zamknij

Wiadomości

Miasto chce zerwać z motokultem. Co dalej? Głos zabiorą mieszkańcy

2016-06-10, Autor: 

Korki, zdenerwowani kierowcy, szukanie wolnych miejsc parkingowych – tak wygląda codzienność na drogach w centrum Rybnika. Władze miasta chcą to zmienić wprowadzając w życie plan zrównoważonej mobilności miejskiej. Na jakich założeniach ma opierać się ten projekt? Wkrótce głos w dyskusji zabiorą sami mieszkańcy Rybnika?

Reklama

- Nie jest żadną tajemnicą, że Rybnik jak i wiele śląskich miast ma problemy z transportem, który jest monotematyczny. Mam na myśli transport samochodowy. Chcielibyśmy nieco inaczej rozłożyć akcenty, ale mamy też świadomość, że to dość długi proces. Temu właśnie mają służyć konsultacje społeczne. Rozpoczynamy ogólnomiejską dyskusję w jaki sposób rybniczanie mogą się przemieszczać, jak możemy im ten transport ułatwić, gdzie postawić akcenty. Dla mnie ważny jest element edukacyjny spotkań. Chciałbym zaapelować o udział w tych konsultacjach i aby rybniczanie wrazili swoje zdanie - bez względu na to, czy będzie ono negatywne lub pozytywne – powiedział na wstępie prezydent Piotr Kuczera.

Inaczej mówiąc: opracowywana jest właśnie zupełnie nowa kultura poruszania się po naszym mieście. Jednocześnie rusza dyskusja o tym, jak rybniczanie powinni się przemieszczać i jak miasto może im to ułatwić.

- Ze względu na specyfikę tematu, niezwykle ważnym elementem tych prac są konsultacje społeczne z mieszkańcami Rybnika, zarówno tymi, korzystającymi z komunikacji miejskiej i alternatywnych środków  transportu jak i z użytkownikami samochodów. Zarówno jedni jak i drudzy zostaną poproszeni o wskazanie barier w poruszaniu się z jednego punktu miasta na drugi oraz przyczyn, dla których jazda samochodem wielu mieszkańcom wydaje się najbardziej optymalna – dodała Agnieszka Skupień, rzecznik rybnickiego magistratu.

Prace nad planem zrównoważonej mobilności, prowadzone w Rybniku przez Fundację „Napraw sobie miasto”, oznaczają szereg spotkań i warsztatów, zarówno z urzędnikami, odpowiedzialnymi za transport w mieście, jak z władzami miasta i lokalnymi liderami. – Konsultacjami społecznymi zajmujemy się od 2012 roku. Plan mobilności to dokument strategiczny, który chcemy poruszyć w dyskusji z mieszkańcami. Chcemy też dowiedzieć się, w jaki sposób rybniczanie mogliby docierać do centrum, a więc porozmawiać o alternatywach – wyjaśniła Anna Karłowska z Fundacji „Napraw sobie miasto”.

Konsultacje odbywać się będą od 13 do 20 czerwca. W sumie zaplanowano 10 spotkań, w różnych częściach miasta, w tym całodniowe warsztaty w trakcie Dni Rybnika.

Dr Bartosz Mazur, doradca prezydenta ds. transportu zintegrowanego zwrócił uwagę, że spotkania z mieszkańcami zostały zorganizowane w dogodny dla nich sposób. - Zależało nam, by faktycznie poznać ich opinie, co ich boli, doskwiera. Rybnik to miasto szalenie prosamochodowe, ale to nie jest tak, że jest jakąś czarną owcą. Żyjemy w motokulcie, wychodząc z dworca PKP nie mam żadnej informacji o tym gdzie jest dany przystanek autobusowy, w którym kierunku mam się udać, żeby autobusem dotrzeć do konkretnej  dzielnicy. A tymczasem jadąc samochodem, na każdym skrzyżowaniu dokładnie i czytelnie jestem informowany, choćby o dojeździe do parkingów. W miastach samochody traktuje się priorytetowo. Zdecydowanie  musimy zmienić taki sposób myślenia – przekonywał.

Z kolei Jan Fiałkowski, rybnicki oficer rowerowy zwrócił uwagę, że wiele miast europejskich, od Kopenhagi począwszy i na Helsinkach kończąc, już dawno wyliczyło, że pieniądze wydane na nową infrastrukturę drogową to najdroższy, najmniej efektywny wydatek - Tymczasem infrastruktura rowerowa jest pod każdym względem dziesięciokrotnie tańsza, a korzystanie z niej zdrowsze, często wbrew pozorom szybsze, a tym samym efektywniejsze – dodał.

O czym jeszcze powiedział rybnicki oficer rowerowy? Zapraszamy Was do oglądania w poniedziałek kolejnego odcinka Dziękuję, nie słodzę. Zobaczcie zapowiedź:

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (44):
  • ~antyfudali 2016-06-10
    14:05:57

    46 7

    Konsultacjami społecznymi zajmują się od 2012 roku czyli 4 lata i wymyślili,że trzeba zorganizować konsultacje dla mieszkańców. Przeraża mnie taka efektywność.

  • ~zb 2016-06-10
    14:46:30

    39 8

    Panie Kuczera po co te konsultacje? Prościej wybudować duży piętrowy parking w miejsce pseudo-parkingu na ulicy Hallera. Miejcsa jest pod dostatkiem. Chyba , że lepiej czekać aż pojawi się duży inwestor i wybuduje w tym miejscu kolejny markiet.

  • ~miro81 2016-06-10
    14:51:03

    21 5

    Slajd "Jak jest teraz? Jak może być?" trochę oderwany od rzeczywistości. Już widzę tabuny jeżdzące na rowerze 5 minut i przesiadające się do pociągów i idące dalej pieszo. Może dla jakiegoś przypadku się zgadza, ale już widzę np. 55 latka na rowerze na jesień... Nie jestem za motokultem, ale wg. mnie aby poprawić jakość komunikacji w mieście (czystsze powietrze jest tylko skutkiem zmniejszenia ruchu) to należy na nowo opracować rozkład jazdy autobusów - uwzględniający rzeczywistą "migrację", główne kierunki i dużą częstotliwość kursów. Jeśli chodzi o parkingi to miasto powinno wybudować piętrowy parking obok magistratu albo przy Nacynie - ze 2 piętra, a trzecie piętro to może być np. biura (choćby też urzędu miasta jak będzie potrzeba) na wynajem, może jakaś knajpka/restauracja z tarasem. Tylko oby nie wyszedł z tego drugi koncept "małego rynku" bo rynek już mamy. Jeśli chodzi o pociągi to mamy mały wpływ, może jakiś kurs czy dwa więcej, ale to w uzgodnieniu z KŚ i pewnie niezłym dofinansowaniu ze strony miasta. Rowerem lub piechotą - głównie zależy od społeczeństwa. Można postawić więcej miejsc na rowery, zadaszeń - ale to wymaga przestawienia się i lat na zmianę przyzwyczajeń. Ja osobiście i tak muszę do pracy samochodem, bo pracuję daleko i swego czasu jeździłem autobusami ale przy dzieciach to nie mogę sobie pozwolić na taką nieobecność w domu. Nie czekam na konsultacje, czekam na konkretne propozycje i obym się doczekał :-)

