zamknij

Wiadomości

Od września dzieci będą poznawać śląskie tradycje. Miasto wprowadza do szkół edukację regionalną

2016-03-02, Autor: 
Od nowego roku szkolnego w czwartych klasach rybnickich szkół podstawowych wprowadzona zostanie edukacja regionalna. Lekcje będą odbywać się raz w tygodniu w ramach tzw. godzin prezydenckich. Przygotowany dla rybnickich uczniów program nazwano roboczo „Rybnik na Górnym Śląsku”.

Reklama

Inicjatywa jest efektem współpracy miasta z przedstawicielami stowarzyszenia DURŚ – Demokratycznej Unii Regionalistów Śląskich. Z pomysłem uruchomienia zajęć w rybnickich szkołach zgłosili się członkowie stowarzyszenia – Józef Porwoł i Alojzy Zimończyk. – Wielu rybniczan śląskie tradycje pielęgnuje w domu, przekazując je następnym pokoleniom w tzw. szkole domowej. Te niezwykle cenne dziedzictwo naszej kultury warto zaprezentować szerzej. Regionalizm jest wartością, którą trzeba pokazywać. Edukację w tym zakresie najlepiej zacząć od najmłodszych lat. Mam nadzieję, że współpraca miasta ze stowarzyszeniem DURŚ będzie twórcza i pokaże regionalizm w nowym świetle, jako wartościowe przesłanie dla młodych ludzi – podkreśla prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Kwestię wprowadzenia edukacji regionalnej w rybnickich szkołach była szeroko analizowana. – Zastanawialiśmy się m.in. na jakim etapie nauki ją wprowadzić. Doszliśmy do wniosku, że najlepszym momentem będzie okres szkoły podstawowej. Wtedy dzieci są na tyle otwarte, żeby atrakcyjnie zaprezentowane treści wzbudziły naturalną ciekawość, która z kolei być może będzie dalej rozwijana samodzielnie – wskazuje zastępca prezydenta Rybnika, Wojciech Świerkosz.

Zajęcia z edukacji regionalnej rozpoczną się więc od 1 września 2016 roku. Będą obowiązkowe w każdej szkole podstawowej w klasach czwartych, w wymiarze jednej godziny tygodniowo w ramach tzw. godzin prezydenckich. Magistrat zaznacza, że w przypadku zainteresowania szkół gimnazjalnych, możliwe będzie także wprowadzenie edukacji regionalnej w ramach zajęć pozalekcyjnych.

Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli pracujących w rybnickich placówkach, prowadzących m.in. lekcje z historii, języka polskiego czy nauczania początkowego. Zostaną oni – w porozumieniu z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym – odpowiednio przeszkoleni. Jak wskazują przedstawiciele stowarzyszenia DURŚ, zainteresowanie środowiska nauczycielskiego tematem jest bardzo duże, a wielu pedagogów ma ukończone tematyczne studia podyplomowe. Sama koncepcja programowa zajęć również zapowiada się ciekawie. 

- Wybraliśmy program nauczania, którego autorami są pracownicy Uniwersytetu Śląskiego. Program został przystosowany dla Rybnika i roboczo nazywa się „Rybnik na Górnym Śląsku”. Będzie bardzo dużo odniesień do miasta i jego historii – wszystko zaś na tle całego Górnego Śląska. Program zakłada 5 kręgów tematycznych: moja rodzina, mój dom, moje sąsiedztwo, okolica, szkoła – czyli Śląsk w ujęciu historycznym i geograficznym. Nie będziemy uczyć gwary, ale każdej lekcji będą towarzyszyć karty pracy, na których znajdą się fragmenty pisane gwarą. Uczniowie będą też mieli zadania-projekty, polegające np. na rozmowie gwarą – tłumaczy Alojzy Zimończyk ze stowarzyszenia DURŚ.

Warto dodać, że organizacja kolejnych zajęć z zakresu edukacji regionalnej będzie możliwa, jeżeli miasto pozyska środki z projektu Modelowa rewitalizacja miast. Kilkaset tysięcy złotych, o które wnioskuje miasto w tym zakresie, będzie mogło zostać przeznaczone na organizację zajęć dotyczących historii i kultury regionu odbywających się także w terenie, w formie wycieczek i warsztatów.

Oceń publikację: + 1 + 26 - 1 - 5

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (26):
  • ~adam33n 2016-03-02
    19:18:41

    29 3

    jestem za! przecież mieszkamy na śląsku i mamy styczność z jej gwarą. jak komuś się nie podoba to proszę wyprowadzić się do swoich rodzinnych stron

  • ~Pedzel 2016-03-02
    19:45:24

    17 3

    Nie wierzę, aby ktoś kto kojarzony jest z Platformą wpadł na taki pomysł, szacunek. Bardzo dobra inicjatywa, życzę powodzenia.

