zamknij

Wiadomości

Przebudowa DW929: nowa droga będzie bublem?

2020-10-05, Autor: 

Trwa przebudowa DW 929 od Rybnika przez Świerklany. W niedalekim czasie droga ma w końcu być przyjezdna dla kierowców samochodów. Dla rowerzystów również? Niekoniecznie, nasz Czytelnik alarmuje, że powstaje bubel uciążliwy dla kierowców rowerów. Dlaczego?

Reklama

Przypomnijmy, pod koniec lipca ruszyła przebudowa DW929 – ważnego traktu pomiędzy Rybnikiem, Świerklanami, a Jastrzębiem-Zdrojem. Droga znajdowała się już w fatalnym stanie technicznym. W sierpniu zamknięto drogę na wysokości wiaduktu, który został zburzony. Obecnie DW nie pojedziemy już od granic Rybnika (z wyjątkiem dojazdu do posesji czy firm). Rozkopana została też ulica Świerklańska w Jankowicach (od skrzyżowania z ulicą Nową). To tyle informacji z „frontu robót” - w telegraficznym skrócie.

Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość, przebudowa droga potrwa do końca 2021 roku. Ci będą pewnie zadowoleni z efektu prac. Pytanie, czy tak samo będą mówili rowerzyści? Rafał Paszenda – architekt i mieszkaniec gminy Świerklany w to wątpi.

Funkiel-nówka będzie bublem?

Nasz rozmówca zwraca uwagę, że projekt przebudowy DW929 został opracowany już dawno temu. Brakowało mu jednak istotnego elementu.

- Wysłałem pismo do ZDW z prośbą o wyznaczenie dróg rowerowych i zmieniono brukowane chodniki na ciągi pieszo-rowerowe, asfaltowane z niskimi krawężnikami. Zawsze to coś. Problem jest jednak z przejazdami przez drogę i drogi podporządkowane – nie będzie tak jak np. w Rybniku na ul. Żorskiej gdzie przy każdym zjeździe wyznaczony jest czerwony pas, po którym poruszają się rowerzyści. Przez niektóre skrzyżowania na DW 929 nie będzie można w ogóle przejechać rowerem, gdyż są tam podwójne linie ciągłe. ZDW Katowice zrobiło z tych ciągów ciągi jednokierunkowe (twór dziwny, ale niech jest) - ale żeby zmienić kierunek jazdy rowerem trzeba się przedostać na drugą stronę drogi, a nigdzie nie wyznaczono (np. równolegle do przejść dla pieszych) przejazdów rowerowych. Właściwie to nie ma żadnego przejazdu rowerowego – wyjaśnia.

W skrócie: przy każdym drodze podporządkowanej, przy każdym skrzyżowaniu, przy każdym przejściu trzeba z roweru zejść, przejść pieszo na drugą stronę, wsiąść na rower i jechać dalej.

– Rondo nie jest w ogóle przystosowane do rowerów. Zazdroszczę Rybnikowi dróg rowerowych – my budujemy funkiel-nówka drogę, która jest bublem dla rowerzystów – zauważa Rafał Paszenda, mieszkaniec gminy – architekt, urbanista.

Wysłał w tej sprawie do ZDW mnóstwo pism, kontaktował się też z ministrem Michałem Wosiem, kiedy ten prowadził jeszcze kampanię wyborczą. Do tego doszedł Marszałek Województwa Śląskiego, Śląski Oficer Rowerowy, Rada Rowerowa przy Marszałku, czy parlamentarzyści – Franciszek Starczewski (szef Parlamentarnego Zespołu ds. Transportu Rowerowego) oraz Marek Krząkała.

- Pan poseł Marek Krząkała wysłał pismo do ZDW Katowice w sprawie dróg rowerowych przy DW 929 – oczekujemy jeszcze odpowiedzi. Byłem też kilkukrotnie na zebraniach w ZDW w sprawie dróg rowerowych przy DW 933 z Wodzisławia do Mszany i wiem, że zmiany dla rowerzystów są wprowadzane. Na naszej drodze jest inaczej – nikt nic nie chce z tym robić – stwierdza gorzko.

Nasz rozmówca zapewnia, że zmiany są możliwe do wprowadzenia.

- To właściwie detale, tylko trzeba chcieć to zrobić. Tak gruntownego remontu drogi można się spodziewać raz na 30 lat – i zgroza bierze, gdy pomyślę, że przez ten cały czas będziemy się męczyć z takim bublem – kończy Rafał Paszenda.

