zamknij

Wiadomości

Prezydent ostro o propozycji rektora UŚ

2013-04-23, Autor: 
Po wczorajszych rozmowach z rektorem Uniwersytetu Śląskiego - prof. Wiesławem Banysiem, prezydent Rybnika Adam Fudali w mocnych słowach skrytykował propozycje szefa uczelni.

Reklama

Przypomnijmy, władze Uniwersytetu Śląskiego noszą się z zamiarem likwidacji Ośrodka Dydaktycznego UŚ w Rybniku. Wczoraj w Rybniku gościł rektor UŚ. Zaproponował władzom Rybnika, że jeśli w ciągu dwóch lat uczelnia otrzyma z miasta dodatkowe finansowe wsparcie (około miliona złotych), to wtedy obecni studenci będą mogli dokończyć edukację w Rybniku. Wówczas uniwersytet rozważyłby też stworzenie w Rybniku wydziału.

>> Studenci protestują przeciwko likwidacji uczelni

Dziś propozycję profesora Banysia bardzo krytycznie ocenił prezydent Rybnika. - Oczekuje się od nas, że zapłacimy ogromne pieniądze tylko za to, że studenci będą mogli dokończyć naukę w Rybniku. Mam wrażenie, że  odpowiedzialnością za sytuację tej uczelni próbuje się teraz obciążyć władze miasta. Czas głośno i otwarcie powiedzieć, czego jeszcze nikt nie zakomunikował: dzisiejszy kryzys uniwersytetu jest efektem wieloletnich zaniedbań władz uczelni, które nie zrobiły nic, by dostosować się do  zmieniającej rzeczywistości - powiedział Adam Fudali.

Prezydent dodał, że jeśli Uniwersytet Śląski zlikwiduje rybnicki ośrodek już w  październiku, nie wchodzi w grę dotowanie przez miasto na przykład dojazdów studentów na zajęcia do Katowic.
Oceń publikację: + 1 + 9 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (34):
  • ~lukaszn84 2013-04-23
    13:18:52

    0 0

    Zniknie UŚ potem inne szkolnictwo wyższe i Rybnik będzie 100% prowincją !!!

  • ~ 2013-04-23
    13:32:17

    0 0

    Prezydent ma tylko w połowię rację! UŚ rzeczywiście przespał swój czas! Druga strona medalu jest taka, że Adam F. woli zarabiać na marketach, aniżeli dołożyć do czegoś, co może być perspektywiczne (czytaj: kapitał ludzki). Adam F. nie lubi dialogu, porozumień - woli rządzić twardą ręką. System totalitarny, a nie włączający społeczność lokalną. Jakoś UŚ w innych miastach otwiera nowe kierunki, bo jest wola współpracy, a u nas? Zamknąć i sprzedać IKEI albo JULI, bo chyba tylko tych marketów nie mamy w Rybniku.

  • ~Tomek_81 2013-04-23
    13:54:01

    1 0

    Niestety Rybnik nie był, nie jest i nie będzie miastem akademickim. Oprócz politechniki która jest obecna w mieście od wielu lat to co mamy jest efektem mody na studiowanie i to niestety często kierunków delikatnie mówiąc średnio przyszłościowych....

  • ~ 2013-04-23
    14:36:37

    0 0

    W Rybniku nie potrzebujemy magistrów, potrzebujemy kasjerów i pracowników marketów.

  • ~sarin 2013-04-23
    14:45:41

    1 0

    Zdecydowanie, zgadzam się z Tomek_81 Każdy młody chce być " inteligentny" nie patrząc na to co będzie robić po studiach (bo wstyd mieć tylko średnie), grunt to skończyć. A jak już skończy, nie będzie miał pracy w tym kierunku, to zostanie bezrobotny. Bo przecież nie będzie "harować" na hali, bo on ma wyższe wykształcenie.

  • ~Gregorio 2013-04-23
    14:52:52

    0 0

    Milion złotych aby kilkudziesięciu studencinów xero i kopiuj wklej ukończyło kierunki bez perspektyw ??? Ludzie trochę powagi !!!
    Ta garstka studentów skończy naukę w Katowicach a na terenie rybnickiej filii US można urządzić coś co jest miastu potrzebne małym nakładem finansowym. Filia politechniki i uniwersytetu ekonomicznego w Rybniku wystarczą. I tak ich poziom jest słabiutki.
    Miasto przechodzi od lat degradację kulturalno- edukacyjną bo tak jest właśnie kreowane. W Rybniku nauka i kultura już nie jest istotna.Tutaj celem istnienia są centra handlowe, markety, kredyciarnie, ogródki piwne , salony piękności i tipsiarnie.

