zamknij

Wiadomości

Rybniczanie za zakazem spalania węgla? Jest raport

2019-05-15, Autor: 

47% ankietowanych zdecydowanie popiera zakaz stosowania węgla do ogrzewania gospodarstw domowych – tak wynika z badań zleconych przez Fundację 360! Pojawił się raport dotyczący tego, jak rybniczanie postrzegają smog.

Reklama

Raport stanowi podsumowanie badania dotyczącego postrzegania problemu jakości powietrza w Rybniku. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od marca do kwietnia 2019 r. za pomocą standaryzowanego kwestionariusza ankiety dystrybuowanego internetowo.

- Pytaliśmy rybniczan o zanieczyszczenie powietrza. W internetowej ankiecie wzięło udział 400 osób - dobór był kwotowy (odpowiednia liczba ankiet z każdej dzielnicy proporcjonalnie do liczby mieszkańców) – wyjaśnia Emil Nagalewski z Fundacji 360!

Cały raport TUTAJ. My natomiast wyciągamy z niego najważniejsze wnioski.

Świadomość mieszkańców Rybnika na temat przyczyn i skutków zanieczyszczenia powietrza:

1. Zdecydowana większość respondentów (90,6%) ocenia stan powietrza w Rybniku jako bardzo zły oraz zły.

2. Kwestia zanieczyszczenia powietrza stanowi dla większości badanych bardzo poważny (86,5%) bądź umiarkowanie poważny (9,3%) problem. Jedynie dla 1,8% ankietowanych stan powietrza w Rybniku nie stanowi żadnego problemu.

3. Większość badanych (86,0%) jest zdania, że na zanieczyszczenie powietrza w Rybniku bardzo duży bądź duży wpływ ma spalanie odpadów. Kolejnym pod względem częstości wskazań czynnikiem negatywnie wpływającym na stan powietrza jest sposób ogrzewania domów (jego wpływ jako bardzo duży bądź duży określa 84,4%, badanych). Połowa ankietowanych (50,3%) jest zdania, że na zanieczyszczenie powietrza w Rybniku duży bądź bardzo duży wpływ ma przemysł. Duże bądź bardzo duże oddziaływanie napływu zanieczyszczeń z innych miejscowości zauważa 43,6% respondentów.

4. Większość uczestników badania (80,8%) zgadza się z określaniem Rybnika mianem polskiej bądź europejskiej stolicy smogu.

Postawy mieszkańców Rybnika wobec problemu zanieczyszczenia powietrza:

1. Najczęściej podejmowanie przez mieszkańców miasta działania w okresach przekroczeń norm jakości powietrza to: ograniczanie aktywności ruchowej na zewnątrz (82,5% badanych rezygnuje zawsze lub często z aktywności zewnętrznych w przypadku przekroczeń norm jakości powietrza w mieście), ograniczanie wietrzenia pomieszczeń (78,8% ankietowanych), monitorowanie jakości powietrza (ponad 44% respondentów zawsze, a co trzeci badany mieszkaniec miasta często sprawdza jakość powietrza), korzystanie z oczyszczaczy powietrza (regularne korzystanie z oczyszczacza deklaruje 39,8% ankietowanych).

2. Rybniczanie podejmują aktywne działania na rzecz ochrony jakości powietrza. Co trzeci respondent podejmuje działania lobbingowe wśród rodziny, przyjaciół, znajomych, co czwarty wspiera akcje antysmogowe w Internecie.

3. Mieszkańcy miasta zdecydowanie popierają radykalne działania związane z poprawą powietrza w mieście: 75,1% badanych popiera występowanie na drogę sądową w walce o czyste powietrze.

Wiedza i oczekiwania mieszkańców Rybnika nt. przepisów regulujących kwestię stosowania węgla w województwie śląskim:

1. Zdecydowana większość badanych mieszkańców Rybnika popiera zakaz stosowania węgla do ogrzewania gospodarstw domowych – 47,3% ankietowanych udzieliło odpowiedzi zdecydowanie popieram, a 13% raczej popieram wprowadzenie takiego zakazu.

2. Prawie połowa (48%) badanych rybniczan chce wprowadzenia zakazu stosowania węgla w gospodarstwach domowych jeszcze w tym roku.

3. Zdecydowana większość ankietowanych (84,5% respondentów) słyszała o tzw. uchwale antysmogowej zgodnie z którą w województwie śląskim będzie obowiązywał zakaz stosowania kotłów pozaklasowych do ogrzewania domów.

