zamknij

Wiadomości

Komunikacja miejska w Rybniku: zamiast reformy korekta

2019-05-22, Autor: 

Ci, którzy liczyli na wielką reformę układu komunikacyjnego w Rybniku muszą obejść się smakiem. Od 1 czerwca zamiast gruntownej reformy wchodzi w życie jedynie korekta rozkładu jazdy. Dlaczego władze Rybnika wycofały się z wcześniejszych planów komunikacyjnej rewolucji?

Reklama

Przypomnijmy, w lutym br. prezydent Rybnika Piotr Kuczera ogłosił reformę sieci linii autobusowych oraz rozkładów jazdy. Głównym autorem nowej sieci połączeń był doradca prezydenta – dr Bartosz Mazur.

- Nowa siatka połączeń i nowy rozkład jazdy to milowy krok dla naszego transportu. Prace nad tym materiałem były bardzo burzliwe, ale dzięki temu udało się wypracować chyba najlepsze możliwe rozwiązanie. Układ komunikacji miejskiej będzie czytelniejszy, tam, gdzie jest to możliwe, pojawi się ruch cykliczny, gdzie odjazdy będą następować zawsze w tej samej końcówce minutowej. To najlepszy sposób, by przyzwyczajać pasażera do oferty – mówił wówczas prezydent Kuczera.

Reforma miała wejść w życie od 1 maja. Rozpoczęły się konsultacje społeczne. Do nowego rozkładu jazdy rybniczanie przesłali 4000 uwag.

Pierwsze sygnały o tym, że władze Rybnika wycofują się z gruntownej reformy układu komunikacyjnego pojawiły się w kwietniu. Opozycyjni radni – Mariusz Węglorz i Karol Szymura sygnalizowali po posiedzeniu komisji rady miasta, że ze słów wiceprezydenta Rybnika – Janusza Kopera wynika, że żadnej reformy nie będzie. W odpowiedzi na te sygnały rzecznik prasowa magistratu - Agnieszka Skupień przekonywała, że „radni się zagalopowali”. Jednocześnie wdrożenie nowych magistrat przesunął na 1 czerwca.

Dziś (22 maja) Urząd Miasta Rybnika ogłosił, że 1 czerwca nie wejdzie w życie nowa siatka linii i połączeń, a jedynie korekta rozkładu jazdy. Na podstawie przesłanych przez mieszkańców uwag, istniejące linie zostały „zoptymalizowane”. O nowych założeniach nie mówi już Bartosz Mazur, a wiceprezydent Rybnika – Janusz Koper.

- Jedną z najbardziej zauważalnych dla podróżnych zmian będzie włączenie trasy dotychczas obsługiwanej jako linia nr 40 do przystanków znajdujących się po trasie linii nr 48 – mówi Janusz Koper. – Obecnie kursy obu linii obsługiwały wspólnie część przystanków na największym rybnickim osiedlu, Maroko-Nowiny. Dzięki połączeniu tras w jedną, oznaczoną jako linia 48 podróżni nie będę musieli się przesiadać. Zapewnimy wygodne i bezpośrednie połączenie do Elektrowni czy na Rybnicką Kuźnię dla mieszkańców Boguszowic, Gotartowic i Ligockiej Kuźni.

Czerwcowa korekta rozkładu jazdy wprowadza jeszcze inne zmiany:

  • wydłużenie do Rybnickiej Kuźni wskazanych przez podróżnych kursów linii 3. Ma to umożliwić dojazd do pracy – na 6:00 i 7:00 – oraz powrót odpowiednio po 14:00 i 15:00
  • uruchomienie późnowieczornego kursu do Radlina
  • powstanie przystanków w ciągu ulicy Żużlowej i Strzeleckiej, gdzie kursować będzie linia 30 (połączenie dzielnicy Północ z centrum i z Chwałowicami)
  • zmieni się dojazd w godzinach wieczornych do Golejowa, Grabowni, Ochojca i Wielopola. W miejsce późniejszych kursów linii 13 i 32 wprowadzone zostaną kursy linii 14
  • linia 46 w Śródmieściu zapewni mieszkańcom osiedla Północ w Boguszowicach dostęp do dworca kolejowego, poprzez przystanek Rybnik Śródmieście Urszulanki.
  • dodatkowy, wieczorny kurs zyska Kłokocin. 

Magistrat zapewnia, że zebrane opinie mieszkańców nie trafią na półkę. Prezydent zapowiada, że rozkład jazdy będzie analizowany co pół roku. A najbliższych zmian w komunikacji możemy spodziewać się już we wrześniu, w związku z nowym rokiem szkolnym.

