zamknij

Wiadomości

Prezydent podsumował rok swojej kadencji. Co udało się zrobić? Jakie ma plany?

2015-12-16, Autor: 
Korekta planu przebiegu drogi Pszczyna-Racibórz, rewitalizacja Zabytkowej Kopalni „Ignacy”, stworzenie polityki rowerowej, poprawa dialogu społecznego pomiędzy magistratem a mieszkańcami czy walka z niską emisją – Piotr Kuczera jednym tchem wymienił dokonania pierwszych 12 miesięcy pełnienia funkcji prezydenta Rybnika. Prezydent opowiedział też dziennikarzom o planach na przyszłość, wśród jest m.in. budowa wielopoziomowego parkingu , a także sprowadzenie do Rybnika firmy remontującej helikoptery.

Reklama

- W czasie kampanii prezydenckiej mówiłem o kilku rzeczach, które są najbardziej istotne. Wiele mówiono o rewitalizacji zabytkowej kopalni w Niewiadomiu, Juliuszu, ścieżkach rowerowych, czystym powietrzu, drodze Pszczyna-Racibórz. Mówiłem też o dialogu, którego wcześniej brakowało. To są zagadnienia, którymi zajmowałem się przez ostatni rok – powiedział w miniony poniedziałek prezydent Piotr Kuczera. Tym zdaniem włodarz naszego miasta rozpoczął podsumowanie pierwszego roku swojej kadencji. Co takiego zdziałał wraz ze swoim zespołem?

1. Droga Pszczyna-Racibórz – prezydent podkreślił, że udało się znaleźć model finansowy, dzięki któremu uda się wybudować drogę w dwóch zadaniach, przy czym pierwsze powinno zakończyć się około 2019 roku. Więcej >>Niemożliwe staje się możliwe? Szanse na budowę drogi Pszczyna-Racibórz są coraz większe<<

2. Rewitalizacja Zabytkowej Kopalni „Ignacy”. - Jako radny wiele mówiłem o tym obiekcie. Po długich negocjacjach z Kompanią Węglową zapadła decyzja, że bezpłatnie przekaże nam resztę budynków. W 2016 roku chcemy zagospodarować starą sprężarkownię – powiedział prezydent.

3. Kwartał Juliusz. Zapadła decyzja, że Miasto przejmie Juliusza. Obecnie trwają poszukiwania partnera, który wsparłby magistrat w powstaniu centrum polityki senioralnej oraz strefy wielopokoleniowej. - Liczę, że sprawa z początkiem roku będzie finalizowana. Pokazaliśmy jak to miejsce może odżyć i funkcjonować w przestrzeni publicznej – wyjaśnił Piotr Kuczera. >>Czy dawny szpital centrum miasta w końcu odżyje? Miasto przedstawia projekt „Kwartał Juliusz”<<

4. Zainicjowanie polityki rowerowej – prezydent Rybnika jest zdania, że mamy do czynienia z największą rewolucją w naszym mieście. - Chciałem, aby pojawiła się w Rybniku osoba, która będzie praktykiem i zajmie się tym tematem. Pojawiła się w postaci pana Jana Fijałkowskiego. Należało opracować jakiś standard, koncepcję, a potem przystąpić do opracowania planu rowerowego. Chciałbym, aby Rybnik stał się miastem, po którym będziemy poruszać się na rowerze nie tylko w celach rekreacyjnych – dodał.

5. Rekreacja. - Mówi się, że wycinamy drzewa, a w tym roku posadziliśmy ich 874 oraz ponad 5 tys. różnych krzewów. Stąd moim zdaniem Rybnik będzie nadal miastem zielonym. Udało się stworzyć ogród klasycystyczny w sąsiedztwie Sądu Rejonowego, równocześnie pojawił się skwer w miejscu dawnej przychodni – powiedział prezydent. Miasto myśli również o pociągnięciu drogi rowerowej pod mostem na ul. Kotucza, a także o budowie łącznika komunikującego Śródmieście z Zalewem Rybnickim. - Liczę, że taka droga będzie wykorzystywana przez rowerzystów, rolkarzy oraz osoby spacerujące – dodał.

Dodajmy, że miasto myśli również o budowie osi transportowej dla rowerów, łączącą południe z północą Rybnika. - Opracowaliśmy również plan powstania pump tracku w sąsiedztwie parku tematycznego – zdradził włodarz naszego miasta.

6. Stworzenie Miejskiej Pracowni Urbanistycznej – mając swoją pracownię, miasto nie musi już korzystać z pomocy prywatnych firm.

7. Walka z niską emisją – jak podkreśla prezydent Kuczera, problem jest złożony. Pewne rzeczy zależy od rozwiązań ogólnopolskich czy wojewódzkich. - Z uporem maniaka będę mówił o edukacji czym jest niska emisja i jak z nią walczyć. Ten rok pokazuje, że ta wiedza jest na takim, a nie innym poziomie. W budżecie na 2016 rok zaproponowałem zwiększenie dotacji z 1,5 mln do 3 mln na inwestycje przyjazne przyrodzie. Musimy jednak wymuszać pewne działania w sposobie myślenia mieszkańców – zdradził nasz rozmówca.

8. Dialog społeczny – w tym roku pomiędzy prezydentem a mieszkańcami, przedstawicielami firm i organizacji doszło do dokładnie 1112 spotkań. Z kolei z przedstawicielami rad dzielnic spotkał się 67 razy.

9. Zmiana w sposobie finansowania klubów sportowych – ten temat najbardziej poruszył piłkarskie środowisko. Nie obyło się bez mocnych słów zarówno z jednej jak i z drugiej strony. Koniec końców udało się dojść do porozumienia >>Przełom podczas „okrągłego stołu”. Władze miasta doszły do porozumienia ze środowiskiem piłkarskim<<


Plany na 2016 rok:
- stworzenie regulaminu Górnośląskiej Nagrody Literackiej Juliusz;
- przygotowanie się do Światowych Dni Młodzieży. Rybnik będzie bowiem gościł u siebie wielu pielgrzymów z całego świata;
- zmiany w organizacji kąpieliska Ruda, wykorzystanie znajdującej się tam sceny;
- Festiwal Dyni – impreza, która urozmaici szare, jesienne dni;
- powstanie portu multimodalnego Rybnik Towarowy;
- wybudowanie parkingu wielopoziomowego przy ul. Hallera;
- sprowadzenie do Gotartowic firmy remontującej helikoptery;
- Zagospodarowanie Zalewu Rybnickiego. Miasto jest w trakcie rozmów z Fundacją EDF Polska oraz samym koncernem EDF. W założeniach miałby powstać tam duży ośrodek rekreacyjno-sportowy;
- wyburzanie zrujnowanych obiektów – w przyszłym roku ma zniknąć dawny hotel robotniczy w Niewiadomiu.


