zamknij

Wiadomości

Komunikacja miejska: będą nowe autobusy

2011-05-10, Autor: Redakcja
Zarząd Transportu Zbiorowego rozstrzygnął przetarg na obsługę linii komunikacji miejskiej. Jest niespodzianka: nowymi autobusami rybniczan nie będzie wozić faworyt przetargu – rybnicki Transgór, a wrocławska firma Dolnośląskie Linie Autobusowe.

Reklama

ZTZ ogłasza przetargi na obsługę linii co 3 lata. Przetarg zwykle dzielony jest na kilka zadań: osobno wyłania się przewoźników na dowóz dzieci do szkół, a obsługę normalnych linii dzieli się według parametrów i wieku autobusów. W minionych latach przetargi na największe zadania wygrywała firma Transgór.

W tym roku przetarg przyniósł niespodziankę. Najniższej ceny za przewozy nowymi autobusami nie zaoferował Transgór (3 483 200,00 zł), a Dolnośląskie Linie Autobusowe (3 371 200,00 zł).


- Chcemy rozszerzać nasz rynek usług, dlatego regularnie startujemy w przetargach w różnych miastach, zwłaszcza na Śląsku, gdzie liczba przewozów realizowanych przez samorządy jest bardzo duża – komentuje wejście na rybnicki rynek Grzegorz Bajorek z DLA.


Jakie konkretnie nowe autobusy będą jeździły po rybnickich ulicach - na razie nie wiadomo. DLA ogłosiło przetarg na zakup trzech nowych niskopodłogowych autobusów. - Zainteresowani przetargiem są wszyscy liczący się na tym rynku producenci – mówi Grzegorz Bajorek. Na zakup i przygotowanie nowych wozów DLA ma czas do końca roku, bo od stycznia 2012 roku autobusy mają rozpocząć kursowanie.


Przetargi na pozostałe zadania wygrały firmy:

- dowóz uczniów do Gimnazjum nr 4 - Zakład Montaży i Usług Przemysłowych Jarosław Jaworski & Joanna Jaworska (Bralin). Wysokość oferty: 800 800,00 zł
- dowóz dzieci uczniów do Gimnazjum nr 7, Gimnazjum nr 10, Zespołu Szkolno Przedszkolnego nr 2 - Transgór S.A. Wysokość oferty: 1 067 450,00 zł
- kursy komunikacji miejskiej autobusami wyprodukowanymi po 1999 roku - PPUH KŁOSOK (Żory). Wysokość oferty: 4 266 000,00 zł
- kursy komunikacji miejskiej autobusami wyprodukowanymi po 2003 roku - Transgór S.A. Wysokość oferty: 4 342 300 zł.


Oznacza to, że łącznie w latach 2012-2014 Rybnik wyda na kursy komunikacji miejskiej prawie 10,5 miliona złotych.

Wartościowy artykuł? Cieszymy się! Jesteśmy niezależnym medium, a nasi dziennikarze codziennie starają się przedstawiać Ci rzetelne informacje. Jeśli doceniasz naszą pracę, możesz nas wesprzeć. WSPIERAJ NAS! »

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (19):
  • ~zxr9 2011-05-10 07:15:52

    najgorsze jak jedynym kryterium jest cena. marne 10tys spowodowało że nie bedzie nas obsługiwała nasza firma z Rybnika. Śmieszne i dziwne... Ktoś chyb a w UM nie dostał w łape

    1 0
  • ~zxr9 2011-05-10 07:17:21

    heh 110 tys :) przed kawą jestem

    0 0
  • ~tomek399 2011-05-10 07:24:30

    zxr9 to nie jest marne 110 tyś. bo na tym polega przetarg że nawet o grosz mniej i wygrywa dana firma.
    Bardzo dobrze że rynek się rozszerza bo monopol nie jest zbyt dobry :D

    0 0
  • ~Summer09 2011-05-10 07:33:26

    a wczoraj linia 47 z Rybnika ok godz. 15. szczyt, bus napchany, ciepełko na dworze a dmuchawy grzały na całego...milusio :)

