zamknij

Ekologia

Po Wyjściu Smoga „Nadchodzi Błękit”. Miasto rozpoczęło nową kampanię na rzecz czystego powietrza

2016-11-08, Autor: 

O ile akcja Wyjście Smoga mogła szokować rybniczan i pokazywać im, jakie skutki wynikają z oddychania zanieczyszczonym powietrzem, o tyle nowa kampania ma nieść ze sobą już inny wydźwięk. W projekt „Nadchodzi błękit” zaangażowali się sami mieszkańcy Rybnika. Na czym polega ich rola?

Reklama

Wczoraj (7 listopad) w rybnickim magistracie zainaugurowano kampanię promocyjno-informacyjną „Nadchodzi błękit”. Projekt pokazuje mieszkańców Rybnika, którzy wymieniając swoje źródło ciepła, zaangażowali się w konkretne działania mające na celu poprawę jakości powietrza.

Z początkiem listopada, na 7 billboardach, ustawionych przy głównych drogach pojawiły się wizerunki rybniczan, którzy swoim przykładem zachęcają innych mieszkańców do wymiany swojego ogrzewania na ekologiczne – modernizację pieca, przyłączenie się do sieci gazowej lub C.O. Przekonują, że każdy z nas może zrobić coś, by Rybnik był błękitny.

- Z moich doświadczeń, nabytych między innymi na spotkaniach z mieszkańcami wynika, że rybniczan najlepiej przekonają właśnie rybniczanie – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera. - Pokazywanie konkretnych przykładów – sąsiadów i znajomych – ich dobre praktyki, których efekty widzimy w najbliższym otoczeniu, sprawiają, że znacznie łatwiej nam uwierzyć, że i my możemy w sprawdzony sposób osiągnąć równie dobre rezultaty. Dlatego gorąco zachęcam wszystkich rybniczan, by zajrzeli na stronę nadchodziblekit.pl i zastanowili się, co mogą zrobić, biorąc pod uwagę swoją wiedzę o ogrzewaniu, swoje możliwości finansowe, i jak zmienić swoje drobne codzienne nawyki, z korzyścią dla naszego wspólnego środowiska – dodaje prezydent Rybnika.

Towarzysząca projektowi strona internetowa www.nadchodziblekit.pl prezentuje dobre praktyki mieszkańców i ich doświadczenia, związane z przeprowadzoną we własnym domu modernizacją ogrzewania. Na stronie dowiemy się również, co możemy zrobić, by poprawić jakość powietrza. Wybór jest dość spory, wystarczy, że przesiądziemy się z samochodu na rower albo do autobusu czy pociągu. Ciekawym pomysłem jest np. zasadzenie drzewa lub jeżeli palimy – ograniczenie spalanych dziennie papierosów. Swoimi działaniami możemy pochwalić się z innymi internautami. Zasada funkcjonowania strony opiera się po trosze na tym, co oferuje nam popularna aplikacja na telefon – Endomondo.

- Od początku, myśląc nad strategią komunikacji kampanii Nadchodzi błękit, mieliśmy przekonanie, że najbardziej skuteczną metodą, która wzbudzi zainteresowanie zmianą sposobu ogrzewania wśród tych, którzy tego jeszcze nie zrobili, będzie zaangażowanie osób, które podzielą się własną, praktyczną wiedzą na temat kosztów zmian. Wiarygodne, prawdziwe, konkretne dane mogą być podstawą do zainteresowania się tematem ekonomicznego i ekologicznego ogrzewania wśród rybniczan, którym leży na sercu zarówno dobro swojego miasta jak i objętość portfela – przekonują Dominika Kwol-Peszko, Marek Peszko i Marcin Macionczyk wspólnicy z agencji Minds Up, koordynującej projekt.

Twarzami kampanii zostali m.in. znany kolarz, zwycięzca Tour de Pologne – Józef Gawliczek, muzyk jazzowy Krzysztof Popek, a także rybniczanie Zdzisław Maślak, Adam Zając, Maria Jóźwiak czy Marian Kolenda. Każda z tych osób przekonuje, że działania proekologiczne mogą się opłacać. Także finansowo. Przykład sąsiada, który zmienił swój sposób podejścia do ogrzewania, skorzystał z oferowanej przez miasto dotacji, oszczędza sobie mnóstwo pracy związanej z obsługą starych typów pieców węglowych, a dodatkowo wychodzi finansowo na plus, może przyczynić się pośrednio do większego zainteresowania innymi, bardziej ekologicznymi metodami ogrzewania.

- Mieszkam w familoku. Na 11 mieszkań tylko 3 zgodziły się na podłączenie do sieci C.O. Wcześniej korzystaliśmy z pieców kaflowych. Należało zmienić instalacje z ogrzewania węglem na ogrzewanie z Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Jastrzębiu Zdroju. Efekt? Do tej pory płaciłem za węgiel ok. 2400 zł na sezon. Od momentu przejścia na ogrzewanie C.O. płacę ok. 1400 zł rocznie – opowiada Zdzisław Maślak z Rybnika – Niedobczyc, który zarówno na podłączenie się do ciepła sieciowego, jak i do udziału w kampanii billboardowej, namówił również swojego kolegę, Adama Zająca.

Z możliwości przyłączenia domu do sieci centralnego ogrzewania skorzystał również mieszkający w Śródmieściu Rybnika Józef Gawliczek.- Ogrzewam dom o pow. 226 m2. Podłączyłem się do miejskiej sieci C.O. PEC. W ramach podłączenia została doprowadzona sieć do mojego budynku od sieci głównej. Odległość prowadzonej instalacji to 3,4 m.b. Wewnątrz budynku musiałem wykonać instalację, na którą składały się materiały „w miedzi” oraz wymiennik ciepła. Jako sportowiec, jestem absolutnym wrogiem zanieczyszczeń. Smog to dla mnie rzecz straszna. Nie potrafię zrozumieć osób, które - choć mają możliwości - nic nie robią w kierunku poprawy powietrza w naszym mieście. Tym bardziej, że to się po prostu opłaca. Także finansowo. Z moich obliczeń wynika, że jest to najtańsza i najtrwalsza inwestycja i najlepszy przejaw odpowiedzialności, za własny dom – wyjaśnia znany kolarz.

