zamknij

Wiadomości

Radni tylko za jednym wariantem linii CPK. Jak przebiega?

2022-01-22, Autor: 

W miniony czwartek (20 stycznia) na sesji Rady Miasta Rybnika przegłosowano stanowisko dotyczące planów spółki Centralny Port Komunikacyjny, w zakresie inwestycji kolejowych na terenie naszego miasta. Radni powiedzieli „tak” tylko jednemu wariantowi, który ominie Kłokocin i staw Papierok.

Reklama

Radni Miasta na wniosek Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej postanowili rekomendować przebieg trasy linii kolejowej CPK w wariancie 64 (oznaczony na mapach jako żółty). Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały „Pod względem rozwoju Rybnika oraz pod względem zwiększenia dostępności rybniczan do efektywnego i szybkiego transportu kolejowego, w tym transportu regionalnego i międzynarodowego, wariant 64 jest wariantem optymalnym”.

CPK w Rybniku? Tylko jeżeli ominie Kłokocin

Czym się różni się ten wariant od pozostałych? Przede wszystkim tym, że linia CPK omijałaby dzielnicę Kłokocin, tereny przy BEST EKO oraz staw Papierok. Przypomnijmy, że jeszcze nie tak dawno temu mieszkańcy Kłokocina nie zgodzili się na żaden z wariantów, chyba że przebieg linii kolejowej znajdzie się po stronie Żor i wzdłuż autostrady A1 »Mieszkańcy przeciw kolei „tnącej” Kłokocin. Zebrali ponad 160 podpisów«

Z podobnego założenia wyszli radni, którzy proponują pociągnąć kolej po wschodniej stronie autostrady.

To bardzo ważne ponieważ po trwającej ponad trzy godziny Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej przedstawiciele Rady Dzielnicy Kłokocin zasugerowali konkretne rozwiązania techniczne, które mogłyby uchronić dzielnice przed znaczną ingerencją w lokalną zabudowę mieszkaniową. Przedstawiciele CPK i firmy Egis Poland obiecali, że na planowanym lutowym spotkaniu odniosą się do tych propozycji. Radni miasta Rybnika rozumieją znaczenie CPK dla miasta i są przekonani, że firma Egis zaproponuje techniczne rozwiązania pozwalające na wybudowanie głównej linii kolejowej po drugiej stronie autostrady A1 - mówi Łukasz Kłosek, radny klubu PO.

Stacja Piaski kluczowa dla Rybnika

Radni uznali też, że duże znaczenie dla Rybnika jako ważnego miejsca na mapie nowych sieci kolejowych ma stacja Piaski, jako projektowany elementu systemu CPK.

Taki wariant zwiększa szansę na to, że od północnej strony szybkie pociągi będą wjeżdżały do Rybnika po nowych liniach kolejowych aż do wspomnianej stacji, a następnie będą kierować się na południe Polski m.in. poprzez stację Dworzec Główny w Rybniku i dalej w Wodzisławiu Śląskim.

Bardzo ważne jest, aby plan budowy szybkiej kolei uwzględnił wybudowanie linii do stacji Rybnik Piaski. Z punktu widzenia mieszkańców regionu bardzo ważne jest przebudowanie linii kolejowych z Wodzisławia Śląskiego tak, aby nowa infrastruktura kolejowa CPK pozwalała na wykorzystywanie szybkich pociągów na, jak najdłuższym odcinku połączeń kolejowych w regionie rybnickim – słyszymy.

Infrastruktura linii kolejowych to nie wszystko

Radni wskazali ponadto, że ważnym elementem poprawy transportu kolejowego w regionie jest również podjęcie prac dotyczących modernizacji stacji kolejowych w Rybniku wraz z okoliczną infrastrukturą. Radni w uchwale zwrócili się do lokalnych polityków oraz zarządów PKP S.A. oraz PKP PLK S.A. o podjęcie działań modernizacyjnych budynku dworca kolejowego w Rybniku, oraz przyległych terenów w tym placu parkingowego.