Ponadto, od 1 stycznia pojawi się w magistracie doradca prezydenta ds. transportu zintegrowanego – dr Bartłomiej Mazur. - Jego zadaniem będzie przygotowanie planu zrównoważonej mobilności Rybnika. Chodzi o to, by maksymalnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę. Do tego celu potrzebny jest plan, którego Rybnik na chwilę obecną nie posiada – wyjaśnił prezydent Piotr Kuczera.

Przypomnijmy, o pierwszy rok rządów Piotra Kuczerę ocenili dla nas radni przeciwstawnych obozów - Łukasz Dwornik (PiS) i Wojciech Kiljańczyk - czytaj więcej>>

 

O bilans pierwszego roku urzędowania prezydenta wypytywał też w programie "Dziękuję, nie słodzę" Wacław Wrana:


Oceń publikację: + 1 + 16 - 1 - 12

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (66):
  • ~ 2015-12-16
    18:19:43

    36 4

    "Dialog", "walka" i "spojrzenie" to trochę niewiele. Przyznajmy szczerze - Pan Kuczera nic nie robi. Ma szansę bezstresowo przeczekać do kolejnych wyborów.

  • ~ 2015-12-16
    18:36:22

    29 4

    Wszystko to piękne i ambitne ale to plany na 2016, a podsumowanie za rok 2015 :))) blado coś wypada cały rok nic zero działań :))))

  • ~Marcin74 2015-12-16
    19:08:31

    51 2

    1. Nowe miejsca pracy. Coś się poprawiło? Coś jest w planach? – nie 2. Poprawa jakości powietrza w mieście. Coś się poprawiło? Coś jest w planach? – nie. 3. Najdroższa woda w regionie. Coś się poprawiło? Coś jest w planach? – nie. 4. Droga Rybnik – Pszczyna – super! transport publiczny? – dodatkowy doradca jeszcze o niczym nie świadczy. Podsumowując: Po roku przeciętny mieszkaniec nie zyskał nic, za to wie, że wzrosły koszty (Ignacy, Juliusz,) oraz podatek od nieruchomości. Dla mnie lipa.

  • ~ 2015-12-16
    19:51:46

    0 13

    dał dużo pieniędzy na żużel szkoda że nie awansowali :)

  • ~kretek 2015-12-16
    19:59:45

    8 2

    do Mzrcina - chłopie som polisz węgiel, a smogu nie chcesz mieć ;) Zacznij od swojej piwnicy. To trzeba dobrych pora lot na zmiany. Jak serwis helikopterów i port nie dają nowych miejsc pracy, to co mo je dać ? Pewnie miasto kopalnie ma budować. Do redakcji - można obejrzeć co prezydent pokazoł, czy będzie tylko relacja?

  • ~wulec 2015-12-16
    20:28:56

    34 2

    Szanowny Panie Prezydencie.
    Do Pana osiągnięć zaliczyłbym jeszcze wprowadzenie na rybnickie ulice nowej firmy sprzątającej. Takiego syfu to najstarsi mieszkańcy Nowin nie pamiętają. Nikt łącznie z administracją spółdzielni nie zna harmonogramu wywozu śmieci Dzisiaj z ulicy Orzepowickiej usunięto śmieci zalegające wokół pojemników od piątku zeszłego tygodnia.Nie wiem co było przyczyną zmiany ,ale zmienił Pan coś co funkcjonowało w miarę dobrze na kompletny chaos.Firma chyba tańsza nie jest bo dalej płacę te same pieniądze za zdecydowanie gorszą usługę. Gratuluję.

  • ~Marcin74 2015-12-16
    20:31:21

    26 2

    ~kretek – nie ma we mnie nic ze społecznika, samarytanina itp. mam stosunek do urzednikow dokladnie taki sam jak oni do mnie. Jeśli ich działanie zaczyna się od ulotek a konczy na obietnicach to ja przeczytam te ulotki i obiecam, że się do nich będę stosował. Czy to poprawi powietrze? Mi nikt nie płaci, za to żeby w Rybniku było lepiej. Prezydent bierze za to moje pieniadze. Chciałbym, żeby uczciwie zajał się najważniejszymi (także w jego własnych słow) sprawami Rybnika. Na razie tego nie robi.

  • ~kretek 2015-12-16
    20:41:56

    0 9

    ~Marcinie - chodzi mi o to, że urzędnicy muszą najpierw zrobić tak, żeby ludzie sami coś z tym zrobili. Inaczyj się nie da. Ciężko też chcieć cudów za rok.

  • ~ 2015-12-16
    21:06:08

    35 0

    Widać, że Pan Prezydent zadowolony z siebie. Głosowałam na niego.... Uwierzylam, że chce działać w sprawie powietrza. Nie widzę efektów. 'Sprawa jest złożona' i 'dostrzegamy wagę problemu' - zeby tak mówić nie trzeba być prezydentem. Jestem bardzo rozczarowana brakiem stanowczych i przynoszących skutki działań.

  • ~ 2015-12-16
    21:07:58

    14 0

    Musimy jednak wymuszać pewne działania w sposobie myślenia mieszkańców - co autor miał na myśli?

  • ~Marcin74 2015-12-16
    21:13:44

    25 0

    ~kretek – Ludzie nic nie musza sami! To jakies głęboko socjalistyczne myslenie. Własnie po to mamy gigantyczna armie urzędników, żeby robili za nas! Płacimy im za to! Po roku w najważniejszych (także wg. ich własnych słow) sprawach: 1. Miejsca pracy 2. Smog. 3. Droga woda 4. Komunikacja nie zrobili praktycznie nic. Komus poprzestawiały się priorytety. Nie głosowałem na Pana Kuczere żeby zajał się Ignacym, Juliuszem, lotniskiem czy ogrodnictwem klasycystycznym.

