zamknij

Wiadomości

Purpurowa mapa Rybnika mówi wszystko. PM 10 przekroczyło 900%!

2017-10-20, Autor: 

Dopiero sensory zamontowane niedawno w 27 dzielnicach Rybnika są w stanie pokazać prawdziwy problem smogu. Wczorajsze stężenie PM 10 w powietrzu przekraczało 900%, a PM 2,5 – ponad 1000%!

Reklama

Jeszcze nie mamy zimy, a w Rybniku padają kolejne niechlubne rekordy pod względem zanieczyszczenie powietrza. Dzięki zainstalowanym 27 sensorom w dzielnicach miasta, wiemy dokładnie jakie dokładnie jest stężenie PM 10 i PM 2,5 w konkretnych rejonach Rybnika. Więcej na temat sensorów Airly piszemy w artykule >>Monitoring powietrza nie tylko na Borki. Sensory pojawiły się w każdej dzielnicy!<<

Urządzenia zostały już skalibrowane, dzięki czemu możemy podawać rzeczywiste wyniki przez nie zarejestrowane. Te z kolei nie napawają optymizmem. Tylko wczoraj zanieczyszczenie powietrza wystrzeliło wysoko ponad normę.

Purpurowe i czerwone punkty na mapie Rybnika były praktycznie w każdym miejscu. Jakoś powietrza zaczęła drastycznie pogarszać się o godzinie 20.00. Zobaczymy, jak ono wyglądało w poszczególnych dzielnicach:

Chwałowice, 1 Maja 91a:

PM 10 – 360 μg/m3 (720% ponad normę)
PM 2,5 - 227 μg/m3 (908%)

Niedobczyce, ul. Niedobczycka 191:

PM 10 - 416 μg/m3 (832%)
PM 2,5 - 272 μg/m3 (1088%)

Orzepowice, ul. Borki 37D:

PM 10 - 246 μg/m3 (492%)

Wielopole, ul. Gliwicka 105:

PM 10 - 167 μg/m3 (334%)
PM 2,5 - 103 μg/m3 (412%)

Ligota-Ligocka Kuźnia, ul. K. Miarki 74:

PM 10 - 309 μg/m3 (618%)
PM 2,5 - 188 μg/m3 (752%)

Nie lepiej było godzinę później, mapa Rybnika tonęła w purpurze, czyli ekstremalnie złej jakości powietrza. Najgorzej tej nocy było na ul. Wodzisławskiej. O północy pył zawieszony przekroczył 483 μg/m3 a więc 966%!

Dla porównania, najwyższą wartość jaką zanotowała wczoraj Stacja Państwowego Monitoringu Powietrza, wynosiła 295 μg/m3 (590%).

Animację zanieczyszczenia powietrza w naszym mieście możecie zobaczyć TUTAJ.

W Rybniku nie ma czym oddychać, a temperatury są przecież dodatnie. Tymczasem efektów, jakie miała dać uchwała antysmogowa na razie brak.

Oceń publikację: + 1 + 105 - 1 - 35

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (86):
  • ~ 2017-10-20
    14:44:02

    czyli jedna wielka kompromitacja ten syfiaty węgiel co jest w sprzedaży nie nadaje się by nim opalać domy

  • ~ 2017-10-20
    14:54:09

    Ale najbardziej dziwi to, że jest bardzo ciepło w dzień, stosunkowo ciepło w nocy - a dzikusy jarają się sauną w domach bo inaczej tego wytłumaczyć się nie da. Potwierdza się również to o czym mówi co raz więcej osób, że ludzie palą ze zbytku i z tego, że mają za dużo kasy, a nie z powodu zimna, biedy itd. A ja mam takie pytanie do naszego prezydenta. Jak Ekopatrol i jak sprawdzanie czym się pali? Czy sprawdzane są domy które w poprzednim roku ukarano za palenie śmieciami?

  • ~waldus 2017-10-20
    15:05:28

    no jak to przeciez jest ustawa antysmogowa ogloszona z tak wielka duma w zeszlym roku. urzedasy chyba z 2 lata nad nia pracowaly. to tylko pokazuje jak debilny system name rzadzi. acha ... jeszcze jedno czy przy okazji nie mozna porownac stezenia benzoapirenu? podejrzewam ze stezenie rosnie bo wongel drogi we pierona a trza czyms hajcowac czyt. plastiku we pewnicy je dwa worki.

  • ~mariusz64 2017-10-20
    15:05:53

    Czyżby histeria blokersów, jest ciepło i mało kto rozpala w piecu, więc skąd ta "purpura"? A lobby czujnikowe i piecowe działa, mają swoje 5 minut.

  • ~j-u 2017-10-20
    15:08:54

    widza że werbusom żol żić śisko ,a jo mom ciepło i tela

  • ~sianko 2017-10-20
    15:09:40

    Kto by się spodziewał, że ustawa antysmogowa nie zadziała.

  • ~dav 2017-10-20
    15:10:34

    58 25

    Dobrze nie jest :( dużo dała instalacja czujników bo dopiero widać jaki i gdzie jest syf (no i niestety jest wszędzie…). Mam apkę na telefonie i korzystam online, ale nie wiem czy to dobrze że teraz wiem jak jest naprawdę.

  • ~waldus 2017-10-20
    15:16:51

    44 32

    a z drugiej strony jak karaluchy sie pryska ddt to 1sze I drugie pokolenie szybko pada. trzecie pokolenie juz sie uodparnia I ddt nie dziala. tak wiec co tam dzsiej zas dowalcie dzisiej do pieca. predzej czy pozniej sie wszyscy uodpornia.

  • ~Stasek 2017-10-20
    15:29:30

    20 12

    Wskazania idą " prawie równo" za ostatnie 24h, zgadzam się więc z Mariusz64...

  • ~Stasek 2017-10-20
    15:34:18

    Zgodnie z aktualnymi wynikami jakość powierza jest zła. Mamy 18 stopni, żaden komin w obrębie orzepowickiej i borki nie kopci ( zrobiłem objazdówkę) , wiatr wieje. Kasiu jak myślisz, może ludzie okna pootwierali i stąd ten smoczek?...

  • ~zbyszekrybnik 2017-10-20
    16:00:05

    Moim zdaniem to nie wina ogrzewania, czujniki zamieszczone są na budynkach użyteczności publicznej i tak w kilku przypadkach są na przedszkolach przy których zatrzymują się autobusy na przystanku, no i czujnik łapie spaliny a nie smog. Nikt nie pali o 16,00 w okolicy a normy przekroczone no to z czego pytam ?? Ustawa smogowa to tylko nabijanie kasy urzędnikom i kopalniom. Ciekawe jak to wytłumaczy prezydent.

  • ~Lateks 2017-10-20
    16:00:48

    67 27

    Jak to jest możliwe, przecież mamy uchwałę i ulotki wyjście smoga. Rok temu złe powietrze było tylko w Orzepowicach, a w tym roku powietrze jest złe w całym mieście....
    Normalnie mysiałem zapalić papierosa po takich informacjach. Jak żyć i jak oddychać?