Oprócz kłopotów z drogami rowerowymi, problemem są również przejścia dla pieszych (nie zrobiono ich przy szkole). Zlikwidowano ponadto przystanek przy piekarni Orlik (niezbędny dla autobusów jadących z Rybnika bezpośrednio na kopalnię). Brakuje też przystanku przy nowym kościele w Jankowicach – księża zauważyli potrzebę „miejsca” i wybudowali kościół.

Problem rowerzystów porusza też Śląska Koalicja Rowerowa, która dobitnie podsumowuje rozwiązania na DW 929:

ZDW przyznaje: to niedoskonałe rozwiązania

Czy Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach może nanieść jeszcze zmiany w organizacji ruchu na tej drodze, by były one przyjazne dla rowerzystów? Jeżeli nie - to dlaczego? Jeżeli tak - to w jakim czasie to się stanie? Takie pytania wysłaliśmy do Ryszarda Pacera – rzecznika ZDW w Katowicach. W odpowiedzi zaznaczył, że Zarząd zamierza przeprowadzić audyt zastosowanych rozwiązań projektowych.

- Jest możliwe, że na niektórych skrzyżowaniach nie będzie przerwy w drodze dla rowerów. Zależy to od tego, czy na takim skrzyżowaniu jest odpowiednia widoczność – mówi Ryszard Pacer.

Nasz rozmówca podkreśla, że ZDW ma pełną świadomość, że przyjęte rozwiązania nie są w pełni funkcjonalne.

- Wynika to z tego, że przebudowa, jak sama nazwa wskazuje odbywa się w istniejących realiach terenowych, czyli istniejącym pasie drogowym. Już wcześniej odbyliśmy podobną dyskusję dotyczącą projektu przebudowy DW 933 między Wodzisławiem a Jastrzębiem-Zdrój. To w zakresie modernizacji istniejącej drogi skutkuje brakiem przestrzeni do zaprojektowania drogi rowerowej zgodnie z obowiązującymi przepisami o szerokości chodników i dróg dla rowerów oraz konieczności zapewnienia odpowiedniej widoczności na skrzyżowaniach – wyjaśnia.

Jak następnie tłumaczy Ryszard Pacer, gdyby ZDW chciał wybudować drogę dla rowerów, musiałby poszerzyć pas drogowy.

- Co jest oczywiście możliwe, ale niestety bardzo skomplikowane i czasochłonne. Dobrze ten fakt ilustrują przykłady obwodnic. Tam trzeba pozyskać teren. Mimo uproszczonych procedur, przełamanie oporu właścicieli gruntów trwa bardzo długo. Dość powiedzieć, że np. przygotowania do budowy obwodnic Pszczyny i Żywca zajęły, w obu przypadkach po 10 lat – zauważa.

Dodaje, że w przypadku DW 929 potrzeba byłoby poszerzyć pas drogowy prawdopodobnie o 1 do 2 m w zależności od potrzeb.

- Mielibyśmy do czynienia z dziesiątkami, jeśli nie setką właścicieli działek. To mogłoby skutkować, że samo projektowanie drogi trwałoby wiele lat. Tymczasem stan tej drogi (podobnie jak DW 933) był już bardzo zły. Wymagało to szybkich działań. Dlatego decydujemy się na wprowadzenie takich niedoskonałych rozwiązań. Może niekomfortowych dla wytrawnych cyklistów, ale na pewno poprawiających bezpieczeństwo rowerzystów lokalnie przemieszczających się do szkoły, czy załatwiających sprawunki w pobliskich sklepach – tłumaczy na koniec Ryszard Pacer.

Oceń publikację: + 1 + 23 - 1 - 68

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (27):
  • ~Paraponzipoppo 2020-10-05
    17:23:43

    To kierowcy rowerów mają się dostosować do kierowców samochodów a nie na odwrót. Mamy już dość czerwonej farby na ulicach, całe miasto zostało już zakorkowane!

  • ~Marco Darko 2020-10-05
    17:35:32

    Ze ścieżkami rowerowymi w Rybniku to istna masakra , wszędzie czerwone pasy i znaki ustąp ,

  • ~Konrad Klink 2020-10-05
    17:40:53

    90 49

    @Paraponzipoppo - bzdura! Kierowca samochodu i rowerzysta na drodze są zgodnie z przepisami równoprawnymi jej użytkownikami. Nikt do nikogo nie ma się "dostosować", wystarczy, że wszyscy będą przestrzegać przepisów ruchu drogowego. A co do inwestycji. Faktycznie przydałoby się wydzielenie drogi dla rowerów. I byłby to ukłon w stronę rowerzystów jak i kierowców samochodów. Pomyślcie ile mniej nerwów mielibyście, gdyby rowerzysta w okolicach 16:00 jechał drogą rowerową wydzieloną wzdłuż ulicy Mikołowskiej przez las? A teraz jest tak, że wyprzedzić takiego rowerzystę jest trudno ze względu na ruch jak i szerokość jezdni. Kierowca ciężarówki jest w okolicach 16:00 jest w stanie przejechać dobre 2 kilometry za rowerzystą zanim go wyprzedzi.

