zamknij

Biznes

Po Rybniku jeździł elektryczny autobus. To będzie kolejna rewolucja w komunikacji?

2017-06-26, Autor: 

Czy widzieliście może 13 czerwca zielono-czarny autobus przemierzający ulice naszego miasta? Nie emituje spalin, bo napędzany jest dzięki akumulatorom. Czy to oznacza, że w niedalekiej przyszłości po Rybniku będą jeździły elektrobusy?

Reklama

Informację o autobusie marki SOR napędzanym energią elektryczną podał dzisiaj Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku. Przejazd ulicami miasta miał charakter techniczny. - Elektrobus nie przewoził pasażerów. Chcieliśmy pokazać przewoźnikom jak on działa – wyjaśnia Agnieszka Skupień, asystent prezydenta Rybnika.

Pomysł sprowadzenia do miasta elektrycznego autobusu zrodził się podczas konferencji Forum Organizatorów Transportu. Czy to oznacza, że będziemy w niedalekiej przyszłości poruszali się elektrobusami? - Transport to przyszłość, rozważamy ten pomysł – dodaje Agnieszka Skupień.

Według danych producenta, autobus marki SOR EBN 11 ma silnik o mocy 120kW i akumulator o pojemności 172 kWh. Jego maksymalna prędkość wynosi 80 km/h. Zasięg elektrobusu uzależniony jest od natężenia ruchu, wynosi od 265 do 350 km. Czas ładowania akumulatorów litowo-jonowych wynosi 5-7 godzin.

Prawdopodobnie elektrobus jeszcze raz pojawi się w Rybniku, może to nastąpić w lipcu.

Czy w Rybniku są potrzebne elektryczne autobusy?





Oddanych głosów: 2291

Oceń publikację: + 1 + 43 - 1 - 11

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (18):
  • ~Janusz_Cebularz 2017-06-26
    11:15:09

    32 33

    na co komu elektryki! yno prawdziwy silnik!! Yno passat 1,9 TDI!!

  • ~Rozrywacz 2017-06-26
    11:51:46

    14 11

    Pan i władca polskich wsi :) W Rybniku to nie przejdzie

  • ~ 2017-06-26
    11:58:35

    38 27

    Mało pocieszające, bo prad do ładowania akumulatorów w Polsce pochodzi w ponad 90% z elektrowni weglowych a one również zanieczyszczają środowisko.

  • ~BORYS57 2017-06-26
    14:19:52

    31 3

    W Ostravie cały czas jezdzą busy na prąd!!!!

  • ~Ancymon 2017-06-26
    14:25:27

    36 20

    Pasażerowie jak i miasto (koszt zakupu ) na razie nie potrzebują elektrycznych autobusów( takich rewolucji ) tylko "dobrej komunikacji" w pełnym tego słowa znaczeniu .

  • ~ 2017-06-26
    14:46:44

    28 5

    Ancymon - jak możesz wypowiadać się w imieniu pasażerów komunikacji miejskiej jak nie wiesz jakie mają zdanie w temacie elektrycznych autobusów?? Żyjemy w 21 wieku i postęp technologiczny jest wszędzie. Niedaleko szukać np. w Ostravie i Opavie a nawet w Polsce w większych miastach już kilka lat temu wprowadzono "elektryki" epoka kopcących Ikarusów i Jelczów dawno minęła hellooo...

  • ~ 2017-06-26
    14:52:31

    22 7

    Janusz Cebularz - owszem były niezniszczalne 1.9 TDI robią nawet milion km bez remontu ale te wyeksploatowane już są zarazą dla środowiska o tym też trzeba pamiętać.