  • ~ 2017-10-20
    16:12:59

    a kogo to obchodzi ? mnie się oddycha tak samo czy pm jest w normie czy nie.Ciepło jak w lato ,ja już tydzień nie palę w piecu i większość moich znajomych też więc skąd ten smog ? do doopy z tymi wszystkimi czujnikami i alarmami,ludzie mają większe problemy i nie mają czasu na pierdoły.

  • ~barebears 2017-10-20
    16:16:49

    5 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~exx 2017-10-20
    16:17:19

    A co powiecie na taki przykład. Domek rozbudowany, dwie rodziny, trzy auta, ocieplony a z dwóch kominów wali dym. Ten drugi to oczywiście z pieca w kuchni w 2017 roku !! Takie są przyzwyczajenia ślunzoków i taka niska świadomość, szkoda że trzeba sie w takim kraju męczyć.

  • ~Krych Krystian 2017-10-20
    16:28:35

    akcja zakaz spalania flotów itd jedna wielka kpina

  • ~barebears 2017-10-20
    16:30:19

    9 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~siarzewski 2017-10-20
    16:37:53

    67 56

    Smog wczoraj wieczorem był straszny. Ale jak widać po komentarzach, kopciuchom się dobrze oddycha....

    U mnie w domu 19 stopni mimo wyłączonego ogrzewania.

  • ~Adam Osak 2017-10-20
    16:46:22

    37 45

    Wygląda na to, że dzielnice w których nie ma instalacji górniczych: szyby, składowiska, koksownie, mają czystsze powietrze o 300 - 400 jednostek. Problemem może być praca zakładów górniczych i wyziewy z nich.

  • ~ 2017-10-20
    16:46:28

    Brawo, kopciuchy i smrodziarze! Jak zwykle zwyciężacie!! P.S. Serio aż tak jest wam wszystko jedno czym oddychacie? Aż tak jest wam obojętne co robicie sobie i swoim bliskim??

  • ~ 2017-10-20
    16:48:43

    63 92

    W mojej dzielnicy kopcą pięknie. Przy 21 stopniach za oknem muszą się dogrzać w domu. A że nie było wiatru, to się nawet w ciągu dnia syf nie rozpędził. A zaraz dowalą do pieców znowu...

  • ~imrahil 2017-10-20
    16:58:57

    57 57

    jasne, że hajcują ostro naokoło. te pomiary pokazują tylko jedno - stacja na Borki jest umieszczona w takim miejscu, że daje niemiarodajne wyniki (zaniża je). w Popielowie też pomiar umieszczony nieszczęśliwie, bo na szkole, czyli dosyć wysoko. gdyby go tak umieścić w okolicy skrzyżowania Wodzisławska-Konarskiego, to byłoby dopiero wesoło. w Kamieniu też ostro, więc nieprawdą jest to co ktoś pisał wcześniej - że to przez zakłady górnicze. nieprawdą też jest, ze to przez autobusy czy samochody. najgorsze powietrze jest w dzielnicach z domami jednorodzinnymi wieczorem. wieczorem ruch jest mały. autobusów jeździ kilka sztuk dziennie w tych okolicach. w centrum ruch samochodowy jest większy, a stacja na Kościuszki zwykle pokazuje lepsze wyniki niż w Popielowie, Kamieniu, Radziejowie (gdzie prawie nie ma ruchu samochodowego) czy Niedobczycach. powietrze mamy jakie mamy przez kopciuchów. tak jak pisałem wcześniej - to przez złe spalanie węgla. może coś się zmieni jak za trzy lata będzie wymieniona część kotłów na klasę V. ale co z tego skoro w nowych domach robi się kolejne kominy...

  • ~Kwinto 2017-10-20
    17:01:45

    61 22

    Czujniki w ścisłej zabudowie czy to dobry pomysł? wystarczy że z jednego komina dym leci wprost na czujnik i ten już szaleje. Sporo w ostatnich dniach jeździłem na rowerze i raczej nie widać aby wszyscy kopcili z kominów, chyba że już po zmroku. Tak czy owak niestety najwięcej dymu jest z waszego ekologicznego węgla dziesiątej jakości w którym obecny rząd dobrej zmiany widzi przyszłość.
    Najwięcej na smog narzekają PISlamiści napiszcie teraz co zrobił rząd w tej sprawie, napiszcie co zrobili z ustawami dotyczącymi zielonej energii, elektrowniami wiatrowymi itd.... Nasza obecna ustawa to kpina, za cztery/pięć lat jak większość zainwestuje w nowy piec, wyjdzie kolejna taka jak teraz w Krakowie -zakaz palenia węglem i drewnem a głupi Kowalski ponownie zacznie oszczedzać na kolejny piec.

  • ~jajko 2017-10-20
    17:03:33

    47 34

    Problemem nie jest paliwo czy piec ale ludzie, a dokładniej ich przyzwyczajenia i nieumiejętność palenia. Węgiel źle spalany wytwarza ogrom dymu - jak żółta raca dumna. Do tego wysokie ceny i długa kolejka sprawiają że ludzie palą śmieci, płyty meblowe oraz węgiel i ekogroszek brunatny (często nie wiedząc że nie można i że to syf). Zamias zakazów powinni wysyłać kopcących na szkolenia kilkudniowe pod groźbą mandatu 2000 zł.

  • ~ 2017-10-20
    17:03:44

    48 36

    ja już się cieszę na tę waszą wirtualną chorą histerię smogową.....a w szpitalu na Gliwickiej tylko czekają na pierwsze przypadki choroby:"(wykasowano by) ....smogowa"

  • ~mewa74 2017-10-20
    17:15:10

    54 2

    Kwinto, a po czym Ty niby rozpoznajesz jakiej kto opcji politycznej sprzyja? Po kolorze dymu z komina czy jak?

  • ~oko 2017-10-20
    17:23:29

    43 15

    kompromitacją jest to, że sprzedawać g.....na nie wolno, ale palić nim można. To jest kompromitacja..ludzie mają w piwnicach składy mułu i dalej tym palą..kolejna kompromitacja to te ścieżki rowerowe..ciekawe jak Wasze zdrowie kiedy jeździcie takimi ścieżkami w takim syfie:):) fajnie było by wiedzieć ile kasy na to poszło..wiedzieli byśmy ile można było przeznaczyć na podłączenia do ogrzewania miejskiego czy też kopalni ...