Oczekiwania mieszkańców Rybnika dotyczące pomocy władz dla mieszkańców zmieniających źródło ogrzewania:

1. Rybniczanie w większości (94,2%) uważali, że władze powinny pomagać mieszkańcom w zakresie działań mających na celu zmianę sposobu ogrzewania domu lub mieszkania. Najczęściej mieszkańcy oczekiwali pomocy w ubieganiu się o dostępne dofinansowanie (68,0%), pomoc w podłączeniu do sieci ciepłowniczej (62,8%), pomoc w podłączeniu do sieci gazowej (61,8%) oraz pomoc w określeniu najlepszego w danym przypadku rozwiązania dotyczącego ogrzewania domu/mieszkania (56,8%).

2. Zdaniem większości badanych (89,5%) osoby zmieniające źródło ogrzewania i/lub ocieplające dom powinny być wspierane finansowo przez władze.

3. Wśród czynników decydujących o uzyskaniu wsparcia finansowego mieszkańcy Rybnika najczęściej wskazywali poziom dochodów (65,3%), następnie poziom emisji pyłu z urządzenia (54,1%), lokalizację budynku (45,7%), wysokość kosztów planowanej inwestycji (37,5%), najrzadziej czas inwestycji (30,8%).

4. Zdaniem mieszkańców Rybnika istnieje potrzeba prowadzenia działań edukacyjnych dotyczących jakości powietrza. Najczęściej (90,6%) badani deklarowali, że istnieje potrzeba prowadzenia działań dotyczących ochrony przed zanieczyszczeniem. Na potrzebę prowadzenia działań edukacyjnych dotyczących stosowania do ogrzewania innych paliw niż węgiel wskazało 89,8% badanych. Zdaniem 89,6% respondentów konieczne jest edukowanie mieszkańców na temat działań, które mogą pozwolić na redukowanie zużycia energii i ciepła w życiu codziennym. Na konieczność edukowania mieszkańców na temat skutków zdrowotnych zanieczyszczeń wskazało 88,3% respondentów, a na ostrzeganie o karach za łamanie przepisów prawa chroniących powietrze 85,3% badanych.

Oceń publikację: + 1 + 58 - 1 - 141

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (40):
  • ~Stanisław Nowak 2019-05-15
    11:51:25

    Ekstremiści to zazwyczaj ludzie niedouczeni. Mądrość rodzi wątpliwości. To realne uwarunkowania decydują o rozwiązaniach . Chodzi o to , aby byłe one optymalne w całokształcie działalności. Zarówno w skali kraju, województwa i miasta Rybnika takimi nie są bo pomijają problem ubóstwa energetycznego ponad 4 milionów Polaków mieszkających w niedogrzanych mieszkaniach i pochodnej w postaci 35 tysięcy zgonów/ rok z tytułu zimna w mieszkaniach. Zanieczyszczenie powietrza należy zwalczać kompleksowo to znaczy na każdym możliwym odcinku , a nie wybiórczo lansować hasło "precz z węglem '

  • ~Dropsik Dropsik 2019-05-15
    11:58:44

    Mnie się nikt nie pytał, i z tego co mi wiadomo że znajomych i rodziny też nikt nie słyszał o tej ankiecie. W Krakowie zabronili i smog jest prawie taki sam :). Więc darujcie sobie ze większość mieszkańców jest za, najprosciej zwołać referendum. Wtedy zdecyduje faktycznie większość.

  • ~x.treme 2019-05-15
    12:06:18

    "47% ankietowanych zdecydowanie popiera zakaz stosowania węgla do ogrzewania gospodarstw domowych "

    Jaki procent to ludzie z bloków, którzy nawet nie wiedzą dlaczego kaloryfery są ciepłe i co je ogrzewa? A jeśli nawet część wie - co im szkodzi opowiedzieć się za zakazem spalania węgla w piecach domowych?
    Ten raport to sobie można .. wsadzić. Węgiel spalany będzie nadal z wielu powodów, ale nie chce mi się o tym pisać.

  • ~minowa 2019-05-15
    12:14:22

    16 4

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~minowa 2019-05-15
    12:17:08

    Ankieta wśród 400 osób na 140000 to żadna statystyka. Wypowiedziało się 0,3% mieszkańców, ciekawe, ilu z Nowin zapytano ?

  • ~palaczzasypowy 2019-05-15
    12:17:23

    Lobby gazowe w natarciu

  • ~minowa 2019-05-15
    12:18:51

    Ciekawa matematyka i ciekawa statystyka. 47% z 400 badanych wśród 140000 mieszkańców to większość. Bardzo ciekawe....

