zamknij

Wiadomości

Koniec luki prawnej – strażnicy będą mogli karać za złamanie uchwały antysmogowej

2018-06-15, Autor: 

Strażnicy miejscy będą mogli nakładać mandaty za naruszanie uchwał antysmogowych - zakłada projekt rozporządzenia przygotowany przez MSWiA. Jeśli wejdzie w życie, zniknie poważna luka prawna, przez kt

Reklama

Resort spraw wewnętrznych i administracji przygotował projekt nowego rozporządzenia, który rozszerza uprawnienia strażników gminnych (miejskich) do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego. Chodzi o wykroczenia określone w art. 334 Prawo ochrony środowiska polegające na łamaniu ograniczeń, nakazów lub zakazów określonych uchwalą sejmiku wojewódzkiego w zakresie stosowania paliw oraz eksploatacji instalacji, w których następuje ich spalanie.

Jak tłumaczą autorzy projektu dotychczas egzekucja odpowiedzialności karnej za naruszenie przepisów uchwał antysmogowych napotykała poważne trudności wynikające z braku mechanizmu umożliwiającego podjęcie przez strażników gminnych (miejskich) natychmiastowej w skutkach reakcji prawno-karnej.

W uzasadnieniu wskazano, że zakładanym efektem projektowanych zmian jest usprawnienie walki ze sprawcami naruszeń przepisów uchwal antysmogowych i wzmocnienia ochrony zdrowia i środowiska. Uchwały antysmogowe obowiązują obecnie na Śląsku i w sześciu innych województwach, w których mieszka 60 proc. obywateli.

Ponadto projekt zawiera przepisy przywracające uprawnienie strażników gminnych (miejskich) do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w ustawie - Prawo wodne.

Propozycja ma związek z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. znowelizowanej ustawy Prawo wodne, która w całości uchyliła przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1121). W rezultacie konieczne jest dokonanie aktualizacji przepisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego, w zakresie odesłania do właściwych przepisów karnych w obowiązującej ustawie.

Czy uważacie, że przyznanie strażom miejskim prawa do karania mandatami za łamanie uchwały antysmogowej pomoże w walce ze smogiem?

Oceń publikację: + 1 + 82 - 1 - 145

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (24):
  • ~imrahil 2018-06-15
    14:36:56

    79 97

    i dobrze. jeszcze przydałoby się zwiększyć kary za wykroczenia. 500 zł to strasznie mało. obecnie mandaty za spalanie śmieci wynoszą 500 zł, ale często mnie. jak dla mnie maksymalny pułap powinien wynosić około 10 tys. zł, szczególnie przy recydywie

  • ~dr_Moriarty 2018-06-15
    16:26:46

    W Krakowie grzywna za palenie węglem lub drewnem od przyszłego roku będzie wynosić 5000zł. W Rybniku powinno być podobnie.

  • ~norton 2018-06-15
    16:28:58

    79 28

    Czyli wszystko to co do tej pory robili było bezprawne?

  • ~Lateks 2018-06-15
    20:07:48

    70 23

    Czyli dalej można kopcić, byleby węglem "wysokiej" jakości w kotle 5- tej klasy... bo jak sąsiad palił flotem i nie kopcił to było nie po myśli radnych...

  • ~VWKafer 2018-06-16
    06:43:28

    31 37

    Lateks masz rację. Oprócz mandatów za spalanie śmieci powinno się karać własnie za kopcenie. Mam "sąsiada" co natrętnie kopci na mój dom tak, że śmierdzi w całym mieszkaniu i nie widać na pół metra, ale on pali "wysokiej jakości" węglem! Ludzie nie potrafią palić w piecach i nie można ich upomnieć bo oni wiedzą najlepiej!!!

  • ~Juls Cziwello 2018-06-16
    12:20:56

    27 8

    Cały czas brak norm na węgiel. Co z tego że ludzie montują kotły 5 klasy jeżeli węgiel który tam wrzucają jest poza klasowy i choćby nie wiem jak te kotły ustawiali to i tak będą smrodzić. Np. jeżeli do kotła 5 klasy wrzucimy węgiel z kopalni Marcel, Anna, Jankowice to kotły smrodzą mimo że mają 5 klasę. Jest tak dla tego że kotły te są badane na węglu typu 31. i wtedy wszystko jest ok ale wrzucając węgiel z wyżej wymienionych kopalni robimy tak jakbyśmy silnik diesla chcieli zasilić mazutem. Z naszych lokalnych kopalni tylko Chwałowice fedrują węgiel który w miarę nadaje się do palenie w kotłach automatycznych i zasypowych. Jest tak dla tego że Chwałowicę wydobywają węgiel typ 32.1 Podsumowując z tymi typami węgla jest tak że w większości przypadków jeżeli kaloryczność węgla przekracza 28MJ/kg to węgiel jest raczej poza jakościowy i nadaje się tylko do wyrobu stali lub przeróbki na koks. Więc kupując węgiel zwróćmy uwagę na jego typ i kaloryczność kupowanie węgla o wysokiej kaloryczności to same kłopoty. Szlaka, dużo więcej niedopalonego popiołu zasmolony wymiennik i zaasfaltowany komin.
    Kopalnie które wydobywają węgiel nadający się do kotłów to Chwałowice, Piast, Wesoła, Ziemowit oraz niektóre węgle z rosyjskich kopalń. Taka jest boląca prawda nt. dostępności odpowiedniej jakości węgla. Więcej nt węgla http://katalogwegla.czysteogrzewanie.pl/katalog/18i