  • ~ 2020-10-05
    17:46:02

    98 56

    To zejdziesz z rowerka, przez te trzy miesiące w roku i przeprowadzisz. Nie, to nie bubel, to dowód na to, że UM tym razem niczego nie zepsuł.

  • ~Maksymilian Popeć 2020-10-05
    17:47:31

    24 31

    Projekt budowy tej drogi wpisuje się idealnie w podejście do przemieszczania się na rowerach w Rybniku, który w skrócie można określić - rowerzyści, spieprzać z drogi! Każda wybudowana droga rowerowa w centrum Rybnika (poza drogą wzdłuż Nacyny) fakt faktem poprawia bezpieczeństwo rowerzysty ale utrudnia przemieszczanie się na rowerze. Kwintesencją budowy dróg rowerowych jest u nas pas w dół dla rowerzystów przy ulicy Kotucza.

  • ~Paraponzipoppo 2020-10-05
    18:00:42

    91 17

    ~Konrad Klink właśnie widzę w centrum Rybnika jak to rowerzyści są pełnoprawnymi użytkownikami dróg. Do pełnoprawności przydało by się im jeszcze prawo jazdy.

  • ~Lateks 2020-10-05
    18:33:11

    15 27

    ~Konrad Klink tylko na przykładzie mikołowskiej czy lepiej jest asfaltować nową drogę w środku lasu czy nie wystarczy po prostu poszerzyć o 2m drogi i zrobić asfaltowe pobocze po 1m z każdej strony?
    To co teraz się robi to zwykłe buble robiące z rowerzystów osoby niepełnosprawne. Jeśli samochody stoją w korku to dlaczego ja nie mogę jechać "normalnie" na rowerze tylko muszę korzystać z dziwnej fantazji żeby kilka razy przecinać drogę dla samochodów? Świetny przykład już ktoś podał ul. Kotucza. rowerzyści z drogi bo droga dla samochodów. ehhh

  • ~Arteks 2020-10-05
    18:33:57

    Do pewnych rzeczy włodarze gmin wiejskich dojrzeją pewnie za jakieś 15-20 lat. My w Rybniku jesteśmy w nieco lepszej sytuaji. Wprawdzie zmiany postępują wolno ale jednak są. @Paraponzipoppo - a kto korkuje to miasto? Odpowiedź jest prosta - nadmiar aut. Masz jakąś propozycję na odkorkowanie? @Marco Darko - z autami to istna masakra, wszędzie złomowiska, parkowanie na zakazie, wypadki... Przynajmniej w centrum władze powinny jakoś bardziej stanowczo temperować szkodliwą motodominację.

  • ~Jan R. 2020-10-05
    18:45:33

    52 22

    Inżynier Rafał Paszenda ma rację w 100%-ach. Jestem kierowcą i rowerzystą. Czasami muszę przejechać ulicami bez ścieżki rowerowej. To prawdziwy horror. Kiedy jadę autem rowerzyści też mi przeszkadzają. Dlatego uważam, że ścieżki rowerowe przy drogach publicznych są bardzo ważne.

  • ~Jan R. 2020-10-05
    18:46:18

    29 60

    Remont tej drogi to kolejna pisowska bylejakość.

  • ~ 2020-10-05
    18:50:22

    43 29

    Dla mnie sprawa jest jasna. Drogę buduje PIS z programu PIS u dla dróg lokalnych, i to jeszcze z zabiegów przez konkretną osobę z PIS. Proszę sprawdzić wcześniejsze informacje w tej sprawie. A więc jeżeli to PIS, to dla totalnych sprawa jest oczywista, wszystko jest źle, trzeba zaprzeczyć no i te tytuły "droga będzie bublem" oczywiście ze znakiem zapytania. (p.s. zaznaczam, że jestem przeciwnikiem budowy ścieżek rowerowych w kolizji kosztem kierowców).

  • ~ 2020-10-05
    18:55:55

    54 30

    do jan r - masz rację. Dziwię się, że PIS, remontuje jakąkolwiek drogę, że inwestuje i odnawia Polskę. Ta droga miała się całkiem rozpaść, i nadzór budowlany miał ją całkowicie zamknąć. Wtedy byłby spokój. Przecież są inne drogi, np. w Berlinie. Ma być tak jak było za 8 lat nie rządów PO, bo "piniendzy nie ma i nie będzie".

