zamknij

Wiadomości

Pediatria w Rybniku przepełniona z powodu smogu. Wczoraj reanimowano niemowlę!

2020-02-25, Autor: 

Oddział pediatryczny w Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym nr 3 pęka w szwach! Brakuje miejsc dla dzieci, te wysyłane są do sąsiednich lecznic. To efekt smogu, a w konsekwencji wirusa RSV odpowiadający za problemy z oddychaniem. Młodzi ludzie duszą się z powodu smogu. Wczoraj lekarze musieli reanimować niemowlę.

Reklama

Sytuacja na pediatrii w Rybniku jest ciężka. Oddział jest przepełniony. Tylko na części z małymi dziećmi przebywa 18 małych pacjentów (na 15-łóżkowy oddział)!

- Mamy stan wypełnienia. Dzisiaj wypisaliśmy trójkę dzieci, od razu przyjęliśmy dwójkę nowych pacjentów. Codziennie przyjmujemy dzieci, jest zachowana pewna cyrkulacja. Jednak zdarza się tak, że nie jesteśmy przyjąć nowego pacjenta. Jeżeli dziecko wymaga hospitalizacji to jest przez nas wysyłane do szpitala ościennego. Nikt nie zostaje u nas bez pomocy – tłumaczy dr Katarzyna Musioł, ordynator oddziału pediatrycznego w rybnickim szpitalu.

Jak dodaje nasza rozmówczyni, u dużej liczby dzieci zdiagnozowano wirusa RSV, który powoduje obturację dróg oddechowych. Mówiąc inaczej, dzieci mają problem z oddychaniem, co w przypadku niemowląt jest szczególnie niebezpieczne.

- Wczoraj mieliśmy trudny przypadek. 17-dniowe niemowlę wymagało reanimacji. Zostało przewiezione na OIOM. Intensywnej opieki medycznej wymagał też 10-dniowy noworodek – mówi Katarzyna Musioł.

Wirus RSV łączony jest przez lekarzy z zanieczyszczeniem powietrza – smogiem, który osłabia młody organizm przez co infekcja jest ułatwiona. Choć przez kilka-kilknaście ostatnich dni było wietrznie, wirus daje o sobie znać dopiero po pewnym czasie.

- Taka infekcja rozwija się kilka dni, a nie w momencie, gdy występuje duże stężenie pyłu zawieszonego w powietrzu. Badania wykazują, że w okresie, gdy jest zapylenie powietrza, następuje po czasie wzrost zachorowań na RSV. Można to potwierdzić na naszym oddziale – dodaje nasza rozmówczyni.

O zgubnych skutkach smogu dr Musioł mówiła jakiś czas temu w rybnickim magistracie. W Rybniku z powodu smogu umierają dzieci i to nie jest hasło, a realia oddziału pediatrycznego w rybnickim szpitalu. Ordynator zaprezentowała radnym szokujące dane. Pył zawieszony w powietrzu nie tylko powoduje raka, ale i jest przyczyną guza mózgu u dzieci. Jedno zmarło >>Dr Musioł do radnych: w Rybniku z powodu smogu umierają nasze dzieci!<<

Karny Kopiuch dla trucicieli

Przypominamy o trwającej ogólnopolskiej akcji społecznej Karny Kopciuch. Karny Kopciuch ma na celu pomoc obywatelom zatruwanym przez sąsiadów, którzy używają starych, nieekologicznych kotłów lub spalają śmieci. Organizatorzy w „trzech krokach” mobilizują trucicieli do zmiany postępowania i wymiany źródła ciepła. Dodatkowo, rozdawane są nieodpłatnie naklejki „Karny Kopciuch za trucie sąsiada”.

W ramach akcji organizatorzy poprzez kancelarią adwokacką wysyłają zgłoszonym trucicielom listy. Stanowczo żądają w nich zaprzestania zanieczyszczenia środowiska przez uciążliwe kopcenie z komina. Ale przede wszystkim edukują.

> 8 tygodni akcji Karny Kopciuch. Jakie efekty?

- W wysyłanych listach tłumaczymy dlaczego smog jest szkodliwy, jakie są jego skutki na stan naszego zdrowia, zwłaszcza dzieci. Trucicielom wskazujemy też możliwości uzyskania dofinansowania na wymianę źródła ciepła – tłumaczy Wacław Wrana z grupy medialnej tuPolska, która zainicjowała Karnego Kopciucha.

Więcej informacji o akcji na: www.karnykopciuch.pl

Zapraszamy do współpracy firmy i instytucje!

Organizatorem akcji Karny Kopciuch jest grupa medialna tuPolska. Akcję wspierają partnerzy – firmy i organizacje ekologiczne:

Partnerami medialnymi akcji są:

Chcesz dołączyć do akcji? Zapraszamy do współpracy instytucje, firmy i media! Piszcie do nas na adres [email protected]

Oceń publikację: + 1 + 82 - 1 - 152

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (73):
  • ~Sławek Krybus 2020-02-25
    16:59:26

    Szkoda słów. Lepiej przelać 2mld na ratowanie TVP.

  • ~ 2020-02-25
    17:18:40

    Nawet silny wiatr nie pomaga , a gadanie smrodzącym palaczom o coraz to mniejszej odporności naszych dzieci to bzdury . Nic i nikt śmierdzieli nie przekona oni wiedzą swoje. Pragnę wam kopciuchy przypomnieć ile macie czasu na pójście po rozum do głowy.
    Termin wymiany pieca zależy czasu jego użytkowania:

    kotły eksploatowane powyżej 10 lat trzeba wymienić do końca 2021 roku,
    kotły użytkowane od 5-10 lat, należy wymienić do końca 2023 roku,
    użytkownicy najmłodszych kotłów mają czas do końca 2025 roku,
    kotły klasy 3 i 4 należy wymienić do końca roku 2027.

  • ~ 2020-02-25
    17:20:33

    To teraz wszystkich zwolenników spalania odpadów, kopcenia węglem i minusujących artykuły o szkodliwości ogólnie pojętego zanieczyszczenia powietrza zapraszam do propagowania swoich tez:
    - jak to kiedyś było gorzej a wszyscy byli zdrowi
    - glifosat w jedzeniu nas zabija
    - trujące thuje
    - sieci 5g i promieniowanie kosmiczne
    - spisek międzynarodowy z udziałem George Sorosa
    - chemtrails
    - rtęć w szczepionkach
    - płaska ziemia

    Zapraszam szczególnie Ryszka, Minowa, Ursus itp...

    Stop węglowemu terroryzmowi. Jedynie całkowity zakaz spalania węgla i paliw stałych w indywidualnych kotłowniach domów jednorodzinnych może przynieść wymierną poprawę jakości powietrza.

  • ~Pavel Kolop 2020-02-25
    17:23:48

    Rojeń Pani Musioł nie da się już słuchać. Nie, Pani Doktor, żadni lekarze nie łączą RSV ze smogiem.

    Proszę się dokształcić:
    "Analiza zakażeń syncytialnym wirusem oddechowym u dzieci
    w wieku do 24. miesiąca życia, hospitalizowanych w Klinice Pediatrii,
    Nefrologii i Alergologii Dziecięcej Wojskowego Instytutu Medycznego na przełomie lat 2016 i 2017"

    W licznych publikacjach podkreśla się rolę czynników ryzyka wpływających na podatność na zakażenie wirusem RSV. Jednym z nich jest płeć męska, co zostało potwierdzone również w analizie autorów (69% pacjentów to chłopcy, 31% – dziewczynki). Drugi ważny czynnik to wiek poniżej 6. miesiąca życia, który w badanej grupie dotyczył 73% pacjentów. Do pozostałych czynników ryzyka zakażenia RSV należą: masa urodzeniowa ≤2400 g, wiek ciążowy ≤37. Hbd, karmienie piersią

  • ~Piotr Czaja 2020-02-25
    17:42:32

    Potrzeny jest człowiek od INNOWACJI,czyli Grzegorz Janik.JSW uratuje to szpital też. Taki człowiek orkiestra.Współczesny Luis de Funes.

  • ~Arteks 2020-02-25
    17:51:45

    Węglowe dziady - posłuchajcie tej rady! Przestańcie w piecach smrodzić i małym dzieciom szkodzić. Żyjecie jak dzikusy - szkodzicie jak wirusy.

  • ~Piotr Czaja 2020-02-25
    17:53:43

    20 54

    Levap-Czy ty swoje dzieci karmisz piersią?Jeżeli tak, to czy są zdrowe.

  • ~Piotr Czaja 2020-02-25
    17:57:28

    20 58

    Lopok ze swoją wiedzą medyczną powien się habilitować.

  • ~ 2020-02-25
    18:01:12

    Szkoda słów, ważniejsza jest "Diagnoza", czerwona farba na "drogi" i inne mało istotne dla mieszkańców,
    " słuszne" podejście ma nasza władza

  • ~Arteks 2020-02-25
    18:14:05

    @ursus - szkoda słów, ważniejszy jest nowy samochód, smartfon lub meble od wymiany pieca. Egoizm, skąpstwo i zacofanie na razie zwyciężają nad zdrowym rozsądkiem i ludzką pazernością. Niektórym nie przeszkadza kopcenie i czadzenie nawet szkoły, przedszkola czy przychodni obok których mieszkają. Zero empatii dla tych najsłabszych - dzieci, schorowanych czy seniorów.

