zamknij

Wiadomości

Miasto powołuje komunikacyjną spółkę miejską. Ma obsługiwać nowe eko-autobusy

2022-01-05, Autor: 

Kończy się historia ZTZ-u jakiego znamy, a zaczyna nowej spółki komunikacyjnej. Ma działać już od kwietnia i obsługiwać m.in. zeroemisyjny tabor autobusowy. Na powstanie nowej spółki miasto znalazło 5 mln złotych.

Reklama

Powstanie nowa spółka miejska

Aby rozwijać transport publiczny, rybnicki magistraty chce dokonać przekształceń organizacyjno-własnościowych, które polegać będą na utworzeniu komunikacyjnej spółki miejskiej.

Miasto jest na etapie przygotowania odpowiednich dokumentów, które pozwolą na utworzenie spółki. W budżecie na 2022 rok przeznaczono 5 mln zł na kapitał zakładowy spółki, co ma pozwolić na utworzenie infrastruktury do obsługi pojazdów. W Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta zarezerwowano środki na zakup taboru oraz stworzenie zaplecza techniczno-administracyjnego – tłumaczy prezydent Rybnika Piotr Kuczera. Środki te pozwolą na samodzielne funkcjonowanie spółki od początku kwietnia 2022 r., jako podmiotu spełniającego określone zadania, które do tej pory były wykonywane przez Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku – dodaje prezydent.

Spółka przejmie zadania ZTZ-u

Jak dowiadujemy się w magistracie, idea powstania miejskiej spółki komunikacyjnej związana jest z faktem, że formy organizacyjne przewidziane przepisami prawa handlowego są lepiej dostosowane do funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej niż struktury administracyjne.

Konieczne będzie dokonanie odpowiednich zmian na bazie majątku Zarządu Transportu Zbiorowego, którego większość zadań przejmie spółka. Formalnie organizatorem transportu pozostanie niewielka komórka w urzędzie miasta. Działanie takie, będące swoistym „rozparcelowaniem” działalności ZTZ w Rybniku, inspirowane jest dokonanym w ramach przygotowań do tego projektu przeglądem dobrych praktyk, połączonym z wizytami studyjnymi w kilku miastach – wskazuje Łukasz Kosobucki, dyrektor rybnickiego Zarządu Transportu Zbiorowego.

Po swoim powstaniu spółka będzie dążyła do stopniowego przejęcia ok. 50% wolumenu przewozów na naszym rynku. Będzie również świadczyła dodatkowe usługi jak np. dbanie o infrastrukturę przystankową. W drugim etapie funkcjonowania spółki planowane jest rozpoczęcie działalności przewozowej.

Szansa na dotacje

Powstanie miejskiej spółki komunikacyjnej pozwala ubiegać się o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe.

Miasto w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20% taboru spółka zakupi ze środków własnych w formie leasingu. Planujemy eksploatację taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego – zaznacza Piotr Kuczera.

W grudniu 2021 r. Miasto złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na dotację do zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych w ramach programu priorytetowego „Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny”.

Chodzi o 20 zeroemisyjnych pojazdów wodorowych, zasilanych z ogniw paliwowych. Wniosek dotyczy też budowy infrastruktury dodatkowej, wykorzystywanej wyłącznie do obsługi i prawidłowego użytkowania tych autobusów, czyli budowy stacji tankowania wodoru – wyjaśnia Łukasz Kosobucki.

Harmonogram realizacji zakłada rozpoczęcie projektu 1 lipca 2023 roku (poniesienie pierwszego wydatku kwalifikowanego) oraz jego zakończenie w październiku 2023. Część związana z budową stacji wodorowej planowana jest na I – III kwartał 2023 r., po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji. Szacowany czas na dostawy taboru autobusowego to II-III kwartał 2023 r. – po przeprowadzeniu postępowania przetargowego, które w stopniu zaawansowanym jest już przygotowane.

Będzie lepsza jakość i efekty ekologiczne?

Powstanie spółki komunikacyjnej i związane z tym unowocześnienie miejskiego taboru autobusowego to podniesienie jakości lokalnej i regionalnej obsługi transportowej. Zwiększenie udziału ekologicznego taboru autobusowego w przewozach pozwoli osiągnąć efekty ekologiczne w postaci zmniejszenia emisji CO2, ograniczenia emisji tlenków azotu i pyłów PM10.