  • ~Arteks 2016-06-10
    15:08:30

    21 20

    Bardzo mnie cieszy, że prezydent Kuczera wreszcie dostrzegł nie tylko sam problem ale chyba pojął jego skalę. Wprawdzie przez ostatnie 2 lata hegemonia aut nie uległa zahamowaniu, a beznadzieja naszego ZTZ i MZK nadal trwa to jednak przynajmniej jest jakieś światełko w tunelu. Warto porównać ile wydają na drogi i inwestycje drogowe, a ile na inwestycje uprzyjaźniające miasta - a wtedy łatwo stwierdzić, że śląskie miasta zwariowały. To jedna z głównych przyczyn ich wymierania, a nie tak jak niektórzy myślą, upadek przemysłu. Przy czym przynajmniej władze Katowic, Sosnowca czy Tychów mają jakieś konkretne plany inwestycyjne mogące przyczynić się do poprawy funkcjonalności komunikacji publicznej: nowe przystanki kolejowe, nowe linie tramwajowe, węzły przesiadkowe. Rybnik nie ma na razie nic... Dopiero robi konsultacje podczas gdy inni będą realizować projekty w tym zakresie w bieżącym budżecie unijnym. Jak bardzo nasze miasto oszalało pod kątem moto-kultu niech będzie taki przykład. W ostatnich 25 latach w Rybniku uruchomiono ok. 15 miejskich parkingów, powstało też conajmniej 5 parkingów przy marketach i galeriach. Nie liczę prywatnych związanych z obsługą urzędów, hoteli itd. W tym czasie uruchomiono tylko jeden nowy park, wybudowano jeden dworzec autobusowy i zainwestowano w jeden deptak, Rynek i pl. JPII jeśli chodzi o pieszych... To jest druzgoczące i powinno uświadamiać jak bardzo sprawy idą w złym kierunku i jak bardzo może mieć to negatywny wpływ na życie w Śródmieściu bo auta to nie tylko korki. To także ogromny hałas, smród, zajmowanie przestrzeni która mogłaby służyć pieszym, pomijam już kwestie ekonomiczne i estetyczne.

  • ~Arteks 2016-06-10
    15:12:53

    14 21

    @miro81 - nie mam nic przeciwko nowoczesnemu parkingu na Hallera czy na 3 Maja tak aby kierowcy mieli wygodniej, a przestrzeń została uporządkowana ale... coś w zamian. Po 1) niech władze miasta podniosą ceny za parkowanie do maksymalnych jakie dopuszcza polskie prawo 2) niech Straż Miejska goni każdego kto stoi na chodniku lub chce uniknąć opłat w przypadku parkowania na ulicy 3) niech część obu terenów zostanie oddana pieszym i niech powstaną tam skwery. Wtedy będziemy mogli mówić o jakimś równoważnym rozwoju. Mój przykład z poprzedniego wpisu, że po 1990 roku w mieście powstawały tylko parkingi, a tereny zielone co najwyżej porządkowano - nie powstawały nowe jest znamienny do tego, że władze miast robiły wszystko pod kierowców, bardzo często pod kierowców z innych miast, a o interesy mieszkańców Śródmieścia mało kto dbał.

  • ~frbro 2016-06-10
    16:10:24

    23 5

    Wielkie konsultacje, a skończy się na podwyżce cen parkingów, paru zakazach wjazdu i w najlepszym wypadku kilkoma autobusami więcej. Ja nie wierzę, że nasze władze są w stanie tak zreorganizować komunikację w naszym rozległym mieście, żeby to nam wyszło na dobre. Tym bardziej, że przez drogę Racibórz-Pszczyna kasy wystarczy co najwyżej na jakieś półśrodki. Niestety na takie zmiany potrzeba grubej forsy (przystanki, autobusy, pętle przesiadkowe, parkingi w dobrych miejscach i sensowne ścieżki rowerowe).

  • ~ 2016-06-10
    16:51:25

    14 9

    @zb po to te konsultacje aby skończyć z rozwiązaniami takimi jakie proponujesz. Teren na Hallera byłby świetnym terenem przeznaczonym na luksusowy apartamentowiec, prywatną klinikę czy coś w tym stylu a oprócz tego park czy miejski ogród. Na pewno nie chcemy w tym miejscu marketu, parking też nie dodaje temu miejscu uroku.

  • ~templariusz 2016-06-10
    18:54:03

    10 13

    to jest po prostu śmiechu warte to, co tzw "Miasto" proponuje ludziom. A ty Arteks komentuj te swoje wypociny pod nazwiskiem skoro jesteś zawsze taki mądry :)

  • ~Arteks 2016-06-10
    20:08:26

    10 17

    @templariusz - no proszę, imitacja zakonnika chce kogoś pouczać. Chcesz to pisz pod nazwiskiem, ale nie wymagaj czegoś od kogoś czego sam nie robisz bo to hipokryzja. A czy ty pytałeś o zgodę autora tego rysunku który wykorzystujesz w swoim avatarze czy też łamiesz prawo autorskie? ;P A co do tematu jeśli jest dla ciebie niezrozumiały to się nie wypowiadaj. Dla każdego kierowcy, osoby która pracuje lub mieszka w Śródmieściu to bardzo ważny temat. Zasady zrównoważonego transportu funkcjonują w prawie każdym zachodnim mieście, w Polsce w co najmniej kilku. Doprowadziły w wielu przypadkach do rozkwitu miast oraz poprawy ich wizerunku i komfortu życia mieszkańców.

  • ~Dador 2016-06-10
    22:29:14

    14 1

    Na ten przykład, teren obok UM, gdzie obecnie jest parking, ma już "klepnięty" projekt budynku 3-4 kondygnacyjnego. Nie znam przeznaczenia, ale doświadczenie uczy, że może będzie to kolejny gmach rozrastającego się UM.