  • ~Bananarang2020 2020-02-25
    18:14:35

    68 60

    ~Pavel Kolop
    "Rojeń Pani Musioł nie da się już słuchać. Nie, Pani Doktor, żadni lekarze nie łączą RSV ze smogiem."
    No popatrz pan to się kilku lekarzy zdziwi że nie są lekarzami
    Badania przeprowadzone na blisko 100 tysiącach dzieci - można dogłębnie analizować bo pod linkiem mocno udokumentowany wynikami artykuł naukowy

    https://www.atsjournals.org/doi/10.1164/rccm.201709-1883OC

    Zabawnie widzieć jak ze specjalistą wysokiej klasy, którego osiągnięcia zawodowe są imponujące, w polemikę wchodzi człowiek którego jedynym osiągnięciem w jego 40 letnim życiu jest to, że jest synem swojego ojca. Cała reszta to klapy i porażki poczynając od ha ha ha "śpiewania" przez działalność jako przedsiębiorca na politykierstwie kończąc.

  • ~ 2020-02-25
    18:18:09

    Arteks, właśnie - kupować se skąpstwa mieszkanie w bloku grzanym w nienowoczesny sposób przez kopciucha i krzyczeć głośno w obronie czystego powietrza, chwaląc się "miastotwórczym" mieszkaniem
    Egoizm, skąpstwo i hipokryzja

  • ~qwer 2020-02-25
    18:26:37

    Arteks ilość minusików pod Twoim i innymi komentarzami świadczy tylko o tym jakie mamy tępe i prymitywne społeczeństwo.

  • ~ 2020-02-25
    18:27:06

    Szanowna redakcjo rybnik.com.pl
    Skoro wirus RSV daje o sobie znać dopiero po pewnym czasie (po jakim?) to czy bylibyście być tak uprzejmi i pokazali szczegółowo poziom zanieczyszczeń na terenie miasta Rybnik od 1.01.2020 do dzisiaj ? Chciałbym zobaczyć kiedy było to zanieczyszczenie powietrza powodujące RSV.
    Jak również czy moglibyście porównać to zanieczyszczenie z analogicznym okresem roku ubiegłego i porównali z liczbą zachorowań na RSV w tamtym okresie?

  • ~waldus 2020-02-25
    18:50:50

    38 74

    ~Sławek Krybus: gdybys placil abonament RTV to nie trzeba by bylo wysuplac 2mld z budzetu na telewizje publiczna. Krytykowanie obecnej wladzy jest zasadne ,ale na ich miekscu kazdy inny rzad zrobilby to samo.

  • ~hromqwe 2020-02-25
    19:02:44

    90 41

    Ludzie czy wy nie widzicie propagandy przed wyborami.Ale cieszy mnie fakt ,że elektrownia Rybnik będzie istniała tylko do 2030 Roku.W tedy będę mógł odetchnąć całą piersią .Smog zniknie jak bańka mydlana ,którą tak nadmuchuje UM .i oczywiście portal Rybnik.A cwaniaki z króliczoków dowiedzą się z kąt mieli energię .

  • ~rybnikus 2020-02-25
    19:10:16

    35 51

    Brawo WSS3, te miliardy na TVP należy wydać na zamurowanie wszystkich kominów. W Rybnickiej Kuźni ciepłociągi z elektrowni idą tuż koło chałup ale wonglem grzali dziady i prapradziady, i żyli a nawet jeszcze żyją po 100 lat, więc i oni kopcą, i kopcić będą.

  • ~Sebastian Ryszka 2020-02-25
    19:19:33

    34 50

    ~piotr.kowalski ...."Zapraszam szczególnie Ryszka, Minowa, Ursus itp..."
    Panie Kowalski zapraszałem kiedyś Pana na personalne spotkanie i merytoryczną dyskusję .Obiecałem Panu ,iż włos z Pana głowy nie spadnie .Czysta polemika w prywatnym otoczeniu .Pan jednak woli moje poglądy szkalować publicznie .Może Pan zaprosić któregoś z pana znajomych z Portalu Rybnik jako przyzwoitkę .Dyskusja i wymiana poglądów w sposób bezpośredni z pewnością ograniczy Pana cynizm.
    Czekam na termin i lokalizację spotkania ,by obalić pana poglądy w sposób bardziej dyskretny

  • ~Arteks 2020-02-25
    19:36:34

    41 91

    @qwer - jest nawet gorzej... bo takie @ursusy czy inne dzikusy bronią smrodu jako pewnego rodzaju wartości. ;/ To jest zjawisko które być może poza Śląskiem nie występuje nigdzie. Bo jeśli nawet ktoś pali węglem we Wrocławiu czy Ustrzykach to wie, że prędzej czy później trzeba się tego pozbyć z chałupy jak nie z powodu smogu to z powodu... wykluczenia społecznego czy z powodu wstydu przed innymi. A u nas niektórzy przywiązali się do pieców, brudu, popiołów i syfu jak chociażby @ursus któremu przeszkadza ciepłownia - jeden z najmniej inwazyjnych sposobów na ogrzanie miast. @rybnikus - słusznie napisałeś - dziady. Bo ten kto całe życie palił w piecu nie pozna nigdy komfortu i wygody życia. Dlatego nie dziw się, że młodzi nie chcą już żyć tak jak ich rodzice czy dziadkowie.

  • ~Sebastian Ryszka 2020-02-25
    19:36:54

    19 40

    Panie Kowalski .Po Pana wypowiedziach i po Pana zachowaniu domniemam ,że Pan być może jest izolowany .Oświadczam ,że wiem gdzie jest Gliwicka ,i tam również mogę Pana odwiedzić.

    Oczywiście nie mam na celu nikogo obrazić ,ani szkalować .Moja wypowiedz była typowo czystym humorystycznym ,i nie mającym na celu innym niż zabawą puentom sformułowaniem

  • ~Maksymilian Popeć 2020-02-25
    19:37:23

    11 27

    @blamaż - Prosze bardzo - styczeń 2020r blisko mnie - https://tinypic.pl/hrt6iawm0oxf i styczeń ze stacji WIOŚ na Borkach https://tinypic.pl/tybpz8fjtq1t
    Jak widzisz, stację na Borkach równie dobrze mogli by postawić Bieszczadach i tak samo dobrze odwzorowywałaby powietrze u nas. Jeśli nie masz nosa i nie masz oczu to sorry jesteś tylko człowiekopodobny...

  • ~Piotr Czaja 2020-02-25
    19:52:02

    6 18

    WSS - to szpital wojewódzki.Z jakiej partii jest wojewoda?!

  • ~Sebastian Ryszka 2020-02-25
    19:52:02

    79 38

    ~Arteks .Człowieku Nie mam najmniejszej ochoty kupować pieca 5 generacji ,nie mam najmniejszej woli inwestować w pompy ciepła ,głupotą by było jak bym zmienił mój piec na pelet .Mogę się podporządkować ale na gaz .Ale doprowadzenie gazu w rejon mojej posesji jest "ekonomicznie uniemożliwione" -takie pisma dostaję .Więc odpisuje ,że moje ekonomiczne zasoby uniemożliwiają mi do dostosowania się Waszych dyrektyw.Oczekuję mieć dostępu do wszystkich "źródeł"alternatywnego pozyskiwania energii ,i chcę samodzielnie dokonać wyboru ,z której skorzystam włącznie z "linią ciepłowniczą".

  • ~kir76 2020-02-25
    20:04:46

    13 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~truman20 2020-02-25
    20:07:46

    27 57

    ~Sebastian Ryszka - to ma być jakieś usprawiedliwienie? "Jeśli mi nie podstawią pod nos, to mam wszystkich w dupie i będę dalej kopcił". Takie jest podejście ludzi. Nie dziwi mnie, że ludzie dalej umierają na smog. Dziwi mnie dlaczego akurat dzieje się tak w naszym regionie, jednym z najbogatszych w Polsce - to jest tak zagadkowy fenomen, że nawet amerykańscy naukowcy nie znają odpowiedzi.

  • ~rybnikus 2020-02-25
    20:15:13

    17 28

    ~truman20, to nasza śląska najlepsza tradycja, przecież nawet śpimy na tym węglu.

  • ~ 2020-02-25
    20:41:48

    41 47

    Moich sasiadow-smrodziarzy takie informacje na pewno nie obchodza. Prymitywni emeryci gorniczy, najwazniejsze zeby mu w tylek bylo cieplo, a ze pol ulicy zatruwa, to go nic a nic nie obchodzi

  • ~sarin 2020-02-25
    20:42:26

    64 21

    Przecież ten "nius" jest tylko po to by zareklamować karnego kopciucha.. Chyba stan się nie zgada, więc jakoś muszą przeciwdziałać żeby były wyświetlenia strony.