    0 0
  • ~buchu 2011-05-10 09:36:10

    summer09 bo to jest tak jak w polonezie jak się silnik grzał w lato to trzeba było włączyć ogrzewanie żeby obniżyć temp. silnika. Pozytywna strona to darmowa sauna :)

    0 0
  • ~Arteks 2011-05-10 11:04:10

    @zxr9 - firmy z Rybnika miały wiele lat aby zmienić strukturę, kupować nowy tabor itd. Transgór ma już całkiem niezły tabor ale jeśli są jeszcze lepsi od niego którzy zaproponują lepsze stawki to dlaczego miasto ma z tego nie korzystać? PKS Rybnik korzystając z parasola ochronnego zupełnie przespał dogodny na zmiany czas i zaczyna się nie liczyć w przetargach. Sam należę do tych osób które kilka lat temu przekonywały na forum i nawoływały ZTZ i władze miasta do organizowania przetargów w których wygrywać będą lepsi. Wtedy PKS i Transgór byli jedynymi którzy zawsze muszą jeździć bo są z Rybnika i basta, a na ulicach królowały złomobusy. Dobrze, że takie myślenie się skończyło. Beneficjentem co raz lepszych zmian w komunikacji miejskiej będą mieszkańcy naszego miasta. W tej chwili Rybnik ma niezłą komunikację miejską o niebo lepiej funkcjonującą niż MZK i porównywalną z KZK GOP. Jeszcze tylko muszą poprawić częstotliwości i nieco ułatwić system linii który w niektórych przypadkach jest nieczytelny (np. linia 48 która po Nowinach jeździ różnymi ulicami w zależności w którą stronę jedzie).

    0 0
  • ~trend 2011-05-10 11:59:04

    po nowinach wystarczyła by jedna linia robiąca pętlę podobną do L.48. Wsiadasz w autobus który podjeżdża co 10, 15 min dostajesz się na dworzec a stamtąd już we wszystkich kierunkach świata. To mógłby być mały busik albo dwa wtedy częstotliwość by się poprawiła i nie było by sytuacji, że wielgachnym jelczem jadą 3 osoby, bo 30 sek. wcześniej inny jelcz podebrał pasażerów. tylko kilka linii jechało by wzdłuż i wszerz. Częstotliwość kursów skróciła by czas oczekiwania i tym samym właściwy czas podróży. Ale jak zwykle pewnie do nikogo to nie trafi.

    0 0
  • ~Arteks 2011-05-10 12:10:04

    @trend - zostawmy busiki Żorom czy innym małym miasteczkom. U nas mają co robić nawet przegubowce bo ludzi przemieszcza się pomiędzy przystankami sporo a byłoby jeszcze więcej gdyby każy wiedział, że autobus jeździ regularnie, a nie 3 na raz a potem półgodzinna przerwa.

    0 0
  • ~charlie 2011-05-10 12:13:21

    Nie bardzo się w tym orientuję. Mógłby mi ktoś wytłumaczyć? Czyli właścicielem tego taboru jest Transgór a nie ZTZ, tak? i kiedy przyjdą te DLA to bedziemy jeździć ich taborem? tak to działa?

    0 0
  • ~ 2011-05-10 12:28:50

    charlie01, ZTZ jest organizatorem komunikacji miejskiej. Na jego zlecenie przewoźnicy, tacy jak Transgór, PKS, Kłosok itd, swoimi autobusami wożą pasażerów. W bardzo wielu miastach jest podobnie. ZTZ ma pieniądze z biletów, a przewodnikowi płaci za wozokilometry. Co do DLA, konkurencja zawsze dobrze wpływa na sytuację, gdy jedna firma ma praktycznie monopol na przewozy.

    0 0
  • ~oko 2011-05-10 17:07:05

    najpierw powymieniać te autobusy a później dopiero brać się za przewożenie ludzi...jak się jedzie za tymi autobusami to nic tylko się wyrzygać..