Nowoczesny i zmodernizowany dworzec kolejowy jest jednym z ważniejszych elementów spójnej i nowoczesnej polityki mobilności w naszym mieście. Zarząd Miasta ma plany na utworzenie całkowicie nowej przestrzeni publicznej w okolicach Placu Armii Krajowej wraz z usytuowaną w pobliżu strefą biurową oraz z nowoczesnymi usługami dla biznesu. Wspólne działania władz miasta oraz zarządów PKP S.A., PKP PLK S.A. oraz CPK sp. z o. o. powinny prowadzić do zwiększenia szans na to, aby m.in. do tej nowej przestrzeni miejskiej część pracowników docierała szybką koleją w bardzo komfortowych warunkach – wyjaśnia radny PO - Radosław Knesz, przewodniczący Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej.

Większość była „za”

Wszystkie powyższe myśli znalazły się w konkluzji przegłosowanego na sesji stanowiska. Radny PiS - Andrzej Sączek pochwalił swojego klubowego kolegę (z Kłokocina) – Tadeusza Pałkę za zmianę podejścia do tematu.

Pan radny dostrzegł inwestycję. Myślę, że wskazane tutaj kierunki działań są słuszne. Będą potrzebne inwestycje zakładając, że dworzec w Rybniku będzie miejscem, przez które szybka kolej zamierza przebiegać – dodał Andrzej Sączek.

Zdaniem radnego niezależnego Michała Chmielińskiego, stanowisko rady miałoby jeszcze więcej punktów, gdyby wcześniej przeszło przez Komisję Finansów.

Prezydent pominął ten temat w rozmowie z radnym – zaznaczył.

Natomiast radny PO – Krzysztof Szafraniec zwrócił uwagę, że komisja nie ma nic do opiniowana, ponieważ CPK jest projektem rządowym.

My tylko akceptujemy propozycje przebiegu linii. Jeżeli sprawa będzie kontynuowana i pojawi się konkretne przedsięwzięcie dla miasta, to komisja na pewno się nim zajmie – dodał.

Stanowisko poparło 22 radnych, a dwóch wstrzymało się od głosu. Zostanie one teraz przekazane przedstawicielom spółki CPK.

Oceń publikację: + 1 + 38 - 1 - 49

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~marys76 2022-01-22
    15:33:49

    39 3

    "...za jednym WARIATEM..."???
    Dobre?

  • ~Longina b 2022-01-22
    17:09:23

    59 81

    Szanowni radni -zajmijcie kolejami na Śląsku gdzie pociągi wykolejają sie.Po co zajmować się pomysłami starego tetryka który już myli buty i wali w pampersy JK.Po co jechać do Baranowa,żeby oglądać stado wypasionych rządowych/PiSiorkich baranów i oglądać to muzeum PiSiorskiej głupoty.

  • ~ 2022-01-22
    17:29:08

    67 53

    "zajmijcie kolejami na Śląsku gdzie pociągi wykolejają sie"

    Tylko na Śląsku się wykolejają? To może trzeba ominąć szkody górnicze i poprowadzić nową trasę?
    A teraz "szanowni radni" nie zajmują się koleją na Śląsku? To ta mapa przebudowy jest z woj. opolskiego?
    Twoja POwska inteligencja jest interesująca! Dosłownie drugi Tusk!

  • ~ 2022-01-22
    17:47:19

    52 30

    ----longino b czy swoim tekstem chcesz zwrócić uwagę na kobiety wykolejone? Czy można coś zrobić dla ciebie o nieszczęśnico?

  • ~Longina b 2022-01-22
    18:11:20

    54 70

    Chciałam tylko zwrócić uwagę na Marksistę Kaczyńskiego i jego wyemigowane pomysły.CPK CIĘŻKO POMYLONY KACZOR.