  • ~MaciejK 2019-05-15
    12:31:47

    Cieszę się, ze świadomość rosnie. Prymitywni dymiarze beda nadal glosno szczekac, ale w koncu postep dojdzie i do Rybnika. Chyba jednak niestety nie w tym pokoleniu :( * Dropsik - widac, ze nie sledziles zima wskazan, bo sie nie orientujesz. No, chyba ze sie orientujesz i celowo klamiesz, to teraz modne ...

  • ~niwa 2019-05-15
    12:47:30

    Kolejna nagonka

  • ~exx 2019-05-15
    12:52:11

    37 57

    Widzę, że są tacy co piszą że wypowiedziało się 0,3% mieszkańców. No dobrze, a co powiecie o wyborach do parlamentu. Tam mamy frekwencję zawsze nie większą niż 50% i tyle społeczeństwa wybiera nam rządzących i to jest dopiero powód do płaczu.

  • ~arkussinus 2019-05-15
    12:59:24

    82 16

    minowa....wystarczył ten jeden jedyny, niepowtarzalny, a on stanowi za zdecydowaną większość! Każdą ankietę można tak "zaprogramować", że zawsze wyjdzie po myśli ankietującego(zamawiającego ankietę)

  • ~jaro_t 2019-05-15
    13:12:36

    67 87

    A kto zdrowy na umyśle jest za spaleniem węgla w domu? Ilość minusów będzie potwierdzać moją tezę.

  • ~sympatykrybnika 2019-05-15
    13:18:49

    39 37

    ~Stanisław Nowak napisałeś: „problem ubóstwa energetycznego ponad 4 milionów Polaków mieszkających w niedogrzanych mieszkaniach i pochodnej w postaci 35 tysięcy zgonów/ rok z tytułu zimna w mieszkaniach”. Proszę o źródło tych danych. Czy podano także ile było zgonów/rok z powodu ubóstwa energetycznego, niedogrzanych mieszkań w naszym Rybniku?
    A z drugiej strony to co napisałeś to świetna manipulacja.

  • ~Dropsik Dropsik 2019-05-15
    13:46:24

    47 15

    Panie Macieju k nie patrzę na te wskaźniki ma Pan racje, poprostu mn8e to mało interesuje ale czasami czytam wiadomości i to jest jedno info z wielu :
    Statystyki z Krakowa, który chwali się tym, że jest liderem w kraju w wymianie pieców węglowych, bynajmniej nie napawają optymizmem. W styczniu 2016 roku w stolicy Małopolski zmarło 836 osób, podczas gdy rok później - aż 1181.

    Co nas zatem truje, a w efekcie też zabija w Krakowie, skoro przecież kopciuchów jest coraz mniej? Choćby ostatnio, w październiku, przy niemal bezchmurnym niebie i temperaturach powyżej 20 stopni, kiedy nie ma po co rozpalać w piecu, w mieście też dusił nas smog.

  • ~Dropsik Dropsik 2019-05-15
    13:47:51

    67 10

    I nie jest to materiał z faktu czy tam innego badziewia, więc powiedzmy prawdę że węgiel nie dokonca jest jedynym winnym

  • ~minowa 2019-05-15
    13:50:13

    75 13

    Wśród tych 400 ankietowanych było ponad 50% mających ciepło sieciowe lub gaz i 49,5% osób z wyższym wykształceniem oraz ponad 50% określających swoja sytuację materialną jako dobrą lub bardzo dobrą. Czy to jest reprezentatywna grupa ankietowanych ? (dane z raportu)

  • ~rad11 2019-05-15
    13:53:35

    75 21

    Każdy trąbi o zakazie spalania węgla smog i smog czemu nikt nie mówi o dotacjach do pieców 5 klasy instalacja takich pieców znacząco ograniczyła by zjawisko smogu. Jak zwykłe zaczynamy od dup.. strony lepiej zniszczyć przemysł wydobywczy pozbawić ludzi pracy uzależnić się od Rosyjskiego gazu i węgla niż zacząć myśleć i dotować ekologiczne piece robiąc to systemowo nic nie da wymiana kilkunastu pieców to muszą zrobić wszyscy całe dzielnice.

  • ~exx 2019-05-15
    15:17:32

    60 1

    rad11 rację masz.
    A ja tak sobię myślę, czy nie lepiej by było całe pieniądze z dotacji przeznaczyć na dofinansowanie zmiany źródeł ciepła, zamiast rozdrabniać ten program na srytopian czy solary które jakości powietrza nie poprawią. Podstawą poprawy jakości powietrza jest czyste spalanie to dajmy wszystkim dotacje tylko na źródła ciepła, a na resztę odpis od podatku. Dla mnie jest to bardziej logiczne niż danie najbiedniejszym 90% a reszta niech się martwi.