Z kolei dom Marii Jóźwiak z dzielnicy Meksyk, w tym sezonie ogrzewa już nowy piec na ekogroszek. - To wprawdzie wciąż ogrzewanie węglem, ale dużo lepszej jakości i różnica jest ogromna. Przed zmianą spalaliśmy 9 ton węgla rocznie, wychodziło 5 600 zł. Teraz wystarczy 7 ton ekogroszku, a koszt to 4 740 zł Wcześniej sama nie wierzyłam, że różnica może być taka duża! Każdego, kto jeszcze się waha gorąco zachęcam do wymiany pieca – przekonuje rybniczanka.

Co ciekawe, do poprawy jakościpowietrza mogą przyczynić się mieszkańcy ze starymi nieekonomicznym, nieekologicznym piecami. W jaki sposób? Stosując metodę górnego spalania. – To może być kontrowersyjny pomysł, niepochwalany przez wszystkich. Do mnie trafiają logiczne argumenty: mam starego „kopciucha”, nie stać mnie by go jeszcze zmienić, ale już coś mogę zrobić, by nie smrodzić. Właśnie odgórne spalanie działa na tyle, by ograniczyć niską emisję. Moim zdaniem każda metoda jest dobra, która ogranicza ilość pyłu w powietrzu – wyjaśnia Marcin Macionczyk.

Na stronie www.nadchodziblekit.pl znajdziemy również galerię zdjęć, którą nazwano „Rybnik jest piękny”. Ujrzymy tam prace rybnickich fotografów, w tym Łukasza Kohuta. - Choć temat smogu, sam w sobie, nie kojarzy się z pięknymi widokami, zielonymi przestrzeniami, piękną architekturą czy przejrzystym powietrzem to galeria ma za zadanie zwrócić uwagę mieszkańców Rybnika na fakt, że nasze miasto jest naprawdę piękne, że można i należy się nim chwalić a także od mieszkańców Rybnika zależy, czy takie zostanie w najbliższej przyszłości – dodaje Marcin Macionczyk.

Podsumowując: kampania ma pokazywać, że wspólne działania jak największej liczby mieszkańców dają wymierne efekty, co przedstawiają prezentowane na stronie dane.

Założenia i realizacja kampanii Nadchodzi błękit to wynik pracy lokalnych, rybnickich firm i osób, którym zależy na jakości powietrza w Rybniku i dobrym wizerunku miasta. W przygotowaniu wspieranej przez Miasto kampanii wzięli udział: AgencjaMindsUp – pomysłodawca i koordynator kampanii oraz fotograficy: Henryk Rydlewski, Jarek Lasota i Łukasz Kohut.

Oceń publikację: + 1 + 31 - 1 - 24

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (64):
  • ~szastprast 2016-11-08
    11:43:56

    46 13

    To kiedy nadejdzie ten błękit, panie prezydencie? Kiedy będzie można otworzyć okno zimą? Kiedy będzie można wyjść z dzieckiem na zimowy spacer?Jak na razie fakty są takie: wg WHO Rybnik jest czwartym najbardziej zanieczyszczonym miastem w Europie.

  • ~halupczok1 2016-11-08
    11:56:47

    27 16

    Pan Józef G. jest twarzą ekologii - jak się to ma do prowadzonej działalności przez wiele lat- naprawa pojazdów samochodowych. Rozumie ,że warsztat zawsze był wyposażony w separatory oleju, odciągi spalin, w sposób właściwy zabezpieczał zdemontowanie części układu hamulcowego zawierające azbest itd.itp., a co za tym idzie był EKO. Jakie zdanie ma pan Józef na ten temat.

  • ~Arteks 2016-11-08
    12:18:02

    16 34

    Ta kampania ma zdecydowanie większy sens od tego co robił CRIS. Bo tu mamy lokalnych "bohaterów" którzy odważyli się coś zrobić i okazuje się, że jeszcze na tym lepiej wyszli finansowo. Poległ mit o tym, że bardziej ekologiczne ogrzewanie zawsze jest droższe.
    @szastprast - to jest krzywdząca opinia bo polegająca tylko na przedstawieniu zanieczyszczeniu benzopirenem które występuje tylko w okresie zimowym - podczas gdy wiele miast w Europie ma smog przez cały rok - ale nie mają pecha mieć tak dużych zanieczyszczeń benzopirenem. Poza tym w wielu miastach europejskich w ogóle nie ma pomiaru zanieczyszczeń, a gdyby się okazało, że 20 z tych które nie mają pomiarów, a mają większe zanieczyszczenie - argument o WHO nie ma żadnego sensu. Pytasz o to kiedy okno można otworzyć - ja mam teraz otwarte i nic nie śmierdzi. :)

  • ~Pan Parasol 2016-11-08
    12:38:28

    38 8

    Pierwszy dowcip: ..."Jak mieszkańcy Rybnika segregują śmieci? - Na te które palimy w dzień i te które można palić tylko nocą"...

  • ~Pan Parasol 2016-11-08
    12:44:05

    32 7

    Drugi dowcip: ...Czym zajmują się w Rybniku Rybnickie Służby Komunalne? - odbiorem i utylizacją odpadów niepalnych.

  • ~szastprast 2016-11-08
    12:46:32

    25 7

    Panie Arteksie, to nie jest opinia tylko fakt. Bardzo też proszę, by nie podważał pan rzetelności badań i raportów Światowej Organizacji Zdrowia, bo to może sugerować, że jest Pan internetowym trollem. Przy okazji ponawiam pytanie: kiedy nadejdzie błękit, panie prezydencie? Czy za 10 lat nadal będziemy oddychać najgorszym powietrzem w Europie? Kiedy pediatra podczas wizyty z dzieckiem przestanie sugerować wyprowadzkę z Rybnika?