  • ~lukaszn84 2013-04-23
    15:12:38

    0 0

    Jak zlikwidują UŚ to Adaś ze swoja ekipą przeniosą się tam bo na pewno zaraz będzie potrzebny nowy wydział a że jest puste miejsce to dawaj !!!!!! Jakby Adaś ze swoją świtą działali i przyciągali realnych przedsiębiorców a nie takich fikcyjnych z Emiratów co myślą że Rybnik leży w Mozambiku to i uczelnie by się rozwijały a tak to klopsik panie Adasiu :P:P

  • ~qwerty 2013-04-23
    15:17:32

    0 0

    Oczekiwanie miliona to rzeczywiscie nieco przesada. Fudali zaatakowal US i zaczal krytykowac jego dzialania, a ja spytam CO PREZYDENT FUDALI ZROBIL W KIERUNKU, BY RYBNIK BYL ATRAKCYJNY DLA STUDENTOW I ABSOLEWNTOW? Odpowiedz brzmi - zbudowal markety.

  • ~mewa74 2013-04-23
    18:09:18

    0 0

    W takim razie żeby było sprawiedliwie, to należałoby dopłacać wszystkim rybnickim studentom studiującym w innych miastach i na innych uczelniach.

  • ~Maalibu 2013-04-23
    19:00:51

    0 0

    Na co komu UŚ w Rybniku? Żeby emerytury górnicze mogły zasilać kasy uczelnie pełne studentów których celem jest zdobyć papierek?! Studia zrobiły się "trendy" i dla każdego jak ceny w naszych marketach na terenie miasta. Szkoda mi jedynie tych ludzi którzy coś chcą osiągnąć i szanują edukację.

  • ~twojstary 2013-04-23
    19:10:04

    0 1

    Zlikwidować! Produkcja politologów, filologów i socjologów jest niepotrzebna!

  • ~Arteks 2013-04-23
    19:39:50

    0 0

    Ekipa Fudalego sprowadziła UŚ do Rybnika i dała tej uczelni najlepsze z możliwych warunków zarówno lokalowych jak i rozwojowych. Nawet dzisiaj w dobie odwrotu młodych ludzi od kierunków humanistycznych nie było problemu żeby zebrać chętnych do studiowania w tym ośrodku. Co jeszcze władze miasta mogły zrobić? Przecież dano uczelni "wędkę i rybę"! I wiem od znajomych wykładowców którzy tam wykładali, że byli zachwyceni zarówno warunkami jak i atmosferą kampusu. Szkoda, że poza inicjatywami pani Cuber z jesieni zeszłego roku uczelnia nie robiła tak naprawdę nic aby ją rozwijać. Natomiast pytanie do posłów, poślątek i ich adoratorów. Dlaczego oni nie zrobili nic w sprawie ratowania UŚ skoro to oni byli najbliżej informacji związanych z ośrodkami zamiejscowymi od 2015 roku? Jeśli miałby powstać tutaj wydział to władze miasta powinne wyłożyć tę kasę i wspierać ośrodek. Jeśli jednak chodzi tylko o przetrwanie do 2015 to nie dałbym UŚ-iowi ani złotka, a już teraz interweniował w sprawie rozwoju u nas polibudy i UE.

  • ~Arteks 2013-04-23
    19:48:24

    0 0

    @lukasz84, tomek_81 - cokolwiek by się nie działo, zawsze będziecie gderać, narzekać i psioczyć na Rybnik - jedyne porządne miasto w okolicy! Zwykli hejterzy, którym nic nie pasuje.

  • ~Fiodore 2013-04-23
    20:21:36

    0 0

    lukaszn84 - tak tak, czyli dokładnie taką samą jak inne miasta w regionie, ale to się prędko nei stanie, bo jak wiesz rybnicki kampus ma "monopol" na szkolnictwo wyższe w naszym regionie. Zresztą co komu dadzą studia, jak pracy i tak i tak szybko i łatwo nie znajdzie, a "dzięki" studiom będzie jeszcze bardziej nieatrakcyjny dla pracodawcy - brak doświadczenia, wysokie oczekiwania, wybrzydzanie.

  • ~Fiodore 2013-04-23
    20:23:14

    0 0

    Miasto odwaliło za UŚ całą robotę związaną z dostosowaniem budynku, a uczelnia ciągle grymasi. Ta kwięc z kim tu jest coś nie tak, z tym kto pomaga jak może czy z tym, który korzysta i narzeka?

