zamknij

Biznes

Magistrat blokuje budowę krematorium w Boguszowicach. Kto ma rację w tym sporze?

2014-04-28, Autor: 
Adam Rosół od kilku lat chce stworzyć w Boguszowicach krematorium. Nie pozwala jednak na to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Władze Rybnika nie chcą go zmieniać, bo nie życzą sobie tego mieszkańcy. Przedsiębiorca jednak nie zamierza się poddawać i zapowiada walkę z magistratem.

Reklama

Przypomnijmy, Adam Rosół prowadzi w Boguszowicach centrum pogrzebowe. Przedsiębiorca od ponad siedmiu lat chce stworzyć krematorium, jednak zapis dotyczący jego działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uniemożliwia zrealizowanie inwestycji.


W ciągu ostatniego roku Adam Rosół w swoim centrum pogrzebowym wykończył wnętrza i stworzył m.in. salę pożegnań. Wciąż jednak nie może dokończyć inwestycji związanej z budową krematorium. – W miejscowym planie, dokładnie na mojej działce jest wpisane, że w tym miejscu nie może powstać krematorium. Nie chodzi o to, że miasto w ogóle nie chce takiej inwestycji, ale nie chce, żeby została ona zrealizowana na mojej działce. To nieuczciwe – ocenia Adam Rosół.

Przedsiębiorca sugeruje, że powodem działań urzędników są sprzeciwy mieszkańców. – Z tego, co wiem, na liście sprzeciwu wobec budowy krematorium podpisało się 400 osób. To dziwne, że w ponad 140-tys. mieście głos ma kilkaset osób – mówi Adam Rosół.

Rzecznik prasowa UM Rybnika, Lucyna Tyl potwierdza, że do magistratu wpłynęło ponad 400 uwag, dotyczących budowy krematorium na działce Adama Rosoła. – Wydaliśmy zakaz budowy na parceli o numerze 1831/123 w Boguszowicach po rozpatrzeniu uwag mieszkańców, a także po analizie przeznaczenia terenów sąsiadujących – mówi rzecznik UM Rybnika. – W czasie konsultacji społecznych po wydaniu tego zakazu wpłynęła jednak opinia negatywna. Jednak nie została ona uwzględniona – dodaje Lucyna Tyl.

Magistrat informuje, że procedura planowania zagospodarowania miejskiego w rejonie działki Adama Rosoła dobiega końca. Ostatnim etapem będzie uchwała w tej sprawie Rady Miasta Rybnika. Radni zajmą się tematem na majowej sesji. Plan wejdzie w życie po zatwierdzeniu przez wojewodę.

Adam Rosół zapowiada, że w walce z urzędnikami nie złoży broni. – Nie odpuszczę. Wciąż będę dążył do stworzenia w Boguszowicach krematorium. Z pomocą prawników każdą uchwałę rady miasta będę zaskarżać i blokować – zapowiada przedsiębiorca z Boguszowic.

Biznesmen argumentuje, że kremacja to przyszłość branży pogrzebowej i miasto mogłoby na tym skorzystać. – Moje krematorium obsługiwałoby ponad pół miliona osób z całego regionu. To dla miasta byłaby bardzo dobra promocja. Poza tym moglibyśmy współpracować chociażby przy pochówku osób, korzystających z opieki socjalnej. Za ich kremację miasto mogłoby płacić mniejsze kwoty – podsumowuje Adam Rosół.

A co Wy sądzicie o całej sprawie? Czy krematorium w Boguszowicach powinno powstać?

>> To w tym miejscu mogłoby powstać krematorium - zobacz zdjęcia

Warto dodać, że kilka dni temu w Żorach ruszyła budowa krematorium. Więcej na ten temat przeczytasz na portalu tuŻory.pl.

Oceń publikację: + 1 + 21 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (36):
  • ~minowa 2014-04-28
    10:29:47

    37 0

    Ciekawe, ze przy rozbudowach cmentarzy nikt nie protestuje !

