zamknij

Biznes

LEO Express rozpoczyna testy. Pociąg przejechał przez Wodzisław i Rybnik

2017-05-10, Autor: 

W miniony poniedziałek (8 maja) przez granicę w Chałupkach wjechał do Polski pociąg Leo Express. Czeski przewoźnik rozpoczął testy zmierzające do uzyskania dopuszczenia swoich pociągów na polskie tory.

Reklama

Skład LEO Express przejechał m.in. przez Wodzisław Śląski, Radlin i Rybnik. Pociąg przejeżdżający przez stację Rybnik Towarowy uchwycił w kadrze Artur Klimek, pasjonat kolejnictwa. Skład kierował się potem do Poznania.

- Był to pierwszy pociąg testowy - mówi Peter Jančovič, członek zarządu i dyrektor LEO Express Polska. Tłumaczy, że testy są konieczne dla uzyskania dopuszczenia do jazdy po torach w Polsce. Pociągi - co zrozumiałe - jeżdżą bez pasażerów. Przejazdów testowych będzie więcej.

Jak już informowaliśmy LEO Express uzyskał już jeden z podstawowych dokumentów - Polski Certyfikat Bezpieczeństwa (czytaj więcej). Konieczne są jednak kolejne, w tym dopuszczenie do korzystania z torów. - Zależy nam na tym, aby uzyskać to dopuszczenie jak najszybciej, dlatego rozpoczęliśmy już testy - dodaje Peter Jančovič.

Czy LeoExpress zawita do Rybnika? Jak mówi dr Bartosz Mazur, pełnomocnik prezydenta ds. transportu, w naturalny sposób swoje zainteresowanie przejawia też nasze miasto. – Choć w praktyce biznesowe decyzje komercyjnego przewoźnika są warunkowane przede wszystkim zupełnie innymi czynnikami. Leo Express jest komercyjnym przewoźnikiem, uruchamiającym pociągi w Czechach i na Słowacji. Liberalizacja rynku i dopuszczenie na tory konkurencji doprowadziło do znacznego zwiększenia przewozów koleją między Pragą a Ostrawą. Trudno wyrokować, na ile scenariusz ten powtórzy się także w Polsce, ale Leo Express dąży do uruchomienia komercyjnych połączeń także w naszym kraju – wyjaśnia.

Jak dodaje, na korzyść Rybnika przemawia położenie na trasie między Warszawą a Pragą. - To najbardziej naturalna trasa łącząca obie stolice, a równocześnie pozwalająca oferować połączenia mieszkańcom Rybnickiego Okręgu Węglowego. Miasto prowadzi politykę zrównoważonego rozwoju transportu, a w jej ramach szeroko promuje między innymi transport kolejowy – zaznacza.

Jednakże dr Mazur widzi w planach kolejowych jeden zasadniczy problem. - Niepodobna pominąć problemu ograniczonej przepustowości linii, przede wszystkim na odcinku między Katowicami-Ligotą a Leszczynami. Już dziś w godzinach szczytu przepustowość ta jest wyczerpana, a wprowadzenie dodatkowych pociągów - mogłoby pogorszyć sytuację dla dojeżdżających codziennie uczniów, studentów czy pracowników. Dlatego właśnie kwestia, czy Leo Express pojawi się w Rybniku, pozostaje otwarta. Jest to uzależnione przede wszystkim od decyzji samego przewoźnika, ale w znacznym stopniu także od dostępności tras PKP Polskich Linii Kolejowych – mówi pełnomocnik prezydenta.

O tym, czy pociągi czeskiego przewoźnika włączą się na stałe w kolejowy krajobraz naszego regionu będziemy Was informować.

Oceń publikację: + 1 + 78 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~halupczok1 2017-05-10
    12:13:00

    39 3

    Potwierdza się z cała pewnością to, że Czesi są przed nami, myślą na przyszłość.