  • ~Heksa13 2013-04-23
    20:40:14

    0 0

    Racja UŚ narobił pełno nikomu nie potrzebnych kierunków (bez przyszłości). Uważam że to wina władz UŚ, że nie potrafią się utrzymać na rynku, a teraz swoje problemy starają się zrzucić na garb innym.

  • ~jurempus 2013-04-23
    20:53:20

    0 0

    A poco komu w dzisiejszych czasach studiach.I tak i tak młody człowiek jest skazany na porażke i czy po gimnazjum czy po studium znajdom sie w tym samym kopiącym się rowie

  • ~wojtek_jj8 2013-04-23
    21:27:25

    1 0

    Władze UŚ tworzą kierunki studiów kierując się tylko i wyłącznie zasadą:byle była praca dla pracowników UŚ. I tak, jeżeli jest kilku magistrów lub doktorantów którym grozi bezrobocie, to tworzy się kierunek studiów pod ich specjalizację np. filozofów. Młodzi ludzie! Nie dajcie sobą manipulować, nie przedłużajcie sobie młodości polegającej na studiowaniu jakiś socjologii, politologii, filozofii czy mniemanologii stosowanej. Po tych kierunkach pracy na 99,99% nie znajdziecie. Nauczcie się coś robić praktycznego i fachowego w 100%, chociażby skręcać rury a na pewno w życiu sobie poradzicie.

  • ~akerue 2013-04-23
    22:02:13

    0 0

    Dac ten milion zl ale nia na US tylko by utworzyc porzadny kompleks szkol zawodowo-technicznych:-) i ksztalcic fachowcow, ktorych ze swieca obecnie trzeba szukac, a za pare lat nie bedzie ich wcale....Milion sie zwroci bardzo szybko, bo czas kiedy ludzie sie zorientuja ze bez zawodu w zyciu ani rusz juz powoli nadchodzi. Po co byc miastem, ktore ksztalci byle magistrow skoro moznaby "produkowac" tak juz dzisiaj potrzebnych ludzi z "fachem" w reku:-)

  • ~Tomek_81 2013-04-23
    22:17:10

    0 0

    ~ Arteks Jeżeli przez okolice rozumiesz Wodzisław Jastrzębie i inne tego typu super miejsca to faktycznie Rybnik jest najlepszy. Niestety miasto akademickie to coś więcej niż 3 budynki i 4 kierunki studiów. Jeżeli tego nie dostrzegasz to weź swój autobusik i pojedź np do Wrocławia czy Karkowa to zrozumiesz czym się różni miasto akademickie od miasta z ikrą i nie ma się co napinać bo niestety nic tego nie zmieni. Moda się na studiowanie byle czego i byle gdzie się kończy i skończy się też UŚ Rybniku

  • ~ 2013-04-23
    23:24:56

    1 0

    Tak, wyuczy się jeden czy drugi, po czym ucieknie za granicę. Każdy tylko by siedział za biurkiem klikał w klawiaturę i wydawał polecenia. Takie są realia, wyuczeni, a nawet nie wie co to śrubokręt czy młotek, a do czego już służy, to doktorat trzeba robić....zero jakiejkolwiek wiedzy od podstaw! Złap jeden czy drugi za łopatę, nie bo po co same odciski mają przecież od długopisów....rozciekł się kran, wezwij fachowca, tylko pytanie skąd, wszyscy na studiach...

  • ~qwerty 2013-04-24
    00:05:49

    0 0

    Arteks - to samo powiesz o zlikwidowanych Automatyce oraz Elektronice i Telekomunikacji na rybnickiej PolSl w Kampusie?

  • ~MQ 2013-04-24
    09:21:55

    0 0

    A może warto pomyśleć o kierunkach studiów podyplomowych. Wydział Zamiejscowy GWSH u sąsiadów ma ponad 40 kierunków podyplomówek i mają się dobrze. Sporo ludzi myśli o podnoszeniu kwalifikacji i myślę, że udostępnienie im możliwości w Rybniku przyciągnęło by nowych studentów. Sam robiłem podyplomówki i powiem tak lepiej byłoby dojechać do Rybnika niż "kulać się" do Gliwic, Katowic czy Żor. Na tronie UŚ znalazłem na tylko jeden kierunek w Rybniku (może zle szukam) Podyplomowe Kwalifikacyjne Studia Pedagogiczne.