  • ~ 2017-10-20
    17:23:39

    84 7

    A JA O GAZ PROSZĘ SIĘ JUŻ Z 5 LAT i ciągle cyt: "prowadzimy badania marketingowe" Bez komentarza

  • ~Arteks 2017-10-20
    17:24:49

    Wczoraj był wyjątkowo bezwietrzny dzień i w zasadzie całe południe Polski było w smogu natomiast można zauważyć, że gdyby nadal był w sprzedaży syfiasty muł to liczniki przekroczyłyby 1500-2000%. więc jak widzę poprawę i odczuwam satysfakcję, że dzikie obyczaje jaskiniowców zostały ukrócone. Śmiać mi się chce jak niektórzy pisali tu, że jak zakażą palenia mułem to ludzie będą umierać z zimna... Ceny węgla poszły w górę, a tu przy prawie "letnim" ciepłym październiku ludzie palą jak w środku zimy i nikt nie szanuje droższego opału. I wiecie o czym to świadczy? Gdyby ustawowo zakazać stosowania kopciuchów, obowiązkowo podłączać ludzi do gazu i c.o. ludzie szybko by się przystosowali bo u nas ludzie mają kasę - tylko udają biednych z pazerności. A co do palenia śmieci - w Austrii w hotelu widziałem przestrogę chyba w 6 językach, że za zapalenie papierosa w pokoju lub korytarzu hotelowym grozi kara 400 EUR. A u nas za palenie plastikowych śmieci jakiś chory prymityw który truje całą okolicę dostaje karę tylko 500 zł... W innych krajach obowiązuje zakaz budowy domu który mógłby w jakikolwiek sposób zakłócać symbiozę z innymi czy to wyglądem czy funkcjonowaniem. Kiedy zmiana prawa panie pośle Janik, pośle Sobierajski, posłanko Kloc? Czy wy nie macie nosów i płuc? Władze województwa zrobiły co mogły. A wy zamiast ważnymi z punktu widzenia zdrowia i komfortu życia zajmujecie się Smoleńskiem, pomnikami, zakazem handlu w niedzielę i zwalczaniem kornika - który żyje w drzewach od czasu kiedy istnieją drzewa...

  • ~ 2017-10-20
    17:31:15

    48 25

    "stawami dotyczącymi zielonej energii, elektrowniami wiatrowymi itd"

    ZIELONA ENERGIA z elektrowni wiatrowej - co za bzdury!!! Cóż to za "energia", do której trzeba dopłacać podatkując elektrownie konwencjonalne?
    W momencie gdy nie ma wiatru, energia musi być bilansowana z elektrowni konwencjonalnej = niszczymy środowisko, bo z każdym wiatrakiem konieczna jest dodatkowa porcja energii z węgla dla zbilansowania ewentualnego postoju wiatraka.
    Budujemy wiatrak? Niszczymy środowisko. Pomijając masową likwidację ptactwa i nietoperzy to zalewa się fundament na 20x20 metrów, buduje drogę o szerokości kilku metrów i utwardza powierzchnię do postawienia dźwigu - 1000m2.
    Po max 25 latach następuje utylizacja wiatraka - koszt około 30 000 EUR - z skażeniem gleby olejem i ciężkimi materiałami gratis. To ogromny biznes, ale zwolennikom wiatraków polecam zamieszkanie w cieniu ich śmigieł. Oddziaływanie na krajobraz to minimum. 4km, takiej wieży o połowę niższej niż Bazylika.

  • ~ada24 2017-10-20
    17:32:50

    37 41

    Kto może niech ucieka z tego regionu. Sami się wytrujemy... :(( Tu nie ma co dyskutować tylko wdrożyć konkretne działania. Jak widać takich obecnie brak:((

  • ~Kwinto 2017-10-20
    17:37:33

    56 39

    ~mewa74 od roku czytam wszelkie dyskusje tutaj i nie muszę patrzeć w dym aby wiedzieć że 60% Rybniczan jara się rządem który cofa nas w erę węgla, bo niestety oni nie znają zielonej energii, a pis czego nie zna to się boi, a jak się boi to taką rzecz niszczy. Niech pompują kasę w eko-dotacje zamiast wywalać ogromne pieniądze na TVP, Rydzyka i bezsensowne komisje. To was nie boli że miliardy idą pizdu? Ale wiem wiem przez osiem ostatnich lat........

  • ~Arteks 2017-10-20
    17:37:46

    55 76

    @oko - ale co jeszcze miasto może zrobić? Zrezygnowano z pięknego letniego festiwalu, przeznaczono 6,5 mln zł na dopłaty do zmian źródeł ciepła i co? Uważasz, że byłoby to normalne i sprawiedliwe aby z powodu pazernych i niedouczonych ludzi rezygnować z finansowania rozrywki, sportu, dróg rowerowych, boisk, placów zabaw, remontów itd? Dlaczego ciągle ktoś coś ma dawać lub robić właścicielom domów? Łaskę jakąś robią, że zmodernizują dom przez co przestanie straszyć i będzie dla nich łatwiej żyć i taniej ogrzewać? Na zachodzie jeśli kogoś nie stać na utrzymanie dużego domu - to go sprzedaje. U nas ludzie wmawiają w komentarzach, że "ich nie stać" i muszą "hajcować". A jak co to winni są blokersi tak jak dawniej cykliści, Żydzi i kolej żelazna przez którą podobno krowy miały nie dawać mleka... Dzisiaj każdy bank bez problemu udzieli pracującej osobie kredytu. Ja mam średnio na telefonie raz w miesiącu propozycję wzięcia kredytu - na cokolwiek. Czy naprawdę ludzie są tak niezaradni czy nie zdają sobie sprawę z tego, że jest naprawdę źle? I niech nie mówią że zawsze tak było bo jeden kopciuch pali tak jak dawniej 100 pieców kachlowych.

  • ~xxxx 2017-10-20
    18:10:50

    76 55

    dzikusy z apartamentów 45m2 wylewają swój jad,poniewaz maja grzejniki na 1 i siedzą w kaobach w 1 izbie,czesc

  • ~imrahil 2017-10-20
    18:22:45

    25 27

    miasto może wiele. zamiast dofinansowywać kotły, powinno dofinansować termomodernizację. dofinansowanie termomodernizacji tylko pod warunkiem prawidłowego jej wykonania (a nie jakieś klejenie na placki, pomijanie niektórych miejsc bo przez to wiele ciepła nie ucieknie, brak szczelności "bo jak jest zbyt szczelnie to nie jest dobrze" itd.). powinno wprowadzić w MPZP zakaz budowy nowych domów ogrzewanych paliwami stałymi. prezydent twierdzi, że się nie da - dziwne tylko, że są w Polsce gminy i miasta gdzie się da. dać jakieś ulgi dla budujących czyste domy. miasto powinno przez SM zadymiarzy zapraszać na szkolenia z czystego spalania, które uzmysławiałyby jak palić tanio i czysto, z czym wiąże się przewymiarowanie kotła, że grzanie wody w okresie letnim węglem wcale nie jest tańsze niż grzanie prądem itd. sama uchwała antysmogowa jest pełna baboli - m.in. zbyt długi okres na wymianę kotłów, dopuszczenie niektórych gatunków węgla (np. jankowickiego, który dymi i stwarzać może w pewnych przypadkach zagrożenie przez zaklejenie komina smołą). jest wiele rzeczy, które miasto może zrobić poza dofinansowaniem źle dobranego kotła (o ile się nie mylę, to nawet do nowych domów można dostać dofinansowanie - co to ma na celu?)

  • ~mjurek78 2017-10-20
    18:46:46

    55 9

    do Oko ścieżka od mostu brooklińskiego wzdłuż ul.Długiej kosztowała 1,800,000 zł z tym ze kasa na nia poszła z budżetu dzielnicy Nowiny-Maroko a nie z budżetu miasta,ławki kosztowały 5.000 zł kosze na smieci nie wiem ale tez nie tanie były.
    do Arteks-miasto zrezygnowało z festiwalu po ubiegłorocznej kompromitacji-przypominam ci ze było ok 3 tys ludzi i to miasto na czele z Panem Prezydentem za ta kompromitacja odpowiadają. A sam fakt smogu w naszym mieście został wykorzystany pod publiczkę zresztą dobrze ze tak ten milion wydano a nie wybudowana kolejna betonową ścieżkę rowerowa przy okazji wycinając 30-40 letnie dęby jak to było przy okazji budowy na ul.Długiej!