  • ~Arteks 2014-04-28
    10:36:50

    41 0

    Ciemnota, upór i obłuda niektórych mieszkańców nie mają granic. Sami smrodzą i spalają różne świństwa zanieczyszczając powietrze w naszym mieście, a mają problem z akceptacją krematorium z którego smród byłby mniejszy niż z przeciętnej postPRLowskiej kostki która w sezonie kopci jak parowóz dzień i noc. W Pradze czy Berlinie są krematoria i nikt w tak cywilizowanych miastach nie ma z nimi problemu, a tutaj takie jaja... Życzę temu przedsiębiorcy jak najlepiej, w urzędowi się dziwię, że nie podejmuje się jakichś mediacji bo krematorium to także korzyść dla naszego miasta i ułatwienie dla wielu rodzin, którzy chcieliby spopielić swoich zmarłych bliskich.

  • ~ 2014-04-28
    10:39:08

    0 41

    Arteks a ty kimw końcu jesteś przedstaw się bo ty stały bywalec komentarzy jesteś a głupi jesteś gorzej niż ustawa przewiduje.

  • ~Abisall 2014-04-28
    10:40:50

    37 0

    Dokładnie - wielki protest bo spalać zwłoki będą, a jeden zakichany smrodziuch więcej syfu paląc 1dzień śmieci narobi niż takie krematorium prez miesiąc. Pewnie gdyby nikt nikomu nie powiedział o tym że jest krematorium obok to sąsiedzie nigdy by się po zapachu nie zorientowali że coś takiego jest. Tępota i zła wola

  • ~dicon 2014-04-28
    10:44:06

    40 0

    400 ludzi zgłosiło sprzeciw? Przecież w promieniu 200 metrów nie stoi nawet 20 domów.

  • ~Abisall 2014-04-28
    10:52:19

    37 1

    @Arteks w sumie tu może nie chodzić o smród etc... Brzytwa Okhama sugeruje na znacznie prostszą przyczynę zablokowania działalności krematorium - finansową. Toć tajemnicą poliszynela jest że pogrzeby to dojna krowa dla panów proboszczów a po łatwym dostępie do kremacji wpływy z trumien, kwater na cmentarzach itd polecą na łeb

  • ~Bart 2014-04-28
    11:50:34

    29 1

    Adam Kowal - jesteś strasznie zacofany człowieku, jakbyś trochę więcej był obyty w świecie i oczytany to byś nie palnął takiej gafy!! Arteks i Abisal mają całkowitą rację, krematoria są w każdym większym europejskim mieście, od nas zwłoki wożą do Pragi do Ostravy spalać bo u nas nie ma krematorium! ci co podpisali się pod tym, żeby go nie było to sami kopcą w piecach spalają co się da świętoszki zasr... dym ze spalenia człowieka przepuszczony przez wszystkie filtry byłby nieporównywalnie mniejszy niż z pieców okolicznych domów ale ciemnota tego nie rozumi!!

  • ~zenek65 2014-04-28
    11:57:03

    23 0

    jeżeli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze, kto komu itd.to już pozostawiam internautom. Najbliższe krematorium jest w Rudzie Śląskiej, czas ceremonii pogrzebowej z kremacja wydłużony o ok. 3 godziny.

  • ~zenek65 2014-04-28
    11:59:17

    9 0

    ~Abisall masz rację tyle, że ten spalający to duchowny a jemu przecież wolno

  • ~ 2014-04-28
    12:23:51

    14 2

    OCZYWIŚCIE NAJBLIŻSZE KREMATORIUM ZNAJDUJE SIE W BYTOMIU I RUDZIE ŚLĄSKIEJ WIEC NIE JEST TO AŻ TAK DALEKO, ALE PRZYDAŁOBY SIE GDZIES BLIŻEJ , NATOMIAST PODAJE INFORMACJE KTÓA WSZYSTKICH ZASKOCZY. W BOGUSZOWICACH KREMATORIUM NIE BEDZIE PONIEWAZ W PAZDZIERNIKU ZOSTANIE OTWARTE KREMATORIUM NA CMENTARZU KOMUNALNYM W ZORACH ( BUDOWA IDZIE JUZ PEŁNA PARA ) A Z TEGO CO SŁYSZAŁEM SA TAM WSZYSTKIE POTRZEBNE POZWOLENIA WIEC KREMATORIUM W BOGUSZOWICACH NIE BEDZIE JUZ MIAŁO POTRZEBY BYCIA. POZDRAWIAM!