  • ~Arteks 2013-04-24
    10:00:46

    0 0

    @MqG - to co piszesz o płatnych podyplomówkach na prywatnej uczelni to dobre dla polityków którzy chcą podnieść swój prestiż lub dla urzędników po socjologii czy politologii którzy chcą sobie przydać jakichś innych atutów. Wiem np. że większość urzędników z UM Wodzisław porobiło coś sobie na "oxfordzie" w Wilchwach ;) Natomiast jeśli chcesz poczytać co sądzą studenci GWSH o poziomie i jakości nauczania to poszukaj na forach. Dawno nie czytałem tak złych opinii (i to nawet nie chodziło o Żory bo o nich nikt nie wspomina ale o macierzystej uczelni!). Najgorsza publiczna uczelnia z najmniej ciekawym kierunkiem oferuje lepszy poziom nauczania. Najgorsze w tym jest to, że za GWSH trzeba mimo tego zapłacić! Poza tym wybacz jakoś nie wypada potem powiedzieć, że studiowało się w Żorach ;) Tam nawet nie wypada chodzić do szkół średnich bo są najsłabsze w regionie. @qwerty - nie wiem czy jest automatyka czy nie ale na polibudzie w Rybniku odkąd tylko pamiętam to nasze wydziały specjalizowały się w górnictwie, geologii, budownictwie i projektowaniu. I chyba tak jest nadal.

  • ~rodzyn 2013-04-24
    11:15:46

    0 0

    Na UŚ chodzą ludzie, którzy robią magistra bo tak. Gdzie pracują absolwenci historii, politologii czy innego badziewia? Niech w budynek wprowadzi się Politechnika...niekoniecznie Śląska. Będzie ciekawa rywalizacja. UŚowi proponuję otworzyć się na kraje bałkańskie.

  • ~Adaśko 2013-04-24
    11:39:22

    0 0

    Panie Fudali ma pan tylko w połowie racje.Każdy z nas o tym wie.Trzeba też miec odwage do przyznania się do błędów.Wy natomiast prowadzicie taką polityke miasta Rybnik,że macie zawsze racje.Nie słuchacie głosu mieszkańców i to już jest od dłuższego czasu.Te miasto powoli umiera.

  • ~MQ 2013-04-24
    12:57:43

    0 0

    Arteks tak się składa, że robiłem podyplomówki i na uczelni państwowej (Politechnika Śląska) i na prywatnej. Niestety wszędzie musiałem zrobić wysoki przelew na konto uczelni. Studia podyplomowe kosztuję wszędzie. Nie wiem jaki jest poziom na GWSH ale jakby nie było spora grupa wykładowców tej uczelni na kierunkach ekonomicznych to wykładowcy UE w Katowicach. Państwowa też nie gwarantuje wysokiego poziomu kształcenia. Teraz jak tu koledzy piszą jest moda na studiowanie a nie zdobywanie wiedzy. Zobacz jaki poziom prezentują absolwenci wyższych uczelni teraz i porównaj z tym jaki prezentowali jeszcze 10 czy 15 lat temu. Zapytaj absolwentów rybnickiego Wydziału Politechniki Śląskiej gdzie studiowali 90% odpowie ze na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, studiowanie na wydziałach zamiejscowych zawsze było mniejszym lub większym obciachem, niezależnie od tego czy był to Rybnik, Wodzisław, Jastrzebie czy Żory.

  • ~song 2013-04-24
    16:59:21

    0 0

    Jak nie umiemy inwestować gdzie indziej (vide Wodzisławska, Żorska ) to inwestujmy w naukę. Od nadmiaru wiedzy jeszcze nikt nie zachorował. Chyba , że w dalszym ciągu chcemy utopić miliony w pożal się Boże lotnisko w Gotartowicach. Przepraszam ,a kto tu będzie lądował i po co ?. Businesmani z kolejnych Biedronek, Tesco itd ?. Puknijcie się w głowę.

  • ~superelektro 2013-04-24
    17:33:35

    0 0

    Najnowsze dane. Na specjalnie przygotowanym teście dla gimnazjalistów na 30 osób które wzięły w nim udział ani jedna nie rozwiązała zadań które bez trudu zdawali gimnazjaliści w 2000 roku. I to samo jest z wszystkimi innymi szkołami. Poziom kształcenia dramatycznie spada a MO cieszy się że zdawalność wzrasta. I co tu się dziwić że takiego magistra nawet na zmywaku nie chcą zatrudnić. Dzisiejszy doktorant prawdopodobnie nie dorównuje wiedzą studentowi trzeciego czy czwartego roku z lat 1970 - 1980. Jakie państwo takie szkolnictwo. Dla obecnego państwa lepiej jest kiedy poziom nauczania jest niski.