  • ~Konrad Klink 2020-10-05
    19:03:27

    18 9

    @Lateks, oczywiście, utwardzone pobocze wystarczy. Tak jak na odcinku Żorskiej przy lotnisku. Faktem jest jednak, że osobny pas wydzielony z jezdni byłby bezpieczniejszym dla uczestników ruchu. Niestety znając realia takich inwestycji powstanie potworek. Taki jak przy Rybnickiej w Nieborowicach gdzie chyba ktoś okradł hutę, żeby taki ciąg barierek postawić, lub Raciborska u nas, gdzie kilkukrotnie trzeba przejeżdżać na drugą stronę jezdni. Tak szczerze to nawet ciąg wzdłuż Nacyny jest nie zbyt dobrze przemyślany - oczywiście nadaje się do spacerowej, rekreacyjnej jazdy w niedzielę, ale już szybkie przemieszczanie się w sobotę jest bardzo ryzykowne, ze względu na tłok. Można powiedzieć, że ktoś niedoszacował ilości użytkowników, a deptak okazał się bardzo popularny.

  • ~Jan R. 2020-10-05
    19:06:52

    25 14

    Artefac remontem, a raczej modernizacją powinien zajmować się Zarząd Dróg Wojewódzkich, a nie PiS, PO, PSL, Kukiz, SLD czy jakaś inna zbieranina. Czyli. Odpowiedzialne za modernizację instytucje powinny zrobić to dobrze. Popieram nadal inż. Rafała.

  • ~jacke25 2020-10-05
    20:19:45

    32 12

    Tak, niech zbudują kolejny szlak dla rowerów wzdłuż ciągu komunikacyjnego.
    Przecież jazda na rowerze jest bardzo zdrowa, szczególnie jak wdycha się spaliny przejeżdżających obok samochodów

  • ~Kwinto 2020-10-05
    20:54:03

    22 25

    Po wpisach muszę przyznać że Rybniczanie są trochę zacofani w kwestii nowoczesnej infrastruktury samochodowo/pieszo/rowerowej. Jak byście poczytali ile kilometrów dróg rowerowych powstaje w innych miastach Polski, to byście pisali że w Rybniku nic w tej kwestii się nie dzieje. Rozumiem że niektórzy po prostu wolą omijać rowerzystów niż pozwolić aby każdy jechał swoją drogą? Na Mikołowskiej powstały przejazdy pieszo/rowerowe i jakoś wszyscy dają radę się przemiescić.

    Ps .~Paraponzipoppo rozumiem kierowca BMW? czy we wszystkim taki zacofany jesteś? Dotychczas myślałem że korek tworzy duża ilość aut a to jednak czerwona farba.. Jak masz problem z innymi uczestnikami dróg to jest jeszcze komunikacja miejska.

  • ~dawiddawid 2020-10-05
    21:41:36

    37 5

    Skoro powstało tyle pięknych ścieżek rowerowych, to dlaczego nie pujdziecie w slady chociażby takiego Knurowa. JEST ŚCIEZKA ROWEROWA to zróbmy zakaz poruszania się tych pojazdów po jezdni po której poruszają się samochody. Jaki sens ma ścieżka wzdłuż Kościuszki jak po jezdni jedzie idiota na rowerze. Jadę na kotwice, wzdłuż jezdni "leci"kawał pięknej ścieżki a baran ciśnie na kole po drodze. Logika to kur***

  • ~Paraponzipoppo 2020-10-05
    21:42:52

    27 9

    ~Kwinto nie trafiłeś, nie posiadam BMW, za to Twój tok rozumowania przypomina młodziana który za pierwszą wypłatę kupił dwudziestoletniego gruza E36. Czerwona farba, czyli ścieżki rowerowe w centrum to istna porażka i tragedia, jeśli nie widzisz problemu to najwidoczniej to Ty jeździsz komunikacją miejską. Dzięki, nie skorzystam z Twojej oferty, nie dam również tej satysfakcji najgorszemu prezydentowi w historii Rybnika.

  • ~Kwinto 2020-10-05
    22:10:08

    7 16

    ~Paraponzipoppo 2020-10-05 21:42:52
    nie dam również tej satysfakcji najgorszemu prezydentowi w historii Rybnika.