  • ~Cwilin 2014-04-28
    12:33:07

    7 0

    Mieszkam w okolicy czasem przechodze koło budynku tego pana i jak widzę ten 'porządek; to mam obawy z tym spalaniem.

  • ~zenek65 2014-04-28
    12:45:50

    18 0

    i już wszystko jasne, a Rybnikowi uciekły kolejne pieniądze. Żory bliżej niż Ruda Śląska.

  • ~Arteks 2014-04-28
    12:56:20

    1 8

    @robcio_21 - bo w Żorach władze miasta nie konsultują niczego z mieszkańcami..i. Przeczytaj artykuł na tuzory: http://www.tuzory.pl/wiadomosci,w-zorach-powstaje-krematorium-mieszkancy-and-8222;dowiedzielismy-sie-o-tym-poczta-pantoflowaand-8221;,wia5-3266-6960.html Ludzie dowiedzieli się o tym pocztą pantoflową, a nie tak jak w Rybniku poprzez plan zagospodarowania.

  • ~krypop 2014-04-28
    13:23:08

    17 0

    "400 ludzi zgłosiło sprzeciw? Przecież w promieniu 200 metrów nie stoi nawet 20 domów." - tak, podpisy pewnie zbierane na zasadzie 'masz kartkę, wpisuj pesel i się podpisz, ciocia prosiła. daj też rodzeństwu i znajomym, to ważne'. temat jest odsmażany już któryś raz i za każdym razem się zastanawiam: czy budowa tego krematorium rozpoczęła się i odbywa się w oparciu o pozwolenie na budowę? jeżeli tak, to w czym problem? przecież pozwolenie na budowę wydaje się po sprawdzeniu zgodności z _aktualnym_ miejscowym planem albo z _prawomocną decyzją_ o warunkach zabudowy?

  • ~elegant 2014-04-28
    15:09:56

    12 0

    To bardzo dziwne.Gość dostaje pozwolenie na na budowę,a teraz mu się odmawia?Miejsc na cmentarzach brakuje.Żory wydają zgodę u nas wbrew logice.

  • ~Fiodore 2014-04-28
    17:20:58

    0 18

    Taa, niech jeszcze założy Centrum Aborcji i Centrum Eutanazji. Ok, chcesz sobie jeden z drugim pobudować krematorium? Dobra, ale nei w centrum osiedla!

  • ~kaktusnadłoni 2014-04-28
    18:26:25

    4 1

    @Arteks, gdybyś jeszcze przeczytał artykuł do którego link podajesz to byś tak nie napisał. Ja wiem, że ty genetycznie jesteś anty-żorski i musisz coś złego na te miasto napisać, bez względu czy masz rację czy nie. Twój problem. W podanym przez ciebie artykule pisze że w planie miejscowym obowiązującym od 2011 roku, który był wystawiony do publicznego wglądu, uwzględniono umieszczenie obiektu krematorium. Pisze tam również że nie było sprzeciwu mieszkańców a poza tym, cytuję: „przepisy regulujące budowę tego typu obiektów uległy zmianie już jakiś czas temu, nie jest już wymagane przeprowadzenie konsultacji społecznych w tym zakresie.” Natomiast rybnicki plan zagospodarowania jest jeszcze niegotowy i nie zatwierdzony. Ty Arteksie chciałbyś uchodzić za legalistę, a tu taka wtopa.

  • ~ 2014-04-28
    18:29:20

    14 0

    Jestem za tym gostkiem ! 7 lat go zwodzą ! to jest skandal . Dobrze ze są wybory - polecicie wszyscy z dymem - ( z tego krematorium ;-) ) . Czy nie można takich sytuacji załatwiać pozytywnie z korzyścią do wszystkich Rado Miasta ?( no możliwe że KK i Zakłady pogrzebowe się za tym kryją ) Życzę mu powodzenia w tej walce .