  • ~trekpio88 2017-10-20
    18:50:29

    75 45

    Ida zachajcowac bo flotu jeszcze mom 5 ton aleee ciepelko bedzie!! Z pozdrowieniami do blokersów!! A tak pozatym jak slysza ''smog'" to mie h..... biere , bo 5, 10 lot do zadku niebylo ''smogu'' i tera dopiero smog wyloz, a wiycie czamu? bo te gorole z bloków sie powykludzali z bloków i pobudowali sie i chajcujom czym sie do bo trza oszczyndzac!!! i dlatego tera je taki parci na smog

  • ~pprywatne 2017-10-20
    19:10:34

    50 7

    Rok temu pisałem, że dokładnie tak będzie...
    Więcej już mi się nie chce na ten temat pisać.

  • ~Hans Klos 2017-10-20
    19:19:04

    55 5

    Moje obserwacje z jednej dzielnicy Rybnika. Przez dzień jest ciepło ludzie nie palą bo widać że się nie dymi ale o o tej 17-18 jest rozpalane w piecach aby nagrzać wodę czy trochę ogrzać dom. I widać to nawet w domach nowych czy ocieplonych w których jest zimno. Dla tego przyczyną smogu jest dzienne rozpalanie. I tutaj bym polemizował z zwolennika palenia w piecach górnego spalania w których trzeba dziennie zakopcić! W kotle zasypowym paląc 24/h podejrzewam że mniej się wydostaje dymu!!! Pod warunkiem że ktoś ma wyremontowaną instalacje i UMIE PALIĆ WĘGLEM.

  • ~kurier 2017-10-20
    19:25:17

    30 46

    Niedawno minister Morawiecki podpisał jakiś projekt zakazu produkcji pieców niższej klasy niż V. Uważam, że powinno się dążyć do obowiązkowego montażu filtrów w domach jednorodzinnych. Powinien być też zakaz budowania domów ogrzewanych węglem. To są propozycje dla ludzi z różnych organizacji proekologicznych i pana Kuczmy zaangażowanego w walkę o poprawę powietrza. Urząd Miasta powinien kupić Straży Miejskiej drony które monitorowałyby miasto z góry. Domy które najbardziej kopcą powinne być często poddawane kontrolom czy nie spalają mułu lub śmieci.

  • ~ 2017-10-20
    20:13:41

    44 27

    Zimno? U mnie bez ogrzewania, przez te ostatnie klika ciepłych dni, wewnątrz było +22-23°C. Owszem, jak ktoś grzeje wodę w ten przedpotopowy sposób... ja generalnie używam do tego gazu a w łazience i kuchni, mam względnie oszczędne grzejniki elektryczne. Ale znam ludzi, którym w mieszkaniu 25°C to mało - a potem chodzą po lekarzach, bo słaba odporność.

    Tak kończy się odporność na wiedzę.

  • ~minowa 2017-10-20
    20:18:58

    47 23

    Nie ma wiatru ! Zamiast głupawych czujników ustawić kilkanaście wiatraków, aby powodowały przepływ powietrza.
    A przecież odpadami nie palimy, tylko szlachetnym węglem - orzechem po 750zł/t

  • ~dizers 2017-10-20
    20:20:56

    46 13

    wypadało by złożyć pozew zbiorowy przeciw miastu albo państwu polskiemu

  • ~DLG 2017-10-20
    20:21:15

    44 7

    W rejonie gdzie mieszkam nigdy nie było czuć palonego plastiku, niestety teraz nawet o 15-16 można wyczuć (uchwała antysmogowa ?)

    Sam zmieniłem sobie piec na 5-klasy i jestem bardzo zadowolony, do kotłowni wystarczy iść co 3-4 dzień, z komina nie wiele się ulatnia, trzeba naprawdę się przyjrzeć (a to i tak jak piec idzie na pełnych obrotach). Jedynym minusem, że trzeba jednak tą sadze z pieca co jakiś czas wybrać. A teraz jak ciepło nie trzeba w sumie wygaszać, zmienić na tryb letni (można w pracy przez internet), jak się robi ziemno włączyć na chwile pompy równoległe dogrzać dom i znowu zmienić. Jest i oszczędnie i czysto.

    Jednak.... pisze to dlatego, że miasto przyznając dotacje na te piece popełnia jeden zasadniczy błąd, powinno wymagać może nie tyle świadectwa energetycznego co przynajmniej charakterystyki zużycia ciepła przez dom, powinny to robić wykwalifikowane firmy. Dlaczego ? Było u mnie w tym roku kilku, żeby nie powiedzieć kilkunastu fachowców, każde mówił zakładać piec minimum 25 KV, niektórzy nawet 29 KV, ostatecznie sam sobie policzyłem ile mój budynek zużyje energii i stanęło na 19 KV (a i tak teraz mam spory zapas mocy). Osoby, które wymieniają piece m.in. z dotacji, w zdecydowanej większości przewymiarują je, a to się mija z celem. Będzie efekt oczywiście ekologiczny, ale nie taki jakby mógł być.

  • ~przykopa 2017-10-20
    20:22:04

    27 10

    ~Adam Osak 2017-10-20 16:46:22
    Wygląda na to, że dzielnice w których nie ma instalacji górniczych: szyby, składowiska, koksownie, mają czystsze powietrze o 300 - 400 jednostek. Problemem może być praca zakładów górniczych i wyziewy z nich.

    Dokładnie tak jest. w dzielnicach górniczych są kotłownie które ogrzewają blokhausy. Spala się tam odpad węglowy w postaci miału węglowego. Miał różni się od muły jedynie tym, że jest uzyskiwany w sortowni na sucho . Zaś muł jest w produkowany na mokro w płuczkach.
    Obydwa sorty mają w sobie dużo zanieczyszczeń (przerost , kamień itp).
    Dlatego należy być konsekwentny. Jeśli się zakazało spalania jednego odpadu. To spalania drugiego odpadu też się powinno zakazać.

  • ~minowa 2017-10-20
    20:30:32

    54 13

    Tomaszów Mazowiecki - 654% normy ! Pewnie od palenia mułem i flotem. Buahahahaaaaa !