  • ~miastowy 2016-03-02
    20:56:13

    9 3

    Świetny pomysł ! Jeżeli na wiejskiej nie ma ku temu chęci to przynajmniej samorząd może coś zrobić. Co do rządów warszawskich to nie ważne, która to opcja, ale wszytkie po równo mają nas w życi, z tą różnicą że niektóre się z tym nie czają.

  • ~biuro@. 2016-03-02
    21:40:16

    3 24

    Rybnik śląską stolicą kabaretu..

  • ~ 2016-03-02
    22:17:03

    9 3

    Śląsk to kultura od dawien dawna, przyjechali do nas na Śląsk do pracy - tu zjedli pierwszy porządny obiad, tu nauczyli się kultury więc niech dostosują się do nas... dokładnie adam33n ;-)))

  • ~Grisza 2016-03-02
    22:21:47

    9 4

    Bardzo dobry pomysł !

  • ~lukasz76 2016-03-02
    23:19:22

    2 10

    Ciekawe bartezz co ty tam pamiętasz z tamtych lat:) Co do gwary : moje dzieci nie raz w szopce po śląsku występowały , miło że w końcu będzie specjalna lekcja . Pozdr.

  • ~biuro@. 2016-03-02
    23:29:53

    1 8

    bartezz pamięta wodzionka a na deser kopa węgla ( ona miała być do ściepania nie do zjedzenia)

  • ~czorcik 2016-03-03
    06:40:23

    4 12

    No to będą kolejne problemy z ocenami cząstkowymi, semestralnymi, czy na koniec roku!!! Skoro zajęcia będą obowiązkowe, to ta ocena będzie mieć wpływ na średnią ocen...a co jak niektóre dzieciaki (hmm czy też ich rodzice) mają problem z gwarą? po co na siłę zmuszać do "górnośląskości"? tylko dlatego, że tu żyją, bo zmusiła ich do tego sytuacja życiowa?

  • ~lukasz76 2016-03-03
    08:26:58

    1 5

    @ czorcik - spokojnie , czytaj "Nie będziemy uczyć gwary" i" Kilkaset tysięcy złotych... na organizację zajęć ..w formie wycieczek i warsztatów" .Poza tym dzieci raczej pozytywnie zareagują , no i im raczej łatwiej nauczyć się "nowych" języków :P a to takie same zmuszanie jak do bycia patriotą .A co do specyfiki historii Rybnika można się wiele dowiedzieć kto kiedy tu był właściwie u siebie :) Dom – to nie miejsce, gdzie mieszkasz, ale miejsce, gdzie cię rozumieją(Nicht da ist man daheim, wo man seinen Wohnsitz hat, sondern wo man verstanden wird. Christian Morgenstern)..::BozePomagaj::..

  • ~ 2016-03-03
    09:10:37

    5 1

    Jestem jak najbardziej za edukacją regionalną, ale zamiast czegoś, a nie oprócz. Dzieciaki i tak mają mnóstwo godzin, tornistry ciężkie że młode kręgosłupy są nie do uratowania, a przejście z III klasy do IV i tak jest niełatwe (w klasach I-III robi się niewiele i łatwe, a w IV klasie nagle mnóstwo przedmiotów, nauczyciele nowi, sprawdziany itd. Dowalenie w tym miejscu dodatkowego przedmiotu jest złe i dla dzieci, i dla przedmiotu).

  • ~ 2016-03-03
    09:32:44

    9 3

    lukasz76 i [email protected] dużo pamiętam jak was to interesuje! pamiętam jak tu po przyjechaniu zjedli pierwszy raz dobry konkretny obiad bo sami opowiadali mi, że u siebie jedli tylko przecierki, zupki i jak dobrze szło to chleb ze smalcem, a swój bagaż jeżeli to bagażem można było nazwać to przywiezli w tej dużej skrzynce po margarynie związanej sznurkiem...;-)) pozdrawiam panowie.

  • ~czorcik 2016-03-03
    09:35:36

    5 3

    luka czyli jak:" Nie będziemy uczyć gwary, ale każdej lekcji będą towarzyszyć karty pracy, na których znajdą się fragmenty pisane gwarą"...i tyle ci powiem, że gwara dla mnie jest "językiem" ojczystym....ale na pewno nie szwabski!!!