  • ~arkussinus 2019-05-15
    15:38:45

    32 15

    jarot_t :"
    "A kto zdrowy na umyśle jest za spaleniem węgla w domu?"
    No chłopie normalni ludzie piece CO mają umiejscowione w piwnicy, ale innowacyjne rozwiązania pewnie są mile widziane- spalasz na I piętrze, czy na strychu?

  • ~Przyjaciel4567 2019-05-15
    15:44:29

    41 7

    Zakaz palenia węglę a na Rybniku Paruszowcu ma być kopalnia kto to rozumie jak było mówione zakaz w mieście jeździć Autem to wybudowali parking piętrowy w mieście

  • ~artefaks 2019-05-15
    16:53:02

    44 15

    Jak zabronią spalać węgiel. To taki kaziu sobie poradzi. Bo dosypie szyszek i chrustu. Ale te biedacy z Nowin ? Co zrobi Arteks ?Czym się będą grzali jak zakażą spalania węgla?

  • ~rad11 2019-05-15
    16:53:21

    28 3

    ~exx masz rację maxymalne dofinansowanie do pieców oraz wymiana ich całymi dzielnicami rok w rok tylko nie ma takiego programu który to umożliwia Czesi mają bardzo fajny program wymiany pieców szkoda że nasze władze nie uczą się od sąsiadów jak to zrobić.

  • ~psyche09 2019-05-15
    18:13:55

    18 5

    Czyli ludzie z bloków będą podłączani do miejskiego or sieci gazowej? Kapitalnie! Zero corocznego martwienia się o węgiel, drzewo, zero noszenia węgla z piwnicy, zrzucania go... zero brudnych ścian. WOoooow...


    pewnie zakaz skończy się tylko na... zakazie -,-

  • ~lukson997 2019-05-15
    18:39:39

    23 10

    Jak zlikwidują węgiel to będziemy mogli sobie tutaj uprawiać ziemniaki

  • ~ 2019-05-15
    19:14:39

    27 5

    Jak nie będzie węgla,to będzie lepsze sortowanie śmieci to co można
    spalić w dzień a co w nocy. ? !!

  • ~sympatykrybnika 2019-05-15
    19:49:30

    8 21

    ~DamiM – To nie będzie jutro 16 maja 2019 roku – „Jak nie będzie węgla” to też nie będzie pieców, to nie będzie też spalania śmieci. Świat idzie do przodu, na pewno będzie postęp techniczny i technologiczny. Pozdrawiam.

  • ~Stanisław Nowak 2019-05-15
    20:44:21

    15 4

    Sympatyk Rybnika ,w artykule mamy : 47% ankietowanych zdecydowanie popiera zakaz stosowania węgla ... , a może napisać bez manipulacji - 53 procent ankietowanych zdecydowanie NIE popiera zakazu stosowania węgla ...
    Proszę zapoznać się z Petycją do Prezydenta RP i Premiera dotyczącą uchwalenia - Rekompensaty anty smogowej , do pobrania na www.nwsd.pl - Aktualności - Rekompensata ... to rozszerzy znajomość problemu smogu i rozwieje pańskie wątpliwości. Żądanych danych dla Rybnika brak, bo zwalcza się spalanie węgla , a nie analizuje stanu zdrowia ludzi tkwiących w ubóstwie energetycznym.

  • ~ 2019-05-15
    21:11:53

    15 23

    Ubóstwo - tak, ale nie energetyczne tylko mentalne. Niestety w wiekszosci przypadkow osoby zadymiajace z kominow okolice, sa wlasnie slabe intelektualnie, czesto prostackie, a najczesciej chytre i chciwe * Co do refundacji wymiany piecow w domach prywatnych, to mam pytanie, czy UM zrefunduje mi wymiane samochodu na lepszy? Albo telewizora czy telefonu? Bo chcialbym lepszy

  • ~Tadeusz Kiełkowski 2019-05-15
    21:36:39

    40 8

    Niedawno ekoterroryści dowodzili, że winą za smog jest miał i muł teraz zmienili zdanie i przeszkadza im węgiel. W przyszłym roku przyczyną smogu będzie ogrzewanie gazem, a za dwa lata przeszkadzać im będą ludzie mieszkający w gromadzie.