  • ~Grzes 2016-06-11
    07:39:45

    14 6

    Wstyd się przyznać, że głosowałem na Kuczerę. Panie Prezydencie organizowanie życia mieszkańców miasta to nie to samo co organizowanie panelu dyskusyjnego. Pan ma działać a nie dyskutować. Zastanawiam się zresztą czy ten Rybnik w ogóle jest aż tak bardzo uciążliwie zakorkowany? Jeśli już miasto chce cokolwiek zrobić to jako pierwsze proponuję wprowadzić bezpłatną komunikację miejską a jako drugie wybudować duży wielopoziomowy parking w centrum np. na Hallera.

  • ~kurier 2016-06-11
    08:52:37

    15 3

    Komunikacja miejska nie może tak rzadko jeździć jak obecnie. Dostanie się w niedzielę nad zalew czy na basen autobusem zakrawa na kpinę. Parkingów w Rybniku jest na tyle dużo, że na wiekszości z nich zawsze są wolne miejsca. Nowych na pewno nie potrzeba. Co najwyżej trzeba je przemodelować bo tak jak piszą niektórzy powyżej lepiej mniejszy parking wielopoziomowy i więcej terenu pod drzewa, place zabaw, fontanny niż tak jak obecnie, że pół miasta to wieczorami puste place. To samo koło ZUS gdzie parking po 16.00 jest całkowicie pusty. Nie szkoda terenu?

  • ~HAN 2016-06-11
    18:50:43

    7 9

    Teren na Hallera z tym pseudo parkingiem powinien już być dawno zlikwidowany. Podzielic go na mniejsze działki i sprzedać deweloperom pod budowę mieszkan, bur, hoteli itp. Zbudowac tam pietrowy parking 4,5 pietrowy który zajmie dużo mniej miejsca niż to klepisko teraz. to samo na działce za Hermesem. Parking przy ZUS na Reymonta używany jest najpóźniej do 15 potem tylko wiatr tam hula, do likwidacji. Teren dobry pod mieszkanowke. Na Sklodowskiej to samo, obok parking w Plazie i na Brudnioka gdzie już pare lat temu miał powstać pietrowy. Tak samo, teren dobry pod zabudowę mieszkaniowo-biurowa. Kolejny na Kosciuszki przy TG, pare metrow dalej przy szkole muzycznej przecież jest parking. Tak samo dobre miejsce na wyzsza zabudowę mieszkanowo-biurowa. Zamiast zageszczac centrum i nie tylko zwarta zabudowa funduje się nam jakies puste place. Gdzie jest architekt miasta, jak można dawac pozwolenia na budowę niskich budykow w centrum? Tak Fudali niszczyl miasto, niestety nowa wladza jak na razie tez nie widzi problemu jeśli chodzi o urbanistykę.

  • ~lukasz76 2016-06-12
    11:44:53

    5 7

    Już widzę jak 90% urzędników w Rybniku dojeżdża rowerem z SRB , SWD i SRC . Następny eko-projekt to zakup elektrycznych samochodów (eko-busów) dla powyższych .... Parking na Hallera zaorać obsadzić drzewkami i zrobić park z małą sceną.

  • ~auralfloat 2016-06-12
    15:37:41

    4 11

    Myślę, że wystarczyłoby na początek podnieść ceny opłat parkingowych np. do 4 lub 5zł za godzinę. Zostaliby tylko wytrwali. Teraz śmiesznie niskie ceny 2 czy 2,5zł za godzinę powodują korkowanie miasta przez wygodnych bęcwałów, a i zdarzają się tacy, co np. przyjeżdżają autem za kredyt na 150tys. zł i nie stać ich na parking za Hermesem. Żałosne.

  • ~ 2016-06-12
    19:28:23

    12 3

    A ja uważam, że podwyźszenie opłaty za parkingi spowoduje, że jeszcze więcej cymbalow będzie parkowac na chodnikach, przed blokami itd, a SM nie nadązy. Przeciwnie: parkingi na obrzeżach centrum powinny być za darmo, żeby zachęcic do pozostawienia samochodu *

  • ~ 2016-06-12
    19:30:19

    12 4

    Kobieta rano zawozi dziecko do żłobka, drugie do przedszkola (trochę w innym kierunku), potem sama jedzie do pracy (w jeszcze inne miejsce), po pracy wszystko w odwrotnym kierunku, plus ciężkie zakupy - tego nie zalatwią autobusy

  • ~Arteks 2016-06-12
    23:08:59

    6 4

    Jeśli Rybnik zerwie z motokultem to dołączy do najlepszych miast w Polsce i dogoni wszystkie zachodnie ośrodki w których tak często bywamy i chwalimy je za to, że nie ma tam korków, a komunikacja miejska działa znakomicie. Wszystkie miasta które prowadzą politykę zrównoważonego rozwoju cieszą się sympatią, rozwojem i mają wysoki poziom zadowolenia z życia w tym mieście np. Gdynia czy Tychy. @auralfloat - oczywiście, że opłaty parkingowe nie mogą nadal tkwić w miejscu i podobno któreś z ministerstw przygotowuje zmiany w ustawie dające samorządom dowolność w regulowaniu opłat parkingowych. Obecnie opłata nie może być wyższa niż 3 zł za godz. Co ciekawe w Rybniku i większości miast Śląska jest niższa niż dopuszczalna, a szkoda bo miasta tylko tracą na tak niskich opłatach. Mimo, że jest tak tanio, niektórzy kierowcy i tak wolą zastawiać swoimi skrzynkami chodniki lub stawać na prywatnych czy spółdzielczych parkingach. No ale z tym się da skutecznie walczyć - trzeba chcieć i to nie tylko z pomocą SM. W Katowicach niektóre spółdzielnie blisko centrum miasta wynajęły firmy ochroniarskie które mają swoje sposoby na nieproszonych gości zajmujących miejsca parkingowe mieszkańcom. ;) @KasiaT - ale w zerwaniu z motokultem nie chodzi o to aby nagle zakazać ruchu po mieście wszystkim. To co napisałaś to przykład, że nie da się w każdym przypadku zamienić auta na autobus, rower czy pociąg. Ale... w wielu innych przypadków da się i o to w tym programie chodzi aby "wytępić" z ruchu tych którzy nie muszą korzystać z aut, a można to robić na różne sposoby. Jeśli będzie mniej aut w ruchu - wszyscy będą zadowoleni, a najbardziej tacy kierowcy jak ty, którzy muszą operować autem dowożąc dziecko do żłobka (akurat drugi ma powstać na Nowinach gdzie jest dobry dojazd).