  • ~Longina b 2022-01-22
    19:10:30

    25 61

    Tak tylko jeszcze dodam, że promotorem pracy doktorskiej Jarosława Kaczyńskiego był prof. Stanisław Ehrich. Proszę samemu dopasować sobie narodowość.Ja wiem,ale nie chcę być posądzana o antysemityzm.

  • ~jojo 2022-01-22
    19:22:57

    74 10

    Radni chcą dworzec w Rybniku ale torowiska w Żorach. A potem będą jeździć do Warszawy tak jak za zjazdem na autostradę A1.

  • ~artefaks 2022-01-22
    22:05:03

    27 34

    Czy oprócz baranów z Baranowa którzy pilnując i kosząc kwieciste łąki za grube melony wierzy że ten CPK powstanie ?
    Nawet nie wierzy w to jedynie słuszna i sprawiedliwa gdyż nie nazwała tych pastwisk imieniem bratkartofla
    Nie powstanie lotnisko. To tym bardziej przynależna infrastruktura kolejowa

  • ~ 2022-01-23
    01:31:40

    42 8

    jak napisał jojo tory z Żorach a dworzec w Rybniku
    najważniejsze jest że w ramach wariantu zrobiono projekt przebudowy i wizualizację przestrzeni wokół dworca, czyżby ostatnie pomysły skrytek dla meneli się nie sprawdziły ?

  • ~Arteks 2022-01-23
    13:06:54

    18 28

    Na razie gdzie tylko ma przechodzić CPK - wszyscy są na nie. To oddaje jak bardzo zaściankowym i chaotycznie zaludnionym regionem jest nasz Śląsk. Nasi radni słusznie poparli korzystny dla Rybnika i Wodzisławia wariant żółty i słusznie zauważyli przy okazji potrzebę modernizacji naszego dworca - jedynej stacji na południe od Katowic która może stanowić świetny węzeł przesiadkowy. A co do pogubionych komentujących. Jest takie przysłowie świetnie pasujące do niektórych komentarzy: "Nigdy nie wiadomo, kiedy głupi żartuje". ;)

  • ~rzyt 2022-01-23
    14:11:55

    21 6

    Wypowiedź radosnego radnego Knesza jest miodziem na mój optymizm. Proponuję na targowisku zrobić lotnisko biznesowe dla wiatrakowców napędzanych siłą nóg. Wszak biznesmeni rybniccy są bardzo eko wrażliwi. Zróbmy taki fit for Rybnik. Likwidacja dworca autobusowego w rejonie dworca kolejowego było błędem, który może zostać naprawiony w/w lotniskiem. Wtedy mamy pewność, że biznesmeni przylecą do rybnickich biur wybudowanych przez miejską spółkę z odpowiedzialnością polityczną. Wszak tylko politycy zasługują na dobre posady. Trzeba mieć wyobraźnię, by coś tworzyć...ale wg stawki groble sypią.

  • ~tce 2022-01-23
    14:45:04

    13 5

    Chcę tylko zaznaczyć, ze DORYSOWANY (do tego koslawo bo juz widze jak szybkie pociagi robia tak odtry zakret jak na mapce) żółty wariant NIE zostal zatwierdzony przez nikogo z CPK.
    Ladnie nam radni dali popalic - nam mieszkancom zachodniej czesci Klokocina. Wariant 64 zatwierdzony przez CPK nie przebiega po drugiej stroni autostrady.

