zamknij

Wiadomości

Protest w oświacie. Miasto zachęca urzędników, by przychodzili do pracy z dziećmi

2019-04-05, Autor: 

Strajk nauczycieli wydaje się już nieunikniony. Wychodząc naprzeciw trudnej sytuacji, w której znajdzie się wielu rodziców, rybnicki magistrat umożliwia przyjście do pracy z dziećmi w czasie protestu, do czego zachęca również innych pracodawców.

Reklama

Ze względu na powszechność planowanego strajku pracowników oświaty, w Rybniku blisko 100% nauczycieli deklaruje udział w proteście, dyrektorzy przedszkoli i szkół mogą się znaleźć w sytuacji, że nie będą w stanie zorganizować pracy placówek.

Kluczowe w tych dniach jest bezpieczeństwo dzieci i zapewnienie im właściwej opieki. Jeżeli protest nie zostanie odwołany, szkoły i przedszkola zostaną zamknięte ze względu na brak możliwości zapewnienia odpowiedniej opieki dla przedszkolaków i uczniów w sposób niezagrażający ich zdrowiu.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami w przypadku strajku nauczycieli rodzice dzieci do 8 lat mają prawo do zasiłku opiekuńczego, jednak płatnego w wymiarze 80 proc. ich pensji. Rodzicom starszych dzieci taki zasiłek już nie przysługuje, a zatem są zmuszeni np. do wzięcia urlopu wypoczynkowego. Wychodząc naprzeciw, trudnej sytuacji, w której znajdzie się wielu rodziców, rybnicki magistrat umożliwia przyjście do pracy z dziećmi w czasie protestu, do czego zachęca również innych pracodawców.

- Szanowni Państwo, w czasie protestu pracowników oświaty, pracownicy urzędu miasta oraz jednostek miejskich mogą przyjść do pracy z dziećmi. Proszę rybnickich przedsiębiorców o podjęcie podobnych działań - nawołuje Piotr Kuczera prezydent Miasta Rybnika.

---

Trudno dziś przewidzieć jak długo potrwa protest pracowników oświaty, zaś w najbliższych dniach zaplanowane są egzaminy kończące edukację w szkołach podstawowych i gimnazjach, widząc trudności w możliwości właściwego przeprowadzenia egzaminów Wojciech Świerkosz zastępca prezydenta Miasta Rybnika poinformował Śląskiego Kuratora Oświaty o przewidywanych trudnościach.

Nawiązując do informacji udzielonych podczas spotkania u Wojewody Śląskiego w dniu 1 kwietnia 2019 r., informuję, że w przypadku strajku w dniu 10 kwietnia 2019 r. w mieście Rybniku należy liczyć się z problemami w zakresie zapewnienia odpowiedniej liczby osób z kwalifikacjami pedagogicznymi do składów komisji egzaminacyjnych. Zgodnie z informacjami udzielonymi przez dyrektorów zgłaszam brak około 120 nauczycieli – czytamy w piśmie z 4 kwietnia, które Wojciech Świerkosz skierował do Śląskiego Kuratorium Oświaty oraz do delegatury w Rybniku - W związku z powyższym proszę o imienne wskazanie osób, które dyrektorzy będą mogli powołać w skład komisji w dniu egzaminu. Ponadto proszę o wskazanie, w jakiej formie ma nastąpić ewentualne powołanie w skład komisji osób z wykształceniem pedagogicznym, które nie są pracownikami placówek oświatowych (umowa o pracę, umowa zlecenia?) oraz w jaki sposób określić wysokość ich wynagrodzenia. Z uwagi na powagę sytuacji proszę o potraktowanie sprawy jako pilnej i udzielenie odpowiedzi najpóźniej do dnia 8 kwietnia br.

Oceń publikację: + 1 + 51 - 1 - 48

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (22):
  • ~MatiW 2019-04-05
    10:43:16

    73 64

    I bardzo dobrze! Przynajmniej prezydent podchodzi do sprawy po ludzku. Wiadomo, że nie do każdej pracy można zabrać dzieci, ale tam gdzie nie będzie to uciążliwe to zdecydowanie lepszy pomysł, niż branie wolnego.

  • ~Lahcim 2019-04-05
    11:12:27

    Nauczyciele trzymajcie się i powodzenia. Macie poparcie osób, którym zależy na dobrym wykształceniu dzieci. Uczniowie i rodzice to przetrzymają, a tu waży się wasza przyszłość.

  • ~totrzebaskomentowac 2019-04-05
    11:24:53

    77 37

    Przecież prezydent sam jest nauczycielem. To rozumie co się dzieje. Szkoda tylko, że to kosztem dzieci się odbywa.