  • ~Teddy 2013-04-24
    19:56:56

    0 0

    I ch... niech zlikwidują. Jeszcze kilka lat temu jakoś wszyscy jeździli do Katowic, Krakowa, Wrocławia i mogło być. Zresztą kto ambitny dalej uczy się w macierzystych jednostkach a nie na prowincjonalnych filiach. A w czym problem dojechać do Katowic? pociągi kursują? Kursują. Busy są? Są. Sam 5 lat tyrałem do Katowic i jakoś nie było dramatu a teraz co? Wyciacianym gówniarzom nie chce się dupy ruszyć? Niech się uczą życia a nie wszystko podstawić pod nos i jeszcze dofinansować dojazdy do Katowic. No szczyt! Może jeszcze służbowe samochody miasto ma im kupić???? A kolejna korzyść - mniej SWD będzie zapychało Rybnik :-)

  • ~MQ 2013-04-24
    20:15:12

    0 0

    ~Teddy masz rację, jeździło się na uczelnie i faktycznie nie było problemu. Różnica w tym, że kiedyś się studiowało, żeby się czegoś nauczyć zdobyć trochę wiedzy, a teraz się studiuje żeby miec dyplom. Jak wcześniej pisałem dawniej studiowanie w filiach czy wydziałach zamiejscowych była mówiąc obecnie panującym językiem obciachem. Teraz to mało istotne ważne, żeby kilka literem przed nazwiskiem było i nikt nie zwraca uwagi na to co kończy. Kiedyś się robiło wszystko, żeby studiować w Krakowie, Wrocławiu, czy Poznaniu, ewentualnie w Katowicach czy Gliwicach a teraz... ŻAL.

  • ~Arteks 2013-04-24
    20:15:28

    0 0

    @MqG - mylisz dwie różne rzeczy. W Rybniku nikt nie zakładał uczelni z chęci czerpania zysku i dla jakiegoś próżności władz miasta tak jak u was. Po drugie możesz drwić z ośrodka zamiejscowego UŚ ale nie z CKI który jest pełnoprawną częścią polibudy w wydziałami, dziekanami, sekretariatem, a nawet jadłodajnią i akademikiem ;) Politechnikę od UŚ w Rybniku odróżnia właśnie to że ma swoje wydziały. Owszem jacyś ignoranci mogą gardzić tymi placówkami, szczególnie jeśli są z Żor i podpisują się różnymi nickami raz MqG, raz Mareqg, innym razem Kamilk ale ignorantów można olać ;)

  • ~bzyx 2013-04-24
    21:59:23

    0 0

    Zadziwiają mnie informacje z jakimi się tu spotkam :-)
    Tak się składa, że skończyłem studia w CKI Rybnik na wydziale AEI na Informatyce i zasmucę was, ponieważ poziom w Rybniku nie różni się niczym od tego z Gliwic, jest tylko lepiej. Prowadzący zajęcia są ci sami co w Gliwicach, a grupy są mniejsze, sale lepsze więc nauka przyjemniejsza. Rekrutacja do obu ośrodków jest dokładnie na tych samych warunkach (na ten kierunek), więc nie ma że do Rybnika idą gorsi.
    Oczyścicie idealnie nie ma, na niektóre zajęcia szczególnie specjalizowane laboratoria trzeba się udać do "jednostki macierzystej" co zresztą też narzuca ustawa o szkolnictwie wyższym, żeby część zajęć była w siedzibie.
    Aktualnie kontuję studia na poziomie magisterskim w Gliwicach i tam również, nie było żadnego podziału na Gliwice, Rybnik i reszta świta... więc naprawdę nie przesadzajcie o tych różnicach, bo przynajmniej na PolSl wszystko działa sprawnie :)
    PS. Osobiście uważam (a kumple którzy również ze mną poszli na mgr do Gliwic potwierdzają), że studia w Rybniku to był najlepszy wybór jaki mogliśmy podjąć.

  • ~ 2013-04-24
    23:05:57

    0 0

    Dla wielu młodych ludzi z małych miasteczek czy wsi studiowanie w Rybniku to taka sama nobilitacja jak studia rybniczan w Krakowie, Warszawie czy we Wrocławiu. Przeważnie czym większe miasto ma przy okazji więcej atrakcji.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5078