zamknij

Wiadomości

Rewolucja: zmienią się ceny biletów autobusowych i za parkingi. Co kryje plan zrównoważonej mobilności?

2017-02-20, Autor: 

Na lutowej sesji Rady Miasta Rybnika rybniccy radni podjęli uchwałę w sprawie przyjęcia planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla miasta Rybnika. Proponuje ona zupełnie nowe rozwiązania w zakresie wykorzystywania środków transportu w naszym mieście. Władze już teraz zapowiadają zmianę cen biletów autobusowych oraz za parkowanie samochodów. 

Reklama

Zaproponowane w Planie działania mają przyczynić się do zróżnicowania wykorzystania środków transportu, by ograniczyć najmniej efektywny ekonomicznie, przestrzennie i ekologicznie ruch samochodów osobowych w mieście. Efektem ma być likwidowanie zatorów komunikacyjnych, poprawa bezpieczeństwa i redukcja emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii. Nadrzędnym celem wprowadzenia Planu zrównoważonej mobilności miejskiej jest poprawa jakości życia w mieście.

- Chcemy aby przestrzeń - głównie śródmieścia, ale nie tylko – funkcjonowała w sposób przyjazny. Dlatego musimy zmienić priorytety, wskazując na pieszych, rowerzystów, transport zbiorowy, a dopiero potem na samochody. Ważne, że chcemy również wskazywać na przestrzenie wspólne dla ruchu pieszego, rowerowego i transportu publicznego, myślę tu na przykład o centrach przesiadkowych, jakie chcemy stworzyć na Paruszowcu, w okolicach dworca komunikacji miejskiej czy w pobliżu głównego dworca PKP. Takim symbolem będzie tunel na Paruszowcu, na budowę którego mamy zabezpieczone pieniądze w budżecie miasta – zapowiada prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Projekt planu powstawał przy wykorzystaniu narzędzi partycypacji publicznej, w formie warsztatów z mieszkańcami. - Dodatkowo od 16.11.2016 r. do 8.12.2016 r. mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi do opracowania dzięki jego umieszczeniu na stronie internetowej Miasta Rybnika. Cześć zgłoszonych uwag została uwzględniona – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu.

Warto dodać, że ubieganie się o fundusze europejskie przeznaczone na rozwój infrastruktury transportowej w perspektywie finansowej UE 2014-2020 w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego będzie możliwe wyłącznie na podstawie przeprowadzonej diagnozy zawartej w Planie zrównoważonej mobilności miejskiej dla miasta Rybnika.

Ponadto w najbliższą środę odbędzie się konferencja prasowa z udziałem prezydenta Piotra Kuczery, Bartosza Mazura – doradcy prezydenta do spraw transportu zintegrowanego oraz Jana Fiałkowskiego – rybnickiego Oficera Rowerowego. Wtedy też poznamy szczegóły dotyczące cen biletów autobusowych i opłat za parkingi.

Korzyści wynikające z dobrego zarządzania mobilnością w mieście:

- zwiększamy bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ulice są bardziej przyjazne dla nas i dla naszych dzieci.
- zmniejszamy zanieczyszczenie powietrza substancjami szkodliwymi dla zdrowia i hałasem. Żyjemy dłużej.
- poprawiamy jakość przestrzeni publicznych w centrum miasta i dzielnicach mieszkaniowych. Odzyskujemy ulice dla życia publicznego i sąsiedzkiego.
- zmniejszamy zatłoczenie ulic. Sprawniej i szybciej docieramy do miejsc, w których chcemy załatwić nasze codzienne sprawy, a przez to oszczędzamy czas i pieniądze.
- porządkujemy parkowanie. Zmniejszamy presję na tereny zieleni, ponieważ efektywniej wykorzystujemy istniejące miejsca postojowe.
- usprawniamy transport ładunków na terenie miasta. Przewożenie produktów w samochodach ciężarowych nie jest już tak uciążliwe dla mieszkańców jak uprzednio.
- w lepszy sposób wykorzystujemy możliwości oferowane przez komunikację zbiorową. Autobusy stają się atrakcyjną alternatywą dla samochodu.
- budujemy koalicję mieszkańców wokół idei zmian w przestrzeni miasta.  Przekształcenia komunikacyjne nie budzą protestów społecznych.
- poprawiamy wydajność i efektywność kosztową transportu osób i ładunków. Więcej pieniędzy pozostaje w portfelach mieszkańców i budżecie samorządu.

