zamknij

Wiadomości

Ostatni nowoczesny Elf II dotarł do Kolei Śląskich

2020-07-03, Autor: 

PESA Bydgoszcz wyprodukowała ostatniego Elfa II dla Kolei Śląskich. To koniec realizacji umowy z dostawcą, opiewający na bagatela – ponad 255 mln złotych. Nowoczesny skład zaprezentowano dwa dni temu w Katowicach. Jakim taborem może pochwalić się śląski przewoźnik?

Reklama

Ostatni Elf II dotarł do Katowic

Podczas niedawnej konferencji Koleje Śląskie zaprezentowały ostatniego Elfa II, który zamyka realizację umowy z dostawcą.

W konferencji prasowej uczestniczyli: Jakub Chełstowski Marszałek Województwa Śląskiego, Izabela Domogała Członek Zarządu Województwa Śląskiego oraz Aleksander Drzewiecki Prezes Kolei Śląskich.

- To ważny dzień dla Kolei Śląskich. Jestem pewien, że dwa nowe składy wzmocnią potencjał przewoźnika. Stawiamy na bezpieczny i ekologiczny transport. Mimo trudnej sytuacji związanej z COVID-19 Koleje Śląskie odbudowują potencjał, a nowoczesne składy zwiększą bezpieczeństwo i komfort podróży – przekonywał marszałek Jakub Chełstowski.

Z kolei Izabela Domagała, członek Zarządu Województwa Śląskiego podkreślała, że nowe Elfy są inwestycją w rozwój regionu i wyrazem troski o środowisko.

- Podróżowanie koleją jest alternatywą dla samochodów, dzięki temu możemy oddychać czystszym powietrzem. Każdy nowy skład to nowe możliwości i nowe kierunki, które śląski przewoźnik może obsługiwać – dodała.

Nowy skład to trójczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany dla Kolei Śląskich przez PESA Bydgoszcz SA. Pojazd Elf drugiej generacji posiada 154 miejsca stojące i 114 siedzących. Jest przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, ma przyciemniane szyby, przewijak, pojemniki na pieluchy, specjalne uchwyty do mocowania rowerów, klimatyzację, gniazdka elektryczne, toaletę próżniową w układzie zamkniętym i energooszczędne oświetlenie LED.

W nowym Elfie II jest również zamykana przestrzeń dla kierownika pociągu, m.in. z zabudowanym mikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych oraz monitorem umożliwiającym podgląd z kamer wewnętrznych. Elf II posiada interkom zapewniający komunikację podróżnych z maszynistą. Pojazd wyposażony jest również w specjalny system „parkingowy” oraz urządzenia sterowania ETCS i łączności GSM-R. Zainstalowano w nim też wizyjny i dźwiękowy system informacji pasażerskiej powiadamiający o trasie przejazdu.

- Wracamy do normalności. Chcemy się rozwijać, myślimy już o nowej siatce połączeń. Prezentowany pociąg może rozpędzić się do 160 km/h, warto przypomnieć, że w Kolejach Śląskich nowe składy stanowią 75 proc. całego taboru. W związku z utrudnieniami drogowymi w kierunku Tychów zwiększamy dostępność miejsc w naszych pociągach dla podróżujących w tamte rejony – powiedział prezes Kolei Śląskich, Aleksander Drzewiecki.

Inwestycja za grube miliony

Jak dowiadujemy się w biurze prasowym Kolei Śląskich, w sumie w ramach umowy dostarczono 21 szt. pojazdów ELF II. Łączny koszt wszystkich pojazdów to 255 890 000,00 zł netto.

Obecnie Koleje Śląskie w swojej dyspozycji mają ponad 60 pojazdów - sześciu producentów:

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN75 - "FLIRT"

212 miejsc siedzących
284 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN76 - "ELF"

200 miejsc siedzących
250 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 27WEb - "ELF"

282 miejsc siedzących
270 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 22WEd - "ELF 2"

190 miejsc siedzących
150 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 21WEa - "ELF 2"

154 miejsc siedzących
114 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 34WEa - "ELF 2"

102 miejsc siedzących
86 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 14WE

186 miejsc siedzących
195 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 35WE - "IMPULS"

282 miejsc siedzących
319 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny 36WEa - "IMPULS"

156 miejsc siedzących
120 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57AKŚ

168 miejsc siedzących
195 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57KM

204 miejsc siedzących
195 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Uchwyty na rowery
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN71AKŚ

256 miejsc siedzących
260 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Spalinowy Autobus Szynowy typu 221M - SA138

182 miejsc siedzących
210 miejsc stojących
Toaleta dla niepełnosprawnych
Rampa dla niepełnosprawnych
Klimatyzacja
Uchwyty na rowery
System informacji pasażerskiej
Monitoring

Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57

188 miejsc siedzących
195 miejsc stojących
Toaleta

Oceń publikację: + 1 + 21 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~Franz Kawka 2020-07-03
    11:20:05

    7 6

    Super tabor a prędkość na trasie Katowice Rybnik poniżej 50 km/godz. wg, rozkładu a prędkość rzeczywista często poniżej 40 m/godz. czyli w okolicach szybkiego rowerzysty.

  • ~siarzewski 2020-07-03
    14:31:18

    11 1

    ~Franz Kawka

    Prędkości są relatywnie OK na większości trasy.

    Problemem są:

    - szkody górnicze za Orzeszem (KWK Bolesław Śmiały) i w Brynowie (KWK Wujek)

    - jednotor i konieczność mijanek

    - wykorzystana na maxa przepustowość między Ligotą a KTW

  • ~siarzewski 2020-07-03
    14:41:30

    14 1

    Drodzy PISSowcy politycy.

    Zamiast robić propagandę z nikomu niepotrzebnymi pseudo inwestycjami, typu CPK lub kanał Odra-Wisła, ruszcie temat Śląskiej infrastruktury kolejowej.

    Stacja Mysłowice jest trupem. Katowicki węzeł kolejowy leży. Linia Leszczyny- Ligota potrzebuje drugiego toru i korekty łuków na wczoraj. Itd...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5296