  • ~antyfudali 2015-12-16
    21:19:30

    19 1

    A tam,ale się czepiacie. W końcu najważniejsze,że wreszcie będziemy mieli gdzie helikoptery naprawiać. ;-)

  • ~Arteks 2015-12-16
    21:22:34

    9 1

    A mi Kuczera zaimponował tym, że potrafił się dogadać ze swoim poprzednikiem, stworzył z BSR koalicję. Zamiast powoływać na różne stanowiska swoich politycznych kumpli otoczył się ludźmi albo bardzo zaangażowanymi albo ekspertami. To dobrze rokuje na przyszłość i nawet dla mnie (osoby która nie popierała Kuczery w wyborach) jest satysfakcjonujące. Takie nowe spojrzenie na miasto i różne jego problemy przez pasjonatów i fachowców jest korzystne. Natomiast muszę zgodzić się z poprzednikami którzy oczekiwali szybkich zmian, że w tematyce smogu, korków i komunikacji miejskiej w zasadzie nie zrobiono prawie nic. W przypadku smogu - Fudali nie miał prawie żadnych możliwości, a teraz mamy już ustawę antysmogową, a też nic się w temacie nie dzieje. Budżet miasta w dobrej kondycji, a inwestycje w 2015 roku jakoś nie porywają - kolejne niepotrzebne rondo i kawałek dyskusyjnej drogi koło Prostej... Cieszy przejęcie Ignacego. Co do Juliusza to fajnie, że miasto chce go przejąć - ale odnośnie koncepcji to mam wiele pytań bo to obiekt przepiękny, wręcz pałacowy. Przeznaczenie go na jakieś centrum konferencyjne chyba nie do końca jest dobrym pomysłem. Szkoda, że doszło do wojny wokół sportu, piłki nożnej i koszykówki. W tym roku Rybniczanie nie mają zimą komu kibicować. Ogólnie oceniam pierwszy rok Kuczery dużo lepiej niż się spodziewałem ale szału nie ma. Zobaczymy co pokaże w dalszej części kadencji. ;)

  • ~biuro@. 2015-12-16
    21:27:17

    26 0

    jesteście okropni Pan prezydent sobie tatuaż zrobił , podwyżkę przyznał ,najlepszych specjalistów zatrudnił... a Wy tylko minusy widzicie...

  • ~kretek 2015-12-16
    21:43:36

    4 1

    Marcin - to w Rusach i za komuny urzędnik był od tego, żeby zrobić za ciebie. W teorii. Moja rodzina co jest od wojny w Londynie się śmieje jak im coś takigo powiesz. Chcesz to robisz. Nie dajesz rady - idź poproś urzędnika. Chcesz wolności to ją stosuj. Uwierz mi, że śmialiby się, że zaroz widać żeś jest spod ruskiej granicy (tzn z Polski czy Rumuni - to jest ten sam styl)

  • ~ 2015-12-16
    22:11:40

    0 0

    Marcin74. Chciałabym, żebyś to Ty był prezydentem. Bez ironii

  • ~Marcin74 2015-12-16
    22:27:59

    8 0

    ~kretek – a ja mam owczarka niemieckiego, który kuloł się ze smiechu, ze byłem na tyle naiwny i chciałem podpiac się do ogrzewania miejskiego ale ilość urzędniczych wymagan mnie pokonała (gdzies to już opisywałem), chciałem z rodzina (4 osoby) dojechac z Maroka wieczorem do teatru autobusem ale po 30-tu min. marzniecia i cenie sporo wyższej od taxi wiecej tego nie zrobie.
    Prowadze firme ale jeszcze ze dwa billbordy, ze Rybnik zabija i nie znajde specjalisty spoza miasta wiec firme przeniose. Pozdrow rodzinke odemnie spod ruskiej granicy ;)

  • ~czorcik 2015-12-17
    05:03:21

    0 0

    arteks czyżby? przecież ty i nie tylko ty równo jedziecie po panu wickuprezydencie i panu od rybnickich dróg(a kiedys nawet krajowych)....czyż nie??

  • ~Grisza 2015-12-17
    09:01:57

    10 0

    Proszę o udostępnienie informacji, gdzie w Rybniku zasadzono 874 nowe drzewa? Pewnie przy lasach. Średnio typowe drzewo absorbuje odpowiednio 1 tonę dwutlenku węgla na każdy metr sześcienny przyrostu i produkuje przy tym 727 kg życiodajnego tlenu. Bez drzew w centrum miasta sami sobie szkodzimy. Wydaje mi się, że zbyt łatwo pozbywamy się fabryki tlenu w centrum miasta. Zanim młode drzewka urosną - minie sporo lat.

  • ~Grisza 2015-12-17
    09:06:05

    7 0

    Zatrudnienie dr Mazura spowoduje rezygnację z budowy parkingu wielopoziomowego przy ul. Hallera. Zachęcanie kierowców do pozostawiania samochodów w samym centrum miasta spowoduje większe korki, większe zanieczyszczenie powietrza oraz zmniejszy ilość pasażerów komunikacji miejskiej. Ale jestem jak najbardziej za zatrudnieniem kompetentnej osoby, która stworzy plan "zrównoważonej" mobilności Rybnika.

  • ~regan 2015-12-17
    09:41:04

    0 1

    Widzę że co niektórzy to mają myślenie na poziomie dziecka co wy myślicie że ktoś przyjdzie pstryknie palcem i powietrze będzie jak w Bieszczadach przecież rozbudowa sieci ciepłowniczej na cały Rybnik to mnóstwo pieniędzy a co jak po podłączeniu wszystkich obiektów pod taka siec okaże się że dalej jest smog brał to ktoś pod uwagę ?? A może sąsiednie miasta też się do tego przyczynają ze względu na ukształtowanie i położenie Rybnika a elektrownia w Czechach .

  • ~ 2015-12-17
    10:18:50

    4 0

    Regan, nie chodzi o żaden pstryk, chodzi o realne działania. Jak choćby o kontrole Straży Miejskiej - takie jak np mają miejsce w Radlinie:
    http://www.radio90.pl/sypia-sie-pierwsze-mandaty-za-spalanie-smieci-w-radlinie.html
    Na 20 kontroli dali 10 mandatów. U nas na 20 kontroli przypada średnio 1 mandat. A widzę i czuję co leci z komina. Tak że są działania, które można podjąć tu i teraz. A co do sieci ciepłowniczej, to akurat w mojej zasmrodzonej dzielnicy niewiele by trzeba budować, bo ciepłociąg idzie tuż obok. Trzeba by tylko nakazać ludziom podłączyć się do niej. Jasne, że to niełatwe, bo większość ma bardzo niską świadomość (często odwrotnie proporcjonalną do pazerności) i wiadomo, że woli kopcić za półdarmo niż nie kopcić za pieniądze. Ale uważam, że w granicach miasta nie powinno być dyskusji - tak samo, jak nie mogę nie podłączyć się do kanalizacji, choć może wolałabym załatwiać się sąsiadowi pod płot, prawda?

