Zbliża się wrzesień, uczniowie mają wrócić do szkół, a co za tym idzie zwiększy się ruch w komunikacji miejskiej. Jak jednak „upchnąć” młodych ludzi do autobusów przy obowiązujących obostrzeniach? ZTZ w Rybniku mówi wprost: to niemożliwe. Po mieście musiałoby jeździć 20 dodatkowych pojazdów, ale koszt ich obsługi wynosiłyby ponad pół miliona złotych miesięcznie!
Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku stoi przed nie lada twardym orzechem do zgryzienia. Zbliża się nowy rok szkolny, MEN dał zgodę na powrót dzieci do szkół. Tymczasem w Rybniku obowiązuje nadal tzw. czerwona strefa. Pasażerowie muszą w autobusach zasłaniać usta i nos. Ponadto pojazdy mogą być zapełnione w maksymalnie 50% (miejsca siedzące) lub w 30% (miejsca siedzące i stojące).
Żadnym zaskoczeniem nie jest fakt, że z komunikacji miejskiej podczas roku szkolnego korzystają głównie młodzi ludzie dojeżdżający do szkół. Są linie szczególnie cieszące się zainteresowaniem, a autobusy z porannych kursów były wypełnione po sam dach.
Jeżeli nic się nie zmieni do 1 września z obostrzeniami, wielu uczniów może zostać bez transportu. Z tego problemu zdaje sobie sprawę ZTZ w Rybniku.
- Dokonaliśmy symulacji, co moglibyśmy zrobić, gdyby w Rybniku nadal utrzymywała się „czerwona strefa”, obowiązywałyby obostrzenia, a szkoły były jednozmianowe. Nie ukrywam, transport wszystkich uczniów korzystających do tej pory z komunikacji miejskiej jest fizycznie niemożliwy. Powód jest prosty, nie ma tylu autobusów. Przewoźnicy zaoferowali, że dorzucą jeszcze 10 pojazdów, ale brakuje nam drugie tyle – mówi Łukasz Kosobucki, dyrektor ZTZ w Rybniku.
Jak dodaje nasz rozmówca, Zarząd założył następujący scenariusz: od września z autobusów korzysta tyle samo osób co w 2019 roku. Zostają obostrzenia i 30-procent zajmowanych miejsc.
- Wynik jest taki, od września w Rybniku musiałoby ruszyć 20 dodatkowych wozów. Zwiększyłby się koszt obsługi autobusów o 28 tys. dziennie. W ciągu miesiąca wydatki na komunikację zwiększyłyby się o ponad pół miliona złotych. To jest nie do spełnienia – podkreśla Łukasz Kosobucki.
Ile w takim razie młodych ludzi jeździ autobusami w roku szkolnym? ZTZ w Rybniku nie jest w stanie podać konkretnej liczby.
- Mamy bilety ulgowe, a wśród nich są emeryci. Z uwagi na system i dane osobowe nie zbieramy informacji kto jest uczniem, a kto emerytem – wyjaśnia nasz rozmówca.
Dane są też niepełne z innego powodu – pasażerowie lubią jeździć na gapę.
- Pasażerowie nie kasują biletów i nie ma danych, tylko dzisiaj podpisałem 400 upomnień w tej sprawie – słyszymy.
ZTZ jest w kontakcie z Wydziałem Edukacji UM Rybnik. Dyrektor tej jednostki poprosił urzędników o informacje, w jakim systemie będą uczyli się młodzi ludzie.
- Wiem, że praca będzie się jednak odbywała zmianowo. Zastanawiam się, czy nie wysłać pisma do ministerstwa, bo z tym problemem zmagają się nie tylko mieszkańcy Rybnika. Tak naprawdę problem stanowią zewnętrze dojazdy, największy potok uczniów występuje z gmin sąsiednich – zauważa Łukasz Kosobucki.
Nasz rozmówca zapewnia, że ZTZ w Rybniku robi wszystko, by autobusy nie były zapełnione, a uczniowie dotarli do szkół.