  • ~miro81 2016-06-13
    08:32:25

    4 2

    @Arteks - "1) niech władze miasta podniosą ceny za parkowanie" - to nie ma sensu, bo wszyscy zjadą się do Plazy lub Focusa. I tak teraz już lepiej tam parkować, bo taniej lub nawet za darmo czasami. "2) niech Straż Miejska goni każdego kto stoi na chodniku lub chce uniknąć opłat w przypadku parkowania na ulicy" - jeśli stoi w niedozwolonym miejscu - jestem jak najbardziej za, jeśli można stać (wg. kodeksu drogowego) to nic nie zrobisz. "3) niech część obu terenów zostanie oddana pieszym..." dlatego mam na myśli np. górny taras, ładne przejścia wzdłuż Nacyny - trakt ze sklepikami lub kawiarniami i szerokim przejściem pod drzewkami, bo teraz na parkingu miejskim (Hallera) to tylko straszy oraz zadbać o istniejące miejsca zielone, przestrzenie które można ładnie zaaranżować. Idąc "w górę" można nieco zaoszczędzić miejsca pod takie inwestycje. 4) "że po 1990 roku w ...powstawały tylko parkingi" - musisz wziąć pod uwagę rozwój technologiczny i nasze "zacofanie" pod względem ilości samochodów. Wcześniej nikt o tym nie myślał, nie planował - co widać po osiedlowych dróżkach i problemach z parkowaniem. Jakkolwiek byłoby zmieniane centrum to i tak samochodów w Rybniku byłoby tyle samo, jedynie mniej w centrum - ale czy byłoby ono tak atrakcyjne - teraz może tak, ale w czasach przemian raczej nie i byśmy dużo stracili. Takie życie - biznes i wygoda z jednej strony, a spokój i cisza z drugiej - tylko nielicznym udaje się to połączyć.

  • ~Thorax 2016-06-13
    09:11:10

    9 0

    Bilet w zerowej strefie kosztuje 2,80 zł. Tam i z powrotem 5,60 zł.
    Auto w gazie pali 9l/100km, gaz niech będzie 1,60zł/l (choć kosztuje mniej). Wychodzi około (z naddatkiem) 15gr/km. Z Boguszowic do Plazy mam 10 km - wychodzi mnie tam z powrotem 3 zł. Jadę załatwić jedną sprawę, doliczajam nawet 3 zł za parking, które ktoś określił jako stawkę maksymalną mam 6 zł.
    Podsumowując jadę samochodem płacę 40 gr więcej (do obliczeń zawyżałem ceny, w praktyce wychodzi mniej), ale ile czasu zaoszczędzonego? Nie dość, że sama podróż szybciej, nie muszę tracić czasu na dojście na przystanek, ewentualne przesiadki (które powodują także wzrost kosztu podróży), nie muszę czekać na autobus, który lubi się spóźniać, nie mam problemu, żeby z Plazy podjechać jeszcze na Carrefour, zrobić zakupy, nie musieć ich nieść na przystanek ani później stać z nimi w autobusie. A weźmy pod uwagę, że nie jadę sam tylko z kimś, wtedy nadal płacę 6 zł za jazdę samochodem, ale za bilety już 11.20 zł, kolejna osoba, kolejne oszczędności. Weźmy pod uwagę, że spora część osób ma również bliżej do centrum, a za parking nie płaci, bo parking jest pod sklepem/usługą, do której jadą.
    Jazda komunikacją miejską po prostu mi się nie opłaca ekonomicznie, bo taniej mam jadąc samochodem. Do tego doliczyć wygodę i oszczędność czasu i rachunek jest prosty. Dla mnie nie trzeba kombinować jak koń pod górę, chce się zlikwidować korki i przenieść ludzi z samochodu do komunikacji miejskiej trzeba znacznie zmniejszyć opłaty za przejazdy. Podniesienie ceny za parking zwiększy koszta jazdy samochodem, ale Plaza i Focus nadal będzie tańszą opcją i dalej taniej będzie samochodem, zwłaszcza jeśli jedzie się z kimś.
    Tak jeszcze dodam: był darmowy parking koło parku tematycznego nad Nacyną, za kampusem - często z niego korzystałem, bo zawsze to 3 zł w kieszeni, miejsce było zawsze bo jednak ludzie lenie, a kawałek trzeba przejść. Teraz parking jest płatny i stoi pusty, ale kogo to dziwi, skoro z tego parkingu jest min. 10 minut spacerem do rynku? To już lepiej wepchać się w miasto i mieć parking pod nosem.

  • ~Thorax 2016-06-13
    09:30:41

    4 0

    A do tego zrobić, żeby na Google Maps uwzględniało transport publiczny w obrębie Rybnika.
    Dam przykład po sobie:
    Chcę wrócić ze szpitala do Boguszowic w godzinach porannych. Autobus bezpośredni (w ogóle Boguszowice mają ten luksus, ale chyba sporo dzielnic nie ma) co godzinę, na przystanek przyszedłem akurat mając 50 minut do następnego (samochodem zdążyłbym obrócić w dwie strony). Pomyślałem, że może podjadę do centrum, tam przesiadka i uda się szybciej, ale żeby znaleźć, którym autobusem będzie najszybciej, czy jechać na sąd i tam łapać 47/46 czy może na plac i łapać 48/32.
    Akurat wtedy nie miałem możliwości podróży samochodem, ale jeśli miałbym i musiałbym kombinować jak dobrać połączenie w jedną stronę i w drugą po 10 minut, razem 20 minut to już byłbym autem pod szpitalem. Do tego tak jak mówię, ceny za przejazd. Ile to by wyszło z przesiadkami? 7,60? (Coś chyba było, że przy wejściu do drugiego autobusu w przeciągu 15 minut to bilet kosztuje złotówkę). Ta przesiadka to już w ogóle powinna być za darmo... Fakt parking pod szpitalem drogi, ale szpital robi tylko za przykład.