  • ~ 2017-06-26
    15:12:29

    30 5

    Autobus elektryczny fajnie to brzmi, niestety pomimo niezaprzeczalnych zalet – braku spalin posiadają szereg wad: jak wspomniał poprzednik energia potrzebna do ich ładowania wcale nie jest „zielona” , a przede wszystkim sprawność całości nie wychodzi wcale dobrze (do akumulatorów trzeba włożyć dużo więcej energii niż da się z nich pobrać), do tego nie należy zapominać o tym, że wyprodukowanie i po kilku latach zutylizowanie akumulatorów jest mocno nieekologiczne i kosztowne, tymczasem znane jest od lat inne proste i czyste rozwiązanie (produktami ubocznymi są tylko dwutlenek węgla i woda), są to silniki spalinowe zasilane metanem, rozwiązanie jest proste i tanie, stosowane u nas np. w miejskich autobusach w Gdyni (szkoda że nasi „fachowcy” z ZTZ na to nie wpadli, nie mielibyśmy kopcących autobusów miejskich), da się zastosować w już używanych samochodach i pojazdach, zarówno osobowych jak i użytkowych, niestety posiada też wadę: CNG nie jest trendy, nie brzmi nowocześnie i nie można wyciągnąć kasy z różnych źródeł na „badania i rozwój nowoczesnych i ekologicznych technologii, jak na pojazdy elektryczne, dlatego uważam, że pojazdy elektryczne to niestety ściema służąca wyciąganiu kasy, a mówienie o nich „zielone i ekologiczne” to hipokryzja.

  • ~Arteks 2017-06-26
    15:59:59

    16 36

    To prawda, że prąd trzeba wyprodukować ale dzisiejsze technologie umożliwiają bardzo niskie zużycie prądu przez pojazdy elektryczne typu: tramwaj, trolejbus czy elektrobus. Poza tym jeden autobus na tylko jednym swoim kursie może zastąpić np. 20-40 samochodów które też przyczyniają się do smogu. Pojazd elektryczny nie zanieczyszcza powietrza w trakcie kiedy musi ruszać z przystanku, a wiemy jaką uciążliwością są pojazdy dieslowskie ruszające z miejsca.
    O wiele łatwiej wprowadzić do ruchu elektrobusy w takich miastach jak Kraków, Ostrawa czy Tychy gdzie są gotowe sieci trolejbusowe lub tramwajowe i można bez problemu w wielu punktach miasta zasilać baterie. U nas nie ma takiego dobrodziejstwa więc trzeba byłoby specjalnie budować na pętlach autobusowych całe stacje zasilania co chyba nie byłoby zbyt racjonalne. Natomiast z punktu widzenia interesu gospodarczego państwa to wszystko co jest na prąd będzie w jakiś większy sposób budować bogactwo naszego kraju. To co jest na gaz lub paliwa ropopochodne - będzie wspierać szejków arabskich i oligarchów rosyjskich. Warto mieć to na uwadze wspierając różne idee.

  • ~orion 2017-06-26
    20:36:34

    14 3

    Arteks one mają zasięg od 265km wiec spokojnie objeżdżą cały dzień na niektórych krótszych liniach typu 11 czy 49 ( nie mowie o liniach typu 2 czy 23 gdzie troche kręcenia jest). Wtedy nie trzeba budować żadnej infrastruktury, bo busy naładuje sie na koniec szychty na bazie i tyle. Prąd jest produkowany z węgla ale na elektrowniach w chwili obecnej są filtry itd. Wiec ta energie wcale nie jest taka nie zielona jak sie niektórym wydaje a przejechanie 1km samochodem elektrycznym jest nieporównywalnie tańsze w stosunku do samochodu z silnikiem spalinowym, szczególnie gdy ma się tzw taryfy nocne gdzie prąd w godzinach nocnych jest dużo tańszy.

  • ~awas 2017-06-27
    01:10:04

    8 2

    @Janusz_Cebularz - 1.9 TDI - było minęło teraz jest 1.6 i 2.0 TDI na COMMON RAIL-u.

  • ~Ancymon 2017-06-27
    12:19:30

    12 9

    Panie bf wypadało by podać jeszcze ile taki elektrobus kosztuje i ile sztuk trzeba było by kupić by zastąpić dotychczasowe autobusy.Co z tego że miasto wyda ciężkie miliony jak i tak nie zmieni to nic jeśli chodzi o czystość powietrza ( po Rybniku jeździ tyle starych gratów ciężąrówek ,busów jak i osobówek które smrodzą niemiłosiernie) .Może lepiej i taniej wyjdzie żeby przejazdy były darmowe (być może mniej ludzi będzie jeździć autami ,zmniejszą się korki i będzie mniej spalin ).


