Połączenie kolejowe ze Śląska (a więc też z Rybnika) do Chorwacji jest coraz bardziej realne. Polski Urząd Transportu Kolejowego udzielił czeskiemu RegioJet zgody na uruchomienie pociągów z Krakowa do Splitu i Rijeki. Nie wiadomo jeszcze, czy linia zostanie uruchomiona w te wakacje, jak pierwotnie zakładano.
O tym, że prywatny, czeski operator RegioJet chce uruchomić linię kolejową ze Śląska do Splitu, informowaliśmy w październiku 2021 roku. Przewoźnik opublikował wówczas rozkład jazdy pociągu z Krakowa do Splitu, który będzie zatrzymywał się m.in. w Tychach, Rybniku i Wodzisławiu Śląskim.
Połączenia mają być realizowane 3 razy w tygodniu. Z Polski pociągi będą wyjeżdżały we wtorki, piątki i niedziele. Kursy powrotne są planowane w poniedziałki, środy i soboty. Z rozkładu jazdy pociągu relacji Kraków – Rijeka - Split wynika, że ze Śląska do Rijeki dojedziemy w nieco ponad 13 godzin, a do Splitu w 19 godzin.
Dokładny rozkład jazdy tego pociągu ma wyglądać tak:
Wniosek o otwarcie tej trasy przewoźnik złożył do Urzędu Transportu Kolejowego we wrześniu 2021 roku. Jak informuje branżowy portal rynek-kolejowy.pl, teraz UTK wydał na to zgodę, obowiązującą od 15 czerwca 2022 r. do 26 września 2026 r. Nie będzie można kupić biletów w relacji krajowej, a wyłącznie poza granice Polski (w pozostałych krajach nie będzie takich ograniczeń).
Pociąg miał ruszyć już tego lata, ale nie jest to jeszcze przesądzone. Przewoźnik wciąż nie uruchomił w Polsce swoich pociągów, mimo posiadanej już zgody na trasę Przemyśl - Praga. Plany krzyżuje pandemia i ciągłe zmiany w obostrzeniach dotyczących podróży. Ale nie tylko.
Decyzja otwartodostępowa to wyłącznie formalność administracyjna, którą należy spełnić, by przejść do kolejnego etapu przygotowań. Dopiero po uzyskaniu decyzji przewoźnik może rozpocząć jakiekolwiek działania związane z uruchomieniem nowego połączenia kolejowego, nie wyłączając oceny aktualnych własnych uwarunkowań operacyjnych - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Michał Plaza, manager w RegioJet.
- Biorąc pod uwagę, że brak decyzji uniemożliwiał wcześniejsze zawnioskowanie o dostęp do infrastruktury, to uzyskanie korzystnego dla RegioJet slotu może być w obecnym rozkładzie jazdy już niezwykle trudne - dodał Michał Plaza.
Jak nieoficjalnie dowiedziała się Interia, PKP Intercity zamierza odpowiedzieć na ruch RegioJet i również uruchomić kursy na Bałkany.
Jak podaje Interia, czeska spółka ma zgody UTK na kursy z Warszawy przez Niemcy i Holandię do Belgii (Bruksela oraz Ostenda), z Przemyśla do Wiednia, jak i z polskiej stolicy do Alp, a dokładniej - stacji Brenner/Brennero na granicy austriacko-włoskiej.
Dokładna data uruchomienia tych połączeń nie jest jeszcze znana, lecz niewykluczone, że stanie się to jeszcze w 2022 roku.
--
RegioJet a.s. To czeski, prywatny przewoźnik kolejowy. Firma została założona w 2009 roku przez Radima Jančurę. Należy do biura podróży Student Agency. Przedsiębiorstwo RegioJet zajmuje się przewozami kolejowymi osób na terenie Czech, Austrii i Słowacji, a wkrótce i Polski. Jest to pierwszy prywatny przewoźnik kolejowy w Czechach, który rozpoczął przewozy pociągami kategorii InterCity. Konkuruje na tym rynku z firmami ČD i Leo Express.
Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,pociagiem-ze-slaska-do-chorwacji-juz-latem-jest-zgoda-utk,wia5-1-6008.html?fbclid=IwAR0YVvbhlGlpSvbb_oMDonJGuiiLAuzgF3TaWdBSBvElZlTcPz6JqTwOP1Y
Tagi: RegioJet, pociąg ze Śląska do Splitu, Regiojet pociąg Split, Regiojet pociąg Chorwacja, Pociąg Rybnik - Split
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
MAP ujawnia dramatyczną sytuację Poczty Polskiej. "Przekazana w tragicznym stanie"
4227"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
3363ZUS: spadła liczba cudzoziemców. Widać to w obszarze obsługiwanym przez Rybnik
2966Lokalna edycja globalnego konkursu IT!
1909Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
169Jest pozwolenie na budowę. Handel przy ul. Żorskiej w końcu ma odżyć (wizualizacje)
+211 / -43Lokalna edycja globalnego konkursu IT!
+13 / -0ZUS: spadła liczba cudzoziemców. Widać to w obszarze obsługiwanym przez Rybnik
+12 / -3"Wzrost we wszystkich kluczowych pozycjach". Digitree Group oszacowała dane finansowe za 2023 rok
+3 / -4Import węgla zablokowany. Normy zapasów przekraczają 200 proc.
+19 / -27MAP ujawnia dramatyczną sytuację Poczty Polskiej. "Przekazana w tragicznym stanie"
17ZUS: spadła liczba cudzoziemców. Widać to w obszarze obsługiwanym przez Rybnik
5Lokalna edycja globalnego konkursu IT!
0"Babciowe" - dobra zmiana na rynku pracy? "Czas zweryfikuje"
0Kosmos! Stworzony przez firmę z Gliwic satelita dostarczył pierwsze obrazy powierzchni Ziemi
0Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~kzszonrzdzrzeczny 2022-01-31
17:15:16
19 godzin trasy w pociagu kontra 11 godzin autkiem, po co, ani to wygodne ani szybkie
~Arteks 2022-01-31
17:49:35
@kzszonrzdrzeczny - wygodnie autkiem??? To chyba jak ktoś jedzie na urlop 1-2 godziny do Jury czy w Beskidy... ;) Po dłuższym czasie jazdy wszyscy się niecierpliwią i wszystkich bolą kręgosłupy, a kierowca dodatkowo często jest wkurzony tym co wyprawiają przed nim inni kierowcy lub korkami które w Chorwacji są równie uciążliwe jak te u nas na Śląsku. W dodatku w pociągu z wagonami sypialnymi, zwyczajnie można pospać, poczytać, obejrzeć film. Jazdą autem to zwyczajne marnotrawstwo czasu. Za granicą rozwój połączeń kolejowych jest zdecydowanie szybszy niż w Polsce ale nawet dla nas dociera moda na urlopy z pociągami. Tylko obawiam, że jak bilety pojawią się w sprzedaży to chętni wykupią je w ciągu 1-2 dnia sprzedaży. To tak samo jak z pociągiem do Wisły, pamiętam jak niektórzy powiątpiewali w jego sens jak uruchamiano go w 2018 roku. Tymczasem sam doświadczyłem tego, że w pociągu tym ludzie stali - było więcej chętnych niż miejsc siedzących...
~Abisall 2022-01-31
18:36:14
Fajna opcja dla imprezowiczów - śmignąć sobie na piątkową noc do Wiednia, wrócisz w sobotę rano, w pociągu odeśpisz i w sobotę możesz kontynuować na miejscu ;)
~Kurt_Wallander 2022-01-31
18:47:07
Żeby wam biznes Jančury bokiem nie wyszedł - jeżdżąc do Pragi bądź Brna wolę jednak ČD albo auto... Ale spoko pomysł, zamiast trzech pociągów - jeden. Jeszcze tylko czekam, aż StudentAgency dogada się z lokalnymi przewoźnikami.
