zamknij

Wiadomości

RAŚ przed dworcem na Paruszowcu: przedstawił pomysły na poprawę komunikacji w mieście

2014-11-04, Autor: 
Członkowie Ruchu Autonomii Śląska nie mają złudzeń: komunikacja miejska w Rybniku nie funkcjonuje tak jak powinna. Na dowód tego przytaczają szereg argumentów. Aby jeszcze bardziej podkreślić wydźwięk swoich słów, zorganizowali wczoraj konferencję przed dworcem na Paruszowcu.

Reklama

W briefingu wzięli udział: Marcin Bartosz (kandydat do Rady Miasta Rybnika) oraz Łukasz Morcinek (kandydat do Rady Miasta Jastrzębia Zdroju). Przedstawiciele Ruchu Autonomii Śląska mówili m.in. o tym, że problem komunikacji dotyka praktycznie wszystkich mieszkańców naszego miasta. - W korkach rybniczanie tracą cenny czas, pieniądze, a także potencjalne szanse rozwoju. Inwestorów częste paraliże komunikacyjne odstraszają i z tego powodu odwracają się od naszego miasta i regionu – powiedział Marcin Bartosz.

RAŚ widzi genezę tego problemu w zbyt niskiej przepustowości układu drogowego oraz drastycznym wzroście liczby samochodów na lokalnych drogach. - Rada Miasta ma na te zagadnienia wpływ pośredni i bezpośredni. Oferta komunikacji publicznej musi stać się atrakcyjna i konkurencyjna w stosunku do przejazdów prywatnych nie tylko na poziomie kosztowym. Obecny jej stan niejako wymusza na mieszkańcach korzystanie z własnego samochodu – powiedział kandydat do rady miasta.



Ruch Autonomii Śląska wskazuje jednocześnie na:

- brak przejrzystych rozkładów jazdy,
- brak cyklicznych odjazdów z przystanków,
- niską częstotliwość kursowania i tzw. „stadne przejazdy” autobusów.

Gospodarze wczorajszej konferencji są zdania, że uelastycznienia wymaga także taryfa biletowa m.in. poprzez wprowadzenie biletu 24- i 48-godzinnego. - Uważamy, że potencjał którym dysponuje eKarta jest bardzo słabo wykorzystywany. Po prawie 10 latach od wprowadzenia systemu, największa zmiana jaką przyniosła eKarta to wzrost opóźnień autobusów spowodowany zwiększeniem ilości biletów sprzedawanych przez kierowców – wyjaśnił Marcin Bartosz.

Dowiedzieliśmy się również, że RAŚ myśli o integracji taryfowej pomiędzy związkami komunikacyjnymi w regionie i stworzenia wspólnego, autobusowo-kolejowego biletu. - Przykładem niech będzie oferta „pomarańczowego biletu” w Tychach, która funkcjonuje właśnie w taki sposób. Uzupełnieniem sprawnego systemu komunikacji publicznej może stać się rower. W najbliższych latach w Rybniku powinna powstać spójna sieć dróg rowerowych, które tworząc jedną całość umożliwią bezpieczny dojazd do pracy w promieniu 2-5 km, jak również umożliwią szybsze dotarcie do głównych linii komunikacyjnych. Sprawna zamiana środka transportu powinna mieć miejsce w punktach przesiadkowych – powiedzieli członkowie Ruchu Autonomii Śląska.


Co ciekawe, gospodarze konferencji są też zdania, że Szybka Kolej Miejska oparta na lekkich szynobusach byłaby podstawowym elementem spójnego i zintegrowanego transportu zbiorowego dla całego regionu - To narzędzie, które niesamowicie podniosłoby mobilność mieszkańców, co przełożyłoby się na upłynnienie lokalnego rynku, wzrost liczby klientów w lokalnych sklepach, a to z kolei na poprawę rynku pracy – wyjaśnił Marcin Bartosz.

Kandydaci Ruchu Autonomii Śląska stoją na stanowisku, iż w regionie najwięcej można zyskać współpracując z sąsiadami Rybnika poprzez integrację systemu transportowego i komunikacji publicznej. W ten sposób ma się podnieść poziom jakości życia mieszkańców, a miasto pozbędzie się problemu z zakorkowanymi ulicami.