Spójna polityka mobilności
… czyli sytuacja, w której wszystkie zmiany w zakresie mobilności prowadzone są zgodnie z przygotowanym uprzednio planem, zarówno pod względem merytorycznym jak i czasowym:

- budowie obwodnicy towarzyszy uspokajanie ruchu w śródmieściu, a także zmiana polityki parkingowej (ograniczanie liczby miejsc w centrum, zbilansowane na parkingach położonych na zewnątrz tego obszaru).
- rozwijane są alternatywne względem motoryzacji indywidualnej sposoby poruszania się – tworzy się infrastrukturę przyjazną pieszym i rowerzystom, poprawia się ofertę rozkładową komunikacji miejskiej.
mieszkańcy częściej korzystają więc z autobusu lub roweru, ponieważ stanowią dla nich atrakcyjną alternatywę w zakresie podróży z domu do pracy, na zakupy lub do miejsc rekreacji i wypoczynku, w szczególności w zakresie dojazdów na krótkich dystansach.
- w przypadku podróży na większe odległości korzystają z węzłów przesiadkowych, które umożliwiają sprawną zmianę środka transportu: z roweru na autobus, z autobusu na pociąg itd.
- zmianom w zakresie infrastruktury i organizacji ruchu towarzyszą akcje społeczne, które pokazują, dlaczego przyjęto inne niż dotychczas założenia rozwojowe. Zmiana przyzwyczajeń i zachowań skutkuje poprawą stanu środowiska, a ostatecznie – zdrowia mieszkańców.

Oceń publikację: + 1 + 58 - 1 - 105

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (27):
  • ~orka 2017-02-20
    15:43:08

    Oczywiscie następnym krokiem będzie sprzedaż wszystkich środków komunikacji indywidualnej przez urząd miasta i przesiadka włącznie z prezydentem i jego licznymi zastepcami na środki komunikacji publicznej.

  • ~pit75rk 2017-02-20
    15:50:01

    Czyli nic z tego nie wynika oprócz likwidacji zieleni dla miejsc parkingowych. A wystarczy tylko wzorem Żor czy Jastrzębia zrobić darmową komunikację miejską. Przy dzisiejszych cenach biletów , 3,8 zł w jedną stronę jednym autobusem bez przesiadki, jeśli trzeba się przesiąść to kwota się podwaja a w obie strony razem zapłacę 15,2 zł i to jest kwota za jednego pasażera a jeśli doliczyć drugiego rodzica plus dwójkę dzieci to wychodzi około 40 zł za przejazd rodziny na drugi koniec miasta w dwie strony wolę wsiąść do samochodu i przejechać taniej te kilka, kilkanaście kilometrów taniej niż autobusem. Za tą kwotę samochodem przejadę grubo ponad 100 km.

  • ~obserwator00 2017-02-20
    15:50:07

    67 7

    A za środki z ich sprzedaży zostaną ufundowane przenośne aparaty do teleportacji z ramach powiatu rybnickiego dla 30% liczby ludności, która jako pierwsza złoży wniosek i przerzuci się na ogrzewanie domów/kamienic ciepłem pozyskanym z fermentacji warzyw i owoców

  • ~Henryk Adamczyk 2017-02-20
    16:03:43

    6 17

    tako dziewczyna jak na zdjęciu w Wrocławiu chciała mnie przejechać :)

  • ~Gruby21 2017-02-20
    16:16:22

    Ten plan sporządzali chyba jacyś masoni i wolnomularze. Toż to spisek! Chcą nam zabrać samochody!! Przecież nie po to płacę uczciwie podatki, żeby nie móc dojechać nową drogą z Kłokocina do samego centrum miasta i zaparkować za darmo! Ci urzędnicy dalej będą parkować za darmoche? Pewnie zrobili sobie tak, że wszyscy będą płacić kupę kasy a oni za darmo albo marne grosze jak do tej pory... Człowiek na co dzień kombinuje jak koń pod górę, żeby postawić auto za darmo, traci czas a teraz będzie trudniej... Chociaż jakby to połączyć z tymi autobusami i wiatami rowerowymi, to może ma to jakiś sens, ale chyba będę musiał się na starość przeprowadzić do centrum...

