zamknij

Biznes

Przegląd prasy: rekordowy import węgla

2019-01-04, Autor: 

Do końca października import węgla do Polski przekroczył 16 mln ton. Pobity został tym samym rekord z 2011 roku.

Reklama

Dane Eurostatu przytacza „Parkiet”. Wynika z nich, że od stycznia do października 2018 roku do Polski trafiło około 16,2 mln ton węgla.

To więcej, niż w rekordowym dotąd roku 2011. Wówczas w przeciągu 12 miesięcy do naszego kraju trafiło 15 mln ton czarnego opału. Najwięcej - 11,2 mln ton węgla sprowadziliśmy z Rosji. „Parkiet” podaje, że to o 77 proc. więcej niż w tym samym okresie 2017 r. W dalszej kolejności surowiec trafiał z USA, Kolumbii i Australii.

Gazeta wskazuje, że węgiel importujemy na skutek problemów z utrzymaniem poziomu produkcji przez polskie górnictwo. - Wydobycie czarnego surowca w Polsce z każdym rokiem jest bowiem coraz niższe. To z kolei konsekwencja zahamowania inwestycji w ostatnich latach - pisze "Parkiet".

Z kolei we wrześniu Janusz Steinhoff, były wicepremier i minister gospodarki prognozował, że import będzie rósł, jeśli nie będzie więcej inwestycji w polskie górnictwo >>>Janusz Steinhoff: za 30 lat kopalnie zakończą swój żywot<<<

Czy Waszym zdaniem Polska powinna inwestować w górnictwo, by zmniejszyć import węgla? A może powinna inwestować w inne gałęzie gospodarki?

Artykuł pochodzi z portalu Śląski Biznes.

Import węgla bije rekordy. Czy zatem powinniśmy:




Oddanych głosów: 2409

Oceń publikację: + 1 + 15 - 1 - 28

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (30):
  • ~rob78 2019-01-04
    19:46:59

    32 9

    Tak to jest, jak sie nie wyrabia 250% normy:)

  • ~Dawid Dziwoki 2019-01-04
    19:47:11

    87 6

    1 mln 200 tysiecy ton miesięcznie wegla kamiennego elektrownia Rybnik w 2018 roku kupowała od Polskich kopalń ( w większości ze Śląska). Mamy 2019 rok i od 4 dni do Rybnickiej elektrowni podobna ilość węgla wjeżdża z Rosji. Chciałbym poznać powód

  • ~Dawid Dziwoki 2019-01-04
    19:48:17

    42 4

    *Jest zakontraktowana ze wschodu

  • ~Kwinto 2019-01-04
    20:22:59

    Jak możecie pisać takie artykuły, przecież obecnemu rządowi zależy na górnikach, kopalniach, i na tym aby wszystko było Polskie!
    Niedawno pisałem o imporcie węgla z Donbasu to dostałem 80mln minusów od świętych krów i wyznawców zgorzkniałego dziadka.
    Ps. Teraz już wiem czemu mamy węgla na 200lat, po prostu 3/4 będzie zza granicy i sprawa się wyjaśniła.

  • ~exx 2019-01-04
    21:09:13

    66 17

    Jakie zahamowanie inwestycji skoro kopalnie zostały zamykane ? Niemcy nazywają to polnische virtshaft. Jak jest kiepsko to sę zamyka najpierw szkoły górnicze, pózniej kopalnie. Teraz przyszła koniunktura na wungiel to trzeba sprowadzać. No kurła Dyzma już lepiej by tym krajem zarządzał.

  • ~master4k 2019-01-04
    21:17:02

    Na chwilę obecną blisko 41 % respondentów tej ankiety chce budowy kolejnych kopalń. Mam prośbę do kogoś z głosujących za tą opcja, żeby najprościej jak się da wytłumaczył, po co właściwie mamy stawiać nowe kopalnie, skoro w Polsce rośnie import, a nie eksport. Chodzi o kolejne skanseny, za mało jest związków zawodowych, czy może potrzebne są następne zakłady pracy chronionej? Bo z jakąkolwiek ekonomią nie ma to nic wspólnego.