Co myślicie o pomysłach Ruchu Autonomii Śląska?

Oceń publikację: + 1 + 30 - 1 - 5

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (20):
  • ~Arteks 2014-11-04
    16:19:28

    19 0

    Na razie jedna z najbardziej racjonalnych propozycji jeśli chodzi o nowe komitety wyborcze. Temat bardzo ważny mający wpływ na poprawę powietrza i zmniejszający korki oraz poprawiający ludziom życie - a niestety nie cieszy się jakimś większym zainteresowaniem na Śląsku wśród kandydatów na radnych. W Poznaniu, Trójmieście czy w Warszawie komunikacja to jeden z głównych tematów w każdej kampanii wyborczej, u nas nie mimo że wszyscy narzekają na dojazdy, korki, co raz więcej wypadków, trudności z wyjazdem z dróg podporządkowanych czy brak parkingów... Do RAŚ zawsze miałem jakąś sympatię, teraz ona na pewno jeszcze bardziej wzrośnie. Wolałbym takich ludzi w Radzie Miasta niż te różne stare mumie które wszystko przyklepną lub apatycznych karierowiczów po filozofii i politologii którzy uprawiają dysputy na niepotrzebne tematy zamiast zajmować się realnymi problemami miasta...

  • ~charlie 2014-11-04
    16:34:15

    14 0

    Ja tam zwolennikiem RAŚ nie jestem, ale widać jako jedyni zajęli się jakimś istotnym problemem, bo jak się słucha pierdół Larysza czy innego Masłowskiego to ręce opadają. Szkoda tylko, że to m.in. RAŚ jest odpowiedzialne za fatalny stan komunikacji w województwie. Komunikacja publiczna nie tylko w mieście, ale i na całym Śląsku to jest jakaś farsa i skandal. Nie ma żadnego pomysłu, żadnego zintegrowanego programu połączeń. Kpiną jest to, że nie można kilkanaście razy w ciągu dnia dojechać choćby do Gliwic czy Bielska. Z Katowicami już lepiej, chociaż to też dzięki prywatnym inwestorom (patrz INTER i DRABAS). Z każdej dzielnicy, autobusem bez przesiadki powinno dojechać się do wszystkich pozostałych. Nikt nawet nie wspomina o jakimś centrum przesiadkowym, o zamknięciu ścisłego centrum dla ruchu samochodowego i oparciu go o system park & ride. Patrząc na to jak ustanawia się plan połączeń, chociażby autobusowych w tym mieście czy kolejowych w województwie przypomina się scena z filmu "Poszukiwany Poszukiwana", kiedy to Pan z zawodu "dyrektor" postanowił blok mieszkalny umieścić w jeziorze a kiedy zwrócono mu uwagę, że tam jest jezioro to to jezioro przestawił w inne miejsce. To idealnie oddaje zarządzanie transportem zbiorowym w mieście i województwie. Mamy coraz lepsze drogi, tory, dworce kolejowe, autobusowe tylko komu to służy?

  • ~hindenburgstrasse 2014-11-04
    16:54:16

    8 0

    @charlie01 - no jednak trochę się z Tobą nie zgodzę. Piszesz, że z każdej dzielnicy powinno się bez przesiadki dojechać do każdej pozostałej. Jaki jest wg ciebie sens utrzymywania 26 połączeń (bo tyle jest dzielnic) z Grabowni, która liczy 600 mieszkańców? Nawet jeśli niektóre linie miałyby obsługiwać kilka dzielnic to naprawdę nie widzę rozsądku z łączeniu Grabowni z Chwałęcicami czy Niewiadomiem bezpośrednim połączeniem. Autobusy powinny umożliwiać dojazd z dzielnic do centrum, a tam na przesiadkę. Wyjątkiem powinny być połączenia między dzielnicami, które coś bardzo mocno łączy, np. Boguszowice-Osiedle czy Popielów z kopalniami.

