zamknij

Wiadomości

Most Zamysłowski odzyska dawny blask! Zdjęcia

2018-05-23, Autor: 

Most Zamysłowski wybudowany w 1912 roku odzyska dawny blask! PKP PLK właśnie rozpoczęły remont tego obiektu, przypominającego antyczne, rzymskie akwedukty.

Reklama

- Cieszymy się, że możemy odnowić zabytkowy most nad Nacyną – mówi Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., która prowadzi modernizację - To największy i najładniejszy obiekt na odcinku Rybnik-Sumina, kształtem nawiązujący do starożytnych akweduktów, zupełnie wyjątkowy na Śląsku – komentuje Karniewski.

Remont zabytkowego obiektu jest częścią realizowanej obecnie rewitalizacji linii kolejowych na odcinku od Chybia poprzez Żory i Rybnik do Nędzy. Inwestorem jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. W ramach prowadzonego projektu trwają również zaawansowane prace na wiadukcie nad ul. Chwałowicką w Rybniku.

Obiekt z historią

Doskonale znany mieszkańcom Rybnika i okolic most Zamysłowski to charakterystyczny obiekt o czterech łukach. Wybudowany w 1912 roku most uważany jest obecnie za najwybitniejszy zabytek architektury i inżynierii kolejowej na Śląsku.

- Poza walorami architektonicznymi, most może poszczycić się również ciekawą historią. 1 września wraz z rozpoczęciem II wojny światowej, polscy saperzy wysadzili most chcąc zatrzymać armię niemiecką. W 1942 roku Niemcy odbudowali most, aby… zburzyć go 3 lata później, podczas wycofywania się z ziem polskich. Po wojnie, w latach pięćdziesiątych most został ponownie odbudowany – mówi Bogdan Kloch dyrektor Muzeum w Rybniku.

Rybnicki most po prawie 70 latach, zostanie wyremontowany dzięki środkom, które inwestor pozyskał z Unii Europejskiej.

Most z nowym blaskiem

Prace remontowe obejmują między innymi udrożnienie odwodnienia obiektu. Ekipy budowlane skują skamieniałe zanieczyszczenia i osady, które przez lata tworzyły się na betonowo-ceglanej powierzchni mostu. Następnie metodą strumieniowo-cierną zostanie ona dokładnie wyczyszczona. Metoda ta zwana potocznie piaskowaniem polega na podaniu pod dużym ciśnieniem drobin piasku na czyszczoną powierzchnię.

Po wykonaniu czyszczenia robotnicy uzupełnią wszelkie ubytki, pęknięcia, spoiny. Most zostanie odpowiednio zabezpieczony, a elementy stalowe pokryte powłokami antykorozyjnymi. Na całym obiekcie wymieniona zostanie nawierzchnia torowa. Aby zapewnić sprawny przebieg prac, na czas remontu wyłączony zostanie jeden tor. Zakończenie prac modernizacyjnych na moście planowane jest na koniec września 2018 roku.

Droga Śródmiejska pod mostem

Aktualnie budowana przez Miasto Rybnik Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna zakłada jednocześnie budowę drogi Śródmiejskiej, która będzie przebiegła pod jednym z łuków Mostu Zamysłowskiego.

- Droga Śródmiejska pozwoli na wyprowadzenie ruchu z zatłoczonego śródmieścia wprost na Drogę Regionalną, której parametry techniczne pozwolą na szybki, sprawny i bezkolizyjny dojazd do autostrady A1 – mówi Piotr Kuczera, prezydent Miasta Rybnika - Rybniczanie kochają swoje miasto, tu chcą mieszkać ale często sytuacja zawodowa zmusza ich do pracy w aglomeracji katowickiej. Dzięki nowym inwestycjom drogowym ich czas podróży znacznie się skróci, co bezpośrednio wpłynie na codzienną jakość życia – podkreśla prezydent.

Zakończenie budowy ponad 10 km odcinka drogi Racibórz-Pszczyna i blisko kilometra drogi Śródmiejskiej planowane jest na 2019 rok.