  • ~pilak34 2018-06-16
    13:32:37

    23 4

    Cała ta formacja to jedna wielka luka prawna

  • ~ 2018-06-16
    15:17:13

    16 2

    Dzień dobry. Pytanie brzmi: czy PROJEKT ROZPORZĄDZENIA jest PRAWEM OBOWIĄZUJĄCYM jakby to z tytułu artykułu wynikało. Autorze "tora" zlituj się, popraw się.

  • ~MaciejK 2018-06-16
    15:27:26

    14 23

    Kary są ciągle za niskie

  • ~ 2018-06-16
    15:53:10

    15 21

    Zła wiadomość dla skąpcow liczących na to że jakoś to będzie i nielegalnym mulkiem da się w przyszłym sezonie palić. Palcie jak chcecie i ryzykujcie.

  • ~sceptyk 2018-06-16
    19:47:27

    21 7

    czyli sprzedawcy namieszanego śmiecia mają się dobrze, ale palących tym "zalegalizowanym" ścierwem już prawie wszyscy chcecie karać??? Jak nabywca jako dostanę certyfikat od uczciwego sprzedawcy, że węgiel jest OK, to możecie mi( i wszystkim uczciwym użytkownikom) po prostu naskoczyć, nawet jak z komina poleci czarny dym..... tak "męczący" tych mieszkających od 5.piętra wzwyż

  • ~imrahil 2018-06-16
    21:21:10

    6 16

    w sumie to w tej chwili za łamanie uchwały antysmogowej, czyli palenie flotem, miałem czy mułem (czy palenie w nieodpowiednim kotle) grozi też 5 tys. zł kary, tyle że musi się sprawą zająć sąd. zgadzam się z przedmówcami, że najlepsze byłyby kary za kopcenie. w całej sytuacji jedynie cieszy fakt, że pod koniec roku będzie w całym kraju zakaz sprzedaży i stosowania tzw. kiepskich paliw, co spowoduje wzrost cen pozostałych paliw. może niektórym się oczy otworzą i przerzucą się na gaz czy pompę ciepła zamiast np. kotłowni w nowym domu. z drugiej strony mój przyszły sąsiad chce palić tzw. drogim węglem za minimum 1000 zł/t, mocno kalorycznym. będzie pewnie kopcił, niszczył sobie komin a przy tym płacił więcej niż za akumulacyjne ogrzewanie elektryczne. poza kopceniem dla mnie OK - niech się męczy.

  • ~Lateks 2018-06-16
    21:40:49

    13 5

    imrahil masz rozdwojenie jaźni czy jak? Pierwsza rzecz to cena nie wiem z czego się cieszysz, większa cena węgla to więcej przypadków spalania śmieci. Druga sprawa to zdaniem polityków kiepskiej jakości paliwo. W ich rozumowaniu jest tak jakby kazali wszystkim użytkownikom samochodów wlewać do baku olej napędowy. Pomyśl jak będzie wyglądał dym z silnika benzynowego jeśli do benzyny dodasz oleju. Tak samo jest z tą jakością węgla. Więcej popiołu to mniej sadzy ale tak to bywa jak o prawie w Polsce decydują osoby mające ręce całe życie daleko od roboty...

  • ~pprywatne 2018-06-17
    02:41:47

    11 19

    Zakazać kopcenia i koniec dyskusji - Gdy widać dym, ma być kara.

  • ~sceptyk 2018-06-17
    08:05:41

    13 5

    ~pprywatne: tak idąc twoim infantylnym tropem "myślenia"(stanowczo za dużo powiedziane): czyli pojazd na benzynę, ON,.....do ukarania bo kopci(mniej lub więcej, ale kopci), uczestnicy każdego grilla(elektrycznego też) do ukarania, bo jednak się kopci, praktycznie każdy palacz papierosów(w tym e-papierosow) do ukarania, bo kopci- tylko proszę tak (półprywatnie) podaj cennik kar dla wszystkich kopcących, aby nikt nie poczuł się "niedowartościowany"......