Dlaczego władze Rybnika wycofały się z gruntownej reformy układu komunikacyjnego na rzecz „optymalizacji” dotychczasowej siatki połączeń?

- Jesteśmy po konsultacjach społecznych. Cenimy sobie zdaniem użytkowników komunikacji miejskiej. Próbujemy też wyjść naprzeciw oczekiwaniom gmin ościennych oraz kierowców i firm przewozowych. Biorąc te wszystkie pod uwagę te wszystkie „wektory” zdecydowaliśmy się wprowadzać zmiany etapami – powiedział nam prezydent Piotr Kuczera.

Bartosz Mazur, który był zwolennikiem rewolucyjnych a nie ewolucyjnych rozwiązań w rybnickiej komunikacji, odmówił dziś komentarza do przedstawionych przez urząd miasta zmian w rozkładzie jazdy. Prezydent Kuczera zapewnia jednak, że będzie dalej z nim współpracować. - Jego misja jeszcze nie dobiegła końca - mówi Piotr Kuczera.

A co Wy sądzicie na ten temat? Czy rybnickiej komunikacji miejskiej potrzebna jest rewolucja czy ewolucja?

Oceń publikację: + 1 + 29 - 1 - 69

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (9):
  • ~mewa74 2019-05-22
    15:55:02

    17 8

    Redakcjo, proponuję jeszcze raz przejrzeć artykuł i usunąć literówki, czy wstawiony w niewłaściwe miejsce, obcięty tekst.

  • ~polk 2019-05-22
    16:24:00

    77 17

    UM i Pan Koper widzą to zapewne w ten sposób.
    Skoro zaproponowali reformę rozkładu oraz linii i było 4000 negatywnych opinii, znaczy, że mieszkańcom podoba się obecny rozkład, więc po co go zmieniać.
    Zawsze mogą powiedzieć, że bardzo chcieli reformy ale mieszkańcy się na nią nie godzili.
    Wszystko pasuje, kasa się zgadza, towarzystwo wzajemnej adoracji nadal może klepać się po plecach.

  • ~bola 2019-05-22
    16:39:14

    63 8

    Dużo godki, mało picio, czyli jak zwykle. Szkoda:(

  • ~Arteks 2019-05-22
    16:42:35

    67 28

    Więc jednak radni się nie zagolopowali jak skomentowała to rzeczniczka ale mieli rację, że z reformy Mazura nie zostało niestety nic. Mazur proponował autentyczną rewolucję i super rozwiązania w postaci całodziennej często kursującej linii 3 łączącej południe, centrum i północ miasta. A według Kopera takie połączenie jest potrzebne tylko w postaci kilku wydłużonych kursów... Pamiętam jak Kuczera i Masłowski jako jeden z najważniejszych celów w swojej kampanii wyborczej postulowali zmiany w transporcie publicznym. Owszem kilka rzeczy się udało dzięki powołaniu Mazura na stanowisko doradcy np. zmiany taryfowe. Ale to co najważniejsze czyli zmiany w układzie linii nie wchodzą w życie mimo, że wszyscy jesteśmy świadomi patologii marnowania cennych wozokm na pustobusy do Dworca KM - miejsca gdzie mało kto chce jeździć bo wokół nie ma miejsc pracy! I spore braki w wielu innych ciągach komunikacyjnych. Miejsca pracy są przy głównych ulicach, w Śródmieściu, w okolicy elektrowni itd. Bergerowi można wiele zarzucić ale nie tego, że świetnie ogrywał Fudalego, a teraz ogrywa Kuczerę. Różnica jest jednak zasadnicza. Fudali nie miał takiego zaplecza jakie ma Kuczera, nie miał w otoczeniu tak rozsądnych doradców czy radnych. Nie chciał też usuwać Bergera przed osiągnięciem przez niego wieku emerytalnego. Gdyby miał te możliwości i wiedzę jaką ma Kuczera - zmiany byłyby wprowadzone jeszcze za jego czasów bo Fudali nie bał się zmian, nie bał się reform. Kuczera ma świadomość, że nasz ZTZ jest kierowany w sposób przestarzały, układ linii nie jest dostosowany do współczesnego Rybnika, ma doradcę, a zachowuje się w tej dziedzinie jak ciepła klucha. To przyzwoity człowiek, dobry samorządowiec ale słaby przywódca. Jestem ciekaw co na to wszystko radni i komisja transportu? No i sami mieszkańcy - wielu czekało na te zmiany.