  • ~Arteks 2017-10-20
    20:37:05

    17 54

    @imrahil - auta nie są główną przyczyną smogu i o tym wszyscy wiemy. Ale swój udział w pogarszaniu jakości powietrza też mają - szczególnie zimą kiedy nie ma roślinnych, naturalnych filtrów. Wielu ekspertów zwraca uwagę, że duży ruch aut przyczynia się do ciągłego unoszenia pyłu który osiada na drogach. W Krakowie naukowcy z Politechniki Krakowskiej tytułem eksperymentu zebrali nocą 2 tony szkodliwego pyłu z odcinka tylko 1 km ulicy i chodnika! Co nie dziwi bo gdzie niby miałby się podziać ten pył z tysięcy kominów? Dlatego nie można ignorować także problemów jakie generuje nadmiernie rozwinięta motoryzacja indywidualna i cieszy mnie, że władze naszego miasta przejęły się tym problemem. Liczę, że zainwestują w końcu w jakieś elektrobusy i będą czyścić ulice z pyłu - a nie tylko dotować ludziom wymianę pieców, bo akurat tu ludzie mogą sobie poradzić sami biorąc na to zwyczajny kredyt.

  • ~imrahil 2017-10-20
    20:40:27

    15 26

    ~przykopa - miału też nie możesz spalać, nie przeczytałeś ze zrozumieniem uchwały? a co do ciepłowni, to w ciągu 4 lat muszą spełnić normy BAT albo zostaną wyłączone, więc wszystko jest w najlepszym porządku - dużo lepszym niż w kotłowniach domowych. zresztą co tu dużo pisać - już sama konstrukcja kotła pyłowego opalanego z nadmiarem powietrza powoduje, że te kotłownie są czystsze niż twój domowy kopciuch. dobrze, że będziesz musiał go wymienić :)

  • ~imrahil 2017-10-20
    21:04:32

    20 11

    ~DLG - i o tym właśnie piszę. "fachowcy" wciskają takie kobyły, potem żeby nie zagotować wody trzeba redukować powietrze, paliwo się nie dopala i mamy najwyższe stężenia rakotwórczego BaP w Europie.

  • ~waldus 2017-10-20
    21:16:28

    44 6

    tani gaz to rozwiazanie problemu smogu. problem rozwiaze sie sam bo ludziom tez zalezy na czystym powietrzu. trzeba podziekowac plaskaczom co negocjowali z ruskimi. mozemy za srednie wynagrodzenie kupic jedna z najmniejszych ilosci gazu wsrod kajow europy. poza tym jakby panstwu zalezalo to zniosloby VATi akcyze na gaz. jesli cena gazu spadnie o min 23%vatu wtedy do 3 lat problem smogu zniknie. a tak to lud bedzie finansowal urzedowe glupoty typu zakaz sprzedazy floty piece ntej klasy itd itp. suma sumarum bedzie tak jak jest ale ekourzedasy maja robote na nastepne 10lat.

  • ~toomann 2017-10-20
    21:55:57

    29 8

    Jakoś mi te pomiary wydają się dziwne. Piątek, godz. 21:45, stacja Lompy 6 (Pekin jakby ktoś nie wiedział) - PM2.5 636%, PM10 534%.
    Skąd tam tyle syfu?? Na blokach grilla balkonowego wszyscy robią)?? Świerklany i Jankowice dmuchają??? Ale wiatru prawie nie ma. Na Elektrowni prawie tak samo. Za to w Popielowie (gdzie same domy jednorodzinne z kominami) stężenie odpowiednio 232% i 166%.

  • ~tuptyś 2017-10-20
    22:03:44

    26 12

    To że na zewnątrz jest trujący i zabójczy smog to wiem bez tych zasr...anych czujników. Kuczera nie wie jak się zabrać za poprawienie sytuacji i myśli że zakaz palenia odpadów węglowych, śmieci i solary załatwiają temat. Nic bardziej naiwnego.

  • ~przykopa 2017-10-20
    22:10:39

    13 8

    ~imrahil 2017-10-20 20:40:27
    ~przykopa - miału też nie możesz spalać, nie przeczytałeś ze zrozumieniem uchwały?
    Muł i flot zniknął ze składów opałowych. Miał zaś jest ciągle do kupienia . Czy potrafisz wizualnie odróżnić miał węglowy od nie sortu ? Nie sądzę . Nie sądzę też by potrafił to zrobić typowy funkcjonariusz S.M. O czym ty opowiadasz ? o czystym spalaniu z dużym nadmiarem powietrza ? . W instrukcji każdego kotła jest określony współczynnik nadmiaru powietrza λ . W moim kotle dla prawidłowego spalania wynosi on 1,3- 1,7. W kotłach przemysłowych jakie najczęściej występują na ciepłowniach (WR) współczynnik nadmiaru powietrza jest poniżej 2 . W kotle OP650 K w elektrowni współczynnik wynosi zaś 1,25. Zwiększenie naddatku powietrza powoduje wzrost strat kominowych. Czyli mniej efektywne spalanie, co automatycznie ma wpływ na wielkość emisji w stosunku do produkcji w kotle. Więc co ma piernik do wiatraka ?. Obecnie w kotłach odchodzi się od bezpośredniego pomiaru ilości spalin. Lecz regulację prowadzi się na podstawie podciśnienia minus Δp i pomiaru O2 w spalinach.
    Czyli krótko .Efektywne spalanie uzyskuje się nie przy zwiększaniu naddatku powietrza ( ale nominalnym) . Spalanie z za niskim naddatkiem powietrza w warunkach domowych ma miejsce wtedy kiedy ma się źle dobrany za duży piec. I domowi wynalazcy próbują sytuację źle dobranego kotła ratować poprzez sztuczne, poniżej normatywne ograniczenie dostępu powietrza ( tkzw. spalanie od góry).
    Skąd wiesz wiesz , czym palę jaki mam piec i kiedy będę musiał GO wymienić ? Myślę że mój obecny piec solidnego markowego producenta , ma większą żywotność (10 lat) od zainstalowanych kotłów na kopalni Chwałowice ( 5 lat).

  • ~imrahil 2017-10-20
    22:27:52

    11 11

    ~przykopa - przeczytaj uchwałę jeszcze raz, to zobaczysz, że miał jest wykluczony z domowych kotłowni, jak każde paliwo o drobnej granulacji. ty mi nie pisz o nadmiarach powietrza w domowych kotłach. zwróć uwagę, że teraz jest ciepło. wiesz co to oznacza? że każdy kocioł jest przewymiarowany, w tym twój. bo skoro twój kocioł ogrzewa ci dom przy temperaturze -20°C, to obecnie jest za duży. jeśli to kocioł z podajnikiem, to ograniczasz jego moc m.in. przez zbyt małą ilość powietrza, w tym przez przejście w podtrzymanie. jeśli śmieciuch, to podobnie lub rozpalasz go okresowo. samo takie rozpalenie, potem wygaszenie to praca przy niskiej temperaturze w komorze paleniskowej, czyli syf, pył, BaP. co z tego, że w instrukcji kotła (nawet śmieciucha?) jest określony prawidłowy współczynnik nadmiaru powietrza? kto się do tego stosuje? kto kontroluje taki domowy kocioł, jego operatora i sterownik?

