zamknij

Ekologia

Ministerstwo: tak dla węgla, nie dla mułu

2013-11-22, Autor: 
Ministerstwo Środowiska dementuje informacje o planach wycofania węgla, jako paliwa w domowych paleniskach. Resort opowiada się jednak za zakazem opalania domów mułami, miałem i węglem niskiej jakości.

Reklama

W ostatnich tygodniach media obiegła informacja, że rząd rozważa wprowadzenie zakazu spalania węgla w domowych paleniskach. Taka decyzja mogłaby mieć znaczące skutki dla gospodarki, zwłaszcza na Śląsku.

Interpelację w tej sprawie wysłał do Ministra  Środowiska poseł z Rybnika – Marek Krząkała. - Znaczna część społeczeństwa sięga po węgiel, gdyż nie stać go na inne nośniki. Prąd i gaz są bowiem rozwiązaniem bardziej ekologicznym, ale jednocześnie i dwukrotnie droższym. Sporo mieszkańców opalając budynek węglem, posiłkuje się także wygenerowanymi przez gospodarstwo odpadami, co również nie pozostaje bez znaczenia dla jakości powietrza – napisał m.in. w interpelacji poseł.

W odpowiedzi, ministerstwo zdementowało informację o planowanym wprowadzeniu zakazu spalania węgla . - Rząd Rzeczypospolitej Polskiej obecnie nie pracuje nad programem, który od 2020 roku zakazywałby stosowania węgla jako źródła energii cieplnej w indywidualnych paleniskach domowych – pisze podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Beata Jaczewska.

> Jak rybniczanie walczą z niską emisją? Czy miasto pomaga?

Zaznacza jednak, że ze względu na znaczące przekroczenia pyłu zawieszonego w powietrzu nad naszymi miastami, resort rozważa wprowadzenie wymagań jakościowych dla spalanego paliwa w domowych kotłowniach. – Wprowadzenie takich regulacji prawnych wyeliminowałoby problem stosowania paliw wysokoemisyjnych, takich jak muły poflotacyjne, miał węglowy czy też węgiel złej jakości – wylicza Beata Jaczewska.

 

Ministerstwo wyjaśnia, że chodzi o zakaz spalania  paliw wysokoemisyjnych w nieprzystosowanych do tego małych kotłowniach, w piecach o mocy poniżej 1 MW.

A co Wy sądzicie po propozycjach ministerstwa? Czy wprowadzenie zakazu spalania mułów i miału to dobry pomysł na ograniczenie niskiej emisji? Czekamy na Wasze opinie?

Oceń publikację: + 1 + 44 - 1 - 54

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (42):
  • ~Negro 2013-11-22
    08:09:20

    9 1

    Głos rozsądku. Tak dla węgla, nie dla niskiej jakości paliw: śmieci, mułów, flotów, miałów itp. A co z drewnem? Kto i w jaki sposób miałby przeprowadzać kontrole i nakładać grzywny? Wprowadzenie martwego prawa nic nie zmieni jeśli nie będzie miało skutecznej egzekucji.

  • ~toudi81 2013-11-22
    08:27:31

    81 0

    wszystko pięknie ładnie tylko dajcie ludziom zarobić! płaca minimalna na poziomie 5000 netto i możemy sie bawić w ekologię ! jak zawsze nikt nie mysli o tych, których na to nie stać?

  • ~Tomek_81 2013-11-22
    08:29:48

    2 5

    Jak zwykle coś się tam planuje ale tak do końca to nikt nic nie wie. Powinien powstać jasny rozpisany na lata plan STOPNIOWEGO odchodzenia od trucia się nawzajem, zaczynając od najgorszego badziewia takiego jak muł.

  • ~spirit-of-the-town 2013-11-22
    08:43:47

    33 0

    A czy zakaz spalania niskiej jakości paliw będzie równoznaczny z zakazem zakupu tychże paliw:)?

