zamknij

Wiadomości

Piotr Żyła w Żorach apelował do kierowców: „Przejście oddajcie pieszym” [wideo]

2017-06-23, Autor: 

Policjanci śląskiej drogówki ruszyli właśnie z kolejną kampanią. Wspierani przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Katowicach oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, stróże prawa zwracają tym razem szczególną uwagę na zagrożenia czyhające na pieszych ze strony kierowców. 

Reklama

Jak pokazują dane statystyczne z ostatnich kilku lat, zdecydowana większość wypadków z udziałem pieszych, w których zawinił kierowca, miała miejsce w obszarze zabudowanym. Niepokoi zwłaszcza fakt, że do wielu z tych potrąceń doszło w miejscach, gdzie pieszy powinien czuć się bezpiecznie, czyli na tzw. „zebrach”. Stąd nowa kampania profilaktyczna śląskiej policji „Przejście oddaj pieszym”. Jej celem jest wzrost bezpieczeństwa pieszych oraz uzmysłowienie pozostałym użytkownikom ruchu drogowego, jak ogromne znaczenie na jego poprawę ma przestrzeganie obowiązujących przepisów.

Podjęte przez policjantów działania poparł m.in. kierowca rajdowy Kajetan Kajetanowicz, który wystąpił w spocie filmowym oraz drużynowy mistrz świata w skokach narciarskich Piotr Żyła. Skoczek odwiedził wczoraj Żory, by oficjalnie zainaugurować kampanię.

P. Żyła nie tylko w towarzystwie dzieci – Wiktora i Kariny przechodził przez przejścia na ul. Wodzisławskiej w Żorach, ale rozmawiał również z kierowcami, którzy ustąpili mu pierwszeństwa. – Nie jest fajnie, gdy trzeba czekać aż dziesiąte czy piętnaste auto w końcu się zatrzyma – mówił dziennikarzom utytułowany skoczek narciarski. – Wspieram akcję, bo przejście dla pieszych jest zrobione po to, by ten pieszy miał pierwszeństwo i nie bał się przez to przejście przejść – dodał.

Jak sam przyznał, jest kierowcą od 12 lat. W tym czasie dostał tylko 1 mandat. – Myślę, że przestrzegam przepisów i jeżdżę bezpiecznie. Zachęcam też innych kierowców do tego, by również przestrzegali przepisów ruchu drogowego – przyznał Piotr Żyła.

>>Piotr Żyła odwiedził Żory - zdjęcia<<

Zobaczcie nagranie z wczorajszego briefiengu prasowego w Komendzie Miejskiej Policji w Żorach:

Oceń publikację: + 1 + 19 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (31):
  • ~Arteks 2017-06-23
    11:03:53

    28 24

    W Polsce trzeba robić takie różne akcje i edukować kierowców bo ilość wypadków na przejściach dla pieszych jest kompromitująca dla kierowców z naszego kraju. Po Żorach dobrze byłoby zrobić coś takiego w Rybniku.

  • ~minowa 2017-06-23
    11:33:36

    37 21

    Tego typu akcje to więcej pieszych na cmentarzach i na wózkach inwalidzkich. Utwierdzają w przekonaniu, ze przejścia dla pieszych są eksterytorialne, jak tereny ambasad. I niby że są przedłużeniem chodnika. Zamiast takich akcji nalezy edukować pieszych, jak przechodzić przez jezdnię, jak przechodzić, gdy pasy rozdzielone są wysepką, co to jest wysepka, jak iść prawidłowo wzdłuż drogi, itp. wszystkie zagadnienia z PoRD z rozdziału "ruch pieszych". A dla kierowców wystarczą mandaty. Oni znają przepisy. A że nie zawsze je stosują, to inna sprawa. Natomiast bardzo wielu pieszych nie stosuje się do przepisów, bo ich nie zna.

  • ~truman20 2017-06-23
    11:43:12

    22 19

    Na ludzi pozbawionych instynktu samozachowawczego nie pomogą żadne szkolenia.

    ~minowa - wreszcie mądre słowa pod tego typu artykułem.

  • ~czeczesan 2017-06-23
    11:52:15

    25 5

    Prawda jest taka, że przejścia dla pieszych wcale nie są takie bezpieczne. Popatrzcie, jeśli ktoś przechodzi przez jezdnię, to maksymalnie skupia uwagę na tej czynności. Ale jeśli przechodzi przez przejście dla pieszych, to już nie do końca, bo przecież "jestem na pasach, co może mi się stać".
    I później są sytuacje, że ktoś idzie chodnikiem, nagle zakręt o 90 stopni i wchodzi na pasy nawet bez spojrzenia na jezdnię. Jeśli ktoś dużo jeździ samochodem, to wie o czym mówię.
    A druga sprawa, że kierowcy też często nie stosują się do przepisów.