  • ~VeB 2020-02-25
    22:27:28

    60 18

    Ja tu czegoś nie rozumiem, kiedyś całe Maroko nowiny jak i inne osiedla były ogrzewane piecami węglowymi, bylo o wiele więcej firma które generowały zanieszcyszczenie. W chwili obecnej większość bloków ma centralne ,firmy popadały ,coraz więcej ludzi ma nowe piece zamiast tych starych , a smog coraz większy? Dzieci się wiele trują? Czy kiedyś ktoś z nas na przełomie lat 80-90 nie umiał oddychać z powodu zanieczyszczenia powietrza które było o wiele większe...?

  • ~rybnikus 2020-02-25
    22:35:59

    43 15

    ~VeB, to wiedzą tylko ekoterroryści i Arteks.

  • ~ 2020-02-25
    22:49:34

    15 36

    Bylo mniej smrodzacych domow. Znaczaco mniej

  • ~rosthost1 2020-02-25
    23:32:15

    45 11

    Do p. Dr Musioł. Ile razy reanimowano niemowlęta latem 2019. Od maja do października. Proszę o liczbę. W rolę smogu w wirus RSV nie wątpię. Ale robienie każdego chorego dziecka ofiara smogu. Ach i proszę potwierdzić że wirus RSV nie występuje na Pomorzu, Wielkopolsce, Podlasiu. Tam smogu nie ma!

  • ~ 2020-02-25
    23:52:36

    40 9

    @Maksymilian Popeć,
    jeśli uważasz że obrażenie kogoś nazywając go "człowiekopodobnym" doda Twojej wypowiedzi argumentów to się mylisz. Ale jeśli Ci to sprawia przyjemność to proszę bardzo. A teraz fakty:
    według stacji GIOŚ na ul. Borki - PM10 - wartości średnie dobowe
    styczeń 2019 - średnio 88 ug/m3, minimum 13 ug/m3, maksimum 262 ug/m3
    styczeń 2020 - średnio 48 ug/m3, minimum 19 ug/m3, maksimum 187 ug/m3

    luty 2019 (do 24.02) - średnio 71 ug/m3, minimum 16 ug/m3, maksimum 161 ug/m3
    luty 2020 (do 24.02) - średnio 27 ug/m3, minimum 14 ug/m3, maksimum 72 ug/m3

    Dla porównania - lipiec 2019: wartość średnia 20 ug/m3, sierpien 2019 - 21 ug/m3, czerwiec 2019 - 25 ug/m3.

    Tak więc wychodzi że aktualnie poziom PM10 w lutym jest niewiele wyższy niż latem 2019. A ten artykuł jest że aktualnie mamy bardzo wysoki poziom zachorowań na RSV z powodu zanieczyszczenia powietrza. Czyli wychodzi, że ten wirus ma czas wylęgania ponad 24 dni! A rok temu liczba zachorowań powinna być o wiele wyższa bo jakość powietrza była dużo gorsza niż jest w tym roku.
    Wytłumacz mi, bo nie rozumiem, dlaczego w roku w którym jest lepsza jakość powietrza jest więcej zachorowań na RSV niż w tym w którym jest niższa?

    W styczniu 2020 mieliśmy średnio o 45% niższe stężenie PM10, a w lutym 2020 o 63% w stosunku do roku 2019. Ale mówisz, że stacja na Borki jest niemiarodajna. Więc spójrzmy na stacje monitoringu powierza zainstalowaną na wysokości około 1,2m nad ziemią pośród domów jednorodzinnych opalanych głównie węglem kamiennym dokonującą pomiaru co 2 minuty.
    Styczeń 2020
    PM2.5 wartość średnia 57,5 ug/m3. Powyżej 25 ug/m3 było przekroczone przez 69% czasu. Powyzej 50 ug/m3 - przez 34,3% czasu.
    PM10 wartość średnia 133 ug/m3. Powyżej 50 ug/m3 - przez 71,2% czasu, powyżej 100 ug/m3 przez 13,3%.

    Luty 2020 (do 25.02 do godz. 22:22)
    PM2.5 - średnio 30,9 ug/m3, powyżej 25 ug/m3 przez 41% czasu, powyżej 50 ug/m3 przez 16,7% czasu.
    PM10 - średnio 69,4 ug/m3, powyżej 50 ug/m3 przez 44,4% czasu, powyżej 100 ug/m3 przez 20,3% czasu.

    Bo widzisz, powyższe dane nijak mi się nie składają jako przyczynę wzrostu zachorowań na RSV.

  • ~withings 2020-02-26
    01:41:16

    14 13

    @ursus: "Szkoda słów, ważniejsza jest "Diagnoza", czerwona farba na "drogi" i inne mało istotne dla mieszkańców,"

    Szpital jest wojewódzki, pretensje należy kierować do marszałka (Jakub Chełstowski z PiS), a nie do urzędu miasta. Natomiast jeśli sugerujesz, że miasto miałoby ludziom wymieniać kotły to chyba nie rozumiesz podstawowych prawideł matematyki. W Rybniku jest ok. 20 tys. domów jednorodzinnych, wymiana kotła w każdym kosztowałaby ok. 200 mln złotych, czyli 1/4 budżetu miasta. Co sugerujesz - zamknąć na rok wszystkie szkoły?

  • ~ 2020-02-26
    02:24:46

    35 24

    Panie Ryszka, życzę dużo zdrowia i aby zanieczyszczenie powietrza w Rybniku ( o ile w ogóle Pan tu mieszka) jak najmniej wpływało na Pana zdrowie i kondycję fizyczną. Tak samo jak Panu tak życzę tego całemu Rybnikowi, bo na to zasługuje, to jest na tyle małe miasto, że mieszka się tu przyjemnie (poza sezonem grzewczym) i na tyle duże, że można tu pracować.

    Co do pelletu to w teorii jest lepszy, w praktyce tak samo zależy to od użytkownika, skoro ma Pan kocioł pelletowy to z pewnością wie Pan jak trudno o dobrą jakość, kiedyś barlinkowski dębowy pellet był tani i dobry, teraz jest tylko drogi, a o zmielone meble w formacie pelletu nie trudno. Oczywiście Pan na pewno pali certyfikowany pellet za 1000PLN+ za tonę tak ? Proszę szczerze innym użytkownikom pelletowych kotłow polecić najlepszy certyfikowany pellet dostępny w Rybniku, taki jakiego Pan używa.

    Przy okazji przypomnę, że piec ogrzewa powietrze miejscowo. Kocioł ogrzewa czynnik grzewczy, zazwyczaj wodę w instalacji CO. Skoro Pan używa pieca to zapewne mieszka Pan w mieszkaniu a nie domu. Trudno dom ogrzać piecem. Pozdrawiam

  • ~Karolina# 2020-02-26
    08:03:00

    13 11

    nie szkoda słów, by wszystkich nas to czeka, tylko nie zawsze pomoże ta reanimacja. I czym się tu podniecać? Co z gazem w dzielnicach zachodnim? Miło czytać, że Jejkowice, Gaszowice coś tam próbują, a Rybnik co robi, oprócz kolejnego zadłużenia? Kiedy będzie dostęp do gazu we wszystkich dzielnicach? kiedy będzie zakaz palenia węglem, drewnem? kiedy będzie zakaz używania pojazdów na ropę - olej napędowy? Samo nic się nie zrobi.

  • ~ 2020-02-26
    08:25:51

    28 26

    Tak Pani Karolino, olej napędowy w przypadku samochodów osobowych jest tak samo zbędny jak węgiel kamienny w przypadku domów jednorodzinnych. Nie ma potrzeby stosowania ani jednego ani drugiego w obu przypadkach. Akurat jak chodzi o samochody to szczęśliwie co roku jest obowiązek przebadania spalin, niestety w przypadku domków można emitować co się chce i jak się chce trując siebie i całą okolicę. Dopiero znalezienie kawałka mebla, czy okna albo plastiku jest podstawą do mandatu a i tak ludzie tu w komentarzach są oburzeni, że jak to tak, konfident zadzwonił, a w ogóle to okna stare to świetny opał. Dobrze, że świadomość zagrożenia powoli rośnie, szkoda, że tak powoli.

    Stop węglowemu terroryzmowi. Jedynie całkowity zakaz spalania węgla i paliw stałych w indywidualnych kotłowniach domów jednorodzinnych może przynieść wymierną poprawę jakości powietrza.

  • ~Maksymilian Popeć 2020-02-26
    08:40:33

    9 13

    @blamaż - ten sezon jest diametralnie inny jeśli chodzi o pogodę w stosunku do poprzedniego. Jest ciepło i cały czas wieje. Wieje przez 95% czasu z kierunku południowo-zachodniego. Dni smogowych w 2020r były chyba ze 2. Stacja Borki, z racji swojego położenia jest "czuła" tylko na smog. Ale w naszym mieście w dzielnicach domków nie smog jest najgorszy tylko bezpośrednie wyziewy z kominów. W moim regionie kopci 70-80% domów i stężenia pod tymi chałupami dochodzą okresowo do 4000% PM 2.5! Średnia dobowa wietrznego stycznia to u mnie jak widzisz na wykresie około 100µg/m³ PM2.5 Gdyby pominąć okres nocny, w którym przebywamy w domu, średnia dzienna wynosiłaby około 200µg/m³ PM2.5. Jeśli ktoś tego nie dostrzega, to albo mieszka na blokach i nie przemieszcza się nigdzie dalej niż po centrum miasta albo zwyczajnie nie ma węchu i wzroku. U mnie styczeń 2020r był zdecydowanie gorszy od stycznia 2019r. Świadomość, że 500 metrów dalej ode mnie czy to na wschód czy to na zachód powietrze było całkiem dobre, nie poprawia mojego zdrowia.