  • ~Arteks 2016-11-08
    12:52:32

    9 30

    @szastprast - niczego nie podważam ale zanieczyszczenie benozpirenem nie ma widocznie większego wpływu na zachorowalność na raka płuc skoro ta jest w Rybniku dużo niższa niż w Ełku czy w Ciechanowie... Mogę przypuszczać, że jeśli nie wiesz co oznacza określenie internetowy troll ty bardziej nie wiesz co to jest AQI, gdzie są robione pomiary i jak wygląda mapa zachorowalności na raka płuc w Polsce. ;)

  • ~Pan Parasol 2016-11-08
    12:52:35

    22 4

    do ~szastprast - ale i pierwszym najbardziej zacofanym miastem na świecie pod względem edukacji ekologicznej - co widać po ilości negatywnych ocen twojego komentarza.
    do Arteks - nie porównuj wiochy do metropolii. A tak na marginesie... Ludziom w mieszkaniach wariują czujniki czadu. Jak się okazało przyczyną nie są ich piecyki lub junkersy tylko powietrze z zewnątrz. Przy braku wiatru ilość wezwań zimą jest zatrważająca.

  • ~Demos e Totalis 2016-11-08
    12:53:00

    16 11

    Kampania...hm...czemu/komu to ma służyć? Co to zmieni, w praktyce? Kiedy, za ile? W miasteczku, gdzie większość, ze znanych względów, kopci wąglem i innymi ciekawostkami...a zdrowie, czystość etc., eeee...co tam...

  • ~Pan Parasol 2016-11-08
    13:05:01

    33 6

    Trzeci dowcip: ..." Dlaczego w Gotartowicach nigdy nie wyląduje żaden samolot Prezydencki?? - bo sztuczna mgła utrzymuje się tam przez cały czas..."

  • ~ 2016-11-08
    13:35:31

    22 5

    Fajnie Arteks, że sobie możesz o 12.16 okno otwierać. My pracujemy i nie da się przewietrzyć mieszkania ani przed naszym wyjściem (bo rano palacze wstają i ostro podkładają), ani po powrocie - bo wtedy już tylko coraz gorzej.

  • ~ 2016-11-08
    13:37:49

    23 8

    Ta kampania na pewno lepsza niż ubiegłoroczna, ale nadal uważam, że to wszystko krople w morzu. Trzeba ostrego zakazu odpadów weglowych i wprowadzenie norm na piece. No i potem egzekwowanie. Nic innego nie przyniesie widocznej poprawy

  • ~ 2016-11-08
    13:40:14

    13 14

    nie wyjdziemy ze smogu paląc węglem czy drewnem, nawet ekogroszkiem. Ekogroszek to odpad z przesiewu węgla, niestety tych najgorszch sortów. Jest XXI w., należy zmienić mentalność, zrezygnować z opalania takimi produktami i pomysleć o energii odnawialnej, dopóki mamy jeszcze szansę. No i oczywiście BEZWZGLĘDNIE wprowadzić ZAKAZ pozyskiwania drewna, ścinania drzew, również tych w lasach, wystarczy go z połamanych drzew.

  • ~Lino 2016-11-08
    14:31:58

    32 2

    Władza Rybnika próbuje rozwiązać problem trujących kominów tak naprawdę nic nie robiąc. Nie bądźmy naiwni. Bez zakazów czy przymusu wymiany sposobu ogrzewania na inny ze sporym dofinansowaniem te ich kampanie edukacyjne, promocyjne, informacyjne tak naprawdę niewiele pomogą. Co z tego, że kilkadziesiąt ludzi zdecyduje się na wymianę kopciucha po takiej akcji informacyjnej. Tutaj skala problemu jest ogromna. Widzę na własne oczy efekty ubiegłorocznej akcji informacyjnej - są znikome. Ciężko zmienić ludzkie przyzwyczajenia a jak już pustki w portfelu to kto będzie sobie zawracał tym głowę.

    KasiaT - masz rację. Większość ludzi próbuje wietrzyć mieszkania przed lub po pracy. W bezwietrzne dni jest to niemożliwe w Rybniku. W godzinach wieczornych występują tzw. peaki stężeń PM10 gdzie poziom dochodzi do 1000uq/m3. Powodzenia w wietrzeniu. Rano natomiast to wszystko się kisi i stopniowo jest rozwiewane ale z trudem gdyż rybniczanie rozpalają na nowo swoje kopciuchy i mają wszystko w głębokim poważaniu :-) W środku dnia jak najbardziej jest taka możliwość ale to za mało.

  • ~rybnikus 2016-11-08
    15:00:24

    18 10

    BRAWO, wygonimy Smoga teraz mamy błękitna propagandę, następna bedzie tęczowa! Jest postęp!

  • ~minowa 2016-11-08
    15:14:59

    9 7

    Pani Jóźwiak. 9t węgla rocznie to chyba przy otwartych oknach ? Zresztą 9t razy 444zł (cena KWK Rydułtowy aż do września) to jest 4000zł, a ekogroszek 7t to 4740zł, jak Pani napisała.

  • ~Arteks 2016-11-08
    17:34:30

    5 11

    @Kasia_T - a uważasz, że w pracy nie powinno się wietrzyć pomieszczeń? Akurat jak pisałem ten komentarz, powietrze było rewelacyjne. Natomiast ok. 16.30 strasznie śmierdziało - na tyle, że nawet nasz klient spoza Śląska z daleka zwrócił na to uwagę wychodząc z auta... Pamiętaj Kasiu o tym, że zimą w Rybniku każdy pro-eko nastawiony człowiek, powinien rezygnować z korzystania z samochodu. Bo one jeszcze pogarszają już i tak złą jakość powietrza. Zrezygnujesz? Natomiast nie miejcie za dużych pretensji do władz miasta. Rozwiązanie problemu leży w Warszawie. To władze państwa zaniedbywały przez lata ten temat. Palenie mułem mogło być zakazane odgórnie tak samo jak np. obowiązkowy montaż mierników dymu, odpowiednie regulacje dotyczące pieców, ulgi podatkowe dla ekologicznych domów itd. Państwo nie robiło w tym kierunku przez lata kompletnie nic.

  • ~stanislaw_paluch 2016-11-08
    18:24:01

    13 2

    Na stronie nadchodziblekit.pl nie ma słowa o niskiej emisji, za to są porady typu "Więcej pieniędzy, piękniejsza twarz i mniejsza emisja CO2! Ogranicz papierosy". Czyli co jest problemem? CO2? Papierosy? Przestańcie kpić sobie z mieszkańców i usuńcie te brednie.