  • ~Marcin74 2015-12-17
    10:18:56

    6 0

    ~regan - nikt nie liczy na pstrykanie palcem. To oczywiste, że musi to potrwać i kosztować. Bardziej liczyłem na konkrety typu: Drodzy Państwo. Kwestia smogu to problem nr JEDEN! w naszym mieście. Aby go rozwiązać potrzeba pieniędzy. Przykro nam bardzo ale w tym roku budżetowym nie będzie mln zł na koncert, milionów na doniczki, meble do UM, jarmarki, ogrody klasycystyczne, remont i etaty w Juliuszu, Ignacym. My urzędnicy obniżymy sobie pensje, zredukujemy zatrudnienie ale równocześnie podniesiemy podatek od nieruchomości i nałożymy na was nowy tylko na czas aż powietrze się poprawi. Kiedy się z tym uporamy wszystko wróci do normy. Znowu będzie koncert, doniczki, podwyżki, zajmiemy się Juliuszem i Ignacym. Tak, wiemy, że zbieramy pieniądze na walkę ze smogiem z każdego miejsca z którego można. Tak wiemy, że dzisiaj wg. przepisów nie można wydać zł z promocji na ekologie ale jesteśmy zawodowymi urzędnikami z wielką miłością do miasta i jego mieszkańców i zrobimy wszystko (nawet zmieniając przepisy skoro sami je tworzymy) aby można było poprawić powietrze w Rybniku. W jednym Regan masz rację: UM nie ma bladego pojęcia (albo nam nie mówi) co jest faktyczną przyczyną (zbiorem przyczyn) smogu i czy wyeliminowanie niskiej emisji spowoduje, że smog zniknie a od poznania dokładnej przyczyny smogu powinno się zacząć.

  • ~JTKirk 2015-12-17
    10:51:32

    8 0

    @Marcin74 - bardzo dobrze powiedziane.
    nie widzę żadnych działań jeśli chodzi o walkę ze smogiem - bo to co pan prezydent nazywa działaniami w rzeczywistości są tylko działaniami pozornymi.

    @regan - rozbudowa sieci ciepłowniczej to nie jest panaceum na wszystkie bolączki. Jest jednym z elementów, to fakt. Ale są też inne rozwiązania, nie mniej skuteczne, i pewnie tańsze.
    Ja mam wrażenie, że pan prezydent nie do końca jest w temacie i to wszystko mu się za jakiś czas odbije czkawką

  • ~jedrek_1_1 2015-12-17
    11:26:57

    0 7

    ~Marcin - błysnąłeś niezłą ignorancją. Rybnik NIE MA miejskiej sieci! Kuczera nie wybuduje jej ani w rok, ani w dziesięć. Sieci nalezą w większości do państwowych spółek, państwo nigdy nie chciało im miastu oddać. Jeżeli dalej będziemy popisywać się taką postawą to za chwilę zaczniemy oczekiwać, że spadek ilości mieszkańców powinni tez nam załatwić urzędnicy tzn. mają przyjść i dorobić naszym kobietom dzieci. A pomijając złośliwości - skończy się jak zawsze. UE wpakuje nam kary, państwo zrzuci kary na nas. I wtedy okaże się, że co drugi odkryje, że ma pod domem nitkę ciepła, lub gazu. A sprowadzany od Niemca używany może być ciut mniejszy, lub rok poczekać bo kasę trzeba wydać na podłączenie. Jak widać - trzeba edukować! Dzięki temu część z nas uniknie niepotrzebnych kar.

  • ~Marcin74 2015-12-17
    12:18:58

    5 0

    ~jedrek_1_1 – zwał jak zwał. Tak, Miasto nie jest właścicielem sieci ciepłowniczej w Rybniku. Właścicielem jest PEC ale mówienie, że Rybnik nie ma sieci ciepłowniczej miejskiej to jak mówienie, że nie ma sieci gazowej czy elektrycznej. To są wszystko spółki skarbu państwa. Jedyną i najwłaściwszą osobą, która może i POWINNA zrobić wszystko aby mieszkańcy miasta mogli bezproblemowo podłączyć się do sieci ciepłowniczej jaka jest w Rybniku jest prezydent miasta! Jeśli on o to nie zadba, jeśli nie spowoduje (a ma narzędzia nacisku np.: w postaci gruntów w których znajdują się linie ciepłownicze itp.) to nikt tego nie zrobi. Sam PEC ma to gdzieś! Tylko i wyłącznie w gestii prezydenta i urzędników miejskich leży sprawa ułatwień dla mieszkańców w temacie podłączenia jak największej ilości domów do sieci ciepłowniczej, która jest w naszym mieście. Skoro w mieście dramatycznym problemem jest smog to prezydent powinien zrobić WSZYSTKO! (nie tylko „prowadzić rozmowy”) aby ten problem rozwiązać. Konkretną alternatywą dla pieca węglowego w domu jest sieć ciepłownicza ale UM nie prowadzi w tym kierunku żadnych działań (albo o nich nie informuje) za to stawia billboardy lub rozważa dopłaty do pieców węglowych co jest KOMPLETNĄ BZDURĄ!

  • ~ 2015-12-17
    13:07:28

    3 0

    Ale jakie to ma znaczenie, kto jest właścicielem sieci ciepłowniczej. Mieszkasz w bloku - musisz z niej korzystać, bez względu na to, do kogo należy. To dlaczego obowiązku nie rozszerzyć? Ale decyzja należy do tego, którego wybrałam jako osobę decyzyjną, a okazuje się, że nie jest:(

  • ~ 2015-12-17
    13:16:32

    3 0

    JTKIrk - niestety musze się z Tobą zgodzić. Działania Prezydenta są pozorowane. I też mi się wydaje, że nie do końca jest w temacie. Rozumiem, że nie każdy jest chemikiem czy lekarzem, więc niektórzy problem traktują lekko. Prezydent co prawda wielokrotnie podkreśla, że "rozumie wagę problemu", jednak chyba nie do końca - sądząc po traktowaniu tego problemu. Może to brak odpowiednich doradców, fachowców? A może niektórym potrzeba osobistego zetknięcia się ze skutkami - na przykład chora osoba w rodzinie i lekarz wypowiadający się otwarcie, że to z powodu powietrza. Trudno mi sobie wyobrazić, że osoba rzeczywiście znająca wagę problemu i mająca możliwości podejmowania różnych decyzji, z jakichś powodów tego nie robi. Nie wiem jakie powody można porównać z ludzkim zdrowiem i życiem. Tak że rzeczywiście chyba jest tak jak mówisz - Pan Prezydent jednak nie zdaje sobie sprawy z wagi problemu.