  • ~Arteks 2017-06-23
    11:52:17

    16 29

    @minowa - wszyscy wiemy że problem leży głównie po stronie kierowców - którzy nie szanują innych użytkowników. Naprawdę częstym zjawiskiem w Polsce jest stawanie autem na pasach, szczególnie w dojeździe do ronda czy innego skrzyżowania. Często dochodzi do wyprzedzania innego pojazdu nawet kiedy jest wysepka!!! Naprawdę dziwię ci się w twoich pretensjach do pieszych którzy są największą ofiarą bezdusznego motokultyzmu.

  • ~Arteks 2017-06-23
    11:55:39

    17 23

    Dodam, że to jest problem krajów z niskim poczuciem świadomości i kultury. Wszyscy którzy byli kiedykolwiek na zachodzie Europy wiedzą z jaką kulturą tam każdy kierowca traktuje pieszego. Zresztą to tzw. "polscy Niemcy" zaczęli na Śląsku uczyć kultury jazdy naszych kierowców zatrzymując się i przepuszczając pieszych. Dzisiaj jest już lepiej bo nie mogę narzekać, większość kierowców zachowuje się kulturalnie. Problem jest tylko z tą 1/3 która najlepiej jakby miała odebrane prawo jazdy bo stanowi ciągłe zagrożenie dla ruchu, dla pieszych i dla siebie... Co najmniej 1/3 tych najgorszych kierowców powinna być wyeliminowana z dróg. Odetchnęliby wszyscy.

  • ~minowa 2017-06-23
    12:02:38

    11 14

    "...Wspieram akcję, bo przejście dla pieszych jest zrobione po to, by ten pieszy miał pierwszeństwo i nie bał się przez to przejście przejść..."
    Ilu pieszych wziął pan na swoje sumienie, panie Żyła tym zdaniem.....

  • ~minowa 2017-06-23
    12:04:49

    13 15

    Arteks, czy czasem jesteś kierującym SAMOCHODEM, czy stale pieszo lub rowerkiem ?

  • ~minowa 2017-06-23
    12:09:34

    26 10

    Arteks, tu też wychodzi twój egoizm.... Niewygodni - na Ukrainę, bo mają stare samochody; do bloków z innymi - bo palą węglem i smrodzą ci w nos, odebrać im prawo jazdy - bo popełnili błąd na drodze.... No ręce opadają, wszystko ma byc DLA CIEBIE i ty wydasz wyrok, co trzeba, co jest dobre, kogo usunąć, ukarać, zniszczyć, komu zabronić i komu nakazać....

  • ~truman20 2017-06-23
    12:11:03

    17 13

    ~Arteks "wszyscy wiemy że problem leży głównie po stronie kierowców" - 99% potrąceń na przejściach lub na jezdni, to wina przechodnia, bo nie stosują się do zasady zatrzymania i rozglądania przed wejściem na jezdnię - koniec kropka. Droga jest dla pojazdów, chodnik dla pieszych, tory dla pociągu. Twoja sprawa jak wchodzisz na oślep na jezdnię, ale nie mieszaj w tą bezmyślność normalnych, myślących ludzi.

  • ~marekm71 2017-06-23
    12:11:31

    11 10

    Ja podchodzę do przejścia i nie chcę by jakiś kierowca stawał. Truje środowisko kiedy stoi, kiedy się znów rozpędza. Stosuje zasady jak z komuny, czyli się rozglądam i przechodzę kiedy nic nie jedzie i prędzej mnie te stające z powodu mnie samochody otrują niż przejadą. Wszyscy trąbią o ekologi a nikt się nią nie przejmuje. W Rybniku pewnie więcej ludzi umiera z powodu Smogu niż jest przejechanych na przejściach do pieszych a pewnie Ci rozjechani weszli na przejście nie sprawdzając czy coś nie jedzie.

  • ~pprywatne 2017-06-23
    12:19:58

    11 12

    ~minowa Masz rację, takimi akcjami wpajają pieszym, że mają pierwszeństwo, a NIE MAJĄ. Później taki lezie wpatrzony w smartphona i włazi prosto pod samochód. 99% wypadków z pieszymi to ich własna wina, bo wleźli prosto pod koła, a samochód nie stanął dęba.
    Powinni uczyć, żeby wchodzić na jezdnię tylko, gdy się jest pewnym, że nic nas nie przejedzie. Kierowca może cię nie zauważyć, może zasłabnąć, mogą mu się zepsuć hamulce i ma tysiąc innych powodów żeby się nie zatrzymać... Pieszy ma tylko jedno życie i ciekawe dlaczego tak go naraża... Poczekałby minutę, dwie to by żył lub nie został kaleką, ale wpajanie, że mu się należy, to chyba taki trend ostatnio...
    Jeszcze inną kwestią są rowerzyści na drogach bez obowiązkowego OC...