Chodzi także o lepsze wykorzystanie potencjału transportu zbiorowego jako narzędzia wspierającego mobilność mieszkańców. Dostosowanie taboru autobusowego do realizacji wysokiej jakości przewozów pasażerskich podniesie atrakcyjność komunikacji zbiorowej w stosunku do alternatywnych form przemieszczania – podsumowuje prezydent Rybnika.

Jak oceniacie decyzje magistratu w tej sprawie?

Oceń publikację: + 1 + 37 - 1 - 75

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~tomek13 2022-01-05
    15:26:52

    57 8

    Też chciałbym znaleźć 5 milionów złotych

  • ~Lateks 2022-01-05
    16:19:26

    33 7

    Ejj to moje 5mln, oczywiście oddam znaleźne 10%

  • ~rzyt 2022-01-05
    16:35:38

    56 8

    I znowu fachowiec pozakonkursowy.....

    5 baniek szybko przeputkają.

  • ~pawelbudowa 2022-01-05
    17:32:13

    56 14

    Miastowa skarbonka pusta długi rosną a prezydent jak zwykle ma to w d...e i kolejny "kolega" dostanie ciepły stołek" za dobrą kasę. Chyba wypiję "brudzia" z prezydentem i zostanę dobrym kompanem to może i dla mnie stworzy nową spółkę.... Oczywiście koperta u mnie zawsze będzie czekać .

  • ~pawelbudowa 2022-01-05
    17:34:49

    42 11

    PS. Konkursów dla swoich się nie robi a jak już trzeba to się tak konkurs pisze aby konkretna osoba wygrała bo przecież zawsze będzie można potwierdzić że nie było innych kandydatów do stawianych wymogów. A ludzi na takie stanowiska powinni wybierać mieszkańcy.

  • ~Arteks 2022-01-05
    19:38:10

    23 42

    Co ciekawe takie miejskie spółki komunikacyjne w wielu miastach istnieją od lat i nikt nie podważa ich sensu czy nie kwestionuje tego, że ktoś jest dyrektorem. Zresztą w czasach Makosza i Fudalego też były zakładane nowe spółki np. wodociągi czy Hossa. Jeśli będzie z tego wynikały konkretne pozytywne skutki dla poprawy działalności komunikacji miejskiej, to czemu tkwić w modelu z lat 90. który się wyczerpał? @pawelbudowa - jaka pusta skoro miasto wreszcie buduje mieszkania, zbudowało najnowocześniejszą szeroką arterię drogową, inwestuje w miejsca do rekreacji. Wreszcie jest kasa na wybudowanie w mieście postulowanego chyba od dziesięcioleci krematorium i hospicjum. Przywracana jest świetność kompleksowi Juliusz i Kopalni Ignacy. Wreszcie znalazła się kasa w poprawę całego systemu działania komunikacji miejskiej. Własna miejska spółka będzie mogła starać się o dodatkowe dofinansowanie do ekologicznych autobusów - czego nie mogłyby na podobnych warunkach robić firmy prywatne np. Transgór czy Kłosok. Kasa pusta czy odwrotnie - prezydent inwestuje w to co przez lata odkładana na półkę planów z braku funduszy? :)

  • ~Dintojra 2022-01-05
    19:58:15

    31 14

    @pawelbudowa: "(...) A ludzi na takie stanowiska powinni wybierać mieszkańcy."
    Tzw. "Ludzie" wybierają parlament, prezydenta... efekty widać.
    Masz jakieś pojęcie o transporcie zbiorowym ? pewnie takie jak ja czyli zerowe, więc czym się będziesz kierował podczas wyborów szefa takiej spółki ? urodą ?
    Pomyśl też, że nie każde stanowisko musi być obsadzane w sposób do jakiego przyzwyczaił nas pis.