  • ~Arteks 2016-06-13
    10:38:41

    3 3

    @miro81 - ad 1) uwolnienie cen za parkowanie to jeden z postulatów samorządowców do MiB od kilku lat. Problem dotyczy wszystkich większych polskich miast. Cena 2-3 zł jest nie do utrzymania przy obecnym rozwoju motoryzacji i wzroście dochodów społeczeństwa. Plaza czy Focus? Jeśli miasto podniesie ceny to oni też to zrobią bo inaczej mieliby przepełnione parkingi, a im zależy na klientach, a nie na samochodach. 2) chodzi mi tylko o tych którzy stoją w niedozwolonych miejscach np. na chodnikach w centrum 3) ok 4) nie zgadzam się z tym, przykładowo w Katowicach w tym samym czasie powstały może maks. 3 parkingi, a jest to dużo większe miasto od Rybnika. U nas mamy zatrzęsienie nowych parkingów w centrum. Taka ciekawostka - wiesz ile jest parkingów w sąsiedztwie pl. Armii Krajowej? Ja naliczyłem łącznie z tymi należącymi do instytucji 7! Czy to nie jest jakaś przesada? Zamiast tworzyć miasto, tworzyliśmy parkingi... Zamiast kontynuować tradycję miasta-ogrodu stworzyliśmy nową: "miasta parkingowego". To jedna z przyczyn takiego przeciążenia naszych ulic - władze Rybnika przez 25 lat "zapraszały" tu wszystkich zmotoryzowanych. W wielu miastach europejskich też tak było do czasu kiedy zaczęto ulice zamieniać w deptaki, zmniejszano liczbę parkingów w centrach, przenosząc je na peryferia, tworzono nowe skwery, parki i wszystko co przyciąga do miast pieszych, zaczęto na nowo dbać o transport publiczny który też potrafi przywieźć do centrum ludzi ale w mniej inwazyjny i mniej przestrzenny sposób od aut.

  • ~Arteks 2016-06-13
    10:43:08

    6 1

    @thorax - prawie we wszystkim masz rację. Władze miasta i nasz pazerny ZTZ w ogóle nie łączą związku taryf przewozowych z zatłoczeniem miasta. Jeśli dojazd komunikacją publiczną wychodzi taniej niż samochodem to znaczy, że coś tu stanęło na głowie. Mam nadzieję, że twój wpis z przykładami przeczytają wszyscy radni miejscy i władze miasta. No i że zaczną coś robić, a nie rozkładać ręce bo tak nie musi być nadal. Wprowadzenie taniego biletu dobowego, obniżenie cen biletów miesięcznych, poprawa częstotliwości kursowania, zmniejszenie ilości miejsc parkingowych i podrożenie ich - na pewno byłoby krokami milowymi naprawiającymi chorą sytuację jaką obecnie mamy.

  • ~Thorax 2016-06-13
    10:59:19

    2 1

    @Arteks
    Jeśli ceny parkingów miejskich będą wynosić 4-5 zł, to Plaza/Focus moim zdaniem podniosą ceny, ale nie tak dużo, podejrzewam, że i tak będzie taniej niż teraz na miejskich. Jako klient nie będę miał ochoty płacić za to, żeby zostawiać u nich pieniądze. Będę kichał na robienie zakupów u nich jeśli będą zbyt drodzy, zamiast płacić za parking podskoczę sobie do Europy Centralnej w tej cenie ;)
    Po drugie, moim zdaniem nie ma sensu redukowanie miejsc postojowych i podnoszenie opłat za parkingi do niebotycznych cen - stwórzmy alternatywę, a nie uniemożliwiajmy jazdę samochodem do Centrum! Takim nastawieniem to od razu zamknijmy drogi w Centrum dla zwykłych obywateli... Niektórzy nawet mimo oszczędności ekonomicznych nie będą mogli sobie pozwolić na jazdę autobusami ze względu na brak czasu czy też osoby podróżujące z osobami starszymi/niepełnosprawnymi. Komunikacja miejska czy ogólnie ujmując alternatywne środki transportu wyłącznie jako alternatywa, a nie jedyny racjonalny sposób przemieszczania się.
    A tu: "Jeśli dojazd komunikacją publiczną wychodzi taniej niż samochodem to znaczy, że coś tu stanęło na głowie." chyba coś Ci się pomerdało ;)

  • ~Arteks 2016-06-13
    11:02:00

    3 0

    Sorki, powinno być: Jeśli dojazd komunikacją publiczną wychodzi drożej niż samochodem to znaczy, że coś tu stanęło na głowie.

  • ~Arteks 2016-06-13
    11:17:57

    3 5

    @thorax - dlatego to musi być rozłożone na jakiś czas ale to nie znaczy, że nadal mamy tolerować podwyżki cen komunikacji miejskiej podczas gdy ceny postojów parkingowych są nieruszane przez lata... Tu powinno się oczekiwać całkowitej zmiany polityki w tym zakresie ze strony prezydenta Kuczery i Masłowskiego którzy obiecywali w kampanii wyborczej, że "komunikacja miejska musi ulec zmianom". I chyba to wkracza w jakąś formę realizacji - stąd te konsultacje.
    Po co mamy budować nowe parkingi niszcząc przy okazji miejską przestrzeń? Sam popatrz - niektóre parkingi są w dobrych lokalizacjach i nikomu nie przeszkadzają np. Brudnioka, Kościuszki czy ZUS. Ale... po co zbudowano parking przy parku tematycznym zamiast teren przeznaczyć na inne atrakcje? Dlaczego marnujemy w samym centrum przy UM czy na Hallera tak dużą przestrzeń na samochody? To jest niedorzeczne i budżet miasta na tym traci bo z podatku od nieruchomości miałby dużo większe wpływy niż z parkingów na których parkowanie jest tańsze od herbaty w cukierni... I wierz mi, że każdy rozsądny urbanista kiwałby głową widząc politykę władz miasta - z jednej strony bardzo zatłoczonego i zimowym smogiem, z drugiej spełniającego każdą zachciankę zmotoryzowanych. Ostatnie 25 lat to budowa nowych parkingów, nowych dróg, stacji benzynowych, remonty i budowa rond - a co zrobiono dla pieszych? Co dla rozwoju miejskiej tkanki? Wręcz ją rozwalono! Bo na Hallera 25 lat temu były miejsca pracy i budynki magazynowe... Zauważ, że w budżecie miasta przez 25 lat nie pojawiło się miejsce dla nawet jednego tunelu dla pieszych i rowerzystów... Kompletny moto-kult. Cieszę się, że urzędnicy zaczynają słuchać komentatorów z forum, urbanistów i doradców. Ci z "Napraw sobie miasto" zwracają od lat na te same zaniedbania co ja.

  • ~Thorax 2016-06-13
    15:00:43

    2 3

    @Arteks
    Ja nic nie mówiłem o tworzeniu nowych parkingów tylko odnosiłem się do Twojej wypowiedzi, w której pisałeś o podnoszeniu cen połączonych z likwidacją parkingów - to jest działanie przeciw kierowcą, a nie tworzenie alternatyw. Zamiast stworzyć tańszą alternatywę podnosić cenę tego rozwiązania, które obecnie jest lepsze?