  • ~Arteks 2017-06-23
    12:55:46

    15 22

    @truman20 - droga jest dla pojazdów, chodnik dla pieszych, pasy są wspólne. A jak to jest u nas? Droga, chodnik i pasy są dla kierowców... Ale czy na zawsze? Nie sądzę. Tak jak poradzono sobie z wyrzucaniem śmieci do lasu, walką z gruźlicą czy handlem odręcznym, tak samo prędzej czy później nasze prawodastwo weźmie się za niesfornych kierowców. Już obecnie ilość odebranych praw jazdy za nieprzepisową jazdę robi całkiem dobre wrażenie. Policja działa! :) @minowa - jestem kierowcą, pieszym i rowerzystą. A czemu o to pytasz? Czyżby z tego powodu, że w Polsce społeczeństwo jest jeszcze tak zacofane, że uważa posiadanie i kierowanie autem jako coś szczególnego? A dla mnie auto jest takim samym sprzętem jak telewizor, rower czy wiertarka. Wystarczy opanować użytkowanie ale żeby się dowartościowywać? Jeszcze przeważnie takimi różnymi gratami jakie się spotyka na parkingach? No dajcie spokój. Ja przynajmniej mam coś co nie straszy ani wyglądem, ani blachą. @marekm71 - to jest niewykonalne na większości zapchanych rybnickich ulic bo ruch aut jest tak duży, że czekanie na czyjąś łaskę mogłoby się skończyć spóźnieniem na autobus czy do pracy. Pieszy nie jest kimś mniej ważnym od kierowcy. MA TAKIE SAMO PRAWO do skorzystania z wspólnego odcinka drogi (pasów) jak kierowca do jazdy po drodze i to sobie wkujcie w swoje łby. A każda śmierć na pasach w obrębia terenu zabudowanego to dowód na bezczelność i nieodpowiedzialność kierowców. Oby wasze matki, bracia, córki czy dziadkowie nie zginęli na pasach zabici przez kierowców o poglądach takich jak wasze!

  • ~kasti 2017-06-23
    13:02:23

    11 1

    Szkoda tylko ze kierowcy skrecajacy z ul. Sw Antoniego w strone Mikolowskiej maja pieszych gleboko w powazaniu i patrza tylko czy ze strony ul Na Gorze nie jedzie samochod a pozniej sru gazu. Tylko nieliczni pofatyguja sie spojrzec i w druga strone czy przypadkiem jakis pieszy akurat chce przejsc. Przejscie dla pieszych jest ulokowane w zlym miejscu ale mimo to i tak kierowcy i w te strone mogli by obrócić makowki. Jest to moim zdaniem jedno z bardziej niebezpiecznych przejsc dla pieszych.

  • ~Lateks 2017-06-23
    13:21:14

    6 5

    Kasti masz całkowitą rację samo przejście jest źle zlokalizowane i wygląda to tak jak wygląda...
    Co do reszty to Arteks dawno pociągiem nie jechał skoro jemu nikt piwa z ręki w pociągu nie oferował, w lesie nie był i śmieci nie widział.
    A cała akcja to przykład że na urzędniczych stanowiskach pracują kretyni nie znających życia. Po wprowadzeniu obowiązku jazdy z włączonymi światłami pieszy stał się zakamuflowany w obrębie drogi, sytuację chce się naprawić wprowadzając obowiązkowe odblaski co w mieście jest głupotą. I tylko osoby bez doświadczenia jako kierowcy mogą popierać takie durnoty że pieszy ma pierwszeństwo. Fizyki rzucając takie hasła nie zmienią i żaden samochód nie zatrzyma się w miejscu. Co najwyżej na nagrobku napiszą że kierowca nie zauważył pieszego a to pieszy miał pierwszeństwo. I najśmieszniejsze że 30 lat temu samochodów było 5 razy mniej, nie było korków a i tak pieszych uczyli gdzie patrzeć zanim się wejdzie na przejście.