  • ~Piotr Czaja 2019-01-04
    22:11:01

    63 13

    no i zwiazkowcy na czele z Duda Piotrem i jego Kacperkiem beda emigrowac na wschod a by tam bronic gornikow

  • ~kurier 2019-01-04
    22:44:26

    53 7

    Czy to prawda, ze ten węgiel jest z donbasu czyli okupowanego regionu przez Rosję?

  • ~ 2019-01-04
    22:46:00

    74 30

    JESZCZE BARDZIEJ inwestowac w gornictwo??? Chyba se jaja robicie

  • ~ 2019-01-05
    05:30:09

    42 18

    Schizofrenia to choroba psychiczna związana z nienaturalnym postrzeganiem rzeczywistości.
    2002 r Władimir Putin odwiedził nasz piękny kraj, w Poznaniu zaproponował budowę i pokrycie kosztów związane gazociągiem i wypłacenie co rocznie 2 milinów dolarów dywidendy za rurociąg przebiegający przez Polskę. Polska wybrała gaz amerykański . Dobrze, że nie importujemy węgla z Izraela ( kod 729 ) . Wielka Brytania zaczęła budowę Nord Stream 3 . Za chwile po Bałtyku można pływać tylko kajakiem :) Co można jeszcze bardziej zepsuć ? W naszym pięknym kraju .

  • ~korniszon 2019-01-05
    07:41:57

    45 5

    My nie popieramy działań ruskich na Ukrainie..... za w ramach sankcji bierymy od nich węgiel, bo nam nie starczy na 200 lat

  • ~Maalibu 2019-01-05
    08:24:40

    34 8

    Tak fałszuje się obraz Polskiej gospodarki... Komunizm 2.0
    Skoro importujemy taniej niż nam opłaca się produkować...
    PRECZ Z KOMUNĄ!

  • ~Kwinto 2019-01-05
    08:25:10

    59 27

    Może wreszcie po tym artykule, górnicy przejrzą na oczy i zrozumieją że Pis ma ich głęboko w d.. tak jak kopalnie, ekologię, smog i całą resztę. Niestety na razie nie widać na horyzoncie żadnej partii która by miała jaja i postawiła na ostry zwrot w stronę ochrony powietrza w Polsce.

  • ~cyd 2019-01-05
    08:37:36

    40 11

    W końcu uczymy się od Niemców. Swoje kopalnie powolutku odstawiać, minimalizować koszty społeczne, szanować własne złoża i korzystać z importu:)

  • ~rekin59 2019-01-05
    09:38:21

    41 26

    Co w tym dziwnego, że promoskiewski antyeuropejski rząd wspiera separatystów z Donbasu?

  • ~spirit-of-the-town 2019-01-05
    10:25:48

    32 17

    Importują bo brakuje na skutek ochoczego zamykania kopalni parę lat temu. Nasza energetyka jeszcze dłuuuugo oparta będzie na węglu, niezależnie od partii rządzącej.

  • ~master4k 2019-01-05
    11:39:02

    37 9

    @ spirit-of-the-town

    "Importują bo brakuje na skutek ochoczego zamykania kopalni parę lat temu. Nasza energetyka jeszcze dłuuuugo oparta będzie na węglu, niezależnie od partii rządzącej.".