  • ~wulkanizacja 2016-11-08
    18:30:10

    11 2

    halupczok1 a wiecej ci powiem ze stary olej szedl na wegiel....i do pieca....a i nawet liscie spalal...

  • ~małemi 2016-11-08
    20:46:26

    11 2

    Zamiast wyjść na spacer z dziećmi pokarzę im zdjęcia "pięknego i czystego Rybnika" zrobione przez Łukasza Kohuta, to będzie taki substytut spaceru. I tak do kwietnia bo wtedy przestają kopcić. Na pewno będą zadowolone. To jest taka radosna kampania jakby mowa była o cukierkach i jednorożcach, a nie o trującym i rakotwórczym PM10. Gratuluję czekam na zdjęcie jednorożca z tęczą w tle, który się cieszy z wymiany kotła.

  • ~imrahil 2016-11-08
    20:47:57

    10 3

    kolejne pieniądze podatników wyrzucone w błoto. a tymczasem kolejne kotły na węgiel (często takie najbrudniejsze, bezklasowe) są instalowane w budowanych obecnie domach. i co dalej? w ciągu roku zmniejszycie emisję z kilkudziesięciu kominów, a w międzyczasie kilkaset nowych zacznie dymić tak samo albo gorzej (nieodpowiedni dobór kotła, nieodpowiednie spalanie w nowym izolowanym domu)? co to da? dzisiaj PM10 już prawie 400 µg/m3, a szczyt jest przewidywany na godz. 23.00. a przy Borki wcale nie są pobijane rekordy...

  • ~Lino 2016-11-08
    21:34:48

    9 0

    I po raz n-ty Rybnik jest TOP 1 w rankingu największej zawartości w "powietrzu" PM10 i tlenku węgla spośród wszystkich śląskich miast, w których prowadzone są pomiary jakości powietrza: http://powietrze.katowice.wios.gov.pl. Godzina 21:00 Rybnik - 414uq/m3 no i na drugim miejscu jak zwykle Wodzisław Śląski. O dziwo w Żywcu dużo lepiej.

    Ktoś napisał, że władze Rybnika niewiele mogą i to w Warszawie mają zapaść decyzje. Nie tak do końca. O tym czym można palić i o ewentualnych zakazach zgodnie z zeszłoroczną ustawą podpisana przez Dude to władze sejmików wojewódzkich mają to określić. Przez ROK nic nie zrobiono. Powołano sztab, który będzie myślał nad założeniami do ustawy antysmogowej w woj. Śląskim :-) Żenada. W Krakowie zadziałano natychmiast pomimo tego, że tam poziomy PM10 dochodzą do marnych 200-300 uq/m3. W Rybniku to jest "norma" w bezwietrzne dni. U nas poziomy dochodzą do rekordowych poziomów 1100 uq/m3 (o ile nikt nie zaniża tych danych) i można im wierzyć. Pan Kuczma pisze skargi do UE i już od roku UE miała nałożyć kary finansowe na nasz kraj ale jak zwykle sprytny Polak wymyślił fikcyjną ustawę antysmogową, który wydłuży cały proces o kilka lat :-)

  • ~exx 2016-11-08
    21:49:15

    13 0

    Juz nie wciskajcie kitu z tym, że samochody tyle smrodzą. Wystarczy wystawić nos zza drzwi po 23.oo kiedy ruch jest najmniejszy i co polepszy sie ? No i pewnie, że przesiąde sie z auta do autobusu, żeby wąchać ten syf z kominów szczególnie zimą Panie Arteks, kiedy będę czekał na przystanku na przesiadkę i na ten "BŁĘKIT". Ja nie rozumiem jak można z uporem maniaka twierdzic, że mamy lepsze powietrze niz na zachodzie europy. Przecież tam nie grzeją węglem, UK gazem, Włochy gaz i Niemcy, przecież u nas powietrze można kroić nożem a sadzę łapać do wiaderka. Wyjdz Arteks w białym ubraniu na spacer wieczorem i zobaczysz to nasze "czyste" powietrze.

  • ~ 2016-11-08
    21:50:35

    10 0

    Wlasnie mamy 414 PM10, brawo, najwięcej w całej Polsce. Astmatycy, alergicy,sercowcy - nikt się tymi osobami nie przejmuje, najważniejsze żeby samemu było ciepło w tyłek tanim kosztem. I kosztem czyjegoś zdrowia

  • ~ 2016-11-08
    21:51:41

    4 1

    BTW Nie 7 listopad (bo listopad w danym roku jest jeden), tylko 7 listopada

  • ~ 2016-11-08
    22:00:53

    8 1

    A Arteks swoje... Ile razy trzeba pisać, żeby pojął, ze skutki działania substancji rakotworczych (na przyklad) się KU-MU-LU-JĄ. Im dłuższy czas ekspozycji i im większa dawka tym skutki gorsze. A nam się kumuluje dopiero od roku 2005 - efekty onkologiczne pewnie za jakichs kilka lat. A efekty kardiologiczne, plucne (POChP), oskrzelowe niestety niestety już są znaczne. Wystarczy rozejrzec się dookola, a po fachowa wiedze i fakty udać się do pulmonologow, pediatrow, kardiologow. Niedawno wypowiadali się profesorowie z Zabrza na ten temat. Jest bardzo źle. Zaprzeczają temu ludzie albo niemajacy wiedzy (i uparcie się przed nią broniący, bo co może wiedzieć kardiolog, JA wiem przeciez lepiej), albo głupi. Lub zwyczajnie źli - nie liczący się ze zdrowiem innych ludzi (ale i swoim tez, to i do nich wróci...)

  • ~ 2016-11-08
    22:04:09

    8 1

    Oczywiście, że w pracy powinno się wietrzyc pomieszczenia. Ale mówimy o wietrzeniu MIESZKANIA, nie rób z siebie ani z nas idiotow, Arteks

  • ~ 2016-11-08
    22:07:03

    8 3

    P.S. Nie, nie zrezygnuje z auta rano. Nie zdecyduję się kazać iść piechota 40 minut dziecku z astmą w powietrzu, które zagraża czasem nawet jego życiu.

  • ~imrahil 2016-11-08
    22:07:53

    9 1

    PM10 510 µg/m3. gratulacje, smrodziuchy.