  • ~ 2020-02-26
    08:50:54

    29 20

    Dokładnie Panie Maksymilianie. Stacja na Borki jest w miarę dobrze przewietrzana w stosunku do wielu lokalizacji w mieście. Bardzo dobrze, że dzięki pogodzie odczyty są dużo lepsze niż były, ale nadal nie zmienia to problemu lokalnego trucia ludzi przez zatwardziałych kopcicieli. W rzeczywistości wystarczy, że w ścisłej zabudowie trafi się jeden taki osobnik i tak jak Pan pisze realne miejscowe zapylenie wynosi kilka tysięcy procent ponad normę.

    Wymiana kotła węglowego na inny kocioł węglowy nie ważne jakiej klasy nie naprawi tej sytuacji. Jedyne co może pomóc to zakaz korzystania z węgla jako nośnika energii dla indywidualnego budownictwa.

  • ~ 2020-02-26
    10:42:34

    8 13

    ~Arteks 2020-02-25 19:36:34
    "@qwer - jest nawet gorzej... bo takie @ursusy czy inne dzikusy bronią smrodu jako pewnego rodzaju wartości"
    jakie jeszcze urojenia i kłamstwa powstaną w twojej pełnej jadu i nienawiści głowie ?
    ile jeszcze własnych urojeń będziesz zarzucał mi i innym czytelnikom portalu ?
    @ursus któremu przeszkadza ciepłownia - jeden z najmniej inwazyjnych sposobów na ogrzanie miast
    mnie wyzywasz prymitywnie od "dzikusów" (ale czego innego można się po tobie spodziewać ), ale sam jak dzikus, bezkrytycznie bronisz starej technologi grzejącej twój tyłek
    nie miałbym nic przeciwko temu, gdyby ciepło systemowe pochodziło z geotermii, spalania gazu, czy chociażby z nowoczesnych czy chociażby zmodernizowanych do obecnych standardów kotłów na paliwo stałe, ale bezkrytyczna obrona obecnej ciepłowni to tylko hipokryzja

  • ~ 2020-02-26
    10:57:40

    25 14

    Panie Ursus w normalnych warunkach gloryfikowanie starej chwałowickiej elektrociepłowni byłoby rzeczywiście hipokryzją jak to Pan określa. Niestety w Rybniku co sezon grzewczy mamy stan klęski żywiołowej wywołanej niską emisją i w takich warunkach antyczne borsigi są wyznacznikiem nowoczesności i postępu. Ot tak sobie tu w tym Rybniku dziadujemy...

  • ~Arteks 2020-02-26
    11:15:31

    10 19

    @MaksymilianPopeć - nazwijmy to po lekarsku skoro temat jest powiązany ze zdrowiem, dzielnice i miejscowości chałupowe są patologiczne. @ursus - różnica polega w tym, że ja jestem całkowicie dostosowawczy i jeśli właściciel ciepłowni uzna, że trzeba zmienić system ogrzewania na inny - nie zamierzam oponować nawet jeśli miałbym płacić więcej. Pieniądze nie są dla mnie jakąś ważniejszą wartością od czyjegoś zdrowia. Nie mam jednak na to żadnego wpływu. Ty z kolei masz 100% wpływu tym bardziej, że z tego co pisałeś, nabyłeś swoją chałupę niedawno - więc mogłeś to w kalkulować w koszty remontowe. No i niestety cofnąłeś się cywilizacyjnie i jak zwykły wiochmen zamontowałeś u siebie mieszkając prawie w centrum miasta piec na węgiel. A teraz psioczysz bo czekają cię zmiany, a sam chociaż nie masz honoru aby się przyznać do błędu to dręczą cię wyrzuty. I każdego na twoim miejscu by dręczyły. Jak można kopcić na przychodnię czy szkołę? I jak można znajomym czy gościom chwalić się nabytkiem który w XXI wieku kopci... Chyba, że się zatraciło poczucie obciachu. Kominy z ciepłowni są wysokie - kiedykolwiek obserwuję ciepłownię - nigdy nie widzę aby ta jakoś niestosownie kopciła bo ma filtry - których nie ma żadna zacofana chałupa na Śląsku. Zdecydowanie lepiej korzystać z ciepła systemowego niż samemu je produkować, dodatkowo zanieczyszczając powietrze.

  • ~ 2020-02-26
    11:51:18

    16 9

    Arteks 2020-02-26 11:15:31
    "@ursus - różnica polega w tym, że ja jestem całkowicie dostosowawczy i jeśli właściciel ciepłowni uzna, że trzeba zmienić system ogrzewania na inny - nie zamierzam oponować nawet jeśli miałbym płacić więcej. "
    "ty z kolei masz 100% wpływu tym bardziej, że z tego co pisałeś, nabyłeś swoją chałupę niedawno - więc mogłeś to w kalkulować w koszty remontowe. No i niestety cofnąłeś się cywilizacyjnie i jak zwykły wiochmen zamontowałeś u siebie mieszkając prawie w centrum miasta piec na węgiel. A teraz psioczysz bo czekają cię zmiany, a sam chociaż nie masz honoru aby się przyznać do błędu to dręczą cię wyrzuty. I każdego na twoim miejscu by dręczyły. Jak można kopcić na przychodnię czy szkołę? I jak można znajomym czy gościom chwalić się nabytkiem który w XXI wieku kopci... Chyba, że się zatraciło poczucie obciachu. "
    takiego nagromadzenia bredni i kłamstw wynikających z twoich chorobliwych urojeń ,dawno nie czytałem
    ale po kolei
    "nabyłeś swoją chałupę niedawno - więc mogłeś to w kalkulować w koszty remontowe"
    jak już to zostałem właścicielem ( ale nie bezkosztowo ), gdybym miał kupić, wybrałbym zupełnie inną lokalizację i technologię ,
    pudło, bo cały czas inwestuję w remonty
    "No i niestety cofnąłeś się cywilizacyjnie i jak zwykły wiochmen zamontowałeś u siebie mieszkając prawie w centrum miasta piec na węgiel. "
    już kiedyś ci tłumaczyłem ( ale jak sam pokazujesz jesteś odporny na jakakolwiek dyskusję), że były to czasy, kiedy takie kotły były stawiane za wzór ekologi przez nasze miasto i dotowane, to " cofnięcie się cywilizacyjne" to zastąpienie zasypowca kotłem zautomatyzowanym, którego obsługa zajmuje mi o wiele mniej czasu, niż odpisywanie na twoje urojenia, dlatego prymitywne epitety rzucaj sobie raczej w stronę twojej rodziny, a "moralizatorskie" mowy z ust największego hipokryty brzmią co najmniej żałośnie
    z resztą już kiedyś ci pisałem, że traktuję to rozwiązanie przejściowo, gdyż, aby planowane nowoczesne rozwiązania się sprawdziły,trzeba najpierw wykonać inne inwestycje(m.in grzewczą instalację niskotemperaturową, wentylację z odzyskiem ciepła czy termomodernizację), po tych inwestycjach ma sens wymiana źródła ciepła wg nowego zapotrzebowania budynku, ale co ty o tym wiesz, żyjesz w swoim światku, przekonany o swoim monopolu na "prawdę" wolisz skupiać się na hejcie, prymitywnych atakach i wylewaniu jadu
    "jak można kopcić na przychodnię czy szkołę? "
    nie wiedziałem, że mieszkam obok przychodni, czy szkoły, ale wielokrotnie pokazywałeś, że stać cię na nie takie brednie i urojenia,
    jeżeli kopcę, co mi zarzucasz, już kiedyś miałeś przyjechać obkleić mi posesję naklejkami "KK", miało być zdjęcie kopcącego komina i donos do SM,jakoś narazie nic, ale zaproszenie jest nadal aktualne
    " jak można znajomym czy gościom chwalić się nabytkiem który w XXI wieku kopci... Chyba, że się zatraciło poczucie obciachu. "
    jw,
    obciachem dla moich znajomych i gości jest mieszkanie w króliczoku i hurtowe wylewanie swoich żali i frustracji w sieci

  • ~ 2020-02-26
    11:59:41

    10 19

    @Maksymilian Popeć,
    Ale właśnie rozpatrujemy ten rok który dzięki wietrznej pogodzie ma znacznie nizszy poziom zanieczyszczeń niż 2019 a rybnik.com.pl twierdzi że jest najwięcej zachorowań na RSV. Stąd poproszę o informacje ile takich dzieci było w analogicznym okresie 2019. Jak widać dla redakcji jest to zbyt trudne (albo niewygodne i nie pasuje do ich koncepcji), podobnie jak zbyt trudne jest wracanie przez nich do innych spraw o których pisali "do sprawy będziemy wracać".