  • ~minowa 2013-11-22
    09:19:25

    6 5

    Muł czy flot od węgla w bryłach różni się tylko zawartością popiołu, który zostaje w popielniku. W dodatku - daje się nim palić jedynie w stanie wilgotnym, wręcz mokrym - nie ma więc żadnego kurzu czy pyłu ze spalania.

  • ~radius84 2013-11-22
    09:21:50

    18 1

    Jakby montować pochłaniacze pyłu na kominach takie jak na elektrowniach tylko że w wersji kompaktowej (na pewno łatwiejsze w skonstruowaniu) z pomocą finansową UE to każdy mógłby palić w piecu czym chce.

  • ~qwerty 2013-11-22
    09:23:30

    1 44

    Jak juz to stanie sie faktem, to ludzie korzystajacy w tej chwili z mulu zrozumieja, ze ze wzgledu na jego niska kalorycznosc, zastapienie go weglem wcale nie wychodzi drozej. Jesli chodzi o gaz, to wlasnie w strone gazu powinnismy sie kierowac. W tej chwili gaz wciaz tanieje i bedzie tanial. Za kilka lat koszt ogrzewania gazem bedzie tylko niewiele wyzszy (jesli w ogole bedzie wyzszy) niz koszt ogrzewania weglem. O czystosci tego rozwiazania oraz o jego wielkiej wygodzie nie musze chyba pisac...

  • ~obserwator 2013-11-22
    09:24:46

    19 0

    spirit-of-the-town - niech zgadnę, na pewno będzie możliwość zakupu mułu, miału itp. w celach kolekcjonerskich :)

  • ~Negro 2013-11-22
    09:47:19

    14 1

    Okoliczne firemki "wzbogacają" flot zużytymi olejami silnikowymi i innymi palnymi badziewiami, które powinny iść do profesjonalnej utylizacji. Potem się to nazywa "mieszanka energetyczna" i rzeczywiście ma kopa. Spalana w niskiej temperaturze strasznie truje. Np. mieszanka energetyczna 13-17 KJ cena 160 zł netto za tonę

  • ~arszenik 2013-11-22
    09:49:50

    4 1

    minowa..brak mi słów na Twoje dyrdymały.

  • ~riko 2013-11-22
    10:03:19

    33 0

    EKOLOGIA ? 0wszem , tylko ze tona wegla kosztuje 680 zl zas tona mulu ok,200 zl i w tym SEK ?????????

  • ~ 2013-11-22
    10:15:44

    4 24

    Chwała rządzącym że zauważyli problem. Muł jako odpad wogóle nie powinien być opałem. Oby zakaz pojawił się jak najszybciej.

  • ~ 2013-11-22
    10:16:49

    2 18

    Brawo! To rozsądny kompromis, efekty zakazu będzie można ocenić i może się okazać, że w tym stopniu są całkowicie wystarczające.

  • ~ 2013-11-22
    10:37:07

    10 4

    zgadzam się całkowicie z użytkownikiem minowa węgiel czy muł to jedno i to samo tylko że muł bardziej rozdrobniony po prostu inna klasa ziarnowa.A że są nieraz tacy ludzie którzy specjalnie kupują jakies odpady czyli flot zmieszany z skała płonną na własne życzenie,albo zbierają odpady z hołd to już ich sprawa i to tego powiinno się zabraniać a nie wycofywać muł z kopalń :)bo co oni zrobią z tym flotem:)