    Parking przy parku tematycznym jest niewielki tuż przy drodze. Ciekawe co to za atrakcje by można było tam postawić, żeby ktoś chciał z tego korzystać w hałasie, smrodzie i bezpieczeństwie dzieci. A miejsce parkingowe tuż przy parku zwiększa jego atrakcyjność, przynajmniej tak mi się wydaję, że jest prościej skoro jak wykazałem wcześniej nie opłaca się tam dojechać komunikacją miejską, zwłaszcza z rodziną.

    Jesteś pewny dużo większego wpływu z podatku niż za parking? Podatek to raptem 1,90 zł/m2 powierzchni użytkowej miesięcznie. Upraszczając, że cały teren zostanie zabudowany (co jest niemożliwe), na 4 kondygnacje to jest 7,6 zł/m-c, odliczając powierzchnię ścian, klatek schodowych, myślę, że spokojnie z dużym zapasem jeszcze wychodzi jakieś 7 zł/m-c. Parking zakładając 12m2 powierzchni na miejsce, 2 zł/h za postój i, że każde miejsce przynajmniej na godzinę jest zajęte to jest jakieś 5 zł/m2 miesięcznie. Nie wiem czy jest to kosmiczna różnica, a co jeśli powstanie tam coś o trzech kondygnacjach, a w rzeczywistości każde miejsce to minimum dwie godziny? Podatek +/- 5,2 zł/m-c, parking 10 zł/m-c.

    No i w ogóle czy znajdzie się inwestor, żeby kupić ten teren i zainwestować tam coś, coś co nie będzie kolejnym marketem? A co z miejscami postojowymi dla samej tej inwestycji? I miejscami postojowymi dla lokalnych usług? Takie miejsca wymusza MPZP...

  • ~Thorax 2016-06-13
    15:02:32

    0 0

    *kierowcom

  • ~Arteks 2016-06-13
    17:25:48

    4 6

    @thorax - likwidacja parkingów i podwyższanie cen za parkowanie to działanie przeciwko kierowcom ale... z pożytkiem dla miasta i mieszkańców Śródmieścia - to oni powinni mieć priorytet w parkowaniu, a nie przyjezdni. To także ważny cel związany z europeizowaniem i uprzyjaźnianiem miasta. W żadnym innym mieście na Śląsku nie spotkałem tak gigantycznych parkingów w centrum jak u nas na Hallera czy 3 Maja - jeśli jednak znasz takie przykłady to podaj. Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że w centrum miasta mamy aż 33 miejskie parkingi i kto wie czy nie drugie tyle prywatne. Sam się ostatnio zdziwiłem, że w rejonie pl. Armii Krajowej jest co najmniej 7 różnych parkingów, każdy rozsądny mieszkaniec miasta, nawet jeśli jest kierowcą stwierdzi, że to jest przegięcie. Czy Rybnik zasłużył na to aby być parkingiem dla tych którzy tu przyjeżdżają do pracy czy coś załatwić? Na pewno nie! Prezydent Student stwierdził, że o wiele bardziej opłacalne dla budżetu miasta od parkingów jest miejska zabudowa i podatki jakie z tego są dla miasta - facet ma głowę na karku, odpowiada za inwestycje, dlaczego miałbym wierzyć tobie, a nie jemu? Piszesz, że parking przy parku tematycznym zwiększa jego atrakcyjność? W jaki sposób skoro zagarnia sporą ilość miejsca, a ruszające samochody są niebezpieczne dla przechodzących i smrodzą, szczególnie przy ruszaniu? A w tym miejscu mogło być np. miasteczko ruchu drogowego dla dzieci - ograniczone od drogi szpalerem drzew lub dodatkowy skwer. W pobliżu są inne miejskie parkingi - na kampusie i na Cmentarnej. Kto wie czy po latach satysfakcjonowania kierowców i rozpieszczania ich na każdym roku - właśnie ekipa Kuczery, nie będzie tą, która wprowadzi Rybnik do miast na wyższym etapie inżynieryjnego rozwoju. A jednym z takich celów będzie uspokojenie centrum miasta, wywalenie samochodów z niektórych ulic i powolna ale skuteczna likwidacja miejsc parkingowych no i oczywiście ich podrażanie. Jeśli MiB uwolni ceny parkingowe w Polsce - stawiam, że każdy samorząd z tego skorzysta, Rybnik też bo 2 zł za godz. parkowania jest po prostu prezentem ze strony miasta dla zmotoryzowanych i jednym z powodów zbyt dużego ruchu pojazdów w centrum. :)

  • ~Arteks 2016-06-13
    17:31:54

    4 5

    CD. Zresztą nie chodzi tylko o Rybnik. Wielu samorządowców ma już w ręku argument jaką jest dobra komunikacja miejska. Brakuje tego drugiego czyli regulowania cena za parkowanie, a niektórzy eksperci przekonują, że cena za parkowanie w zależności od wielkości miasta powinna wynosić od 4 do 15 zł za godzinę. Wszyscy są zgodni, że 2 czy 3 zł to żart biorąc pod uwagę sensowną rotację pojazdów i obecne zarobki.

  • ~ 2016-06-13
    18:33:01

    4 3

    Drogi parking w centrum miasta (a Focus czy Plaza np zwolnienia z opłaty za okazaniem paragonu i to nie na pudełko zapałek tylko powiedzmy za 20 zł), plus darmowe parkingi na obrzeżach miasta, plus darmowa komunikacja miejska jak w Żorach

  • ~antyfudali 2016-06-16
    19:02:48

    2 2

    Przerażają mnie pomysły niektórych na podnoszenie cen za parkowanie i naiwna wiara,że to spowoduje spadek atrakcyjności dojazdu autem. Sorry,ale gdy inne alternatywy są gorsze,to nie ma co liczyć na cud. Właściwe podejście to sprawienie,by te alternatywy zaczęły się opłacać. Podnoszenie cen parkingów nic dobrego nie przyniesie,sprawi jedynie że ludzie zaczną szukać innych opcji. A nie zapominajmy,że centrum to też osiedla i markety z parkingami. W chwili obecnej,jeśli ktoś nie widzi sensu w alternatywnym dotarciu,podniesienie cen sprawi jedynie,że zacznie unikać centrum,ew. z wyjątkiem marketów. A chyba nie o to Wam chodzi.