  • ~ 2019-04-05
    11:26:35

    Mój szwagier postanowił, że postąpi zgodnie z zachętą prezydenta Rybnika, aby dzieci wziąć w poniedziałek do pracy.

    Jego 6-letni syn oraz 3-letnia córka w poniedziałek z samego rana rozpoczną z nim szychtę i zjadą z nim na dół, aby towarzyszyć mu w pracy przy wydobywaniu węgla.

  • ~Katarzyna Piła 2019-04-05
    11:45:04

    74 19

    A jak ta propozycja ma się do RODO pracuję w zakładzie gdzie dokumenty z danymi osobowymi to podstawa moje dzieci nie podpisywały że nie ujawnią tych danych,a znajoma jest ginekologiem to bardzo miło jej dziecko spędzi czas u niej w pracy

  • ~waldus 2019-04-05
    11:50:36

    78 45

    Jak dla mnie strasznie prostacki protest. Nauczyciele powinii domagac sie likwidacji ministerstwa edukacji. Domagania sie wiekszych pieniedzy ot tak, bo mi sie nalezy nie ma uzasadnienia. Jakos tak wszyscy biadola, ale do szkoly jako nauczyciel trudno sie dostac. Nie che generalizowac i oceniac wszystkich. Szkolnictwo w Polsce powinno jednak byc prywatne. Wtedy podobne upkoarzajace protesty dla uczniow, rodzicow jak i samych nauczycieli bylyby mocno ograniczone.

  • ~rekin59 2019-04-05
    12:20:05

    25 35

    Siwy-rybnik albo nie potrafi czytać ze zrozumieniem albo myśli, że to urzędnicy wydobywają węgiel

  • ~rybniczanka81 2019-04-05
    12:21:34

    42 54

    no i kłania się czytanie ze zrozumieniem...szkoda gadać, ale swoją drogą chcę zobaczyć ten UM pełen dzieci, albo inne firmy, będzie preorientacja zawodowa! ;) pełne wsparcie dla nauczycieli, nikt młody nie przyjdzie do tego zawodu za te marne 1750, zastanówcie się kto będzie uczył wasze dzieci..za parę lat starsi nauczyciele odejdą i będzie katastrofa

  • ~Barakuda 2019-04-05
    12:32:44

    18 19

    Waldus brawo. Aż dziw, że są ludzie z takimi poglądami. Oczywiście, że wszystkie szkoły powinny być prywatne. Byłaby prawdziwa konkurencja i szkoły że specjalizacjami. Szkoły z religią i te bez niej. Rodzic sam by decydował. Uważam, też że nauka nie powinna być obowiązkowa. Rodzic powinien decydować czy i kiedy chce wysłać dziecko do szkoły. Póki co mamy komunizm w tej dziedzinie. Czyli wszczedzie tak samo czyli słabo...

  • ~Lahcim 2019-04-05
    12:34:15

    35 12

    ~waldus w USA bardzo dobrze widać jak wygląda prywatne szkolnictwo. Dostęp do najlepszych szkół mają tylko osoby zamożne i najzdolniejsze, które dostają stypendium. Powoduje to, że bieda jest dziedziczona i nie ma możliwości wyrwania się z niej.
    Załużmy, że twoje dziecko osiąga średnie wyniki, wtedy za liceum płaciłbyś pewno jakieś 1000zł miesięcznie, studia to ze dwa razy tyle. Niewiele osób byłoby na to stać.

  • ~minowa 2019-04-05
    12:43:13

    15 4

    Brak 120 osób, czyli 40 komisji egzaminacyjnych. Czy to tylko na pierwszy dzień egzaminu ? W szkole przeważnie 2-3 komisje, czyli przy ilości podstawówek brakuje ok. połowy lub nawet więcej.

  • ~waldus 2019-04-05
    13:02:23

    26 14

    ~Barakuda: no zgadzam sie tu akurat absolutnie. Prywatne szkolnictwo. Wtedy rodzice posla dzieci do takich szkol jakie im odpowiadaja. Jedni do matematycznych, inni do katolickich a jeszcze inni do szkol z karta LGBT+. Wszyscy wtedy beda zadowoloeni. Teraz jest zgnily szkolny kompromis, z ktorego nikt nie jest usatysfakcjonowany. Szkoda tylko ze nauczyciele nie chca takich zmian, tylko "ordynarnie" wiecej kasy. Ale coz ... pomazyc mozna przeciez;-)

  • ~waldus 2019-04-05
    13:04:33

    18 6

    ~Lahcim: pewnie masz racje. Nie ma rozwiazania idealnego. Tak czy siak jak rodzice zaplaca to dziecko sie przylozy do szkoly. Teraz czesto mlodziez zlewa, bo darmocha przeciez.