  • ~Arteks 2022-01-23
    15:04:17

    11 24

    @rzyt - dworzec autobusowy zagospodarowano pod Biedronkę przy ogromnym sprzeciwie mieszkańców. Był to jeden z największych błędów Fudalego. I to nawet nie chodzi o autobusy PKS bo tych już zwyczajnie w naszym regionie nie ma. Teren mógłby być zabudowany o wiele lepiej niż... parterową Biedronką, stacją benzynową i parkingiem-patelnią. Możesz sobie proponować co chcesz. Ja widzę w naszych radnych w tej sprawie - rozsądnych ludzi, którzy widzą przyszłościowo interes miasta w CPK. Wcale mnie nie dziwi powiązanie tematu ze strefą biznesową jaką planuje Rybnik w pobliżu K1. Gdyby nie chałupoza - tak popularna na Śląsku - nie byłoby żadnego problemu w wytyczeniu każdej nowej inwestycji. Niestety rozlana chałupoza powoduje same problemy... od tych związanych z powietrzem, budową czegokolwiek czy zarkorkowanymi wylotówkami... ;(

  • ~pawlmesten 2022-01-23
    18:14:35

    17 3

    Jak czytam o pomysłach naszych dygnitarzy, to czasami trudno odróżnić rzeczywistość od dowcipu.

  • ~rzyt 2022-01-23
    23:09:52

    19 5

    ~Arteks, jak zwykle masz rację tworząc swoją wizję, która totalnie nie będzie miała zastosowania w Rybniku. Po co budować centrum biznesowe w Rybniku, gdzie inwestorów od czasu Kuczery trzeba szukać jak trufli na biegunie. Chyba że to będzie zaplecze dla targowiska, bo narazie jeszcze istnieje. Obecne trendy pracy zdalnej, wg Ciebie zwane chałupozą, nie są zbyt przyjazne powierzchniom biurowym. Patrz rynek najmu Warszawa. Już mamy w Rybniku browar produkujący piwo zdalne, a co to za inwestor, który nie płaci podatku to nie inwestor. Życzę Ci dalszych ciekawych komentarzy sf.

  • [email protected] 2022-01-24
    08:28:15

    6 14

    ~rzyt cieszę się, że „wlałem trochę miodu na Twój optymizm” ? Odnośnie strefy biurowej z nową gałęzią lokalnej gospodarki związaną z sektorem nowoczesnych usług biznesowych… Za czasów Prezydenta Kuczery przy Placu Armii Krajowej powstały dwa nowoczesne obiekty biurowe, a trzeci właśnie jest w drodze. To oczywiście inwestycje prywatne, miasto teraz musi zadbać o dalszy rozwój tej strefy z nową funkcją biurową w centrum miasta. Odbywają się spotkania z biznesem zlokalizowanym w tej strefie, przygotowujemy koncepcję zagospodarowania tej przestrzeni wraz z kompleksową polityką mobilności (od ruchu pieszego, rowerowego poprzez drogowy wraz z nowym układem drogowym i parkingiem, aż po transport autobusowy czy kolejowy).

    Odnośnie sytuacji gospodarczej i finansowej miasta bezrobocie niewiele powyżej 3% (stan na 11.2021), Województwo Śląskie w swojej strategii zaliczyło Rybnik do miast „wzrostu” źródło Śląskie 2030. W rankingu Gmin Województwa Śląskiego przeprowadzonym we współpracy z GUS Rybnik zajął III miejsce w kategorii miast na prawach powiatu, zwyciężyła Bielsko-Biała, drugie były Katowice. Wyżej wymienione rankingi obejmują dane statystyczne, a nie opinie czy wyrywkowe informacje typu „u sąsiadów”.

    Nasze miasto jest w trakcie zmian, szczególnie w aspekcie nowych dobrze płatnych miejsc pracy. Odnośnie rozwoju podaży powierzchni biurowych polecam raport Colliers „Najważniejsze wydarzenie na rynku biurowym 2021 & trendy 2022”.