    A gdzie była redakcja rybnik.com.pl.przez poprzednie 20 lat? Miała wystarczająco dużo czasu na propagandę ekologi i ile w tym temacie zrobila? Hmmm... nic? Dlaczego nie domagała się ograniczen w spalaniu węgla już 10 lat temu? Wtedy nie było złej jakości powietrza? Nie było zachorowań na RSV?

    A podawanie poziomu zanieczyszcen w procentach jest robieniem wody z mózgu bo nie piszesz czy chodzi Ci o wartości chwilowe, średnie 1h czy średnie dobowe, jak również jaki poziom to 100%: 25 ug/m3? 12 ug/m3? A może 13,1ug/m3 jak mówi PIJP.
    Jak myślisz dlaczego CAQI przyjmuje dla PM2.5 za 100% wartość 25 ug/m3 a nie 12 ug/m3 jak twierdzi WHO? Dlatego że tak niski poziom normy na terenie UE powodowałby ze jest ona przekroczona praktycznie cały rok. Jest o tym nawet napisane w dokumentacji dotyczacej CAQI.

    To że przebywasz w domu nie sprawia że oddychasz powietrzem pozbawionym zanieczyszcen tylko tym samym co na zewnątrz (chyba ze masz filtr na dolocie lub oczyszczacz) więc nie rozumiem rozróżniania na dzień i noc.

    Reasumując: jak redakcja poda liczbę zachorowań na RSV przez ostatnie 2 lub 3 lata i zestawi to z jakością powietrza w tym czasie i otrzyma logiczna korelacje to ja uwierzę że to jest prawda.

    @piotr.kowalski,
    Dlaczego olej napędowy jest zbędny w przypadku samochodów osobowych? Tym bardziej że normy emisji związków w spalinach w silników diesla są bardziej restrykcyjne niż dla benzynowych.

  • ~Arteks 2020-02-26
    12:36:18

    14 18

    @ursus - jaką trzeba być nieczułą skamieliną aby pod artykułem w którym lekarze specjaliści wiążą zachorowania dzieci z węglowym dymem atakować innych, pisać głupie elaboraty i bronić węglowych pieców! A na twoim miejscu nie byłbym taki pewny, że twoi znajomi się nie śmieją z twojego zacofania za plecami - chyba, że otaczasz się samymi piecowymi prostakami. To wtedy możecie się dowartościowywać i przemilczać takie informacje jak ta - o tych chorujących niemowlętach, a poruszać np. tematykę oszczędności jakie macie z palenia w węglowych piecach i na co je przeznaczycie.
    Smutna, szara kostka z piecem w piwnicy to współczesny symbol dziadowania, a dymiące zespoły kostek z jakiegoś wyższego punkty wyglądają jak osiedla patologicznych faweli. :/

  • ~Maksymilian Popeć 2020-02-26
    13:13:59

    5 4

    @blamaż
    Ale jakich ty danych oczekujesz? Powietrze to nie woda, w jednym miejscu jest syf totalny w drugim jest czysto (chyba że jest smog i wszystko stoi od dłuższego czasu). Piszę Ci jak wół, że u mnie styczeń 2020r był gorszy niż 2019r z dwóch powodów - był ciepły a wówczas wszyscy wędzą w swoich kotłach zamiast palić i wiało ze smrodliwego kierunku. Już ta jedna informacja wystarczy aby zachorowań mogły być więcej.

    20lat temu, chyba nie mieszkałeś w Rybniku prawda? Jeszcze 10lat temu liczba kopcących chałup była zdecydowanie mniejsza.

    Widzę że nie rozumiesz podstawowych kwestii, jeśli podaję wartość PM2.5 bez dodatkowego określenia, że jest to wartość roczna, stuletnia czy dobowa, to wiadome jest że jest to wartość chwilowa.
    Nikomu nie robię wody z mózgu, Ty robisz chaos. Wiadomo nie od dziś, że w PL odnosimy się do 100% przy wartość 25ug/m3 PM2.5

    W nocy powietrze jest zdecydowanie lepsze bo mało kto idzie dorzucać do pieca przy tak ciepłych nocach i mało kto lubi spać przy 30st C. I nawet gdy wieczorem jest wysoki poziom zapylenia, to przy wietrznej i czystej nocy, szybko spada poziom zapylenia. Tym bardziej przy sprawnej wentylacji.

  • ~ 2020-02-26
    14:40:38

    7 4

    Więcej wungla, jeszcze jest miejsce na zwałach.

  • ~ 2020-02-26
    15:00:50

    13 7

    ~Arteks 2020-02-26 12:36:18
    "@ursus - jaką trzeba być nieczułą skamieliną aby pod artykułem w którym lekarze specjaliści wiążą zachorowania dzieci z węglowym dymem atakować innych, pisać głupie elaboraty i bronić węglowych pieców! "
    kim ty jesteś?
    człowiek (?) który najpierw rzuca w moim kierunku stek bzdur i pomówień wynikających z własnych urojeń, na odpowiedź na nie , jedynie co potrafi to atakować mnie osobowo, okraszając swoją wypowiedź stekiem prymitywnych epitetów w moim kierunku
    ale nie, nie sprowokujesz mnie i nie zniżę się do prezentowanego przez ciebie poziomu
    tak wygląda z twojej strony "rzeczowa" polemika, którą się wielokrotnie szczycisz
    "Smutna, szara kostka" widzisz, kolejny przykład twoich urojeń
    dlatego siedź sobie dalej w pokoiku twojego "miastotwórczego apartamentu" w pięknym betonowym otoczeniu i pisz swoje kolejne wynikające z urojeń "prawdy objawione", a w ramach własnej terapii pluj dalej jadem w moją stronę, bo jedynie w tym doszedłeś do naprawdę wysokiego poziomu

  • ~sarmata1 2020-02-26
    15:13:26

    1 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2020-02-26
    15:42:33

    6 3

    @Maksymilian Popeć,
    Widzę że dalej koniecznie chcesz mnie obrazić a na dodatek wiesz lepiej gdzie mieszkałem 20 lat temu. Brawo! Oby tak dalej.

    20 lat temu to UM Rybnik dotował wymianę kopciucha na nowszego kopiciucha twierdząc że to działanie proekologiczne.

    A co do robienia wody z mózgu. Odnosisz się z wartościami chwilowymi do 25 ug/m3.
    Możesz nie wiesz ale 25 ug/m3 odnosi się tylko i wyłącznie do średniej 1-godzinnej. Nic więcej. Więc twierdzenie że masz przekroczenie wartości chwilowej bo masz 4000% jest właśnie robieniem wody z mózgu.
    Czym właśnie sam pokazałeś że nie rozumiesz podstawowych kwestii o których się wypowiadasz.

    A i sama norma 25 ug/m3 to robienie wody z mózgu gdyż jest ustalona na takim poziomie nie z powodów zdrowotnych a z powodu uśredniania po całej UE wartości stężeń PM any określić poziom tła zanieczyszczeń. Że zdrowiem to nie ma nic wspólnego.

    Nie ma nigdzie normy dla wartości chwilowych stężenia PM2.5 oraz PM10

  • ~ 2020-02-26
    16:50:22

    3 9

    ~słusznie napisałeś. Kiedyś było mniej kopcących domów i w dodatku ludzie oszczędzali opał. Dzisiaj wszyscy są dobrze sytuowani - zamiast rozwinąć się technologicznie, to niestety wolą palić więcej "wungla" bo ich przecież stać. Żyjemy w krainie gdzie ludzie cenią sobie standardy życia sprzed 100 lat i nawet są z tego dumni.

  • ~Maksymilian Popeć 2020-02-26
    18:26:20

    5 6

    @blamaż
    Rozumiem, że jak Cię łapie policja w zabudowanym, gdy jedziesz 120km/h to mówisz, że jechałeś tak tylko przez chwilę a nie przez całą godzinę... Rozumiem, że jak idziesz w góry i ma być cały dzień +20st a tylko przez 15minut -2st. C to prócz podkoszulki nic nie bierzesz... Normy dla pyłów są ustalone po to tylko, aby zobligować instytucje państwowe do ostrzegania ludzi, gdy te zostaną przekroczone. Ustalono je akurat dla średnich wartości 1h, bo akurat tam im było wygodniej i taki jest system pomiarowy. Ale czy przebywanie w miejscu gdzie przez 5 minut jest zapylenie 1000% PM2.5 czyli 250 µg/m³ gdy przez resztę godziny w powietrzu będzie 5 µg/m³ a tym samym norma godzinna wyniesie "bezpieczne" 25 µg/m³ jest zdrowe? Oczywiście że nie i jak najbardziej a nawet trzeba informować o chwilowych wartościach w stosunku do normy. Jakby ktoś Ci kazał wejść do jaskini, gdzie składowane są odpady radioaktywne i średnioroczna radioaktywność tej kopalni nie przekracza żadnych norm , ale raz na dzień przez 1 minutę dawka promieniowanie jest tam śmiertelna, to wszedłbyś do takiej jaskini?