  • ~przykopa 2017-10-20
    23:07:35

    9 5

    ~imrahil
    Ja nie dobierałem kotła na -20 . W projektach , w tabelach grzewczych obliczenia wykonuje się na -20. Ale pomyśl logicznie . Ile masz dni w roku gdy temperatura spada do tej wartości . Dla tych kilku dni można kocioł nieco przesilić. Możesz spokojnie dobrać kocioł na -15 ( a nawet -10). U mnie kocioł również zasila ciepłą wodę ( razem z solarem i grzałka elektryczną ). Czyli ma dodatkową możliwość kompensacji przy niskim poborze ciepła . Mimo braku w domowych warunkach niektórych urządzeń pomiarowych . Możesz w prosty sposób ocenić jakość spalania na podstawie oględzin niespalonych frakcji opału w żużlu i popiele, ilości sadzy. Koloru płomienia ( pirometr tez nie jest drogi) itp. Aktualną moc kotła łatwo policzyć ( i porównać do nominalnej ) znając temperatury zasilania / powrotu + wartość przepływu ( zwykły wodomierz do ciepłej wody).
    Moc kotła można też obniżyć paliwem o niższej wartości opałowej ( np.pelet).
    Lub podwyższyć lepszym paliwem ( u mnie jest to koks)

  • ~Peter1981 2017-10-21
    00:44:54

    18 15

    Kurde a ja myślałem że pogoda płata figle i takie mgły!!! A to smog !!!
    Wiadomo że ustawa antysmogowa nic nie da. Rybnik ma takie położenie że przy niskiej temperaturze i bezwietrznym dniu nic to nie pomoże.
    Nie jest to nowość dla Nas bo smog był i jest z Nami od dekad. Czy to lata 80, 90 czy później był i jest. Wcześniej był nawet większy.
    Może młodzież nie pamięta jak jeszcze z kilkanaście lat temu jak wracało się do Nas to powietrze było widoczne.
    Jak mnie pamięć nie myli w 1996 roku Amerykanie robili zdjęcia Śląska z kosmosu. Byli zaskoczeni że na Śląsku istnieje życie.
    Co ciekawe dawno temu, jak żyły jeszcze dinozaury, to na Śląsku wiele ludzi używało gazu do ogrzewania domu. Był tani i opłacalny.
    Niestety nastała era kopalń!! Wielkie lobby, budowa osiedli dla goroli, pewna praca i wysokie zarobki. Kopalnie były najważniejsze. No a żeby sprzedać swoje produkty inne paliwa musiały przestać się opłacać. No i przestało. Podatki, akcyzy i kopalnie zaczęły być tańsze. Niestety zawaliło Państwo....Gdyby kopalnie były nadal potrzebne Państwu to nadal żyło by się w nieświadomości że oddychamy zatrutym powietrzem.
    Teraz chcą naprawiać wszystko?? Jakim kosztem??

  • ~ran 2017-10-21
    07:34:16

    13 8

    ~toomann "Jakoś mi te pomiary wydają się dziwne. Piątek, godz. 21:45, stacja Lompy 6 (Pekin jakby ktoś nie wiedział) - PM2.5 636%, PM10 534%.
    Skąd tam tyle syfu?? “
    Przejedź się tam, to zobaczysz. Większość tych bloków ma potężne kominy, z których się kopci. Co do godzin występowania wzrostu zanieczyszczeń, to ewidentnie widać jak po południu ludzie zaczynają palić. Po co? U mnie ogrzewanie nieczynne, bo w ciągu dnia przez okna wystarczająco się nagrzewa. A tym, co palą czym popadnie dołożyć z 5000 grzywny. Jeszcze zimy nie ma, a moje dzieci już problemy oddechowe mają. Powiedzmy wprost: kto zasyfia powietrze, przyczynia się do szybszej i często bolesnej (rak) śmierci tysięcy osób. Jaki powinien być za to wyrok?

  • ~ 2017-10-21
    07:57:13

    24 14

    Ciekawe jakiej firmie "maseczkowej" w tym sezonie "smogowym"....będziecie histerycznie nabijać kasę

  • ~imrahil 2017-10-21
    07:57:14

    13 5

    ~przykopa - zwracam honor. widać, że wiesz o co chodzi, może nawet ten kocioł faktycznie dobrze obsługujesz. problem polega na tym, że takiego jak ty poza internetem nie spotkałem. zwykle jak obliczenia wskazują np. obciążenie 10 kW przy -20, to instalator proponuje kocioł 20 kW. w nowych domach to samo. jest 5 kW, instaluje się kocioł 20 kW. o doborze paliwa w zależności od warunków też żaden sąsiad nie słyszał, a też masz z tym rację. słabsze paliwo można spalić z większą ilością powietrza, czyli generujemy mniej BaP i smoły. edukacja niestety nie działa - nie każdy jest tak chętny do pogłębiania wiedzy i prawidłowego spalania jak ty. większość ma to gdzieś i nawet wzrost cen węgla im w tym nie przeszkadza, co widać za oknem

  • ~ 2017-10-21
    09:44:51

    10 6

    Najlepiej widac na szybach okien dachowych jakie mamy zasyfione powietrze. Dziekuje, sasiedzi! P.S. Mam daleko do ulic

  • ~adiqq 2017-10-21
    09:57:45

    11 4

    @przykopa - zgadzam się z imrahilem - jesteś wyjątkiem. Jak wśród znajomych mówię, że przed budową można z całkiem niezłą dokładnością policzyć jakie będą rachunki za CO+CWU to prawie wszyscy robią wielkie oczy. Nikt nie interesuje się tematem właściwego doboru kotła do domu, bo przecież przyjdzie fachowiec i dobierze.... Po co się wysilać i samemu drążyć temat. A że mamy fachowców jakich mamy, to i efekty są takie jakie są...

  • ~przykopa 2017-10-21
    10:27:30

    19 3

    ~imrahil
    Miło jest jak używa się w dyskusji argumentów. Z oponentem czasami można się nie zgadzać , ale należy GO szanować. Najlepiej jest jak teoria spotka się gdzieś pośrodku z praktyką . Widzę że masz spory zasób wiedzy teoretycznej. Ale czasami trzeba teorię nieco przygiąć do praktyki. U nas niestety jest tak że ustawy piszą teoretycy ( nie chciałbym być okrutny i powiedzieć że laicy). Zakazuje się sprzedaży węgla brunatnego , a jednocześnie ten sam węgiel brunatny można kupić w marketach ,,jako ekogroszek". Zakazuje się sprzedaży mułu i flotu z tej racji że są to odpady z produkcji węgla. A jednocześnie w sprzedaży są odpady w postaci miału. Niby w ustawie jest napisane gdzie można spalać miał . Ale konia z rzędem temu kto potrafi na oko odróżnić miał węglowy od podziarna jaki odkłada się na spodzie domowego składziku węgla. Jeśli ja tego nie potrafię odróżnić . To prawdopodobnie nie rozpozna tego SM przy kontroli.
    Dyskusję blokersów z tubylcami należy doprowadzić do wspólnego mianownika, Większości ludzi palących w piecu nie zależy na tym by celowo smrodzić. Osoby mieszkające na osiedlach też muszą zrozumieć że ciepło w ich kaloryferach ,,niestety " nie pochodzi przynajmniej u nas z ekologicznych źródeł . Klucz do kreowania rzeczywistości ma państwo. Czasami się zastanawiam czy nie byłoby lepiej uwolnić rynku energii . Ale pazerne Państwo dokłada do tego vat , akcyzę . A jednocześnie biadoli jak potężne środki muszą być skierowane na ochronę środowiska. Pytanie retoryczne : gdzie tu sens , a gdzie logika?