    Chyba jednak będzie odwrotnie. Wydobycie węgla w Polsce w mln ton:
    1994 134 072
    1995 135 523
    1996 136 272
    1997 132 575
    1998 113 859
    1999 109 986
    2000 102 081
    2001 102 471
    2002 96 160
    2003 97 274
    2004 95 623
    2005 95 410
    2006 95 221
    2007 88 233
    2008 83 600[10]
    2009 77 330
    2010 76 600

    Jak widać wydobycie sukcesywnie spada i raczej się nie podniesie. Kiedy inni inwestowali w górnictwo, to w Polsce dosłownie przeżerano smacznie zyski z wydobycia zamiast modernizować branżę i redukować wydatki. O spłacaniu długów nawet już nie wspomnę. Efekt jest taki, że prawie wszystkie rozwinięte kraje (o rozwijających się nawet nie wspominam) mają węgiel taniej od nas. Jak idziesz do sklepu po bułki, to kupujesz tam gdzie jest najdrożej, czy tam gdzie jest najtaniej? Możesz oczywiście kupić drożej, ale wtedy zabraknie Ci na ogórki konserwowe. Z ekonomią jest jak z fizyką. Nie da się nagiąć jej praw.

    "Producenci węgla przeznaczyli na maszyny i urządzenia górnicze średnio 12,88 złotych w przeliczeniu na tonę wydobytego węgla. Żeby nie zwiększać kosztów w przyszłości ten wskaźnik powinien wynosić ok. 17-20 złotych."

    Jak tak dalej to wszystko będzie wyglądało, to polskie kopalnie będą miały rentowność na poziomie kopalni z Korei Północnej. Jeżeli chcesz zwiększyć wydobycie, to tylko wtedy, kiedy cena będzie konkurencyjna z cenami na świecie. A tego bez drastycznych reform osiągnąć się nie da. Importując węgiel nabijasz tylko kasę innym krajom, no ale skoro nasz rodzimy węgiel jest za drogi, to cudów być nie może. Zawsze wygra cena.

    A teraz wisienka na torcie:
    "W I połowie 2018 roku Polska nadal była importerem netto energii elektrycznej; przewaga importu, który sięgnął 4705,1 GWh, nad eksportem wyniosła 3799,5 GWh ( wymiana handlowa). Najwięcej energii elektrycznej nadal importujemy ze Szwecji, w I półroczu tego roku import z tego kraju wyniósł 1704,8 GWh i stanowił ok. 36,2 proc. importu ogółem. W I połowie bieżącego roku eksport energii elektrycznej z Polski wyniósł 905,6 GWh wobec 2580,1 GWh w analogicznym okresie 2017 roku; głównym kierunkiem eksportu były Niemcy (294,9 GWh).".

    Szwedzi opierają produkcję energii na atomie, gazie i w dużym stopniu wodzie, więc w nosie mają ceny węgla i mogą sobie produkować ze sporą nadwyżką. Jeśli pomimo zwiększonego zapotrzebowania w kraju nawet prąd zaczynamy kupować na zachodzie, bo jest tańszy od naszego, to chyba gdzieś popełniliśmy błąd. Jesteśmy bodaj jednym krajem w Unii, który nie potrafi zarabiać na własnych surowcach.

  • ~ 2019-01-05
    11:52:16

    30 7

    ~cyd
    "W końcu uczymy się od Niemców. Swoje kopalnie powolutku odstawiać, minimalizować koszty społeczne, szanować własne złoża i korzystać z importu:)"
    czy aby napewno jest jak piszesz, czy tylko łykasz propagandę ?
    kopalnie węgla kamiennego zamknęli, bo praktycznie wyczerpały się złoża, Niemcy są za to jednym z największych producentów węgla brunatnego w świecie i energetyka u nich opiera się głównie o to paliwo, są też jednym z największych emitentów CO2, ale o tym się głośno nie mówi

  • ~spirit-of-the-town 2019-01-05
    13:06:32

    31 2

    ~master4k, właśnie o tym mówię: wydobycie spada, dlatego trzeba importować. Ale DLACZEGO spada skoro mamy potężne złoża? Ano bo komuś na tym zależało. Do tego dochodzą wszelkie wały i przekręty począwszy od sztucznych tworów (kampanie węglowe, itp.) a skończywszy na zaopatrzeniu kopalń (pracowałem kiedyś parę lat w firmie zaopatrującej kopalnię w pewne części do maszyn - ta sama część dla kopalni kosztowała około 5-6 razy więcej (!) niż dla innego odbiorcy. I to wszystko legalnie! Ale najlepiej później gdy robi się ciepło wszystko zwalić na trzynastki, bony, itp. Przecież góra nie może być nigdy winna. Pozdrawiam