  • ~hromqwe 2020-02-26
    19:02:32

    6 20

    ~piotr.kowalski PO tylu czerwonych łapkach ,głupiemu by się odechciało ,ale Ty wybitnie idziesz na ich"głupich "lidera .Masz Rację nie poddawaj się ,jak Kasa pasuje ,to żadna praca nie hańbi

  • ~ 2020-02-26
    19:20:30

    21 10

    Panie Maksymilianie bardzo ładnie Pan wyjaśnił kwestie poziomów i przekroczeń, każda osoba powinna tak prosto wytłumaczone zagadnienie zrozumieć.

  • ~ 2020-02-26
    19:32:53

    19 11

    Panie Hromqwe tak jak już tu pisałem, ja nie powołuję się na mądrości ludowe czy zabobony jak niektórzy co wypunktowałem w pierwszym moim tu komentarzu, który na tą chwilę ma 120(+) do 180(-), to nie jest przegrana 27:1 jak swego czasu aktualnie rządząca opcja. Stosunek głosów 2 do 3 uznaję za sukces i oznacza to, że ludzie szybciej niż się spodziewałem uświadamiają sobie jak szkodliwe jest niechlujne i nadmierne spalanie węgla w przydomowych kotłowniach.

    Fakty są takie, że odejścia od węgla jako nośnika energii nie da się powstrzymać. Na początku zniknie z przydomowych kotłowni, później z ciepłowni a na końcu z elektrowni. Osoby teraz upierające się przy węglu i indywidualnie inwestujące w tą technologię stracą podwójnie, a podobno to najbiedniejsze osoby w społeczeństwie, których na nic nie stać.

    Mi za mój spędzony tutaj czas nikt nie płaci, ani nie pracuję w branży, która w jakikolwiek sposób zyska na odejściu od węgla, co już wielokrotnie tu pisałem. Jedyne co ja chcę uzyskać to możliwość wietrzenia domu przez cały rok, a nie tylko wybiórczo przez 6 miesięcy poza sezonem grzewczym.

    Smog zabija to fakt, a zanim zabije to ogłupia. To nie są mądrości ludowe wyssane z palca, a dane z wieloletnich badań z całego świata.

  • ~hromqwe 2020-02-26
    21:40:29

    9 17

    ~piotr.kowalski
    Odejście od węgla ,przecież to Nasze dobro Narodowe .Proszę powiedzieć USA ,że mają odejść od ropy naftowej bo to szkodzi ludziom i Naszej planecie"Wycieki ropy do morza ,ogromne wprowadzanie CO do atmosfery,itd". Podejrzewam ,że kolejnego wpisu by Pan już nie wykonał ,a rodzina w pień wycięta .Za atak na Polski surowiec ,i próbę obniżenia jego wydobycia w macierzystym Kraju .Powinna być surowa kara .Ale nasze rządy nie są tak bezwzględne jak Stanów Zjednoczonych

  • ~ 2020-02-27
    01:40:02

    20 8

    Tak Panie Hromqwe, dobro narodowe należy chronić, dbać o nie i za wszelką cenę bronić...

    Zeszłoroczna cena obrony dobra narodowego to ok 500 mln zł, oszustwa księgowe z 2018 w 2019 nie sprostały aby ukryć stratę. Co więcej kopalnie ukrywają straty sypiąc na zwał "czorne złoto" kerego w tej cenie nikt nie chce tym samym urywając kolejne ponad pół miliarda straty, bo w ten sposób można księgować cenę tony węgla "na magazynie" jako okolice 100% wartości, podczas, gdy rynek daje 40% ceny o ile w ogóle.

    Szanowni "Obrońcy Dymu i Smrodu" poza tym co wyżej napisałem odnośnie światowych trendów liczcie się z tym, że oprócz skansenu PRL'u w górnictwie to każda inna branża ma rok składający się z 12 miesięcy a premia jest wypłacana od zysków. Obiektywnie zestawcie to z branżą górniczą, gdzie produkuje się materiał za drogo w sytuacji, gdzie nie ma zbytu i przeciw globalnym trendom w kraju, który jest biedny, a sami pracownicy prezentują poziom Pana Tomasza. Ja nie jestem demagogiem, jak ludzie z opcji rządzącej, szczerzę mówię " Andrzej, to ... upadnie". Pytanie nie brzmi czy, a kiedy. Nie mniej jednak to pytanie jest skierowane tylko do "Obrońców" bo każdy kto ma odrobinę rozsądku to wie, że ta era już minęła i jest gotowy na przyszłość, która na Zachodzie już od ~50lat ma miejsce

  • ~ 2020-02-27
    01:55:13

    20 11

    Brońcie dalej "czornego złota" , upierajcie sie przy biedzie i ubóstwie energetycznym, inwestujcie w wunglowe kotły "kosmicznej generacji" a potem za parę lat biadolcie jak to każdy z Was w butelkę został nabity, i w koszta wpędzony jak teraz Ursus, który upiera się, że ledwie 10 lat temu Urząd Miasta Rybnika kupił mu ekologiczny kocioł węglowy.

    Tak, tak, te same lamenty już tu słyszeliśmy. Pierw było olaboga, co to za problem, że mam gwoździe, kątowniki z ram okiennych, czy tapczanów w popiole, każdemu może się zdarzyć. Potem było, że bez mułu flotu umrze pól Rybnika, bo nikogo nie stać żeby żyć, a czeski niby kamienny to podstawa wsparcia dla polskiego górnictwa. Teraz mamy mało restrykcyjną uchwałę antysmogową i Lary kupuje kopciucha pół roku po jej wprowadzeniu, żeby pokopcić te 3 lata, bo w końcu to mu się należy, bo "on jest z dymu stworzoyny... ja ja ja". I takim tokiem rozumowania dnia 01.01.2022 nagle się okaże, że mandat 5000,- za samo używane niezgodnego z prawem "kopciucha" to będzie coś antypolskiego i zapewne wywołanego przez spisek międzynarodowy pod wodzą Geroge Soros'a a właściciel kotła został ogłupiony chemią z samolotów i jedzenia bo tam glifosat, a tak w ogóle to zatruły go thuje w ogrodzie sąsiada i szczepionka syna szwagra co to ma telefon 5G na promieniowanie kosmiczne a sam smog to dowód tego, że ziemia jest płaska, bo jakby była okrągła i sie obracała, to smog uleciałby w kosmos, który na płaskiej ziemi nie istniej.

    Tak jak wcześniej pisałem, zadymienie obniża inteligencję.

  • ~ 2020-02-27
    06:16:24

    10 19

    ~piotr.kowalski 2020-02-27 01:55:13
    "(...)
    jak teraz Ursus, który upiera się, że ledwie 10 lat temu Urząd Miasta Rybnika kupił mu ekologiczny kocioł węglowy."
    widzę że ma Pan wiele wspólnego z Arteksem i tak samo tworzy własne "prawdy objawione" i zarzuca innym ( w tym przypadku mojej osobie) rzeczy nigdy przeze mnie niewypowiedziane
    proszę nie wmawiać mi własnych urojeń
    to, że jak narazie palę i jeszcze jakiś czas będę spalał węgiel w zautomatyzowanym kotle, nie daje wam z automatu prawa notorycznego obrażania mnie ( i innych tego typu użytkowników) w czyniony tu sposób
    a ostatni Pana wpis o teoriach spiskowych, jest rzeczywistym dowodem na obniżenie inteligencji, dlatego proszę się nie dziwić, że przez normalnych ludzi takie wpisy i ich autorzy nie są traktowani poważnie

  • ~ 2020-02-27
    08:09:42

    19 10

    Wspaniała informacja z Warszawy z wczorajszego popołudnia:

    “Chcemy wyeliminować węgiel używany w indywidualnych źródłach ogrzewania oraz wprowadzić zakaz palenia w kominkach i innych urządzeniach niebędących głównymi źródłami ciepła w dniach z prognozowanym przekroczeniem normy jakości powietrza. Zgodnie z przewidywaniami, będziemy mogli wdrożyć przepisy w IV kwartale 2023 roku” – powiedział podczas kongresu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

    Jeszcze nie jest to całkowity zakaz, ale bardzo dobry kierunek. Czekamy na kolejne miasta. Teraz Rybnik !

  • ~ 2020-02-27
    10:16:28

    3 10

    Panie Hromqwe, Pisał Pan, że wszyscy mnie minusują, a ostatecznie mój pierwszy wpis spotkał się z podziałem głosów 7(+) do 9(-), kolejne mimo lepszych ocen są mniej wiarygodne bo mało kto czyta tak daleko. Jak dla mnie to zaskakująco wysokie poparcie.

    Jeszcze na zakończenie cytat:

    "Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz."

    Stop węglowemu terroryzmowi. Jedynie całkowity zakaz spalania węgla i paliw stałych w indywidualnych kotłowniach domów jednorodzinnych może przynieść wymierną poprawę jakości powietrza.