  • ~lukasz76 2016-03-03
    12:37:49

    1 14

    @KasiaT z tego co wiem w każdej szkole są szafki można tam podręczniki zostawić i inne rzeczy akurat niepotrzebne w odrobieniu zadania domowego.Godziny te były dotychczas wykorzystywane według potrzeb szkoły np do przygotowania do GWO
    @bartezz zluzuj gacie :) jak ja dobrze pamiętam tu tez się nie przelewało , mięso jadło się "od swięta" mimo ,że dwie świnki w chlewiku i jakieś kurki po placu latały , no chyba że kiery był partyjniok ... :D
    @Czorcik prosza cie ...:)

  • ~Arteks 2016-03-03
    13:55:40

    5 3

    Gwary nie trzeba uczyć bo kto chce to ją zna i się nią posługuje w domu, wśród znajomych czy nawet w pracy. A kogoś kto jej nie lubi - lepiej nie zmuszać do tego. A na historii powinno się obiektywnie i uczciwie uczyć o Śląsku współczesnym, PRL-owskim, międzywojennym, niemieckim, pruskim czy czeskim. Bo historii się nie zmieni. Tymczasem w Rybniku nie w ogóle nie szanuje się okresu do 1922. Nie ma ani jednej ulicy odnoszącej się do ludzi którym coś zawdzięczamy z tamtych czasów - tak jakby ten okres nie istniał. Cenimy różne piękne gmachy z tego okresu ale... nie potrafimy docenić ich projektantów czy mecenasów. Takiego oszukiwania historii nie ma we Wrocławiu, Legnicy czy Szczecinie które zasiedliła ludność z kresów.

  • ~ 2016-03-03
    15:33:26

    11 1

    Szafki w każdej szkole? :) :) No to dowcip:) Szafki nawet gdyby były mają sens tylko na zostawienie tenisówek na wf, reszta jest potrzebna przy odrabianiu lekcji i w domu i przy nauce w domu. Chyba, że kogoś stać na dwa komplety podręczników

  • ~lukasz76 2016-03-03
    17:00:27

    3 10

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 4 kwietnia 2012r.zmieniające rozporządzenie wsprawie warunków i
    sposobu wykonywania przezprzedszkola, szkoły iplacówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej ijęzykowej uczniów należących do mniejszości narodowych ietnicznych orazspołeczności posługującej się językiem regionalnymNa podstawie art.13 ust.3 ustawy zdnia 7 września 1991r. osystemie oświaty(Dz.U. z2004r. Nr256, poz.2572,
    zpóźn. zm.2)) zarządza się, conastępuje:§1. Wrozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej zdnia 14 listopada 2007r. wsprawie
    warunków isposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły iplacówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej ijęzykowej uczniów należących do mniejszości narodowych ietnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz.U. Nr214, poz.1579 oraz z2010r. Nr109, poz.712) wprowadza się następujące zmiany:
    1) w§2 dodaje się ust.4 wbrzmieniu:„4. Złożenie wniosku, októrym mowa w ust.1, jest równoznaczne z:
    1) w przypadku nauki języka mniejszości lub języka regionalnego – zaliczeniem tych zajęć do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia;
    2) wprzypadku nauki własnej historii ikultury ...
    – zaliczeniem tych zajęć do dodatkowych zajęć edukacyjnych
    ucznia.

  • ~lukasz76 2016-03-03
    17:05:12

    1 13

    @KasiaT "Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia w pomieszczeniach szkoły lub placówki możliwości pozostawienia przez uczniów podręczników i przyborów szkolnych oraz swobodnego do nich dostępu. Takie rozwiązanie ma na celu odciążenie dzieci oraz jest jednym z wielu działań dążących do zapobiegania wadom postawy u najmłodszych." Źródło: bip.men.gov.pl zakładka projekty aktów prawnych... Wszystko zależy od zorganizowania dziecku nauki , większość materiału można znaleźć w sieci , drugi komplet podręczników jest zbędny , a zadania i tak robią w ćwiczeniach i zeszytach.


  • ~czorcik 2016-03-03
    17:26:25

    1 2

    arteks pozwolę sobie przypomniec, ze jest ulica Powstańców Śląskich, Basisty.....ale przeciez to ty masz zawsze rację

  • ~Demos e Totalis 2016-03-03
    19:58:10

    2 3

    Hm...Dobra idea. Popieram. W każdym regionie Polski. W wielu tak jest. Warunek jednak konieczny: oby nie służyło to eskalacji płytkiej quasiksenofobii, do której wielu "ideologistów" ma zwykle zapędy, wmawiając społeczeństwu jakie "to i tamto" ważne itp. W tych trudnych (wymagających pluralizmu, obycia, szerokości mentalnej, komunikatywności itd.) czasach, warto o tym pamiętać. No, chyba, że ktoś chce się zacieśniać, zubażać, wyłączać. Efekt jest wtedy łatwy do przewidzenia. Sama Polsza to 37 mln ludzisk, do których trzeba się umieć dostosowywać. To działa wielostronnie. Jakkolwiek mimowolnie...