  • ~ 2017-02-20
    16:16:55

    41 3

    Ciekaw kiedy w ramach punktu :" zmniejszamy zanieczyszczenie powietrza substancjami szkodliwymi dla zdrowia i hałasem. Żyjemy dłużej." nasi samorządowcy wpadną na pomysł zamiany zwykłych autobusów napędzanych olejem napędowym, wydzielających n. im. szkodliwe cząsteczki stałe i tlenki azotu, na te napędzane metanem (gazem ziemnym), których spaliny zawierają w zasadzie tylko dwutlenek węgla i wodę ( uprzedzając dalsze rozważania, pojazdy elektryczne wcale nie są tak ekologiczne jak reklamują je producenci, owszem w czasie jazdy nie wydzielają substancji szkodliwych, ale cały układ elektrownia, ładowanie akumulatorów, później czerpanie z nich energii nie wychodzi wcale korzystnie, do tego produkcja i później utylizacji akumulatorów nie jest ani tania , ani ekologiczna niestety nie mogę wkleić linków, ale temat został wielokrotnie opisany na niezależnych forach).

  • ~Henryk Adamczyk 2017-02-20
    16:33:07

    12 26

    po minusach
    widzę że nie wiecie jak szybkie są rowery ? 50 km co drugi chłopak może jechać. Na drodze ( ścieżka rowerowa ) dla rowerów pieszy nie ma pierwszeństwa chodzi tylko po pasach. Sam się przekonałem w Wrocławiu :)

  • ~Henryk Adamczyk 2017-02-20
    17:04:17

    24 12

    z śmiechu nie potrafię się powstrzymać na błędy pal licho :)
    znalazłem !!!! bez wychodzenia z domu , na galeria rybnik.com są ścieżki rowerowe tymi ścieżkami
    Rybnik zablokował pieszym spacer proszę za pytać na Komedzie jak pójdzie matka z wózkiem z Kotwicy w stronę Stodół kto ma pierwszeństwo :)

  • ~Max 2017-02-20
    17:47:15

    48 2

    Nic to nie da jesli nadal autobusy będą jeździć beznadziejnie nie trzymając sie rozkładu, jesli będą się spóźniać juz na pierwszym przystanku za DKM, jesli nie będzie dobrych połaczeń by dojechać do pracy.....Nawet darmowe busy nic nie dadzą jesli będzie tak jak jest teraz!!

  • ~rybnikus 2017-02-20
    18:17:02

    I to jest koniec rządów PO w Rybniku.

  • ~mewa74 2017-02-20
    18:17:12

    33 23

    gonzof, "Człowiek na co dzień kombinuje jak koń pod górę, żeby postawić auto za darmo,". Stać Cię na auto, a na parking już nie?

  • ~Arteks 2017-02-20
    19:40:51

    Na takie wieści czekało się od lat. Bardzo się z tego cieszę i oby te założenia i propozycje nie pozostały tylko na papierze! To jedna z pierwszych inicjatyw która może wreszcie uporządkować kwestie transportowe w mieście. Jest jakaś nadzieja na ograniczenie moto-kultu w Rybniku wprowadzanego sukcesywnie od początku lat 90. Na razie jest tak źle, że nawet koło komendy można stać pół dnia na chodniku blokując pieszym przejście nie ponosząc z tego tytułu żadnych konsekwencji. @maxans - autobusy nie trzymają się rozkładu dlatego, że często stoją w korkach. Jeśli aut będzie mniej i powstaną bus-pasy, problem spóźnionych autobusów uda się wyeliminować.

  • ~Rafał Chełpa 2017-02-20
    19:55:18

    36 1

    I zróbcie wkońcu miesięczne a nie 28 dniowe a im tańsze bedą tym więcej ludzi bedzie korzystać jak chcą aby ludzie ich wybrali to na durne reklamy bilbordy kase potrafią wywalać a żeby wyborcą ulepszyć ułatwić to nie są chętni

  • ~Max 2017-02-20
    19:55:33

    69 4

    Panie ~Arteks. Jak zwykle nie doczytujesz co inni pisza...Ale cóż. Napisałem, że na pierwszym przystanku ( obok Auchan )autobusy się spóźniają. To raptem kilkaset metrów i raczej o godz. 6 rano nie ma korków...Rozkład jazdy nalezy dostosowac do kazdego dnia z osobna, do pór dnia, do miesięcy letnich i zimowych...To takie trudne do zrobienia??Dajcie kasę to ja to poukładam!!Pa.

  • ~Henryk Adamczyk 2017-02-20
    20:29:54

    24 7

    Arteks
    na zdjęciu przed kilka lat stoisz koło Prezydenta Kuczery pewnie kaszlesz i wzdychasz na rybnik.com pl a nowinach reklamujesz piece Co2 :)

  • ~minowa 2017-02-20
    20:43:17

    22 3

    Dziś w wiadomościach TVP1 widziałem mapę, gdzie władze lokalne chcą wprowadzać komunikację za pomocą autobusów elektrycznych. BEZ RYBNIKA.