  • ~Arteks 2016-06-17
    00:20:13

    1 3

    @anty.fudali - tak to działa w całej cywilizowanej Europie. Drogie parkingi, dobrze funkcjonująca komunikacja miejska i kolej z atrakcyjnymi taryfami, dobre drogi rowerowe, parkingi park & ride, priorytet dla pieszych i... nasze ulice przestaną się korkować.
    Oczywiście trochę czasu minie zanim to się wszystko zgra ale dla miast z zapchanym centrum jak Rybnik - nie ma innego wyjścia. Twój strach, że na tym zyskają markety jest nieuzasadniony bo jeśli ktoś lubi markety to w ogóle nie ma potrzeby jeżdżenia po Śródmieściu. A przecież jesteśmy świadkami na co dzień, że ruch w centrum jest cały czas stanowczo za duży. Wysokie ceny za parkowanie mają być narzędziem do walki z tymi którzy przyjeżdżają do pracy w centrum, mogą zapewniać rotację miejsc parkingowych i przy okazji będą promować bardziej ekologiczną i mniej przestrzenochłonną komunikację publiczną czy rowery. Kierowców dojeżdżających do pracy w centrum trzeba w pierwszej kolejności przenieść do autobusów i pociągów, a na opornych zarabiać - dla dobra budżetu miasta. A tych którzy przyjadą coś załatwić do UM czy ZUS albo na zakupy te kilka zł w jedną czy w drugą stronę nie zrobi zbytniej różnicy. :)

  • ~antyfudali 2016-06-17
    07:15:13

    3 1

    Zawsze mi się wydawało,że do dyskutowania jest wymagane czytanie,a nie tylko powtarzanie jak mantra tego samego.
    Jasne,nie ma jak podnieść ceny parkingów,bo tyle to każdy urzędas potrafi. "dobrze funkcjonująca komunikacja miejska i kolej z atrakcyjnymi taryfami" - nie w Rybniku. "parkingi park & ride" - nie w Rybniku. "dobre drogi rowerowe" - parę mamy,a to wciąż nie ten poziom. Dopóki w tych tematach nie będzie widać solidnych postępów,to nie ma co mówić o "cywilizowanej Europie".
    Budżet miasta mam w ... ,za parkingi miastu dopłacać nie będę. Dla zasady. Jeśli tylko mam alternatywę,centrum unikam,bo szkoda mi czasu. W efekcie zamiast lubianego kiedyś sklepu w centrum trafiam do obojętnego przy jakimś centrum handlowym. Uważasz,że jestem w tym wyjątkiem? Mam się przesiąść do autobusu,który jest dla mnie 3 razy droższy i 3 razy wolniejszy niż samochód? Nie ma takiej opcji.

  • ~Arteks 2016-06-17
    11:06:37

    1 5

    @anty.fudali - ludziom tępym trzeba cierpliwie tłumaczyć, czasami wymaga to powtarzania w kółko. Może w końcu coś zostanie. Natomiast ostatnim wpisem pokazałeś ogromne zasoby twojej hipokryzji bo od lat twierdziłeś, że zależy ci na lokalnym handlu, na sklepach z centrum, ubolewałeś nad tym jak to brak ruchu aut na deptaku zaszkodzi handlowcom a teraz sam przyznałeś, że wolisz zakupy w marketach... Na szczęście nikt się nie będzie przejmować szaleńcami którzy ciągle zmieniają zdanie i nie znają europejskich trendów. Te konsultacje są dowodem na to, że miasto zmienia kierunek. Zresztą działalność Studenta, Fiałkowskiego czy Mazura również to potwierdza. Adios moto kult. ;)

  • ~eljot13 2016-06-18
    10:58:36

    3 2

    Artex: piszesz, że "tak to działa w całej cywilizowanej Europie. Drogie parkingi, dobrze funkcjonująca komunikacja miejska i kolej z atrakcyjnymi taryfami, dobre drogi rowerowe, parkingi park & ride, priorytet dla pieszych i... nasze ulice przestaną się korkować."
    W której części tej Europy widziałeś, że ulice się przestały korkować? Owszem parkowanie jest bardzo drogie, ale absurdalna jest mowa, że dobrze funkcjonująca komunikacja miejska, kolej, dobre drogi rowerowe spowodują, że miasta staną się wolne od korków czy samochodów...zejdź na ziemię. Korki są wszędzie i to znacznie większe niż w Rybniku. A motokult jest i będzie, nie zmienią tego ani Twoje argumenty ani inne sfiksowane chwilami pomysły...

  • ~antyfudali 2016-06-18
    13:22:42

    1 1

    "ludziom tępym trzeba cierpliwie tłumaczyć" - no właśnie,tłumaczę Ci i tłumaczę,a do Ciebie i tak nie dociera. ;-)

  • ~Arteks 2016-06-18
    21:23:46

    1 3

    @anty.fudali - ty nic nie tłumaczysz tylko się przekomarzasz. Nic konkretnego w tej dyskusji nie przekazałeś. Nie marnowałbym ani minuty na dyskusje z tobą gdyby nie to, że taką dyskusję może przeczytać np. 200 osób. I dlatego warto powtarzać pewne wartościowe idee. Tępak nie musi ich zrozumieć, ważniejsze jest to, że musi się do nich dostosować. A większość czytelników to rozsądni ludzie. @eljot13 - tylko różnica jest jeśli korkuje się miasto które ma 8 mln mieszkańców takie jak Londyn - największe centrum finansowo-biznesowe Europy, a Rybnik który ma 140 tys. mieszk. U nas nie powinno być korków - a przecież są i to w kilkunastu miejscach miasta, czasami nie tylko w godzinach szczytu ale nawet ok. 9.00-12.00. W naszym regionie warto zauważyć już takie paradoksy, że nawet mniejsze miasta typu Wodzisław, Racibórz czy Radlin co raz częściej też mają problemy z korkami w godzinach szczytu. Po prostu na ulicach jest za dużo aut! Przekroczyliśmy pewną granicę i dlatego trzeba zmienić politykę miasta, można budować nowe drogi ale jednocześnie tworzyć całą infrastrukturę dla rowerzystów i maksymalnie zniechęcać ludzi do podróży autem do centrum miasta.
    Chyba przyznasz, że dla ciebie jako kierowcy, lepiej byłoby aby innych stu zaczęło przyjeżdżać do Rybnika pociągiem czyż nie? Słusznie pytasz gdzie spotkałem "szczęśliwe" miasta bez korków. Blisko - np. w Czechach, Austrii, Niemczech, Danii czy na Węgrzech. Po Berlinie, Dreźnie czy Dortmundzie jeździ się łatwiej niż po Rybniku. Większość społeczeństwa korzysta tam z rowerów i komunikacji publicznej - mimo, że Niemcy to najbogatszy kraj Europy, to tam wymyślono silnik Diesla, to tam powstały pierwsze w Europie autostrady i to tam siedzibę ma BMW, Mercedes czy WV. Widziałem niedawno ranking najbardziej zakorkowanych miast świata. Znajdziesz tam miasta z Polski, z krajów zacofanych albo zakochanych w motokulcie takich jak: Łódź, Stambuł, Moskwa, Bukareszt, Belfast, Warszawa czy Rzym. Nie ma tam Wiednia, nie ma miast niemieckich, nie ma skandynawskich, holenderskich, szwajcarskich - czyli wszystkich które skutecznie 30-40 lat temu wprowadziły zasady zrównoważonego transportu i ciągle je poprawiają. Wygugluj sobie tematy takie jak: zrównoważony transport, miasto w ruchu, zapoznaj się też z Prawem Lewisa-Mogridge’a, Paradoksem Downsa-Thomsona, a z pewnością otworzą ci się oczy. :)