Tymczasem jak informuje branżowy Transport Publiczny, były już minister zdrowia Łukasz Szumowski twierdzi, że wyzwaniem w okresie powrotu dzieci do szkół może być transport publiczny.
- Potwierdza, że specjalny zespół pracuje nad zmianami w tym zakresie. To dość zaskakujące, bo jak dotąd w Polsce nie było ognisk koronawirusa, a na całym świecie korzystanie z transportu publicznego uchodzi za bezpieczne – przy zachowaniu podstawowych środków ostrożności - czytamy.
Jak dalej pisze Transport Publiczny, w swoich ostatnich wypowiedziach Szumowski zwracał uwagę na to, że problemem może być nie sam powrót uczniów do szkół, ale zwiększenie zainteresowania transportem publicznym z tym związane.
– Transport publiczny jest na pewno wyzwaniem. Zespół zarządzania kryzysowego pracuje nad rozwiązaniami na jesień, kiedy w transporcie publicznym będzie więcej osób. Jednocześnie w Polsce w stosunku do innych krajów mamy obostrzenia dość rygorystyczne, a już w powiatach żółtych i czerwonych te obostrzenia są daleko idące – podkreślał były minister.
Portal branżowy przypomina jednak, że dotąd w Polsce nie odnotowano żadnego ogniska koronawirusa w transporcie publicznym, a obawy byłego już ministra nie mają większego związku z tym, gdzie dotychczas dochodziło do największej liczby zakażeń.
Tagi: rok szkolny 2020/2021, czerwona strefa Rybnik, komunikacja miejska Rybnik, ZTZ Rybnik, ograniczenia autobusy, uczniowie Rybnik
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Można wnioskować o 45 tys. zł na wymianę pieca. Kolejki nie ma
41691Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
36303Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
28993Świerklańska: autobus zjechał do rowu. W pojeździe były dzieci (zdjęcia)
26019Powiedział, że ma w bagażu dynamit. Mieszkaniec Czerwionki-Leszczyn nie poleciał do Egiptu
25154Zmarł dr Eryk Kwapuliński – najstarszy praktykujący lekarz w Rybniku
+316 / -18Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+187 / -2Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+152 / -4Sport był jego pasją. Zmarł Ksawery Fojcik – nauczyciel i działacz sportowy
+138 / -10Interna w Rybniku działa, po prawie 3 latach przerwy. Są już pierwsi pacjenci
+127 / -18Komisarz wyborczy: T. Pruszczyński zrzekł się mandatu radnego Rybnika. „Decyzję podejmę po II turze”
37Szczepan Twardoch kontra Maciej Kopiec. Poszło o Łukasza Kohuta. Pisarz doczekał się odpowiedzi europosła
26Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
25"Babciowe" przyjęte. Rodzice otrzymają 1,5 tys. złotych na dziecko
23Byle gdzie, byle zaparkować. Kolejni „mistrzowie” parkowania w Rybniku (zdjęcia)
11Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~ 2020-08-24
15:13:04
Sa jeszcze ludzie, ktorzy o tej porze musza dojechac do pracy.
Bez sensu ta czerwona strefa, albo niech jest i zamknac szkoly, albo ja zniesc i wtedy wszystko normalnie.
Co za idiotyczny PiSowski rzad
~NOWY02017 2020-08-24
15:40:26
To po co "nasz wspaniały" prezydent wybudował tak dużo ścieżek rowerowych???
~kosc88 2020-08-24
16:30:21
Czasami się zastanawiam czy to wszystko dzieje się naprawdę, czy już jestem w pokoju bez klamek
~wojtek74 2020-08-24
17:16:47
Nie wiem skąd ta czerwona strefa skoro Pan Premier przed wyborami ogłosił KONIEC PANDEMI !!!!????
~ 2020-08-24
17:42:54
Ja wiem, że na podwórku tego nie mówią, ale włącz jakiekolwiek media, to dowiesz się, że nadchodzi druga fala pandemii i tak jest w całej Europie.