    0 0
  • ~kurier 2011-05-10 17:44:32

    kolego oko - autobusy to nic ale jakbyś wiedział jakimi autami wozi się towary... Zresztą w ogóle Polska to jeden z największych skupów złomu w Europie. Autobusy to jeszcze muszą spełniać jakieś normy ale jaki prywatny przewoźnik czy prywatny młody kierowca przejmuje się normami...

    0 0
  • ~martinezco4 2011-05-10 19:19:23

    Niechętnie to robie ale tu musze przyznac racje Arteksowi.W szczycie nawet niemozna wejść do autobusu.Z drugiej strony mam nadzieje ze zmieni sie tez nastawienie kierowców do pasażerów na lepsze bo to co sie teraz wyprawia z kierowcami płci męskiej to tragedia,Kobiety sa o wiele lepszymi kierowcami autobusów niz mężczyzni i inaczej zapatruja sie na pasażera

    0 0
  • ~rodzyn 2011-05-10 20:04:29

    Oby tylko Kłosok nie woził nas takimi złomami jak w Rudzie Śląskiej. Błagam!

    0 0
  • ~ 2011-05-10 21:16:42

    Kłosok od 2 lat jeździ po Rybniku na 52. I będzie dalej.

    0 0
  • ~ziupo 2011-05-10 21:22:44

    Trend - to wymaga zmiany podejścia do tematu. Nie znam w Polsce miasta, które w ten sposób organizowałoby komunikację w mieście - tutaj potrzebny w takim razie jest jakiś węzeł "przeładunkowy" KM-PKP-PKS-itp. Podobny węzeł chciało budować Zabrze, ale póki co nic z tego nie wyszło [niczym nasza Ruda i Kamień]. Ciekawym pomysłem jest rybnickie metro, ale imho to i tak nie jest najlepsze wyjście dla tych, którzy nieco częściej korzystają z KM, ale nie posiadają biletów okresowych. Co z nimi? Trzeba byłoby zmienić system pobierania opłat, w wyniku czego mo0głoby być jeszcze większy burdel od tego w GOP [GZM].

    0 0
  • ~trend 2011-05-11 11:45:29

    ~ziupo, w Polsce też tego nie widziałem ale widziałem takie rozwiązania na zachodzie i za oceanem. Co 5 min busik i nawet nie musisz znać rozkładu jazdy, wiesz jedynie, że musisz zrobić przesiadkę w węźle ale nic to, bo za 5 min masz następny jedziesz w dowolny zakątek miasta. Nie mam megalomanii i uważam, że duże autobusy to nie jest konieczność, małe również się sprawdzają a może nawet bardziej w chwilach gdy w autobusie jedzie do 20 osób. Duże autobusy OK, tam gdzie to jest konieczne to jak najbardziej.

    0 0
  • ~ziupo 2011-05-11 18:26:00

    Po to m.in. powstała e-karta - aby zbierać dane o natężeniu ruchu i dostosowywaniu kursów i taboru do wymagań pasażerów.

    0 0
  • ~Arteks 2011-05-11 20:28:15

    @trend - nie wiem co ty nazywasz busikiem. Jeśli takie barachło jakie jeździ na trasie Rybnik-Żory czy Rybnik-Świerklany to czegoś takiego nigdzie nie widziałem poza Polską, Rumunią i Ukrainą, a przejechałem kawał Europy. Owszem popieram to co piszesz aby autobusy jeździły częściej ale AUTOBUSY a nie busiki, które nie nadają się do niczego innego poza wożeniem dzieci pomiędzy jakimiś ośrodkami na krótkie odległości czy pracownikami na budowy. Do komunikacji publicznej nadają się wyłącznie autobusy, choćby nawet mniejsze typu Solina czy Vecto ale jednak autobusy.

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Czy potrafimy ze sobą rozmawiać mimo różnic w poglądach?




Oddanych głosów: 1276