  • ~rekin59 2019-04-05
    13:36:36

    21 12

    Poglądy mam zdecydowanie libęralne ale z dobrowolnością nauki dla dzieci nie zgodził bym się. Znajdzie się grupa rodziców, która uzna, że nauka jest dziecku nie potrzebna i takie dzieci jak dorosną przejdą pod opiekę państwa, a przy rządach populistów będziemy je mocno dotować z naszych podatków. Dzieci nawet jak mają głupich rodziców muszą dostać szansę. To jest podobnie jak z płaceniem podatków, na zus, szczepieniami. Pewne rzeczy muszą być obowiązkowe dla dobra ogółu. Ale generalnie zgoda co do zasady, że człowiek powinien sam o sobie decydować a państwo ma mu tylko pomagać.

  • ~Lateks 2019-04-05
    15:52:35

    11 2

    ~Lahcim w czym widzisz problem? Ja chcąc studiować musiałem pracować by móc opłacić studia. Pracując musiałem płacić podatki, podatki z których były finansowane uczelnie wyższe na których studiowali ludzie z zamożnych rodzin i za tą naukę nie musieli płacić nawet studiując dwa kierunki. Tak więc jestem jak najbardziej za płatnym szkolnictwem. Może bym podstawówki zostawił państwowe.
    Swoją drogą na uczelniach państwowych źle są odbierani naukowcy którzy świetnie radzą sobie łącząc biznes z pracą naukową. Za to bardzo dobrze są odbierane projekty oderwane od rzeczywistości taki absurd polskiego szkolnictwa wyższego....

  • ~Lateks 2019-04-05
    16:01:30

    6 3

    P.s. zauważ że w szkołach średnich dopłata państwa jest taka sama dla każdego ucznia, bez względu na to czego ma się uczyć, przez jaki okres czasu, oraz czy w ogóle ta nauka będzie jemu przydatna w pracy/życiu.
    Nikt by nie płacił prywatnie za naukę czegoś co jest nie przydatne....

  • ~psyche09 2019-04-05
    16:32:46

    23 12

    Zastanawiające jest to, iż poziom nauczania z roku na rok jest coraz gorszy - za co te podwyżki? Polskie szkoły znacznie odbiegają od poziomu np. brytyjskich (angielskich czy szkockich) szkół...

  • ~ 2019-04-05
    16:33:52

    30 7

    Może zamiast na Diagnozę i TVN miasto przeznaczy środki na zajęcia dla dzieci?

  • ~ 2019-04-05
    17:18:45

    14 11

    "Pewne rzeczy muszą być obowiązkowe dla dobra ogółu"

    Zapomniałeś wspomnieć o przymusowym nauczaniu LGBT, bo to najważniejsze dla "libęralnych".

  • ~Mateo Beerman 2019-04-05
    18:45:44

    18 22

    Jak widzę komentarze "biedne dzieci" to mi się śmiać chcę, dla dzieci to przecież frajda, że nie idą do szkoły i mają wolne, wiadomo materiał będzie trzeba nadrobić, ale dzieci i tak się tym nie przejmują teraz. Pogratulujcie ludziom którzy rządzą, bo to ich wina, a nie obarczacie tym nauczycieli. :)

  • ~Lateks 2019-04-05
    22:06:19

    7 3

    ~psyche09 a widziałeś jak funkcjonują te najlepsze Brytyjskie szkoły?
    Dyscyplina to podstawa, i tam najlepszych łączy się z najlepszymi, za to w Polsce domagamy się tolerancji, a za dyscyplinę w szkole na nauczycieli są pisane donosy do kuratorium. Takie porąbane czasy, ale co się dziwić dzisiejsi rodzice to absolwenci po reformowych gimnazjów. Najgorszych szkół w historii polskiego szkolnictwa. Nikt z nauczycieli nie będzie tęsknił za tymi szkołami, tylko protestowali bo tryb przywrócenia normalności był taki że nie mieli ani chwili się na to przygotować.

  • ~rekin59 2019-04-06
    09:59:27

    5 11

    Do tf2. Pisowcy muszą się posługiwać kłamstwem bo nie mają żadnych racjonalnych argumentów na żałosną, nieudolną politykę władz. Nie ma czegoś takiego jak obowiązkowe nauczanie LGBT, i kto tak mówi to albo świadomie kłamie albo nie posiada umiejętności samodzielnego myślenia.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5270