Arteks w formie i chyba autem faktycznie jeździ tylko w Beskidy - jak ktoś chce do Rijeki tłuc się pociągiem 15 godzin to bon voyage. Autem jest wygodniej (no chyba, że ktoś jedzie w pralce iGo albo dostawczakiem z taboretami), po drodze można machnąć sobie nocleg (koszt znikomy w całości kosztu urlopu) lub rozciągnąć nogi na jakimś fajnym rastplazu (w Austrii czy Italii jest parę takich; jadąc przez Austrię polecam np. odbić ekspresówką w okolice Mürzzuschlag). Najlepiej to jednak samolot i wynająć auto ale samolot to podobno malo ekologiczne...
~Arteks 2022-01-31
19:06:51
@Kurt - jechałem pociągiem i autokarami Regio-Jet - brak uwag krytycznych. A jakbym miał porównywać usługi autokarowe to o niebo lepiej niż Sindbad który np. ma ukryte w rozkładzie "niespodzianki" w postaci przesiadek w środku nocy na inny autobus lub w którym puszczane są filmy na cały regulator - nawet jak się ich nie chce oglądać, w Sindbadzie nikt mnie nie przeprosił za opóźnienie ponad godzinę, w Regio-Jet kilka razy przepraszano za opóźnienie 10 minutowe. Jeśli mówisz, że autem jest wygodniej bo po drodze można zrobić sobie nocleg w Austrii to zaprzeczasz z kolei teorii naszego przedmówcy, że będzie "szybciej". Bo z tego wynika, że jednak autem w tak dalekie trasy jest albo niewygodniej lub wolniej (z noclegiem na trasie). Może dla pilota samolotu albo kolejarza jazda autem na urlop jest odskocznią. Dla zawodowo jeżdżących autami - przynajmniej urlop powinien być odpoczynkiem od nich. Rozwój połączeń kolejowych sezonowych i codziennych - to będzie normalka w najbliższych latach. To się dzieje w całej Europie.
~ 2022-01-31
19:15:39
kluczowa będzie cena, pamiętam przed laty autokuszetkę z Katowic nad morze, idea nawet niegłupia, ale absurdalna cena zabiła każdego potencjalnego klienta, a tutaj jeżeli koszt jazdy w sypialnym będzie konkurencyjny względem jazdy samochodem, do tego ZTCW ma być zapewniony transport autobusami/ busami do mniejszych kurortów ze stacji docelowej, oprócz tego ma jeździć (podobno) wagon rowerowy, to ma szansę się udać, zwlaszcza dla tych którzy nie chca/ nie mogą jechać samochodem, a jazda autobusem jest dla nich katorgą, czy rowerzystów rozpoczynających i kończących letnią eskapadę w różnych miejscach,
ciekawe jest stwierdzenie naszego narodowego przewoźnika "Jak nieoficjalnie dowiedziała się Interia, PKP Intercity zamierza odpowiedzieć na ruch RegioJet i również uruchomić kursy na Bałkany." widać dopiero oddech konkurencji wymusza myślenie o atrakcyjnej ofercie, przydały się taki oddech na naszym rynku, wtedy może zaproponowano by nam ciekawsze sezonowe połączenia nad morze niż te najniższej klasy TLK (Twój Letni Koszmar) oparte o wypożyczone wyciągnięte z krzaków stare czeskie wagony
~Abisall 2022-01-31
19:39:26
@pasażer
Też czekam na cennik.
Chyba przy każdej informacji o wejściu prawdziwej konkurencji na nasz rynek przede wszystkim mamy nadzieję na to że konkurencja wymusi zmiany na lepsze u naszych
Regio Jet opinie ma bardzo różne ale raczej pozytywne.
~Arteks 2022-01-31
20:05:09
@abisall - mogę uchylić rąbka tajemnicy. W zeszłym roku kolega jechał z rodziną (4osoby) z Pragi do Splitu. Zapłacił 120 EUR za przedział sypialny.