Oceń publikację: + 1 + 39 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (8):
  • ~Terrorysta 2018-05-23
    15:32:38

    16 35

    Szybciej niech się uwijają z tym remontem ,bo graficiarze już śpraje mieszają.

  • ~ 2018-05-23
    19:36:35

    18 4

    Będzie spory kontrast, czysty most a na nim pociąg z szybami jak lufka po stu buchach.

  • ~SuperRybniczanin 2018-05-23
    21:26:16

    23 1

    Odzyskuje blask? Mało powiedziane.... Wygląda przepięknie !

  • ~Jacek Kamiński 2018-05-23
    22:44:26

    7 4

    To co widzimy powstało w 1942 ( most z 1912 był całkiem inny). Czy jest on najwybitniejszym zabytkiem architektury i inżynierii na Śląsku - dyskusyjne. Nie posiada betonowo-ceglanej nawierzchni a kamienną z 1942 i betonową (PRL).

  • ~Lateks 2018-05-23
    22:44:54

    13 2

    100lat temu potrafili tak wybudować dziś nie potrafią nad Wodzisławską, Chwałowicką, Mikołowską czy pod żorską....

  • ~totrzebaskomentowac 2018-05-23
    23:37:47

    15 2

    Most Zamysłowski - większość ludzi nazywa go "cztery mosty ". Za dziecka umawialiśmy się pod " czterema mostami " , na kolei też go tak nazywają.
    Owszem jest piękny, będzie piękniejszy tylko niech to jeszcze zabezpieczą przed graficiarzami, bo szkoda będzie jak go pomalują wandale. A co do jedynego takiego mostu na Śląsku, to ten na Paruszowcu, równie piękny i historycznie porównywalny dozamysłowskiego.
    I już są dwa, w dodatku w Rybniku nie na Śląsku...

  • ~kinbyr 2018-05-24
    12:22:38

    2 2

    hmm....., Piaskowanie na sucho????? Przecież to jest prawnie zabronione. Ciekawe co na to OIP Katowice - Oddział w Rybniku???
    Interesuje mnie też zdanie Rybnickiego Wydziału Ochrony Środowiska na temat prowadzonych tam prac, a w szczególności zanieczyszczenia odpadami z piaskowania rzeki i jej brzegu.
    Czy na pewno taki sposób prowadzenia prac i wydawania publicznych pieniędzy jest właściwy???

  • ~Arteks 2018-05-25
    23:36:57

    5 1

    @terrorysta - tak samo niektórzy straszyli w przypadku przystanku Rybnik Paruszowiec. Ale graficiarze nie zrobią niczego na zabytkowym lub odnowionym obiekcie bo to wbrew ich etykietom i zasadom. A jakiś prymitywny syfiarz będzie się bał monitoringu i odpowiedzialności finansowej. @islamista_za_dwa300 - jednak mimo wszystko częściej zdarzają się brudne auta niż pociągi - szczególnie podczas naszych zapylonych zim. I zresztą one pod tym mostem będą pasować najmniej. @lateks - 100 lat temu tak z takim rozmachem budowali Niemcy. Właśnie prezydent Kuczera buduje z równie dużym rozmachem nową obwodnicę Rybnika, a wkrótce także salę koncertową (projekt wybrany w konkursie) i przepust pod dworcem Paruszowiec. @totrzebaskomentowac - obiekty są rzeczywiście piękne i należałoby je traktować jak każdy inny architektoniczny zabytek. Obydwa w skali Górnego Śląska są unikatowe ale ten nad Wielopolską o którym wspominasz jest jednym z nielicznych wiaduktów ceglanych użytkowanych do dzisiaj na skalę ogólnopolską. Budowano je w bardzo krótkim okresie czasu i powstało ich niewiele. Dość szybko stwierdzono, że kamień, a potem stal są lepszymi rozwiązaniami w budownictwie transportowym.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4971