5 sierpnia pierwsi pasażerowie zostali odprawieni w oddanym do użytku po rozbudowie Terminalu B w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. To obecnie najnowocześniejszy obiekt do obsługi pasażerskiej w Polsce. Dzięki rozbudowie terminal zwiększył o 100 proc. przepustowość – z dwóch do czterech milionów pasażerów rocznie.
- Dla nas to ważny dzień, myślę też, że dla Śląska. Otwieramy kolejny obiekt, który poprawia standard i komfort obsługi pasażerów, zwiększa przepustowość – mówił 5 sierpnia podczas briefingu prasowego Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem w Pyrzowicach.
Zauważył, że inwestycja przypadła w najtrudniejszym dla lotnictwa cywilnego okresie na świecie.
- Od marca 2020 roku ruch cywilny praktycznie zamarł, a my przebudowę, rozbudowę terminala kontynuowaliśmy. Udało się projekt zrealizować w zakładanym budżecie ponad 150 mln zł brutto, a także w zakładanym czasie – powiedział.
Prezes podkreślił, że obiekt jest bardzo nowoczesny.
- Wykorzystaliśmy wszystkie najnowsze urządzenia, jakie dało się zamontować począwszy od kontroli bezpieczeństwa, obsługi pasażerów – mamy pięć linii kontroli bezpieczeństwa wyposażone w najnowocześniejsze tomografy, skanujące bagaże wyświetlając obraz w trójwymiarze. Mamy też dwa self check-in, dzięki którym można się odprawiać samodzielnie przykładając kartę do bordingu do automatu – mówił Artur Tomasik.
Automaty do samodzielnego odprawiania się lotnisko pyrzowickie posiada jako jedyne w Polsce.
AKTUALIZACJA:
Głównym wykonawcą prac budowlanych była firma Promus Ruda Śląska. W ramach rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego B zwiększono jego powierzchnię o 40% z 12,2 tys. m2 do 17,2 tys. m2. Kubatura obiektu wzrosła o 35% z 88,4 tys. m3 do 120,3 tys. m3. Istotną zmianą było przesunięcie fasady terminalu o ok. 17,5 metra na południe i zrównanie jej z linią terminalu C, co umożliwiło połączenie obiektów. W przejściu łączącym oba budynki zlokalizowano strefę upamiętniającą Wojciecha Korfantego – patrona pyrzowickiego lotniska. Zmianie uległ również wygląd południowej elewacji terminalu B – po rozbudowie obiekt stał się spójny architektonicznie z terminalami A oraz C.
Zasadniczą zmianą wewnątrz obiektu jest rozdzielenie poziomami strefy odprawy biletowo-bagażowej od strefy kontroli bezpieczeństwa. W starym terminalu B obydwie znajdowały się na parterze, w nowym strefa kontroli bezpieczeństwa została przeniesiona na pierwsze piętro. Dzięki temu możliwe stało się zwiększenie liczby stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28. Jedno stanowiskowo służy do nadawania bagaży ponadgabarytowych, a dwa przeznaczone są dla pasażerów chcących samodzielnie nadać swój bagaż.
W ramach inwestycji zmieniła się również hala odlotów terminalu B. Oprócz rozbudowanego przejścia typu Fast Track, nowych punktów gastronomicznych i handlowo-usługowych oraz saloniku biznesowego, który został przeniesiony na drugie piętro hali odlotów i jest dwukrotnie większy od swojego poprzednika, na pasażerów podróżujących z pyrzowickiego lotniska czeka 16 bramek do zapokładowania, czyli o 6 więcej niż w starym terminalu B. Po 2 dodatkowe bramki znajdują się w 3 zewnętrznych klatkach schodowych, które połączone są z terminalem za pomocą mostów. Pozostałe 10 bramek usytuowano na parterze hali odlotów. Parter i pierwsze piętro hali ogólnodostępnej oraz hali odlotów skomunikowane jest za pomocą ruchomych chodników. Ponadto obiekt w całości przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych. Pomiędzy wszystkimi poziomami hal ogólnodostępnej i odlotów można przemieszczać się za pomocą wind. W windy wyposażone są także zewnętrzne klatki schodowe.
„Sercem” nowego terminalu B jest - aktualnie najnowocześniejszy w Polsce - system transportu, kontroli bezpieczeństwa i sortowania bagaży rejestrowanych. Wyposażony jest w dwa najnowsze urządzenia kontroli bezpieczeństwa, pracujące w standardzie 3, tzw. tomografy, za sprawą których uzyskiwany jest szczegółowy, trójwymiarowy obraz zawartości prześwietlanego bagażu. Nowa bagażownia została wyposażona w sorter tackowy (76 tacek) z systemem przechyłu oraz 12 zrzutni bagażowych z możliwością frontowego oraz bocznego załadunku. Przepustowość całego systemu to 1 885 sztuk bagaży na godzinę.
Przepustowość terminala wzrosła o 100 proc. - z dwóch do czterech milionów pasażerów rocznie. Obiekt posiada o 10 stanowisk do odprawy bagażowej (check-in), a także o 6 bramek (gate) do przechodzenia do samolotów więcej. Ogółem przepustowość lotniska wzrosła z 8 do 10 mln pasażerów rocznie. - Myślę więc, że na wiele, wiele lat ten obiekt będzie nam służył – dodał prezes.
Briefing prasowy zorganizowany został na parterze Terminalu B, tu, gdzie odbywa się odprawa bagażowa. Pierwsi pasażerowie odprawieni w terminalu odlecieli dziś na Teneryfę.
Artur Tomasik zauważył, że otwarcie terminala przypadło w dobrym okresie dla lotniska. W lipcu Pyrzowice odprawiły 400 tys. pasażerów, czyli blisko 70 proc. tego, co odprawiały w najlepszych miesiącach przed pandemią. W sierpniu lotnisko obsłuży 450 tys. pasażerów, co zdaniem Tomasika. Wg szacunków cały rok 2021 zamknie się liczbą 2,2 – 2,5 mln pasażerów.
>>>>WIDEO: zapraszamy na zapis briefingu i spacer po Terminalu B<<<<
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
797Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
754S52: jest przełom w sprawie budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. "To absolutny priorytet"
712Chorzów: kultowa restauracja w Parku Śląskim odzyska dawny blask
623Decydujący krok w stronę Izery. Wiadomo, kto wybuduje fabrykę polskiego e-auta
606Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0CPK idzie na noże z PKP PLK. Poszło o powrót pociągów do Jastrzębia-Zdroju
+3 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Gigantyczna inwestycja Kolei Śląskich. Spółka rozbuduje swoją bazę w Katowicach
+2 / -0Własne "M" już od 3,51 za metr. Katowice znów oddają mieszkania za remont
+2 / -0"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
0Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
0W Katowicach trwa rozruch ITS. System już "uczy się" kluczowych skrzyżowań
0Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
0Fabryka Pełna Życia - 78 mln zł na największe przedsięwzięcie rewitalizacyjne w Dąbrowie G.
0