  • ~toomann 2017-05-10
    13:36:25

    28 2

    Tadam!!!!! "Niepodobna pominąć problemu ograniczonej przepustowości linii, przede wszystkim na odcinku między Katowicami-Ligotą a Leszczynami. Już dziś w godzinach szczytu przepustowość ta jest wyczerpana" "Jak tłumaczy Jančovič, technicznie pomiędzy Krakowem a Katowicami można przejechać w dwie godziny i to aż trzema trasami – przez Trzebinię, Oświęcim lub nawet Kozłów. Podobnie na dalszym odcinku – z Katowic do Bogumina również jest kilka alternatyw. – Ponieważ rozkład jazdy na przyszły rok jest już prawie gotowy, będziemy starać się o przyznanie wolnej przepustowości. Zarządca infrastruktury zdecyduje, którą trasą będziemy mogli jechać" A nie mówiłem..... Będzie jeździł przez Pszczynę, bo postkomunistyczne PKP nie da sobie konkurencji wprowadzić. Za chwilę okaże się że LE ma zbyt okrągłe koła żeby po polskich torach jeżdzić.

  • ~ 2017-05-10
    14:55:56

    7 20

    Polacy nie mają jakieś ciuwci żeby ją przetestować . Ten Leo Express mówi nam o przemyśle ciężkim w Republice Czeskiej .

  • ~ 2017-05-10
    15:02:26

    10 2

    Pokusilem się o pociągnięcie paru osób za język. Na razie, mam tylko taką odpowiedź:

    10. toukokuuta 2017 10:40 käyttäjän Info Leo Express PL kirjoitti:

    Dzień dobry,


    nasze połączenia kolejowe jeszcze nie zostały uruchomione, są dopiero w fazie testów, w związku z tym konkretne miasta jeszcze nie są znane. Wszystkie nowości będą publikowane na naszej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych


    Z poważaniem,
    Martyna
    Centrum obsługi klienta
    Tel: (+420) 220 311 700 (CZ)
    www.leoexpress.pl


    Także czekamy na dalsze wieści. I z drugiej strony - jak mi Arteks znów napisze, że to przewoźnik decyduje, gdzie się chce zatrzymywać a nie PKP - śmiechnę. Coś czuję, że pojadą do Krakowa "po staremu" czyli jak pisze Toomann - przez Pszczynę, Oświęcim i tak dalej.

  • ~ 2017-05-10
    15:04:06

    11 4

    @ adamczykhenryk - o czym Ty człowieku znów piszesz? Jakich testach i jakiej "ciuwci"?

  • ~ 2017-05-10
    15:24:39

    6 13

    ~pääkäyttäjä
    mam ci skopiować artykuł . Każdy naród jak coś produkuje jest wielki .

  • ~ 2017-05-10
    15:39:33

    10 3

    @ adamczykhenryk - nooo, czytam i czytam i dalej nie widzę związku między Twoimi bredniami o wielkości narodu a tym, co jeździ po torach. Oświeć mnie.

  • ~Abisall 2017-05-10
    16:14:58

    12 3

    @ adamczykhenryk Aleś walnął... Dla Twojej wiadomości LeoExpress korzysta z pociągów FLIRT wyprodukowanych zgadnij gdzie? W Polsce, w siedleckich zakładach firmy Stadler Rail. Ale to typowe dla malkontentów walić publicznie głupoty

  • ~toomann 2017-05-10
    16:30:00

    4 2

    Abisall: 10/10. Jednak jak informuje "Rynek Kolejowy" LE zakupiła 3 chińskie jednostki CRRC (z opcją na zakup 30 kolejnych)
    Adamczykhenryk: radzę ci poczytać trochę o systemach trakcyjnych w Europie. Niestety nasze 3 kV prądu stałego, to już przeżytek. Czesi już powoli przechodzą na ~2.5 kV.

  • ~ 2017-05-10
    17:21:47

    4 0

    ...no i Czesi mają dużo dwu systemowych pojazdów czego o naszych kolejach powiedzieć nie można.

  • ~ 2017-05-10
    17:53:32

    3 0

    ~toomann nie ~2.5 kV, a 25 kV AC, co prawda 3 kV DC, to już trochę przeżytek ( był wprowadzany jednak w Polsce jako najnowocześniejszy wówczas system), ale nadal spotykany jest nie tylko we wschodniej Europie, pääkäyttäjä, przedstawił istotę problemu zmianę systemu trakcji , do tego dochodzi cała infrastruktura, jak na razie jest to u nas nierealne ze względu na ogromne koszty całej inwestycji

  • ~ 2017-05-10
    19:56:07

    5 4

    Wyremontować odcinek "Leszczyny - Knurów Zabrze" a stamtąd do Katowic. Sprawa przepustowości rozwiązana.