  • ~adamb 2013-11-22
    10:44:56

    32 2

    @Negro - gratuluję poczucia humoru :) pokaż mi olej silnikowy, który się pali ? ja zwykle zamawiam flot i przyjeżdża on prosto z kopalni - a ja życzę sobie by był w miarę suchy - więc jak go wzbogacić olejem silnikowym ? z drugiej strony jak chciałbyś to zrobić z np. 10-oma tonami ? rozumiem ekologia, ale dla mnie w dzisiejszych czasach przede wszystkim rachunek ekonomiczny !
    Niech lepiej "władza" się zastanowi dlaczego coraz więcej osób pali mułem ? :( ...ale po co ? lepiej przywalić jakiś nowy podatek, dołożyć opłat i wymagań... pytanie skąd ludzie mają na to brać ?
    I niech mi nikt nie wmawia jakiś bzdur odnośnie kaloryczności w stosunku do ceny - węgiel: 700zł/t, flot 380zł/t, muł 250zł/t - w sezonie spalę: 5t węgla ( 3500zł) lub 7t flotu (2660) lub 10t mułu (2500zł) - jak myślisz co wybiorę ?

  • ~minowa 2013-11-22
    11:50:27

    35 0

    W ekogroszku siarka 1,5%, w mule siarka 0,8%. Bez komentarza

  • ~green electricity 2013-11-22
    12:20:01

    16 0

    Mam niestety tylko jednego sąsiada użytkującego kocioł na groszek, z podajnikiem. Z jego komina prawie nigdy nie wydobywa się gryzący żółty dym powstający przy rozpalaniu węgla czy też mułu, bo nie jest on wygaszany. I tylko to jest przyszłość domowych kotłowni - ciągłe spalanie. Tu dochodzimy do problemu: istnieją kotły z automatycznym podajnikiem na miał, tańsze w eksploatacji niż na groszek. Jeżeli zakaz obejmie miał razem z mułem poflotacyjnym to ci użytkownicy ekologicznych kotłów zostaną bez paliwa.

  • ~golf880 2013-11-22
    12:59:38

    2 6

    Ci co chcieli UE zeby jezdzic bez przeszkód do swojej prawdziwej ojczyzny reichu niech teraz płaca jak oni za prawdziwy opał tak jak trza! Wkoncu jak chcecie reichu to go macie hehe. A inaczej reich ja ale palic jak w reichu ni

  • ~kurteczka_on 2013-11-22
    15:17:00

    21 3

    ~qwerty, Paliłem jeden rok węglem z Chwałowic. 5 stów za tonę! W dwa miesięce poszło mi 4 tony! Piec i komin zajebane smołą, że uszczelki z drzwiczek wywrywało przy otwieaniu, a sadze w kominie 2x mi się paliły pomimo stosowania sadpalu. z komina jebało tak samo jak przy flocie. Wróciłem do flotu z Marcela, koszt był w tm czasie 240 pln tona, i w 4 miesiące spaliłem 4 tony! A piec mam Viadrusa a nie badziew spawany w stodole. I co powiesz mądralo?

  • ~minowa 2013-11-22
    16:22:34

    14 2

    Kurteczka - co powiem ? Że flot i muł lepszy od węgla. Wegiel jest za tłusty - piec jest osmołowany, komin pełny sadzy. Za "bogate" paliwo. Musi być "ubozsze" - ja tylko rozpalam węglem, potem wyłącznie mokry muł. Piec jest czysciutki, bez smoły, w kominie zero sadzy. I w sezonie palę "na okragło" bo to ekonomicznie i ekologicznie, rozpalam 1 x na 3-4 tygodnie. Mam w piecu taką wajhę do czyszczenia rusztu, piec TEZAM z Torunia 29kW (większy niz potrzeba, za to idę 2-3 x w ciagu dnia). Z komina niebieskawy, lekki dymek, tylko przy rozpalaniu weglem - czarno-bury. Pozdrawiam.

  • ~ 2013-11-22
    19:33:53

    5 14

    @minowa jeszcze trochę a dzięki takim twoim wypowiedziom dojdziemy do wnioski że pył zawieszony to efekt pożarów buszów w Australii, a palenie papierosów nie powoduje w ogóle dymu i nie jest szkodliwe dla zdrowia... Zgłoś swoje poglądy do jakiegoś naukowego instytutu lub do psychiatry.