    A co do czkawki, to obawiam się, że my ją bardziej odczujemy

  • ~jedrek_1_1 2015-12-17
    14:04:53

    0 1

    ~Marcin74 -a można coś rozwiązać w temacie bez rozmów z właścicielami? Masz jakieś pojęcie o planowaniu tak wielkich przedsięwzięć? Sam ciepłociąg na jednym szpitalu, ile to było zachodu. I doprawdy - gdyby to sami mieszkańcy zdecydowali się podłączać tam gdzie już można, z marszu byłoby lepiej. A nie chcą. Prywatna własność. Jest im taniej. Wolą wczasy, za duże auta, alkohol i papierosy, modne ciuchy. Wszystko to lepsze niż zdrowie. Myślę, że masz nierealne oczekiwania. Miasto to jest całe spektrum tematów. Oczywiście przyznaję, że to jeden z ważniejszych.

  • ~ 2015-12-17
    14:17:03

    0 2

    Jedrek, ale skoro mieszkańcy nie chcą czegoś dobrego dla ogółu, bo są nieświadomi, głupi lub pazerni, to nie uważasz, że tym bardziej decyzja powinna być podjęta za nich (lub wręcz wbrew nim,) odgórnie? Jest miasto, w nim obowiązują pewne reguły: na rondzie poruszamy się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, korzystamy z kanalizacji a nie sikamy gdzie popadnie, śmieci wywozimy a nie palimy, korzystamy z prądu, wody, gazu i sieci ciepłowniczej. Proste

  • ~jedrek_1_1 2015-12-17
    14:48:58

    0 3

    pani Kasiu - decyzja odgórna? Dokładnie tak jak na rondzie - to prawdo decyzja państwa. w tym przypadku decyzja może zapaść na szczeblu regionu. Z tego co ja wiem prezydent to może informować, tworzyć warunki itd Żadnego przymusu.

  • ~Marcin74 2015-12-17
    15:02:21

    6 0

    ~jedrek_1_1 – teraz ty się wykazujesz dramatyczną ignorancją oraz jestem w 100% pewnie, że nie masz pojęcia o realiach. Podłączenie się do sieci ciepłowniczej to w moim przypadku (mieszkam 10 m od nitki) ok. 20 000 zł na dzień dobry. Do tego wszystko załatwia się w jastrzębiu. Jedna wizyta nie wystarczy. Do tego musisz mieć audyt energetyczny domu. Określić z ilu pkt. ciepła i jakich będziesz korzystał. Czy ma być węzeł wewnętrzny czy zewnętrzny, grupowy czy nie. Podać zamówioną moc cieplną z wyodrębnieniem wielkości mocy na poszczególne instalacje. Znać wielkość przekroju przewodu. Wiedzieć do której grupy odbiorców należysz W-27-B1, JP-C6 a może RR-C2? Potrafić przeliczyć GJ na MW i na m3 i jak już to wszystko ogarniesz dowiadujesz się, że masz czekać 2 lata!!!! na przyłączenie a potem płacisz ponad 800 zł miesięcznie przez cały rok (obojętnie ile zużyjesz energii i czy ją w ogóle zużyjesz). I ty pisze o podłączeniu się „z marszu”. Zorientuj się najpierw, popytaj, posprawdzaj, potem sprawdź co znaczy słowo spektrum i dopiero napisz posta.

  • ~ 2015-12-17
    17:39:12

    0 0

    Marcin, nie wiedzialam, że to aż tak wygląda. Czyli indywidualnie odpada. To jakie są realne inne możliwości? Czy w ogóle jakieś są? :( My mamy ogrzewanie gazowe i na cały dom wychodzi około 600 zl w sezonie grzewczym na cały dom

  • ~regan 2015-12-17
    20:10:46

    4 0

    Marcin czyli przy opłatach 800 zł miesiecznie nie mogę sobie na to pozwolić niestety rocznie to 9800 zł przy cenie wegla około 500 zł tona x 5 ton wychodzi 2500 zł na rok mój wybór jest prosty.

  • ~JTKirk 2015-12-17
    20:28:19

    1 0

    @Marcin74 - nie sądzisz, że pisanie o 800zł miesięcznie to nadużycie?
    tę cenę z sufitu wziąłeś
    oczywiście, są koszty stałe, które płacisz niezależnie od zużycia(taki abonament), są koszty stałe w zależności od mocy którą dysponujesz - niestety te koszty stałe to spora część w % całego rachunku.
    Ciepło samo w sobie nie jest strasznie drogie
    wystarczy zobaczyć rozliczenie roczne które dostają w okolicy sierpnia osoby mieszkające na blokach - tak są te wszystkie pozycje.
    Tyle że tak są wspólne węzły cieplne
    można też podpytać ile kosztuje takie CO na mieszkanie rocznie....
    bez termomodernizacji koszta mogą być bardzo bolesne

  • ~imrahil 2015-12-17
    21:36:22

    1 0

    nie wiem co się tak na tę sieć ciepłowniczą uparliście. chyba nie zdajecie sobie sprawy z tego ile takie ciepło kosztuje. a władze miasta i regionu faktycznie nie mają pojęcia jak poradzić sobie z problemem. powinno się tak jak w USA karać za sam dym z komina. w każdym domu byłoby 15 min. na dobę na rozpalenie, potem ma nie być dymu. jest dym = jest kara, najlepiej surowa. nawet w starych kopciuchach da się spalać bez dymu, czyli o wiele czyściej niż robi to obecnie większość. a w nowych domach zachęcić jakoś do rezygnacji z instalacji kotła na paliwa stałe czy komina w ogóle. jeśli nie przez zakaz, to przez ulgi w podatkach. lepiej unikać dotacji, bo to nigdy nie jest sprawiedliwe. ewentualne dotacje jedynie do porządnej, podpartej liczbami termomodernizacji (nie przyklejenia 5 cm styropianu) termomodernizacji, tylko pod warunkiem wymiany źródła ciepła (niech to nawet będzie na kocioł węglowy, ale odpowiedniej klasy i dobranej mocy, a nie 25 kW smoka)

  • ~Arteks 2015-12-17
    21:38:13

    0 4

    @marcin74 - coś mi nie pasuje z tymi 20000 zł za podłączenie jeśli masz 10 m do ciepłociągu bo moi znajomi mają ok. 50 m i im PEC wycenił podłączenie na 30000 zł. Gdyby sąsiedzi się zgodzili to koszty by dodatkowo spadły bo przecież nie jest powiedziane, że trzeba to ciągnąć tylko do nich. Nie ukrywam, że w przeciwieństwie do różnych głupot jakie tu ludzi proponują, partycypowanie w kosztach przyłączenia do ciepłociągu przy jednoczesnej likwidacji piecy byłoby bardzo korzystne dla miasta i powinno być dotowane. Miasto nie powinno w ogóle dotować piecy - choćby najbardziej ekologicznych za to podłączenia do sieci gazowej i ciepłociągowej jak najbardziej. Poza tym miasto powinno obniżyć podatek tym nieruchomościom które nie mają piecy na węgiel - byłaby to forma jakiegoś wsparcia dla tych bardziej świadomych ludzi którzy nie zanieczyszczają powietrza. Możliwości jest sporo - na razie nie robi się zbyt wiele. Jestem ciekaw ile budynków miejskich podłączono do ciepłociągu w 2014 roku. Redakcjo - zapytacie o to. Będziemy wiedzieć czy miasto daje dobry przykład swoim mieszkańcom którzy trują siebie i innych.