  • ~ 2017-05-10
    23:57:51

    6 3

    ~Abisall
    jest różnica pomiędzy produkcją a montownią .
    Wikipedia : 5 września 2007 dyrektor Stadlera Peter Spuhler dokonał uroczystego otwarcia montowni w Siedlcach,
    poszukałem adres kontaktowy do firmy :
    Stadler Rail AG
    Ernst-Stadler-Strasse 1
    9565 Bussnang
    Szwajcaria
    pääkäyttäjä i taka to Polska firma :)

  • ~Abisall 2017-05-11
    00:33:27

    5 3

    @ adamczykhenryk Twoje słowa :
    1 "Ten Leo Express mówi nam o przemyśle ciężkim w Republice Czeskiej "
    2" Każdy naród jak coś produkuje jest wielki"
    3"jest różnica pomiędzy produkcją a montownią ."
    4" i taka to Polska firma"
    ad 1 zestawy jakimi jeździ Leo są zrobione w Polsce więc co to nam mówi o przemyśle ciężkim w Czechach ?
    ad 2
    W Siedlcach produkuje się zestawy z podzespołów tak sprowadzanych jak i wytwarzanych od podstaw na miejscu , serwisuje się już powstałe zestawy, produkuje się podzespoły elektryczne do pojazdów które nie są wytwarzane w przez Stadler Polska, produkcja leci na całą Europę więc jakbyś nie deprecjonował i szukał dziury w całym - jest to fabryka produkująca pociągi. Do końca 2015 r wyprodukowała ich 252 z czego tylko 52 na polski rynek
    Ad 3 i 4 Podmiotem tu jest firma Stadler Polska która siedzibę ma w Siedlcach, nr kontaktowy to 0257462000, posiada polski NIP 8212477136 i REGON 14076157800000 który mówi że działanością przeważającą jest "3020Z Produkcja lokomotyw kolejowych oraz taboru szynowego"
    Wiec jest to firma polska produkującą tabor kolejowy - jakbyś nie próbował to podważyć jedyne argumenty to Twoje drętwe widzimisię

  • ~ 2017-05-11
    02:56:29

    8 3

    ~Abisall
    jak będziesz tak myślał to nadal będziesz zarabiał 1450 zł netto .
    W Polsce mamy firmy ale to są tylko córki a córka nie generuje zysku tylko firma wiodąca .
    ~Abisall -- wiesz ile ludzie zarabiają Stadler Polska: forum opinie .
    Mnie jest wstyd za takie wynagrodzenie i reklamowanie firm które płacą swoim pracownikom płacę minimalną .
    Czeski przewoźnik w artykule , gdzie jest PKP gdzie my Polacy testujemy cokolwiek .

  • ~ 2017-05-11
    14:09:31

    4 6

    Please, mister Adamczyk - pan sobie sprawdzi, gdzie ten pracodawca płaci podatki. No i proszę sobie uzmysłowić, że ŻADNA firma poza podatkami, nie dzieli się swoimi zyskami z państwem.
    Co do zarobków - im się ma wyższe wykształcenie, doświadczenie i poparte certyfikatami szkolenie, tym lepiej się zarabia. Nawet "durny spawacz" (pardon za kolokwializm - nie chcę urazić spawacza) , jak się nie kształci to też będzie grosze zarabiać. A jak mu będzie mało - pojedzie do Norwegii albo Arabii Saudyjskiej :D

  • ~Abisall 2017-05-11
    17:25:51

    3 2

    @~pääkäyttäjä Nie ma sensu dyskusja bo podejrzewam że dla adamczykahenryka polska firma będzie dopiero wtedy jak cieć udokumentuje polskie obywatelstwo do 5 pokolenia wstecz a kadra zarządzająca minimum od czasów Zygmunta Starego.

  • ~master4k 2017-05-11
    23:16:23

    3 1

    @ Abisall

    Polska firma jest wtedy i tylko wtedy, gdy produkuje cebulę, prezes ma na imię Janusz, a księgowa Grażyna.

  • ~Maria Zaborowska 2017-05-12
    11:44:38

    1 0

    Dziś przejechał przez Ostrzeszów.Super pociąg

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.