  • ~przykopa 2017-10-21
    10:43:58

    11 2

    ~adiqq
    To nie do końca tak jest, że ludzie nie potrafią właściwie dobrać zapotrzebowania ciepła dla swojego domu. Jeśli ktoś się łączy do sieci ciepłowniczej to zapotrzebowanie ciepła dla budynku jest przez niego podawane bardzo skromnie ( bo się płaci za każdy zamówiony KW). Kupujący piec nie widzi ( przynajmniej w momencie zakupu) zależności pomiędzy wielkością pieca , a przyszłymi kosztami jego eksploatacji. Dlatego na wszelki wypadek kupuje większy

  • ~master4k 2017-10-21
    11:05:44

    21 11

    Boże uchowaj przed takim sąsiadem, jeśli pisze to co faktycznie myśli...

    Jak tak czytam niektóre posty, to mózg w poprzek staje. Co się takiego musi wydarzyć, żeby ludzie z własnej woli poczuli wewnętrzny przymus poprawy sposobu ogrzewania domów? To, że poważnych skutków zdrowotnych takiego grzania nie widać od razu* nie oznacza, że nie będzie ich w przyszłości. Będą na 100%. W tym wątku znajduje się raptem kilka sensownych postów i jedna bardzo sensowna dyskusja. A wątek dotyczy poważnego problemu, którego w takim samym stopniu jesteśmy przyczyną, co rozwiązaniem. Ogarnijcie się wreszcie ludzie...

    *da się zrobić tak, że skutek wdychania tego syfu będzie niemal natychmiastowy i spektakularny

  • ~rys51 2017-10-21
    12:22:29

    12 27

    UM Rybnik ma duże pole do działania:
    Zażądać od PEC (stara nazwa) wykazu tych nieruchomości,które zrezygnowały z ich usług. Na tych posesjach kontrole SM muszą być 10 razy w ciągu tygodnia !! Po 30 kontrolach i paru mandatach na pewno powrócą do sieci PEC !!

  • ~Luty 2017-10-21
    15:00:30

    16 2

    Innego wyjścia nie ma jak stworzyć ludziom możliwość podłączenia się do elektrociepłowni, stara wiadomo, że już nie przyjmuje połączeń. XXI wiek, a nawet centrum Rybnika ma budynki bez opcji podłączenia.

  • ~adiqq 2017-10-21
    15:20:16

    7 6

    @przykopa - właśnie wracam do kluczowej kwestii - kasy.
    Doskonale zdaję sobie sprawę, że każdy dodatkowy kw mocy przyłączeniowej do kasa. Dopóki nie będzie jakiegoś finansowego bata wymuszającego zainteresowanie się tematem, to nic się nie zmieni.

  • ~truman20 2017-10-21
    15:30:18

    25 4

    ~adiqq - a co to znaczy finansowy bat? Węgiel po 1500zł? To akurat niewiele zmieni, bo za tym pójdą inne ceny czystszej energii i węgiel dalej będzie najtańszy. Oczywiście adekwatnie spadnie popyt na węgiel a zacznie się popyt na stare meble, mokre drewno z lasu, śmieci, bo większość ludzi nie będzie wydawała całej pensji na ogrzanie się w 21 wieku! Śpimy na dobrym węglu i powinien być tani i energia z niego powinna być tania, spalany w odpowiednich warunkach mógłby zasilić bez dymu całe miasta. Ale po co? Skoro urzędnicy muszą mieć robotę i smrodzić ciągle o smrodzie.

  • ~dr_Moriarty 2017-10-21
    17:17:36

    21 23

    Nie wiem skąd te emocje. Sytuacja była absolutnie do przewidzenia. Powtarzam od początku, że tak długo jak będzie można palić węglem, a w domach będą istniały otwarte paleniska, niewiele się w tej kwestii zmieni. Tylko zupełna likwidacja węgla jako sposobu ogrzewania domów jednorodzinnych ma szanse poprawić to, co się obecnie dzieje. I mam nadzieję, że ten rok, w którym dalej w powietrzu będzie taki syf, sprawi, że rządzący najzwyczajniej w świecie wrzucą węgiel na czarną listę. Byle jak najprędzej.

    Nie rozumiem też idiotycznej satysfakcji szydzących z tego, że ustawa nie zadziałała. Dobrze, że powstała, bo nie jesteśmy już dżunglą, w której nie obowiązywały odnośnie ogrzewania żadne regulacje. Dobrze, że powstała, choć od początku twierdziłem, że jest daleko niewystarczająca.

    Tak jak napisałem już kiedyś - mam nadzieję, że taki stan jak obecnie, doprowadzi do jak najszybszego zakazu palenia węglem domowych piecach w ogóle. Mam też nadzieję, że powstaną inne ustawy finansowo piętnujące zanieczyszczanie powietrza - jak na przykład kara za długotrwałe dymienie itp. To jest jedyny sposób wyjścia z mentalnej epoki kamienia łupanego w tym regionie. Oby jak najprędzej.

  • ~jaro_t 2017-10-21
    17:48:22

    24 20

    Sprawa jest prosta do rozwiązania. W przypadku gdy Polska będzie zmuszona płacić kary za niespełnianie norm czystości powietrza, w danym mieście gdzie problem występuje, powinny one być rozdzielane na właścicieli domów z piecami węglowymi starszej generacji niż 5. Dla mnie to było oczywiste, że prawo będzie się zaostrzać i jeszcze w 2016r. skorzystałem z dotacji. Ubiegły sezon na opalaniu gazem wyszedł mnie taniej niż poprzednie węglem. Kto tego nie rozumie i edukacja nie przynosi zamierzonych efektów to trzeba stosować bat i kary. Proste i skuteczne.

  • ~master4k 2017-10-21
    19:10:58

    18 13

    @ dr_Moriarty

    Cytując klasyka.

    "To, że jesteśmy w d.pie, to jasne. Problem w tym, że zaczynamy się w niej urządzać."

    Jestem autentycznie załamany. Ludzie zaczynają uważać, że taki syf jesienią i zimą, to standard. Rzecz równie naturalna jak śnieg w styczniu, albo kwitnące kasztany w maju. Być może faktycznie trzeba będzie z roku na rok radykalizować przepisy. Samemu nie jestem zwolennikiem zmuszania ludzi do czegokolwiek. Nawet do rozwiązań, które paradoksalnie w pierwszej kolejności służą tym najbardziej opornym. Osobiście wolałbym tego uniknąć, jeżeli w grę miałyby wchodzić jakieś srogie kary. No ale jeśli powietrze momentami da się kroić nożem, to chyba nadszedł już czas, żeby w końcu zrobić z tym porządek. I to taki konkretny porządek. Bez rozdrabniania się.