  • ~ 2015-12-17
    22:03:47

    0 1

    Jedrek_1_1 - owszem, odgórna decyzja - to gdyby się rząd nami interesowal. A tak to wygląda, że w Warszawie jakoś się zapomina, że poza nią tez świat istnieje i są problemy większe niż korki o 15tej w Alejach Jerozolimskich. Jeśli władze lokalne nie zadbają o nas, to nikt nie zadba

  • ~ 2015-12-17
    22:06:47

    0 0

    Imrahil - nie no, ja się wcale nie upieram przy sieci ciepłowniczej, rozważam jako jedna z możliwości. Ale najwyraźniej ogrzewanie gazem wychodzi taniej. A jest wygodne. Pod Twoim postulatem karania za dam dym podpisuję się wszystkimi czterema kończynami - wtedy nie byłyby potrzebne badania popiolu czy sadzy.

  • ~ 2015-12-17
    22:10:49

    0 1

    Arteks, na pewno byłoby taniej, gdyby cała ulice 50 domów podłączyć naraz. Tylko, że potem trzeba placic za ciepło, choćby cokolwiek. A jak się wrzuci muł i butelki, to będzie na bluzkę i papierosy, to po co takie zmiany

  • ~Arteks 2015-12-17
    22:16:35

    0 4

    @KasiaT - ja od dawna zwracam uwagę, że to nie bieda jest przyczyną smogu w Rybniku bo nasze miasto nie należy do ubogich. Taki mały przykładzik - domek naprzeciw Straży Miejskiej - kiedykolwiek by się przejeżdżało, zawsze kopci, a jedno z pomieszczeń wynajęte na sklep. Nie dość, że ktoś zarabia na wynajmie - to i tak kopci jak mały browar... Myślę, że śmieci nie pali bo chyba by się nie odważył.

  • ~Marcin74 2015-12-17
    22:17:23

    7 0

    ~JTKirk – cena ponad 800 zł miesięcznie została wyliczona przez PEC (szacunkowo) nie jest wzięta z sufitu (chyba, że przez PEC) i lekko mnie w@#5&*sz sugerując coś takiego bo kosztowało mnie sporo zachodu, czasu, urlopu, paliwa i nerwów żeby tą cenę poznać. Nikomu tego nie życzę - zgadzam się, że to nadużycie ale ze strony dostarczyciela ciepła. Dom 240 m2 – podziękowałem. @Arteks – nitka jest w bloku naprzeciwko. W linii prostej to niecałe 10m przez ulicę i chodnik. 15 000 zł = koszt rury oraz przejścia przez ulicę. 5 000 przyłącze w domu + ok. 1 000 zł koszty audytu, rzutów, mapek itp. Wychodzi więcej niż 20 000 zł. Na 100% musiał bym jeszcze mieć pozwolenie na prace w obrębie chodnika i ulicy. Nie wiem ile to kosztuje bo do tego momentu nie dotrwałem. Nawet jeśli kogoś na to stać to załatwienie przyłącza to stracony czas (bo Itak się dowiadujesz, że „za 2 lata”) i droga przez mękę ustanowiona przez biurokratów z PEC. Od uproszczenia tej procedury powinno się zacząć i to powinien spróbować wymusić na PEC-u rybnicki magistrat bo ma w tym dużo większe szanse i możliwości nacisku niż przeciętny mieszkaniec.

  • ~imrahil 2015-12-17
    22:27:44

    1 0

    poza PECem i gazem są jeszcze pompy ciepła, klimatyzatory, prąd. w ogóle to instalacja klimatyzatorów sporo by poprawiła w okresach przejściowych. ale większość nawet nie wie, że klimatyzatorem można w okresie przejściowym grzać taniej niż węglem.

  • ~Marcin74 2015-12-17
    22:31:15

    4 0

    Wydawało mi się, że problem smogu w Rybniku istnieje od ładnych 5 lat (przynajmniej od tylu piszą o tym media) byłem przekonany, że prezydent i cały UM ma świadomość tego jak poważny jest to problem dla mieszkańców, naiwnie liczyłem, że w nowym budżecie znajdą się pieniądze na ten cel i będzie to pozycja znacząca ale… w dzisiaj uchwalonym budżecie miejskim na 2016 rok nie widzę pozycji „walka ze smogiem” – Wynika z tego, że UM ma ten problem głęboko gdzieś i stara się go załatwić PR-em w postaci ulotek, billboardów i mówienia – „będzie dobrze, pracujemy nad tym.”

  • ~imrahil 2015-12-17
    22:38:52

    1 0

    też uważam, że żadnego planu nie było, a obecne działania niewiele zmienią. co z nowymi domami, dlaczego w większości nadal widać dymiące kominy?

  • ~ 2015-12-17
    22:45:49

    0 0

    Arteks, wiem który to dom! Mam nawet jego zdjęcie 'w akcji'

  • ~ 2015-12-17
    22:50:21

    0 0

    Chlopcy, nie załamujcie mnie :( :( Jeśli rzeczywiście nasze lokalne władze mają zamiar nadal uprawiac udawanie, to może groźba kary z UE jednak podziała na wyższy szczebel? Błagam, jeśli uważacie, że i to nic nie da, to nie piszcie mi tego :(

  • ~Marcin74 2015-12-17
    22:59:29

    1 0

    Kasiu – czy Ty znasz jakiegoś urzędnika, polityka na którego działa coś takiego jak kara? Jaka kara? Czy on, ona zapłacą karę ze swojej kieszeni? W życiu! Ty zapłacisz, ja zapłacę… społeczeństwo ;) – jedyną „karą” są wybory ale już Jarek pracuje nad tym żeby nawet tą drobną niedogodność zmarginalizwać ;)