  • ~minowa 2013-11-22
    19:52:29

    14 1

    orient, rozważałes pyły z elektrowni ? z ciepłowni ? Słyszałeś nocą przedmuchiwanie kominów sprężonym powietrzem ? Ja tak. A co o kurzu z ulic powiesz ? A o spalinach z samochodów ? A co o pyłach z Czech, z kierunku najczęstszych wiatrów ?

  • ~fukas1 2013-11-22
    21:56:04

    16 0

    ''Z informacji, do których udało mi się dotrzeć, wynika, że w latach dziewięćdziesiątych w Krakowie było ok. 90 tys. pieców na węgiel. Obecnie jest ich ok. 30 tys., a zapylenie cały czas rośnie. To wynika z wielu czynników. Po pierwsze ubodzy mieszkańcy miasta, żeby zaoszczędzić na węglu, palą w piecach, czym tylko się da: śmieciami, butelkami i oponami. Po drugie nie tylko w Krakowie, ale i w całej Polsce nastąpił gwałtowny rozwój transportu samochodowego. W ciągu kilku lat kilkunastokrotnie wzrosła liczba pojazdów o napędzie spalinowym, a rozwiązania transportowe w Krakowie nie zmieniły się od lat kilkudziesięciu. Pomysł całkowitego zakazu używania węgla w mieszkaniach i domach prywatnych może jedynie wywołać uśmiech na twarzy, podobnie jak zamiar wyeliminowania drewna do opalania kominków.''

  • ~ 2013-11-23
    00:16:34

    19 1

    Oto moja propozycja : zwolnić połowę górnictwa z zakazem zakupu węgla i pochodnego , przejść na gaz i w Rybniku będzie lepiej ...... Pozamykają parę marketów i innych przedsiębiorstw usługowych , nikt niczego nie kupi ( bo kogo będzie stać ? ) , byle było czym oddychać , i będzie "gites" dla różnych emerytów policyjnych i innych krzykaczy , których notabene i tak okradną ci na "bezrobociu" ............... Co za tę..... y naród .......

  • ~roni888 2013-11-23
    12:55:24

    11 2

    Domy w mieście należy podłączyć do ogrzewania miejskiego. Ciepłownia na węgiel, oczywiście z filtrami spalin. I nie ma niskiej emisji, i nie rezygnujemy z węgla.

  • ~adamb 2013-11-23
    13:08:37

    10 0

    Ronii888 - przy cenie ciepła z PEC-u taniej wyjdzie mnie ogrzewanie gazowe :) Władze swoje decyzje zawsze motywują ekonomią (przynajmniej oficjalnie hehe)... więc dlaczego dziwią się, że ludzie także starają się wybierać ekonomicznie dla swojego portfela ?
    Mój sąsiad był przyłączony do ciepłociągu (a nie jest biednym człowiekiem) i po JEDNYM sezonie grzewczym zrezygnował montując ogrzewanie gazowe... to o czymś świadczy.

  • ~Arteks 2013-11-23
    17:06:44

    1 16

    @minowa - mnie też tym trochę rozbawiłeś. Mały dymek to jest z kominka albo z groszku i najnowocześniejszych piecy. Z floty jest gigantyczny smród. Owszem, ty o tym możesz nie wiedzieć bo jak możesz jednocześnie rozpalać i oglądać dym z komina? ;P @adamb - a to ciekawe co piszesz bo uważasz w takim razie, że na blokach mieszkają tacy bogacze, że ich stać na PEC, a w domach prywatnych tak biedni ludzie, że stać ich tylko na opalanie mułem i węglem? To niedorzeczne... Mało kto bierze też pod uwagę ile kosztuje go zakup pieca, jego naprawy i utrzymanie, dowóz węgla, wywóz popiołów, a także ile czasu musi spędzić na rozpalaniu i doglądaniu pieca. Pomijam już skrajne przypadki kiedy ludzie zatruwają się czadem. Tego wszystkiego uniknęliby podłączając się do PEC i mając miejskie co. Oczywiście nie wszędzie się da bo nie we wszystkich miejscach są ciepłociągi. Ale jedno jest pewne - wszystkie kamienice i domki które leżą w obrębie dzielnic: Śródmieście, Maroko-Nowiny i Smolna powinne stopniowo być podłączane do ciepłociągu. Słyszałem że w nowym unijnym rozdaniu będzie sporo pieniędzy na likwidację niskiej emisji. Właśnie z takich programów miasto powinno podłączać te budynki do sieci cieplnej. Pamiętam, że ileś lat temu niektórzy nie chcieli podłączać się do kanalizacji bo "będzie drożej". Czy dzisiaj ci sami ludzie chcieliby wrócić do szamb? Na pewno nie i takim samym dobrodziejstwem byłoby dla nich podłączenie się do ciepłociągu. Drożej ale wygodniej i zdrowiej dla sąsiadów!