  • ~imrahil 2016-11-08
    22:12:41

    6 2

    też nie zrezygnuję z samochodu z powodów jak powyżej. poza tym to nie samochody są problemem w Rybniku i okolicznych wioskach, co zresztą obecnie czuć za oknem.

  • ~ 2016-11-08
    22:15:39

    4 1

    500% normy, mysle ze tacy np. Kaszubi nie są nawet w stanie wyobrazić sobie takiego syfu

  • ~Arteks 2016-11-08
    22:20:25

    3 14

    @Kasia_T - dzięki za szczerość ale sama przyczyniasz się do zanieczyszczenia i smogu jadąc autem obojętnie czy cel tej jazdy jest szczytny i konieczny czy też nie. Co do nowotworów nie bajeruj. Kilka razy już tłumaczyłem, że mapy zachorowalności na nowotwory w Polsce powstawały po kilkunastu latach żmudnych badań statystycznych zachorowań z placówek zdrowotnych całej Polski od Ustrzyk po Świnoujście. Są dostępne w necie i sygnowane przez polskich naukowców. @lino - tak, dzisiaj Rybnik pobił wszystkich ale sprawdzając sobie AQI dla Europy od wielu miesięcy, pierwszy raz się zdarzyło, że w Rybniku jest najgorzej. A rok ma 365 dni, pomiary są wykonywane codziennie, często się zdarzało, że gorsze wyniki mają miasta włoskie, brytyjskie czy belgijskie.

  • ~imrahil 2016-11-08
    22:35:48

    8 1

    oj, arteks, arteks. pod względem zanieczyszczenia benzo-a-pirenem jesteśmy w europejskiej czołówce. pod względem PM10 gorzej jest w kilku polskich, bułgarskich i jednym włoskim mieście. pod względem NOx może nie jest najgorzej, ale przecież Rybnik to wioska, gdzie praktycznie nie ma ruchu samochodowego - jeszcze tylko tego by nam brakowało. generalnie w Rybniku jest tragicznie. wystarczy teraz wyjść na zewnątrz, żeby się przekonać. wystarczy na chwilę wyjść i ubrania śmierdzą jak po wizycie w pubie kilka lat temu przed wprowadzeniem zakazu palenia papierosów w miejscach publicznych. przy okazji - w tym roku wentyluję dom przez bardzo dokładny filtr. w ogóle nie czujemy zapachu z kominów sąsiadów. kosztuje trochę więcej, ale całkowicie skończyły się problemy ze zdrowiem dziecka. a już dwóch lekarzy wskazało jako przyczynę tych problemów właśnie rybnickie powietrze.

  • ~ 2016-11-08
    22:58:15

    9 1

    Klamstwo. Rybnik ma najgorszy wynik w Polsce szesnasty raz w tym sezonie grzewczym. A w roku 2016 to nawet nie wiem ktory raz. I to sa kolosalne roznice. Doprawdy nie wiem jaki masz interes w tych klamstwach (choć ciągle dopuszczam tylko opór na wiedzę).

  • ~Arteks 2016-11-08
    23:00:09

    1 8

    @imrahil - nie ma ruchu samochodowego? To czemu stoimy w korkach codziennie? Kto zajmuje te kilka tysięcy miejsc parkingowych w centrum naszego miasta? Samochody przyczyniają się do smogu w jakichś 25% więc ja bym tego nie ignorował. Z tydzień temu najgorsze AQI w Europie miał Luksemburg - jedno z najdroższych miast naszego kontynentu. Przez większą część roku, czeskie, belgijskie, brytyjskie i włoskie miasta mają gorsze parametry powietrza od Rybnika. Każdy może to sprawdzić. Ja sprawdzałem conajmniej od kwietnia raz w tygodniu wyniki dla Europy i dzisiaj jest pierwszy raz kiedy muszę się wstydzić za Rybnik.

  • ~Arteks 2016-11-08
    23:04:12

    0 8

    @Kasia_T - już w niejednej dyskusji przyłapałem cię na niedomówieniach, półprawdach lub przesadach bo myślałaś, że pewnych rzeczy (jak np. opóźnienia pociągów czy zachorowalność na nowtwory) nie można sprawdzić. A ja to zweryfikowałem niestety na twoją niekorzyść... Nawet w słusznej sprawie - a taką jest walka o dobre powietrze nie powinniśmy popadać w skrajności i pisać brednie. Zadałaś sobie trud sprawdzając AQI i porównując pomiary z całej Europy czy tylko bazujesz na jednej stacji na Borkach w Rybniku? ;) I już dajmy spokój bo kopciuchy będą miały satysfakcję, że się kłócimy zamiast współpracować. Mi też było dzisiaj wstyd przed klientem z zachodniem Polski za ten syf produkowany głównie przez te różne jednorodzinne kostki.

  • ~ 2016-11-08
    23:06:15

    7 0

    Po raz kolejny widze, ze Arteks masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem, choć już wyroznilam słowo, które stanowi sedno kwestii onkologicznej. A choroby to nie tylko rak... No ale nie będę się powtarzac, kto otwarty i mądry, przyjmie i zrozumie. Na zamknięte umysły nie ma rady oprócz sily. Nie ma dla mnie - i dla dobra ogółu - znaczenia, co myśli Arteks, czy Kowalski, czy kto tam jeszcze. Znaczenie ma to, czy u władzy są madrzy, myślący o innych (bo w Warszawie na przykład nawet nie wyobrazaja sobie co mamy teraz za oknem) i odważni ludzie. A niestety tak nie jest :(

  • ~imrahil 2016-11-08
    23:06:27

    6 0

    Korków to ty chyba nigdy nie widziales, np. wyjazdu ma autostradę w Dusseldorfie. O smogu pochodzenia motoryzacyjnego świadczy stężenie NOx, które rzadko jest u nas przekraczane, w przeciwieństwie np. do Londynu. Poza tym smog występuje u nas w miejscach i godzinach gdzie i kiedy nie ma ruchu samochodowego, np. właśnie teraz.