  • ~ 2018-06-17
    08:22:36

    8 15

    @sceptyk nadmierne kopcenie aut przecież jest karane. Niestety częściej pod lupę idą ciężarówki. Dawniej można było palić liście teraz już nie. Grille na węgiel powinny być dozwolone tylko w jakieś odległości od zabudowań. Z kominami też w końcu wygramy. Trzeba czasu.

  • ~ 2018-06-17
    08:34:40

    8 15

    Można grillowac na elektrycznym a w domu zlikwidować uciążliwe piece zasypowe. A auto wcale nie musi mieć silnika diesla. W jakich latach żył Diesel? Chyba wtedy kiedy wszyscy w Europie palili węglem. Więc chyba najwyższy czas na zmiany. Zacząć trzeba odmyślenia.

  • ~ 2018-06-17
    08:58:50

    14 2

    a co z gminami, gdzie nie ma straży miejskiej? np. Chalupki, Olza, Czyżowice (dalej tam pali się byle czym) lub gdzie SM pracuje do 15 - tej, np. gmina Czerwionka-Leszczyny? Przy sprzyjających wiatrach wszystko leci na R. standard, najczęściej wiatry wieją z południa

  • ~Mariusz Tulec 2018-06-17
    10:18:17

    24 2

    A może tak zamiast karać obywateli państwo zadbał o by o to by ekologiczne paliwa były finansowo dostępne dla Polaków. W krajach europejskich olej opałowy kosztuje jedną piątą tego co olej napędowy. Coś odnoszę wrażenie że wszystkie przepisy związane z ustawą antysmogową nie mają nic wspólnego z ekologią i czystym powietrzem a tylko są pretekstem do ściągania pieniędzy do budżetu z kieszeni obywateli. Nic bowiem w ustawie nie ma o obowiązku państwa tylko są restrykcje dla przeciętnego Polaka. Jedynym rozwiązaniem problemu jest bowiem zniesienie akcyzy na ekologiczne paliwa i obniżenie WATu bo to ponad 80% ceny tych paliw. Niestety rząd myśli tylko o karach bo to pieniądze na ich nagrody które ktoś musi zapłacić.

  • ~imrahil 2018-06-17
    10:49:46

    10 12

    ~Mariusz Tulec - nie masz racji. przecież obecnie grzanie gazem może często wyjść taniej niż uciążliwe kopcenie, ale nikt tak nie myśli, bo zabetonowało się w ludzkiej świadomości, że tylko węglem można tanio (węgiel ciągle drożeje, gaz niekoniecznie - do tego dochodzi fakt, że mamy obecnie znacznie bardziej sprawne kotły kondensacyjne, a węglowe niewiele się zmieniły, a wręcz pogorszyły, bo są coraz bardziej przewymiarowane). w nowych domach to już w ogóle katastrofa - jak nie ma gazu, to 90% instaluje jakieś ekogroszki, węgle czy pellety, podczas gdy nowoczesna pompa ciepła kosztuje wraz z instalacją mniej i eksploatacja też tańsza. do tego np. ostatnio wszędzie rozdają dofinansowania do pomp ciepła czy do fotowoltaiki (a pompa ciepła + darmowa (w cenie VAT) fotowoltaika to zerowe rachunki). ale ludzie ciągle myślą, że bez ognia nie ma ciepła.

  • ~imrahil 2018-06-17
    10:53:27

    6 5

    no i kwestia izolacji i bylejakości w budownictwie - zamiast robić zgodnie ze sztuką, to słucha się starej daty projektantów czy innych "fachowców". potem same problemy. jak widzę te nowe domy z otwartymi wieczorem na oścież oknami to mnie śmiech ogarnia - pewnie mają w domu cieplej niż na zewnątrz i duszno. do tego owady, smrodek i dużo CO2. u nas w tym roku nie było więcej jak 23°C, klimatyzacji nie posiadamy - polecam :)

  • ~pprywatne 2018-06-17
    15:41:14

    7 0

    ~sceptyk - Dokładnie tak, kopcące samochody nie powinny zostać dopuszczone do ruchu. Nie raz widziałem osobówkę bardziej kopcącą niż stary autobus, takiemu od razu powinni zabrać dowód rejestracyjny i wysłać na badanie techniczne.

  • ~pprywatne 2018-06-17
    15:44:51

    4 2

    ~orient - Palenie liści, grilla, wypalanie traw to zupełnie inne dymy. (tak w skrócie) Co do diesli to też inna historia i nagonka. Benzynowe szkodzą tak samo tylko trochę inaczej. A auta elektryczne ładowane z elektrowni węglowych to dopiero absurd.

  • ~Arteks 2018-06-18
    10:50:53

    2 4

    Czyli bez względu na szyld partyjny pełne współdziałanie odnośnie walki z śmieciowo-piecowym ciemnogrodem. I tak miało być już od dawna!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5272