  • ~sianio 2013-11-23
    17:58:17

    15 1

    Arteks jak zawsze gdy czytam twoje komentarze to się fajnie ubawię.Udajesz człowieka który na wszystkim się zna a w sumie po treści twoich wypocin widać że w du... byłeś i g... widziałeś.Smród z flotu - mylisz się bo jak piec się rozpali to flot spala się bardzo powoli i z komina unosi się dymek.Druga sprawa- podłączenie domów jednorodzinnych do PEC.Ty może mieszkasz w króliczoku o powierzchni 36m2 i twój rachunek za ogrzewanie według Ciebie nie jest za wysoki.Wyobraż sobie ogrzanie domu o powierzchni 120m2.To samo z twoim twierdzeniem o szambach.Ja mam szambo o pojemności 20 m3 i taniej mnie wychodzi opróżnić szambo 4 razy w roku niż co miesiąc płacić za samą kanalizację(bez wody)100zł.No chyba że ktoś bierze prysznic na grubie to rachunki ma niższe.Jak mieszkasz w króliczoku to pierwsze porozmawiaj z kimś co coś w życiu zrobił i na tym się zna a potem się wypowiadaj.

  • ~fukas1 2013-11-23
    19:59:25

    16 2

    Moge potwierdzic nie ma roznicy czy spala sie flot czy wegiel . Czarny dym leci tylko w czasie przykladania do pieca , potem tylko dymek . Arteks zapraszam , mozesz zobaczyc jak to wyglada w rzeczywistosci , moge ci pokazac ! ''Flotokoncentrat często nazywany jest również floto węglem i jest to wydajne paliwo przeznaczone do spalania w kotłach tradycyjnych, węglowych. Śmiało może ono zastąpić węgiel kamienny, bowiem zapewnia wysoką sprawność wytwarzania ciepła. Nieznaczna wilgotność flotokoncentratu sprawia, że można go przechowywać w różnych warunkach. Jedną z kolejnych cech charakterystycznych flotokoncentratu jest to, że dostarcza niewielką ilość popiołu, jaki pozostaje po całkowitym spaleniu tego materiału opałowego. Dzięki temu palenie nim w domowych piecach staje się ekonomiczne i czyste.''

  • ~Arleks 2013-11-23
    23:25:20

    7 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~kurier 2013-11-24
    11:55:14

    4 5

    Smród i smog z czegos się bierze. Jeśli ministerstwo uzna że trzeba zakazać palenia paskuctwem zwanym mułem - to tak będzie. Czasami okien sie nie da otworzyc jak jest bez wiatru a wy tu mądrujecie, że muł to nie jest powód tego. Jeśli nie muł to co?

  • ~smr 2013-11-24
    13:05:30

    2 7

    nikt33 a Twoje potomstwo niech się truje i żyje 50 lat z astmą i innym alergiami jeśli Ci tak dobrze ...

  • ~minowa 2013-11-25
    11:00:44

    3 2

    Arteks, rzeczywiście, niewykonalne jet rozpalanie i zobaczenie po 2 minutach dymu z komina. Mam opaskę na oczach i dom bez okien. A rozpalam drewnem i weglem. Flotem i mułem nie da się rozpalić. Nie ośmieszaj się już lepiej.

