zamknij

Wiadomości

Magistrat opracował standardy rowerowe. Zapoznajcie się z nimi i weźcie udział w dyskusji!

2015-11-17, Autor: bf
Już wkrótce w naszym mieście będą obowiązywały standardy rowerowe – pierwszy taki dokument, który ma zapewnić wysoką jakość rybnickich tras rowerowych. Zanim wejdą one w życie, 26 listopada w magistracie odbędzie się spotkanie ze wszystkimi rybniczanami, zainteresowanymi tym tematem.

Reklama

Przypomnijmy, że o standardach rowerowych rozmawialiśmy już wcześniej z Janem Fiałkowskim – oficerem rowerowym w Rybniku. Pracownik Miejskiej Pracowni Urbanistycznej (komórki rybnickiego magistratu) zapewnił nas, że do końca roku ma powstać dokument dotyczący projektowania i utrzymywania dróg rowerowych w naszym mieście.

>>W Rybniku od niedawna działa oficer rowerowy. Szykują się spore zmiany na naszych drogach
>>Oficer rowerowy? Z wojskiem czy policją nie mam nic wspólnego

Słowa dotrzymał. Wraz z Bartoszem Skórzewskim (współzałożycielem stowarzyszenia Rowerowy Szczecin) opracował pierwsze takie standardy dla Rybnika.

- Opracowanie powstało ze względu na brak regulacji krajowych w omawianym zakresie. Stanowi zbiór przepisów dotyczących tego, jak projektować drogi dla rowerów, pasy rowerowe, różnego rodzaju śluzy rowerowe oraz jak prowadzić rowerzystów przez skrzyżowania czy przejazdy na terenie Rybnika – wyjaśnia Jan Fiałkowski.

Standardy infrastruktury rowerowej od tego roku będą częścią prawa miejscowego i będą dołączane do każdego przetargu na projektowanie i budowę infrastruktury rowerowej. Na ich podstawie projektowana jest teraz sieć przyszłych tras rowerowych w Rybniku, która na przestrzeni kilku lat powinna w znacznej mierze upłynnić i uatrakcyjnić aktywne poruszanie się po mieście na znacznych dystansach.

Standardy mają zostać wprowadzone w przyszłym miesiącu. Zanim to jednak nastąpi, w czwartek, 26 listopada o godz. 16.00 w sali 109 rybnickiego magistratu (ul. Bolesława Chrobrego 2) planowane jest zaś spotkanie informacyjne dla wszystkich zainteresowanych tematem z udziałem autora projektu.

>>Zapraszamy do zapoznania się ze standardami rowerowymi<< Wszelkie uwagi co do dokumentu można też zgłaszać na adres architektura@um.rybnik.pl. Magistrat czeka na opinie do 4 grudnia br.

Oceń publikację: + 1 + 12 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (14):
  • ~halupczok1 2015-11-17 11:52:03

    Moim zdaniem super bo to jest dobra sprawa -popieram, po zapoznaniu się z treścią tego projektu mama wrażenie ,że z roweru ktoś chce zrobić co najmniej statek kosmiczny, a po jakiego kopiowanie kodeksu drogowego jego treści.

    11 1
  • ~ 2015-11-17 12:34:01

    dobra robota. w końcu jakieś świeże umysły w tym UM. teraz tylko dopilnować aby wytyczne były realizowane.

    9 0
  • ~superelektro 2015-11-17 12:41:20

    Polska specjalność. Z prostej sprawy zrobić problem a potem wszyscy będziemy się zastanawiali jak go rozwiązać. A ilu krewnych i znajomych " królika " znajdzie zatrudnienie przy tym temacie ? Bo jak w UM nie ma specjalnej komórki ds rowerów to znaczy że temat nie istnieje. Że też kiedyś nie był potrzebny " oficer rowerowy" aby jeździć na rowerze, jak to mogło być ? A ludzie jeździli, tylko nie wiem czy dla tego że go nie było czy dla tego że nie wiedzieli że powinien być. A magistrat niech się zajmie tym czym powinien a nie rowerami. Rowerzyści sobie świetnie radzą bez nich.