  • ~Arteks 2019-05-22
    16:55:14

    59 22

    @bola - dokładnie. Ale przede wszystkim była jakaś nadzieja na zmiany jaką niestety Koper z Bergerem przerwali. Szkoda cennego czasu jaki Mazur poświęcił na to opracowanie, szkoda zmarnowanego zaangażowania mieszkańców którzy tak licznie wzięli udział w konsultacjach. Jedynie ZTZ będzie zadowolone bo... reforma Mazura spowodowałaby, że musieliby się wziąć do pracy. A tak mogą dalej odpoczywać bo wymiany rozkładów, tablic przystankowych, zmian w systemach informatycznych itd nie będzie. A nasz prezydent jednak uznał, że ważniejszy jest interes ZTZ niż... mieszkańców miasta. Zapomniał też o swoich wyborczych obietnicach. @polk - słuszna dygresja. Ale nie chcą kompletnie przyznać, że obecny układ jest zupełnie niedopasowany do miasta i przez to w dużej mierze mamy ulice tak bardzo zawalone autami. Bawi też, że najpierw ZTZ usunęło linię 46 z przystanku Urszulanki pogarszając dojazd mieszkańcom Boguszowic do dworca, US, ZUS itd, a teraz łaskawie z powrotem to przywracają i to jest według ZTZ "reforma". Żenada i muszę ci powiedzieć, że jestem bardzo zawiedziony Kuczerą - chyba najbardziej od czasu objęcia przez niego fotelu prezydenta. :/

  • ~rzyt 2019-05-22
    17:04:00

    67 7

    ~Arteks w sprawach samorządowych Fudalego dzieli droga mleczna doświadczenia i wiedzy na jego korzyść. Samorządowcy wywodzący się z nauczycielstwa są dobrzy w kontaktach z dziećmi i tak traktują petentów. Po prostu zawsze mają rację. Przypominam, że to druga kadencja.

  • ~S257 2019-05-22
    18:56:57

    25 37

    I bardzo dobrze że reformy nie będzie !!! A to co sobie pisze arteks w porównaniu do 4000 opinii nie ma znaczenia . Bo kto to jest Artes, głos społeczeństwa co wie, co jest dla mnie lepsze. Niby znawca tak jak pan M. mieszkający w Katowicach co nie zna realiów komunikacji w Rybniku. Dziękuje wszystkim tym którzy tą reformę powstrzymali.

  • ~kretek 2019-05-22
    20:03:25

    3 5

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Arteks 2019-05-22
    20:20:14

    35 31

    @S57 - a to chyba lepiej, że jest z Katowic - większego miasta z którego czasami warto czerpać jakieś przykłady. Dla przykładu Koper jest z Żor w których komunikacja miejska już dawno sięgnęła dna, a władzom nie chciało się nawet zrealizować postulatu mieszkańców lepszego dojazdu na... 12(!) pociągów jakie tam jeszcze kursują. 4000 opinii nie było przeciwko reformie tylko dotyczyło ogólnie rozkładu jazdy. Jeśli u nas autobusy jeździłyby częściej - wniosków co do godzin w ogóle by nie było. W propozycji Mazura była silna linia łącząca Radlin z Elektrownią co 15 minut. Po co komuś byłoby pisać wniosek o przyśpieszenie czy opóźnienie jakiegoś kursu kiedy za 15 minut ma późniejszy lub 15 minut wcześniejszy? Ale Berger woli marnowac wozokilometry na liniach które jeżdżą do Dworca KM - zamiast wzmacniać linie łączące dzielnice! Woli tworzyć jakieś bezsensowne nowe linie z kilkoma kursami jak na wsi zamiast dostosowywać układ linii i częstotliwości do dużego miasta. Reforma i nagłośnienie tematu sprawiły, że ludzie masowo zainteresowali się tematem bo dla wielu pojawiła się wreszcie nadzieja na zmiany w rybnickiej komunikacji, które przez lata hamuje ekipa Bergera z fotelowym Koperem. Nadzieje mieszkańców zostały niestety zgaszone. Zostanie po staremu czyli budżet na komunikację to aż 36 mln zł, a w sumie zapewnia ona dojazd wyłącznie do centrum. Ale aby jednak Kuczerze pokazać, że coś się robi to raz na pół roku zrobią jakieś alibi-korekty i "jakoś przetrwają". Myślę, że Berger nawet jak będzie obchodził 90 urodziny - nadal będzie dyrektorem rybnickiego ZTZ. ;) No i niestety kluczową rolę nadal będzie pełnić nieszczęśliwie położony na odludziu Dworzec KM na który mało kto chce jeździć. A układ linii powoduje, że przejazdy są okrężne i wolne. Rzeczywiście cała nadzieja jeszcze w rowerze! Chociaż i tu prezydent stracił oficera rowerowego który pewnie też się zniechęcił naszym betonem jakiego Kuczera nie rozbił po objęciu przez siebie stanowiska.

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 4990