  • ~Arteks 2016-11-08
    23:06:52

    1 8

    @imrahil - radni Katowic zaproponowali ostatnio zakaz ruchu aut po centrum w dni przekroczonych stężeń zanieczyszczeń. No i słusznie. Bo po co pogarszać stan powietrza jaki jest? Dziwię się czemu władze Rybnika nie zainwestują w elektrobusy - są co raz powszechniejsze na rynku motoryzacyjnym, a wizerunkowo dla społeczeństwa wypadają korzystniej od tradycyjnych autobusów.

  • ~imrahil 2016-11-08
    23:06:54

    2 0

    Warto czasem włączyć logiczne myślenie

  • ~ 2016-11-08
    23:08:13

    4 0

    Ha ha, opóźnienia pociągów :) Niestety mamy to na bieżąco. Ciekawe, czy dojezdzasz codziennie i sprawdzasz, czy tylko kłamiesz zza biurka?

  • ~ 2016-11-08
    23:12:19

    2 1

    Europę sprawdzam rzadko, regularnie sprawdzam całą Polskę - są bezposrednie dane na jednej mapce z wszystkich wydzialow ochrony srodowiska. Nie ma bardziej rzetelnych danych. Są prawdziwe, nawet jeśli Arteksowi nie pasują. Ja bym też wolala żeby były nieprawdziwe, ale zaprzeczanie nie zmienia faktow

  • ~Arteks 2016-11-08
    23:14:14

    0 6

    @Kasia_T - w Warszawie na stacji pomiarowej na Targówku AQI jest teraz na poziomie 192 czyli też fatalnie... Warszawa też ma problem z powietrzem tylko, że tak się dziwnie składa, że tym krajem przeważnie rządzi prostactwo z prowincji i oni ani nie znają problemów miast, ani problemów Śląska, ani Warszawy. A takie PSL czy PiS zawsze wolą zajmować się interesem rolnika czy kościoła... @imrahil - nasycenie samochodami w polskich miastach jest już wyższe niż w niemieckich! Jak byłem kilka dni w tym roku w Augsburgu, nie spotkałem ani razu korku, a w Rybniku są miejsca, że stoję zawsze w korku np. na Rondzie Kamyczek, na Wodzisławskiej, na Mikołowskiej, na Kotucza czy w okolicy Pl. Armii Krajowej. Ewidentnie mamy za dużo aut w Rybniku i na razie władze miasta nie robią nic aby jakoś z tym coś robić.

  • ~imrahil 2016-11-08
    23:25:10

    10 0

    Spędziłem kilkanaście miesięcy w Niemczech, tyle samo we Francji, kilka w UK i to co piszesz o korkach uważam za nieprawdę . Tak o korkach jak i zanieczyszczeniu powietrza. Wszyscy znajomi Niemcy dojezdzali do pracy samochodem, Francuzi też. Niemcy w ogóle są zakochani w samochodach i jeśli im się tego nie utrudnia (np. drogie parkowanie, ale tylko w największym miastach) to intensywnie z nich korzystają, robiąc rocznie znacznie więcej kilometrów niż Polacy.

  • ~imrahil 2016-11-08
    23:27:16

    5 0

    W miasteczkach wielkości Rybnika na Zachodzie zwykle nie ma ograniczeń w korzystaniu z samochodów

  • ~ 2016-11-08
    23:41:53

    5 2

    A co do finansowania wymiany piecow, fajnie ktos napisał na stronie KAS: Ciekawe, kto finansowal wymianę fiatów na lepsze samochody; telewizorow kineskopowych na plazmowe, czy telefonow na komorki...

  • ~templariusz 2016-11-08
    23:44:00

    3 2

    Panie prezydent Kuczera. Ciekawy artykuł jest na katowickim dodatku GW, gdzie pisze że: "Pięćdziesiąt osiem rodzin z Rybnika musi do marca opuścić domy z powodu budowy ważnej drogi. Ludzie nie mają się gdzie teraz wyprowadzić, bo wciąż czekają jeszcze na odszkodowanie. Pojawiły się bowiem wątpliwości czy nie będą musieli odprowadzić z tego tytułu podatku". Chodzi o drogę Racibórz - Pszczyna. Rybnik to ma farta, co? Bo teren łatwy. Co ma mówić Racibórz przykładowo, gdzie trzeba postawić dwa nowe mosty? To kiedy ta inwestycja będzie gotowa? Czegoś nie wiemy? Podatek od odszkodowania?

  • ~ 2016-11-08
    23:47:09

    5 1

    Juz sprawdzam. Aktualnie: Warszawa: 137,9. Rybnik: 483,3. Serio uwazasz, ze "Warszawa TEŻ fatalnie"??? Jesli serio, to nie mam słów. A jeśli to miał być żart, to mnie nie śmieszy. Sprawdzam na stronie rządowej. Nie mogę chyba podać linka

  • ~Janusz Piotrowski 2016-11-09
    05:08:06

    4 2

    Przeczytałem wszystkie Wasze komentarze i mam oto taką refleksję- jak jest z Elektrownią Rybnik? Pytam, bo mieszkam tutaj od 47 lat (miasto i tak na mnie woła Młody) ;) , i szczerze powiedziawszy nie widziałem nigdy tak brudnych kominów węglowych Elektrowni, ani też nigdy nie widziałem takiego nawału dymu, który ciągnie codziennie nad miasto. Tak wielkiego smogu znad Zalewu nie było bowiem nigdy (nawet w latach 80-tych, kiedy modne wtedy białe skarpetki trzeba było dwa razy dziennie zmieniać). Faktem również jest, że Francuzi w swoich elektrowniach na swym rodzimym terenie dopuszczone normy mają czterokrotnie niższe ... . Osobiście jako "rybnicki wariat" to raczej nie mam kompleksów niższości wobec francuzów, ale też bym nie chciał być gorzej traktowany (a jestem). Mam więc wobec tego pytanie, i zadając je tutaj szukam również odpowiedzi- czy nie jest akurat tak, że dymy z naszych domowych palenisk i pieców nie potrafi się przebić nad tą mieszanką dymu powyżej pochodzącej z Elektrowni Rybnik? Pytam bo nie wiem, a pytanie zdaje się być logiczne, bo ... bo zadam jeszcze jedno pytanie- czy nie jest przypadkiem tak, że patrzymy na problem tam, gdzie celnie wskazują nam palcem?