    1 3
  • ~elegant 2015-11-17 14:45:39

    Jak myśmy do tej pory jeździli na rowerach?No,katastrofa!To jest tak jak ktoś startuje na najwyższe urzędy bez pomysłu na rządzenie.Obecne władze w Rybniku są na to ewidentnym przykładem.

    1 9
  • ~ 2015-11-17 14:54:31

    superelektro - jakoś trzeba kombinować, gdy w rodzinie ma się sklep z rowerami i akcesoriami. P. Fiałkowski dobrze kombinuje. Niech UM zatrudni kogoś z handlu asfaltem, może lepsze drogi będą.

    1 1
  • ~Grisza 2015-11-17 14:59:46

    131 stron ma dokument - trzeba mieć trochę czasu, żeby to przestudiować ;) Ale bardzo dobrze, że coś takiego mamy - teraz tylko konsekwentnie kolejne inwestycje realizować zgodnie z przyjętymi standardami. Poszedłbym krok dalej. Skoro mamy oficera rowerowego - znajdźmy pasjonata (np. Arteks) i utwórzmy stanowisko oficera autobusowego d/s komunikacji miejskiej. Proponuję stałą ofertę promocyjną np. 1,50 zł za bilet dla pasażera z dowodem rejestracyjnym własnego samochodu, 5 zł za bilet dzienny dla każdego (od 30 listopada taki bilet wprowadza Jaworzno - dlaczego nie można w Rybniku?) Trzeba zachęcić zmotoryzowanych, żeby od czasu do czasu korzystali z komunikacji miejskiej. Z auta co prawda nie zrezygnują, ale jeśli np. dwa razy w tygodniu dojadą do pracy autobusem - to o ile zmniejszą nam się korki i smog w mieście. Dopóki bilet autobusowy jest droższy od paliwa w samochodzie - nikt, kto ma samochód - nie będzie korzystał z komunikacji miejskiej.

    21 0
  • ~frbro 2015-11-17 18:41:46

    @superelektro, @elegant, ten dokument i oficer nie są po to "aby jeździć na rowerze", tylko po to aby mieć gdzie jeździć. I oficer wykonał z tym dokumentem solidną robotę. Oczywiście zawsze mogliśmy to zlecić zewnętrznej firmie, zapłacić 100 tysięcy i dostać w zamian nic nie warty papier - tak jak było ze strategią sportu. Trzeba przyznać, że obecna władza zrobiła w temacie ścieżek więcej w rok niż poprzednia co najmniej przez dwie ostatnie kadencje.

    8 1
  • ~Arteks 2015-11-17 19:01:24

    Jeśli ktoś jest pasjonatem, wykonuje pracę lepiej niż kilku urzędników którym się coś każe zrobić. Dokument opracowany tak szczegółowo i starannie, że lektura wpycha w krzesło. Brawo dla Fiałkowskiego i innych osób zaangażowanych w takie działania. Chcę takich rozwiązań w Rybniku! @grisza - dzięki za docenienie. Ja podpowiem każdemu i to w dodatku za darmo co można zrobić aby nasza komunikacja miejska dogoniła innych bo tematem interesuję się od lat. Na żadnym stanowisku mi nie zależy, a zarobki w UM nie byłyby dla mnie w ogóle satysfakcjonujące z tego też powodu raczej tam pracować nie będę. Czemu mi więc na tym zależy? Bo dobra komunikacja miejska jest remedium nie tylko na korki ale na większą frekwencję ludzi na imprezach, w ogródkach piwnych, w sklepach. Dobra komunikacja miejska zmniejszy korki, jeszcze bardziej ożywi życie miasta, w jakimś stopniu zmniejszy też zanieczyszczenie powietrza i... da więcej miejsc pracy. Teraz przez rozdmuchany moto-kult dajemy miejsca pracy głównie w Rosji i krajach Arabskich. Jeśli zmniejszymy proporcje użytkowania transportu indywidualnego na rzecz zbiorowego - damy więcej miejsc pracy w Rybniku chociażby dla kierowców ale nie tylko. Dobra komunikacja miejska sprzyja rozwojowi gastronomii czy małemu handlowi - ktoś kto przechodzi z pociągu na autobus, z autobusu na autobus czy z autobusu do pracy częściej zajrzy do jakiegoś kiosku czy sklepu niż zmotoryzowany. Dobra komunikacja miejska to łatwiejsze parkowanie, włączanie się do ruchu itd