  • ~truman20 2017-06-23
    13:21:29

    15 2

    ~Arteks - ty z tymi twoimi bajkami zrobisz karierę. Jestem przechodniem, podchodzę do przejścia lub jezdni, zatrzymuję się, rozglądam, nic nie jedzie - przechodzę z ciągłą uwagą. Jadą pojazdy, to czekam aż przejadą lub się zatrzymają, wtedy przechodzę przez jezdnię nie tracąc uwagi ze wszystkich pasów jezdni. To jest bardzo prosty algorytm, którego uczą w szkołach i który jest prawnie uwarunkowany. Twoje jakieś wymyślne, zachodnie bajki tego nie zmienią. Od tego prościutkiego algorytmu zależy wtedy moje życie, jeśli wykonam go prawidłowo, to przejdę bez szwanku. Czy to takie trudne dla takiego mądrego człowieka jak ty? Powtórzę po raz n-ty: to czy bezpiecznie przejdę przez jezdnię zależy w 99% tylko ode mnie, ten 1% jest wtedy, kiedy kierowca specjalnie chce mnie przejechać. Kwestia ustąpienia lub zatrzymania się kierowcy, to zupełnie inna kwestia - nic go do tego nie zmusza, co nie zwalnia go ze szczególnej uwagi przy przejściach zgodnie z przepisami.

  • ~ 2017-06-23
    13:54:50

    12 5

    @ ~pprywatne: Twoim zaś obowiązkiem jest zachować szczególną ostrożność przy zbliżaniu się do przejścia dla pieszych. Skoro "łajza przylepiona do smartfona" nie uważa, to Twoim zadaniem jest monitorować to, co się dzieje dookoła pojazdu.

    Ale cóż - Polska to kraj, gdzie pieszy wsiadając do auta, zapomina skąd przyszedł i wciska gaz do dechy.

  • ~marekm71 2017-06-23
    14:10:05

    11 3

    Arteks Każda śmierć na pasach to wina kierowcy?? Większych bzdur nie czytałem. Bo też jeżdżę samochodem, rowerem i chodzę pieszo. gdyby nie to że myślę za pieszego już nie jeden by nie żył. idzie chodnikiem patrzy w telefon i wchodzi na pasy prosto pod auto, na skos byle jak, bo on ma pierwszeństwo. Mnie w szkole uczyli by spojrzeć w lewo, prawo, znów w lewo i wtedy przechodzić do tego się stosuję i wolę przepuścić samochody i mieć pewność że mnie żaden nie przejedzie i jakoś wszędzie zdążę i wolałbym spóźnić się na autobus, niż zdążyć do trumny.

  • ~master4k 2017-06-23
    14:26:27

    5 1

    Szanowne Panie i Panowie.

    Sugerowałbym niektórym lekturę AKTUALNYCH przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym, bo zasady nad którymi debatujecie z taką pasją dosyć mocno się zmieniły od 1 stycznia 2017 r. Nie mówię czy są mądre czy nie (bo niestety nie są) ale nie zmienia to postaci rzeczy, że obowiązują.

  • ~minowa 2017-06-23
    15:39:37

    8 6

    Aby nie było watpliwości:
    PoRD Art. 11.
    1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
    Zatem pieszy MUSI zejść z jezdni na pobocze - do kałuży, do zaspy, do błota, czy to się komuś podoba, czy nie. To nie kierujący ma go omijać !
    PoRD Art. 14.
    Zabrania się: 1. wchodzenia na jezdnię:
    a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
    b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
    2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi...
    Nie ma ani słowa, że inaczej można zachować się przy przechodzeniu na przejściu i więcej - ani słowa, że można inaczej, gdy pali się na przejściu zielone światło dla pieszych. NIGDY nie wolno wchodzić na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd i NIGDY spoza pojazdu lub przeszkody ograniczającej widoczność drogi.

  • ~HAN 2017-06-23
    17:19:34

    8 1

    Dlaczego na rybnickim portalu dajecie wiadomosci z okolicznych miasteczek? W Rybniku nic sie juz nie dzieje?

  • ~kurier 2017-06-23
    17:34:36

    9 4

    Każdy człowiek który jest nieogarniętym prymitywem nigdy nie będzie poprawnym kierowcą. Każdy cham będzie chamskim kierowcą. Koleżanko Minowa jeśli pieszy nie może wejść na pasy pod nadjeżdżający pojazd czyżby nie mógł w ogóle przechodzić przez jezdnię? Powiedz czemu każde potrącenie i przejechanie pieszego jest przez policje, a potem prokuraturę a potem sądy zasądzane na korzyść pieszego, a przeciwko kierowcy? Czy nie lepiej aby na forach przestrzegać się przed niebezpieczną jazdą i nieostrożnością wobec bezbronnych pieszych? Piszę to jako ko pieszy i zawodowy kierowca. W innych krajach kierowcy bardzo szanują prawa pieszych. Czyżby tam kierowca nie odczuwał wyższości nad innymi?