  • ~Henryk Adamczyk 2017-02-20
    20:48:51

    8 4

    Wczorajszą debatę specjalnie dla naszych czytelników śledziło 4 komentatorów. O subiektywną ocenę kandydatów na prezydenta Rybnika pokusili się Kamil Turecki - dziennikarz i publicysta Onetu oraz dziennikarz Rybnik.com.pl - Bartłomiej Furmanowicz. Nasze zaproszenie do udziału w debacie i ocenę kandydatów przyjęli też, uwaga, wieloletni komentatorzy i użytkownicy Rybnik.com.pl - ~Arteks i ~Afordancja!

    2014-11-06 00:00Autor: Redakcja

  • ~Henryk Adamczyk 2017-02-20
    20:50:43

    6 4

    Arteks
    rzuty ekranu mam porobione :)

  • ~Arteks 2017-02-20
    21:06:41

    14 85

    @HenrykAdamczyk - trafiłeś kulą w płot bo akurat ja nie popierałem i nie głosowałem na Kuczerę w 2014 roku. Zaczynam jednak doceniać go jeśli chodzi o pewne pozytywne dążenia, których nie mogłem się doprosić od ekipy poprzednika. Życzę mu tylko aby działał nieco szybciej bo w tematyce transportu publicznego jesteśmy opóźnieni. Na szczęście można nie tylko nadrobić zaległości ale wyprzedzić również ociężały w tych sprawach GOP. Tychom czy Jaworznu się to już udało. Może teraz kolej na Rybnik?

  • ~Arteks 2017-02-20
    21:08:10

    3 78

    @minowa - niestety ale Rybnik kompletnie nie dostrzega ani trendów ani potencjału jaki daje komunikacja oparta na prądzie. Może pozytywnym wyjątkiem jest plan uruchomienia kolei aglo Wodzisław-Rybnik ale to zdecydowanie za mało jak na nasze miasto.

  • ~Henryk Adamczyk 2017-02-20
    21:13:33

    12 9

    Arteks
    z mojego Facebooka wpisów nie nieusunięcie żuty ekranu pojawią się :)

  • ~Arteks 2017-02-20
    21:59:06

    10 26

    @Henryk - ale co kogo obchodzi twój FB i jakieś zrzuty. Ci którzy tu piszą od lat znają doskonale moje poglądy i wiedzą, że popierałem Fudalego. Człowieku, naucz się pisać na temat bo to ci jakoś nie wychodzi.

  • ~lewy_gwint 2017-02-20
    22:01:47

    23 0

    Sam kupię moplika i proponuję tak zrobić innym, dlaczego:
    1. Nie trzeba mieć prawka,
    2. Można parkować w zasadzie gdzie się chce,
    3. Swoje sprawy załatwimy może w mniej komfortowych warunkach , ale na pewno szybciej niż autobusem, czy samochodem
    4. Potem Rybnik będzie wyglądał tak https://www.youtube.com/watch?v=PYTDGAsxnFw i cały misterny plan w piz-du wylądował

  • ~Henryk Adamczyk 2017-02-20
    22:05:04

    10 17

    Arteks
    Kluska mi sprzedał komputer :) wiem co się dzieje w sieci :)
    Arteks wypaliłeś się :)

  • ~frbro 2017-02-20
    22:29:45

    11 3

    @Arteks, a tak z ciekawości, czy po tych ~dwóch latach nadal uważasz, że Fudali byłby lepszym prezydentem? Czy zmieniłeś poglądy i z perspektywy czasu uważasz, że Kuczera, okazał się lepszym wyborem?

  • ~Arteks 2017-02-20
    23:13:04

    12 25

    @frbro - wybór ludzi trzeba uszanować. A ja nie muszę zmieniać poglądów. Fudali był dobrym gospodarzem miasta (zostawił fundusze miasta w rewelacyjnym stanie), Kuczerę też oceniam pozytywnie. Pewnego rodzaju paradoksem jest to, że w sprawach transportowych czy urbanistycznych moje idee są o wiele bardziej zbieżne z tym co robi Kuczera niż to co robił Fudali ze swoją ekipą. A zawsze najbardziej obawiałem się tego, że następca może popsuć to co robi ktoś sprawdzony. Tu mamy progres więc jest ok. :) Kto wie czy za jakiś czas nie będę bronił Kuczery przed hejterami tak jak kiedyś broniłem Fudalego. ;)

  • ~Iwona Knop 2017-02-21
    08:24:27

    43 4

    bilety tanie a nie 3,80 np za pare przystanków z boguszowic do rybnika,rozbój w biały dzien...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4950