  • ~Sztyracz 2022-01-05
    21:24:24

    36 8

    Będzie nowa spółka, więc trzeba będzie nowych prezesów, wiceprezesów, kierowników, rzeczników i sekretarki. Historyk przestanie być "Prezydentem miasta" to gdzieś pracować będzie musiał. Teraz kumpli zrobi prezesami, a potem oni się odwdzięczą i zrobią go członkiem rady nadzorczej, jakimś wice prezesem odczegoś niepotrzebnego żeby nie zapierdzielił nowej spółki tak jak to zrobił z naszym miastem. On za sobą ściągnie koleżanki i kolegów z UM i wszystko będzie cacy. Tak to widzę, czy się mylę ? Czas pokaże :)

  • ~pawelbudowa 2022-01-05
    22:19:38

    19 7

    Dintojra == dla mnie pis to banda złodziei jak juz a o samym transportowe od strony logicznej to nie wiem za duzo ale o obsadzanie kolesiów na dobrych stanowiskach w UM to juz tak. Widzę że ty kolegp godzisz sie na gościa na takim stanowisku który ja ja nie wiele wie o kierowaniu taką spółką czy transporcie ale wyborem nie ma być ladna buźka lecz znajomości. Po za tym jesli jest kryzys dziura w budżecie to chyba z powolywaniem tak kosztownej spółki moze by bylo warto poczekać a jak jest prezydent ma jakos kase to niech pracowników uszczęśliwi podwyżką bo oni też płacą za to drożyzne jak inni

  • ~ 2022-01-05
    22:52:59

    12 5

    o ile o autobusie na wodór można jeszcze powiedzieć że jest zeroemisyjny, to elektryk jest w rzeczywistości autobusem na węgiel bo jeszcze długo będzie to u nas główne źródło energii elektrycznej używanej do jego ładowania, no chyba że miasto postawi farmę fotovoltaiczną która w ciągu dnia będzie ładować baterie autobusów jeżdżących nocą

  • ~Lateks 2022-01-06
    00:20:48

    5 7

    ~pasażer autobus na wodór to na dzień dzisiejszy autobus na gaz ziemny, a nie zeroemisyjny. Dziś się nie opłaci produkować wodoru z elektrolizy wody.

  • ~Karolina# 2022-01-06
    07:53:59

    20 4

    bez sensu kupowanie długich autobusów, skoro kursują co 1-1,5 godziny, jeżdżą puste poza godzinami szczytu. Powinny być mniejsze, ale jeździć regularnie co 10 minut, objeżdżając dzielnice w różnych kierunkach. Sama nowa spółka nie rozwiąże problemu, nie przyniesie zysku, skoro trasy są i pewnie nadal będą nieprzemyślane

  • ~Arteks 2022-01-06
    11:32:15

    4 15

    @pasażer - jeśli chodzi o emisję gazów cieplarnianych to benzyna ma taki sam wpływ na to jak węgiel, dlatego EU chce odejść nie tylko od węgla ale też od klasycznej motoryzacji. Spaliny samochodowe dodatkowo szkodzą pieszym czy mieszkańcom budynków przy ruchliwych ulicach, a kominy elektrowni tego nie robią. Nasze miasto robi krok w dobrym kierunku, a postawienie zarówno na wodór jak i na prąd da pewnego rodzaju dywersyfikację. @Karolina# - nie można oczekiwać w peryferyjnych dzielnicach domkowych autobusu co 10 minut. Ale tam gdzie autobusy łączą duże dzielnice ze Śródmieściem, kursów aż tak nie brakuje. Jedyne co to jeszcze je uporządkować aby nie było tzw. "stad" i "dziur". Widzę, że idzie to pomału w dobrym kierunku. Długie autobusy w godzinach szczytu są niezbędne bo ludzie zostawaliby na przystankach lub jechali w tłoku. Jesteśmy dużym miastem i niech transport wygląda jak w dużych miastach, a nie w sąsiednich dziurach gdzie podstawą komunikacji są małe busiki jeżdżące jeszcze rzadziej niż u nas.

  • ~rzyt 2022-01-06
    12:57:19

    11 3

    Jak już musi powstać ta spólka to niech już powstanie. Ale miasto musi dać termin wykupu udziałów min. 5mln, które zainwestowało w założenie tej spółki. Przy zakupach "zero emisyjnych" autobusów zero wkładu i gwarancji miasta. Niech to będzie spółka stworzona do uczciwej konkurencji na rynku, a nie przechowalnia "odpadów politycznych". W umowie spółki nie gwarantować pokrywania strat, bo to już Rybnik z Hossą przerabiał.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5298