  • ~ 2016-11-09
    06:49:29

    1 1

    Janusz, ja osobiście nie znam danych dotyczących elektrowni, może wypowie się ktos kto zna (ale raczej wypowiedzą się ci, którzy tylko uważają, że się znają...). Natomiast nikt mi nie musi pokazywać palcem, wystarczy, ze spojrzę przez okna, czy przespaceruje się ulica, kłęby szarego czy żółtego czy czarnego dymu

  • ~ 2016-11-09
    06:51:35

    2 1

    Lino, dzisiejsza noc to już nie peak, tylko plateau

  • ~exx 2016-11-09
    07:31:02

    5 0

    A kto widział na Rudzkiej od kilku tygodni radośne sprzątające auto w godzinach szczytu 14-15 ? No co za głąb wydał taką decyzję, żeby w tych godzinach 5km/h szorować krawężniki, ALE co najważniejsze to tuman kurzu dookoła tego auta, bo Służby Oczyszczania Miasta oszczędzają na wodzie. A wy tu o wyziewie z rur wydechowych.

  • ~Janusz Piotrowski 2016-11-09
    08:00:54

    3 4

    ~KasiaT ... wnioskuję zatem, iż "kłęby dymu" uspokajają Cię. Wybacz sarkazm (może i wątpliwej jakości jak rozwiązania proekologiczne do dziś proponowane), lecz Twoja odpowiedź nie stanowi odpowiedzi. A ja jej szukam. I najwięcej wątpliwości mam chyba wobec tych, którzy się "znają" i "wiedzą". Przerabiałem to na Facebooku i nie mam zamiaru popełniać tego samego błędu- z demagogią się nie dyskutuje. Szukam odpowiedzi. Po prostu. Na to właśnie, co widzą moje oczy, gdy spojrzę w stronę Zalewu.

  • ~ 2016-11-09
    08:08:15

    5 1

    Uspokaja? Kłęby czarnego dymu przez 20 godzin na 24 uspokajają? Dziwne wnioskowanie. Wiemy, co zawiera dym z palenisk domowych, w których spala się odpady węglowe i zwykłe. W zakładach przemysłowych muszą być spełniane normy emisyjne i wierzę, że są spełniane (dopóki nie zostanie udowodnione coś innego, tak że do dzieła), w domach nie są spełniane żadne normy. I o ile elektrownia jest potrzebna i pożyteczna, o tyle "Wasze domowe paleniska i piece" nikomu oprócz was samych pożytku nie przynoszą, a tylko szkodzą.

  • ~Janusz Piotrowski 2016-11-09
    08:37:24

    1 3

    ~KasiaT ... no i właśnie tego się obawiałem. Ty bowiem wiesz. I jesteś uspokojona swą wiedzą. Masz swego winnego ... jedynego (domowe piece)... a reszta jest "pożyteczna". Po co zatem drążyć dalej, prawda? "... z demagogią się nie dyskutuje..." . Trzymk@ Dziewczyno.

  • ~ 2016-11-09
    09:29:46

    5 0

    Prześledziłem niektóre wpisy i nie mogę się nadziwić. Arteks śledzisz jakość powietrza w Rybniku od kwietnia regularnie i pierwszy raz wstydzisz się za Rybnik teraz, ale jednocześnie zwalasz winę za jakość powietrza na samochody? Inni także uważają że fatalna jakość powietrza w Rybniku ma tylko niewiele wspólnego z rozpoczynającym się na dobre sezonem grzewczym? Prześledźcie dane jakie jest zanieczyszczenie powietrza w miesiącach letnich a jakie w zimowych. Postarajcie się przypomnieć czy w lato też stoicie w korkach, czy elektrownia w lato kopci mniej niż w zimie? Ale nagle z pojawieniem się ujemnej temperatury to samochody i elektrownia zafundowały nam rekordowe wyniki PM10? Nie potraficie wyciągać najprostszych wniosków z otaczającej rzeczywistości lub co gorsza sami kopcicie i stąd bronicie ludzi palących w kopciuchach.


    Jednocześnie pozwolę sobie odnieść się do rewelacji które wypisuje p. Maślak. Może pochwali się pan ile panu PEC zapłacił za tak karygodną reklamę usług tego pożal się Boże "przedsiębiorstwa". Jeśli płaci pan PECowi za ogrzanie mieszkania 1400 zł na rok to znaczy że ogrzewa Pan chyba docieploną kawalerkę. A jest coraz lepiej bo RSM jako duży odbiorca ciepła z PECu wynegocjowała w moim imieniu podwyżkę 10% opłaty za ogrzewanie. Dzięki temu płacę za "ekologiczne" ogrzanie mieszkania przez PEC tyle co tutaj ludzie płacą za ogrzanie domu 250m2 kotłem-śmieciuchem. Jestem więc PRO EKO ale oddychać muszę tym samym syfem co wszyscy a wy się bawicie w jakieś kampanie uświadamiające. Kiedy nastąpią jakieś realne działania?

  • ~Arteks 2016-11-09
    10:08:05

    0 6

    @imrahil - no jestem w szoku bo Niemcy to kraj które w miastach wprowadza zrównoważony transport od conajmniej 40 lat. A Niemcy umiejętnie korzystają z aut. Ja jeszcze w korku w Niemczech nie stałem - chyba że spowodowanym jakimś wypadkiem. Co ciekawe jak sobie obserwowałem dane AQI dla Europy to brytyjskie miasta mają problemy z powietrzem przez cały rok, a niemieckie miasta prawie w ogóle za wyjątkiem okolic Berlina i niektórych NRD-owskich miast. Brytyjczycy to motokultyści, Niemcy są zakręceni na punkcie eko i zrównoważonego transportu. Piszesz że Rybnik jest "miasteczkiem" - tym gorzej. Bo jeśli "miasteczko" się całkowicie zatyka to znaczy, że jest tragicznie pod kątem transportowym. Generalnie nawet w Polsce wschodniej miasteczka się nie zatykają... Rybnik jest centrum administracyjnym, gospodarcznym i kulturalnym dla półmilionowego ROW i dlatego jest tak źle człowieku! Natomiast ja wcale nie piszę, że auta są głównym problemem ale że przyczyniają się gdzieś w 1/4 do smogu a więc też się nie powinno tego lekceważyć, szczególnie w dni o tak złej cyrkulacji powietrza jak wczoraj.