  • ~Justyna Kaniecka 2020-02-27
    14:33:59

    3 7

    Okropne kopciuchy niszczą nam zdrowie... to się dzieje tu i to się dzieje dziś. Są dofinansowania do ekologicznych kotłów w certyfikatami. To jest ten czas i pora, aby wymienić stare kopciuchy! Zachęcam do skorzystania z rządowego programu Czyste Powietrze na modernizacje kotłowni. Pomajagą wypełnić wniosek, pomagają w doborze kotła https://czystepowietrze.eu/program-czyste-powietrze/wypelniamy-wniosek/

  • ~ 2020-02-27
    21:52:28

    3 8

    Szanowni Ryszka, Minowa, Ursus i pozostałe grono "Obrońców" zapraszam na wieczorny spacer, aura akurat taka jak Państwu odpowiada. No chyba, że jeszcze za mało dymu i smrodu, to szybciutko do kotłowni dorzucić węgla do kociołka, albo dmuchawkę na wyższy bieg ewentualnie tapczanik, ramę okienną czy może meblościankę na szybko do komory spalania dodać ? Pozdrawiam serdecznie.

  • ~ 2020-02-28
    00:37:36

    5 4

    @Maksymilian Popeć,
    idac tym tokiem rozumowania odnośnie wchodzenia do jaskinii nie powinniśmy robić zdjęć RTG gdyż wtedy otrzymujemy dawkę równą kilkukrotnemu promieniowaniu dziennego tła. A jednak takie zdjęcia robimy.
    Poza tym ile wynosi ten "śmiertelny" poziom PM2.5 oraz PM10? To tak żebym wiedział jakiego kategorycznie unikać.

    "Jeszcze 10lat temu liczba kopcących chałup była zdecydowanie mniejsza. "
    Tak to jest jak się wydaje pozwolenia na budowę bez zapewnienia dostępu do sieci ciepłowniczej/gazowej oraz nie wymaga instalowania w nich paliw uznawanych za ekologiczne/odnawialne. Ale to jest akurat wina nie ludzi ale rządzacych. Trzeba było albo najpierw przygotować całą infrastrukturę albo nie wydawać pozwoleń na budowę, a jak już wydawać to wymusić instalowanie ekologicznych źródel ciepła. Co 10 lat temu się nie dało? Jakoś teraz się da.

    @piotr.kowalski,
    u nas zabraniamy używania drewna oraz pelletu w kominkach i kotłach a ci pro-ekologiczni niemcy oraz norwegowie używają go coraz więcej gdyż jest to OŹE.
    Czyli u nich nie powoduje on smogu a u nas powoduje? Zaiste ciekawe.
    To się @Arteks zdziwi bo według niego powinniśmy niemców naśladować...

    A teraz jeszcze kilka pytań:
    1. przechodzimy na pompy ciepła wszyscy. Czy nasz system energetyczny wytrzyma takie obciążenie skoro najwyższe zapotrzebowanie energii wypada w styczniu a chcemy je mocno zwiekszyć? Do dzisiaj nie widziałem nigdzie analizy co będzie gdyby tak się stało.
    2. przechodzimy wszyscy na gaz. A co UE na to odnośnie zwiększenia OŹE które jest przez nią wymagane i jako jedno ze źródeł zwiększenia udziału OZE wskazane jest używanie biomasy oraz biopaliw a sam gaz ziemny jest uznawany za warunkowo ekologiczny i docelowo powinien być zastąpiony... biomasą, której my zabraniamy bo jest złem wcielonym?

    "“Chcemy wyeliminować węgiel używany w indywidualnych źródłach ogrzewania oraz wprowadzić zakaz palenia w kominkach i innych urządzeniach niebędących głównymi źródłami ciepła w dniach z prognozowanym przekroczeniem normy jakości powietrza. Zgodnie z przewidywaniami, będziemy mogli wdrożyć przepisy w IV kwartale 2023 roku” – powiedział podczas kongresu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski."
    Logika której chyba nie jestem w stanie zrozumieć. 20 lat temu był ogólnopolski program dofinansowania wymiany starych kopciuchów na nieco nowsze rzekomo ekologiczne bo z dmuchawą. A dzisiaj uznajemy że te ekologiczne kopciuchy które wtedy propagowaliśmy są przyczyną całego zła mimo posiadania wtedy od 50 lat wiedzy, że spalanie węgla w domowych paleniskach jest szkodliwe.

    Zakaz spalania węgla w Rybniku? My jeszcze nie zaczeliśmy egzekwować uchwały antysmogowej bo już pojawiaja się głosy, że ludzie nie zdążą w niecałe 2 lata wymienić kotłów a chcemy wprowadzać zakazy całkowite? I co, będzie na tyle odwagi żeby wlepiać mandaty wtedy czy zrobimy to metodą na "po polsku" czyli uznamy, że trzeba termin przesunąć bo przecież ludzie zabrali się za to dopiero od pierwszego dnia wejśca zakazu w życie?
    To trzeba było nie uchwalać uchwały antysmogowej tylko oraz razu zakaz całkowity. Po co taka zabawa w kotka i myszkę?
    Inna sprawa, ze jak już pisalem, uchwalono uchwałę antysmogową która nie jest poparta żadnym raportem o ile prognozuje się zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza przez jej obowiązywanie.
    To tak jakby zbudować drogę bez analizy i prognozy przepustowości oraz jej wpływu na poziom hałasu w okolicy a jedynie zrobić to na zasadzie: no, przepustowość będzie a hałas wydaje się, że się zwiększy.

    Osobiście zgadzam się z tym, że gdyby ludzie wiedzieli że przez następne 10 czy 15 lat nie zostanie wprowadzony całkowity zakaz używania węgla i/lub drewna to już teraz wymienialiby kotły na klasy 5 albo kominki na zgodne z ekoprojektem. A tak to wolą poczekać do samego końca bo może ktoś wpadnie na pomysł zakazu spalania np. drewna i po co mają wydawać teraz 4 czy 5 tys na nowy kominek (mimo, że mogą i chętnie by to zrobili już dzisiaj) skoro np. w 2024 mogą zabronić spalania drewna w nim. Czyli zamiast poprawy ekologii dzisiaj mamy wieksze zanieczyszczenie aż do ostatnich dni w których na dzień dzisiejszy można ich używać. Osobiście znam takich, który dokładnie tak robią i prawdę mówiac - wcale im się nie dziwię.

    A co do samego RSV to pozwolę sobie zacytować:
    "Czynniki ryzyka zwiększające prawdopodobieństwo zakażenia wirusem RSV:

    niska masa urodzeniowa,
    dysplazja oskrzelowo-płucna,
    mukowiscydoza,
    zaburzenia odporności,
    nadciśnienie płucne,
    wady serca,
    uczęszczanie dziecka do żłobka,
    liczne rodzeństwo,
    rodzeństwo śpiące w jednej sypialni,
    rodzeństwo w wieku szkolnym,
    niski standard ekonomiczno-społeczny rodziny,
    brak karmienia piersią."

    A co do braku miejsc na pediatri w rybinickim szpitalu. W standardzie nie ma ich w całej polsce i nikt z tego powodu nie krzyczy.
    Poza tym wzieliście pod uwagę, że WSS nr 2 w Jastrzębiu od 4 listopada 2019 zwiesił przyjęcia na pediatrię odsyłajac dzieci do Żor czy właśnie Rybnika ?

  • ~ 2020-02-28
    01:27:22

    6 2

    Pozwolę sobie na jeszcze jedno zaczepne pytanie:
    W 2017 roku bym taki miesiąc jak styczeń. Temperatury w nim sięgały -20 stopni C.
    9 stycznia średnie dobowe (!!!) stężenie PM10 wyniosło 860 ug/m3
    10 stycznia - 548 ug/m3

    Jak my to przezylismy? Czy wtedy rybnicka pediatria nie pękała w szwach? Nie było wzrostu zachorowań na RSV?
    Bo jeśli w tak wietrzna zimę jest taki problem to co się działo wtedy? Tylko że... jakoś nie mogę sobie przypomnieć informacji o przepełnionej pediatria i epidemii zachorowań na RSV w tamtym czasie.

  • ~ 2020-02-28
    01:29:29

    2 8

    Szanowny Blamaż, popełnił/a Pan/i blamaż. Zdjęcia RTG robimy w celu diagnozy stanu zdrowia pacjenta, to nie jest sytuacja taka, że co dziennie naświetlamy siebie promieniami RTG tylko dlatego, że wychodzimy z domu, albo tylko dlatego, że nasz sąsiad uruchamia swój aparat do RTG i jego promieniowanie prześwietla wszystkich w promieniu kilometra. Gdyby rzeczywiście stosować tego typu normy i zabezpieczenia, jakie stosujemy w przypadku RTG i promieni X do benzoalfapirenu czy też pyłów zawieszonych PM to w sezonie grzewczym zostalibyśmy bez ciepła, prądu i możliwości korzystania z silników spalinowych i wychodzenia z domu bo normy byłyby przekroczone dnia pierwszego.