  • ~ 2014-11-04
    17:05:16

    0 0

    Panie charlie01, gdyby czytał Pan program Piotra Masłowskiego, wiedziałby Pan, że wiele z tych "pierdół", jak się Pan raczył wyrazić, pokrywa się z tym, co zaproponował dzisiaj RAŚ. Na przyszłość polecam lekturę przed krytyką : http://www.for.rybnik.pl/page/co-zmienimy

  • ~Arteks 2014-11-04
    17:08:47

    3 0

    @hidenburgstrasse - te małe dzielnice mogą być połączone tylko z centrum ale w przypadku Rybnika ewidentnie jest potrzebna całkowita reorganizacja linii. Mamy w tej chwili 4 linie łączące Nowiny z Boguszowicami (w tym dwie z niemałą ilością kursów), a nie mamy ani jednej za pomocą której możnaby dojechać do Boguszowic z Niedobczyc... Kiepsko połączona dzielnica z innymi to Piaski-Paruszowiec w której jest bardzo dużo miejsc pracy, a dojechać do niej autobusem bardzo trudno. Linia 3 kończy bieg przy szpitalu, a mogłaby pojechać 2 km dalej i połączyć przy okazji Niedobczyce z Elektrownią (niestety jakoś nikt na to nie wpadnie). Dworzec KM powstał w złym miejscu ale jeśli już tak się stało to można go wykorzystać dla wielu linii podmiejskich, dalekobieżnych, a linie miejskie wcale nie muszą ani na nim kończyć, ani rozpoczynać biegu. Generalnie za te pieniądze jakie Rybnik daje na komunikację miejską dałoby się zrobić dużo lepszą komunikację. Ze smutkiem stwierdzam, że ZTZ tego nie potrafi, a Urząd Miasta w tej sprawie nie naciska. Efekt jest taki, że ogromna ilość wozokilometrów jest marnowana na odcinku między pl. Wolności a DKM zamiast wykorzystaniu jej na kursy w innych relacjach.

  • ~Arteks 2014-11-04
    17:24:28

    0 1

    @charlie01 - wyprowadzam cię z błędu odnośnie odpowiedzialności RAŚ za komunikację. W czasie kiedy tworzyli koalicję z PO - za kolej w województwie odpowiedzialny był marszałek Matusiewicz ze swoją świtą, a po rozpadzie tej koalicji marszałek Dąbrowa z PSL. Natomiast oczywiście za kompromitację z 2012 roku i cięcia rozkładowe z maja 2013 odpowiedzialność polityczną ponosi PO i nie słyszałem do tej pory aby się tego wypierali. Z nieco lepszych wieści. W nowym rozkładzie który wejdzie od grudnia w życie 2014/15 pojawią się trzy nowe pary pociągów na trasie Katowice-Rybnik oraz 4 pary bezpośrednich pociągów Rybnik-Bielsko B. a od marca jakiś pociąg z Rybnika do Krakowa. Kolejną dobrą wiadomością jest to że od kilku dni pojawiły się na trasie Katowice-Racibórz nowoczesne jednostki Impuls z Południowej Grupy Zakupowej z wi-fi, z bardzo przytulnym wnętrzem i wreszcie z bardzo wygodnymi fotelami z zagłówkami. Jak na polskie warunki to naprawdę miła niespodzianka. Jeśli infrastruktura kolejowa będzie się poprawiać to można liczyć że zarówno połączenia do Bohumina czy Gliwic (obecna komunikacja PKS do Gliwic też nie jest zła i nawet stosunkowo tania - 5 zł za przejazd) będą tylko kwestią czasu. To również zależy od możliwości budżetowych województwa, osób które będą nim kierowały po wyborach i ogólnej polityki władz. Na razie słabo ze środkami na komunikację ale w końcu województwo zakończy tę studnię bez dna jaką jest Stadion Śląski.

  • ~rybnikus 2014-11-04
    17:25:58

    0 11

    RAŚ ma rację, autobusy na tory!
    Należy zacząć od kolejki w Rudach Wielkich!
    A kiedy RAŚ jeszcze zaproponuje szybką rakietową łączność dzielnic Rybnika?
    Bo SKM na Gliwickiej, Racibolskiej czy Łony to proponują!
    To się nazywa parówa wyborcza!