  • ~1floyd 2013-11-25
    16:37:50

    3 12

    Jestem za całkowitym zakazem palenia mułem czy flotem. Co więcej, bardzo popularny jest proceder sprzedaży deputatu węglowego przez osoby mające do niego prawo, kupowanie odpadów węglowych. Wiadomo że zyskuje się na tym kasę ale truje innych. Nie przemawia do mnie że węgiel jest drogi itd. W całej Polsce węgiel jest drogi i ludzie go muszą kupić bo nie mają deputatów. Ponadto twierdzę że mieszkanie we własnym domu jest luksusem. Lokator mieszkający w bloku wydaje znacznie więcej na ogrzanie 1m kw. To tak jakby mieć auto z 5l silnikiem, i narzekać że są wysokie koszty jego utrzymania. Zawsze można go sprzedać i kupić mniejsze. Tak można zrobić z domem.

  • ~marekm71 2013-11-25
    20:46:51

    10 1

    A dlaczego ogłasza się duże stężenie smogu w środku lata a nie zimy? W tym i zeszłym roku się alarmowało że występuje smog w lipcu i sierpniu, czyżby ktoś wtedy palił w piecu CO?? Smog w Rybniku występuje odkąd Elektrownia uruchomiła nowo wybudowany niski komin. Zanieczyszczenie zamiast jak kiedyś roznieść się na dużym obszarze, to spada zaraz na Rybnik i okolice. Tak wiem zaraz wszyscy napiszą że elektrownia ma super filtry i dlatego mogła zbudować niski komin. Chyba jednak słabo one działają. A ci wszyscy co tak chcą zakazu bo im w okno wieje niech nie myślą że na blokach im za ogrzewanie nie podniosą cen. W kaloryferach na blokach ciepło się z znikąd nie bierze, tylko z kotłowni które założę się że także liczą każdą złotówkę wydawaną na opał.

  • ~adi52_1 2013-11-27
    23:24:23

    10 0

    Problem jest nie tylko czym się pali ale przede wszystkim w jakich warunkach spala się opał (w jakim piecu). Jak się napierdzieli parę łopat jakiegoś paliwa i to się pomału tli i rozpala to nie ma szans na efektywne i bezdymowe spalanie. Jeśli już spalać jakieś paliwa stałe to tylko w piecach z podajnikiem ślimakowym lub szufladowym na palenisku retortowym. Wtedy jakość opału już nie ma tak dużego znaczenia. Porcja opału jest mocno rozżarzona a tłok lub szuflada podaje do tak rozżarzonej porcji opału niewielką ilość nowego opału z zasobnika. Ja osobiście użytkuję piec z podajnikiem ślimakowym i nie ma szans żeby ujrzeć jak z mojego komina coś się wydobywa. Nawet jak czyszczę sobie komin to nie wygaszam pieca. I szlag mnie trafia jak widzę wokół siebie nowo wybudowane chaty, z których przez pół dnia snuje się ten pieprzony dym. I niech mi nikt nie mówi, że tych ludzi nie stać na piec retortowy. Zastanawia mnie dlaczego w samochodach wprowadza się co rusz jakieś normy spalania, wymagane są przeglądy okresowe a w domu można palić sobie gumowcami. Poza tym Rybnik jest w strefie wiatrów słabych i bardzo słabych i to też ma duże znaczenie jeśli chodzi o zanieczyszczenie. Ale może podczas kolejnych konferencji naukowcy wpadną na to co powyżej napisałem. Pozdrawiam i życzę niskich przekroczeń norm zanieczyszczenia powietrza tej zimy.