~ 2022-01-31
20:40:07
tymczasem " narodowy przewoźnik PKP-IC" bilet na sypialny tylko dla 1 rodzica + 1 dziecka wycenia 430 zł i to na dystansie o połowę krótszym z Katowic do Gdyni, przy takim podejściu jak chce konkurować z prywaciarzem ?
~Abisall 2022-01-31
21:58:07
@~pasażer
Polska wycena jest w ogóle jakaś zdrowo oderwana o rynku
Latem bilet Poznań-Berlin tam i powrót dla 2+1 cena w polskiej rezerwacji to 1100zł
Przez stronę DB wyszło 85€ czyli mniej niż 400zł
Ten sam pociąg
~Abisall 2022-02-01
10:17:58
Ciekawe info
Dla tych wszystkich, którzy chcą zwiedzać Chorwację na rowerach, pociąg jadący z Krakowa do Rijeki i Splitu będzie posiadać wagon rowerowy w części pociągu jadącego do Splitu!
Sympatycy rowerów - na Was już czekają trasy rowerowe na chorwackim wybrzeżu!
Źródło
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=310288554475106&id=100064818907569
~Arteks 2022-02-01
17:45:03
@Abisall - nie da się porównywać cen w przypadku kiedy PKP IC musi jeździć codziennie (nawet w najbardziej nierentowne dni czy okresy), a prywatny przewoźnik tylko wtedy kiedy mu się opłaca. Nie wiem czy zauważyłeś, że RegioJet ma jeździć 3 razy w tygodniu i tylko latem. Nie zdecydowali się np. jeździć codziennie. To tak jak tanie linie lotnicze w porównaniu z PLL LOT. Są tańsze (nie zawsze bo mają dynamiczne taryfy) ale kosztem nieco gorszej obsługi i tego, że latają wtedy kiedy im się chce w przeciwieństwie do państwowego przewoźnika. Czemu np. busiarze niechętnie jeżdżą w niedziele i święta, a publiczna komunikacja musi?
~Abisall 2022-02-01
20:15:34
@Arteks "nie da się porównywać cen w przypadku kiedy PKP IC musi jeździć codziennie" - nie do końca wiem do czego nawiązujesz ale jesli do mojego przykładu z pociągiem Poznań-Berlin to sytuacja dotyczyła dokładnie tego samego pociągu. Zresztą dalej możesz sobie zerknąć że tak właśnie jest
Na 15 lutego odjazd 9:29, 2 dorosłych 1 dzieciak, II klasa
Na stronie IC cena w jedną stronę 510,27zł - przy wyborze nie ma żadnych opcji rabatowych
Na stronie DB cena 37,80€ czyli ok 170zł
- dopłacę 8 € i dostanę bilet miejski,
- dopłacę 18€ i jadę w I klasie za te 260zł...
Tak się zachęca do korzystanie z podróży koleją
~Abisall 2022-02-01
20:16:04
Żeby nie być gołosłownym
https://imgur.com/a/BFQWLeA
~Arteks 2022-02-01
22:38:45
@Abisall - chyba mnie nie zrozumiałeś. Przewoźnik publiczny musi jeździć nie tylko w najlepsze dni w przewozach czyli poniedziałki i piątki ale także w dni o słabym ruchu typu np. wtorek czy środa. W miesiącach w których tak często się podróżuje jak czerwiec-sierpień i grudzień ale też w miesiącach słabych np. marzec czy październik. Dlatego te ceny mogą się wydawać dla kogoś wysokie. Moim zdaniem ceny na przejazdy pociągami dalekobieżnymi są stosunkowo tanie. Zbyt drogie są przejazdy lokalne które mają bezpośredni wpływ na mniejsze zainteresowanie dojazdami stałymi koleją np. do pracy. A co do tego przykładu jaki podałeś nie wiem czemu tak jest. Może w DB mają jakiś system promocyjny? Ja też czasami kupowałem bilety międzynarodowe na jakieś trasy za śmieszne pieniądze ale... w przedsprzedaży np. 30 dni przed planowaną jazdą.