  • ~ 2016-03-03
    20:27:03

    9 2

    łukasz, nie bardzo widzę się orientujesz zarówno w programie nauki, jak i w wyposażeniu szkół. Jedna rzecz, co ma dyrektor zapewnić, a całkiem inna co realnie zapewnia. Ale to temat-rzeka. I jeśli uważasz, że np piątoklasista odrabia lekcje tylko pisząc w ćwiczeniach, to się grubo mylisz. Należy się np nauczyc lekcji z historii, przygotowac do przyrody - wszystko z podręcznika, w ćwiczeniach i w zeszycie. Książki do matematyki - akurat te, które sa potrzebne codziennie są na dziadowsko ciężkim kredowym papierze. Na zabawę z szukaniem w internecie konkretnych lekcji z danego podręcznika zostawiam tym, którzy się nudzą , ja na takie coś nie mam czasu. Zresztą chyba jest coś takiego jak prawa autorskie i gdyby podręczniki były w internecie (legalnie), to byśmy drukowali, a nie kupowali:) Tak że, Łukaszu, zorientuj się najpierw w temacie, zanim się wypowiesz. Ja pracuję w oświacie od 1994 roku

  • ~lukasz76 2016-03-03
    21:34:40

    1 13

    Wydaje się ,że Pani zbytnio dramatyzuje , podstawówka to nie studia i zagadnienia takie jak ułamki , opracowania lektur , różnorodne opracowania historyczne dostępne są bez jakichkolwiek praw autorskich , pomijając oczywiście całe portale typu odrabiamy.pl . Pani czasu szkoda na szukanie ,choć trwa to 0.10 sek. w google, ok , ale dzieci i tak korzystają z internetu więc ... Nie wiem , chyba moim dzieciakom kieszonkowe podniose ,bo z ocenami dobrymi , z nauką nigdy nie było problemu ... A i jeśli jest problem z szafkami wtedy należy się zwrócić do wychowawcy z problemem za ciężkich tornistrów . Jeden podręcznik na ławkę ? Na drugim ,w tym dniu ,przedmiocie to samo , tyle że kolega przynosi ... Zawsze jest jakieś wyjście , a w przepisach dokładnie określono :Przeciętna waga tornistra uczniów szkół podstawowych (w tym książek, zeszytów i przyborów szkolnych, jednak nie licząc lektur, encyklopedii, itp.)wynosi dla klas:• pierwszych od 3 do 3,5 kg,• drugich i trzecich - ponad 4 kg,• czwartych - ok. 5 kg, a• piątych i szóstych - prawie 6 kg .Głowa do góry. Pozdrawiam.

  • ~Arteks 2016-03-03
    22:46:59

    2 3

    @czorcik - ale ja bardzo często przyznaję rację wielu ludziom i podobają mi się wypowiedzi większości osób na tym portalu. Nie roszczę sobie pretensji do racji w każdym temacie. Natomiast każdego traktują tu tak jak na to zasługuje - twoją domeną jest trollowanie i nikt cię poważnie nie traktuje. Nie czytasz uważnie tego o czym piszę. Szacunek do historii to także uznanie tych którzy w Rybniku żyli, projektowali, działali i inwestowali w każdym czasie jego historii. Brakuje mi np. jakiegoś uszanowania filantropa Haasego, rodziny Donnersmarcków którzy wybudowali kopalnię i ufundowali osiedle mieszkaniowe czy uhonorowanie Rogera dzięki któremu miasto przez wiele dekad miało piękny szpital.

  • ~czorcik 2016-03-04
    06:17:00

    2 3

    arteks super!! "wypomnienie" ci, że są w Rybniku miejsca związane z historią Rybnika i najbliższej okolicy, o których nie wiesz(nie piszesz) jest wg ciebie trollowaniem? Mam nadzieje, ze znów nie spowodujesz usunięcia tego komentarza....a tak żartobliwie: czemu nie ma ulicy, skwerku, parku, ...imienia Zeflika- wszak to takie popularne imię górnośląskie( patrona stolarzy-19 marca wypadają imieniny)

  • ~lukasz76 2016-03-04
    21:44:56

    2 6

    @ KasiaT "Ja pracuję w oświacie od 1994 roku " to czego konkretnie uczysz ?

  • ~mpaproc 2016-03-17
    10:25:40

    1 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4927