  • ~eurobarter 2013-11-29
    11:46:49

    3 1

    PROSTA SPRAWA, PROSZĘ ZROBIĆ REFERENDUM WŚRÓD MIESZKAŃCÓW ,KTÓRZY MAJĄ PRZYDOMOWE KOTŁOWNIE , SAMI WIEDZĄ CZYM PALĄ I WTEDY DOWIEMY SIĘ CO JEST DLA NAS DOBRE.TRUDNO MI ZROZUMIEĆ OPTYMIZM NIEKTÓRYCH LUDZI , KTÓRZY MIESZKAJĄ W BLOKU I CHCĄ SIĘ WYPOWIADAĆ NA TEMAT OPAŁU JAKI MA BYĆ UŻYWANY PRZEZ INNYCH LUDZI. WIEM ŻE ODDYCHAMY TYM SAMYM POWIETRZEM , WIĘC GDY JEST OSIEDLOWA KOTŁOWNIA ,TO PRZEROBIĆ JĄ NA GAZ I WPROWADZIĆ OPŁATĘ X2 I ZOBACZYMY CZY WTEDY TAKI CYMBAŁ BĘDZIE PROEKOLOGICZNY.

  • ~kokosz 2013-12-10
    10:13:35

    2 2

    naczna część społeczeństwa sięga po węgiel, gdyż nie stać go na inne nośniki. Prąd i gaz są bowiem rozwiązaniem bardziej ekologicznym, ale jednocześnie i dwukrotnie droższym. " ALE BZDURY totalne. Gaz nie jest wogóle droższy.... jak nie tańszy w tym momencie. Mam dane z dwóch identycznych budynków jeden opalany gazem i drugi węglem. Wynik? Praktycznie identyczne spalanie (różnica wahająca się raz na korzyść gazu a raz na korzyść węgla nie przekracza 150 zł w skali rocznej) koszt ogrzania tego domu to około 3600 zł rocznie.

  • ~kokosz 2013-12-10
    10:18:36

    5 3

    Dlatego też powinno się od węgla odchodzić, bo się trujemy. W Rybniku regularnie normy przekraczane są 10-20-30 a nawet 50 krotnie. Wdychamy truciznę i trujemy siebie i swoje dzieci. Wjeżdżając na Śląsk a wszczególności do Rybnika z innych regionów polski czuć po prostu SMRÓD jak w kotłowni. Ludzie przebywający ciągle w Rybniku nawet tego zbytnio nie czują bo są przyzwyczajeni. Ale wystarczy zmiana otoczenia albo włączenie zamkniętego obiegu powietrza w samochodzie po czym jego wyłączenie, żeby poczuć ten śmierdzący dym.

    Ślązacy żyją krócej nie z powodu pracy na kopalni, z powodu trucizny którą wszyscy emitują z kominów.
    Na Śląsku jest 60% więcej zachorowań na astmę. Trzeba zlikwidować możliwosć opalania węglem i się skończy . Tak też jest w Niemczech.

  • ~macias81 2014-06-02
    10:22:52

    7 1

    Na miłość boską ile trzeba żeby ludzie zrozumieli że wystarczy trochę chęci i można ogrzewać dom czysto i taniej. Proponuję zapoznać się ze stroną www.czysteogrzewanie.pl Rozpalajcie od góry a poczujecie różnicę jak w powietrzu tak i w portfelu (wiem po sobie). Do włodarzy, może warto byłoby uświadamiać poprzez różnego rodzaju kampanie siebie wzajemnie że można inaczej palić w piecu. Monitoring ze strony straży miejskiej w postaci patroli i kontroli pewnie też by coś dał.

  • ~ 2016-10-31
    14:35:32

    3 2

    Tylko górne spalanie węgla i wszystkie problemy znikają i są jeszcze korzyści finansowe proszę poczytać na tej stronie.
    Www.czysteogrzewanie. pl

  • ~ 2016-10-31
    18:11:01

    5 1

    Buahaha (śmiech przez łzy) - 3 lata nie potrafią nic ustalić. A pensje biorą 10krotnie wyższe od ciężko i uczviwie pracujących ludzi

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5077