  • ~rybnikauer2013 2014-04-28
    21:18:53

    12 0

    To chyba nie do końca jest tak, jak mówi przedsiębiorca ... Owszem, otrzymał on zgodę na budowę w oparciu o przedstawione przez siebie plany. Ale plany te dotyczyły: budowy domu pogrzebowego, a nie krematorium. Na budowę domu pogrzebowego przedsiębiorca zgodę z urzędu otrzymał... Problem więc polega na tym, że choć: "Adam Rosół od kilku lat chce stworzyć w Boguszowicach krematorium", to na etapie ubiegania się o zgodę na budowę z nikim z urzędników tą "chęcią" nie podzielił. Przedsiębiorca postanowił działać metodą "faktów dokonanych" - najpierw buduję, co chcę, a dopiero później pytam się, czy mogę... Szkoda mi tego pana, ale zgoda tego typu działania nie powinna być przyznawana. Jak zareagowałby ktoś z krytyków urzędu, gdyby tuż obok niego sąsiad, który budowałby dom wpadł nagle na pomysł, że to nie będzie dom, tylko np bar z ogródkiem??? ;)

  • ~pacek 2014-04-28
    21:40:35

    10 0

    Moim zdaniem jeśli ja bym chciał sobie otworzyć krematorium to bym w pierwszej kolejności doprowadził cały obiekt do porządku a potem bym myślał o piecach który jeden z nich kosztuje milion zł, co mi wiadomo to w Żorach ruszyła budowa a pod koniec roku krematorium ma być uruchomione .

  • ~kurier 2014-04-28
    22:11:13

    0 0

    Ja tam nic przeciwko kremacji trupów nie mam. Ale jeśli miałbym mieć wybór, to wolałbym aby krematoria, składowiska śmieci czy spalarnie odpadów powstawały w okolicy Rybnika a u nas niech powstają lepiej nowe parki, baseny, siłownie czy stadiony... Mimo wszystko zawsze to jakoś zanieczyszcza powietrze. Koledzy,chyba sie zgodzicie?

  • ~minges 2014-04-28
    22:41:15

    10 3

    ~Fiodore, chłopie, jakie centrum osiedla?! Co ty wypisujesz?! Poza tym sprawa wygląda bardzo prosto: pan Rosół prowadził kiedyś zakład pogrzebowy na zasadzie administratora cmentarza komunalnego w Boguszowicach. Po kilku latach ogłoszono kolejny przetarg, w którym - oprócz firmy pana Rosoła - wystartowała (i wygrała go) firma Kruzal założona przez panów: Zalewskiego i Kruka. Ten drugi pan to były radny miasta, blisko związany z będącym aktualnie u władzy BSR-em (sam startował z ramienia BSR do Rady). I wszystko się klaruje: po przegranym przetargu pan Rosół zaczął rozwijać swoją prywatną działalność - usługi pogrzebowe - tuż za płotem cmentarza, skutecznie odbierając klientelę firmie Kruzal. A żeby jakoś panu Rosołowi życie utrudnić, no to chlast! nie postawi sobie krematorium, bo władza skutecznie mu to uniemożliwiła. I tak jak ktoś wcześniej napisał - zbieranie podpisów to była jedna wielka kpina - "weź podpisz bo to, wiesz, ważna sprawa" - ściema i już. Technika spalania zwłok jest na tyle zaawansowana, że nawet samego smrodu i dymu jest niewiele, montowane są filtry itp. Po prostu - i trzeba otwarcie to powiedzieć - konkurencja pana Rosoła wciska ludziom ciemnotę do łbów z pomocą ludzi rządzących tym miastem! Wstyd!

  • ~martin75fm 2014-04-28
    23:05:36

    4 0

    Krematorium jest potrzebne i nie wydziela takich szkodliwych związków jak to opisują wystraszeni mieszkańcy, zaś Pan Rosół wybudował cały kompleks wiedząc jaki jest miejscowy plan zagospodarowania a teraz chce zaadoptować istniejące obiekty na potrzeby krematorium. Cóż ja mogę sobie kupić samolot i myślę że szybciej zrobię licencję pilota niż Pan Rosół doczeka zmian w MPZP. Jak rozpoczynał budowę to chyba wystąpił o WZiZP?