    Benzoalfapiren jest substancją rakotwórczą, pył zawieszony powoduje niewydolność płuc. Człowiek jest w stanie znieść znaczne przekroczenia norm obu substancji w powietrzu, niestety odbija się to na jego potencjalnej długości życia. Jeżeli dla Pana to nie problem skrócić sobie życie o 2-6lat w ramach oszczędności na ogrzewaniu to nie mój problem, niestety moim problemem jest sytuacja, gdy Pan swojego syfu i trucizny nie trzyma w swoim domu, a rozpyla na całe miasto. Wtedy to Pan współ odpowiada za zdrowie i długość życia obcych osób. Niech mi Pan powie, dlaczego Pana komin ma ujście na dachu a nie w salonie ? Może pora być postępowym i skoro dym to nie problem a wartość dodana to pora wpuszczać go do swojego domu bezpośrednio bez udziału atmosfery ? Czy może wtedy zauważyłby Pan pewien drobny problem ? Może byłoby trudno oddychać ? Czy Pan może jesteś beztlenowcem ?

    Ktoś tu porównywał kopcenie do ruchu drogowego, porównanie było oczywiście nie trafne. Prawidłowe porównanie powinno być takie, że ten kto truje jest traktowany jak ten co jedzie pod wpływem alkoholu lub środków psychoaktywnych. To że dziś nie zabił, nie znaczy, że potencjalnie nie zabija. Kara więzienia za spalanie odpadów jest właściwą karą.

  • ~ 2020-02-28
    01:42:26

    1 9

    Panie Blamaż, Stawia Pan 2 pytania, które są kierowane do de facto rządzących, bo spółki energetyczne są praktycznie w 100% państwowe. Na to Pytanie odpowiedział już Panu Arteks niedawno a ja dawno temu. Jeżeli przestanie Pan magazynwoać węgiel w pywnicy to przestanie Pan mieć ten problem, bo to nie od Pana będzie zależało. Zaraz Pan zapyta o bezpieczeństwo energetyczne, to ja w odpowiedzi zapytam ile litrów paliwa do samochodu Pan magazynuje w domu ? 100l ? 1000l ? zapewne poniżej 10l, bo paliwo jest na stacjach. Tak samo energia jest w "kablach" lub w "rurze" i to od decydentów, których wybieramy zależy, aby tam była. Tak samo jak infrastruktura drogowa, kolejowa etc.

    Brakuje w Pana wyliczance punktu 3. Punkt 3 powinien brzmieć: Zostajemy przy węglu, dalej kopcimy i smrodzimy stajac się pośmiewiskiem Europy i szczęśliwie w dymie i smrodzie umieramy szybciej niż byśmy mogli bez niego.

  • ~ 2020-02-28
    01:49:34

    1 7

    Odnosząc się ogólnie do terminów, zakazu itp. Panie Blamaż proszę zwrócić uwagę, że ja tylko przestrzegam, że przy aktualnych trendach ten zakaz, o którym ja mówię to pojawi się szybciej niż się spodziewamy i Pan Lary, Minowa, Ryszka czy Ursus mogą się zdziwić. Faktem jest, że bardzo luźna uchwała antysmogowa, która powstała w momencie gdy normy zostały mocno przekroczone nie jest póki co respektowana a ludzie nie mają zamiaru się do niej dostosować, ale co to zmienia? Prostsze będzie egzekwowanie mandatów, bo nie trzeba bedzie szukać tapczana, ramy okiennej czy meblościanki, starczy tabliczka znamionowa lub jej brak.

  • ~ 2020-02-28
    01:59:49

    2 9

    Panie Blamaż, gdyby Pan choć wykazał odrobinę ale to na prawdę odrobinę chęci, to w komentarzach tu, znalazłby Pan odnośnik do artykułu tłumaczącego powiązanie RSV - ogólnie pojęte zapylenie. Artykuł podpisany przez profesorów, niestety trzeba znać angielski.

    Pan przekopiował wyliczankę, ja też potrafię :

    Smog a zdrowie:
    - Choroby układu sercowo-naczyniowego
    - Choroby układu oddechowego
    - Nowotwory
    - Problemy z płodnością, negatywny wpływ na przebieg ciąży i rozwój płodu
    - Alergie
    - Choroba Alzheimera
    - Depresja, niższe poczucie szczęścia, spadek IQ u kolejnych pokoleń

    Na ostatni punkt zwracałem tu już uwagę, SMOG ogłupia, pozdrawiam wszystkich zwolenników węgla.

  • ~ 2020-02-28
    02:02:57

    0 10

    Stop węglowemu terroryzmowi. Jedynie całkowity zakaz spalania węgla i paliw stałych w indywidualnych kotłowniach domów jednorodzinnych może przynieść wymierną poprawę jakości powietrza.

  • ~ 2020-02-28
    02:06:21

    8 2

    @piotr.kowalski,
    "Niech mi Pan powie, dlaczego Pana komin ma ujście na dachu a nie w salonie ? Może pora być postępowym i skoro dym to nie problem a wartość dodana to pora wpuszczać go do swojego domu bezpośrednio bez udziału atmosfery ?"

    A dlaczego Pana auto ma ujście rury wydechowej poza pojazdem a nie do kabiny? Może pora wpuszczać te spaliny bezpośrednio do kabiny pojazdy bez udziału atmosfery?
    Jaka normę emisji spalin spełnia euro 5? Euro 6? Czy wtedy jest ekologiczny - nie. Bo musi ją spełniać tylko na etapie homologacji oraz tylko w czasie cyklu testowego. A ten cykl ma się nijak do warunków rzeczywistych. Bo chyba że jest certyfikowany według WLTP. Ale to jest dopiero sprawa ostatniego roku.

    "Jeżeli przestanie Pan magazynwoać węgiel w pywnicy to przestanie Pan mieć ten problem, bo to nie od Pana będzie zależało. "
    Nie mogę przestać go magazynować. Przyczyną jest banalna - nie mam go. Jak również instalacji do jego spalania. A nie można przestać magazynować czegoś czego się nie ma.

    "Niestety moim problemem jest sytuacja, gdy Pan swojego syfu i trucizny nie trzyma w swoim domu, a rozpyla na całe miasto. "
    Przykro mi że tak Pana boli że ja az emituje jedynie CO2 oraz H2O. Rozumiem że jest to mniej ekologiczne niz korzystanie z miejskiej ciepłowni opalanie węglem bez instalacji odsiarczania czy energii elektrycznej pochodzącej ze spalania węgla kamiennego ale jakoś będzie musiał Pan z tym żyć.

    Co do uchwały antysmogowej to osobiście bardzo bym chciał żeby była egzekwowana w pełni. Czy tak będzie? Czas pokaże. Znając nasze władze - nie będzie egzekwowana, bo oni chcieli a nie zdazyli, nie wiedzieli, itd

  • ~ 2020-02-28
    02:18:38

    8 2

    @piotr.kowalski,
    To że coś podpisał profesor nie znaczy jeszcze że to jest 100% prawda.

    Przykład: świat naukowy zgodził się w latach 70tych XX wieku że idzie globalne ochłodzenie. Teraz często ci sami naukowcy zgodzili się że idzie globalne ocieplenie.
    Z prognozami zasobów ropy naftowej także ci profesorowie nie trafili jakoś... Prognozami opartymi na badaniach naukowych.
    Był taki czas że profesorowie pisali prace naukowe że cukier to samo zdrowie, potem że jednak tłuszcz, że jajka są źle, potem że jednak dobre dla zdrowia. Czyż nie było czasów że substancje dzisiaj zabronione lekarze przepisywali jako lekarstwo? Dawno bo dawno ale jednak. Także fajnie że taki artykuł o RSV jest ale profesorowie to nie wyrocznia. Ale co do jednego się zgadzam i nigdy inaczej nie twierdziłem - pyły zawieszone powodują problemy zdrowotne.

  • ~ 2020-02-28
    07:38:32

    9 1

    @piotr.kowalski,
    Swoją drogą nie rozumiem Pana logiki. Każe Pan mi, osobie ogrzewającej dom gazem ziemnym, wsadzić sobie wylot spalin do środka domu jednocześnie samemu używając samochodów w silnikiem spalinowym który zanieczyszcen emituje dużo więcej i jakoś wylotu rury wydechowej do środka sobie nie wkłada. Przypomina to manetalnosc Kalego.
    Ale skoro chce Pan być bardziej papieski od papieża, co jest typowo polska przypadłościa, atakując użytkowników gazu ziemnego to Pana sprawa - jeszcze nie rozwiązaliśmy problemu spalania węgla w domach a Pan już ma problem ze spalaniem gazu. Rozumiem że dla Pana ekologiczne jest jedynie ogrzewanie prądem albo ciepłem sieciowym. Ale skoro tak to dlaczego nie używa Pan auta elektrycznego (nie hybrydy)? Bo jak rozumiem według Pana energia elektryczna oraz ciepło sieciowe są ekologiczne bo są z gniazdka oraz z rury a co się wcześniej dzieje to Pana nie obchodzi (logika w stylu @Arteks)
    I tutaj się całkowicie rozmijamy. Bycie eko to nie jest dzialanie tylko tu i teraz. Ale żeby to zrozumieć to trzeba wiedziec czym jest rachunek skumulowanego zużycia energii i emisji oraz ślad węglowy. Ale po co to znac i rozumieć skoro lepiej posłuchać co mówi profesor. Bo przecież każdy profesor jest nieomylnym ekspertem... Tutaj także moje doświadczenia są zupełnie inne niż Pana. I to nie tylko na podstawie przeczytania artykułów które oni napisali.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5076