  • ~Arteks 2016-11-09
    10:11:42

    0 5

    @imrahil - każde niemieckie miasto ma super połączenia kolejowe z innym, bardzo często w postaci S-bahn, prawie każde ma tramwaje lub trolejbusy, każde ma parkingi park & ride przy dworcach, każde ma obwodnicę, każde ma super zorganizowany system ścieżek rowerowych, każde ma bardzo drogie parkingi w centrum, przeważnie 1-2 a nawet 3 EUR za godzinę. Nasycenie aut w niemieckich miastach jest niższe niż w polskich - a to jest chyba argument po których polskim samorządowcom powinna się zapalić "lampka alarmująca" że obecna polityka transportowa jest zła. Zerknij na artykuł o abonamentach za 20 zł jaki dzisiaj puścił rybnik.com.pl - to właśnie przykład tragicznej polityki transportowej Rybnika.

  • ~imrahil 2016-11-09
    21:15:02

    5 1

    arteks, nie bardzo chce mi się dyskutować na ten temat. wyjazd czy wjazd z autostrady do jakiegokolwiek miasta w Nadrenii Północnej Westfalii rano albo w godzinach popołudniowych (w zasadzie to aż do wieczornych) to stanie w korku, przy którym korek na Wodzisławskiej w godzinach szczytu to żaden korek. autostrady między tymi miastami też zakorkowane. Niemcy są eko, kupują dużo nowych samochodów (zobacz sobie statystyki) i to nie po to żeby trzymać je w garażu. znajomi Niemcy robią wielokrotnie większe przebiegi niż ktokolwiek ze znajomych Polaków. często zdarzało się, że ktoś dojeżdżał do pracy 100 km w jedną stronę. nie pisz więc głupot. mieszkałem w tym kraju. parking 1-3 euro za godzinę to tyle co dla nas 1-3 zł za godzinę, więc nic takiego - w centrum Dusseldorfu są droższe, ale to nie zmienia faktu że Niemcy są zakorkowane, autobusy w takim niemieckim Ratingen jeżdżą prawie puste, a miejsca parkingowego trzeba szukać bardzo uważnie. mój znajomy powiedział nawet "nawet gdyby Niemcom cały kraj zamienić w autostradę to chyba i tak nadal staliby w korkach".

  • ~imrahil 2016-11-09
    21:15:26

    1 3

    a co do smogu z elektrowni, to chyba nie warto komentować tych bzdur.

  • ~imrahil 2016-11-09
    21:17:42

    3 0

    dofinansowanie parkingów dla urzędników to oczywiście skandaliczna praktyka. nie ze względu na korki czy smog, tylko ze względu na równouprawnienie...

  • ~Arteks 2016-11-09
    23:26:22

    1 3

    @imrahil - ja nie mieszkałem ale często bywałem w Niemczech, mam tam rodzinę, znajomych. Zawsze pytam miejscowych o sprawy związane z transportem bo mnie to bardzo interesuje. Np. w Augsburgu nie ma w ogóle korków - miasto ok. 250 tys. w Monachium wiem, że zdarzają się ale tylko w porannym szczycie oraz w piątki, w Berlinie wiem, że korki to w zasadzie domena tylko piątku jak "słoiki" wyjeżdżają z Berlina... W Zagłębiu Rurhy korki należą do zjawisk rzadkich (mgła, gołoledź, wypadki). Mówisz, że Niemcy to kraj moto? Mylisz się, nasycenie aut w polskich miastach jest większe niż w niemieckich (szkoda, że u nas to przeważnie powypadkowe graty, a w Niemczech nówki). Warto też zwrócić uwagę, że Niemcy to kraj w którym ludzie ruszają się o wiele bardziej intensywnie niż Polacy bo mają wrodzony jakiś instynkt turystyczny, więc poza tym, że tam każdy ma auto to każdy korzysta też z transportu publicznego bo auto jest np. dla niektórych jako dojazd do pracy ale... na urlop czy wycieczkę jadą pociągiem i odwrotnie, niektórzy auta używają na wyjazd na działkę czy wycieczki albo zakupy, a do pracy dojeżdżają transportem publicznym. Takie dane które może cię zaciekawią i zmienią trochę twój obraz podróżowania Niemców. W Polsce wszystkie koleje pasażerskie przewożą ok. 280 mln pasażerów rocznie, w Niemczech ok. 1,82 miliarda rocznie (mam dane tylko z kolei państwowych, a tam jest wielu przewoźników prywatnych)! Ponieważ jesteś roztropną osobą - pomyśl teraz co działoby się w takim kraju jak Niemcy gdyby ci którzy jeżdżą transportem szynowym, przesiedli się na auta... W tak gęsto zaludnionym i zanieczyszczonym regionie jakim jest Śląsk - też przydałoby się przynajmniej o kilka procent rocznie zwiększać przewozy pociągami, a zmniejszać autami. Ze względów ekologicznych oraz jako alternatywa dla korków.

  • ~Tomasz Żydek 2016-11-10
    14:05:13

    7 0

    Szansą na zwalczenie niskiej emisji w mieście Rybnik jest aktywne działanie Miasta Rybnik w celu pozyskania Inwestora (polskiego ) dla Elektrowni Rybnik, a następnie uciepłownienie Elektrowni i wyprowadzenie z niej ciepła dla mieszkańców o cenach konkurencyjnych dla konwencjonalnego ogrzewania domów.
    Szkoda, ze nie wykorzystuje się synergii potencjału który na ziemi rybnickiej drzemie.

  • ~SunShine11 2016-11-14
    14:43:33

    1 0

    ~minowa nie każdy kupuje węgiel z Rydułtów to raz, ten był kupowany z Chwałowic i 9 ton nie spalali trochę zaokrąglili te kwoty ale ci co pisali ten artykuł. A po drugie znając ten program od podstaw to wiem jak to wyglądało i są niestety przekłamania w tym artykule niestety i nie ma podanych wszystkich kwot. Te 41 tyś. to inwestycja tylko ocieplenia z robocizna a wcześnie wymienili okna i kaloryfery. W sumie całość to mniej więcej 60 tyś. i nikt na tym nie zarobił - bo też t5u padło takie hasło.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5052