  • ~JTKirk 2015-12-18
    07:34:02

    0 0

    @marcin74 - wierzyć mi się nie chce...podejrzewam, że to były liczone koszta tak jak dla statystycznego nieocieplonego mieszkania w bloku wg jego powierzchni i uwzględnia już zużycie. Bo skoro wyceniają ogrzewanie mieszkania 55m2 (w którym kiedys mieszkałem) na 2-2,2tys/rok - to dom 220m może jak najbardziej tyle kosztować miesięcznie - tyle że przy takich wyliczeniach, rzeczywiste koszty takiego ogrzewania był o połowę niższe(był zwrot) a mieszkanie było nieocieplone.
    Właśnie oglądam tegoroczne rozliczenie CO od znajomych - wpiszę te dane, żeby zobrazować, jak się to rozkłada
    Przedpłata:2780(wg prognoz)
    Rzeczywisty koszt:950zł -->czyli zwrot 1830
    rzeczywisty koszt to:
    - koszty stałe=570zł
    - koszt części nieopomiarowanej=310zł
    - koszt zmienny wg podzielników=50zł
    - koszt rozliczenia=20zł (wszystko w zaokrągleniu)
    faktem jest, że poprzednia zaliczka była znacznie zawyżona(co widać po rzeczywistym zużyciu), mieszkańcy oszczędzali, a wyliczona zaliczka na przyszły rok=1120/rok
    to tyle jeśli chodzi o ogrzewanie miejskie
    nie da się ukryć, że koszty podłączenia są masakryczne

    Niestety - w przypadku gazu (jeśli oczywiście jest!!!) czasami wcale nie jest lepiej. Nitka gazociągu była około 100m od planowanej lokalizacji domu - planowany koszt podłączenia - około 20tys, z czego cześć około 12tyś. miała pokryć gazownia.(w tym była częsciowa rozbudowa sieci, dlatego tak drogo)
    Nie zdecydowałem się.


  • ~JTKirk 2015-12-18
    07:44:35

    0 0

    Tak jak pisał Imrahil - są jeszcze klimatyzatory, pompy ciepła, czy prąd.
    Wbrew obiegowej opinii - pompy ciepła wcale nie muszą być drogie, a grzanie prądem czasami może być tańsze niż grzanie gazem.
    Trzeba tylko wiedzieć jak się do tego zabrać i myśleć ODPOWIEDNIO WCZEŚNIEJ - np. w przypadku planowanej budowy, trzeba myśleć o tym na etapie projektu - wtedy to jest jak najbardziej możliwe, a jednocześnie koszty instalacji takiego rozwiązania stają się bardziej niż akceptowalne. I zdecydowanie tańsze, niż przedstawione wyżej koszty podłączenia do CO miejskiego i późniejszych kosztów użytkowania.


    Ze starszymi budynkami, nieocieplonymi jest największy problem..tutaj niestety koszty zawsze będą duże, a żeby były mniejsze, to trzeba zacząć od termomodernizacji, co też jest sporym kosztem.

  • ~czorcik 2015-12-18
    07:50:40

    3 0

    taaaaa JTKirk.....a elektrownie palą gazem? banknotami? Im większy pobór mocy, tym mniej banknotów idzie na rozpałkę, czy raczej więcej? teoretycy ekologii....

  • ~ 2015-12-18
    08:23:04

    0 2

    E,czorcik, elektrownia to po pierwsze wysoka emisja, a po drugie filtry i normy. Spokojnie.

    JTKirk. Jest cale mnostwo domów, które są podłączone do sieci gazowej, używają kuchenek gazowych. Tak że gdyby oni przeszli na grzanie gazowe byłaby już duża ulga dla powietrza. A pozostali: węgiel wysokiej jakości (zamiast odpadów górniczych i zwykłych) plus piece z normami emisyjnymi. Tylko takie wyjście widzę

  • ~Marcin74 2015-12-18
    10:11:55

    0 3

    Panowie. Piszecie o kosztach, inwestycjach w termomodernizacje, gaz, klimatyzatory, pompy ciepła itp. Żebyśmy się dobrze zrozumieli:
    Jestem zdecydowanym zwolennikiem całkowitego zakazu palenia węglem w Rybniku ale!!!: Prowadzę firmę, płacę podatki, gigantyczne zusy, akcyzy. Dopłacam do górników, urzędników, służb mundurowych, nauczycieli, rolników, oświaty, kościołów, utrzymuje partie polityczne, służbę zdrowia, biedne dzieci, patologiczne rodziny, system penitencjarny i wojsko. NIE MAM NAJMNIEJSZEJ OCHOTY!!! wyręczać finansowo urzędu miasta w dbaniu o środowisko. Robię wszystko, żeby zminimalizować niską emisję ale NIE MAM zamiaru ponosić większych kosztów z tym związanych dopóki urzędnicy nie udowodnią działaniami, że podjęli KONKRETNY wysiłek, także finansowy, w walce ze smogiem. Płacę rocznie ogromne dla mnie pieniądze, którymi dysponują urzędnicy, właśnie po to żeby dbali o takie sprawy jak smog w naszym mieście. Czekam aż zaczną robić coś więcej niż drukować ulotki i pić kawę na spotkaniach. Mogę płacić więcej żeby powietrze było czystsze ale nie więcej o 20-50% - max 5%. Gdyby urzędnicy zostawili w mojej kieszeni 50% tego co mi zabierają – ogrzewał bym dom olejem i kupiłbym elektryczne auto. Dzisiaj jest to niemożliwe.

  • ~JTKirk 2015-12-18
    10:23:01

    0 1

    @czorcik - nie wiem czy słyszałes o taryfach strefowych - G12/G12w
    Myslisz, że dlaczego cena prądu poza szczytem(G12) czy dodatkowo w weekend(G12w) jest o 50% tańsza niż dla taryfy G11 której prawdopodobnie używasz? Elektrownie zachęcają w ten sposób ludzi, do większego zużycia w tym okresie, bo mają w tym czasie olbrzymie nadwyżki!!!
    Więc mogę ci z czystym sumieniem napisać - można zużywać dużo więcej prądu w taryfie weekendowej (G12w) i płacić za to dużo mniej niż za takie same zużycie w taryfie całodobowej (G11) I to nawet w codziennym zwykłym użytkowaniu - chociaż wiele zależy tutaj od trybu życia, to fakt
    A jeśli używa się prądu do celów grzewczych, to w ogóle nie ma o czym mówić.
    Prąd kojarzy się prawie wszystkim z bardzo drogim grzaniem, tylko że mało kto z tych osób wie o co chodzi w takim grzaniu i dodatkowo nawet nie wie, jakie są ceny prądu w tej taniej taryfie (bo prądem grzeje się przede wszystkim w taniej taryfie)

    a jak ktoś nie rozróżnia niskiej emisji od wysokiej emisji, nie słyszał o normach,filtrach itd - no to niestety....musi poczytać na ten temat i nadrobić luki w edukacji


  • ~czorcik 2015-12-18
    12:45:00

    0 1

    Oczywiście "znafcy" tematu, oczywiście- jak mamy tzw. niskie ciśnienie atmosferyczne, to z domków dym idzie w dół, a z kominów ciepłowni idzie "oczywiście" do góry...a co do taryf- na pewno większość ludzi przestawia sobie zajęcia dzienne, tak aby korzystać z tańszej taryfy...tak?