    ~bartezz rozumiem , że swojego grata zmieniasz na "elektryka " , żyjemy w 21 wieku.

  • ~ahhhreccek2710 2017-06-27
    12:35:02

    8 5

    A ja uważam, że brakuje nam tramwajów, trolejbusów. Dużo mniejsze miasta je posiadają. Silniki elektryczne wcale takie "eko" nie są, wystarczy popatrzeć na akumulatory do takich pojazdów i ich późniejszą utylizację.

  • ~ 2017-06-27
    13:08:33

    11 8

    Ancymon - pewnie bardzo chciałbyś mieć takiego hybrydowego grata z 2015 roku !!! marzenia nic nie kosztują ;-)

  • ~Filip Kotyrba 2017-06-28
    21:32:27

    11 0

    Kolejna rewolucja? Gdzie te poprzednie??

  • ~DobryK 2017-07-01
    16:36:18

    10 0

    Jaki jest sens kupowania nowych autobusów skoro nie potrafimy utrzymać obecnych?
    Proszę was, brudne siedzenia, porysowane szyby, rdza, przerywające silniki, ruszające się siedzenia, ślizgające się podczas otwierania i zamykania drzwi które powodują zagrożenie przytrzaśnięcia kogoś...
    SORy to chyba najgorszy wybór na autobusy, dlaczego? A no dlatego że ich wykonanie zostawia wiele do życzenia. Twarde, niewygodne siedzenia, trzeszczące plastiki.. A jak klima nie jest włączona to można się udusić.. Tęsknię za starymi Jelczami gdzie siedzenia to był wygodny skaj a latem można było otworzyć ogromne okna :)
    @Ursus
    Mieliśmy jeden autobus na CNG. Mercedes O405GN - zapewne go widujesz bo to ten stary przegubowy z taką chustką z przodu. Przerobili go na diesla.

  • ~piotrekdec 2017-07-02
    12:14:48

    4 6

    DobryK: ja tęsknię za ich oldschoolową wersją czyli
    Ikarusami od tych do szabli i szklanki;
    rozkosznie było jeździć nimi w lecie gdzie był dylemat: otworzyć oko i czekać na zatrucie spalinami czy wybrać zapach sali gimnastycznej - czyli jechać z wielkim ale zamkniętym oknem

    zawsze też można było umilić sobie podróż i popatrzeć jak kierowca zabawnie kręci wielką kierownicą
    trzymał ją za uchwyt na niej zamontowany i zastanawiał się czy kolejny raz uda mu się spektakularny manewr czyli redukcja z trójki na dwójkę
    (aahh te czasy klasyków bez wspomagania kierownicy - teraz się w głowach poprzewracało i jak BABY są kierowcami to musi być wspomaganie bo taka nie da rady;
    kierowca Ikarusa -często- o aparycji wiejskiego kowala nie miał z tym problemów
    biegów też się zmieniać nie chce i sprowadzają te z wynalazkiem dla amerykańskich idiotów - automatyczną skrzynią)

    też tęsknie za dermą i gąbką: tak miło się ją wyrywało,
    szczególnie siedząc na miejscu matki z dzieckiem,

    zapomniałbym dodać, że te wielkie otwierane okna
    produkowane były w porozumieniu z Patkiem z szafirowego
    odpornego na porysowania szkła

  • ~ 2017-07-03
    15:09:42

    2 3

    ~bartezz 2017-06-27 13:08:33
    "Ancymon - pewnie bardzo chciałbyś mieć takiego hybrydowego grata z 2015 roku !!! marzenia nic nie kosztują ;-) "
    który po przejechanych 100 tys km przestanie być hybrydowy, bo będzie wymagał wymiany akumulatorów trakcyjnych kosztujących 1/3 ceny nowego samochodu, jeżeli będzie się dało jeździć tylko na silniku spalinowym to pół biedy, jeżeli jednak bez wymiany akumulatorów się nie obejdzie, kilkuletni samochód trafi na złom, bo inwestycja przekraczająca wartość używanego pojazdu nie będzie opłacalna, ot taka nowoczesna ekologia

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.