  • ~rad11 2019-01-05
    15:27:34

    19 1

    ~spirit-of-the-town popieram w pełni kryzysu zawsze dopatruje się w płacy oraz dodatkach górników nigdy nie w zarzadzie i rzadzie. Co do cen w górnictwie ten precedens trwa nadal wszyscy woku zarabiają, rzeczoznawcy, firmy typu Becker, dostawcy rzeczy drobnych. Niech zarobią ale czemu pięć razy więcej w stosunku do ceny rynkowej.

  • ~Lahcim 2019-01-05
    15:32:15

    16 5

    ~spirit-of-the-town
    taaa spisek, spada bo taniej jest kupić za granicą, bo w czasach dobrej koninktury związki od razu drą japę żeby pieniądze wypłacać w premiach zamiast inwestować.

  • ~Ewa Braunek 2019-01-05
    16:44:15

    9 5

    Taki cytat przytoczę : "...Rząd przyjął przygotowany w resorcie energii projekt nowelizacji tzw. ustawy górniczej, wydłużający czas jej obowiązywania o pięć lat, do końca 2023 roku. W tym czasie nadal możliwa będzie pomoc publiczna dla górnictwa - jej łączna wysokość w latach 2015-2023 sięgnie prawie 13 mld zł ..."

  • ~palaczzasypowy 2019-01-05
    23:11:23

    11 27

    rekin59 sądzę że prokurator z urzędu zainteresuje się twoją wypowiedziom,jeśli nie to mam zrzut i go o tym powiadomię

  • ~rekin59 2019-01-06
    09:58:08

    24 13

    Typowa pisowska kapusiowata mentalność

  • ~rekin59 2019-01-06
    11:52:06

    18 11

    Sądzę, że psychiatra z urzędu zainteresuje się palaczem, jeśli nie mam zrzut ekranowy

  • ~ 2019-01-06
    16:45:20

    16 8

    @palaczzsypowy to powiadom nas później o wyniku tego donosu bo ty możesz się oburzać na czyjeś poglądy. Ale jeśli prokuratura zaczęłaby się bawić cenzorowaniem opinii politycznych to można by to zgłosić później do instytucji europejskich jako ograniczanie wolności słowa. A to jest wbrew konstytucji i europejskim wartościom.

  • ~palaczzasypowy 2019-01-06
    18:02:24

    10 9

    Rekin59 twierdzi że rzad wspiera separatystów z donbasu,dlatego warto sprawdzić jego posiadaną wiedzę w tym temacie.

  • ~secretkey 2019-01-06
    18:04:39

    10 5

    @palaczzasypowy
    Chcesz ~rekin59 podać za co? Za zdradę tajemnicy państwowej? Spokojnie to żadna tajemnica.

  • ~rekin59 2019-01-06
    19:40:41

    10 10

    No, ja mam szeroką wiedzę na jeszcze wiele innych tematów. Czasami wystarczy umiejętność czytania ze zrozumieniem, ale cóż.............

  • ~Barakuda 2019-01-10
    06:24:26

    7 4

    Kolego Palaczzasypowy ty się najpierw naucz poprawnie i bez błędów pisać po polsku bo mogą nie zrozumieć w tej Prokuraturze o co ci chodzi. Słowo "wypowiedziom" piszemy przez "ą" na końcu. Aaa, i od razu zgłoś też mnie do tej Prokuratury bo mam dokładnie takie zdanie jak kolega Rekin59 na temat tego najbardziej szkodliwego rządu po 1945 roku.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5077