  • ~Natalka616 2019-05-15
    21:47:30

    25 10

    O tym smogu już czytać nie idzie....
    Dlaczego nie zawalczą o odpowiednie filtry na kominy? Koszt o wiele niższy niż wymiana całego ogrzewania domu, mniejsza ingerencja oraz na pewno więcej ludzi by się zdecydowało na niego. Rozreklamować, dać dotacje jakąkolwiek. Ludzie palili węglem, palą i będą palić nie ze względu na niewiedze tylko ze względu na nasze polskie finanse!

  • ~Adam Nowak 2019-05-15
    22:57:02

    15 6

    dlaczego nie zadano pytania ankietowanym w jakim stopniu na zanieczyszczenie powietrza mają wpływ spaliny samochodowe. Te dziesiątki tysięcy rur przemieszczające się codziennie po każdej z ulicy Rybnika chyba bardziej nam szkodzą niż te kominy gdyż są w bezpośredniej bliskości naszych płuc.

  • ~sympatykrybnika 2019-05-15
    23:37:23

    8 16

    ~Stanisław Nowak – Nasz Wspólny Śląski Dom może być bez smogu, bez węgla, czyściutki, pachnący, niezadymiony, ekologiczny, nowoczesny, innowacyjny, z mądrą dobrze wykształconą młodzieżą, z energią pochodzącą z OZE i może niedługo z wodoru.

  • ~ 2019-05-16
    02:40:38

    9 7

    @ minowa, czy Ty w ogóle rozumiesz na czym polegają badania ankietowe?

    Pisząc "tych 400 ankietowanych było ponad 50% mających ciepło sieciowe lub gaz i 49,5% osób z wyższym wykształceniem oraz ponad 50% określających swoja sytuację materialną jako dobrą lub bardzo dobrą. Czy to jest reprezentatywna grupa ankietowanych ? (dane z raportu)" - tylko udowadniasz, że nie rozumiesz tego, co właśnie przeczytałaś, ale w myśl zasady "nie wiem, nie znam się, ale się wypowiem" do powiedzenia masz sporo.

  • ~marian-1990 2019-05-16
    07:18:28

    5 14

    No wreszcie - jak sie nie da po dobroci to trzeba przymusem bo chyba inaczej sie nie naucza zeby syfem nie palic .... a dopoki powietrze sie nie poprawi to mozna oczyszczacza uzywac - ja mam warmteca https://wentsystem.com/product-pol-7143-Oczyszczacz-powietrza-Warmtec-AP200W.html i super sie sprawdza

  • ~wojto 2019-05-16
    07:48:48

    4 10

    A tymczasem przed chwilą było 3000% PM 2.5

  • ~melemele 2019-05-16
    07:55:15

    15 6

    Car już szampana mrozi.
    Węgiel nie jest winny smogu , tylko element pośredni między nim a kotłem . To tak jak z autem : jak kierowca nim pokieruje tak ono pojedzie. Dlaczego nie edukuje się ludzi jak palić , tylko coraz to nowe zakazy bo poprzednie nic nie dały.

  • ~Aneta Faikis 2019-05-16
    09:41:02

    12 3

    Cóż dowiedziałam się dziś, że Rybnik ma blisko 200 mieszkańców... a 47% to 100%...

  • ~hartom 2019-05-16
    14:15:34

    9 2

    Zapewne pytali o to ludzi, którzy nie martwią się o ogrzewanie domu. Tylko referendum jest w stanie dać obiektywny wynik. Dopóki dopóty nie będzie tańszej alternatywy od węgla, ciężko będzie zmienić sposób opalania. Zamiast budować głupie ścieżki rowerowe, powinni od domu do domu - ulicami chodzić i wymieniać piece - za te same pieniądze. Mieszkańca by to nie obchodziło bo piec byłby własnością miasta. No ale cóż mamy prezydenta nakazów i zakazów, który siłą nas do tego zmusi. Prezydenta ekologa który na Żorskiej wyciął drzewa aby wybudować ścieżki rowerowe. Tak dla czystego powietrza!

  • ~Jan Orzechowski 2019-05-17
    12:18:13

    2 0

    Po Krakowie teraz Rybnik ma zamiar przestać opalać węglem a czy pomyśleli ci mądrzy górnicy gdzie będą pracować jak im zamkną kopalnie

  • ~Sylwia Sylwia 2019-11-03
    18:13:51

    4 1

    Zakaza palenia węglem to tym bardziej będą spalanie śmieci...! Ludzi nie stać na węgiel a innych akternetyw nie ma! NIE MA!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5298