  • ~rybnikauer2013 2014-04-28
    23:19:00

    3 2

    To chyba nadal nie jest takie proste, jak sądzi ~minges.... Cmentarze są dzierżawione przez ich administratorów i co kilka lat ogłaszane są kolejne przetargi na dzierżawę. Wygrywa ten, kto złoży najkorzystniejszą finansowo ofertę dla oddającego w dzierżawę... Przy tym... Gdy Pan Rosół obejmował w dzierżawę cmentarz w Boguszowicach ... Radną Miasta Rybnika była jego żona... Ale to i tak nie zmienia zasadniczego problemu - we wniosku złożonym do urzędu Pan Rosół przedstawił plan budowy domu pogrzebowego, a nie krematorium! Zgodę na dom pogrzebowy otrzymał. "Po drodze" wymyślił dołożenie do tego krematorium - tu zgody nie dostał... Więc nie do końca rozumiem, w czym on sam i większość komentujących widzą problem? ... Współpracuję z facetem, który też składa wnioski do urzędu. Jak mu do głowy wpadnie, żeby w trakcie ich realizacji prosić o aneks, bo coś sobie nowego wymyślił, to takie prośby składa, ale jak mu te prośby urząd odrzuca, to po prostu dalej robi to, co zaoferował na początku..., bo wie, że to jego problem, że pewnych rzeczy nie przewidział.

  • ~pacek 2014-04-29
    07:53:16

    3 0

    mignes kto ci naopowiadał takich głupot że pan rosół przegrał przetarg z firmą kruzal on nie podchodził wcale do przetargu jesteś słabo poinformowany a obiekt który buduje to był zakład pogrzebowy, kwiaciarnia, kaplica, stypy, a nic nie pisało o krematorium a teraz wielkie wszyscy robią oczy bo niema pozwolenia

  • ~jojo 2014-04-29
    07:57:02

    12 0

    Ja nie jestem przeciwny spalaniu zwłok ale jeżeli ten pan nie może budować na swojej działce to niech kupi teren tam gdzie MPZG pozwala na taką inwestycję i niech tam postawi spalarnię.Ciekawe jak byście komentowali sprawę gdyby to w sąsiedztwie waszych domostw powstało (nie jestem sąsiadem niedoszłej spalarni).A co do filtrów to elektrownia je posiada jak i ciepłownie a widzimy i czujemy co się z nich wydobywa.

  • ~dawid1984 2014-04-29
    08:25:35

    2 1

    idiotyzm urzędników. Lepiej zanieczyszczać środowisko/wody gruntowe poprzez rozkladające się zwłoki :/ jak dzialka jest w bliskiej okolicy cmentarza to powinna byc zgoda na 100% a nie ze 400 osob proboje blokowac inwestycje. Zawsze sie ktoś znajdzie co ma problemy. Ludzie są zacofani badz nie douczeni, obecne krematoria wydalaja mniej dymu niz przecietny kowalski wydala z swojego piecyka domowego.

  • ~inzynier 2014-04-29
    11:36:22

    4 1

    Tak mi się zdaje,że p.Roół nie jest idiotą.Podjął się budowy krematorium ,ponieważ miał ku temu podstawy prawne.Osobiście widziałem na planie zagospodarowania przestrzennego jakiś czas temu oznaczenie terenów przylegających do cmentarza komunalnego jako terenów,na których może być wybudowane krematorium.Tego jestem pewien.Tak było, nie wiem jak jest na dzień dzisiejszy,ale "wolta"z 400-stoma protestami zrobiła swoje.Jednakże stanowisko władz miasta mnie zaskakuje.Tak można zlikwidować każdą działalność gospodarczą.Wnioskuję z tej dyskusji i z artykułu,że za płotem działki p.Rosoła taką inwestycję można zrealizować?No to jest kuriozum!
    UKŁAD tylko to ciśnie mi się na usta.Szanuję p.Prezydenta Fudalego,ale to mi się nie podoba.Od dziennikarzy portalu domagam się przyjrzenia się sprawie i wyjaśnienia czy tak było.Panowie dziennikarze mam nadzieję ,że przekażecie nam niebawem wiarygodne informacje.Pozdrawiam

  • ~yaca 2014-04-29
    19:37:56

    3 0

    ADAM trzymaj sie....zgłoś to do telewizji!!!