  • ~adiqq 2017-10-21
    19:17:50

    10 5

    @truman20 - finansowy bat może np. wyglądać tak jak napisał jaro_t

    Ale przede wszystkim już dawno powinny być zapisy w MPZP o zakazie lub poważnych ograniczeniach przy ogrzewaniu domu paliwami stałymi. Są gminy - robiłem rozeznanie i jest ich dosyć sporo - które od dawna mają takie zapisy. Czyli jak się chce - to można.
    Wystarczy spojrzeć na liczby - rocznie jest wydawanych około 1000 pozwoleń na budowę domów jednorodzinnych. Zakładam optymistycznie, że tylko 70% z nich będzie opalane węglem (kilka lat temu było około 85%) I wystarczy zestawić tę liczbę z liczbą osób które skorzystały z termomodernizacji i które załapały się na jakieś dofinansowanie z województwa - to jak niby ma być lepsze powietrze, jak kominów przybywa co roku??

  • ~truman20 2017-10-21
    20:27:10

    21 6

    ~adiqq - znowu się powtórzę - nie mam nic przeciwko batom i karaniu, skoro ludzie nie potrafią się dostosować, ale tylko w przypadku, kiedy dobry opał jest tani a ludzie i tak palą byle czym. Nie można jednak karać w przypadku, kiedy rząd z premedytacją wprowadza ustawy, które pośrednio lub bezpośrednio powodują drastyczny wzrost cen dobrego paliwa i zmuszają ludzi do zakupu tego paliwa obojętnie po jakich cenach. To jest chore, nieetyczne, bezczelne... etc. Wielu epitetów można by użyć do tej sytuacji. Ja w tym roku za dobry retopal płacę 20% więcej niż w zeszłym - w skali całego sezonu grzewczego jest to sporo pieniędzy, które planowałem przeznaczyć na zakup palnika na pellet, ale z tego nici. Czyli pod groźbą kary zostałem okradziony z pieniędzy a państwo zyskało przez to jeszcze więcej pieniędzy na głupoty. Z tego powodu ta zima będzie gorsza niż poprzednia pod względem czystości powietrza, bo ludzie będą palili tańszymi substytutami.

  • ~ 2017-10-21
    20:50:40

    17 13

    przy takich temperaturach nie pali du żo domów, ale działa już Ciepłownia Chwałowice. Stamtąd idzie połowa tego syfu!!!!

  • ~ 2017-10-21
    22:09:07

    14 18

    @rosthost właśnie wielu z nas zastanawia się dlaczego ludzie zamiast ocieplić sobie domy - palą w dni z całkiem wysoką temperaturą? Mówienie, że to wina ciepłowni brzmi równie niedorzecznie jak obwinianie za smog samolotów czy statków kosmicznych. Każdy właściciel kopciucha przyczynia się do trucia siebie, swojej rodziny i sąsiadów. A jeśli truje to znaczy, że łamie przykazanie z dekalogu "nie zabijaj".

  • ~imrahil 2017-10-21
    22:25:37

    17 19

    tak, kopciuchy, uspokajajcie swoje sumienie i zwalajcie na autobusy i ciepłownię w Chwałowicach...

  • ~xxxx 2017-10-21
    22:27:45

    21 17

    jezeli ktos pali to znaczy ze jest mu zimno i tyle,mieszkancy apartamentow nie sa w stanie zrozumiec ponieważ to nie oni decyduja za swoje ogrzewanie tylko dostawca i już,a jak mu jest zimno to siedzi w kabocie z kubkiem herbaty i pierniczy że to niezdrowo jest jak jest za cieplo i tego typu dyrdymały,a jak by miał właczyc grzejnik elektryczny to wolałby zjesc g.spod siebie.czesc

  • ~ 2017-10-21
    22:28:25

    20 20

    Te wszystkie ustawy wymyślił ktoś co nigdy nie był w piwnicy ! ja to perydole i palę węglem jak każą bo mnie stać ! ale mniej dymu z komina miałem paląc flotem,a flot to nic innego jak sproszkowany węgiel .... ale w dooopie to mam i przyjemnego oddychania życzę wszystkim mieszkańcom Rybnika :D

  • ~ 2017-10-21
    23:37:00

    21 22

    @flamasterflexx zamiast do piwnicy wyjdź sobie teraz na dwór, a jeśli masz dzieci to otwórz okna w pokoju gdzie śpią tak aby nadychały się "świyżym luftym". A jeśli nie masz dzieci - to nie dziwię się, że jako samolub masz "w doopie" innych. Jak pójdziesz jutro do kościoła - to zapytaj swojego sumienia czy wolno bezkarnie truć innych.

  • ~ 2017-10-22
    02:07:10

    22 5

    Odpowiedź na pytanie "dlaczego jest smog pomimo wejścia w życie ustawy antysmogowej" jest bardzo prosta: zapomniano powiedzieć smogowi, że od czasu wejścia w życie ustawy ma się nie pojawiać.
    W ustawie jest tylko informacja odnośnie paliw oraz źródeł ciepła. O tym, że smogu ma nie być ani słowa... Tak więc skąd taki smog ma wiedzieć, że ma go nie być skoro nikt mu tego nie powiedział ani nigdzie tego nie zapisali?
    A ja bym dodał jeszcze do tej ustawy punkt, że od 1 września do 30 kwietnia prędkość wiatru na terenie woj. Śląskiego ma wynosić minimum 3 m/s.

  • ~ 2017-10-22
    09:53:27

    11 13

    Truman, maslo podrozalo prawie 3krotnie. Ale JA CHCE jesc maslo!! A jak mnie nie stac, to ukradne! I nikt nie ma prawa mnie karac, bo ja chce maslo a jest dla mnie za drogie - To jest twoje myslenie.

  • ~fanatic 2017-10-22
    09:58:50

    8 14

    Tylko idiota mogl myslec ze zakaz sprzedazy flotow cos zmieni . Cala ta ustawa to pic na wode pod publiczke. Pomoze i to nie w 100% wymiana kotlow na te ktore spalaja wegle w wysokiej temperaturze z nadmurzem powietrza ! Wszsytkie prehistoryczne zasypowe wynalazki na zlom

  • ~Luty 2017-10-22
    11:43:28

    12 8

    Oceniać ustawę będzie można za pół roku, a najwcześniej za 3 miesiące, bo nie wierzę, że ci, którzy mają zapasy mułu i flotu z poprzedniego roku nie postanowili ich jeszcze wykorzystać.

  • ~ 2017-10-22
    11:58:58

    13 15

    @luty oczywiście że tak jest. Szczególnie w okolicznych wsiach walą jeszcze mułem ile wlezie do kopciucha bo "trzeba sie go pozbyć". Wadą uchwały jest to, że nie jest powiązana z rozporządzeniem związanym z uprawnieniami straży miejskiej. Ale to okres przejściowy. Pewnie wkrótce to zostanie uzupełnione pod kątem prawnym. Natomiast ludziom którzy szydzą z uchwały dedykuję pomiary z zeszłego roku kiedy na Borkach czujniki wskazywały nie tak jak teraz 300-500% przekroczenia PM10 ale 1000-2000%. Jakiś postęp więc jest.

  • ~ 2017-10-22
    14:17:35

    8 8

    UWAGA SONDA
    Kolor zielony jest problem
    Czerwony Nie ma problemu
    Start:)

  • ~ 2017-10-22
    14:50:36

    3 16

    truman...proszę cię: zamknij swoje usta pod z nich wylatuje największy "smog"

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5050