~j-u 2020-08-24
18:48:45
Niech płaci jak umi kupować niepotrzebne kamienie i inne głupoty to na transport musi być to leży w obowiązku gminy ,jak ni mo to pod latarnia z czelotką z warszawski
~MaciejK 2020-08-24
18:58:09
Problem duży dla szkół srednich, uczniowie dojeżdżaja z wszystkich stron, autobusami i pociągami. Rowerem z Mikołowa nie musza mieć ochoty jeżdzić, szczególnie jak się zacznie Wielkie Rybnickie Smrodzenie, tak że porady pana Piontkowskiego jak zwykle na nic
~piotruos 2020-08-24
20:34:50
Na podwyżki do nauczycieli 3,2 mln złotych się znajdzie, ale 500 tyś na dowóz dzieci do szkoły już nie ? Coś tu chyba jest nie halo!
~Kwinto 2020-08-24
21:17:35
Pól miliona na miesiąc, czyli gdyby Sasin nie przewalił 70 mln można by wozić uczniów przez ponad 10 lat.
No cóż kiedyś chodziło się z buta, było zdrowo i bez ścisku.
~ 2020-08-24
21:59:25
do kwinto - jak obliczono, gdyby nie mafia vatowska PO 250 mld zł - to dzieci jeździłyby do szkoły przez 1001 lat w luksusowych warunkach.
~Kwinto 2020-08-24
22:33:32
A potem żeś sie obudził!
~hromqwe 2020-08-25
06:28:18
~artefakc a jak policzyć kamienice ,i OFE ,Amber ,to można by było każdemu uczniowi w Rybniku kupić autobus z kierowcą na wyłączność .Ale ktoś się nasłuchał bajek o 70 mln,i próbuje zainteresować tym innych
~THE Bill 2020-08-25
08:36:26
To jest smutne, że wieloletnie próby nakłaniania/zachęcania ludzi do korzystania z transportu zbiorowego prysnęły jak banka mydlana i okazuje się, że najlepszy jest transport indywidualny, z którym wszystkie duże miasta walczą. :(
~psyche09 2020-08-25
10:12:52
Pragnę zauważyć, że nikt nie ma zamiaru spóźnić się do pracy, bo dzieciaczki będą jechały do szkoły...
~Arteks 2020-08-25
10:20:18
@The Bill - ale to wynika tylko z polskich absurdów. Problem z koronowirusem jest w całej Europie - ale w innych krajach nie spotkałem się (realnie bo byłem w paru) z jakimiś ograniczeniami w przewożeniu pasażerów przez samoloty, metro, autobusy czy tramwaje. Takich obostrzeń nie ma nigdzie poza Polską. Więc jeśli z jednej strony można wrócić z wakacji samolotem czy pociągiem przez kilka godzin siedząc koło obcych osób - to czemu problemem ma być miejski autobus?
~Arteks 2020-08-25
10:24:04
@artefakc - może była mafia VATowska ale pasażerowie też z tego coś mieli. W czasach PO zakupiono Pendolino, Elfy, Impulsy czy Flirty dla Kolei Śląskich. A w czasach PiS żadnych inwestycji zakupowych... Jeśli jest tyle kasy z VAT to czemu państwo nie pomaga w inwestycjach rozwijających transport?
~hexon 2020-08-25
11:33:02
Można by spokojnie skończyć tą szopkę i przejść na szwecki model "walki z plandemią", ale po co? Jeszcze nie wszyscy ministrowie się dorobili? Dzisiaj info że Polska żebrze o pożyczkę 11mld euro z UE, a wczoraj byliśmy jeszcze krajem mlekiem i miodem płynacym ...
~THE Bill 2020-08-25
12:26:54
Mam pomysł! Zakażmy korzystania z autobusów osobom do 18 rż. Mają młode nogi, niech chodzą piechty..