    10 1
  • ~fanprawdy 2015-11-17 19:49:50

    A co z oficerami do spraw: hulajnóg, deskorolek , pieszych podpierających się laską itd. Czy do wszystkiego nie wystarczy tak zwany zdrowy rozsądek i wiedza specjalistyczna ?! Jeśli to jest dokument urzędowy, którego utworzenie związane było z kosztami Urzędu Miejskiego to proszę o zwrot mojego podatku.

    2 7
  • ~Arteks 2015-11-17 20:11:42

    @fanprawdy - na fachowcach nigdy nie warto oszczędzać. To, że Rybnik był do niedawna na szarym końcu Polski jeśli chodzi o miejską tematykę rowerową wynika właśnie z tego, że prawdopodobnie nie było odpowiednich ekspertów którzy by się tematem zajęli. Teraz są i należy za to pochwalić nową ekipę, że poprawia pewne niedoróbki starej ekipy, która też nie była zła ale miała swoje bardzo słabe strony.

    2 1
  • ~lewy_gwint 2015-11-17 22:30:56

    Pytanie do dyskutantów: rys.3.3 rozwiązanie pierwsze. Z którego pasa ruchu powinien skręcać rowerzysta w prawo, skoro na pasie dla rowerów jest tylko strzałka na wprost. Stworzono kolizję pomiędzy samymi rowerzystami. Rozwiązanie bez sensu na pasie dla rowerów należało namalować strzałę prosto z prawo i z głowy. Co ciekawe rysunek ten ma już ponad 3 lata, bo jest z 2012r więc nie jest to produkcja ostatnich dni. Zdaje się wtedy miał być koniec świata chyba ;) hehe

    3 0
  • ~THE Bill 2015-11-18 08:18:00

    Również uważam, że takie stanowisko jest potrzebne. Bardzo dobrze, że w Rybniku wspiera się ruch rowerowy i inwestuje w jego rozwój. I zgadzam się również, że powinien się ktoś zająć również komunikacją zbiorową w Rybniku bo obecna jest tragiczna (oprócz nowych autobusów). Panie prezydencie czekam, aż zajmie się Pan tą sprawą!

    6 0
  • ~ 2015-11-18 09:27:17

    Pomysł na regulację "rowerowych przepisów" w Rbk jest genialny!- w mieście bardzo widoczna jest wzrostowa tendencja uczestników ruchu użytkujących te dwukołowce ;) a problemem jest niekonieczne dostosowanie i tak już "niezłych" dróg jak na polskie warunki do jazdy rowerami. Kolejne utrudnienie to zmiana mentalności zarówno po stronie rowerzystów jak i kierowców samochodów. I jedni i drudzy zawsze żądają! A cała zabawa polega na wzajemnym szacunku, spokoju na drodze- he trudne, co nie... i nawet ponad 120 stron troszkę by stopniało ;) ale jak nie to i 150 trzeba :) może z czasem i podejście użytkowników dróg złagodnieje z "SZOSA JEST MOJA" na "Droga jest nasza"

    4 0
  • ~superelektro 2015-11-19 08:02:02

    fanprawdy, 100/100

    0 2

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

"Piątka dla zwierząt" - popierasz ten projekt ustawy?




Oddanych głosów: 2811