  • ~rodzyn 2014-11-04
    18:13:10

    7 0

    Zacznijmy odtego, że mamy słabe prędkości handlowe na torach i jednotor do Katowic i Raciborza.

  • ~Arteks 2014-11-04
    18:26:09

    1 0

    @rodzyn - linia Racibórz-Chałupki i Nędza-Rybnik-Chybie są w kontrakcie terytorialnym na liście podstawowe do całkowitej modernizacji i przywrócenia tam prędkości 120 km/h. Jednotor do Katowic wymagałby zainteresowania się tym przez polityków. Krząkała przez pewien czas deklarował że się tym zajmie i... jak to Krząkała - nic nie załatwił.

  • ~rodzyn 2014-11-04
    18:51:27

    6 0

    @Aretks - Nędza - Chybie, ale chyba przez Jejkowice. Podobno czeka nas rewitalizacja trasy przez Rydułtowy w "jakiejś" przyszłości. Wystarczy na początek wymienić sterowanie ruchem i zmienić kategorie przejazdów. Sugeruję, że budowanie lokalnych połączeń w ROW należy zacząć od remontów torów i przystanków.

  • ~Arteks 2014-11-04
    19:35:16

    0 3

    @rodzyn - tak przez Jejkowice ale linia Rybnik Tow.-Rydułtowy-Sumina jest zgłoszona do RPO a więc innego programu unijnego. Jest szansa że do 5 lat wszystkie linie wokół Rybnika będą zmodernizowane, a nasz węzeł będzie miał dużo większe znaczenie niż obecnie. :)

  • ~ 2014-11-04
    20:31:42

    13 0

    a jo se jada na kole,roz zech je na wiyrchu ,roz zech je na dole i sie śmieja z tych co w korkach czekają i sie wkurzają !

  • ~ 2014-11-04
    21:27:22

    8 0

    Jak bilet autobusowy kosztuje prawie tela co liter bynzyny i jeszcze mam pól kilometra leciec piechty na przistanek to wola se wlysc do auta na placu i jechac kej chca i kaj chca.Widzioł kto Tuska czy Kaczynskigo a nawet Fudalego kiedy w autobusie czy na przystanku lub na dworcu kolejowym.

  • ~Arteks 2014-11-04
    21:30:45

    5 0

    @jureq - mądrze piszesz. Ceny za przejazdy są kompletnie absurdalne. W Berlinie który ma 3 mln mieszkańców i powierzchnię taką jak ROW można podróżować czasami taniej komunikacją publiczną z rodziną niż po Śląsku... Ale politycy nie zdają sobie z tego sprawy bo mają inne dochody i auta służbowe... Ps. Kaczyński jechał gdzieś na jakieś spotkanie wyborcze pociągiem, pokazywano to w TV.

  • ~ 2014-11-04
    21:48:13

    8 0

    Arteks.Mosz racja Kaczynski jechol w 2010 roku pociągiem IC i PiS wynająl caly wagon.Trocha to musialo kosztować.

  • ~IS 2014-11-04
    21:52:13

    0 15

    RASIŚCI?

  • ~fanprawdy 2014-11-05
    11:49:40

    0 2

    1. Rozkłady jazdy są przejrzyste , a strona internetowa ZTZ w tym przypadku wyjątkowo dobrze zaprojektowana,
    2. cykliczne odjazdy w tym samym interwale czasowym ,są częściowo wprowadzone tam gdzie jest to uzasadnione ,
    3. ' stadne" jazdy autobusów mają miejsce w godzinach szczytu i to jest logiczne
    Gdzie byli Panowie prezenterzy jak Nasz Wspólny Śląski Dom w osamotnieniu walczył o poprawę pasażerskiej komunikacji kolejowej oraz infrastrukturę ?. Tam gdzie Rada Miasta , czyli na uboczu.
    Skandaliczna decyzja o likwidacji dworca PKS i brak możliwości dojazdu do dworca PKP z wielu kierunków , chociażby z 30 tysięcznego potencjalnych pasażerów liczącego kierunku Boguszowic utrudnia podróżowanie. Nieprzemyślana była decyzja wojewody o likwidacji ogólno wojewódzkiej miejskiej komunikacji. Trzeba wypracować formy integracji przewoźników , żeby z jedną e kartą objechać całe województwo.Można przeanalizować celowość wprowadzenia linii przyśpieszonych , a nie tylko zagęszczać przystanki.
    Dostosować odjazdy autobusów z przystanku Rybnik PKP do przyjazdu pociągów. To wszystko powinna inspirować Rada Miasta, ale okazało się, że jest intelektualnie słaba. " Najwyższy czas na zmiany , korzystne dla ogółu wyborców" to hasło wyborcze Naszego Wspólnego Śląskiego Domu i z tym hasłem oraz ich kompleksowym Programem wyborczym zgadzam się w pełni.Nie ważne są obietnice , ale działania a z tymi można zapoznać się na stronie www.nwsd.pl