  • ~ 2014-04-29
    20:43:09

    7 0

    MOJE ZDANIE JEST TAKIE ŻE NAWET JEŚLI PAN ROSÓŁ DOSTAŁ BY ZGODE TO I TAK NIE BYŁBY W STANIE DOKUPIC SIE CHODZ JEDNEGO PIECA KREMATORYJNEGO BO Z TEGO CO SŁYSZAŁEM TO KOSZT Z MONTAŻEM OK 2MLN ZŁ, POZATYM SMIESZY MNIE JAK CZYTAM ''BIZNESMEN ARGUMENTUJE...'' TAK SIE SKŁADA ZE ZNAM TROCHE TEGO PANA I DO BIZNESMENA MU DALEKO, A JEŚLI JUŻ DAJE SOBIE ZROBIC SESJE ZDJECIOWA TO MOGŁBY PRZYNAJMNIEJ UBRAC SIE INACZEJ. W PAŻDZIERNIKU RUSZA KREMATORIUM W ŻORACH I W NAJBLIŻSZYCH MIASTACH NIE SA JUZ POTRZEBNE TEGO TYPU USŁUGI WIEC UWAŻAM ŻE TEMAT KREMATORIUM W BOGUSZOWICACH JEST JUZ ZAKONCZONY. POZDRAWIAM!!!

  • ~hardmark 2014-05-01
    02:22:39

    1 2

    400 protestujących? Ciekawe ilu z nich spożywa ryby z Juroka lub Papieroka,które to stawy są zasilane wodami m.in. z wód gruntowych spływających spod cmentarza?
    Co zmiany PZPM to działka na której miało postać krematorium ,była przeznaczona na "usługi dla ludności". Działka nadal jest na usługi tylko nie może tam powstać krematorium. To tak jakbym miał sklep monopolowy ale nie mógł bym sprzedawać czerwonego wina i ciemnego piwa a pozostałe alkohole już tak.

  • ~MQ 2014-05-03
    20:25:13

    3 0

    W Żorach budowa krematorium jest zgodna z zapisami MPZP, który był wyłożony do publicznego wglądu. Ponad trzy lata temu nikt nie protestował, więc dziwi mnie fakt, że teraz nagle jakieś zatracone owieczki się obudziły. Ponadto krematorium realizowane jest w sąsiedztwie cmentarza komunalnego więc podobna branża. Warto również dodać, że jeden z inwestorów to mieszkaniec Rybnika. Cóż widać które miasto jest bardziej przyjazne inwestorom. Poza tym krematorium będzie prezentowało się bardzo dobrze a unijne normy w tym zakresie są bardzo drastyczne. Zawartość wylatującego dymu z sąsiednich kominów, jest o wiele bardziej szkodliwa nie mówiąc już o smrodzie.

  • ~adi0665 2014-05-04
    13:21:49

    0 6

    Serdecznie zapraszam do polubienia strony:
    https://www.facebook.com/pages/Moje-szkice/675322152514004
    Z góry bardzo dziękuję :))

  • ~szarajda 2014-05-04
    16:04:13

    0 3

    Ja osobiście nie mam zamiaru, siedząc na ogrodzie wąchać palonych nieboszczyków!!!!!!!!!!!!

  • ~monalisa 2014-05-06
    19:50:12

    1 0

    robcio_21 Tobie nie jest potrzebne krematorium w Boguszowicach ,bo i tak tam zwłok nie będziesz woził ty nie lubisz konkurencji...

  • ~Arteks 2014-05-07
    01:15:10

    0 3

    @Mgq - w jakiej trzeba być desperacji, żeby cieszyć się z inwestora który buduje ...krematorium ;) To jeszcze spalarnię śmieci sobie też sprowadźcie please...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5038