasza raczej nie jest zbyt biegly w polskiej kulturze popularnej.

  • ~ 2019-01-15
    19:50:28

    15 2

    Arteks to retoryczne pytanie. Wydałbym środki miasta na cele, do których UM został powołany, czyli na remonty, inwestycje, na budowę ciepłociągu, kanalizację. Na cele, na jakie pobierane są nasze podatki na pewno nigdy nie zmarnowałbym tych środków na polityków KODu udających aktorów czy inny show prywatnej telewizji.
    Skoro wg UM Rybnik to miasto turystyczne, które żyje z turystów, niczym Krynica czy Zakopane, to chcę zobaczyć wyniki ile pieniędzy więcej wpłynęło do kasy miasta po 1 sezonie Diagnozy, bo nie wyobrażam sobie, żeby wydawano taką kasę na reklamę, która nawet się nie zwraca.

  • ~Arteks 2019-01-15
    20:10:16

    3 18

    @tf2 - ciepłociąg powinien budować PEC, kanalizacja była budowana przez miasto i była to jedna z najdroższych zrealizowanych inwestycji, remonty są dokonywane - najlepszym przykładem d. Juliusz czy budynki komunalne. Niedawno wyremontowano kamienice miejskie na Rzecznej. Turystyka filmowa to dla wielu osób powód odwiedzenia jakiegoś miasta. Ja np. zawsze chciałem zobaczyć Kłodzko po jednym z odcinków Czterech pancernych i psa. Wybrałem się też kiedyś zobaczyć gdzie w Czechach był kręcony Amadeusz czy Władca Pierścieni, a także zwiedziłem osiedle familoków w Bytomiu gdzie kręcono Hienę. A co dopiero jakbym był kinomaniakiem? Dla nich odwiedzanie takich miejsc to rodzaj hobby.

  • ~przykopa 2019-01-15
    20:19:27

    14 1

    Panie Arteks. PEC panu wybuduje ciepłociąg? Tylko że tej firmy od dawna już tu nie ma

  • ~Arteks 2019-01-15
    20:37:55

    5 17

    @przykopa - niech się to zwie jak zwie. Ale w naszym regionie to nie samorządy są właścicielami spółek ciepłowniczych tylko państwo i to państwo powinno rozbudowywać ciepłociągi. A swoją drogą czy to nie z państwowych pieniędzy powstaje Korona Królów?

  • ~ 2019-01-15
    21:15:02

    7 2

    Ten oraz inne filmy powstały ze środków TVP. Na zasadach podobnych jak w np.: niemieckiej telewizji państwowej. Rozumiem, że podałeś ten przykład, bo urzędy miasta zapłaciły za lokalizację w których go kręcono? Czy UM Rybnika to producent firmowy czy telewizja?
    To na jakiej podstawie uznajesz, że miejsce warte jest odwiedzenia to Twoja prywatna sprawa. Nie oceniam czy to bilbord czy serial w TV lub znajomość geografii.
    Oczywiście miasto mogłoby wybudować elektrociepłownię, ale także inwestować w rozbudowę istniejącej. Niektóre gminy są akcjonariuszami infrastruktury na swoim terenie, niektóre mają pakiety większościowe. Dlaczego "tylko państwo może" wg ciebie rozbudowywać infrastrukturę komunalną w Rybniku?

  • ~ 2019-01-15
    21:50:36

    10 4

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~bobomasta 2019-01-16
    10:55:12

    10 1

    Jest Promocja ale smogu w Rybniku. Niech ktoś pokarze statystyki, że przyjechało więcej turystów w zeszłym roku w stosunku do przed diagnozy. Że więcej jest miejsc noclegowych, restauracji itd etc mówiące o wzroście turystyki.
    Jeśli nie ma, to znaczy, że kasa jest wyprowadzana w białych rękawiczkach?

  • ~telemania 2019-01-16
    11:11:38

    3 9

    Bardzo lubię Diagnozę, to jest najlepszy serial w otwartej telewizji! Fajne twarze i niebanalna fabuła, to się dobrze ogląda, sami przyznajcie.

    Gratuluję wszystkim, dla których rozpoznawalność miasta to status postpeerolowskiego kurortu typu Łeba czy Szczyrk i dwutygodniowe kiszenie się tam z tłumami Januszy i Grażyn :) A słyszeliście o turystyce weekendowej, jednodniowej czy okazjonalnej, która na świecie zaczyna być bardzo ważna? Bo to jest pole do popisu dla Rybnika i ta promocja przez serial na pewno się temu przysłuży. Jak ktoś ma popołudnie/dzień/weekend wolny i nie jeździ na nartach to z Częstochowy ma jechać nad morze? Jak ktoś wraca A1 z Włoch czy Chorwacji na północ i ma nocleg po drodze to ma nocować w Szczyrku albo Wiśle? Może zamiast tego wybierze ładnie przedstawiony Rybnik o krok od autostrady :) Taka promocja pozwala zawalczyć o gości z Tarnowskimi Górami czy Gliwicami. Ale wy tylko marudzicie marudy jedne.

  • ~kurier 2019-01-16
    23:24:01

    5 4

    Czemu wy jesteście tacy smutni? Serial dobry, aktorstwo dobre. W ilu miastach ludzie byliby szczęśliwi, że kręcą u nich serial i dumni z tego. A wy zrzędzicie.

  • ~ 2019-01-26
    20:14:41

    2 0

    Wpis został usunięty z powodu niezłamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5064