  • ~auralfloat 2014-11-05
    15:15:18

    0 0

    Przyczyna korków leży po części tylko w fatalnej komunikacji miejskiej. W dużej mierze to wina mentalności i w wygodnictwie. Mentalność typowa dla dorobkiewiczów z biednych krajów - mam samochód to co będę jeździł autobusem - stać mnie na auto, tylko potem niech taki nie narzeka na korki. A w niemal każdym aucie tylko kierowca. W Polsce na nieszczęście rower czy autobus to jeszcze rzadkość - szczególnie na tym zasyfiałym Śląsku.

  • ~StosJoannyd\'Arc 2014-11-05
    19:56:32

    0 0

    "Ruch Autonomii Śląska wskazuje jednocześnie na:..." "Brak przejrzystych rozkładów jazdy" to znaczy jakich? Jeśli dzieci i osoby starsze potrafią je czytać na przystankach to w czym problem? Co dokładnie działacz ma na myśli? "Brak cyklicznych rozkładów jazdy" ładnie się łączy z "niską częstotliwość kursowania i tzw. "stadne przejazdy" autobusów". -typowy populizm transportowy pokazujący ludzi oderwanych od rzeczywistości, argumenty płomienne jak romans maszynisty i kelnerki z baru dworcowego. Idę o zakład, że autorem jest któryś ze sfrustrowanych znawców komunikacji miejskiej. Kto wie czy nawet nie Arteks.
    Wiele by pisać. Wystarczy pokazać jak ktoś kto tak „wrzeszczy” i twierdzi jaki ten program jest super bo tylko RAŚ interesuje się polityką transportową miasta, ma mętne pojęcie. Jak ktoś kto lubi uchodzić za eksperta od transportu zna kierunki na przyszłość. Otóż @Arteks: chyba od kwietna na BIP miasta a od kilku miesięcy na stronie ztz można zapoznać się z rewelacyjnymi dokumentami:
    http://www.ztz.rybnik.pl/index.php?page=plan-zrownowazonego-rozwoju-publicznego-transportu-zbiorowego-miasta-rybnika-na-lata-2014-2024
    Masz tam plany Fudalego i PO, bo radni jednogłośnie przyjęli plan. Poczytaj, to może zrozumiesz ile nie rozumiesz…

  • ~Arteks 2014-11-05
    21:42:15

    0 1

    @stosJoannydarc - nie można określać ludzi którzy chcieliby ożywić komunikację miejską w mieście - frustratami komunikacyjnymi, tak samo jak nie można oceniać ludzi których wkurzają różne źle funkcjonujące w Polsce rzeczy - frustratami. Ja też bym mógł powiedzieć o tobie, że jesteś leśnym dziadkiem z ZTZ lub ciepłą kluchą z ZTZ ale to niczego nie zmieni... Lepiej abyście się wzięli wreszcie do pracy odnośnie przebudowy i racjonalizacji linii autobusowych, centrów przesiadkowych, rozkładów jazdy, a jeśli tego nie potraficie sami zrobić - o czym osobiście jestem przekonany to zatrudnijcie do tego jakąś firmę konsultingowo-doradczą tak jak zrobiono w Wodzisławiu i jak się robi w innych miastach gdzie też nie ma specjalistów od komunikacji jak w Rybniku.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5314