  • ~pprywatne 2017-06-23
    19:47:45

    6 5

    ~kurier Jeśli jesteś zawodowym kierowcą, to powinieneś wiedzieć, że w Polsce pieszy nie ma pierwszeństwa. Powinieneś też wiedzieć, że samochód nie stanie w miejscu jak wryty. W innych krajach są inne przepisy i nie chodzi tu o poszanowanie tylko bezpieczeństwo.

  • ~ 2017-06-23
    20:10:22

    5 2

    "czyli się rozglądam i przechodzę kiedy nic nie jedzie i prędzej mnie te stające z powodu mnie samochody otrują niż przejadą."

    Ty tak na poważnie? To idź w południe np.: przez Kościuszki, Zebrzydowicką i czekaj godzinę aż ustanie ruch. A jak się ktoś jakimś cudem zatrzyma żeby ci pozwolić przejść, machnij ręką żeby jechał, coby spalanie nie wzrosło. Widać człowieku, że nawet po piwko i zapałki do swojego osiedlowego autem podjeżdżasz.

  • ~marekm71 2017-06-23
    21:27:34

    3 3

    Po zapałki nie jeżdżę, bo nie są mi potrzebne, nie palę a w kuchence też ich nie trzeba. Do osiedlowego sklepu nie jeżdżę, bo nie mieszkam na osiedlu a po piwko jak już, to jadę na rowerze. Na Kościuszki są świtała a Zebrzydowicką codziennie przechodzę bez problemów, się rozglądam i to z daleka od przejścia by zaraz któryś nie hamował, żeby potem po przepuszczeniu mnie nie otruł mnie ruszając, większość samochodów to stare rzęchy które zatruwają środowisko, jak będą w Polsce samochody elektryczne z odzyskiwaniem energii podczas hamowania to będę ostro wymagał stawania przed przejściem dla pieszych. Aktualnie dla mnie, to jest zatrówanie środowiska.

  • ~ 2017-06-23
    22:49:59

    1 0

    "Na Kościuszki są świtała". Szczególnie jasno świecą nad przejściem dla pieszych koło Tygla i PKP.

  • ~mewa74 2017-06-24
    00:40:31

    7 0

    Prawo jazdy mam od lat, chyba nawet dłużej, niż niektórzy z komentujących żyją na świecie ;) Na szczęście mieszkam i pracuję w centrum, więc samochód staram się zostawiać w garażu i poruszać pieszo. Co zauważam, że ostatnio kultura kierowców się poprawiła, bardzo często zatrzymują się i przepuszczają pieszego. Jako kierowca staram się pamiętać o jednym, dojeżdżam do przejścia to zwalniam, bo nigdy nic nie wiadomo. Pieszego przepuszczam zawsze, a już szczególnie gdy jest paskudna pogoda, bo mi nie pada za kołnierz, a jemu tak.
    ~pprywatne, sądź sprawiedliwie- piesi ze słuchawkami, a kierowcy z komórką przy uchu, czy ślący sms? Tych nie widzisz? Kierowca może zasłabnąć... A pieszy na przejściu nie może? Czasem się może potknąć, coś mu wypaść z ręki i wierz mi nie miałby wtedy szans, bo ledwo zrobi kilka kroków przez pasy, już ma takich, którzy przejadą mu po piętach, bo zobaczyli trochę wolnego miejsca.
    Moje dzieci mieszkają na Wyspach Szczęśliwych. Gdy jesteśmy w odwiedzinach, to zawsze podziwiam kanaryjskich kierowców, nawet światłami "zamrugają" pieszemu, że ma wolne i może przejść. Na szczęście u nas powoli też idzie ku dobremu.
    ~Lateks, ale kierowca chyba widzi znaki drogowe i wie, że zbliża się do przejścia. Naprawdę tak trudno zwolnić na widok takiego znaku?

  • ~mewa74 2017-06-24
    00:43:36

    10 0

    Tak myślę, że barierki (takie jak na rondzie Wyzwolenia/Gliwicka) przy przejściach dla pieszych bardzo by pomogły.

  • ~truman20 2017-06-24
    17:07:33

    1 4

    ~mewa74 - a dlaczego miasto za pieniądze podatników ma wyręczać kogoś w myśleniu?

  • ~xxxx 2017-06-24
    22:16:31

    4 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~JaJan 2017-06-25
    15:34:57

    0 0

    hehehehe

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4969