  • ~imrahil 2015-12-18
    13:05:43

    2 0

    ~czorcik nic nie trzeba przestawiać, żeby wyszło taniej. skup się o i policz, o ile potrafisz. co do dymu z elektrowni - wiesz jakie normy muszą spełniać elektrownie, a jakie normy spełniają najnowsze kotły klasy 5 na ekogroszek? gdzie w domowych kotłach masz instalacje odsiarczania, odazotowania i filtry? wiesz, że jak dymisz wysokim kominem, to zanim zanieczyszczenie opadnie na ziemię, ma o wiele niższe stężenie niż przy niskim kominie? różnica jest spora - włącz np. samochód w zamkniętym niewentylowanym garażu, a potem przed garażem i porównaj wrażenia z odczuwania różnicy w stężeniu spalin

  • ~nico9876 2015-12-19
    04:29:40

    3 0

    ''OBIECAĆ I DAĆ TO ZA DUŻO , A OBIECAĆ I NIE DAĆ TO W SAM RAZ"

  • ~ 2015-12-19
    23:12:41

    0 1

    Marcin74. Nie wiem czy tu jeszcze zajrzysz. Przeczytałam Twoje wcześniejsze wypowiedzi (chyba z września czy października) i zmieniam zdanie: jednak nie chciałabym żebyś był prezydentem. Kompletnie nie masz racji co do przyczyn smogu. Piszesz, ze w upaly tez normy przekroczone. Sprawdzilam. Rakotworczy benzen w lipcu i sierpniu wartosci miedzy 0.5 a 3 (norma europejska 1, polska 5, tak jakby Polacy mieli silniejsze organizmy), tak mniej więcej. Sezon grzewczy: bywa kilkanascie, bywa 20, było nawet 38! Serio nie widzisz roznicy?

  • ~antyfudali 2015-12-20
    11:16:25

    0 0

    To ja również proszę o wyjaśnienie,dlaczego benzen przypisujesz sezonowi grzewczemu. Substancja cięższa od powietrza, bardzo łatwopalna wydobywa się z najczęściej położonej w piwnicy kotłowni przez palenisko i gorący komin? To już prędzej powinna "truć" palaczy,bądź powodować wybuchy w tychże kotłowniach. Może jednak przyczyn wysokiego stężenia benzenu trzeba szukać gdzie indziej?

  • ~ 2015-12-20
    13:05:37

    0 0

    Ja nie przypisuje, on jest. Poogladaj raporty dziennie i miesieczne. Poza sezonem w normie, a gdy zaczynacie palic 1200-3800 % normy. Niska emisja z paliw stalych, tym większa im nizsze energetycznie paliwo (lub wręcz odpad gorniczy). Proponuje bys sie doksztalcil

  • ~ 2015-12-20
    13:11:07

    0 0

    Choć przypuszczam, że naukowcy się mylą, skoro głoszą rzeczy niewygodne dla AntyFudalego;)

  • ~antyfudali 2015-12-20
    14:36:16

    0 0

    Proponuję,żebyś swoją radę sobie wzięła do serca. Jakbyś jednak poczytała,to byś wiedziała,że benzen jest gazem przemysłowym i rafineryjnym. Nie wiem,jak chcesz jakieś większe jego ilości trzymać w niskiej jakości paliwie stałym (tym bardziej że benzen jest słabo rozpuszczalny w wodzie,więc nie wiem,gdzie w mule miałby się utrzymać), nie wspominając,że potencjalna duża zawartość benzenu w takim paliwie wyklucza jego niskokaloryczność,skoro sam benzen jest wysokokaloryczny. Niska emisja jak najbardziej może powodować zanieczyszczenia powietrza,ale benzen się do tej grupy nie zalicza. Przeszkadza Ci benzen w powietrzu,to walcz z jego prawdziwymi źródłami.

  • ~ 2015-12-20
    17:51:55

    0 2

    Tak, przeszkadza mi benzen, przeszkadzają mi także inne węglowodory aromatyczne (z benzo-alfa-pirenem na czele), przeszkadza mi pył 10, pył 2,5, a także przeszkadza mi smród, syfiate powietrze, niemożność zaczerpnięcia oddechu. I widzę, kto/co jest tego przyczyną. W 87% Wy. http://www.polskialarmsmogowy.pl/. Oczywiście, że są i inne czynniki, ale bez sensu jest rozdzierać szaty o 13%, jeśli 87 ma się dobrze i jeszcze znajduje obrońców

  • ~antyfudali 2015-12-20
    19:29:52

    0 0

    Widzę,że zarówno z chemii jak i statystyki jesteś słaba. Nie ma to jak się wymądrzać,gdy się samemu nie rozumie. Cytat z wikipedii: "Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że narażenie na WWA jest w 99% wynikiem konsumpcji żywności. Jedynie około 0,9% tych związków dostaje się do organizmu wskutek wdychania, zaś 0,1-0,3% z wodą pitną[4]" A jednak ja z tego nie wyciągam wniosku,że zanieczyszczenia z pieców są nieistotne.

  • ~ 2015-12-20
    20:31:59

    0 3

    Hmm... Rozumiem, że 100 - 87 to pewnie będzie jakieś 90;)
    Obrazić się nie dam, więc teraz już naprawdę kończę rozmowę z Tobą (w sumie nie wiem, dlaczego dałam się sprowokować ponownie, no nic, mój błąd). Jak znajdziesz czas, to poczytaj sobie chemię organiczną (raczej chęci byłyby potrzebne bardziej niż czas). A ci górnicy: https://pl.wikibooks.org/wiki/Chemia_organiczna/Wybrane_praktyczne_aspekty_chemii_organicznej/Wielopier%C5%9Bcieniowe_w%C4%99glowodory_aromatyczne to zapewne raka płuc dostali z żywności;). Bez odbioru

  • ~antyfudali 2015-12-20
    21:06:34

    0 0

    No właśnie, nie rozumiesz statystyki.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052