    Odnośnie poszukiwania inwestorów z branży m.in. produkcyjnej polecam spojrzeć na obecnie trwające przetargi na tereny w dzielnicy Niewiadom i Kłokocin. Korzystając z okazji gratulacje dla Tesco Steel, która 3 dni temu poinformowała, że jest na ukończeniu nowej hali H5 o powierzchni około 1356 m2 o wymiarach 17m x 76m.
    Pozdrawiam i życzę udanego tygodnia ~rzyt

  • ~Arteks 2022-01-24
    10:36:48

    2 15

    @rzyt - jak zwykle marudzisz i nuuuudzisz. Praca zdalna wynika z pandemii i dotyczy bardzo ograniczonej liczby firm które mogą sobie na coś takiego pozwolić. Co to ma wspólnego z jakimś planowaniem? To mógłbyś swoim kumplom z PiS zadać pytanie, po co budować CPK skoro jest pandemia i mniej ludzi się przemieszcza?... ;)

  • ~rzyt 2022-01-24
    12:26:56

    15 5

    Panie Radosławie, dużo co planujemy, a mało co zrobiliśmy przez półtorej kadencji.

    ~Arteks, który polityk PIS czy PO jest moim kumplem, kolegą...? A co do CPK? Skąd Ty znasz moje zdanie o tej inwestycji? Kiedy i gdzie o tym pisałem? Stajesz się coraz bardziej hejterem, wkładając w czyjeś usta Twoje słowa. Widziałeś mnie kiedykolwiek na jakimś spędzie politycznym, że tak sądzisz? W mojej rodzinie funkcjonuje doktryna, że lepsza złotówka na spocznij niż dycha na baczność. Więc "służ" dalej tej dysze. I bądź dyspozycyjnym grzecznym, uległym tak jak do tej pory.

  • ~Arteks 2022-01-24
    17:13:08

    3 14

    @rzyt - sęk w tym, że nie znam twojego zdania na temat CPK bo go nie przedstawiłeś... Za to wiele razy poznaję twoje zdanie na mój temat - które jest mi obojętne. Hejter to nie osoba która wkłada w czyjeś usta, swoje słowa. Przeczytaj w artykule o szpitalu co to hejt i dlaczego budzi słuszne oburzenie władz szpitala. Ogólnie dużo rzeczy ci się myli. Nikomu nie służę bo jestem niezależną od nikogo osobą. Za to są tak uniwersalne działania związane z rozwojem kraju, że nieważne czy stał za nimi Gierek, Tusk czy Morawiecki - ja to popieram. CPK to trochę nadambicjonalny projekt, ale odnośnie rozwoju kolei - bardzo potrzebny. Pokazały to podobne inwestycje w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, a nawet Turcji. Ludzie chętnie podróżują szybkimi pociągami które są zupełnie bezkonkurencyjne w porównaniu do aut i autostrad. Skoro Rybnik leży na trasie CPK dlaczego radni/miasto nie mogą angażować się w temat naszego dworca, który będzie w przyszłości pełnił jeszcze większą rolę przesiadkową niż obecnie?

  • ~ 2022-01-24
    19:42:48

    13 2

    Arteks - mówisz, że "Skoro Rybnik leży na trasie CPK dlaczego radni/miasto nie mogą angażować się w temat naszego dworca, który będzie w przyszłości pełnił jeszcze większą rolę przesiadkową niż obecnie" ??? Masz na myśli zjazd meneli i bezdomnych z innych miast do Rybnika??
    Bo obecnie "schowki na rowery" robią za centra noclegowe dla nich i za darmowe schowki dla okolicznych mieszkańców.

  • ~Arteks 2022-01-24
    21:47:14

    1 11

    @bartezz - no i znowu wyszedł z ciebie gremlin, a raczej troll... ;)

  • ~ 2022-01-24
    22:01:34

    12 0

    Arteks - gremlin to mogłeś się na drugie nazywać :) trollem przewodnim jesteś tu ty, dzisiaj też ci to udowodnił jeden z komentatorów.
    Czy napisałem coś nie na temat?
    CPK, dworzec kolejowy, centrum przesiadkowe - wszystko związane z jednym tematem czyż nie prawda? Wiem, że pewne fakty są dla ciebie niewygodne ale prawda jaka jest wszyscy wiemy.
    Do czego służą schowki na rowery zostało nawet dobrze zobrazowane i opisane na tym portalu.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5078