    Rozumiem że jak ty byś rządził, to wprowadziłbyś całkowity zakaz jazdy na rowerze?
    Dobrze ci Konrad napisał : Kierowca i rowerzysta na drodze są równoprawnymi jej użytkownikami!
    Czy na skrzyżowaniach będą czerwone pasy czy nie, rowerzyści i tak pojadą tą drogą, więc chyba bezpieczniej dla wszystkich jak te pasy będą. Co do korków, za dwa/trzy lata cały Rybnik stanie i na pewno nie przez rowerzystów.

  • ~Arteks 2020-10-05
    22:25:10

    7 29

    @Paraponzipoppo - tragedie to wieszczyli motohisterycy kilka lat temu jak powstawały w centrum kontrapasy i jak wyznaczono nowe trasy. Do tragedii na styku auta - rowery w tych miejscach jednak nie dochodzi. Za to ciągle słyszymy o wypadkach i tragediach powodowanych przez auta. Masz na to jakiś sposób? Potwierdziły się doświadczenia innych miast i ekspertów którzy od początku mówili, że kontrapasy, śluzy, drogi rowerowe "wycięte" z jezdni - poprawiają bezpieczeństwo w centrach miast bo wszyscy jeżdżą na nich ostrożnie. @kwinto - ogólnie Polska jest zaściankowa w wielu dziedzinach - nie dziw się więc, że nie omija to także transportu. Podczas gdy na zachodzie standardem jest np. wyrzucanie aut z centrum - to u nas nadal robią to tylko niektóre miasta, te z bardziej wizjonerskimi i odważnymi władzami. Także te miasta lepiej sobie radzą w których są politechniki z wydziałami transportu - władze mogą korzystać z wiedzy fachowców. Śląsk jeszcze w latach 80. był wiodącym regionem jeśli chodzi o poziom transportu. Niestety od lat 90. następuje stagnacja lub wręcz powolna degradacja. Z ciekawostek czy wiesz, że kiedyś autobusy miejskie z Rybnika do Wodzisławia jeździły tak często, że rozkłady jazdy na przystankach nie były potrzebne? Odnośnie naszego portalu to często poziom wypowiedzi zaniżają nie rybniczanie - którzy albo nie rozumieją miasta albo trochę zazdroszczą i stąd piszą różne głupoty.

  • ~ 2020-10-05
    22:29:59

    22 2

    "więc chyba bezpieczniej dla wszystkich jak te pasy będą"

    A niby dla kogo będzie bezpiecznie gdy dodasz "czerwony pas przecinający drogę"? Sprawiający, że bezmyślny rowerzysta wtargnie prosto pod auto, "bo ma pierwszeństwo"?
    Oczywiście w ogóle mi ich nie żal, widzę co wyrabiają tratując pieszych np.: na Sobieskiego.

  • ~Paraponzipoppo 2020-10-05
    23:02:41

    29 5

    ~Arteks Ty chyba w nocy się wymykasz z domu i jeździsz z kierowcami tankować autobusy do Tychów. Chłopie, mamy najdroższą komunikację miejską w Polsce, każdy woli wsiąść w samochód bo wychodzi taniej.

  • ~pablo2525 2020-10-05
    23:30:53

    21 3

    Jeżeli droga dla rowerów się kończy i trzeba z niego zejść przeprowadzić i znowu na niego wsiąść to oznacza, że to jest ślepa droga i nie należy nią jechać rowerem. Nikt nie każe kierowcom samochodów wysiadać przepychać samochodu i wsiadać ponownie - cóż by to była za droga . Jak chcę iść gdzieś pieszo to idę , a jak chcę jechać rowerem to wybieram taką drogę, którą przejadę całą trasę bez zmiany środka transportu. Po co więc wydawać pieniądze na takie bezsensowne odcinki "dróg rowerowych" , które są bardzo niebezpieczne podczas poruszania się po nich. Na co to, po co , dla kogo !!!

  • ~Gibon 2020-10-06
    08:15:12

    3 4

    Dramat... Szkoda kasy na takie buble.

  • ~kamyl 2020-10-06
    09:30:25

    6 0

    ~Paraponzipoppo teraz pod osłoną nocy jeżdżą do Łazisk na tankować CNG :D

  • ~Gruby21 2020-10-06
    11:16:20

    11 3

    Dobrze, że są tacy aktywiści jak Pan Rafał. Większość ma w nosie jak wyglądają projekty a później wszyscy narzekają jak muszą wyprzedzać rowerzystów. A rowerzyści boją się jeździć takimi drogami- zresztą się nie dziwię..

  • ~ 2020-10-06
    20:33:23

    5 1

    ~Konrad Klink pokaz mi jednego rowerzyste przestrzegajacego przepisy!!!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5072