  • ~Arteks 2016-06-18
    21:28:37

    1 2

    CD @eljot13 - poza tym nie chodzi tylko o korki... Auta są bardzo przestrzenochłonne i zabierają w centrum powierzchnię na której powinne być miejsca do rekreacji, miejskie obiekty, mieszkaniówka, hotele itd. Na osiedlach też są ogromne problemy z brakiem miejsc parkingowych. 25% zanieczyszczeń które tworzą smog pochodzi z rur wydechowych samochodów. Ludzie nie chcą za bardzo mieszkać przy głównych, głośnych z powodu aut samochodów. Auta są również przyczyną osłabiania się miast i tzw. suburbanizacji.

  • ~antyfudali 2016-06-20
    17:11:49

    1 1

    Ech Arteks,patrząc na Twoje wywody przypomina mi się fragment bajki,który można Ci spokojnie zadedykować "Wiesz, dlaczego dzwon głośny? Bo wewnątrz jest próżny." Dokładnie tak działasz - temat "motokultu" wziąłeś sobie na tapetę i będziesz wszystkim na prawo i lewo rzucał sloganami,nie ważne czy potrzebnie czy nie. (częściej niepotrzebnie,skoro ten temat porusza artykuł) Poza sloganami jednak widać,że sam nie rozumiesz tego mechanizmu. Nie rozumiesz,bo do tej pory nie dotarło do Ciebie,że w temacie zrównoważonego transportu najistotniejsze są właśnie te alternatywy transportu. Raz jeszcze powtarzam,podniesienie opłat za parkingi bez konkretnych rozwiązań w pozostałych aspektach niczego dobrego nie przyniesie. Niestety Tobie wciąż trudno zrozumieć,jakie konsekwencje miałoby wprowadzenie tylko tego jednego elementu z pominięciem pozostałych dla atrakcyjności centrum miasta. I sorry,ale rzucanie ogólnymi sloganami to nie jest żadna dyskusja,bo zwyczajnie mijasz się z tematem dyskusji,który sam podjąłeś. Może jeszcze raz napiszę,żebyś zrozumiał - nie krytykuję zrównoważonego transportu,tylko głupi pomysł,by zacząć temat od podniesienia cen parkingów,gdy komunikacja miejska czy PKP swoich zadań nie spełniają i nie wiadomo kiedy będą spełniać.
    Ewidentnym przykładem Twojego dyletanctwa są słowa ". A tych którzy przyjadą coś załatwić do UM czy ZUS albo na zakupy te kilka zł w jedną czy w drugą stronę nie zrobi zbytniej różnicy. :) ". O ile jeszcze można się zgodzić,że do załatwienia sprawy w UM ludzie zapłacą,bo niespecjalnie będą mieli inne wyjście,a o tyle twierdzenie,że to nie przeszkodzi zakupom jest ewidentnym pokazem nieznajomości ekonomii i ludzkiej psychiki. Są ludzie zdolni jechać do konkretnego marketu po drugiej stronie miasta tylko dlatego,że np. banany są 0,50 zl tańsze,to niby jakim cudem ktoś taki trafi do sklepu w centrum,przy którym zakup będzie dodatkowo obciążony podwyższoną opłatą za parking?
    I na koniec - zrozum,że obrażanie innych świadczy o braku argumentów,nie o sile argumentów.

  • ~Arteks 2016-06-20
    20:17:59

    0 3

    @anty.fudali - ty nie do końca rozumiesz istotę centrum miasta w którym może być miejsce na coś taniego ale przede wszystkim to jednak miejsce które zobowiązuje do czegoś bardziej wyrafinowanego, czegoś czego nie kupisz w Lidlu czy Tesco. Centrum każdego miasta to dobro samo w sobie i należy go chronić przed "rozjechaniem". Piszesz tylko aby się poprzekomarzać... bo przecież nie pisałem, że trzeba podnieść ceny za parkowanie, a potem poprawiać komunikację, budować drogi rowerowe tylko odwrotnie. Ja przynajmniej mam jakieś propozycje, pomysły. Ty tylko wszczynasz kłótnie i jątrzysz. Szkoda. :/

  • ~antyfudali 2016-06-20
    20:57:57

    2 1

    Arteks,naucz się w końcu czytać. Sam zacząłeś dyskusję ze mną,gdy skrytykowałem pomysł podnoszenia opłat. W ostatniej wypowiedzi dokładnie podkreślałem,że tylko o ten aspekt mi chodzi,a Ty dalej jedziesz ze swoją mantrą,jak to nikt nie rozumie,jak światłe masz pomysły dla Rybnika. Żenada po prostu!

  • ~Arteks 2016-06-20
    21:07:54

    1 2

    @anty.fudali - skrytykowałeś nie czytając całych wypowiedzi... Człowieku, nie karm innych swoim pesymizmem, defetyzmem i wiecznym krytykanctwem. Każdy ma jakieś swoje problemy i smutki ale ty chyba masz ich więcej od innych ludzi i stąd twoje ciągłe smuty wypisywane pod każdym tematem. Brakuje Fudalego na fotelu prezydenta, nie masz kogo hejtować i uczepiłeś się mnie. ;P

  • ~antyfudali 2016-06-21
    06:47:00

    2 1

    Tak tak, hejtuję biednego Arteksa,gdy to on się do mnie bezpośrednio zwraca,a nie na odwrót. Gadać nie na temat nie zamierzam,więc jedynie doradzę,byś nie bawił się w psychologa,bo do tego też nie masz kompetencji.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Wybieramy prezydenta Rybnika. Na kogo oddasz głos w wyborach?





Oddanych głosów: 4858